over Zevenduizend fans wachtten twee uur op vertraagde rockgroep Christof/o Alphenaar Charme in samenspel van cello en piano Teveel aangezette drukte en pathos bij Ulrich Greiff lil 1 I ft ,s I 'fiandana!) ■ki Albert Mol schrijft boek toneelgrootheden I lgeur Hebtu ons gratis muziek - magazine al ontvangen? Laatste nieuws over orgels, piano’s, vleugels, bladmuziek, snaar-, blaas- en klavierinstrumenten, grammofoonplaten en Hi-Fi stereo apparatuur. 'I i I Bel of schrijf naar: Nieuwe mime-groep in Amsterdam Nederlandse orkesten spelen volgens Buma meer traditioneel werk Ruijsenaars en Oomen niet altijd gelijkgestemd Wim Sonneveld in Het doek viel te vroeg Kunst II Fa «g 24 25 I 9 7 7 NOVEMBER 1 5 VRIJDAG kwaad aan te dragen die ook nu nog in discussie is. >i n 11 I A. J. Schaap B.V. Haltestraat 10 Zandvoort aan Zee A Bcnawinmtw (dus in de hand). Unieke techniek Prachtige styling Div modellen en uitvoeringen p va. 79,50* TANITA vurig aanbevolen! *Er is al een Tanita voor 42,50 |f v Asperen B V Valkenswaard 04902 - 1 68 10 VELSEN. De Rovers van Friedrich Schiller (1759-1805) draagt alle sporen van een jeugdstuk. Het is onevenwichtig en weinig uitgeba lanceerd door de vele changementen en bovenal wil de schrijver er veel te veel in zeggen waardoor hij in zijn eigen woorden verstrikt raakt. Wat De Rovers echter boven de middelmaat uittilt is het feit dat Schiller in staat blijkt bij vlagen naar een thematiek te kunnen reiken die een tijdloos karakter heeft door een moraal betreffende goed en (Van onze corres pondent) AMSTERDAM. Albert Mol, gans en al in tranen: „Neem me maar niet kwalijk, hoor, het is echt zo over”. Aldus begon de be kende cabaretier zijn dankwoord, dat hij donderdagmid dag sprak in het To- neelmuseum in Am sterdam, waar een bijeenkomst werd gehouden vanwege zijn nieuwe boek, getiteld „Het doek viel te vroeg”. Vannacht gearriveerd: Beaujolais ^Primeur 77 A.C. g: De eerste wijn s van dit jaar méér don een couvert... een levensstijl EXCLUSIEF IN VERLICHTING .Oude Groenmarkt 4 Haarlem (ADVERTENTIE) voor (ADVERTENTIE) ,7 (ADVERTENTIE) (foto Lex van Rossen) JON ANDERSON JOHN OOMKES ring an de i/. ■kom ragen AMSTERDAM Twee jonge Neder landse ras-virtuozen lieten zich gistera vond in de Kleine Zaal van het Amster damse Concertgebouw horen: de cellist Harm Ruijsenaars en zijn begeleider, de pianist Antoine Oomen. In technisch op zicht zijn zij volkomen aan elkaar ge waagd en is wat dat betreft ook op samen- spelgebied alles dik in orde. verkrijgbaar bij o a Siebel Juweliers Grote Houtstraat 63 Haarlem 't Sierhuis Lamp Barteljorisstraat 18 Haarlem model ameftca periode maar verlegt de accenten dan naar een broederconflict waarin de vader op een volstrekt ongeloofwaardige wijze een ondergeschikte rol speelt. Het slot waarin de uitkomst van het dubbele conflict wordt gegeven door de ene na de belangrijke andere figuur de dood in te sturen, komt ofwel voor de hand liggend ofwel uiterst gezocht over. In een veel te lang uitgesponnen apothe ose moeten beide conflicten uitkristallise ren en te samen smelten, maar het is alsof Schiller bijvoorbaat geen oplossing aan draagt. Aanwijzingen daartoe zijn zeker over de helft al zichtbaar en dat leidt ertoe dat de betrokkenheid wegebt in de wirwar van intriges die de schrijver rond zijn hoofdfiguren breit. En in de naderhand voorgedragen drie Phantasiestücke van Schumann leek het wel of de ceUist als reactie op de instelling van zijn partner, óók al een meer koel- objectiverende houding ten aanzien van de muzikale materie had aangenomen. Maar toch, al had je misschien meer vervoering gewenst, de (als steeds) technisch gave uitvoering kende qua klank grote charme en de bij Beethoven gemiste dynamische balans maakte hier plaats voor volmaakt evenwicht. Yes, een van de laatsten der Mohicanen, is nu voor Henk Rigters en Theu Boermans (knielend) in De Rovers van Friedrich Schiller (foto Pan Sok). gebaar en handeling kan uitgaan. Siem Vroom, die de vader van de twee zoons speelt, kan die ruimte wel invullen, al heeft hij aan het einde ook geen mogelijkheden om zijn volstrekt onbegrijpelijke terug keer uit zijn isolering waar te kunnen maken. Hans Hoes in de rol van de verra derlijke zoon Franz die alle moeilijkheden veroorzaakt, groeit aanvankelijk tot grote hoogte maar struikelt dan te vaak in de onmachtige tekst waaruit geen man van vlees en bloed tevoorschijn komt. Als zijn opponent Karl is Theu Boermans weinig geloofwaardig, zowel door de steriele tekst als door gebrek aan expressiviteit. Er valt echter in de kleinere rollen nog veel te genieten zoals een heel mooi stukje van de Judas-achtige rover Spiegelberg, gespeeld door Michel van Rooy en dat van twee randfiguren in dit stuk, de huisbediende en een bastaardedelman, respectievelijk Henk Rigters en Henk Uterwijk. CEES STRAUS ik de vriend geweest van Albert Mol, van 1955 tot 1967 en zoals hij verteld heeft in het programma van Tony van Verre, het moet wel goed worden. Fijn uitgewerkte tech niek overigens van Tony, hè. Hij stelt juiste vragen, laat de antwoorden vast leggen en laat dan zijn eigen gevraag er weer tussen uit knippen. Ik mag die manier van wer ken wel”. De verleiding om veel uit het boek te citeren, is groot. Maar het is beter het boek maar te kopen. Want Albert Mol kan niet alleen goed en gerouti neerd vertellen, hij weet ook excellent hoe hij het moet opschrijven. ge ar: ■ry voor- i -vlotte ng Tussen deze romantische werken in zorgden Harro Ruijsenaars en Antoine Oomen voor een boeiende weergave van Drei Kleine Stücke opus 11, voorafgegaan door een „Sonatensatz”, (beide) van We bern. En daarmee werd dan meteen door deze kunstenaars bewezen, wat na de pau ze nog bevestigd zou worden; namelijk dat hun kracht-als-duo ligt op het terrein van de nieuwere muziek. JOHAN VAN KEMPEN die u d- atjon aler. kunt •Ier is. KRUISWEG 45-49, HAARLEM. 023-320244 WIJ BETALEN UW PARKEERGARAGE 00 u ken. Moet er achter de combinatie van vader- conflict en broedertwist meer worden ge zocht dan Schiller omstandig uitlegt? Is de rancune van de ene zoon jegens de ander die moet worden uitgeschakeld vanwege de machtshonger van de eerste meer dan een gegeven dat Schiller toevallig bij de hand had? Geplaatst tegen de tijd waarin hij leefde en het alles verstikkende autori taire milieu waarin hij verkeerde, zal het misschien zelfs een getrouw tijdsbeeld ge ven. Een schrijver in Duitsland werpt de vraag op of achter de acties van de Rote Armee Fraktion een soortgelijke overeen komst met de Rovers schuilt. Ik vind deze vergelijking, die overigens niet stellig wordt geponeerd, heel slecht opgaan. Bij de aanslagen op Buback en Ponto (die in de familiekring van de betrokken daders verkeerden) stond immers een actie tegen de maatschappij voorop. Beiden waren vertegenwoordigers van een systeem dat in de ogen van zijn aanklagers verdorven en corrupt is. De reactie op de dood van Buback en Ponto leggen ook de feilen bloot van de maatschappij waartegen de RAF zich teweer stelt. In De Rovers stelt Schiller nauwelijks een verkeerd systeem aan de kaak. Het autoritaire van het Duit se volkseigene wordt door hem maar zel den aangestipt en veel vaker zijn er details in verweven die voortkomen uit particulie re ervaringen. Zuidelijk Toneel Globe heeft Schillers eersteling dit seizoen op het programma gezet. De Velser Stadsschouwburg kreeg het gisteravond, slechts enkele dagen na de première in Tilburg. Het moet direct gezegd worden dat Globe getracht heeft er een indrukwekkend geheel van te maken De uitvoering ervan stokt echter al in de aanzet. Globe vertilt zich aan De Rovers, niet omdat het stuk teveel eist van de acteurs maar omdat het zich in de huidige vorm niet laat spelen. Er is de nodige wildgroei weggekapt met behoud van de plechtstatige sfeer in de vertaling (van de hand van Pé Hawinkels) maar toch blijkt dat niet genoeg. Dat komt in de eerste plaats door het tweeslachtige in De Rovers. Schiller situ eert eerst een vaderconflict hij schrijft het stuk rond 1777 in de Sturm und Drang Ulrich Greiff slaagt er niet in het gebrek aan evenwicht weg te nemen dat het stuk zo bepaalt. Hij vergroot haar zelfs door de onrust aan te wakkeren, het alarmerende uit te diepen door middel van veel drukte en aangezet pathos. Tussen alle wisselin gen klinkt bijvoorbeeld tromgeroffel dat een zekere climax moet suggereren en begeleiden. Maar het aantal keren dat het geroffel klinkt is zo groot dat het effect spoedig verloren gaat. Daarvoor is het stuk met zijn bijna drie uur ook te lang. Vaak wordt ook de indruk gewekt dat de acteurs enigszins verdwaald in dit stuk rondlopen. Er is een zeer sober interieur neergezet, zodat alle aandacht naar tekst, Eerder noemden we deze tournee een prestige-ob ject. Dat is ook zo; niemand kan het zich veroorloven er Betekent een concert van Yes nu in alles een terug in de tijd? Zelfs de terugkeer van toetsenman Rick Wa keman in aanmerking ge nomen, kan daar geen sprake van zijn. Jon An derson (zang), Chris Squire (bas), Steve Howe (gitaar) en Alan White (drums) zijn ook een dagje ouder gewor den en hun nieuwe album, Going for the One de eerste in drie jaar tijd ziet er niet alleen anders uit, maar is ook anders. Ro ger Dean penseelde dit- En ook de hieraan voorafgaand gespeel de, heel interessante sonate uit 1918 van Matthijs Vermeulen, waarin de romantiek op speciale wijze doorklinkt, zowel in 4We- ditatief als hartstochtelijk opzicht, waren Ruijsenaars en Oomen volkomen overtui gend. Lyrisch bezonken enerzijds en in fel contrast daarmee agressief-vitaal in hun effectieve aanpak. BEAUJOLAIS Voor het overige valt de vlekkeloze muzikaliteit van de groep op. Al het materi aal wordt even efficiënt ge speeld. Of het nu oudjes als Close to the Edge of het tweedelige I’ve seen all good People, of het volledi ge repertoire van I’m going for the One (waarbij Awa ken tegen- en Turn of the Globe vertilt zich aan De Rovers Wat opvalt is dat Al bert Mol zeer realistisch constateert, dat artiesten het nu oneindig veel be ter hebben dan vroeger, althans in materiële zin, maar dat in het verleden het gebrek aan geld een grotere verbondenheid en intimiteit onder de werkzamen in het vak creëerde. Als je af zou gaan op het na de pauze ten gehore gebrachte gedeelte van hun zeker niet afgezaagde programma, zou je ook in de gelijkgestemdheid van hun beider kun stenaarsziel geloven. Want Stravinski’s Suite Italienne, waarin deze componist zijn liefde-haat verhouding tot de Italiaan se laatbarok uitviert (met thema’s van Per- golesi), kreeg bij dit duo in alle aspectecies wat het hebben moet. Het gaat in deze muziek niet om het vertolken van belang rijke innerlijke roerselen. Met artistiek ge voel bij de uitvoerenden voor stijlparodie, klankkleur en vooral voor spanning en drie jaar straffeloos tusse nuit te knijpen. Behalve het risico van een verminderde populariteit krijgt dat tot gevolg dat iedere eerste reeks concerten na de af wezigheid het predicaat „d’r op of d’r onder” krijgt Vanuit dat licht bezien is Yes in haar missie ge slaagd. Met name tijdens de finale van hun show die technisch overwicht, bejaarde kitsch en een ge zonde dadendrang combi neert zijn de ovaties en de opendoekjes voor knap pe soli niet van de lucht. Toch is het optreden niet (ADVERTENTIES) TADflO SENSOLITE Hetkado voor hem en haar! De veilige l elektronische j batterij-aansteker l die alleen werkt t op huidkontakt TA maal geen sprookjesachti ge hoes, die zo vaak een perfecte weerslag beteken de van de eveneens sprook jesachtige, bij vlagen on werkelijke muziek van Yes. Ditmaal blikt een naakte man naar wolkenkrabbers, een zeker element van de eenzaamheid van de grote stad en de vervreemding suggererend, dat ook op valt in de wat gejaagdere en heviger muzikale con ceptie waar de groep nu op stoelt. Als dan eindelijk onder veel ingeblikt orkestraal en symfonisch geweld het im mense gordijn omhoog wordt getrokken, komt er een podiumopzet achter te voorschijn, die zijn gelijke niet kent. Lange vitrage- stroken die inventief wor den belicht vormen met een groot projectiescherm een suggestieve achter grond voor een plankier, waar de toetsenborden van Wakeman en de percus- siehulpmiddelen van White in twee verdiepingen staan uitgestald. Ondanks de ov erdaad en een enkele ge dachte aan gebrek aan functionaliteit doet het ge heel imposant aan. De juis te entourage voor Yes. Het boek is gewijd aan vier overleden groothe den uit de toneelwereld, Wim Sonneveld, Fien de la Mar, Paul Huf sr. en Hans Kaart. Velen van de genodigden hebben in meer of in minder nauwe relaties gestaan tot de schrijver en de vier ge noemde kunstenaars, aan wie Albert Mol zijn herinneringen op humo ristische, maar soms ook op wrange wijze te boek heeft gesteld. En verder: „Voor pu bliek, dat 2,75 gulden en tree betaald heeft, is het gemakkelijker te schmie ren dan tegenwoordig voor een publiek dat 20 tot 25 gulden moet be talen”. Tot slot dan toch nog een citaat: „Toen we in Den Haag speelden, re den we in Wims (Sonne veld) auto iedere dag heen en weer. We haal den dan eerst Conny (Stuart) op uit de Millet- straat. Maar zodra ze in de auto zat, konden wij ons mond verder wel houden, want dan nam Conny het woord en ze bleef aan het woord tot in Den Haag. En de teru greis gaf hetzelfde beeld en geluid. Leuk, want ze kon geweldig boeiend vertellen. Maar als we haar weer in de Millet- straat hadden afgele verd, hadden we het ge voel dat er nog duizen den woorden in de auto hingen. Wim stopte dan even op de hoek, draaide alle raampjes naar bene den en zei: even Stuart uitlaten”. rf- Vader Albert Mol poseerde gistermiddag met zijn dochter Kika ter gelegenheid van de uitreiking van het eerste exemplaar van zijn boek Het doek viel te vroeg. AMSTERDAM (ANP). Er is binnen de Nederlandse orkestwereld een trend naar het spelen van het „traditionele” mu ziekrepertoire. Dit zegt de muziekau- teursrechtenorganisatie Buma, naar aan leiding van de gegevens over het seizoen 1976-1977. De toename van alle muziekgebruik door de Nederlandse symfonie-orkesten is namelijk bijna geheel opgegaan aan niet- beschermd werk, dat dus afkomstig is van componisten die 50 jaar of langer geleden zijn overleden. Deze toename bedroeg het afgelopen seizoen 100 uur. De totale geza menlijke speelduur was ruim 1778 uur. Een oorzaak van deze trend is volgens de Buma misschien een gebrek aan voldoen de passend orkestrepertoire van heden daagse auteurs. De orkesten hebben wel meer Neder landse beschermde muziek gespeeld, na melijk 54 uur tegen het jaar daarvoor 47 uur. Er was echter een afname van buiten lands beschermd werk met elf uur, zodat de toename van het totaal aantal muzieku- ren opgevuld is met niet-beschermd mu ziekwerk. In een overzichtje concludeert de Buma nog dat het aantal podiumbeurten met drie is toegenomen tot 1.333 en dat de gemiddelde lengte van een concert met drie minuten is gestegen tot een uur en 20 minuten. Maar in de echte Romantiek, die op dit recital vóór de pauze aan de orde kwam, had je dan al zicht gekregen op een be paald verschil in geaardheid tussen de beide concertgevers. Buiten het feit om, dat bij Beethovens meest representatieve van zijn cellosonates die in A, opus 69 de dynamische verhoudingen hier in de praktijk enigszins in het nadeel van de cello uitvielen, sprak uit het welliswaar parelende maar ook vaak bitse pianospel ook geen liefdevolle benadering. Terwijl je van Ruijsenaars de indruk kreeg dat de van hem bekende warmbloedigheid door deze situatie enigszins aan banden j^.erd gelegd. Century meevalt) betreft. Maar meer dan ooit dient beseft te worden dat Yes deze muziek a Heep kan brengen dankzij een goed muzikaal niveau en enkele opvallende uitschieters, zo als het geoliede gitaarspel van Howe en het gouden stemmetje van Anderson in ds extra toegift Yours is no Disgrace nogmaals on derstrepen na bijna twee uur muziek. Vanavond zal het voor het tweede contin gent Yes-fans wel niet zo laat worden. I Hubert Janssen, de vriend van Wim Sonne veld en tevens een be-,, langrijk leverancier van diens teksten, zei dat hij zeer nieuwsgierig was naar het resultaat. „Ik heb er geen enkele be moeienis mee gehad, maar het zal wel kloppen als ik naga hoe hij ver teld heeft over Wim in de V AR A-radioprogram- ma’s Tony van Verre’s Ontmoetingen. Maar of hij de goede sfeer getrof fen heeft, echt, ik zit daa rover nog in grote span ning”. Ger Smit, een belang rijk stemmenleverancier aan radiohoorspelen en tv-series: „Het is een goed boek, dat kan niet missen. Twaalf jaar ben I I en. iging Sen- iden: ontspanning, is zij in goede handen. Zeker als het om een dergelijkë instrumentale klasse gaat als door deze musici wordt vertegenwoordigd. -- AMSTERDAM (ANP). In Amsterdam is deze week de Coöperatieve Vereniging „Mimetheater Termiek” opgericht. De nieuwe groep, die vijf leden telt, is voortge komen uit de Amsterdamse Theater school. In het komende seizoen zal het collectief drie producties op de planken brengen, waarbij middelen als beweging, stem, ritme en ruimte gelijkelijk worden toegepast. De eerste productie heet „tafel in kwint” en zal in het Shaffy-theater te zien zijn op 25 en 26 november, en op 2, 3, 20, 21, 22, 23 en 24 december. Vlekkeloze muzikaliteit bij Yes twee prestigeconcerten naar ons land gekomen. Gisteravond had hun eer ste optreden hier sinds ja- ren nogal wat voeten in de aarde, omdat een belang rijk deel van de installatie zo laat arriveerde, dat ruim zevenduizend fans zo’n twee uur in de foyers van de Rotterdamse Ahoyhal moesten wachten voordat zij hun plaatsen konden in nemen en van het afgelas ten van een voorprogram ma (Donovan!) op de hoog te werden gebracht. Ook wat die vertraging betreft, zo langzamerhand een wei nig voorkomende zaak, kunnen we wijzen op de ervaringen van enkele ja- ren geleden toen dergelijke wachttijden toch regelma tiger voorkwamen dan nu het geval is. ROTTERDAM Sym fonische mek, een synthe se van stevige, niet al te simpele ritmen en breed voerige polyfonie, heeft tijdens ds eerste helft van de jaren zeventig een enor me invloed uitgeoefend. En ofschoon het de groten uit dit genre redelijk voor de wind gaat we noemen Genesis, Emerson Lake en Palmer, Supertramp en Yes neemt de invloed ervan af. Je kunt dat na tuurlijk betreuren, maar ik ben van mening dat we er niet al te rouwig om hoe ven te zijn. Elke tijd heeft nu eenmaal zijn eigen kap sel en schoeisel en muziek, en als dergelijke zaken blijken te veranderen, dan is er sprake van een andere tijd. Bovendien wisten vooral veel symfonisch in gestelde groepen geen maat te houden en sloeg hun muziek vaak door naar het kitscherige, oversenti- mentele en overversierde. Een van de verschijnselen van dit fenomeen was dat installaties steeds verder werden uitgebreid, wat be ginnende groepen een moeilijke concurrentie po sitie verschafte (investe ringen, commercialisering van de muziek, enzo voorts). Heerlijk fris en fruitig, zacht en licht Drink m met 9 volle teugen en vooral koel Vanaf vandaag voor M rond zevengulden- m vijftig te koop bij 600 „DELCAVE” slijters të&KA en wijnhandelaren herkenbaar aan j het vignet pp de deur gespeend van enige sponta- niteit; een los gespeeld nummertje, It’s good to be with you, dat van een zeer publiekgerichte aanpak ge tuigt en een extra toegift vormen er de getuigen van. I^^oonp1*180 Dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur 's Maandags gesloten

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 25