Optreden in Amsterdam trekt vooral ouder publiek Dirigent Kox in Teheran benoemd TERUGBLIK OP BIJNA EEN EEUW CARRE Musical Hair nu verfilmd 2 I 5 kir Herinneringen aan Pisuisse J I I I boeken over Don Carlos als jubileumpremière bij tweede eeuwfeest Scala van Milaan I w Dolf de Vries over oorlog en ander onrecht EUROPA MEUBEL BEVERWIJK w OPERATRADITIE VAN HET HOOGSTE NIVEAU M Strijdbare tonelisten en musici achter hoofdinspecteur Raima KUNST NOVEMBER 19 7 7 3 0 15 WOENSDAG 4 tionale reputatie op. Aanvanke- 2 en Van maandag 5 t/m donderdag 8 december a.s. is Europa Meubel Beverwijk gesloten. Om op vrijdag 9 december om 9.00 opnieuw voor u open te gaan. 2000 m2 groter, 2000 m2 gezelliger. AMSTERDAM. Nikita Maga lov is' een haast legendarische naam. Niemand minder dan Mau rice Ravel, die deze pianist als zeventienjarige op het Parijse conservatorium hoorde spelen, was verbluft over diens artistieke lijk ook als componist veelbelo vend hij was op dat gebied een leerling van Prokofjev wijdde hij zich overigens naast de con- certpraktijk ook meer en meer aan de pedagogiek en viel hem in 1949 de grote eer te beurt opvolger te worden van Dinu Lipatti, als leider van de meesterklasse aan het concervatoriüm van Genève. s grote toekomst. Ravel kreeg ge lijk. Magalov bouwde een intern a- i door Ln-/I lx—Ko van Leeuwen J prestaties en voorspelde hem een Kom dit zelf eens bekijken. Op het uitgebreide gebied van wonen vindt u dan bij ons méér dan waar ook. Uw geduld wordt dus beloond. I Pianist Magalov nog altijd subliem JOHAN VAN KEMPEN Schrijver-reiziger-acteur-enzovoorts ■fr Interieur van de Scala van Milaan (ADVERTENTIE) GESLOTEN I DEN HAAG. Frits Kox gaat met ingang van 1 januari werken als co-diri- gent van het Symfonieorkest van Teheran (Iran). Hij heeft daar tevens de functie aanvaard van hoofddirigent van he,t koor van het orkest. Zijn vrouw, Ans Kox- Beverdam, is bij dit koor benoemd tot zangpedagoge. Zij hebben een contract getekend voor voorlopig twee jaar. Maar die inzet verwacht ik ook van mijn medewerkers. Ook in Teheran”. MILAAN (DPA). De viering van het 200-jarig bestaan van het Scala-theater in< Milaan in 1978, wordt op 7 december geopend met een feestelijke opvoering van Giuseppe Verdi’s „Don Carlos”. EUROPA MEUBEL Nikita Magalov tijdens zijn optreden van gisteravond in de grote zaal van het Concertgebouw in de hoofdstad. name te beluisteren in de Nocturne in cis, opus 27, met het stormachtige midden deel). Magalov treft door een zeldzaam mooi evenwicht tussen beide handen met geraffineerd gebruik van het toucher, waardoor tussenstemmen nooit verwaar loosd, maar prachtig geproportioneerd naar voren gebracht worden. En ook al weet hij in zo’n Grande Valse Briljante opus 42 precies de bijbehorende atmosfeer van virtuoos bravbur te treffen; de klasse van deze schijnbaar half verge ten musicus is te groot om er nog een spoor van effectbejag bij in het spel te kunnen ontdekken. Dat maakt Magalovs uiterst beheerste voordracht (altijd in feilloos juist gekozen tempi), ondanks een soms ook waarneembare emptionele afstande lijkheid, extra imponerend. „Wij staan voor de keus”, schreef on langs het dagblad „La Repubblica”, „ten minste één theater op het hoogste niveau van de operatraditie te hebben of te ver vallen toLeen idiote democratie die van de Scala een opera maakt zoals die in Rome of Napels”. generaties: Toon Hermans, Jasperina de Jong, Herman van Veen, Willem Nijholt en Ferd Hugas en André van Duin. handen kwamen! Ik had ze goed kunnen verkopen, als ik gewild had. Maar ik stelde mij voor dat ze misschien nog eens voor de kar zouden moeten lopen. Dat wilde ik niet”. dy, Johan Buziau in de Bouwmeester Revue met Willy Walden en Piet Muyse- Een fragment uit het verhaal Tastbare vijanden: „Ik kijk weer naar beneden, naar dat stuk loodrechte rots, waar sol daten 48 uur lang geprobeerd hebben naar boven te klimmen en ik probeer me voor te stellen wat dat betekend moet en een stukje kauwgom. Waar hebben ze aan gedacht? Wat was hun doel? Deden ze het werkelijk voor hun koningin, pre sident of vaderland? Mijn zoontje van vier geeft me een hand, hij heeft nog zijn duim in de mond en geen enkel doel. Een bunker is niets anders dan een hol om in 5000 m woonsfeer parallelweg 43 Aan de weg Velsertuonel Zaandam Tel 02510-29018 •plan. Twyla Choreografie Nikita Magalov, die zich na de Tweede Wereldoorlog zeer dikwijls ook op de po dia in ons land liet horen in een veelzijdig repertoire, liet de laatste jaren wat dat betreft om onbekende redenen verstek gaan. En al was deze pianist in het verle den onder meer geliefd als Chopin-vertol- ker, het was toch niet helemaal duidelijk waarom hij zich gisteravond opnieuw in Nederland presenteerde met een uitslui tend aanChopin gewijd programma. Maar hij was er, de grote Nikita Magalov. En het publiek in de grote zaal van het Amster damse Concertgebouw, waar hij zijn reci tal gaf (waar anders zou het kunnen zijn) heeft kunnen constateren dat het niveau van deze meesterpianist nog steeds van een sublieme hoogte is. Magalov, die tijdens de eerste stormen van de politieke omwenteling in Rusland (St. Petersburg) werd geboren en dus al weer tot de oudere generatie behoort moet zich gisteravond' tijdens het afdalen- van de hoge trappen die naar het podium vari de Grote Zaal voeren wel gerealiseerd hebben hoe snel de roem vergaat. Hij was blijkbaar te lang weggeweest om voor jeugdig publiek nog een trekpleister te zijn: de zaal was hoogstens voor éénderde gevuld, met voornamelijk ouder publiek. Concertbezoekers van Magalovs eigen ge neratie, die hem waarschijnlijk voor het merendeel eerder gehoord hebben en nu de kwaliteit van destijds opnieuw en met vreugde herkend zullen hebben. Nikita Magalovs kracht ligt, artistiek ge sproken, vooral in het fijne werk. Niet zozeer in de voordracht van bijvoorbeeld de Tiende Etude (van de twaalf stuks opus 25, die integraal werden uitgevoerd) met zijn donderende dubbeloctaven en eigen lijk evenmin in de Fantaisie in f, of het Petersen, het Carré Showorkest van Jeff Zo’n stukje proza geeft in alle eenvoud de Winter, Johan JKaart. Van de jongere de betrekkelijkheid aan van hét helden dom van welweer. Wat toen belangrijk was, lijkt ridicuul geworden. De Beul en het geweren gelijk kost ƒ9,90. Scherzo in cis. Maar wél in de Impromptus opus 36, de drie Mazurka’s opus 50 en zeker in een teder mijmerend liefdeslied als de Nocturne in Des, opus 27. Natuurlijk is het goed om te bedenken dat ook Chopins monumentale werk ten slotte toch kamermuziek is en al zijn we er de laatste jaren een beetje aan gewend geraakt. hier eigenlijk in een te grote zaal klinkt. Een omstandigheid die nu dub bel ongunstig uitwerkte vanwege de slech te bezetting. Want een tipje pedaal werkte meteen overeffectief en veroorzaakt dan bij sriel fortissimospel al gauw een enigs zins vertroebeld klankbeeld. Wat je ondanks die minder helder uitko mende passages, toch overal kon horen, was dat Magalov alles structureel sterk opbouwt en dat zijn gevoel voor het aan leggen van contrasten in dynamisch op zicht zeer fijn ontwikkeld is (zoals met In 1776 was het Koninklijk-Hertogelijk theater in Milaan in een carnavalsnacht afgebrand. Keizerin Maria-Theresia gaf opdracht tot de bouw van een nieuw thea ter. Onder de naam „Scala” zou het een (Van onze kunstredactie NEW YORK. Anderhalf decennium na de eerste opvoering op de planken wordt de musical Hair als film opgeno men. Dat gebeurt momenteel in New York onder regie van Milos For, Harp heeft zich met de I belast. I Hair is als musical enorm populair ge weest en werd in vele landen in verschei dene bezettingen opgevoerd. Het was de eerste rockmusical op Broadway die spoe dig gevolgd zou worden door Jesus Christ Superstar. halve mijn lievelingspaarden”. Op de vraag: heeft u die gehouden?, antwoordt Carré: „Neen, ik heb ze doodgeschoten na mijn laatste optreden in Schevenin- gen. Ik wou niet hebben dat zij in andere hebben. Niets anders dan je geweer Op 26 november 1927 werden op het Rembrandtsplein de cabaretier Jean Louis Pisuisse en zijn vrouw vermoord. Toen ze hotel Schiller verlieten werden ze doodgeschoten door de schrijver Tjak- ke Kuiper, die daarna zichzelf eveneens van het leven benam. De moord op Pi suisse was een zogenoemde „crime passi- onel”, want Kuiper was waanzinnig ver liefd op de vrouw van Pisuisse. Kuiper was zelfs eens met bravour het kantoor van Pisuisse binnengestapt met de me dedeling dat hij diens vrouw wilde trou wen. Pisuisse moet hem geantwoord heb ben: „Als u mijn vrouw en kinderen het bestaan kunt verschaffen waaraan zij gewend zijn, dan mag u ze hebben”. Pisuisse een halve eeuw geleden ver moord. „De vader van het Nederlandse cabaret” wordt hij genoemd op de oms lag van het boek „Jean-Louis Pisuisse” dat zijn dochter Jenny over hem schreef en onlangs is verschenen bij de Gooise Uitgeverij, begeleid door een langspeel plaat met successen die de cabaretier eens moet hebben gezongen. Driemaal slechts is Pisuisse op die plaat zelf te beluisteren, de overige liedjes en teksten komen van andere stemmen, waaronder die van de acteur Cruys Voorbergh en ook van de actrice Fie Carelsen, een van de drie vrouwen waarmee Pisuisse ge trouwd is geweest. Het boek dat Jenny Pisuisse geschre ven heeft bevat de herinneringen van een kind aan haar vader. Maar door die her inneringen heen ontstaat er een knap ontrafeld beeld van zowel de mens als de artiest Pisuisse. De schrijfster geeft haar herinneringen dikwijls op ontroerende wijze door en vult ze aan met veel histo risch materiaal, verzameld uit oude plak boeken en bijeengebracht door talloze gesprekken met familieleden en oud-col- lega’s. Jenny Pisuisse heeft haar vader ge kend tot haar zevende levensjaar. De herinneringen die zij over Jean-Louis Pisuisse opschreef zijn dan ook die van een kind en juist dat maakt ze zo gewel dig. In Fie Carelsen heeft de jonge Jenny Pisuisse later veel steun ondervonden. Wat zij miste aan wezenlijke kennis van het karakter van haar vader, moet Jenny van Fie Carelsen, die haar leven lang ook na de breuk van haar huwelijk met de cabaretier veel van Pisuisse is blij ven houden. Van een zekere levenswijsheid getuigt overigens het voorwoord van Willy Cor- sari, die op jeugdige leeftijd met Pisuisse optrad. Haar mening over Pisuisse als Han Peekei laat mensen praten over doorgedrongen dat het oude circus- een groot theater, zo luidt de ondertitel van het boek dat gekoppeld aan de plaat voor 29,90 te koop is (tot 1 januari ’78, Kox, die onder meer 10 jaar lang tweede dirigent van het Forum-operaorkest is ge weest en in verschillende delen van het land koren en orkesten heeft geleid, is thans nog dirigent van het conservato- riumorkest van het Utrechts Conservatori um, medewerker van het Sweelinck-con- servatorium in Amsterdam en dirigent van het christelijk gemengd oratorium- koor Asaf in Den Haag. Formeel is Kox ook nog steeds muzikaal leider en dirigent van het Gewestelijk orkest van Zuid-Hol- land (Delft), maar als gevolg van menings verschillen is hij al bijna anderhalf jaar niet meer in functie. mens was aanvankelijk niet zo rooskleu rig. Maar, Willy Corsari schrijft onder meer: „Nu ik oud ben, nu ik hem zie van zo’n grote afstand, begrijp ik hoe ver keerd ik hem steeds heb gezien, al naar mijn leeftijd, al naar de omstandig heden”. Op de elpee heeft Wim lbo veel histo risch materiaal samengebracht, met als beste bijdragen Brief van een ongehuw de moeder aan koningin Wilhelmina bij de geboorte van haar dochter Juliana on 1909, een gesproken tekst door Fie Carel sen. Buiten eigen werk van Pisuisse zijn de meeste bijdragen oorspronkelijk van anderen en worden ze ook niet door Pisuisse zelf ten gehore gebracht. De techniek in die dagen was nog niet zover dat er veel authentieke opnamen van Pisuisse voor handen waren, daarom heeft lbo zich maar beholpen door ande re artiesten te laten horen. Een beetje geforceerd is het wel. Zo is het bijvoor beeld best aardig om nu Multatuli’s Ge bed van een onwetende, uitgesproken door Henk van Ulsen, op de plaat te hebben. Maar de enige verbintenis met Pisuisse daarvan is dat deze dezelfde tekst op de honderdste geboortedag van Multatuli ook heeft gezegd. Boek en plaat zijn alleen samen te koop. Tot 1 januari 1978 voor ƒ29,90, daarna voor ƒ34,90. DEN HAAG (ANP). Het landelijk Comité voor Politieke Vorming en Actie heeft zich achter de Rotterdamse hoofdin specteur Kalma geplaatst. In een brief aan minister De Gaay Fortman van Justi tie, burgemeester Van der Louw, procu- reur-generaal Van der Feltz en de leden van de Eerste en Tweede Kamer heeft het comité geprotesteerd tegen de disciplinai re maatregelen, welke tegen de hoofdin- Milos Forman is van origine een Oost- Europese filmregisseur dié thans in het westen woont. Hij kreeg een Oscar voor zijn film One flew over the cuckoo’s nest waarin onder meer Jack Nicholson optrad. van de belangrijkste operatheaters van de wereld worden. De eerste uitvoering in de nieuwe Scala had in 1778 plaats. Op het programma stond het nu vergeten werk „Het Heront dekte Europa”. Later werden er de pre mières gegeven van opera’s van Rossini, Verdi en Puccini. In het begin van deze eeuw stond bijna tien jaar lang Artur-o Toscanini in de orkestbak. In de jaren vijftig schitterde in de Scala Maria Meneg- hini Callas in II Trovatore, La Traviata, Norma. Tot op de dag van vandaag geeft de Scala op velerlei gebied de toon aan, voor al in de perfectie van de enscenering. Min der door uitzonderlijke experimenteer drift. De Scala is bij tijd en wijle door links in Italië aangevallen als een bolwerk van het establishment. Dit leidde bijvoorbeeld in december van het vorig jaar tot geweldda digheden rond een Othello-première. Het is aan directeur Paolo Grassi te danken dat deze exclusiviteit is doorbro ken. Hij sloot een akkoord met de vakbon den krachtens hetwelk arbeiders geredu ceerde toegangsprijzen betalen. Een ak koord met de radio- en televisiemaat schappij RAI heeft geleid tot regelmatige uitzendingen vanuit de Scala. Alleen hierom is te rechtvaardigen dat de Scala het leeuwendeel van de rijkssub- sidie aan de 13 Italiaanse operatheaters opstrijkt. Niettemin gaan er veel stemmen op voor een gelijke behandeling van alle theaters. specteur getroffen zijn. Het comité noemt zich een strijdorgani satie van consumenten en producenten van politiek theater. In de brief wordt gezegd, dat vrijheid van meningsuiting ook voor ambtenaren een onaantastbaar recht is. Berisping wordt in het geval van Kalma regelrechte politieke censuur ge noemd. Overplaatsing of ontheffing uit de functie zou een concreet beroepsver bod zijn. Het comité eiste van het Open baar Ministerie, dat het zich van iedere activiteit ten aanzien van Kalma zal ont houden. Het contract tussen Kox en het ministe rie van cultuur in Iran, dat zocht naar een liefst Nederlandse autoriteit op het gebied van westerse muziek, is tot stand gekomen via de sopraan Marylin Tyler, die in Teheran reeds als zangpedagoge werk zaam is en een goede bekende van Kox is. In de loop van december vertrekt het echtpaar Kox naar Iran. Kox: „Het is een spannende uitdaging, waar je je erg op moet instellen. Je weet helemaal nog niet wat je boven het hoofd hangt. Ik zal moe ten wennen. De mensen daar zullen dat aan mij moeten doen. Ik ben een primair reagerend mens, verlang veel en kan erg lastig zijn. Maar de muziek heeft altijd voor de volle honderd percent mijn inzet. hebben geklonken. Successen van men sen als Professor Kokadorus, Louis Da- vids, Esther de Boer-van Rijk, Lou Ban- jeg ik ujt, hier zaten de Duitsers en die dy, Johan Buziau in de Bouwmeester rots hier, daar moesten soldaten tegenop Revue met Willy Walden en Piet Muyse- klimmen. „Ook niet hoog”, mompelt laar, opgenomen in 1936 in Carré, Joe mijn zoontje. Het is onbegonnen werk...” Petersen, het Carré Showorkest van Jeff Zo’n stukje proza geeft in alle eenvoud Zo langzamerhand is het wel tot ieder een theater Carré dit jaar zijn negentigste verjaardag viert. Carré, een vitaal monu ment dat bijna symbolisch is voor alles daarna stijgt de prijs met vijf gulden). Is wat met theater, revue, toneel, ballet, die uitgave dat geld waard? Ik vind van circus, te maken heeft. Ter gelegenheid wel. Het boek, dat voorzien is van een van dit jubileum en misschien wel uit enorme hoeveelheid illustratiemateriaal, angst dat het theater aan de Amstel de bevat in de door Peekei verzamelde tek- eeuw niet zal volmaken, want zekerheid sten een schat aan informatiemateriaal is er nog steeds niet over het voortbe staan - verij een boek van Han Peekei en een elpee waarop tal van artiesten van vroe ger en nu zijn samengebracht. Kunste naars uit de wereld van het theater die hun voetstappen op het toneel van Carré hebben liggen. j 1 dat vlot en leesbaar gerangschikt'is. De "verscheen bij De Gooise Uitge- toon is luchtig gehouden maar gelar deerd met sentiment, gepaard aan nos talgie en verre herinnering. De ge schiedenis van het grootse theater Carré wordt erin beschreven met heel veel leu ke details en merkwaardige voorvallen. Het boek geeft ruimte aan een groot aantal artiesten, teveel om ze hier te te spelen. Mijn dochters komen naderbij noemen. De elpee laat allerhande succes- weinig onder de indruk, zij hebben het sen horen, zoals ze eens in Carré moeten koud, de Tweede Wereldoorlog zegt hen minder dan Abba. Kijk, daarvandaan kwamen de Engelsen en de Amerikanen, Interessant wordt er verhaald over de stichter van het jarige theater, circusdi recteur Oscar Carré, die de bouw van het theater heel eigenwijs forceerde, ook al waren alle toestemmingen van over heidswege lang niet rond. Carré moet een man van ongewoon karakter geweest zijn, goed voor zijn personeel en met een Dolf de Vries gaf in september 1976 in' geweldige liefde voor paarden. Verbijste- Den Haag de eerste voorstelling van zijn rend was dan ook het bericht dat in programma Het Luister-rijk. In dat pro- vrijwel alle kranten verscheen, toen hij gramma vertelt De Vries enkele verhalen voor het laatst met zijn circus in Sche- die over oorlog en ander onrecht gaan. veningen was opgetreden. Carré had al Die verhalen, door de auteur geschreven zijn paarden doodgeschoten. Later werd vanuit een sterke persoonlijke betrok- dit bericht tegengesproken, maar Peekei kenheid, zijn nu in boekvorm verschenen heeft een later interview met Oscar Car- bij Nijgh Van Ditmar. De titel van het ré gevonden waarin deze zegt: „Mijn boekje: De Beul en het geweren gelijk. paarden en alles wat tot de troep behoor- Het is aangevuld met nog vijf korte de heeft Salomonsky overgenomen. Be- verhalen en alle ademen ze dezelfde sfeer, die misschien het best te omschrij ven is als een mengeling van bezinning en teleurstelling. Klinkt misschien pes simistisch en de onderwerpen van De Vries zijn ook niet bijster vrolijk, maar de schrijver bezit een zodanig heldere en directe Verteltrant, dat z’n verhalen met plezier lezen. Een plezier dat voortkomt uit de lichte toon van ontroering.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 15