Katerina Izmajlova van Sjostakovitsj geen aanwinst Humanisten boos op EO Inzet kan Spoorloos niet redden Boek van maand over mythologie Meubelfabriek Oisterwijk Singerprijs ’77 na weigering niet toegekend L I lu Opmerkelijke roman met I geraffineerde mengeling I van humor en satire I i Vijftig jaar Curagao I met olie als water I sf Régis Debray als buitenstaander Geloogd Massief Europees Eiken van de Meubelfabriek Oisterwijk op maar 10 plaatsen te koop: Nieuw Nederlands stuk bij Haagse Comedie I i: 13 19 7 7 2 DECEMBER VRIJDAG KUNST i I elijke vel. I >0 p.jr. snelle NOORDHOLLANDS PH1LHARMONISCH ORKEST De merkwaardige lotgevallen van soldaat Ivan Tsjonkin” ning 1 van sluit itaal- iadere staan- op. U uisge- iiet-lid zou u Imaat- aelt u IAP as uren ant- WC Amsterdam, Berkel (ZH), Beverwijk, Ede, Heerenveen, Hengelo (O), Oisterwijk, Utrecht, Valkenburg (L) en Zuidlaren. V I SCHEVENINGEN. Wat de leiding van de Nederlandse Operas tichting bewogen heeft „Katerina Izmajlova” van Dimitri Sjostakovitsj op het programma te nemen, is onverklaarbaar. De muziek is onver teerbaar, het verhaal onverdraagbaar en de Russische tekst onver staanbaar. Een vrij talrijk publiek zat gisteravond in het Circustheater in spanning te wachten op de dingen die komen gingen, want de naam Sjostakovitsj tenslotte wekt altijd verwachtingen, maar na een klein half uur was de spanning al verdwenen. Toen stond het voor ons al vast, dat Katerina Izmajlova geen aanwinst is voor het repertoire. J I „De merkwaardige lotgevallen van soldaat Ivan Tsjonkin” WMimirWopwwitsf De merkwaardige lotgevallen van soldaat M| Iwan Tsjonkin Roman 11* ui. bibliotheek Operastichting doet misgreep 1] ie, in (foto Jaap Pieper) want het 260 bladzijden tellende boek overigens uit de Russische schrijver- (ADVERTENTIE) (Van onze RTV-redactie) programma (ADVERTENTIE) KO VAN LEEUWEN is een dikke pil van 766 pagina ’s en het is natuurlijk geen roman. (ADVERTENTIE) Beverwijk, Parallelweg 100, tel. 02510-26923 ma t/m za 9-18 uur DEN HAAG. Het Humanistisch Ver bond beschuldigt de Evangelische Om roep (EO) ervan eenzijdige, onvolledige en misleidende informatie te hebben ver strekt over het humanisme. Het verbond vindt dat de EO een en ander moet corri geren. Als de omroeporganisatie dat niet wil doen in haar eigen zendtijd, dan biedt het Humanistisch Verbond daarvoor 10 minuten zendtijd aan. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Het boek van de maand is deze keer gewijd aan de mytho logie. De titel luidt Mythen van de Mens heid. In tegenstelling met wat de gewoon te is bij het instituut boek van de maand gaat het hier niet om een zuiver Neder landse uitgave. Het is een Amerikaans boek, geschreven door Alexander Eliot met bijdragen van Mircea Eliade en Jo seph Campbell. Yge Fopma zorgde voor de Nederlandse vertaling. Het 32ste boek van de maand verscheen ook al in het Duits, Spaans en Frans. Dank zij het feit, dat het een internatio nale uitgave is, kon de prijs redelijk wor den gehouden: tot 8 januari 32,50, daar na 59,50. Uitgever is Kosmos, die een Nederlandse oplage van 90.000 exempla ren op de markt heeft gebracht. De presen tatie van het- boek in Amsterdam werd ingeleid door een beschouwing van de communicatie-deskundige Peter Hofstede. In de bijlage Erbij komen we zaterdag uitvoerig op „Mythen van de Mensheid” terug. karakters voorkomen, terwijl het geheel toch in realistische sfeer wordt opge diend? Het komt mij voor dat er dramatur gisch nog wel het een en ander aan Spoor loos is bij te schaven. Het stuk is nu een opeenstapeling van emoties en uitbarstin gen, maar een bepaalde lijn of ontwikke ling zit er niet in. Dat wil niet zeggen dat Rob Bognar niet in staat is aantrekkelijke en bruikbare dialogen te schrijven. In dit debuut van deze 31-jarige auteur zit in elk geval één sterk geschreven rol, die van de oude man. Gaande de voorstelling krijg je in elk geval op hem iets meer zicht, kom je ook iets van Met „De merwaardige lotgevallen van soldaat Ivan Tsjonkin” van de Russische auteur Vladimir Vojnovitsj heeft uitge verij Meulenhoff de Nederlandse boe kenmarkt met een zeer opmerkelijke ro man verrijkt. De curieuze belevenissen van de hoofd persoon vormen een geraffineerde men geling van kostelijke satire en niet min der kostelijke humor. Humor, die meer dan eens de grenzen van de slapstick raakt en deze met name in het laatste gedeelte van het boek herhaaldelijk over schrijdt. Het feit dat Vojnovitsj naar het wapen van de satire heeft gegrepen, impliceert dat het werk van de auteur in zijn vader land taboe is. De 45-jarige Vojnovitsj schreef vanaf 1963, tijdens de liberale periode, tot 1970 aan de roman over Tsjonkin. Een nog niet voltooide roman, In „De merkwaardige lotgevallen van soldaat Ivan Tsjonkin” kegelt Vladimir Vojnovitsj tal van heilige huisjes met zijn Een van de sterkste punten van het boek van Vladimir Vojnovitsj is, dat het voor de lezer beslist niet noodzakelijk is om op de hoogte te zijn van de zo nadruk kelijk gehekelde hiërachie in het tijd- perk-Stalin, waarin de roman zich af speelt. Zelfs zonder enige kennis daar omtrent laat het boek zich met veel ple zier lezen als een humoristische avontu renroman. (Meulenhoff, 26,50). BERT BREVOORD De titel is duidelijk: olie als water geeft de kracht maar ook de zwakte van aan de Antilliaanse economie tijdens de periode Het zou natuurlijk onjuist zijn om de zangers of het orkest te verwijten dat zij het publiek een mislukte avond hebben bezorgd, want zij hebben van de eerste tot de laatste man getracht ervan te maken wat ervan te maken viel, maar de leiding van de Operastichting had verstandiger gedaan er helemaal niet aan te beginnen. Het libretto, dat door Sjostakovitsj in samenwerking met zijn tekstschrijver Preis is vervaardigd naar een novelle van Nikolai Leskov, is een eersteklas draak, maar dat is op zichzelf nog geen ramp. Een opera-libretto behoeft geen letterkundig meesterwerk te zijn. Het is niet moeilijk om achter elkaar een tiental opera’s op te noemen, die een vaste plaats hebben op het repertoire van de grootste operahui zen, maar die wat inhoud betreft van nul en gener waarde zijn. Het is mogelijk, dat er voor degenen die Russisch verstaan nog het een en ander te genieten valt, maar de onverstaanbaar heid is op zichzelf geen barrière. Van Boris Godoenov en Eugen Onegin kunnen de Henkemans - Primavera Lalo - Celloconcert in d kl.t Mendelssohn Bartholdy - Symfonie no 3 "Schotse" entree ƒ11,(ai) c.j.p. geldig kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13 Haarlem, van 10-15 uur; telefonisch 3209 94 van 12-15 uur. Wegens ziekte kan Yoav Talmi het concert niet leiden. Hij wordt vervangen door Ronald Zollman Van Hanna Rumovska, die de titelrol zong, kan ik alleen zeggen, dat zij een krachtige sopraanstem heeft, die zij zon der ophouden moest gebruiken om boven de bombastische orkestbegeleiding uit te komen. Willard White, André Spijker, Jan Blinkhof, Henk Smit en Tom Haenen ver vulden hun ondankbare taak zo te horen naar behoren, meer kan ik er tot mijn spijt niet van zeggen. Het Amsterdams Philharmonisch Or kest speelde dat horen en zien ver ging, en de grote trom had de avond van zijn leven. J. H. MOOLENIJZER Jgdert 184^' Gierstraat 52-56 - Haarlem - Tel 023-31 29 92 Wat de auteur nu precies wil, dat is me in deze voorstelling niet goed duidelijk ge worden. Wat is er aan de hand? Een jonge man, zoiets als leerling verpleger in een psychiatrisch ziekenhuis, heeft de benen genomen met een patiënte, een jong meisje nog. Hij wilde haar behoeden voor een behandeling in de isoleercel van de inrich ting. Het alternatief is dat zij nu terechtko men in een woonwagenkamp, waar zij voor de politie spoorloos hopen te zijn. Ze nemen hun intrek in een verwaarloosde woonwagen, geholpen door een oude man die ook in het kamp woont. Een zekere Toon mengt zich ook onder dit gezelschap. Het resultaat is een situatie waarin ten opzichte van alle vier de personen onder ling voortdurend spanningen optreden. Spoorloos voltrekt zich in zes niet al te lange bedrijven, maar als het stuk is afge lopen, vraag je je af wat er nu eigenlijk is gebeurd. Wat is de bedoeling van zo’n toneelstuk waarin nauwelijks uitgewerkte opera-liefhebbers niet genoeg krijgen en daar verstaan zij ook geen woord van. Het heeft geen zin er langer omheen te draaien Sjostakovitsj zelf is de schuldi ge van het échec. Hij is geen opera-compo- nist hij is een symfonicus van het zui verste water. In de hele Katerina Izmajlo va is het hem niet gelukt een zinvolle melodie voor een zangstem te schrijven. Er zijn enkele koorfragmenten, die hoopvolle verwachtingen wekken, maar na een maat of zestien verdwijnt zijn inspiratie als sneeuw voor de zon. Herhaaldeïijk kregen wij de indruk, dat de zangers op het toneel en het orkest in de bak met twee verschil lende werken bezig waren. Op de tederste momenten heeft de tuba het hoogste woord en laten de trombones en de trom petten zich ook niet onbetuigd. De productie van deze voorstelling was een volslagen Poolse aangelegenheid. Aleksander Bardini is een toneelregisseur van internationale bekendheid. Kazimierz Kord is chef-dirigent van de Nationale Filharmonie in Warschau en ook de dekor en kostuumontwerpster Eva Starovieyska heeft vaste verbintenissen in Warschau en Leningrad. Het enige open doekje gedu rende de 3’/z uur durende voorstelling was voor het draaitoneel van Eva Starovieyska en er was nog een klein applausje voor Nico Boer, die een dronkemansdansje op voerde. LAREN (ANP). De Singerprijs van 4000 gulden plus legpenning wordt dit jaar niet toegekend. De commissie van beheer en de jury hebben hiertoe besloten, nadat de te onderscheiden persoon had laten weten om geheel persoonlijke rede nen de prijs niet te kunnen aanvaarden. Ook wilde hij hem niet accepteren onder de voorwaarde het geld een andere be stemming te geven. De prijs is ingesteld in 1968. Het was toen een eeuw geleden dat William H. Singer werd geboren. De prijs wordt om de drie jaar uitgereikt aan iemand die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor het museumwezen, de beeldende kunst of de muziek. De commissie voor toekenning bestond dit jaar uit: dr. C. Boschma van het Fries Museum, dr. S. H. Levie van het Rijksmu- seum, dr. R. W. D. Oxenaar van Kröller- Müller, drs. H. R. Hoetink van het Maurits- huis en prof. J. N. van Wessem. De com missie besloot eenstemming een persoon voor te dragen. alle stromingen waarmee hij te maken krijgt een buitenstaander. „DE NEDERLANDSE ONTWIKKE- Het gewraakte programma over renais sance en de opkomst van het humanisme werd op 22 november uitgezonden. Daarin werd het humanisme onder meer een af brekende kracht genoemd, die „het hele leven in gevaar heeft gebracht” en „bewe zen had dat het tot pessimisme leidde” en „in wanhoop eindigt”. Het hoofd van de radio/televisiedienst van het Humanistisch Verbond, Casper Vogel, wijst er de EO in een brief op dat de ideeën van beide orga nisaties weliswaar kunnen verschillen, maar dat men daarom nog niet „suggestief misleidend en zelfs beledigend”, te werk hoeft te gaan. De humanisten vinden het „onwaardig” dat in het bewuste programma de indruk gewekt wordt dat zij met hun levensover tuiging het verschil tussen goed en kwaad niet kunnen weten. j----- hoe groot zijn betrokkenheid ook was. In „De buitenstaander” (Bruna, 22,90) wordt verteld hoe een jonge Zwit- DEN HAAG. De Haagse Comedie heeft een klein groepje jonge toneelmen sen samen met een gastregisseur (Christi aan Nortier) laten werken aan een nieuw oorspronkelijk Nederlands toneelspel: Spoorloos, geschreven door Rob Bognar. Donderdag ging het in première in het HOT, een stuk waarin viermensen voorko men met wie allemaal wel iets mis is. Een oude man die het verleden wil laten herle ven, een meisje dat psychisch gestoord is en aan waanvoorstellingen lijdt, een jon geman (haar begeleider) van neurotische inslag en een nogal primair reagerende medemens. Bognar heeft ze bijeen ge bracht, kennelijk met de bedoeling zijn publiek aan het denken te zetten. Concertgebouw Haarlem - dinsdag 6 december 1977 - 20.15 uur DERDE CONCERT SERIE A dirigent: RONALD ZOLLMAN solist JEAN DECROOS - cello van 1900 tot 1950 (Van Soest beperkt zich in dit boek tot dat tijdsbestek). Van een I arm en onbetekenend eiland in het begin van deze eeuw werd Curacao dank zij de olie (uit Venezuela) een bloeiend middel- I punt in het Amerikaanse handelsver- keer. Maar die welvaart was wankel. Dat blijkt in onze dagen wel. De auteur behandelt de histerie na- I tuurlijk wel chronologisch, maar dan op serse intellectueel deelnam aan het ver- zet tegen de machthebbers in een staat die model moet staan voor Venezuela. De hoofdiguur raakt betrokken in de one- I nigheid tussen de communistische en niet-communistische kameraden van de t guerrillabeweging. Hij blijft echter voor j sbond gestoten als gevolg van zijn open- lijke steun aan de inmiddels in het Wes- ten woonachtige Aleksandr Solsjenitsjin. choz, Njoera. Daarna nemen de ontwik- kelingen een bizarre wending. Nadat de I invasie van de Duitsers een feit is gewor- den, bereikt de geheime politie in het I dichtst bij het gehucht gelegen stadje de I tip dat zich achter de frontlinie een mys- speurwerk veel interessants boven tafel I gebracht en leesbaar op een rij gezet. I Men moet er wel de tijd voor nemen: het EEN BOEK ALS „Olie als water” van I dr. Jaap van Soest komt voor de Neder- I landse Antillen op een uitstekend mo- I ment. Zowel op de Antillen als in Neder- land wordt hard gewerkt aan de onaf- I hankelijkheid van de eilanden in het Caribische gebied. Er is niet zo veel I degelijk historisch samengebundeld ma- I teriaal. Van Soest nu heeft door spit- en Marjon Brandsma, Sacco van der Made en Guido Jonkers in Spoorloos. (foto Pan Sok) hem te weten. De overige personages blij ven steken in vaagheid. Christiaan Nortier, die dit seizoen met Jan Rap en z’n Maat een opmerkelijk staaltje realistische regie liet zien, heeft bij de Haagse Comedie nu ongeveer hetzelfde recept gebruikt. Het resultaat is nogal ver schillend, maar vergelijking dringt zich op omdat beide toneelstukken over mensen aan de rand van de samenleving gaan. Misschien had hij meer aan Bognars stuk moeten wijzigen - het programmaboekje meldt dat de schrijver daartegen geen en kel bezwaar aantekent, hij is zelfs aanwe zig geweest bij het hele repetitieproces. Spoorloos is voor mij niet geheel geloof waardig op het toneel gekomen. Jammer van de inzet van de vier spelers, waarvan Sacco van der Made een fraaie oude huis bewaarder speelde, Marjon Brandsma het gestoorde meisje probeerde te redden, Jo han Simons goed was voor Toon en Guido Jonckers een al te labiele gevluchte hulp- verpleger liet zien. Dat alles in een mooi opengewerkt woonwagendecor van Kees Wolfrat. Hanna Rumovska, Nico Boer en Jan Blinkhof (van links naar rechts) in een scène uit de opera Katerina Izmajlova. Het verhaal in kort bestek: de niet al te slimme, onooglijke antiheld van het boek J (gelijkenissen met Haseks brave soldaat I Schwejk en zelfs de houten klaas Hen- drik van Ham uit Kortooms Beekman en Beekman dringen zich op) krijgt kort J voor de inval van de Duitsers in de Sov- I jet-Unie bevel om in een op het meest afgelegen platteland verscholen gehucht J de bewaking van een neergestort leger - I vliegtuig op zich te nemen. Vanaf het moment dat hij zijn post inneemt, wordt hij totaal vergeten. Tsjonkin verenigt het I „nuttige” met het aangename en trekt in bij de plaatselijke postbode van de kol- i omvat pas de eerste van de vijf geplande delen. Gedurende de periode waarin Voj- I novitsj aan zijn door Gerard Kruis- man zeer knap vertaalde roman werk- te, deden hoofdstukken heimelijk de ron- I de. Drie jaar geleden werd Vojnovitsj DE FRANSE INTELLECTUEEL Ré gis Debray zette zich in de jaren zestig in voor de revolutie en de strijd die moest leiden naar democratie in de Zuidameri- kaanse staat Bolivia. Hij werd ter dood veroordeeld door een militair gerechts- hof in de hoofstad La Paz, maar door directe interventie van de toenmalige J LINGSHULP IN DISCUSSIE” IS EEN UITGAVE VAN DE Landelijke Vereni ging van Wereldwinkels, waarin HANS BEERENDS de vraag centraal stelt wat I er mis is aan de ontwikkelingshulp Ne- derland is wat deze materie betreft in vergelijking tot vele andere westerse lan- 1 basis van thema’s: handel en industrie, j landbouw en ambacht, haven en over- heid enz den vooruitstrevend, althans waar het gaat om het uitgetrokken bedrag per jaar en op welke manier de bevolking in de ontwikkelingslanden werkelijk geholpen kan worden. In het boek wordt een overz- icht gegeven van de westerse ontwikke- lingspolitiek. Het richt zich met name op I de mensen die geïnteresseerd zijn in de problematiek van de Derde Wereld en behoefte hebben aan basisinformatie. De positie van Curasao is de laatste vijftig jaar binnen de Antillen verste- I vigd. En wel op zo’n wijze, dat men nu met de moeilijkheden (Aruba) zit. Van Soest schrijft ergens: „waarschijnlijk I hebben de Curac,aoe naars door zo lang aan hun intermediaire monopolie vast te houden zich niet alleen in vele opzichten onmisbaar maar ook< onmogelijk ge- maakt op de eilanden”. Interessant is het in het boek te lezen hoe een eigenlijk geheel nieuwe economie van de grond komt; hoe de olie als het ware het eiland overstroomde en alles veranderde (de houding van Nederland als moederland is ook boeiend). Van Soest kreeg bij de grote maatschappijen veel medewer- I king, als hij maar niet over de boeken en cijfers van de laatste decennia begon. Die zijn nog in de schoot van Shell en zijn vrienden verborgen. Duidelijk is in ieder geval dat die eertijds grote bloei ver is teruggedraaid. Vandaar dat Nederland net zoals rond 1900 weer flink wat geld in de voormalige kolonie pompt. „Olie als water”, door dr. J. van Soest, uitge- I verij De Walburg Pers. Prijs 75. HANS ROMBOUTS dan weer subtiele, dan weer onverbloem- j de taalgebruik omver, waarbij geen in- stantie gespaard wordt. Gezien de wereld I waarin het boek zich afspeelt zijn even- wel met name leger- en politie-autoritei- I ten en de partijhiërarchie als zodanig de I duidelijkste slachtoffers van de satire van de auteur. terieuze deserteur ophoudt. De hele afde- ling van de geheime politie die op onder- zoek uitgaat wordt door Tsjonkin „opge- I rold” en dat leidt via een aaneenschake- ling van misverstanden, orders en tege norders tot de aanhouding van de „deser- I teur”. president De Gaulle na het uitzitten van vier jaar gevangenisstraf uitgeleverd aan Frankrijk. Over zijn ervaringen in J Zuid-Amerika schreef Debray een ro- J man, „DE BUITENSTAANDER”, waar- in hij vooral aantoont hoe onoverbrug- baar de kloof is tussen de Westeuropese en Latijnsamerikaanse mentaliteit en gevoelswereld. De Europese revolutio- I nair (Debray) bleef een buitenstaander, i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13