Belgisch-Amerikaanse musicus wil eigen kwartet gaan vormen SI 59 Luisteren met hindernis naar Writers Cramp Anthony Sampson onthullend over ondoorzichtige en vuile praktijken Beklemmend inzicht in wapenhandel artistieke bibliotheek Globe kreeg nieuwe vanURK Perfektie tot in het kleinste detail Oude boeken gooi je niet zomaar weg Scala geopend met Don Carlo 1 leiding HUUR met recht van koop 99 VAN PAMPUS Piano, vleugel ■O of orgel WILLEM Bush-produktie uit Londen in Mickery Elke noot leeft ar Perzië Verstandelijke aanpak Geld bijzaak I door John Oomkes 1 3 19 DECEMBER 19 7 7 DONDERDAG 8 KUNST De Slegte is een goeie voor uw oude boeken. F9. 49.- ROOSEND AAL/UTRECHT. Besprekingen over een nieuwe plaat met Rogier van Otterloo, vergadering over een grote tournee rond Introspection-artiesten, een opname-sessie met Rein van den Broek, zo’n twintig concerten verspreid over heel Nederland, waaronder L Haarlem en IJmuiden, en morgenavond een tv-optreden in de show van Sonja Barend vanuit het Amsterdamse Frascati. Zie daar de overvolle agenda van een vijftigjarige oftewel de verplichtingen van Toots Thielemans, onze half-Amerikaanse zuiderbuur, die in Neder land terecht populairder is dan ooit tevoren. Dan moest het interview maar in de trein gebeuren, luidden de berichten uit Brussel toeh naar die mogelijkheid werd geïnformeerd. Zorg dat je om 12.15 uur klaar staat als de sneltrein vanuit den Belgique het station van Roosendaal binnenrijdt, dan kun je hem vergezellen tot Utrecht en dan kun je Toots zo’n anderhalf uur rustig spreken. Wanhopige wil 1 Toots Ik ben een muziekpurist jktoreril Boekhandel J. de Slegte B. V.. Grote Houtstraat 100. Haarlem, Tel.: 023 - 31 52 50 (ADVERTENTIE) Bill Paterson in Writers Cramp van John Byrne, (foto: Bob van Dantzig.) gen met andere artiesten. (ADVERTENTIES) 1 in KO VAN LEEUWEN Lewing, stemmen en ondertioud door geheel Nederland aar. f. PUROL ZALF PUROL POLDER PUROL LIPPENPOMMADE itaat den Alliance-ringen Van Willem van Pampus vanaf 40gld per maand' AMSTERDAM. De tekst van het to neelstuk Writers Cramp, geschrevert door John Byrne, is momenteel in een Bush- produktie (uit Londen) tot en met 16 de cember in Mickery te zien. Maar het ver dient aanbeveling eerst het Engelse to- neelmaandblad Plays and Players van de ze maand eens op te slaan, want daarin staat de tekst van het stuk afgedrukt. Die voorbereiding zal z’n dankbaarheid tonen bij het gaan zien van Writers Cramp, dat door drie rasacteurs gespeeld wordt in rap Schotse tongval, dat aan het Engels, dat ook nog doorspekt is met woordgrappen, bepaald hoge hindernissen geeft. De twee laatsten komen uit het regis- seurscollectief Fact van de Toneelraad Rotterdam. Rijnders regisseerde daar on der meer een Antigoné-voorstelling en hij leverde een schrijversaandeel in Schreber, dat vorig seizoen bij Fact een succesvolle voorstelling kreeg. Vermeulen Windsant regisseerde bij Fact Heldentenor. Bij Glo be gaat hij Henry II, een toneelstuk van VN-toneelcriticus Willem Jan Otten, regis seren. Rijnders gaat Burger Schippel van Carl Sternheim bij Globe regisseren. De zakelijke leiding van Globe blijft in handen van Frits Bloemkolk. klinkt al prima”. De rest van het kwartet bestaat net zoals vorig jaar uit Rob Franc- ken (toetsen) en Bruno Castellucci (slag werk). Thielemans heeft nooit een eigen kwar tet gehad, waarom eigenlijk niet? Toots: Telkens Vlaams afwisselend met Ameri kaans idioom: „Maar ik wil er wel een in het nieuwe jaar hebben, m’n eigen bende. Kijk, dat kon nooit omdat mijn vrouw, die twee maanden geleden is overleden, het eigenlijk niet wilde hebben. Ik ben altijd solist geweest. Een groep geeft maar zor gen. Als solist heb je die niet, je pakt je koffertje en je wordt overal keurig opge haald. Je kunt overal met de beste mensen spelen. In Zweden staan zo Nils Pedersen en Red Mitchell voor me klaar. Nu ligt dat anders. Trinetta is er niet meer. Nu wil ik het wel. Rob Francken gaat er in ieder geval deel van uitmaken; wij hebben een hecht contact. Maar met de ritmesectie weet ik het nog niet. Ik ga in het nieuwe jaar de ritmesectie van Bobby Hutcherson uitproberen als ik een paar keer in de Ronnie Scott’s Club (in Londen) optreed”. De oliecrisis zorgde in dit verband voor een verhoogde activiteit, toen de Ameri kanen erachter kwamen dat de olielan den zich graag met wapens voor hun „Ach, het ligt weer heel anders nu. Ik heb geen andere hobby. Het geluid is uw leven, niet? Ik kan nu ook wategoïstischer zijl}, hoef niet meer met een vrouw reke ning te houden en ik ben dus ook voor 200 procent met de muziek bezig. Ik kijk nog wel eens graag naar een vrouwtje, maar muziek is de hoofdzaak. Ach, wat zou ik hertrouwen denk ik wel eens; ik kan na tuurlijk iemand gaan zoeken. Maar mijn leven is rond de muziek geordend. Daar zou een nieuwe vrouw in moeten passen, dat is een hele puzzel. Het leven met een muzikant valt bovendien niet mee. Tja, ben 28 jaar met dezelfde vrouw geweest. Ze was altijd heel goed voor mij”. Thiele mans kijkt naar de mondharmonica die hij in zijn hand heeft, legt die weg. Toots: „Wat zou je stoppen als je met de besten bovendien mee kunt spelen? Steve Gadd, Quincy Jones, Paul Simon. Welke jazzvogel van mijn leeftijf speelt met zulke rasmusici? De anderen zien dat niet zitten. Onzin! Stijlen! Ik ben niet in een bokske of hoekske te stoppen. Kijk, met de muziek en de actuele muziek zit het zo. Ik lig in een bad en iemand gooit daar een emmer jazz in leeg, dan iemand anders een emmer rock, weer iemand cinders easy-listening of pop, of wat dan ook. Als ik nu uit dat bad ga, dan blijft er van alles aan mijn lichaam pekken”. „Ach die ouwe jazzpuristen zien dat niet energieprodukt lieten betalen. Uit de sta tistieken blijkt dat het Pentagon hier door de wapenverkoop aan het buiten land in één jaar tijds verdubbelde, van 3,9 miljard in 1973 naar 8,3 miljard in 1974. Van dit laatste bedrag ging overi gens de helft alleen al naar Perzië. Griezelig is het, aldus Sampson, dat de wapenproducerende landen steeds ster ker op de export zijn aangewezen om hun eigen geldbalans in evenwicht te houden. Hij benadrukt daarmee het ge geven, dat de wapenproduktie tegen woordig veel meer is gebonden aan eco nomische belangen dan aan een plotse ling ophitsende oorlogsgeest. Het waren immers ook hoofdzakelijk economische krachten die de stroom van Amerikaan se wapens naar het Midden-Oosten ver oorzaakten. Sampson vraagt zich aan het einde van zijn boek af hoe de wapenindustrie kan worden beteugeld. Hij meent dat er in de eerste plaats waterdichte internationale afspraken moeten worden gemaakt. „De klaagzang „als wij geen wapens verko pen, dan doet een ander het wel” mag volgens hem geen excuus zijn. Hij trekt kon ik tenminste gemakkelijk direct terug naar huis als dat nodig was. In Amerika ligt dat anders. Ons huis daar staat even buiten New York, maar als je daar bijvoor beeld in Chicago zou spelen, dan kan je niet zo gemakkelijk terugkomen”. Toch gelooft Sampson dat het een hei dens karwei zal zijn de wapenindustrie te temmen als hij vaststelt dat de inzet van het westelijke arbeidspotentieel en zijn hulpbronnen voor constructieve en soci aal winstgevende toekomstprojecten een verstandelijke aanpak vereist. En daar schort het nog wel eens aan. Sampson: „De bijzondere prikkel die van de wapenindustrie uitgaat en het appelleren aan de mannelijkheid hebben altijd gezorgd voor een stimulans die ver boven het nut ervan uitging. Geen enkele politicus kan geheel voorbij gaan aan het appèl dat wapens aan de mannelijke psyche doen. Het woord wapen was tot in de veertiende eeuw synoniem voor penis, en de raketten, mitrailleurs en het seksu ele gebrul van de straalvliegtuigen hou den hun fallische bekoring, of ze nu in Perzië of Los Angeles staan”. Thielemans, gelijkmatig virtuoos op mondharmonica en gitaar, zou in Utrecht worden afgehaald, maar in Hoog Catharij- ne ben je gauw het spoor bijster. Bij een van de uigangen wachten we geduldig op zijn kennis, terwijl hij de tijd doodt met het spelen op zijn mondharmonica. Een werk van Albéniz, composities van Peggy Lee, het klinkt schitterend en galmend in de kille nieuwbouw. Laot 'm maor speule, zei zijn vader. We weten allemaal wat daarvan gekomen is. „ik zit graag rustig, dan kan ik wat oefenen in de trein. Om te verhinderen dat anderen snel naar binnen komen leg ik dan overal jassen neer, zodat het lijkt alsof er al enigen zitten”. Het gesprek vlot dadelijk. Toots weet zich het concert dat hij vorig jaar om deze tijd in het Haarlems Concertgebouw gaf, goed voor de geest te halen en praat hon derduit over die voor menigeen zo plezieri ge avond. Hij vertelt hoe noch Rob Lange- reis, noch Koos Serierse ditmaal op bas De merkwaardige mengeling van ingeto genheid en muzikale extrovertie, die je als concertbezoeker bij Thielemans onder gaat, doet zich in het direct contact nauwe lijks gelden, zo valt me op. Hij gaat open in op vragen die verband houden met de manier waarop hij zijn leven heeft inge richt. Bij heel wat anderen zou een actief bestaan dat hij leidt allang afstompend hebben gewerkt. Waarom is hij eigenlijk zo actief? Thielemans: „Het geld is bijzaak geworden. De laatste vier a vijf jaar lag dat anders in verband met de verslechte rende gezondheid van mijn vrouw. Toen speelde ik veel in Nederland en België, dan 18- n/of .M.- :ring den. Sol- )te ister )23- er van uper-, films, stand, j/sek. c Ook jektief i mm. >poel, moer. m StNDS 1898 Rotterdam, Westersingel 42, tel. (010) 363500 De twintig tot dertig briljanten in onze alliance-ringen^ijn stuk voor stuk van dezelfde hoge kwaliteit: top wesselton, loupezuivër, tot op tienden van een millimeter precies even groot. Bij ons vindt u een grote kollektie. al winkels nze BS der derland! Uw voorkeur en vertrouwen waard Amsterdam-Kalverstraat 117 's Gravenhage-Plaats 5 (ADVERTENTIE) L’ wilt de bibliotheek van uw grootvader opruimen, of wat ruimte creëren in uw eigen boekenkast. Of't nu gaat om Statenbijbels of reisverhalen, boeken over dieren of occultisme, als een boek nog in goede staat verkeert, is het de moeite waard om even bij de Slegte langs te gaan (bellen kan natuurlijk ook). Misschien krijgt u er nog meer geld voor dan u denkt. Wrok koestert hij ook tèn opzichte van de pers, vooral de Belgische, waar hij haast allergisch voor is. Vertelt hoe zij na twintig jaar opeens aandacht voor hem krijgen. „De mens Thielemans voor onze lezers!” Maar Toots rept eigenlijk liever over zijn vriendschap met Ab en Ineke Jongmans in IJmuiden, in wier galerie hij volgende week zaterdagmiddag (17 decem ber) speelt, of over het concert dat hij vrijdagavond in het Haarlemse Concertge bouw geeft. Hij weet zich nog te herinne ren, welk een indruk het nummer Old Friends maakte, dat hij vorig jaar aan zijn sector ten opzichte van de medemens. De karakteristieken van de wapenhandel zijn tijdloos, meent hij. „Er is slechts de wanhopige wil om een enkele reusachti ge order te boeken, gestuwd door een kleine groep hebzuchtige mannen. Dit spel wordt gespeeld in een wisselwerking tussen diplomatie en commerciële druk, waarbij de steekpenningen door een di plomatieke geheimzinnigheid worden verhuld”. Aan de hand van veel voorbeelden maakt de schrijver duidelijk hoe ondoor zichtig het werk van de wapenfabrikant is, en wat voor vuil spel er vaak wordt gespeeld om de afzet te~vergroten. Het is geen uitzondering dat een handelaar zijn dodelijke werktuigen aan zowel de ene als de andere partij verkoopt wanneer die een conflict uitvechten, zoals in Libanon. Onthutst is hij ook over de droeve rol die de landen in de Derde Wereld vervul len. „Het was tragisch te zien”, haalt hij aan, „hoe landen als Kenia en Zaïre beide een rampzalig voedseltekort had den en de regeringen zich niettemin in toenemende mate met de aanschaf van wapens bezig hielden. De wapenleveran- ties aan de Derde Wereld creëerden zo hun eigen vorm van kolonialisme em exploiteerden de arme landen die geen behoefte hadden aan zoveel militaire macht. Ze gaven voor de soevereiniteit te versterken, maar werden in feite op nieuw afhankelijk”. Sampson berekende dat in 1975 de totale uitgaven voor wapens in de hele wereld het hoogtepunt van 300 miljard dollar bereikten. Daarbij gaven de ont wikkelingslanden méér aan wapens uit dan aan gezondheidszorg en onderwijs tezamen. In het boek wordt vooral aandacht besteed aan de verkoop van vliegtuigen, de meest spectaculaire wapenhandel met de hoogste opbrengsten. Onbarmhartig wordt het Amerikaanse Pentagon (minis terie van defensie) aan de paal genageld. De manier waarop dit machtsbolwerk de fabrikanten stimuleerde wapentuig over al in de wereld af te zetten is op z’n minst gênant te noemen. zo zitten. Maar er valt iets te leren. Ik werkte met Melanie, John Denver, Rick Derringer, Paul Simon. Nou, iedereen kan iets leren van Paul Simon. Zelfs McLaugh lin. Paul heeft zo’n heel speciaal effectje aan zijn spel, dat je de oren doet spitsen. Puristen! Ik ben een muziekpurist, alles is belangrijk. Alles wat kwaliteit heeft. Elke noot leeft, denk ik”. Toots puft even na de gloeiende tirade, ook al hoeft hij mij niet van zijn gelijk te overtuigen. Maar hij alleen heeft de naam te leren van jongere musici waar hij mee omgaat. Luister maar eens naar soli die hij op zijn mondharp blaast in Raming op Derringers eerste solo-elpee of in Bailgame op Paul Simons Still crazy after all these years. ïll -1- Zo gezegd, zo gedaan. Toots hing al uit een van de ramen van de achterste eerste- L klaswagon, toen de trein amper stilstond. Even later kon ik hem de hand drukken. Eerste indruk was die van een rustig, maar wat vermoeid man, niet onvriendelijk: „Dag meneer, hoe heet u? Kom binnen, dit is mijn zaal”. .Een heel compartiment al leen voor de mpndharmonicavirtuoos. „Ik ben een beetje egoïstisch, ja”, gniffelt hij, Hij trekt een multoband met afspraken, repertoire-songs, en telefoonnummers te voorschijn. „Het is wel heel anders gewor den, het leven. Ik moet zelf een beetje boekhouden nu, zelf op het huis passen of zorgen dat het bewaakt wordt. Ik heb nu ook zo’n kleine calculator gekocht. Ja, ik vader opdroeg, heb het heel druk. Ik ben een organized be- bopper, zo noemde René Thomas me ten minste altijd. Hij is van dezelfde generatie, maar had helemaal geen zorgen om de zaken”. Thomas was dan ook meer een levensgenieter, Thielemans houdt zijn le ven liever strak in eigen hand. Voor geld is alles te koop en dat gaat vooral voorde wapenhandel op. Bevrijdings bewegingen, privé-legertjes en terroristen kunnen op de markt vrijelijk aan de meest uiteenlopende wapens komen, zoals deze foto laat zien die „licht materieel" toont dat afkomstig is uit een flat waarin de Zuid-Amerikaan „Carlos” verbleef. (Van onze kunstredactie) MILAAN. Begeleid door een twee duizend man sterke politiemacht is gisteravond in de Scala van Milaan het tweehonderdste seizoen ingezet met een uitvoering van Verdi’s opera Don Carlo. De uitgebreide veiligheidsmaatregelen waren door de politie getroffen om linkse betogingen te voorkomen die bij aanvang van het vorige seizoen hadden plaatsge vonden. Er was ditmaal geen rechtstreekse tele- I visieuitzending die zoals in voorafgaande jaren in verscheidene landen kon worden opgevangen. Paolo Grassi, directeur van de Italiaanse radio en tv en voormalig directeur van de Scala, was oorspronke lijk van plan om de voorstelling als Eurovi- sieprogramma te laten uitzenden, maar kreeg daarvoor geen toestemming omdat enkele acteurs contracten hebben met een Westduitse maatschappij die een film maakt van Don Carlo in een regie van Herbert von Karajan. De Italianen hebben tenslotte een andere versie te zien gekre- Wat we wel weten is dat de film is gebaseerd op het boek van de bekende Engelse journalist Anthony Sampson. De Nederlandse vertaling daarvan ver scheen onlangs bij uitgeverij Elsevier onder de titel „De wapenindustrie”. Veel inzicht in het verloop van de film geeft ons dit evenwel niet. Het lijkt onmogelijk om aan de hand van de ontzaglijke hoe veelheid feitenmateriaal in het boek een film te construeren, die recht doet aan de inhoud. Het scenario, dat Sampson ook voor de film schreef, zal dus waarschijn lijk eerder een geromantiseerde uitwer king zijn van enkele gegevens. Hoe indringend de film straks ook mag zijn, interessanter dan het boek zal hij vermoedelijk niet worden. Want „De wa penindustrie” is ondanks alle schokken de berichten in de afgelopen twee jaar over steekpenningen, omkoping van poli tici en beïnvloeding van militairen nog steeds een onthullend boek. Niet dat Sampson bijzonder veel nieuwe elemen ten aan de berichtgeving toevoegt, maar de wijze waarop hij de bekende feiten rangschikt en met elkaar in verband brengt, leiden naar conclusies die de le zer een beklemmend inzicht geven in de handel en wandel van wapenfabri kanten. TOOTS THIELEMANS vrijdaga vond in het Haarlems Concertgebouw en op tv -: Waarom.zou ik stoppen als ik met rasmusici kan spelen? (Foto Lex van Rossen) present zal zijn. Een jonge Amerikaan, hem door de Belgische gitarist Philipe Catherine aanbevolen, zal aan de bas pluk ken. Basgitaar, beter gezegd, want Jeff Berlin is meer op rock dan op jazz geo- riënteerd. Thielemans: „Maar hij is jong, voortreffelijk en we zijn vrienden gewor den. Vrienden die respect voor elkaar heb ben, kunnen elkaar wijzen op tekortko mingen. Dat kan ik dan ook, maar het „Ik had echt een goede band met mijn ouders. Ik was 22 toen de oorlog in België afgelopen was (1944). Laot 'm maor speule, zeiden ze altijd. Dus dan oefende ik in het trappenhuis, dat galmde zo lekker. Later, in 1956, toen ik bij George Shearing speel de, waren George en ik beiden bezig met de elementaire harmonieleer bij de klas sieken. Toen kwam het bericht dat mijn vader op sterven lag. Even later bij het studeren kwam er dat melodietje uitrollen. Ik moet onbewust aan hem gedacht hebben”. Uit de vele onderzoekingen en talloze gesprekken met wapenhandelaren schetst Sampson het volstrekte gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel in deze Dagelijks geopend van 9 -17.30 uur. Vrijdag koopavond van 19 - 21 uur. Writers Cramp gaat over het leven van een schrijver die allerhande artikelen, boe ken, gedichten, toneelwerken op zijn naam heeft staan, een schrijver die ook nog beeldend kunstenaar is. Zijn naam Fran cis Senega McDade, een Schot. In de voor stelling die de Engelsen onder regie van Robin Lefevre hebben gemaakt, is het niet moeilijk het leven van McDade vanaf zijn prille jongensjaren, zijn school- en college jaren tot aan zijn dood, te volgen. Daar voor weten Bill Paterson (McDade), John Bett (talloze rollen, onder andere McDa de’s moeder), en Alex Norton in hun spel op zich voldoende duidelijkheid te leggen. Maar irritant is het wanneer je de blijk baar veelvuldig opgediende taalhumor moet missen. Het gebruik van het Schotse accent gaat namelijk gepaard met gieren de snelheid. De eerlijkheid gebiedt wel te vermelden dat ik na de pauze de voor stelling duurt ongeveer twee uur veel minder moeite met de verstaanbaarheid had. Overigens alle lof voor de drie acteurs die woensdagavond (de première was dinsdag) voor een handvol toeschouwers toch besloten te spelen. Voor de vrijwel verlaten zaal brachten zij toch een maxi- f mum aan geestdrift op en dat verdient respect. Opvallend bij dit groepje is trou wens de weergaloze souplesse waarmee geacteerd wordt. Paterson in de hoofdrol als een mens, die zijn eigen zwakheden kent, staat als een dergelijke McDade in schitterend contrast met het meer dan levensgrote portret van de McDade, dat terzijde op een schildersezel staat opge steld. Daarop blikt hij heroïsch in dj verte. John Bett vervult naast de vertéllersrol nog een groot aantal type-rollen, telkens verrassend raak. Op 7 januari komt Writers Cramp naar Haarlem, in de Toneelschuur. U heeft dus nog even tijd met Play and Players als u daarop wacht. HET BERICHT dat de Zweedse acteur Max von Sydow de rol van prins Bern- hard gaat spelen in een op stapel staan de film over de internationale wapen handel, maakt je natuurlijk nieuwsgierig naar de manier waarop Bernhard straks op het witte doek wordt uitgebeeld. De heldenrol zal voor hem zeker niet zijn weggelegd, gezien het feit dat de Lockheed-affaire een onderdeel vormt van de film. De commissie-Donner onthulde vorig jaar immers dat de prins één miljoen gulden smeergeld van deze vliegtuigfabriek opstreek en chanteren de pogingen ondernam nog meer geld te incasseren. I i (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Het Zuidelijk Toneel Globe heeft per 1 december een nieuwe artistieke leiding gekregen. Daarvoor zijn drie jonge regisseurs benoemd, onder wie Ulrich Greiff, die dit seizoen De Rovers regisseerde. De andere twee artistieke lei ders van Globe zijn Paul Vermeulen Windsant en Gerardjan Rijnders. daarbij de parallel met de slavenhandel, die ook pas kon worden uitgebannen toen de grootmachten zich daar sterk voor maakten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 19