Stijlvolle Kunstenaars Visum voor Oostduitse geven visie op Oresteia i i iiwÉ. 1 4 „Dc Bilcntioom” Dat was schrikken in Kitzbühel. Letterkundige prijzen Jan Campert Stichting in Den Haag uitgereikt Celliste overtuigt in diverse stijlperioden erstdist schrijver eg. ^Meataurant (öjalet w I I De Amro Bank. Voor reischeques, buitenlands geld en reisverzekeringen. ,E I a Santpoort Wüstelaan 75 - tel. (023)-372226 KENNISMAKEN MET DIEUWKE SCHREUDER V Amerikaanse publicist Untermeyer overleden Amerikaanse acteur Cyril Ritchard aan hartaanval overleden Dirigent Thomas Schippers overleden T Lof voor Mulisch, Hans Faverey, Bernlef en Wim Hofman Herman van Veen boekte succes op Duitse theatertournee I I ■'•I 13 KUNST 2 O DINSDAG DECEMBER 19 7 7 - I R- vanouds Rustiek restaurant in een eeuwenoud Zwitsers Huis, waar op klas- over een unieke accommodatie. Beide kerstdagen zijn wij volgeboekt. i Uw gastheer Jan G. Westerhoven I, 1 I sieke wijze specialité's bereid en geserveerd worden. Voor recepties, diners, fondue- en barbecue-parties beschikken wij *3 i ii s ★DIEUWKE SCHREUDER (ADVERTENTIE) JOHAN VAN KEMPEN PUROL ZALF PUROL POLDER PUROL LIPPENPOMMADE I (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) I NEWTOWN (UPI). De Amerikaan se dichter en samensteller van kriti sche bloemlezingen Louis Untermeyer is gisteren overleden, zo is in Newtown in de staat Connecticut meegedeeld. Untermeyer, die nooit het diploma van de middelbare school heeft behaald omdat hij slecht was in bepaalde vak ken, is 92 jaar oud geworden. (Van onze kunstredactie) NEW VORK. De ook in ons land zeer 'bekende dirigent Thomas Schippers is op 47-jarige leeftijd in zijn woning in New York overleden. Schippers is directeur geweest van het Symfonie Orkest van Cincinnatti en heeft orkesten geleid als het Philharmonisch van New York en dat van de Metropolitan Opera. Borgers, Pierre H. Dubois, Jacques den Haan, Andre Matthijsse, Harry Scholten en Paul de Wispelaere. Voor de Nienke van Hichtumprijs werd de commissie uitge breid met Miep Diekmann en Paul Biegel. De drie Haagse kunstenaars zijn door regisseur Erik Vos in de gelegenheid ge steld de repetities bij te wonen. De exposi tie is toegankelijk tijdens de avonden van de voorstelling vanaf 18 uur en op de zaterdagen 17 december en 4. 11, 18 en 25 februari en 4 maart van 14-17 uur. Tekens wordt van 5 tot en met 28 janua ri in de foyer van het theater een tentoon stelling gehouden met werken van de Leid- se kunstenaars Pol Jong (etsen) en Lydia Luyten (wandkleden). Hiervooer gelden dezelfde openingstijden als voor eerderge noemde tentoonstelling. DEN HAAG (ANP). Aquarellen, teke ningen en etsen, gemaakt door Ad Kroese, Ed Valk en Poen de Wijs, die een weerga ve vormen van een aantal repetities van Oresteia, de nieuwe produktie van toneel groep De Appel die dit weekeinde in pre mière ging, zijn tot en met 23 december en vanaf 1 februari tot en met 4 maart te zien in de foyer van het Appeltheater. Aanvankelijk was Untermeyer werk zaam in het juweliersbedrijf van zijn familie in New York. In de avonduren wijdde hij zich aan het schrijven. Zijn eerste boek verscheen toen hij 24 jaar oud was. In 1922 liet hij verschillende werken het licht zien, waaronder een tweedeli ge bloemlezing over moderne Ameri kaanse en Engelse poëzie, die daarna verschillende keren werd herzien. In 1965, toen hij 80 jaar oud was, liet hij zijn tweede autobiografie verschijnen onder de titel Bygones. Onder Untermeyers grote literaire vrienden waren Robert Frost, Yachel Lindsay, Sara Teasdale, Max Eastman, Elinor Wylie, William Rose Bennet, E. A. Robinson en Robinson Jeffers. r Div. IR ve- My „Pohadka” van Janacek tenslotte, het as pect van tedere poëzie en boeiende muzi kale verteltrant. En in de pianobegeleidin gen werden de vele in het cellospel gelegde nuanceringen, op adequate wijze weer spiegeld. Als intermezzo in het programmagedeel- te vóór de pauze, werd een driedelige sona te van de pianist zelf door de beide con- certgevers voorgedragen, op een manier die als een vurig pleidooi voor deze compo sitie zou kunnen gelden. Evenals de pianist zette Dieuwke Schreuder zich volledig in om dezs soms pittig en fors uitpakkende en dan weer wat plichtmatig of aftastend aandoende, maar uiteindelijk steeds op romantische leest geschoeide muziek, opti maal vorm te geven. Zoals bij alle pro- gramma-onderdelen (inclusief het „toege geven” Allegro Appasionato van Saint- Saëns), toonde het publiek zich ook hier zeer erkentelijk voor de zorg en betrok kenheid waarmee de vertolking tot stand kwam. CHICAGO (Illinois). De Amerikaan se acteur Cyril Ritchard, die vooral be kend is geworden door zijn rol van kapi tein Hook in de musical-versie van „Peter Pan”, is zondag in een ziekenhuis in Chi cago aan een hartverlamming overleden. Ritchard die 79 jaar is geworden, was afkomstig uit Sydney in Australië. Daar maakte hij in 1917 zijn toneeldebuut. Vier weken geleden was hij in het ziekenhuis opgenomen, nadat hij op het toneel een hartaanval had gekregen. Hij speelde toen in de musical „Side by Side by Sondheim”. Hij was naar de Verenigde Staten geko men via Londen, waar hij in een reeks musicals van Noël Coward optrad. In 1942 speelde hij in „The Importance of being Earnest”. In 1947 trad hij voor het eerst op de VS. Dat was in „Love for Love” met sir John Gielgud Op broadway vertolkte hij de hoofdrol in „The roar of the Grease paint”, „The smell of the Crowd” in 1965 en in „Sugar” in 1973. Ritchard was ook thuis op operagebied. Zo trad hij op en voerde de regie in vele produkties van de Metropolitan Opera in New York, zoals „De barbier van Sevilla”, „De bruiloft van Figaro” en „Hoffmans Vertellingen”. Tevens voerde hij de regie bij verscheidene opvoeringen bij het Ame rikaanse Shakespearefestival in Stratford (Connecticut), waaronder „Een Midzomer- nachtsdroom”. Voor de televisie ensce neerde hij „Profiles in courage” naar het boek van wijlen president John F. Kenne dy. Tenslotte was hij ook de verteller in een uitvoering van „Peter en de Wolf” van Prokofiev met het Newyorks Filharmo nisch Orkest. DEN HAAG (ANP). Uit handen van de Haagse wethouder P. Vink van kunst zaken heeft maandagavond de schrijver Harry Mulisch (50) in het stadhuis voor zijn gehele letterkundige werk de Con- stantijn Huygensprijs 1977 ontvangen. De prijs, groot 7.000 gulden, is ingesteld door de dit jaar dertig jaar bestaande Jan Cam- pertstichting, die naast Harry Mulisch de schrijvers Hans Faverey, J. Bernlef en Wim Hofman een prijs voor hun werk toekende. Maandagavond ging de Jan Campert- prijs van de stichting (groot 3.500 gulden) naar Hans Faverey (44) voor zijn dichtbun del „Chrysanten, Roeiers”, de Vijverberg- prijs (3.500) naar J. Bernlef (40) voor zijn roman „De man in het midden” en de Nienke van Hichtumprijs (eveneens 3.500 gulden) naar Wim Hofman (36) voor zijn jeugdboek „Wim”. Mulisch demonstreert in de vele werken van zijn hand vanaf het eerste, Archibald Strohalm (1952) tot het laatste, „Oude Lucht” dat dit jaar ver scheen, een schrijverschap van een sterke oorspronkelijkheid, zo staat in het jury rapport. Hiermee heeft Mulisch de gren zen van het grondgebied der literatuur wijder uitgezet, er nieuwe perspectieven in ontdekt en er de adem van vrijheid en ruimte aan bijgedragen De jury schrijft over de poëziebundel „Chrysanten, Roeiers” van Hans Faverey, dat in het taalgebruik van de gedichten soberheid en precisie opvallen. Maar bin nen de taaldiscipline gebeurt er toch heel veel. Het is een poëzie die zich de vernieti ging, de verstening van werkelijkheid in Zo ongeveer is de stijl geweest waarin een welgestelde familie in het laatste kwart van de 18e eeuw in Holland van de kerstdis moet hebben genoten. Dr. Pieter Biesboertfoto), conservator oude kunst van het Frans Halsmuseum, is nagegaan op welke manier in die tijd de tafel werd gedekt. Hij koos daartoe uit het museumbezit onder meer Chine de Commande porselein in blauw en wit. De voorstellingen laten Chinezen te paard zien die op hazenjacht zijn, het bekende motief van „Joosje te paard”. Vooral ook het zilver is de moeite waard: een zeldzaam Haags comfoor (Johannes van der Toom, 1776) behoort tot het mooiste wat op de tafel is te zien. De vier kandelaren zijn Gents, van een onbekende meester en dateren uit 1778. Het bestek is van de hand van de Haarlemse zilversmid Jacob Groen weg en dateert uit 1708 en 1729. Haar lems zijn ook de twee zoutvaten en een onderzettertje of lekbakje, respectieve lijk uit 1724 en 1742. De grote lepel die naar de terrinb wijst, is eveneens Haar lems en werd in 1781 door David de Klerk gemaakt. De gedekte tafel is samen met een van fraai porselein voorziene commode (niet zichtbaar op de foto) in de Kleine Regentenkamer van het Frans Halsmu seum te zien. De kaarsen op tafel en aan de wand zullen vanaf morgen tot en met 2 januari elke middag van 14- 16.30 uur branden Harry Mulisch (rechts) ontvangt uit handen van de Haagse wethouder P Vink de oorkonde behorende bij de Constantijn Huygensprijs. -■ woorden, bewust is en juist vanaf dit besef een uiterste bewegelijkheid tot resultaat heeft De bekroonde roman „De man in het midden” van J. Bernlef is het relaas van een grootvader en een kleinzoon, opgete kend uit de mond van de laatste. Ineen- vloeiing van persoonlijk bestaan en poli tieke maatschappelijke werkelijkheid maakt volgens de commissie die het rap port uitbracht het thema van het boek alleen maar boeiender. Dit verschijnsel en de vormgeving van de roman waarin de sterkste elementen van Bernlefs schrijver schap een scherp waarnemingsvermo gen en' precisie in de gehanteerde taalmid delen naar voren komen, waren redenen voor de bekroning van het boek. De jeugdroman „Wim” van Wim Hof man tenslotte gaat over een introverte jongen zoals er wel meer rondlopen, zon der dat ze ooit aan het woord komen of worden beschreven. Hofman heeft dat wel gedaan. Hij is er met inzicht en taalvermo gen in geslaagd deze wereld ontroerend en voor kinderen herkenbaar te maken, aldus het juryrapport De commissie van advies voor de toe kenning der prijzen bestond uit: Gerrit „En ik nu steeds maar uitleggen dat familie-omstandigheden naar huis ik m 'n gips niet van het skiën heb. Dat we gewoon het hotel uitstapten en toen pats-boeni! Een bananeschil meneer, een doodgewone bananeschil, de enige in héél Kitzbühel. Ik kan er nou om lachen, maar toen was 't schrikken geblazen, dat begrijp je.” Nou en of. Daarom raden wij van ,4 Schippers begon zijn muzikale loopbaan als pianist. Hij was pas 25 jaar oud toen hij .ivoor het New Yorkse orkest stond. Daar- »voor had hij de première van de opera De fconsul van Menotti geleid. Met Menotti ■richtte Schippers ook het Festival van de ftwee werelden in het Italiaanse Spoleto op. i; i HAARLEM. Dieuwke Schreuder is in deze omgeving beslist geen onbekende meer. Het Haarlemse publiek leerde deze celliste al jaren geleden kennen; in de tijd dat zij nog aan het Amsterdams Muziekly- ceum'bij Tibor de Machula studeerde. De toen al wegens haar grote begaafdheid opvallende ipstrumentaliste, trad onder meer op als soliste bij het Haarlems Jeugd Orkest en toonde haar talenten op de dan nog informele „Zolderrconcerten" bij de Van Tongerens aan de Rieviervismarkt. Om haar solospel studies uit te breiden trok zij gesteund door een beurs na het behalen van haar diploma’s naar de Verenigde Staten, waar zij nu nog steeds woont en werkt. Sinds haar Amerikaanse periode is het Haarlem se concertpubliek Dieuwke Schreuder uit het oog verloren en aangezien zij haar kunstenaarschap thans in meer gerijpte vorm kan tonen, paste haar optreden van gisteravond in de „Tuinzaal” van het Haarlems Concertgebouw toch zeker nog in het betreffende kader van de kennisma- kingsconcerten. De vele belangstellenden voor dit recital, waaronder nogal wat collega’s en oudle- den van het Haarlems Jeugd-orkest, wis ten dus eigenlijk al in grote trekken wat hun te wachten stond inzake rafelloze toonvorming, zekere intonaties en wat dies meer zij aan positieve hoedanigheden op technisch vlak. Maar wat bij de her nieuwde kennismaking met haar musice ren, dat op deze avond in uitstekende verstandhouding met de pianist Jan Slo thouwer zijn beslag kreeg, zo aangenaam verraste, was de waarneembare toename van intensiteit in het virtuoze spel. Een zekere artistieke groei die zich bij deze jonge kunstenares heeft voltrokken, waar door de uitbeelding aan kracht heeft ge wonnen. Dieuwke Schreuder overtuigde haar en thousiaste gehoor in composities uit ver schillende stijlperioden. In Variaties van Beethoven over een thema uit Mozart’s „Zauberflöte”, benadrukte zij haar gevoel voor het klassieke evenwicht; in de aarts- lastige Solo sonate van Kodaly het samen gaan van hoogontwikkelde techniek met temperament; in een bewerking voor cello van Brahm’s Vioolsnoate, opus 78, haar gevoelige zangerigheid in een romantisch geladen toonvorming en in het sprookje MAARSSEN (ANP). Herman (Harle kijn) van Veen en zijn groep hebben suc cessen geboekt tijdens hun juist beëindig de toernee door West-Duitsland met het programma „Unter uns”, een Duitse versie van hoofdzakelijk het programma „Her man van Veen en Andermans in de Pijnshow”. Met de musici Erik van der Wurff, Harry Sacksioni. Gert Smit, Hans Koppes en Martijn Alsters gaven Herman van Veen, belichter Gerard Jongerius, toneelmeester Ed de Boer, geluidsman Hans van der Linde en manager Michel Lafaille in ruim anderhalve maand 28 voorstellingen. Op getreden werd in o.a. Berlijn, Keulen, Han nover. Wiesbaden, en München, terwijl ov er de zuidgrens Zurich werd aangedaan In München werd de voorstelling onder scheiden met de Roos van de Tageszei- tung. Tot de loftuitingen, die alom in de kranten werden afgedrukt, behoorde ook het volgende oordeel van de Berliner Mor genpost: „De beste nationale voetbalploeg mogen wij hebben, maar de Hollanders hebben Herman van Veen moeten. Bovendien dekt diezelfde Amro reisverzekering u tegen verlies, diefstal en beschadiging vJn uw bagage, waaronder uw eigen ski- uitrusting. En is er ook nog minstens 250 gulden contant geld verzekerd. Wat dat geld betreft, raden wij u aan alleen buitenlands geld mee te de Amro Bank altijd onze uitgebreide nemen voor de éérste dagen en veilige reisverzekering aan. Voor een gering Amro reischeques voor de rest van uw bedrag bent u dan verzekerd tegen de vakantie. Dat is een rustig idee. kosten die dit soort jammerlijke Dus wie niet van schrikken EL— incidenten met zich meebrengen. En houdt tijdens z’n vakantie, dat geldt niet alleen voor ongevallen, die gaat eerst even langs bij I maar ook voor ziek worden of wegens de Amro Bank. OOST-BERLIJN (DPA'AFP) De DDR-schrijver Jurek Becker heeft van de lOostduitse autoriteiten een visum gekre gen om langere tijd in het buitenland' te verblijven. Dit is maandag in welingelichte kringen in Oost-Berlijn vernomen. Becker, die in zijn land als een dissidente (schrijver wordt beschouwd, is de afgelo pen dagen naar West-Berlijn gereisd. Voor de kerstdagen wil hij weer naar zijn fami lie in Oost-Berlijn terugkeren. In januari rwil hij naar de Verenigde Staten waar hij 'een half jaar werkzaam zal zijn als lector aan de universiteit van Ohio. Internationale erkenning kreeg de (schrijver door zijn in 1969 gepubliceerde •roman Jacob de leugenaar”. In 1976 werd hij door de Oostduitse Eenheidspartij (SED) verstoten omdat hij een resolutie had ondertekend tegen het ontnemen van de Oostduitse nationaliteit aan de liedjes zanger Wolf Biermann. Om dezelfde reden werd hij ook niet meer gekozen in het bestuur van de Oostduitse schrijvers bond l(RDA).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13