film Haarlem filmhuizen amsterdam Hawks maakte geen film als t BOUWMARKT KEUR B.V Chaplins eerste sprekende rolprent weer te zien in Haarlem Drie hoogtepunten uit Chaplins werk The Great Dictator, hervertoning van onvergelijlijke politieke satire onderwerp hem niet aanstond I 1 I Regisseur Howard Hawks in Hollywood overleden DECEMBER 19 7 7 3 O FILM I Terughoudend Charles Boost voor al uw handgemaakte I r Naast Great Dictator ook City Lights en Modern Times Openingstijden: dit/mvr zaterdags van ’s maandags gesloten A.s. maandag 2 en dinsdag 3 januari is onze Bouwmarkt wegens inventarisa tie gesloten. Onze magazijnen aan de Harmenjans- weg 19 zijn normaal geopend. VAKMANSCHAP IS MEESTERSCHAP flrt Koudenhorn 54 Koudenhorn 60 tel. 023 - 321212 - 322368. 8.00-12.30 uur 13.30-18.00 uur 8.30-16.00 uur VRIJDAG 13 boeren eiken kasten, stoelen, tafels. Ook op maat (ADVERTENTIE) Jack Oaks en Chaplin als Mussolini en Hitler in The Great Dictator it Charlie en het blinde bloemenmeisje in City Lights ★Scène uit Giacoma Casanova Veneziano van Luigi Comencini. (ADVERTENTIES) 1 Hoewel de geluidsfilm inmiddels een feit was geworden, weigerde Charlie zijn een zame zwerver van een stem te voprzien uit vrees dat een illusie verstoord zou worden. Wel werkt hij met geluidseffecten (o.a. door misvorming van de stemmen der officiële sprekers bij de onthulling van een standbeeld, en bij het ingeslikte fluitje dat signalen geeft als Charlie de hik krijgt). En hij moest zorgen voor begeleidende mu ziek die hijzelf componeerde. Vijf jaar latèr volgde „Modern Times” waarin Cha- alleen Schagchelstraat 27 Centrum Haarlem - Tel. 327019 Bouwmaterialen P.V.C.-artikelen Wand- en vloertegels Open haarden Ijzerwaren Verfwaren Elektra art. Sanitair Tuinartikelen Hout- en plaatmat. De film eindigt weer met een grap op de sprekendé film. Charlie zal als zanger op treden in een volksrestaurant, verliest zijn tekst en improviseert met klanken dip op woorden lijken zijn liedje dat een groot succes wordt, omdat iedereen denkt hem begrepen te hebben. Voor bijzonderheden over „The Great Dictator (1940) verwijzen we naar een speciale beschouwing op deze pagina. Filmhuis Velsen zoekt hèt bij het begin van 1978 (n.l. op 3 en 4 januari) in het kluchtige genre en schenkt ons de Marx Brothers in een kostelijke verwarrings- kïucht „The Big Store”. In Heemskerk is op vrijdag de dertigste een indrukwekken de Othello-film te zien van de Russische regisseur Sergei Yutkevich met muziek van Aram Khatchaturian en met de ac- teur-regisseur Sergie Bondarchuk in de titelrol. S. M. Eisenstein, diens eerste en in het toaal van zijn werk misschien wel beste revolutiefilm. Chaplin heeft heel gauw zijn klucht periode achter zich gelaten om daarna voortdurend bezig te zijn met het uit diepen en bijschaven van zijn populaire Charlie-creatie. Wie zijn overwegend grap pige filmpjesxals „Easy Street” of „The Cure” beide uit 1917 bijv, zou vergelijken met het vier jaar later gemaakte „The Kid” zou een belangrijke vermenselijking van de hoofdfiguur kunnen constateren, een proces dat voortgaat tot de tragi-comische clown een stabiele vorm gevonden heeft. Daarbij speelde bij Chaplin de overweging dat hij de historie -niet wilde ingaan als maker van „slapsticks” maar via zijn alter- ego het publiek iets wilde meegeven, een boodschap betreffende sociale bekommer nis en naastenliefde. Niet opzichtig als een soort wereldhervormer, maar verpakt in de komische vorm die hij zo goed beheer- De film mocht dus vertoond worden maar de eerste Amerikaanse reacties wa ren op z’n minst genomen terughoudend. Men vond de grimmige realiteit van het ogenblik te sterk contrasteren met de be kende Chaplin-humor, èen bezwaar dat vijf jaar later, toen „The Great Dictator” in bevrijd Europa gedraaid kon worden, nog altijd de algemene waardering in ne gatieve zin beïnvloedde. Dezelfde moeilijk heden dus met de film van Chaplin als waarmee Ernst Lubitsch met zijn „To be or not to be” te kampen zou krijgen. En verder moest het publiek wennen aan een „nieuwe” Chaplin. Voor het eerst, tien jaar na de komst van het geluid in de film, durfde de filmer een complete sprekende film aan. Vooral voor hemzelf die gewend was zijn vaak geïmproviseerde grappen af .te stemmen op de reacties van het aanwe zige technische personeel, was het moeilijk zijn rol in de stilte van een geluidsfilm- studio te moeten spelen. Later verklaarde hij de angst van een debutant gehad te hebben vool’ het uitspreken van zijn eerste volzinnen in een doodstille studio. Op de Haarlemse bioscoop-agenda is deze week maar een „nieuwe" filmtitel te signaleren maar <^ie is dan ook als een rijke aanwinst van het uitgaansprogram- ma te beschouwen. Studio heeft n.l. de goede inval gehad in deze dagen van Cha- plin-rouw diens veel omstreden The Great Filmhuis Het Melkwoud aan de Zijl straat in Haarlem komt op 29 en 30 decem ber en op 1 januari van het nieuwe jaar met een feestelijke film „Infanzia, Vocazi- one Prime Esperienze di Giacomo Casa nova Veneziano”, kort vertaald de jeugd van Casanova, een boute constuumfilm van Luigi Comencini. Comencini is on langs opnieuw ontdekt nadat hij in de vijftiger jaren erg populair was met bijv. „Pane, Amore Fantasia” (met Vittorio de Sica en Sophia Loren) die dan ook prompt een vervolg kreeg. In eigen land heeft hij sindsdien veel films gemaakt waarvan er echter maar spaarzaam iets tot de westelij ke landen doordrong. Zijn film over de jonge Casanova doet hem kennen als een begaafd filmer met veel gevoel voor histo rische realiteit en voor de kleurige en sierlijke aspecten van een periode die ach ter ons ligt. Evenals Haarlem heeft het Amsterdam se bioscoopbedrijf voor zijn „premières" aan Chaplin gedacht: Tuschinski 2 komt met „Modem Times" en Cineac Reg. Breestraat brengt in afwisseling „The Great Dictator” en „City Lights". Bij el kaar vormt dit drietal zeer verschillende hoogtepunten 'in Chaplin’s carrière die elkaar in de periode 1931-1940 opvolgden in tussenpozen van 4 d 5 jaar. „City Lights" kwam op 6 februari 1931 in New York in eerste voorstelling, het aandoén lijk verhaal van Charlie’s ontnioeting met het blinde bloemenmeisje voor wie hij door zijn contact met een wispelturige miljonair geld bijeen weet te brengen voor een speciale oogbehgndeling in Europa. En Beverwijk brengt op de eerste janua ri om 21 uur de in deze rubriek al meer besproken Russische film „Oktober” van plin de technische vooruitgang (lopende band, eetmachine) op de hak neemt en de stijgende werkloosheid en arbeidsonrust in zijn comedie als dramatische elementen op durft te nemen. Hij speelt in deze film voor het eerst met Paulette Goddard die ook in „The Great Dictator” aan zijn zijde speelt en met wie hij na beëindiging van de 1 ‘/z miljoen kos tende productie in het geheim zal trouwen. te hebben kreeg hij een baantje bij de Famous Players-Lasky Studio (tegen woordig Paramount) en werd vliegoffi- cier gedurende de eerste wereldoorlog. Tussen 1922 en 1924 produceerde en fi nancierde hij verschillende filmprojec ten, maakte zelf korte comedies en kreeg ide leiding van de scenario-afdeling van Paramount. Eindelijk in ’25 tekende Wil liam Fox met hem een contract voor het maken van films. Hawks’ eerste film heette „The Road to Glory”, een drama over een meisje dat langzaam blind werd. Er bestaan van de film geen, copi- eën meer maar Hawks zelf omschreef zijn debuut als niet erg geslaagd, te dra matisch. En daarom heette zijn tweede film in datzelfde jaar 1926 „Fig Leaves”, een gemoderniseerde Adam en Eva-ge- schiedenis. Andere pogingen volgden tot ste. In een film als „Modern Times” zijn die bedoelingen bijv, wel zeer duidelijk aanwezig. Met „The Great Dictator” lagen de zaken iets anders. Tegen het einde van 1938 had Chaplin die niet alleen zijn films regisseer de maar bovendien volledig verantwoor delijk was voor het scenario en later ook de muzikale begeleiding voor zijn reke ning nam, een ruwe schets klaar voor een parodie op Hitler, daarbij uitgaande van de uiterlijke gelijkenis (speciaal het snor retje) tussen Charlie en de dictator. Beide figuren zou hij spelen, Charlie in de dub belrol dus van Jood,se barbier en van de (toevallig op Hitler lijkende) dictator van het denkbeeldige land Tomania. Er zat toen al een groot risico aan deze opzet. Hitler openlijk per film belachelijk maken, zij het onder een gefingeerde naam, zou toen in geen land dat nog relaties onder hield met de „bevriende mogendheid” aan gedurfd zijn. Maar Chaplin, bekend in die tijd om de langdurige voorbereidingen tot een nieuwe film was pas eind 1940 klaar met „The Great Dictator” en toen was de S^ert 184'- Gierstraat 52-56 - Haarlem - Tel. Q23- 3129 92 Dictator” te gaan vertonen. Daarmee wordt een prachtige gelegenheid geboden een'onvergelijlijke politieke satire te zien of te herzien en tegelijk enig inzicht te krijgen in een gecompliceerd kunstenaar die minder buiten de werkelijkheid stond dan zijn kluchten en comedies misschien zouden doen vermoeden. politieke toestand drastisch veranderd. Europa was grotendeels in handen der nazi’s, Londen was gebombardeerd en Amerika koos, zij het niet openlijk en officieel de kant van de geallieerden. kei zich min of meer m Iöïïrgër"öp7ie een jacht bevindt en aangezien wordt voor de inmiddels uit een concentratiekamp ont snapte Joodse barbier. Deze ziet men ver volgens aan voor de sinds enige dagen vermiste dictator, waardoor het barbiertje voor korte tijd met absolute macht is be kleed en gebruik kan maken van de micro foon om een vredesboodschap te richten tot het volk van Tomania. van een vliegtuig waarmee hij een belang rijk bericht moet overbrengen, gewond raakt, belandt Charlie in een ziekenhuis waar geheugenverlies geconstateerd wordt. Na twintig jaar weet hij te ont- stnappen uit de inrjchting en keert hij terug in het ghetto van zijn geboortdorp in de veronderstelling dat hij maar enkele weken afwezig is geweest. Maar er is veel veranderd. Ip de tussenliggende jaren heeft Adenoid Hynkel de absolute macht in handen genomen en Charlie begrijpt niets van het optreden van de stormtroe pen in zijn buurt en van andere verschrik- Ikingen die voor de mede-bewoners van het ghetto lijdzaam gedragen onheilen van iedere dag zijn geworden. Afwisselend met Charlie het barbiertje en de door Chaplin gespeelde dictator als centrale Regisseur Howard Hawks. verderop: „De films van Howard Hawks zijn bevolkt door helden. Er zijn weinig echte schurken (en zelfs die enkelingen in 1930 bekendheid kwam met „The hebben een eigen soort adeldom) en bij na geen lafaards. In een chaotische we reld moet iedere man het beste geven wat hij kan en als hij dat met ere kan doen, des te beter.” Het nadeel van dit soort lofprijzingen is natuurlijk dat men geneigd is zich wat achterdochtig op te stellen tegenover de man die al dat moois uit de schrijfmachi nes van zijn bewonderaars weet te halen. Het is eenvoudiger vast te stellen dat Hawks zijn vak verstond, goede actiever- halen wist uit te zoeken en de beste acteurs van het avontuurlijke genre of van de comedie onder zijn leiding wist te brengen. In een overzicht van zijn werk komen alle grote namen uit de filmhisto rie voor: Paul Muni, Edward G. Robin son, James Cagney, Frederic March, Ga ry Cooper, Humphrey Bogart^ John Way ne, Montgomery Clift, Walter Brennan en Dean Martin. En wat de vrouwen betreft Lauren Bacall, Carol Lombard, Katharine Hepburn, Jean Arthur, Rosa lind Russell, Barbara Stanwyck, Marilyn Monroe en Jane Russell. Hawks hield evenveel van drama als van comedie. Volgens Bogdanovich heeft Hawks ont huld dat hij bij het lezen van een verhaal eerst probeerde of hij er een blijspel van kon mpken en als dat niet lukte hij op drama overschakelde. Howard Winchester Hawks werd op 30 mei 1896 in Goshen, in de staat Indiana geboren maar verhuisde al gauw met zijn ouders en twee broers naar Californië. Na op de Cornell Universiteit gestudeerd Deze toespraak met haar naïf-optimis tisch toekomstvisioen is een weinig geluk kig vervolg pp Chaplin’s voorafgaande po gingen om zijn komische creatie meer diepgang te geven. De bloed-serieuze Charlie met zinnen als: „Ik zou iedereen zo mogelijk willen helpen: Joden, Christenen, kleurlingen, blanken. Wij willen niemand haten of verachten In deze wereld is plaats voor iedereen. En de goede aarde is rijk en kan iedereen van voedsel voorzien., valt moeilijk serieus te nemen ook al zijn z’n bedoelingen dat wel. Het is een zwak maar tegelijk waarschijnlijk onvermijd baar slot om het door grappigheid ver stoorde evenwicht enigszins te herstellen Hoewel de grappen aanzienlijk minder vrijblijvend zijn dan in voorafgaande Cha- plin-films. Vooral' de passages met de ijde le, do.or machtswellust waanzinnig gewor den Hynkel ik denk bijv, aan zijn gran dioze solo waarin hij met de aardbol speelt en in de gordijnen klimt zijn van een agressieve satire zoals Chaplin nooit eer der bedreven heeft. Alles bij elkaar is „The Great Dictator” een film die uit de lijn valt van wat Chaplin tot dan gemaakt heeft, maar tegelijk de duidelijke signatuur van de maker draagt die alleen hier en daar met zijn emotionele betrokkenheid bij het onderwerp niet goed weg weet. Een film dus die gezien moet worden om de grote filjpkomiek volledig te leren kennen. Voor zover dat tenminste uit nagelaten werk mogelijk is. Dawn Patrol”, een luchtmachtfilm uit de eerste wereldoorlog met Richard Bar- thelmess en Douglas Fairbanks jr. De luchtgevechten waren zonder trucage en Hawks ging zelf een paar maal de lucht in met een in de cockpit gemonteerde camera. En toen kwam met „Scarface” in 1932 zijn naam op ieders lippen, de eerste realistische gangsterfilm met Paul Muni als Al Capone. Comedies als „Twentieth Century” met John Barry more en Carole Lombard en „Bringing up Baby” volgden en opnieuw een vliegfilm „Only Angels have Wings” (met Jean Arthur en Cary Grant). De tweede wereldoorlog diende zich aan als stof voor actiefilms („Air Force”) en in 1944 en ’46 ontstonden twee Hawks’ klas sieken, nu nóg voortdurend in roulatie: „To have and have not” met het duo Bogart-Bacall dat in ,’,The big Sleep” terugkeerde. „Rio Bravo” met Wayne en Dean Martin werd een volgende hit en op „comedieshow”-gebied was „Gentlemen prefer Blondes” alleen al door de aanwe zigheid van Marilyn Monroe, gesecun- deerd door Jane Russell een groot suc ces. Hawks’ laatste grote actiefilm werd „Hatari” uit ’62, opnieuw met Wayne en verder Hardy Kruger en Elsa Martinelli. Hawks, eindigde met een oogziekte die hem dwong hetzelfde Dajan-lapje voor een oog te dragen als Wayne al droeg en Fritz Lang eens introduceerde. Hij werk te door tot „El Dorado” in ’66 en de jaren op non-actief moeten voor hem de zwaar ste zijn gweest. beurtenissen af die leiden tot een te ver wachten persoonsverwisseling zodra Hyn- „The Great Dictator” begint bij de eerste wereldoorlog, in 1918 als het Joodse kap pertje in een Duits-achtig uniform bezig is het monster-kanon, de „Dikke Bertha” ge- figuren spelen zich de tragi-komische ge richt te krijgen op de torens van de Notre Dame. Als hij later bij een noodlanding Twee dagen na Charles Chaplin is een andere „reus” van de Amerikaanse film gestorven, eveneens een „old-timer" met een leven vol film achter de rug, Ho ward Hawks. Hawks werd 81 jaar. Evenals zijn op het komische gespeciali seerde collega heeft Hawks nooit tijdens zijn actief leven voor een van zijn suc cesvolle films een Oscar gekregen maar in 1975 (drie jaar dus na Chaplin) werd hem een ere-Oscar toegekend voor zijn gehele oeuvre. Er zijn meer overeenkom sten. Hawks heeft, als Chaplin nooit films gemaakt waarvan het onderwerp hem niet aanstond en ook nooit „de manier waarop” door anderen laten bepalen. Onder het motto het beste drama is volgens mij het drama waarin een man in levensgevaar verkeert en volgens dat I rechtlijnige en enigszins Hemingway- r achtige principe heeft de in 1896 gebo ld ren Hawks ontelbare films gemaakt in uiteenlopende genres: westerns, come dies, avonturenfilms, melodrama's en lièfdestragedies. Hij heeft daarbij nooit gedaan aan sociale betrokkenheid nog minder aan artistiek exhibitionisme, maar zijn films zijn, om de filmcriticus en filmregisseur Peter Bogdanovich te i citeren misleidend eenvoudig omdat on der de oppervlakkige en gemakkelijke buitenkant een emotionele diepte en J scherpe waarneming aanwezig is die de I toeschouwer in zijn onderbewustzijn j raakt. Howard Hawks heeft tot de talrijke Amerikaanse filmmakers behoord die in I eigen land tot de bovenste middelmaat werden gerekend maar vooral in Frank rijk ontdekt zijn als boeiende figuren, w'aard om diepzinnig te worden geanaly- I seerd. Zo heeft Jacques Rivette in vfer- i band met Hawks gesteld dat hij de klas- sieke Amerikaanse film vertegenwoor- I digt omdat hij ieder genre de adeldom i van zijn hart gegeven heeft. En Bogdano- 5 vich die de grote promoter van Hawks in 1 de VS is geweest en zijn stijl heeft trach ten te imiteren (zijn „What’s up Doc” was een bewerking van Hawk’s „Bringing up I Baby” met Katharine Hepburn en Cary Grant) haalt Rivette’s poëtische lof met instemming aan en voegt er aan toe: „in de grond is Hawks visie op de samenle- I ving tragisch: zijn mannen zijn dapper I maar hun dood is onvermijdelijk” en iets /.•X <4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13