Film International-Festival in februari in Rotterdam Mechels Miniatuur Theater over katholieke nostalgie Als u een groot gezin hebt is kip wel zo voordelig. Sex Pistols alsnog in VS toegelaten Kylian met Kinderspelen uit op effectbejag James Gordon brengt met People of Note onbekende muziek in Haarlem en Velsen I Film van Jelle van I Doornik bekroond door John Oomkes 5 Geschift DUITSE INVLOEDEN BIJ DANS THEATER Ongeveer twintig festivalfilms aangekocht voor Nederland 1 Redford en Streisand populairste sterren L v I F* 1 13 12 KUNST 19 7 8 JANUARI JONDERDAG 5 te p de serd om mee te doen ofeens te bekijken of ze iets voor het ensemble konden regelen. Nou niemand meer ge zien, hoor!” James Gordon moet alles zelf opknap pen. Hij is overigens als slagwerker verbonden aan het Noordhollands Philharmonisch Orkest en sinds een jaar of vier werkzaam in ons land. azij- ster- igen B.V. op 1 land >tra- :ao- 'rak- HAARLEM. „Vorig jaar januari presenteerden we ons voor het eerst met People of Note, hier in Haarlem, in de Nieuwe Kerk. De reacties? De men- sen vonden het leuk, hartstikke geslaagd. Een suc ces, dacht ik. Na afloop kwamen ze allemaal met je praten. Moet je mee doorgaan, leuk initiatief werd er gezegd. Weer anderen voelden er opeens wel voor - k (ADVERTENTIE) (Foto Tony van der Muy den). ons ^er af- Genade veilig in Zalig Hoogtij Haarlemse i i I I Roslyn Anderson en Gerard Lemaitre treden op in het ballet Kinderspelen in een I choreografie en onder regie van Jyri Kylian. van »n. Bijna anderhalf jaar geleden nam hij het initiatief tot het vormen van een ka- mermuziekensemble, dat zich ging toeleg gen op een breed, zich over de gehele muziekgeschiedenis uitstrekkend reper toire dat weinig of nooit onder de aan dacht wordt gebracht. Ondanks de res pons na het debuut van People of Note valt hem de werkelijke interesse tegen. Ofschoon het ensemble komend weekein de tweemaal in actie komt zaterdag middag (16 uur!) in het Haarlems Concert gebouw en maandagavond in de Engel- munduskerk in Velsen-Zuid is het ook nog maar de vraag of het initiatief van James Gordon wel een lang leven bescho ren zal zijn. getjes niet. En je moet alles zelf doen. De zaal afhuren, de koffie betalen, de pinda’s inkopen, de instanties aflopen voor subsi die. Dus hulp en een beetje begrip is wel- rooms leven in de Neder landen rond de jaren der tig”. Maar veel plaats voor kritiek is er niet binnen dit hele gebeuren, waarin we Iets om werkelijk reikhalzend naar uit te zien, is de grote retrospectieve, die zal worden gewijd aan het oeuvre van de Indiase cineast Satyajit Ray, die algemeen gerekend wordt tot de grootste filmers ter wereld, terwijl in Nederland alleen zijn Het aantal te vertonen films zal dan wat minder excessief zijn dan de laatste jaren het geval was, maar de kwaliteit lijkt al te zijn gewaarborgd met een keur aan nieuw materiaal van prominente cineas ten als Werner Herzog, Marguerite Duras, Andrei Tarkovski, Krzystof Zanussi en Robert Bresson. (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM. Van 2 tot en met 11 fe bruari zal in Rotterdam het zevende festi val plaatsvinden van Film International. was een Australiëer, die al vroeg naar Europa kwam, een persoonlijke vriend van Grieg. Hij liep altijd van het ene naar het andere concert; als hij (Grainger was een pianosolist van faam) op toernee was in Duitsland kwam hij soms net op tijd binnen. Hij hield zich al vroeg met 12-toons muziek, maar ook met composities op ba sis van volksmuziek bezig. We zullen twee dergelijke werkjes uitvoeren, een klom pendans, de Clog Dance „Handel in the Strand” en een Mock Morris.” „Van Martinu, een Tsjechische Ameri kaan, die les kreeg van Abbé Roussel, volgt dan een wat ongewoon Kwartet voor cello, klarinet, hoorn en kleine trom, nadat we de Ouverture „The Civilian Barber” hebben gespeeld. Nou, met zo’n titel zitten we helemaal op de parodistische toer. Het werd gecomponeerd door Peter Schickele; helemaal gek is die vent! Hij laat zich ook James Gordon, stuwende kracht achter People of Note, is teleurgesteld over het gebrek aan interesse bij subsidiegevers: „Je moet alles zelf doen”. LOS ANGELES (Reuter). Robert Redford en Barbra Streisand zijn in Los Angeles uitgeroepen als de twee populairste filmsterren ter wereld in 1977. Dit gebeurde op basis van een onderzoek in opdracht van de buiten- landse-persvereniging in Hollywood. Redford was in 1976 en in 1974 ook uit de bus gekomen als de populairste film acteur ter wereld. Streisand was eerder in 1970 en 1974 bij de vrouwen op de eerste plaats geëindigd. De twee winnaars ontvangen op 20 januari in Los Angeles elk een beeldje. Het onderzoek, in 60 landen uitgevoerd door het Britse persbureau Reuter, is hoofdzakelijk gebaseerd op de inkom sten van de verschillende films. NEW YORK. De Britse punkrock- formatie The Sex Pistols is gisteren na een aanvankelijke weigering door de Amerikaanse immigratiedienst toch toe gelaten voor een aantal gastconcerten in de Verenigde Staten. DEN HAAG (ANP). Ruim 350 meest jeugdige Haagse juryleden hebben de do cumentaire „Geloof in Scheveningen” van Jelle van Doornik uit negen film uitgeko zen als de beste academiefilms van 1977. De jonge filmer, die midden vorig jaar afstudeerde aan de Nederlandse Filmaca demie veroverde 566 van de 2.062 uitge brachte punten. „Adelbert” van Dick Maas, en „Des Abends” van Frank Phoe- lick, eveneens van de Amsterdamse acade mie, werden met 372 en 297 punten tweede en derde. Aan de bekroning is niet alleen de Cine- Q-prijs verbonden, maar ook een roule- ment van de film langs de legerplaatsen, mogelijk gemaakt door de Centrale Film dienst Krijgsmacht (CFK). De filmverkiezing voor de Haagse jeugd was georganiseerd door het Filmcentrum Den Haag en Club Cine-Q. De film „Geloof in Scheveningen” is een kritische documentaire over deze bad plaats, die momenteel grondig wordt ver bouwd, daartegenover geeft de film een beeld van de Scheveningse vissers. >BV 1. een priester naar de Heilige Stoel zien opklimmen en waarin de kerkse beleve nissen van een gemiddeld gezin belicht worden. Het maar zich heftig in de liefde storten, zodra die pij uit is. Het is een zeer lijfelijke liefde en er komt ook nog een grote rivaliteit aan te pas. Een stralende favoriete is Arlette van Boven, zowel aanbeden door Nils Christe als door Gerald Tibbs. Roslyn An derson zorgt voor troost bij de verliezer. Het valt me bij dit ballet op, dat er eindelijk weer eens solo’s gedanst worden, onder andere een fraaie solo van Ric McCullough, die dit werk nog net niet helemaal aankan, maar er wel prachtig in uitziet. Als je er even over nadenkt, han gen de meeste balletten de laatste tijd inderdaad van duetten aan elkaar, daarom alleen al is het goed weer eens een oudere choreografie op te halen. Een groot deel van het succes van deze voorstelling hangt ook af van het, onder leiding van David Porcelijn bijzonder vi taal spelende, Nederlands Balletorkest en van het prachtig zingende (met microfoons versterkte) Nederlands Vocaal Ensemble onder leiding van Marinus Voorberg, met, drie solisten waarvan ik met name wil noemen het warme en tevens schitterende geluid van de sopraan Marianne Blok. Het Nederlands Dans Theater blijft met dit programma tot en met zondagavond 8 januari in Carré en komt op 10 januari met een ander programma in de Amster damse Stadsschouwburg. CONRAD VAN DE WEETERING People of Note voert komend weekeinde een zeer plezierig programma op dat naast een weinig gespeelde vroege symfonie van Haydn en de prachtige Dance Suite van de zeventiende-eeuwer Dowland ook werken van minder bekende componisten als Grainger, Martinu en Schickele omvat. Eerstgenoemde overleed tweeënhalf jaar terug. „Percy Aldridge Grainger,” zo ver telt Gordon, „was natuurlijk geschift. Het meesterlijke Onweer in de Verte enige bekendheid geniet. Van Ray zullen ook de twee meeste recente films, The Middle Man en The Chess Players, worden ver toond. Het festival van Film International zal plaatshebben in de Rotterdamse biosco pen ’t Venster, De Lantaren, Het Filmhuis, het Achterom (voorheen de Koffer) en De Filmstudio. De totale capaciteit bedraagt 6000 zitplaatsen. Het festival wordt geor ganiseerd door de Rotterdamse Kunst stichting en ontvangt subsidie van de ge meente Rotterdam, het ministerie van CRM en het Goethe Instituut Rotterdam. Er zullen dit jaar maximaal 65 films worden vertoond, tegen ongeveer 100 vo rig jaar. Van die 65 films ligger er thans ongeveer 40 vast, onder meer afkomstig uit Frankrijk, West-Duitsland, Engeland, 1 AMSTERDAM. Het Nederlands Dans Theater begon- woensdagavond een serie van vijf voorstellingen in Carré met „Kin- I derspelen" een nieuw ballet van Jiri Kyli an eri „Carmina Burana" een oud ballet van John Butler. Carmina Burana wint ieze confrontatie met glans. II Kinderspelen heet geïnspireerd te zijn I op het schilderij van die naam, dat Pieter I 'Brueghel de Oude omstreeks 1560 maakte, I maar van dat schilderij zijn hoogstens nog I wat kostuumaanduidingen terug te vin- I den. Speels werd het ballet nauwelijks, I kinderlijk ook al niet. Het was oorspronkelijk de bedoeling, dat Kylian dit hele ballet zou laten begelei den door natuurlijke geluiden, slaan op potten, op de grond of op blikken deksels, zingende en spelende schoolkinderen (een groep kinderen uit Heemstede), zweepsla- -gen, stokslagen, tromgeroffel en kreten. Naast enthousiasme voor de mogelijkhe den van een dergelijk ensemble, valt in het lichtelijk kromme Nederlands van de uit Chicago afkomstige Amerikaan de nodige verbittering te beluisteren: „Ik ken de weg- culturele zaken van de gemeente Haarlem - red.) was ook op dat eerste concert aan wezig. Ik heb wel iets voor je, zegt-ie tegen me. Nou, dan krijg ik uiteindelijk meer te horen van de Nederlandse afdeling van de American Women club dan van de ge meente.” Vooralsnog kan James Gordon niet jui chen over belangstelling van mogelijke subsidiegevers voor zijn ensemble, hoe ty perend de naam ervan ook moge zijn. Tussen twee haakjes, People of Note bete kent zoveel als mensen van de noot, maar het Engelse woord note staat ook voor toon, toets, geluid, terwijl de onderliggen- x... -e-.r de betekenis van People of Note zoveel wil kom. Zo’n meneer Ponten (hoofd afdeling zeggen dat het om „opmerkelijke mensen, lui waarvan je nota moet nemen,, gaat. Dat laatste doet kennelijk noch de stad Haar lem, noch de provincie Noord-Holland, waarbij het ensemble een aanvraag in diende om in staat gesteld te worden zo’n tiental concerten in de provincie te geven. „Eigenlijk logisch,” zegt Gordon met de nodige zelfspot, ”wat ben ik meer dan een aardige jongen met een baard?” Waarom verdient een ensemble al Peop le of Note de interesse van subsidiënten alsmede ook van het publiek? Gordon: „Veel goede muziek blijft op de planken liggen en dat is niet alleen merkwaardig, maar ook verdrietig. Het gaat vaak om enorm leuk repartoire, dat te weinig aan gehouden worden) is leuk gek, maar abso luut niet voldoende uitgebuit. Een groot gevecht met rode zwepen en als bescher ming de al genoemde blikken deksels, is deksels effectief vooral omdat er een stevi ge drumsolo bij gespeeld wordt. De vier wanden van een kinderbox worden wel af en toe in verschillende standen rondgedra gen, maar krijgen nergens een echte func tie. Aan het einde lopen de twee hoofdrol spelers Roslyn Anderson en Gérard Le- maitre gearmd van het tonpel af de zaal in, nagestaard door de anderen op het toneel, die dan hun hoofd voorover buigen, waar door, o wonder, een maskertje op hun achterhoofd zichtbaar wordt. Het is alleen maar een effect te meer. Het lijkt wel of Jiri Kylian zich heeft laten drijven op de stroom van ballet- ideeën, die op het ogenblik uit Duitsland komt. Pina Bausch in Wuppertal maakte kortgeleden het aangrijpend ballet Volks- lieder waarin ze de achtergronden van oude volksliederen en gebruiken bloot legt. Het ballet van Kylian heeft een beetje die sfeer, maar het legt absoluut niets bloot. John Neumeier in Hamburg maakt in navolging van Cranko in Stuttgart aan de lopende band werken op muziek van Mahler. Ook Maurice Béjart doet aan die Mahler-renaissance mee, maar Kylian draait de zaken om en probeert er een renaissance-Mahler van te maken en dat blijkt niet zo best te gaan. Het deel na de pauze geeft een wederge boorte van Carmina Burana te zien, een bijzonder vitale, krachtige herinstudering van Het werk, dat John Butler al in 1962 bij Het Nederlands Dans Theater op muziek van Carl Orff maakte. Het werk blijkt nog gewonnen te hebben. Het gaat over j middeleeuwse monniken, die straf rit- I misch bidden zolang ze hun pij dragen, EINDHOVEN Onder leiding van regisseur Leo Beijers bij ons vooral bekend door zijn medewer king .als acteur in de tv- serie Waaldrecht en Kla verweide heeft het Me chels Miniatuur Theater onder de titel „Zalig Hoog tij” een programma ge maakt over het katholieke geloof. Een terugblik vol heimwee en ook een beetje met de overtuiging dat het zó toch werkelijk niet lan ger kon. Donzig milde sati re het woord satire kan er nauwelijks voor ge bruikt worden op Rooms katholieke zaken, gebrui ken, liturgische aangele genheden en de bevoog ding vanuit de Enige Heili ge Moederkerk. Het Me chels Miniatuur Theater maakt er een toernee van zo’n veertig voorstellingen mee door ons land. Woens dagavond was daarvoor een première in de Stads schouwburg in Eindhoven en vrijdag is „Zalig Hoog- De Pistols kwamen in New York aan en vlogen direct door naar Atlanta in Geor gia, waar zij vandaag hun eerste concert zouden geven om zoals te kennen werd gegeven „de yanks een paar dollars uit de zak te kloppen”. De band kreeg in eerste instantie geen visa omdat twee leden een strafblad heb ben. Leadzanger Johnny Rotten maakte vanwege het bezit van amfetamine kennis met de Britse justitie, terwijl bassist Sid Vicious fletterlijk kwaadaardig), zijn naam eer aandeed door iemand in elkaar te timmeren. Nadat een Amerikaanse pla tenmaatschappij voor toelating had ge pleit, gaf de immigratiedienst alsnog toe. wel P. D. Q. Bach noemen, ha, ha! Maar zijn toch wel serieuze persiflages zijn in de Verenigde Staten erg geliefd. Het zal nog wel lang duren voordat het hier ook ge waardeerd zal worden. De menden hebben koppige oren. Maar ik zou er alles aan willen doen om de mensen te overtuigen dat het om waardevolle muziek gaat. Ze ker de muziekliefhebbers zouden er ken nis van moeten nemen. Helaas wordt de waarde ervan nog teveel onderschat.” Tot slot, het concert dat People of Note zaterdagmiddag om 16 uur in het Haar lems Concertgebouw geeft kreeg de onder titeling zaterdagmiddagfamilieconcert. Het tijdstip mag dan in eerste instantie de wenkbrauwen doen fronsen, maar het handelt hier om een proef. De mogelijk heid bestaat dat er in een volgend concert- seizoen meer concerted rond theetijd wor den geprogrammeerd. Waarom dit allemaal gemengd moest wor den met „Kindertotenlieder” van Gustav Mahler is me niet duidelijk geworden. Het hele ding zit vol effectbejag. Een grote grijze tent wordt opgetrokken aan veel touwen en is prachtig belicht. Een groep gillende over het toneel hollende kinderen doet het altijd. Een enkel goocheltrucje met groene glazen en flessen is leuk. Een broek met twee kruisen (één op de normale plaats en één beneden bij de -voeten, die daardoor nogal dicht bij elkaar bod komt en waarvan het belang onder schat wordt. Terwijl békende stukken juist wel eens teveel worden gebracht. Het lijkt op een muzikale hersenspoeling af en toe, denk ik wel eens.” „Het is niet dat ik een af keer heb van de bekende orkeststukken, maar musici in symfonie-orkesten moeten maar al te vaak in een tijdsbestek van enkele weken vier, vijf keer een groot werk als bijvoorbeeld de Mattheüs Passion spelen. Begrijp me goed, man, ik heb er geen afkeer van, maar het inspireert weinig op de duur. Dan is het prettig eens in de gelegenheid te zijn om iets te spelen dat je nog niet zo goed kende. Zoiets stimuleert je tot beter spel. Zoiets kan ook een stimulans zijn voor het publiek.” In de bezetting van People of Note, zoals het komend weekeinde aantreedt, vinden we veel leden van het NPO. Zo bestaan de eerste violen uit Linda Ashworth, Janno Jenö Nemeth (NPO), Henk Emmelot en Jan Erik van Regteren Altena, de tweede violen uit Ton Gras (NPO), Michael Smith (NPO) en Clara Francois, terwijl de bezet ting bij de alten (Bernd Schwan en Jet den Hertog) en de celli (Marijke Verberne en Elisabeth van der Zee) volledig uit NPO- mensen bestaat. Ook bassist Hans van Meegen, klarinettist Jacques Meertens, de hoboïsten Henri Gouder de Beauregard en Rykle van der Heide, fagottist Paul Cson- ka en hoornist Ron Applegate zijn colle ga’s van Gordon. Voorts maken nog hoor nist Jared Sachs en pianist Ronald Brauti- gam deel uit van het ensemble. Naast zijn werk bij het NPO en zijn bemoeienissen met People of Note staat Gordon sinds het vertrek van Clif Crego regelmatig voor de lessenaar bij het hoofd stedelijke ASKO. Voor beide ensembles, maar meer nog voor People of Note draagt hij vanuit zijn omvangrijke repertoireken nis veel literatuur aan. Die kennis van Gordon en zijn interesse voor de directie laten zich verklaren vanuit zijn veelzijdige muzikale loopbaan, die bij navraag allerlei amateur-, school- en legerorkesten omvat als verbintenissen met het Chicago Symp hony Orchestra en het New Irish Chamber Orchestra, voordat hij overkwam naar ons land. En dan gaan we nog geruisloos voor bij aan jeugdervaringen met de jazzband van zijn ouders. Verenigde Staten, Portugal, Nederland, Tunesië, de Filippijnen, Algerije, Senegal, Perzië en Polen. Uit het hoofdprogramma van Cannes ’77 komen Le Camion (van Marguerite Duras) en Le Vieux Pays ou Rimboud Est Mort (van Jean Pierre Lefebvre). Hoog zijn ook de verwachtingen gespan nen van Une Sale Histoire (een nieuwe film van Jean Eustache, maker van La Maman et la Putain en Mes Petites Amou reuses), Die Linkshandige Frau (het regie debuut van literator Peter Handke, met rollen van het Duitse koningskoppel Bru no Ganz en Edith Clever), Stroszek (een nieuwe film van Werner Herzog, met op- niéuw een hoofdrol voor Bruna S„ het fenomeen van Jeder für Sich) en Les En- fants du Planchard (het debuut van Benoit Jacquot, de verrassing van de Cannes- Quinzaine dit jaar).' Als een andere ontdekking wordt de Bulgar Edouard Zakhariev beschouwd, van wie maar liefst drie films worden gepresenteerd: De Telling van Wilde Ko nijnen, Villa Zone en De Tijd der Mannen. Regisseurs die eerder door Film Internati onal naar Nederland werden gehaald en ook nu njet zullen ontbreken, zijn: Herbert Achternbusch, Lothar Lambert, Orlow Seunke, Stephen Dwoskin, Ousmane Sem- bene, en Darius Mehjui. Circa twintig fes tivalfilms zijn al aangekocht voor Neder landse distributie door'Film International. tij” in de schouwburg. Een terugblik op een stuk kerkse en persoonlijke er varing dus. Uitgangspunt is geweest een boek vol ideeën van Fons Jansen en Herman Hafkamp. Gege vens die door Leo Beijers zijn omgewerkt tot een voorstelling waaraan Mar leen Maes, Magda de Win ter, René Verreth, Jaak van Assche en Theo Hijzen meewerken. Het is een pro- duktie geworden die vanuit een oprechte religieuze vi sie lijkt te zijn gemaakt en misschien is dat het wel waarom het vaak zo saai toegaat. Kool en geit wor den omzichtig gespaard en wat nu met vermeende iro nie wordt aangeroerd is als kritiek al zozeer geaccep teerd dat niemand er meer door uit z’n stoel veert. Beijers heeft gekozen voor een soepele verhaal vorm om Zalig Hoogtij over te laten komen. Een jongen en een meisje ver- ü- Communie-scène uit „Zalig Hoogtij” door het Mechels Miniatuur Theater. tellen over de geloofsbele venissen van hun ouders. De ondertitel van het pro gramma luidt dan ook ”een nostalgische terugblik op programma ademt de sfeer van: „Een grapje is leuk, maar ’t moet niet te bar worden, Gij sen zal het toch al niet leuk vinden”.Alle werkelijk heilige huisjes blijven onaangetast. Zo wordt er bijvoorbeeld om maar „iets” te noemen met geen woord gespro ken over de angsten die je als kind voor de doodzonde koestert en hoezeer je daar door uit het lood geslagen kunt raken. Wél veel bele gen klinkende Fons Jansen-teksten. In Zalig Hoogtij wordt niet tot aan de kern tot de echte problemen doorge drongen. Daardoor is het eigenlijk een gemiste kans. Daar komt bij dat alles wat er op het toneel gebeurt nogal gladjes gepolijst wordt afgewerkt in ouder wetse stijl. Het aangehark te tuintje van meneer pas toor. De genade blijft veilig. KO VAN LEEUWEN ,,De mensen hebben koppige oren”

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13