constante kwaliteit A* K TONEEL IN LONDEN: n -. v door Ko van Leeuwen The Alchemist en Volpone The Comedy of Errors w R 3 'Ol Alec Guinness magistraal in The Old Country ir De auteur Alan Bennett schreef The Old Country speciaal voor Alec Guinness, nu ook weer te zien in de film Star Wars. Het stuk speelt in Queens Theatre, een van de West End theaters die nauwelijks enige informatie vooraf verstrekken. Ook het programmaboekje laat de toeschouwer in het ongewisse over de inhoud van Ben netts toneelspel en het duurt tot verin het tweede (tevens laatste) bedrijf voordat de plaats van handeling duidelijk wordt. The Old Country gaat over een zekere Hilary, een voormalig vertegenwoordiger van de Britse vreemdelingendienst die zijn land de rug heeft toegekeerd. Samen met zijn van geduld vermoeid geworden echtgenote slijt hij zijn leven in een lande lijk zomerhuis ergens in de Sovjet Unie. Temidden van rondom opgetaste boeken leeft hij daar teruggetrokken terwijl zijn gedachten immer naar zijn vaderland (The Old Country) vloeien. Dat bestaan in een zaamheid wordt onderbroken door twee officiële bezoekers uit het Verenigd Ko ninkrijk, die hem trachten over te halen naar Engeland terug te keren. Hilary heeft zestien jaar geleden verraad gepleegd ten opzichte van zijn land, maar zijn fout is verjaard. In feite is hij nu niet meer dan een mokkende man van middelbare leef tijd. Alec Guinness is de ideale acteur om een man als Hilary geloofwaardig te maken. Hij heeft genoeg aan een minimum aan expressie om maximaal effect te sorteren. Het is groots Guinness bezig te zien en het meest ontroerende moment komt wanneer Hilary een uit Engeland meegebrachte grammofoonplaat opzet. Uit de oude grammofoon klinkt dan het King’s College Chapel Choir dat kerstliederen zingt. Alec Guinness luistert er vrijwel onbeweeglijk naar, maar zijn gezicht en heel zijn li chaamshouding verraad dan diepe bewo genheid van een tot in de ziel gepijnigd mens. Op dat moment toont Alec Guinness schitterend talent, maar ook in de rest van Bennetts sfeerrijke stuk heeft hij genoeg aan minimale gebaartjes, kleine wendin gen van het hoofd en veelzeggende stiltes. Clifford Williams regisseerde The Old Country overeenkomstig Guinness zorg vuldigheid en John Gunter zorgde voor een landhuisdecor dat zowel voor stukken van Tsjechov als van Tennessee Williams geschikt zou zijn. Op het niet al te royale toneel van Queens staat het echter wat al te krap. In z’n geheel een prachtige voor stelling, ook al door het sublieme spel van Rachel Kempson, die Hilary’s vrouw Bron zwijgende kritiek op het gedrag van haar man laat geven. Wanneer er twee stukken van Ben Jon son tegelijkertijd gaan, dan is het interes sant ze beide te zien. Ook al omdat in dit geval twee verschillende regisseurs bezig zijn met toneelstukken die veel met elkaar gemeen hebben. De Alchemist en Volpone laten allebei mensen zien die door hun hebzucht in hun hemd gezet worden. In de Alchemist wordt de goegemeente bedro gen door twee broeders-in-het-kwaad die elkaar zozeer wantrouwen dat zij elk een Een week lang toneelkijken in Lon den. De stad die nog steeds als het theatercentrum van Europa mag gel den en waar je op één dag drie voor stellingen kunt zien, als je het een klein beetje uitkient. Je kunt beginnen tij dens de lunch en zo’n voorstelling is dan juist op tijd afgelopen om vooreen naburige matinee die om drie uur be gint, op tijd te zijn. Als daar opnieuw het laatste applaus is weggestorven blijft er ruimschoots tijd over om rustig te dineren voordat de avondvoorstel ling van acht uur kan worden bezocht. Met een dergelijke frequentie houdt niemand het een week lang vol, maar ik bedoel maar: tweemaal per week is de mogelijkheid daartoe in elk geval aan wezig omdat er op de woensdagen en de zaterdagen in een groot aantal thea ters altijd druk bezochte middagvoor stellingen zijn. eigen sleutel hebben van de geldkist en die zonder elkaar niet kunnen openen. Het voortdurend bedrog van op geld of vrouwen verzotte lieden gebeurt onder meer doordat de boeven laten weten via de alchemie goud te kunnen maken. Dolle situaties doen zich voor op het toneel en de grote vereiste voor een opvoering van dit stuk van Jonson is een constant adembe nemend tempo. De Royal Shakespeare Company had het Aldwych theater van een prachtig decor (Chris Dyer) voorzien, uitgebouwd tot in de zaal en regisseur Trevor Nunn heeft het stuk met briljante virtuositeit in scène gezet. De oorspronke lijke tekstjambes van Ben Jonson hebben een eigentijdser klank gekregen door de bewerking van Peter Barnes. Een voor treffelijk voorstelling van de RSC, vooral ook door eminent spel van de beide hoofd rolspelers, John Woodvine als de alche mist Subtle en Ian McKellen als zijn hand langer. Even populair gesteld als de intrige van De Alchemist is die van Jonsons stuk Volpone. Hier is het de schatrijke sluwe vos Volpone, die de mensen om zich heen met behulp van zijn knecht op de proef stelt. Hij houdt zich ziek in bed, simuleert een op sterven na dood zijn en komt op die manier achter de ware aard van degenen die hem likkend omringen. Zo profiteert Volpone zelf meer dan verantwoord is maar aan het slot ontloopt toch zelfs hij zijn straf niet. Altijd boeiend om in zo’n rol een gerenommeerd acteur aan het werk te zien. De Royal Shakespeare Company heeft er niemand minder dan Paul Sco field voor ingezet, een acteur van grote zeggingskracht die alle belangrijkste rol len in het klassieke repertoire al eens heeft gespeeld. Scofield zet Volpone koel, bere kenend en vooral met uiterlijke grandeur kracht bij. Hij heeft een fraaie dragende toneelstem en weet het publiek in het Oli vier Theatre (het grootste van de drie theaters in het reusachtige National Thea tre complex aan de zuidelijke oever van de Theems) met zijn creatie gemakkelijk in verrukking te brengen. Grote bijval krijgt ook Ben Kingsly die de klaplopende knecht („his Parasite”) speelt vol ingehou den zalvende bedriegelijkheid. Ook John, Beginscène uit The Alchemist. Links John Woodvine als Subtle, rechts tan Mckellen als Face en in het midden Susan Dury als hun helper zo’n vijfenveertig kleinere theater (frin ge en off-off-broadway) waaronder ook die welke hun produkties in de lunch tijd vertonen, plus de West End thea ters en ook hun aantal passeert de veertig ruim. Het aantal toneelproduk- ties dat in al die gelegenheden gaat ligt ver boven de honderd. Kiest u maar! Mijn keuze afhankelijk van ver schillende omstandigheden is ge vallen op de volgende produkties: The Old Country (met in de hoofdrol de vermaarde Alec Guinness), Once a Ca tholic, The Comedy of Errors (Shakes peare), twee stukken van Shakespea- res rivaal en tijdgenoot Ben Jonson, te weten Volpone en The Alchemist, The Bundle, een nieuw stuk van Edward Bond van wie bij ons toneelgroep The ater momenteel De Gek op repertoire heeft, A Bit of Rough (tijdens de lunch in Theatre Club Soho Poly), Franz into April (ICA Theatre), A Pinprick of Histo ry (lunchtijd in Almost Free)en tenslot te een nieuw bezoek aan de „longrun- ner” Jesus Christ Superstar, die nu voor het zesde achtereenvolgende jaar in het speciaal daarvoor aangepaste Palace Theatre gaat. In dit artikel infor matie over de produkties in de onder West End gerangschikte theaters, over de andere waaronder ook The Bund le later meer. die als basis voor zijn vrolijke verwarring twee oorspronkelijke stukken van Plautus koos en ze knap ipet elkaar versmolt. Het Spel der Vergissingen gaatbver twee twee lingen, de broers Antipholus en Antipho- lus (de meesters) en Dromio en Dromio (de knechten). Nu wil het toeval ook nog dat de beide Antipholussen elk zo’n Dromio in dienst hebben. Dat biedt ongekende moge lijkheden tot verwarring, zeker wanneer het viertal in Syracuse bijeen is, zonder dat ze dat van elkaar weten. Shakespeare maakt daar tot op het merg gebruik van. Onder Trevor Nunn heeft de Royal Sha kespeare Company er een ongelooflijk spi rituele voorstelling van gemaakt. De han deling is door Nunn in de tegenwoordige tijd gezet en de kracht van Shakespeares tekst - met zekere aanpassingen - blijkt daar ijzersterk tegen bestand. Nunn heeft zichzelf grote vrijheden veroorloofd en komt in zijn modernisering tot briljante vondsten. Zo is in deze Comedy of Errors Scène uit Once a Catholic met op de voorgrond (knielend) Jane Carr als Mary Mooney en Anna Keaveney als Mary Gallagher lii i/il it- e, Om nog even in de klassieken te blijven: onder regie van ook weer Trevor Nunn zag ik de meest schitterende escenering van William Shakespeare’s Spel der Vergissin gen (The Comedy of Errors). Het is een van de aardigste blijspelen van Shakespeare Gielgud, eveneens een der oude getrou wen, maakt deel uit van de rolbezetting en speelt de Engelse Edelman, vol zwier en elegantie. De regie van deze Volpone is van Peter Hall, die veel statischer werkt dan zijn collega en hoogste baas Trevor Nunn. Zijn enscenering is voornaam en stijlvol, maar mist het geraffineerde en fantasierijke dat bij Nunn zo kenmerkend is. Daar komt misschien bij dat ik Volpone de dag na de overrompelende voorstelling van The Al chemist zag, maar laatstgenoemde wint het bij mij aan geestdrift. de hertog Solinius, die over Aegeon een doodvonnis komt uitspreken, een boom van een Griekse kolonel waar de dictatuur vanaf druipt. De modernisering brengt ook met zich mee dat de scène waarin de onderdanigheid van de vrouw aan de man tot uiting moet komen cabareteske femi nistische trekjes vertoont. Dit toch joyeus gebleven Spel der Ver gissingen speelt zich nu af op een Grieks pleintje zoals Griekenland-toeristen dat ongetwijfeld op de dia hebben staan. Zo’n pleintje waar nog wel de oorspronkelijke winkeltjes te herkennen zijn, maar die nu zijn veranderd in boetiekjes vol T-shirts en fantasiekleding. Wèl het terrasje, ook een openluchtbioscoop en een verhoging waarop een orkest van dertien man de zaak muzikaal kracht bijzet. De beide Dromio’s - naast de Antipho lussen de belangrijkste rollen, worden met lenigheid van lichaam en geest kostelijk gespeeld door Michael Williams en Nicko las Grace. Roger Rees en Mike Gwilym tekenen voor een soepel overwicht als de beide meesters Antipholus. Wat deze voorstelling zo feestelijk maakt is het grote aantal liedjes, teksten die spe ciaal op muziek gezet zijn, waardoor niets je ervan weerhoudt deze opvoering een volbloed musical te noemen. De matinee die ik bezocht was voor een groot deel gevuld met kinderen en zij vermaakten zich even kostelijk als de volwassenen. In combinatie met de schitterende Grieks klinkende muziek van Guy Woolfenden (onder leiding van Gillian Lynne uitge voerd), het wervelend acteren en dansen, steunend op een volmaakte choreografie, aangevuld met de ook nog perfecte zang stemmen (het kan niet op) heeft regisseur Nunn voor een moeilijk te evenaren staal tje artistiek vakwerk gezorgd. De voorstel ling was te zien in Aldwych, waar zij weer terugkomt. Het potentieel van acteurs en actrices in Engeland is omvangrijk en een regisseur met een beetje inzicht heeft dan ook wei- Gemakkelijk zal de keus in elk geval niet altijd zijn; Londens wekelijks ver schijnende uitgaansgids Time Out geeft het programma-overzicht van nig moeite welk stuk dan ook sterk te bezetten. Dat manifesteert zich bijvoor beeld in Once a Catholic, een comedy over Engelse schoolmeisjes in de jaren vijftig, geschreven door Mary O’Malley. O’Malley, die oorspronkelijk actrice of zangeres wil de worden, heeft meer toneelstukken op haar naam staan. Op de BBC werden van haar bijvoorbeeld Percy and Kenneth en Oy Vay Maria vertoond. In de Soho Poly Theatre Club en in Hampstead ging haar stuk If ever a man sufferend. De Londense toneelcritici vinden Mary O’Malley de meest belovende toneel schrijfster van het jaar 1977. Once a Catholic gaat over alledaagse problemen die in het raam van een door nonnen bevolkte kloosterschool een bijna absurde betekenis krijgen. In de scholie ren is de achterliggende dramatiek voel baar, vooral bij het meisje Mary Moony, (gevoelig en naïef volgehouden door Jane Carr) dat haar vriendinnen bijvoorbeeld bezweert dat haar ouders nog nooit bij elkaar in bed gekropen zijn („die doen zoiets niet”). Tekenend voor haar voorlich ting, die er bij de nonnen niet beter op wordt. Mary Moony is de underdog op school en boet voor haar eigen eerlijkè naïvieteit èn voor de streken die andere leerlingen uithalen. Het stuk gaat in Wyndham’s Theatre, waar het sinds oktober speelt. Het is speels en met humor geregisseerd door Mike Ockrent, die de religieuze sfeer van de kloosterschool uitstekent treft. Dat er daarbuiten meer is, komt in wat de leerlin gen zeggen voldoende tot uitdrukking. Poppy Mitchell geeft met eenvoudige maar doeltreffende en sfeertekenende middelen aan welk een heiligheid de plaats van handeling zou moeten uitstralen. Once a Catholic is een prima komedie die bij ons misschien moeilijk te spelen zou zijn zon der bewerking. Nu is het een zeer Engels stuk. De popmusical Jesus Christ Superstar vergeleken met het eerste produktiejaar. Jesus Christ is nu aan het zesde achtereen volgende jaar bezig. Er is een geheel nieuwe cast en het voortduren van de produktie maakte in elk geval tijdens de voorstelling die ik nu zag geen erg inspire rende indruk. Het lijkt of de fut eruit is, ook al zijn er allemaal andere acteurs en actrices. Maar die vervanging op zich bete kent ook al geen verbetering. Wie deze Engelse uitvoering nog nooit heeft gezien zal misschien toch een aangename avond beleven, de muziek van Webber en Rice blijft z’n kracht behouden en er zijn nog wel enkele goed gespeelde rollen. Zo doet Steve Alder het zeker niet minder dan zijn veel meer ervaren collega Paul Nicholas, die de rol van Jezus zes jaar geleden speel de. Maar Dana Gillespie, die oorspronke lijk Maria Magdalena was en over een haarzuivere sopraan beschikte, is nu opge volgd door Anne Kavanagh die alles enke le octaven lager laat horen. Zulke dingen maken een schamele indruk en dat wordt nog eens onderstreept door het plichtma tig en ongeïnteresseerd optreden van de groep jongeren die het koor (volk etc.) vormt. Deze Jesus Christ is een ster gewor den die door veel poetswerk moet blijven flonkeren omdat de kassa van het Palace Theatre er nog steeds zo’n prettig rinke lend geluid door maakt. Alec Guinness en Rachel Kempson in „The Old Country", een speciaal voor Alec Guinness ge schreven stuk van Alan Bennett. The Old Coun try is intussen door de Londense theatercritici uitgeroepen tot stuk van het jaar. O'”-$■ /y /y -rr Paul Scofield als Volpone en Maorag Hood als Celia.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 21