Achttiende eeuws Haarlems zilver en porselein van uniek karakter Aanwinsten voor Frans Halsmuseum Bach bij Harnoncourt ondermaats gespeeld s Nieuwe workshops in Toneelschuur op de hoogte Museum blijkt van diefstal Geestdrift acteurs maakte Mantel der Liefde mogelijk s y SUS THEATERWERKGROEPEN VOOR JONG EN OUD I reau ADRIAAN DITVOORST FILMDE MET EEN KLEIN BUDGET volgende week 19 januari 1 begint de grootste meest’ komplete R Ongewoon «e DONDERDAG Miniatuur notaris men V. Casparus Janszonius >p- 1 1 DIEMEN AMSTERDAM UTRECHT A KUNST larder- I J (Van onze kunstredactie) ii DEN )or een i is totaaltheater, waarbij van alles mogelijk is. Handke’s Theater I bevat het volgende: ïmver- aan uit in aan :hine. Het porseleinen Chine de Commande bord dateert uit het eerste kwart van de 18e eeuw. Het unieke karakter ligt vooral in de techniek die niet Chinees is, maar Japanse Imaristijlkenmerken bevat. Het bord is in tegenstelling tot het meeste II Chinese blauwe porselein in dit geval poly- II chroom. Zo bevinden zich in de voorstel ling naast het blauw ook rood en goud en zelfs zwart. Dat laatste komt tamelijk wei- U mg voor. Het bord toont een Europees echtpaar waarschijnlijk de Franse koning Lodewijk I de Veertiende en zijn maitresse en gemalin I Madame de Maintenon. De voorstelling is I zodanig uitgevoerd dat er een Europese I' prent ten voorbeeld aan heeft moeten lig- I gen. Overigens was dit gebruikelijk in de I 17e en 18e eeuw: rijke Europeanen gaven I aan schepen opdrachten mee die in China I werden uitgevoerd. Vaak werden de voorstellingen ter plaat- se niet geheel begrepen, zoals ook met het door het museum aangekochte bord het geval is. Het paar heeft een onmiskenbaar I Chinees uiterlijk en de hond die hen flan keert lijkt sterk op een Aziatisch fabeldier. Met dit stuk heeft het Frans Halsmu seum een aanwinst van belang verworven. De stukken die onlangs zijn aangekocht kunnen worden beschouwd als gebruiks voorwerpen, zij het dat een uitzondering moet worden gemaakt voor een miniatuur zilveren notarisje, gemaakt door een ano nieme meester die bekend staat als Voet 88. De bekende zilverexpert Elias Voet jr. schreef een aantal zilveren miniatuur voorwerpen toe aan een en dezelfde mees ter van wie (nog) niet de naam bekend is. Het notarisje dat de veer geheven houdt om zo dadelijk te gaan schrijven, is ge maakt in de eerste helft van de 18e eeuw. Giljaart was al in de zilvercollectie met enkele goede stukken vertegenwoordigd. Zó bezit het museum een sierlijk theepotje uit 1745, een suikerstrooier op ronde voet uit 1749 en een vierkante tabakspot op voluutvormige pootjes uit 1742. Van vroe gere datum, namelijk 1729, is het aange kochte theebusje dat een niet geïdentifi ceerd meesterteken bevat. Dit busje is vooral uniek door het fraaie filigrain en de getrokken draadmotieven die tulpen en papegaaien voorstellen. Op de dop van het busje staat een drinkmannetje met een beker en een kruik in de handen. De stijl is ook hier weer Regence met sporen van vroeg rococo en late Lodewijk XTV-mo- tieven terwijl ook invloed van Marot zicht baar is. Het theepotje, dat eerder op de tentoon stelling in 1975 te zien is geweest, vertoont overeenkomsten met het potje van Aker sloot, onder meer waar het oor en tuit alsmede het parelrondmotief op het oor betreft. De naar binnen gedreven schel pen, kwastjes, bloemen en guirlandes wij zen wederom op de hier wel zeer sierlijke Regence-stijl. De theebus en het kandijbakje krijgen op korte termijn een plaats in de pronk- kast die staat opgesteld in de 18e eeuwse zaal. De beide theepotten staan reeds in de zilvervitrine in de Grote Regentenkamer van het museum. produktie voor kinderen. Hij wil uitgaan van een gegeven dat te maken heeft met de problematiek in de Derde Wereld. Het lijkt Heines bovenal interessant om tot een sa menwerkingsverband te komen tussen jonge en veel oudere mensen. De aan vangstijd van deze workshop, die op woensdag 1 februari begint, is 19 uur. Dit in verband met de deelneming van kinde ren van 11 of 12 jaar. Workshop Clowning-Street Work is de naam van de workshop waarmee de En gelse actrice Karen Bray van de groep Pigean Drop, op 8 februari begint Bedoe ling: door middel van training en improvi satie te komen tot een aantal acts die op straat kunnen worden opgevoerd, midden tussen de mensen, straattheater dus. In het voorjaar wil de Toneelschuur het resultaat van deze workshop presenteren in Haar lem. Iedereen die graag eens een clown zou willen zijn kan meedoen. Het geheel gaat twaalf avonden vullen. Naar aanleiding van Peter Handke’s boekje Theater I wil Paul Rooyackers in de Toneelschuur gaan werken met een groepje. De bedoeling van deze workshop Met die instelling onderscheidt deze voorvechter van een meer op de geest van de ontstaanstijd van de desbetreffende muziek (voor zover men kan nagaan) geba seerde aanpak, zich van collega’s als Leon hardt die zich uitsluitend van authentiek of nagebouwd instrumentarium willen be dienen. En zo is het ook mogelijk dat Harnoncourt een modern symfonieorkest als dat van het Amsterdams Concertge bouw dirigeert, zoals gisteravond op een B-abonnementsconcert weer opnieuw ge beurde. Muziek is inderdaad niet voor de ogen en daarom is het ook van geen belang dat deze voormalige cellist van de Wiener Phil- hartnoniker op weinig professioneel ogen de wijze rechter- en linkerhand strikt symmetrisch van gebaar de maat slaat. Het gaat immers om het klinkend resul taat? Dat het Concertgebouworkest wat dat aangaat gisteravond ondermaats spel le verde, zou onder bepaalde voorwaarden in een dergelijk kader nog wel te slikken zijn. Wie aan een van de laatste vijf work shops wil meedoen, kan informaties krij gen bij de Toneelschuur, Smedestraat 27, in Haarlem, tel. 323797. De kosten die aan het deelnemen aan een workshop verbon- I den zijn bedragen vijftig gulden, houders I van een cultureel jongeren paspoort beta- I len de helft. En dat Sylvia Schlüter, die met enigszins mager klinkende, flakkerende altstem de solopartij in Bachs cantate „Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust” reproduceerde, niet de juiste persoon was om de oorspron kelijk geëngageerde countertenor Paul Es- wood te vervangen, moet je er tegen de achtergrond van de omstandigheden bij nemen. Maar dat de hier aan het musiceren van het Concertgebouworkest opgelegde zo genaamd de authenticiteit dienende uit- voeringsprincipes averechts op het klin kend resultaat (waar het dus volgens Har- Rooyackers wil gebruik maken van tekst- spel, beweging, film, muziek. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Gemeentemuseum, re cherche en het gemeentebestuur hebben van het begin af aan geweten dat er niet 11, maar 12 schilderijen uit het Haags Gemeentemuseum waren ontvreemd. In verband met het onderzoek is er echter niet in een eerder stadium ruchtbaarheid aan gegeven. Dit delen B. en W. van Den Haag mee in antwoord op vragen van een aantal raadsleden. Er ontstond vorige maand enige conster natie in de residentie toen bleek dat er 11 kunstwerken uit het Gemeentemuseum als vermist waren opgegeven, maar dat de Haagse politie bij de oplossing van de diefstal 12 schilderijen had teruggevon den. Een schilderij van Mondriaan van 40.000 gulden was, zo werd aanvankelijk verondersteld, dus over het hoofd gezien. Aanleiding voor enkele gemeenteraadsle den hun bevreemding uit te spreken over de wijze van bewaring en registratie van kunstbezit in het Gemeentemuseum. De 12 schilderijen bleken gestolen te zijn door een functionaris van een Haagse vei- hgheidsfirma, samen met enkele fami lieleden. Bij de twee laatste aankopen gaat het in beide gevallen om theepotjes, respectieve lijk van Andries Akersloot en Casparus Janszonius. Het theepotje van Akersloot, die rond 1718 meester is geworden, da teert uit 1729 en heeft eikebladmotieven aan de basis als versiering. Ook hier is de stijl weer Regence met Lodewijk de Veer tiende invloeden. Heeft het museum van Andries Aker sloot meer stukken in zijn bezit, met het verwerven van het theepotje van Janszoni us wordt deze naam voor het eerst in de verzameling geïntroduceerd Casparus Janszonius is vanaf 1730 toen hij ook het nu aangekochte potje maakte als zilversmid werkzaam geweest. Hij be kleedde diverse andere functies zoals grachtmeester van de Oude Gracht tot het Verwulft, was ouderling en regent en trad op als sergeant van het Oranje Vaandel van de Sint Joris Doelen. Hij overleed in 1770. noncourt in de eerste plaats om gaat) uit- wèrkten, dat geeft toch te denken. De serie dansen, samengesteld door Har noncourt uit Rameau’s opéra-ballet „Les Indes galantes”, is als muziek niet belang wekkend genoeg om je, via welke princi pes dan ook gespeeld, druk over te maken. Maar als Bachs bovengenoemde cantate (met, zoals gebruikelijk, perfect spel van Bernard Bartelink in de daarin voorko mende orgelpartij) werkelijk alle cantabi- liteit verliest vanwege de toepassing van het maniërisme waartoe Harnoncourts uit gangspunten, alle goede bedoelingen ten spijt, in de praktijk zijn verworden, dan kun je je moeilijk aan de indruk onttrek ken dat een dergelijke verklanking verder van het ideaal van de 18de-eeuwse com ponist afligt dan ooit tevoren. En als een meesterwerk als het Eerste Brandenburgs Concert op dezelfde wijze als bij de cantate, vaak in afraffeltempo, zijn intensiteit verliest, stapelen de vraag tekens zich op. En als de melodische lijn in het besluitende Menuet daarvan, dan ook nog zwakker klinkt dan de begeleidingsfi guren in de hoorns (om maar één enkele detailkritiek ten aanzien van de orkest- realisatie te spuien), dan weet je alles bij elkaar weer zeker dat elk doorgevoerd principe „zum Teufel” leidt. Het is goed dat er authenticiteitsrese- arch is. Maar het is jammer dat dit zich uitstrekt tot en met de concerten van het Amsterdams Concertgebouworkest. Te genwoordig moet je blijkbaar naar de pro vincie om de vervoering te beleven, die Bachs geniale composities in overvloed kunnen schenken. JOHAN VAN KEMPEN in voor omt te l 1 Dit miniatuur zilveren voorwerp, dat ook wel als speelgoed wordt beschouwd een functie die het waarschijnlijk nooit heeft gehad krijgt een plaats in de zilver vitrine die het museum in de gang aan de zijde van het Klein Heiligland heeft ppge- steld. Op stilistische gronden is het kandijbak je toe te schrijven aan Albert Giljaart. Het heeft de zeldzaam toegepaste vorm van een koelvat met losse hengsels en laat onder meer schelpmotieven zien die speci fiek aan Giljaart zijn toe te schrijven. De stijl is Regence, terwijl de vorm nog terug gaat op Lodewijk de Veertiende. Van deze Giljaart is qua biografische gegevens wei nig meer bekend dan dat hij in 1740 tot meester beëdigd werd. Het kandijbakje dateert uit het jaar daarvoor. Jules Croiset, Mimi Kok, Frans Vorstman en Ronny Bierman. Maar er doet ook nieuw talent mee, zoals Nederlands mollig- ste fotomodel Yanaika Lempers uit Nijme gen, met een in tweeërlei opzicht opvallen de uitbeelding. Adriaan Ditvoorst gaf hun allen vooraf het scenario ter lezing, een in het filmwe- reldje weinig gebruikelijke gang van za ken, zoals het ook nogal uniek mag worden genoemd dat alle acteurs aan het eind van de dag hetzelfde bedrag krijgen uitge keerd. Silvia de Leur: „Iedereen was ent housiast; er was een verschrikkelijk goede samenwerking. Er werd ook geen tijd ver knoeid, want de opnamen waren van tevo ren zo goed voorbereid, dat zij niet hoef den uit te lopen. Het was fijn dat alles zo professioneel kon worden aangepakt.” De produktie is inmiddels in het stadium van de geluidsmixage gekomen. De film wordt daarna opgeblazen naar 35 mm en begin februari in de Tuschinski-theaters in première gebracht. Volgens insiders zal er dan pas echt reden tot verbazing zijn over de negatieve beslissingen van het Produk- tiefonds, waarmee Ditvoorst overigens al eerder in de clinch heeft gelegen. Toen werd het script voor Les Idiots niet goed gevonden voor financiële deelname, of schoon dat voor hem was geschreven door Gérard Brach, de de vaste medewerker van Roman Polanski. Ook toen zonder motivatie. ★Nederlands molligste fotomodel Ya naika Lempers speelt ook mee in De Man tel der Liefde een kleine, goed op elkaar ingespeelde technische crew op 16 mm opgenomen. Met de voorbereidingen waren drie maan den gemoeid en met de opnamen 30 dagen. Mat van Hensbergen deed het kamera- werk en Pjotr van Dijk nam het geluid voor zijn rekening. De rolverdeling bevat enkele verrassin gen. Zo spelen Hans Boskamp en Joost Prinsen respectievelijk Mozes en Christus, maar ook een filmproducent en een regis seur, gaan Willeke van Ammelrooy als Maria rond en draagt Henk („Piep”) Mo lenberg een ongebruikelijke bisschop bij. Tot de overige medespelers behoren Rijk de Gooyer, Silvia de Leur, Siem Vroom, Het museum had reeds een aanzienlijke collectie Chinees blauw porselein, maar tot nog toe waren de stukken polychroom gekleurd porselein van matige kwaliteit. Anders ligt dat met de collectie Haar lems zilver. In de afgelopen jaren werd deze verzameling door middel van aanko pen en schenkingen op een bijzonder hoog niveau gebracht. Eind 1975 heeft het mu seum daar met een grote tentoonstelling een overzicht van gegeven dat werd aange vuld met een kleine verzameling religieus zilver AMSTERDAM. De Weense musicus Nikolaus Harnoncourt, die met de praktische resultaten van zijn research naar een meer authentieke speelwijze van oude muziek zoveel opgang heeft gemaakt (onder meer met zijn ensemble Concentus Musicus), verklaarde in maart 1975 aan de vooravond van zijn Johannespassion-uitvoering met het Amsterdams Concertgebouworkest in onze krant: „We moeten ook vooral niet te principieel zijn in dingen zoals bijvoorbeeld hoe men de strijkstok in Bachs tijd vasthield. Muziek is voor de oren, niet voor de ogen. Het gaat om het klinkend resultaat.” HAARLEM. Een van de nevenactiviteiten van de Toneelschuur is het stimuleren van zogenoemde workshops. Groepen jongens en meisjes, vrouwen en mannen houden zich daarbij onder leiding van een deskundige al of niet een beroepskracht bezig met verschillende facetten van het theater, zoals toneelspelen, toneelimprovisaties, danskunst, mime en wat maar verder mogelijk is. Half januari gaat er bij de Schuur een nieuw Workshopprogramma van start. Het gaat om zes workshops, waarvan er nog vijf voor belangstellenden toegankelijk zijn. Iedereen die graag zelf eens actief bij theatermaken betrokken wil zijn kan in principe meedoen. De acteur Mathias Maat speelde mee in Schreber, Het Liefdesconcilie en in De Groene Kakatoe, wil in de periode april t.m. mei in de Toneelschuur een workshop leiden met als uitgangspunt Shakespeare’s romantisch drama Romeo en Julia. Maat zegt daarover: „Het ligt in mijn bedoeling om vanuit deze workshop aan een projekt te werken en deze binnen een bepaalde tijd af te sluiten met een voorstelling. Ik wil graag uitgaan van Romeo en Julia van Shakespeare, omdat het stuk goede uit- gangs- en aanknopingspunten heeft. On der andere de overgang van kinderjaren naarDe verliefdheid, jaloezie en dood. Het is niet uitgesloten om de tekst te gebruiken.” Op woensdag 5 april begint deze workshop. i Medio januari begint Luk van Mello, als acteur in dienst van toneelgroep Centrum, met een groep spelers van de Toneel schuur aan een spelprojekt. Van Mello en de spelers hebben al bepaalde ideeën om uit te werken, maar willen daarover nog niets kwijt. Het is in elk geval de bedoeling dat deze groep direct aan een voorstelling gaat werken. Voor deze workshop is geen inschrijving meer mógelijk, voor de overi ge vijf wel. Op dinsdag 17 januari begint Jos Wog- num studeert regie en pedagogie aan de Theaterschool in Amsterdam een „Kantoor workshop”. Déze zal worden ge houden op de dinsdagavonden en onge veer drie maanden in beslag nemen. Wog- num wil het liefst werken met mensen die op een kantoor werken. Via improvisaties wil hij aan de weet komen welken zaken mensen op een kantoor het meest bezig houden. Daarna wil hij er theatraal vorm aan geven. Jan Heijnes, die al meer met mensen in Toneelschuurworkshops heeft gewerkt, gaat een toneelworkshop voor jong en oud leiden. Doel is het maken van een toneel- ËL d- Enkele aanko pen waarmee het Frans Halsmu seum zijn collec ties heeft uitge breid: een Chine de Commande bord uit het begin van de 18e eeuw, een theebusje ge maakt in 1729 door een onbekende zil versmid en twee theepotjes. Het linker, met de eikebladmotieven op de voet is van Andries Akersloot en dateert uit 1729. Het rechter theepotje, een jaar later gemaakt, is het eerste stuk zilver dat het museum nu van Casparus Janszonius bezit. Beide theepotten zijn in Regence- stijl gemaakt met late Lodewijk XIV-invloeden: Ook het parelrondmotief op het handvat hebben ze gemeen. MEUBEL OP RUIMING kom vast eens kijken naar de ongelooflijk i lage prijzen j MUIDER GULDENWINCKEl KANALENEILAND STRAATWEG 19 21 PLANTSOEN 11 EUROPALAAN95 M LACROIX SLAAPKAMERS UTRECHT KANALENEILAND M LACROIX MEUBELFABRIKANT lag tot idienst De Mantel der Liefde vond zijn inspira tie in de Tien Geboden en bestaat uit een aantal macabere, absurde of satirische episoden. De film is in wezen fragmenta- risch opgenomen, met voor elk „hoofd- stuk” (gebod) andere lokaties en acteurs. Maar volgens Ditvoorts wordt hij via een I uitgekiende beeld- en geluidsmontage zo- I danig gecomponeerd, dat toch van een eenheid sprake zal zijn. De regisseur, 1 wiens vorige film Flanagan in de nazomer t van 1975 in première ging, stelt een „zwar- te komedie” in het vooruitzicht, die humor put uit zo serieuze zaken als dood, liefde, neurose, sex en eten. Om binnen het lage budget (circa 5 ton) t te blijven, werd de Mantel der Liefde door (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Adriaan Ditvoorst, die de laatste hand heeft gelegd aan zijn twee uur durende ongesubsidieerde speel film De Mantel der Liefde, is zeker niet sseld. van zins de ongemotiveerde beslissingen van het Produktiefonds met dat kleding stuk te bedekken. Tot drie keer toe werd Hooggeëerd publiek (Publikumsbe- schimpfung). Voorspelling, Zelfbeschuldi ging, Hulpkreten en Kaspar. (Het boekje is uitgegeven bij Bruna evenals Theater II en is in de boekhandel verkrijgbaar). >on en, zjjn projeCt afgewezen, zonder dat duide lijk werd gemaakt waarom het fonds niet 10.00- in de financiering wilde deelnemen. Een 5 te jaar lang bleef het scenario op de plank liggen, toen sprong producent Luc Bij kerk van Luton Film in de bres en kon Ditvoorst het alsnog verfilmen. De ruim 25 bekende en onbekende acteurs hielpen mee dit mogelijk te maken door allen met hetzelfde honorarium genoegen te nemen, wat nog werd vergemakkelijkt doordat zij ongeveer hetzelfde aantal draaidagen hadden: drie a 4. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De collecties zilver en porselein die tot de afdeling oude kunst en kunstnijverheid van het Frans Hals museum behoren, zijn op een aantal be langrijke punten aangevuld. Zo kon van een particulier een zeldzaam Chine de I Commande bord uit de 18e eeuw worden gekocht, terwijl voorts enkele unieke zil veren voorwerpen waaronder een zeld zaam kandijbakje van Haarlemse mees ters werden verworven. -.6 YA I 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17