Historische oorlogsfilm Succesvolle science-fiction lijkt op western met ruimteschepen Stars Wars voorproefje van de toekomst Isabelle Adjani toont f I CARAVANS! ■w ‘1 Ej Bh Zelfs met ’n bescheiden budget kunt u zich bij Perez gedurende de opruimingwaarlijk vorstelijke Perzen permitteren. zich veelzijdig talent 49 genodigden genoten volop $1 Filmhuizen cimsterdam iü Claude Goretta blijkt een menselijk cineast Hollandse degelijkheid in Oosterse tapijten. 1 t V 11 11 h Nachtvoorstellingen V La Menace complex verhaal rond Yves Montand Flash-première f 17 FILM VRIJDAG 2 0 JANUARI 19 7 8 St-I lil1 MM KNAUS EIFELLAND WOLF ren „I will return” om vervolgens de voor de aftocht gereserveerde onderzeeër te weigeren en met vrouw en vijfjarig zoontje in een patrouillevaartuig naar Australië uit te wijken zonder meer de aantrekkelijkste kollektie ROODENBERG BV IJMUIDEN Utrecht - Overvecht, O 50 -6100 7 5/ Hilversum, ’s-Gravelandseweg 27, 035-14334/Haarlem - Schalkwijk, 02 3 - 3 3 0109/Groningen, Grote Markt, 050-1814 91/Eindhoven, Nwe. Emmasingel 21, 040-448872. Amsterdam-Z., Apollolaan 8 3, 020 - 72 00 98, Buitenveldert, Gelderlandplein 22,020 - 42 34 81/ Rotterdam, Karei Doormanstraat 129, 010 -12 4 3 50/ Den Haag-W„ De Sav. Lohmanplein 41, 070-25 8181/ inruil - financiering accessoires - alle reparaties verhuur ■MÉ <T „MacArthur” is de eenvoudige titel van een groots opgezette en historisch verantwoorde oorlogs film die geconcentreerd is rond het doen en laten van de veel omstreden generaal MacArthur gedurende de Tweede Wereldoor log en tijdens de Koreaanse oor log. De film behandelt dus een bewogen periode uit het leven van een schilderachtige figuur die met Eisenhower, Montgomery en Pat ton het gezicht van de oorlog be paald heeft. Al kwam hij pas op 60-jarige leeftijd in het nieuws toen hij onder druk van president Roosevelt en van de overmachtige Japanse strjdkrachten in 1942 de Filippijnen moest verlaten om vanuit veilger plaatsen verder de oorlog in de Stille Oceaan te lei den. Zijn afscheidswoorden wa- De opruiming loopt vanaf 19 jan. Gregory Peck is Fl Q. natuurgetrouwe (ADVERTENTIE) II Eind goed, al goed. Beeld uit de finale van Star Wars. (ADVER TENTIE) j Perez 5 wicht enigszins hersteld wordt. (Leidse- plein Theater). Zo licht en onschuldig „Violette et Fran cois” is, zo ondoorzichtig en zwaar op de hand verloopt „Barocco” van André Té- chiné. De film werd grotendeels in Am sterdam ópgenomen en het openingsbeeld is een dreigend aankomende lijn 2 die stopt in de Leidsestraat om Isabelle met bivakmuts uit te laten die zich vervolgens naar de Amstel spoedt om daar een lijk uit het water te zien halen. Het kan zijn dat de straten en de havens en het Centraal stati on van de hoofdstad, vooral opgenomen onder de bestudeerd suggestieve camera hoeken van Téchiné of van zijn camera man Bruno Nuyten een sfeer scheppen die er voor gezorgd heeft dat de Franse critici om beurten Eisenstein, Fritz Lang of Mur- nau menen herkend te hebben in de los hangende scènes waarvan geen zinnig ex posé te geven is. Een van hen begint zelfs zijn beschrij ving van de film met een volzin die als volgt begint: „Hoe zou men de schoonheid van een film moeten beschrijven waarin Zo ongeveer begint ook de film. Gregory Peck die praktisch zijn hele carrière het gezicht van de held van Corregidor getrok ken heeft, was de aangewezen acteur om MacArthur te spelen en hij doet dat met de dominerende kin en de rechte rug van de generaal zoals deze in ontelbare oorlogsfo to’s en oorlogsdocumentaires te zien is geweest. Een man die zorgde voor zijn eigen legende en zo populair was in de VS dat hij met de gedachte gespeeld heeft zich kandidaat te laten stellen voor het presi dentschap toen Roosevelts vierde ambts periode in 1944 zou ingaan. Zoals gezegd een schilderachtige figuur die vanuit Australië de kikvorsstrategie ontwikkelde waarbij een voor een de door de Japanners bezette eilanden heroverd Het scenario van Corneau en Daniel Boulanger is bijzonder complex maar weet de feiten en gebeurtenissen overzich telijk ter kennis te brengen. En regisseur Corneau heeft van het sensationele mate riaal een gave thriller gemaakt in Frank rijk en Canada en bijzonder knappe mo menten van spanning en „suspense” heeft. Een perfecte „cast”, aangevoerd door een geteisterde Yves Montand weet ieder ogen blik te gebruiken om het publiek nog meer in verwarring en onrust te brengen. De film heeft iets te maken met schanda len die een regeringskandidaat bij de ver kiezingen kan brengen, met moorden die een sfeer van onrust scheppen, van corru- te journalistiek die eventueel misdaden in de hand werkt om er verkoopbare kopij uit te halen. En temidden van al die onrust hebben de bokser Gérard Depardieu en Isabella Adjani een ondefinieerbare ver houding die nog ingewikkelder wordt als Depardieu als gespleten persoonlijkheid in werkelijkheid zich splitst aan en zijn tweede ik letterlijk vermoord waardoor hij de politie achter zich krijgt. Van Alain Corneau hebben we destijds „Police Python 357” met Yves Montand, Simone Signoret, Francois Périer en Ste fania Sandrelli gezien. Comeau’s volgende film, „La Menace” werd vorig jaar tijdens de Filmweek Arnhem in voor-première gebracht en is nu ook in de bioscoop te zien. (Amsterdam, Nöggerath, Alhambra) Het thema van beide films is vergelijkbaar en op veel punten hetzelfde. Opnieuw wil een echtgenoot (Yves Montand) op listige manier zijn vrouw die onder verdenking van moord staat, te redden door alle spo ren van de misdaad die op haar schuld wijzen in zijn richting om te buigen. Op het ogenblik dat de politie eindelijk overtuigd van zijn schuld, toe wil slaan, vlucht Mon tand naar Canada. Op uiterst ingewikkel de manier wil hij daar als dood vermeld in de bevolkingsregisters komen, waarna hij met zijn vrouw een nieuw leven kan be ginnen. Het verhaal van „Star Wars”, verplaatst naar onze omgeving, zou een makke intri ge hebben opgeleverd over een gekidnapte prinses van een verzonnen rijk die met veel moeite, achtervolgingen en schietpar tijen bevrijd wordt door haar aanhangers. De actie is nu verplaatst naar planeten in het heelal die onderlinge twisten uitvech ten, waarbij de „bad guys” tenslotte over- Met de vrede in de Pacific en in de wereld is de rol van MacArthur nog lang niet uitgespeeld. De oorlog in Korea breekt uit en MacAr thur wordt met allerlei voorzichtige ad viezen van Truman om het conflict te lokaliseren naar de nieuwe oorlogshaard gestuurd. Maar alle raadgevingen worden in de wind geslagen en als MacArthurs politiek leidt tot de mogelijkheid van een Amerikaanse inval in Noord-Korea wordt de generaal van zijn post ontheven en naar huis geroepen. Een pijnlijke vernedering, enigszins goedgemaakt door de ontvangst in het Congres waar hij zijn befaamde afscheidsspeech houdt met de slotregels „Old soldiers never die, they just fade away” en een staande ovatie krijgt. Met deze lezing in West Point eindigt de film dan ook. De toeschouwers hebben de oorlog leren kennen vanuit het glorieuze standpunt van een succesvol generaal die overwinningen en eerbewijzen, sterren en medailles verzamelde als anderen postze gels. Een man die op het einde van zijn leven in zijn geest de betoverende klanken hoort van zacht hoornreveille, van kanon gebulder, het geratel van mitrailleurs en het vreemde treurige gemompel vanaf het slagveld. Geen film dus om de Nobelprijs voor de Vrede te geven. Calypso geeft de Amsterdamse première van de film. perts, ontwerpers van geloofwaardige plaatsen van handeling en van achtergron den en van technici op het gebied van „visual effects”. „Star Wars” betekent een voorproefje van de film in de toekomst en is als zoda nig amusement, romantiek en spanning voor jong en oud, die de hun bekend? verhaaltjes nu eens in een fantastische omgeving willen zien spelen. En dat we ons in een irreële wereld bevinden, waar iets meer mogelijk is dan op onze aarde, daar Overigens is er in de dagelijkse vertonin gen weinig veranderd. Roxy gaat voor de 18e week door met „Soldaat van Oranje”, Studio heeft Chaplin’s „The great Dicta tor” ingeruild voor een oude, uit ’71 stam mende Trinity-film, „De rechter- en de linkerhand van de Duivel” met Terence Hill en Bud Spencer, Luxor gaat op de dagelijkse matinees door met „De Redder- tjes” uit de Disney-studio’s en vertoont ’s avonds nog maar eens „De Klokkenlui der van de Notre Dame”. zorgt John Sears als ontwerper van truc- effecten wel voor, die ons evenals Kubrick in „2001” een ruimte weet voor te zetten waar de grootste prairiën van Noord-Ame- rika niet tegenop kunnen. industriestr.' 50 (hoek haringkade) Als bijzondere attractie gaat aan de hoofdfilm vooraf een door het Haarlems Filmkollektief gemaakte harde pornofilm „Flash” waarover gisteren al in deze krant uitvoerig bericht is. Ingrijpen van de film keuring hoeft men niet te verwachten om dat het zaaltje van Het Melkwoud slechts 49 zitplaatsen heeft, het door Van Agt bepaalde maximum aantal om naar porno te mogen kijken. Ook Filmhuis Velsen vertoont een film van Goretta en wel „Pas si mèchant que ga”, ditmaal handelend over een jeugdige zonderling (Gérard Depardieu) die in schulden is geraakt in zijn poging een niet renderend meubelfabriekje in stand te houden. Als enige uitweg om faillissement te voorkomen, ziet hij het beroven van banken en hij wordt verliefd op de kassiè- „Star Wars” is gemaakt door George Lucas („American Graffiti”) en is een science-fictionfilm, die te maken heeft met een periode in de ruimtevaart, waarin in terplanetair verkeer tot de gewoonste za ken ter wereld is gaan behoren. Eenmaal zover is het vanzelfsprekend dat er ook interplanetaire ruzies en oorlogen uitge vochten worden en dat de filmgenres die ooit voor aardse consumptie bedoeld wa ren nu hun arbeidsterrein verruimd heb ben naar het immense heelal buiten ons. B Charles Boost zouden worden tot Japan zelf kon worden aangevallen. En hij eiste daarbij de eer op de Filippijnen te mogen heroveren zodat zijn belofte om terug te keren tot een miraculeuze werkelijkheid zou worden. Aldus geschiedde. Met een landingsvaar tuig en in gezelschap van de nieuwe presi dent van de Filippijnen vaart hij naar de kust van het eiland Leyte, Het vaartuig boort zich buiten de kust in het zand, maar McArthur stapt onversaagd in het water en waadt naar het strand, daarbij wel zorgend dat de fotograferende oorlogscor respondenten tijd kregen hun camera’s in te stellen. Maar zijn grootste ogenblik is het mo ment dat hij aan boord van het slagschip Missouri in de baai van Tokio een klein gezelschap Japanners in geklede jas en met hoge hoeden in een koele ceremonie kan ontvangen ter ondertekening van de acte van overgave. Roosevelt is dan inmid dels gestorven, Truman is hem opgevolgd en heeft toestemming gegeven op Nagasa ki en Hiroshima een atoombom te laten vallen. Regisseur Joseph Sargent, een onbeken de grootheid zoals meestal uitgezocht wordt om een dergelijk spectaculaire en aan de feiten gebonden oorlogsepos te regisseren kan niet veel anders doen dan al die, vooral in Amerika sterk sprekende verhalen, zo natuurgetrouw mogelijk in beeld te brengen. Daarbij geholpen door allerlei technische adviseurs, geluidsex- wonnen worden door de goedwillende par tij, een soort western met ruimteschepen inplaats van huifkarren en laserstralen inplaats van Winchestergeweren. MacArthur (Gregory Peck) ontmoet president Truman (Ed Flanders) in de film MacArthur. van een duo robots inplaats van Stan Lau rel en Oliver Hardy. Het bekende krijgt nu heel andere for maten en spanningen, maar juist het sa mengaan van herkenbare situaties met fantastische plaatsen van handeling maakt waarschijnlijk de populariteit van de film uit. Zoals de humor ditmaal komt kopie MacArthur Met „The Spy who loved Me” werd dit najaar in Arnhem het tweejaarlijkse film festival besloten. De film loopt nu voor de zesde week in Palace en het is niet on waarschijnlijk dat eenzelfde succes be schoren is aan „Star Wars”, waarmee dat zelfde festival geopend werd en die nu in Lido zijn première beleeft. De film is nog altijd een ongekend kassucces in Amerika en hoewel de reactie in ons land gematig der is, wijzen alle tekenen erop dat de theaters die de film ingezet hebben (dat zijn Bellevue Cinerama in Amsterdam, Asta Den Hang en Cinerama Rotterdam) op een beperkte „long run” kunnen rekenen. Dan is er meer opwinding in de nacht- voorstellingen te beleven: de Spaanse film „Cria Cuervos” met Geraldine Chaplin en het ontroerende meisje Monica Randall is op maandagavond en in de nachtelijke voorstellingen op vrijdag en zaterdag ge bleven in Studio, Frans Hals brengt dan Hitchcock’s befaamde thriller „The Birds”, Roxy gaat de derde week in met „The Chase” (Marlon Brando, Jane Fon da, Robert Redford) en Palace geeft een misdaadfilm met negeracteurs, „Shaft’s grote Opdracht” met de kostelijke Richard Roundtree in de hoofdrol. In Palace wor den de matinees op zaterdag, zondag en woensdag gevuld met „De Fluit met Zes Smurfen” en Studio probeert het nog eens met „De nieuwe avonturen van Dik Trom”. het Haarlems Melkwoud (Zijlstraat 63) komt op vrijdag, zaterdag en zondag om 21 u. met een sterk gevarieerd programma dat voor een uiteenlopend publiek zijn attracties heeft. Het hoofdbestanddeel van die avondvoorstellingen is de Zwit serse film „Le Fou” van Claude Goretta waarin het verhaal aan de orde komt van een eenzelvige oude man met een invalide vrouw die allerlei financiële ellende door maakt nadat hij om gezondheidsredenen vroegtijdig ontslag uit zijn baan heeft moeten nemen. Het is een film vol eenzijdige misère die geen bepalende sociale omgeving krijgt en dus een beetje in de lucht komt te hangen. Enfin het is Goretta’s debuut en als men daarbij bedenkt dat hij na veel zoeken en experimenteren tot een film als „La Den- tellière is gekomen, dan krijgt zo’n eerste poging extra waarde. pogingen om de sprekende film die toen al een feit was, te negéren. Hij schreef zelf de onmisbare achtergrondmuziek maar maakte een parodie op het nieuwe ver schijnsel door stemmen en geluid te ver vormen tot komische effecten. Het hoofdthema is verder Charlie’s stille liefde voor een blind bloemenmeisje dat als zij tenslotte weer kan zien in hem niet de man herkent die altijd vriendelijk voor haar was en haar zelfs door zijn tussen komst het gezichtsvermogen heeft terug gegeven. Een aandoénlijk melodrama dus dat door Chaplin’s ongeëvenaard spel met alledaagse emoties tot de hoogte van ware comedie verheven werd. De Haarlems Filmliga J.H.V.U. (Kam- perstraat 37, opent vrijdagavond (19.30 u.) haar activiteiten met een avond die ver zorgd zal worden door filmacademici, d.w.z. afgestudeerden van de Filmaca demie. men door elkaar het schemerlicht van de gedichten van Baudelaire of van de schil derijen van Delacroix terugvindt, deze storm die de mensen omhoog voert om ze beter naar hun noodlot kunnen te storten....”. UH De beide films die vorige week genoemd werden in verband met de actrice Isabelle Adjani, „het filmgezicht van 1978”, gaan deze week in Amsterdam in première: Vi olette et Francois” en „Barocco”, twee sterk uiteenlopende films die „la” Adjani alle kansen geven de veelzijdigheid van haar talent te bewijzen. Ze doet dit op de meest innemende manier in „Violette et Francois” de namen van een jong en on verantwoordelijk stelletje dat plezierig wil leven maar minder verrukt doet als het op werken en geldverdienen aankomt. HAARLEM. „De filmliefhebbers bele nen donkere tijden, vrienden”, luidde een van de inleidende zinnen van Henk Mou nts, een van de leden van het Haarlems Filmkollektief, producer van het eerste filmpje van het kollektief en een voortref felijk ceremoniemeester voor de gelegen heid, waarvoor de 49 genodigden gister avond in Filmhuis Het Melkwoud waren samengestroomd: de première van Flash. Premier Dries van Agt, nadrukkelijk ook uitgenodigd om aanwezig te zijn want tegen zijn filmbeleid richt zich Flash nadrukkelijk dacht daar anders over en schreef een curieus afwijzend briefje, waarin hij betwijfelde of zijn aanwezig heid extra cachet aan de première had gegeven. Zijn argumenten om de huidige onduidelijkheid rond de filmkeuring geen filmcensuur voor volwassenen, maar wel ingrijpen van de justitie als het porno films betreft die in theaters met meer dan 19 plaatsen worden vertoond stonden eveneens keurig vermeld. Hem stonden bescherming van de openbare eerbaar heid en eerbied voor elkaar voor ogen. 'Het filmkollektief en talloze juristen trouwens zien hierin een verkapte cen suur, bovendien op twijfelachtige normen. Flash werd vervaardigd om de discussie hierover op gang te brengen. Het verklap pen van de inhoud van de vier, vijf minu ten lange produktie is zinloos, temeer daar ff maar op een locatie werd gewerkt. Maar het is zinvol om de komende dagen van de I boouachap ervan kennis te nemen. Aangezien ze een kind hebben moet er niettemin brood op de plan komen en de man blijft in zo’n geval toch de aangewe zen figuur om voor onderdak en de eerste levensbehoeften te zorgen. Maar Frangois mist iedere ernst voor een dergelijke rol en I het resultaat is huiselijke twisten en vecht partijen die tot op straat worden voortge zet’ Toch blijven Jacques Dutronc (bekend van bedjes als Paris s’eveille il est conq- heures) en Isabella Adjani een charmant duo aan wie veel vergeven wordt omdat ze veel hebben liefgehad. Het resultaat van die liefde wordt beurtelings op haar of zijn arm meegenomen in het levensavontuur. Frangois ontdekt bij toeval dat winkel diefstal voordelig kan zijn en hij maakt van zijn oorspronkelijk amateurschap in het wegmoffelen van kleine en steeds gro tere voorwerpen een kunst en een beroep. Hij sleept Isabelle mee in het kwaad zodat we een scala aan virtuoze en intelligent bedachte goocheltrucs in warenhuizen en kleinere winkels te zien krijgen die onher roepelijk moeten leiden tot ontdekking en vernederende confontatie met politie of winkeldetectives. Op een scenario van Jean-Loup Dabadie en onder regie van Jacques Rouffio is een luchtige, lichtzinnige komedie ontstaan met toch iets van de ernst van het leven op de achtergrond, zodat het morele even- èajjy 5? I re van een der door hem beroofde banken die tijdens zijn actie flauw is gevaUen. Zij wordt daarna zelfs een helpster in de mis daad. Goretta toont zich bij dit enigszins absurde gegeven een geestig en menselijk filmer die na „Le Fou” opzienbarend is vooruit gegaan. Zandvoorts Film-Inn komt met een ver late maar niet onwelkome hulde aan de kortgeleden gestorven filmclown Charlie Chaplin door een vertoning van diens „Ci ty Lights” op vrijdag en zaterdag. De film werd in 1931 gemaakt en is aHeen al be- zienswaardig door Chaplin’s ingenieuze

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17