pagina
i
mi
I
I
ff
„Happy station” populairste zender
1
t if
J
j
t
ix k
On
door
Paul
Wolfs
winkel
<1
)f
I
f
F
Tij gekeerd
Ml
Wonderland, wonderlijk
'Si
y
/k
,s’
v>
j
i
1
ngs-
>r de
Krijg je wel eens kritiek?
„Zelden. Af en toe. Maar dat onder-
Wereld Omroep niet
alleen voor zeelui
de grootste luisterdichtheid in Nederland heeft ongetwijfeld Tom Meijer,
presentator bij de Wereld Omroep van het programma „Happy Station”. Naar dit
programma, dat over de hele wereld wordt uitgezonden, luisteren iedere keer naar
schatting 200 miljoen mensen. Al zeven jaar heeft Tom Meijer met succes de
leiding over dit programma dat al ruim 40 jaar bestaat Als presentator van het
NCRV-programma Showroom was Tom Meijer echter minder succesvol. Na twee
afleveringen stopte hij met presenteren omdat hij zich artistiek niet zou kunnen
ontplooien. Meijer vond dat hij te weinig eigen inbreng had bij Showroom. Nu
concentreert hij zich weer helemaal op „Happy Station”.
Zeven en een half jaar geleden nam de vrijwel onbekende Tom Meijer dat
vermaarde programma van Ed Startz over. Een loodzware taak, gezien de
waanzinnige populariteit die zijn voorganger genoot. Maar zie: „Happy Station"
groeide in populariteit. Bij de Wereldomroep draaien ze er hun hand niet voor om
de kreet „all over the world” zonder stotteren te gebruiken. Van Indianen in Peru,
via Finnen in een of ander onherbergzaam gebied tot luisteraars in Tasmanië toe.
Daarnaast is er een niet te onderschatten groep Nederlanders in den vreemde (en
dat zijn er nogal wat) die luistert.
De Wereldomroep is onlangs uitge
roepen tot de populairste zender op
de korte golf. En „Happy Station”,
Tom Meijer en zijn drie secretaresses
(die nodig zijn vanwege de bergen
post) hebben voor een overgroot deel
gezorgd voor die kwalificatie.
Een kwalificatie die The Internatio
nal Shortwave Club door middel van
een Popularity Poll over de hele we
reld moeiteloos afgaf. Dat is reden
voor Tom Meijer om te zeggen: „De
Wereldomroep is een waardevol iets.
Dat blijkt nu maar weer eens. We zijn
geen omroep voor zeevarenden, wat
zoveel mensen nog steeds denken. Die
lui hebben geen idee van wat we doen.
Misschien ligt dat ook wel een beetje
aan onszelf. Ja, er wordt gepraat en
geschreven over CRM, dat ons zou
willen kortwieken. Dat moeten ze niet
doen, vind ik. Ik zal je wat vertellen.
Zo’n Voice of America zendt uit in
maar liefst veertig talen. Véértig! Heb
je dat? Wij, de Wereldomroep, hebben
programma’s in slechts acht talen.
Heb je dat ook? En wie wordt er
nummer één? Juist, de Wereldom
roep. Dat heb je dus ook hè? Laatst
heb ik tegen een collega van jou ge
zegd, dat als men zou besluiten de
Wereldomroep te beperken in zijn
taak, je zo’n beslissing zou kunnen
vergelijken met het terugroepen van
een ambassadeur”.
„Nee. Ik doe het net zolang ik ja,
hoe lang? Hoe lang blijf ik dat doen?
Tja, nou, ik blijf het net zo lang doen
totdat de omstandigheden het me niet
meer mogelijk maken. Zolang als ik
het volhou iets over te brengen, zon
der een docent te zijn of te gaan
worden”.
Voor een aantal mensen, zeker diege
nen, die jouw programma niet kennen,
komt de naam „Happy Station” mis
schien over als een soort internationaal
opgezette „Arbeidsvitaminen”. Dat zal
wel niet juist gedacht zijn?
„Ja, ach, de Nederlander maakt
graag en snel een vergelijking met iets
of iemand. Een Barend Barendse, om
maar eens iemand te noemen. Ik ben
van oordeel dat de beste presentator
zich moet realiseren wat zijn op
dracht is en voor wie hij werkt. Ik
denk te kunnen zeggen dat ik een
beetje heb begrepen voor wie ik werk.
J van
ons programma ons te richten op eli
tegroepen. Naar boven of naar bene-
streept wat ik zei. Een programma
voor mensen over de hele wereld. Ja,
als ik toevallig drie negerzangeressen
in één uitzending laat horen, krijg ik
wel eens een brief. Dat gebeurt. Of het
nou alsjeblieft is afgelopen met dat
soort grappen. Drie negers in je pro
gramma, wat is dat nou voor onzin.
En dat zijn anonieme brieven. Die
behandel ik. Zo van: „Er is een me
neer, die vindt datjammer dat hij
zijn naam niet heeft opgeschreven,
want dan zou ik hem kunnen schrij
ven”, zoiets. En dan schrijft die man
een brief met zijn naam. En die be
handel ik ook. Zeg ik: „Die meneer
van de vorige week heet zo en zo en
woont daar en daar. Natuurlijk mag
meneer dit geen geweldig programma
vinden. Maar er is een heel grote
groep die het met hem oneens is, een
groep die dit wel een goed program
ma vindt. Maar ja, dat soort dingen
komt zelden voor. Misschien twee
keer per jaar. Het is extreem hoor”.
- i
fed
GROOTS
u wat”, zei Tijmstra, „gaat u nu maar
naar huis om een glaasje water te
drinken. Morgen hoor ik wel wat uw
beslissing is”.
Eddy Startz deed Happy Station zo
wat veertig jaar. Ben jij ook zoiets van
plan?
Wat vind je zelf van „Happy Sta
tion”? Vind je het echt leuk?
„Als ik om me heen kijk, in mijn
eigen vriendenkring en daarbuiten,
zie ik helaas dat er een heleboel oorza
ken zijn voor rottigheid in de wereld.
De reden voor die rottigheid is de
disharmonie. Ik kan doen wat ik doe,
omdat ik zeker weet dat ik in een zeer
grote mate van harmonie leef. Hoe?
Ik ga nooit kwaad of boos slapen. Op
die manier kun je het opbrengen een
soort harmonie te vinden in de niet
alledaagse zaken, zoals extreme situa
ties op je werk bijvoorbeeld. Je moet
gewoon de tijd nemen om een dishar
monieuze situatie te bespreken. De
mensen praten te weinig met elkaar.
Ik kan dit doen, dit programma, om
dat ik de harmonie ken”.
In vroeger jaren is Tom over de hele
wereld gesleept. Vader Meijer werkte
bij een internationaal concern en
diende van tijd tot tijd, liefst in het
buitenland, te verhuizen. Zijn moeder
is een Zwitserse, „maar van haar heb
ik Nederlands geleerd”. De schoolop
leiding werd in Nederland gevolgd,
evenals de universitaire opleidingen.
Meervoud, want Meijer is een grillig
mens, een doener. Vier jaar farmacie,
omdat de vader van een vriendje apo
theker was en toen plotseling rechten
tot het kandidaatsexamen. Tussen
door rolletjes en rollen in het Gro
nings Studentencabaret, van waaruit
een samenwerking ontstond met de
toen nog niet zo bekende Seth Gaaike-
ma. Daarnaast veel op reis om onge
twijfeld belangwekkende markton
derzoeken te doen voor een of ander
bedrijf. Plezierige bijkomstigheid: hij
sprak Frans, Duits, Engels en Itali
aans. Werd directiesecretaris, althans
om het eens te proberen. Bleek
achteraf niets te zijn. Tom Meijer wil
de de showbusiness in.
Gevolg: meer dan twintig sollicita
tiebrieven naar allerhande instanties.
Ook eentje naar de Wereldomroep,
als omroeper. En hij werd het. In het
begin slechts voor de Nederlandstali
ge afdeling. „Ik vond dat eigenlijk
niet zo leuk, want ik dacht er iets te
kunnen doen met mijn talenkennis.
Wel, ik heb het anderhalf jaar gedaan.
Een leuk vak, maar geen leuke baan.
Nee, je moet de teksten van anderen
oplezen, dat soort werk. Als pleister
op de wonde kreeg ik zelf vier pro
grammaatjes te doen”.
„Ja, en toen kreeg ik de kans om
naar Amerika te gaan. Om daar te
gaan werken. De toenmalige direc- Het js absoluut niet de bedoeling
teur, Tijmstra, zei tegen me dat de
Wereldomroep van plan was om mij
als opvolger aan te wijzen voor Startz. toe.
„En ik weet dat mijn groep, om het
zo maar eens te zeggen, een ontzetten
de behoefte heeft aan contact. Weet
t,
„Als ik een programma doe, ga ik
ervan uit een goeie show te presente
ren. Wat ik doe, is gericht op het
belang van Nederland, de Nederlan
der. Een voorbeeld: ik presenteer die
show en in Turkije zit ergens iemand
voor het eerst te luisteren. Nou, die
man zegt na tachtig minuten mis
schien: „Wie doet dat, waar komt dat
vandaan”? En dan blijkt dat het van
uit Nederland komt. Ik ben ervan
overtuigd dat ik op die manier aan
één van de doelstellingen van de We
reldomroep heb voldaan. Ik werk dus
voor dé naam van Nederland. Ik ben
me er goed van bewust dat de bekend
ste radiostem ter wereld die van een
Nederlander is”.
„De Popularity Poll ging uit van die
Shortwave Club, in Engeland. En het
zou de Nederlander een beetje het
gevoel van trots kunnen geven. Zelf
vind ik het niet zo vreselijk belang
rijk. Zo’n Poll wordt eens in de drie
jaar gehouden. Alle luisteraars die
regelmatig naar de korte golf luiste
ren, kunnen dan schrijven welk pro
gramma zij het leukste of het beste
hebben gevonden. Happy Station
werd het dus. Nou en?”.
ff
Ma
gr --
r
f-E
ft
JB
1
a
s
1
F z
3
180
180
\60
'«p
léó
'60
sV
>o
NOORDELIJK HALFROND
vo
fl
|8
jf
ST
<6
V'
W
ga
-ii
u4
iden
Igeu-
W
st
Tom Meijer: bekendste
radiostem ter wereld
uw
jctri-
zou geven.
Een dergelijke onwetendheid en angst
leidden ruim een jaar geleden tot iden
tieke boycotacties van Britse zaaleige-
naars. Zonder dat zij het wisten hielpen
zij een verdere explosie van de punk mee
in de hand. De groepen bleven (min of
meer gedwongen) in de kleine clubs spe
len en bouwden zo een nog grotere en
over het hele Britse Koninkrijk versprei
1%
■■W
O:
'x'S
Deborah Harry; Blondie
Inmiddels is het tij ‘gekeerd. Hoewel
nog lang niet algemeen geaccepteerd,
blijken tal van groepen over voldoende
publiek te kunnen beschikken en dezelf
de zaaleigenaars blijken anno 1978 wel
gewillig om te speculeren op het succes
van de punk. Zelfs The Sex Pistols de
enfants terribles worden weer geduld
en hun eerste grote Engelse tournee
staat op handen. Uiteraard wel met uit
gebreide veiligheidsvoorschriften.
Wat Blondie betreft: vrijdagavond 27
en zaterdagavond 28 januari staat de
groep in het Amsterdamse Paradiso.
„Ik werk alleen in het Spaans en in
het Engels en breng vier verschillende
programma’s: twee in het Engels,
één in het Spaans en één in het
Spaans èn in het Engels. Elk pro
gramma wordt herhaald, zodat de he
le wereld het kan horen, als de men
sen willen. Drie programma’s duren
tachtig minuten en dat ene zeventig.
Het gaat letterlijk de hele aardbol
rond”, aldus de 38-jarige Tom
Meijer.
Ik was bij hem om te vertellen dat ik
die andere job zou kunnen krijgen”.
„Nou ja, opvolger van Startz, ik viel
zowat uit mijn stoel. Geloof je me? Ik je> de mensen die naar de korte golf
als opvolger, van Eddy Startz? „Weet luisteren, leven, volgens mij, in een
soort isolement. Een geografisch iso
lement, een sociaal of een fysiek isole
ment. Dat heb ik ervaren. Vandaar
dat ik mijn muziek ook duidelijk uit
kies. Aan de ene kant Russische
volksmuziek en aan de andere kant
bijvoorbeeld iets van Abba. Je moet,
met andere woorden, rekening hou
den met al die mensen, al die onbe
kenden”, zegt Meijer.
Hoe reageren die miljoenen mensen
op de teksten die je brengt?
Tom Meijer: „Ik krijg heel erg veel
brieven. Stapels. Ik noem maar wat.
Mensen uit Vuurland schrijven soms
exact hetzelfde als mensen uit Austra
lië. En ik ouwehoer gewoon over alles,
waarvan ik vind en waarvan ik denk
dat het voldoende menselijke interes
se kan opwekken.
-O"*,".v.
JA"--
LZX LL L LC t
Inmiddels zoals wij deze week be
richtten reageerde de directeur van de
Leidse Stadsgehoorzaal op grond van
deze uitzending op een manier die nog
nauwelijks hoeft te verwonderen. Hij
annuleerde hals over kop het concert dat
Blondie (nogmaals: eerder een new wave
groep dan punk; het verschil ligt in stijl
en de betrokkenheid met de Amerikaan
se rock in de jaren vijftig en van het
begin van de jaren zestig, die door groe-
ff 1
VARA’s Wonderland geniet bepaald
niet de naam dat het snel inspringt op
nieuwe ontwikkelingen op het gebied,
waarop de makers ervail gespecialiseerd
heten te zijn. De betere lichte muziek,
met name waar het blues, rock en coun
try betreft, behoort er eens per maand in
aan bod te komen.
In de aflevering van afgelopen zondag- pen als Blondie soms schaamteloos geco-
avond zou dan eindelijk eens de punk- pieerd wordt) daar aan het begin van
stroming centraal staan. Opnamen van haar Nederlandse tournee op 26 januari
twee groepen, The Stranglers en Blon
die, die er alleen met veel goede wil toe
te rekenen zijn, en shots van The Sex
Pistols, wel een van de meest in het oog
lopende, maar bepaald niet een van de
- origineelste formaties Uit de grotendeels
Bntse punk, wekten de illusie een volle
dig beeld te geven van een stroming
waarvan de werkelijke woordvoerders
niet aan bod kwamen.
Achteloos werd voorbij gegaan aan de de aanhang op.
uitgevers van de zogenaamde „fanzines"
(Engelse blaadjes die al ruim twee jaar
uitvoerig berichten over punk, new wave
en aanverwante zaken) en degenen die
zelf labels en platenmaatschappijtjes
oprichtten om hun muziek aan de man te
brengen. Sociale achtergronden en de bij
de punk zo belangrijke teksten werden
onvoldoende toegelicht (en dat bij een
beweging die juist daarom twee, drie
jaar ondergronds is gebleven), de van
zelfsprekend overal aanwezige commer
cialiteit en ook de agressiviteit van de
fans werden breeduit gemeten. Objecti
viteit is iets anders, informatie geven
ook. Een zekere vooringenomenheid
moet de makers van Wonderland dus
beslist worden aangewreven.
v'v
t
Sid Vicious, Johnny Rotton en Steve Jones van de Sex Pistols