Abstract werk van Miriam Berger volgende maand bij planologen Ik maak gewoon wat ik mooi vind Bond vraagt minister voor kunst in meer geld Grote natuurlijkheid zang van Janet Baker Mickery laat het publiek opnieuw in dozen zweven )au Toneelpremière bij Theater uitgesteld Noordse muziekprijs naar Fin Sallinen I If I I door Cees Straus Eigen produktie samen met Tenjo Sajiki uit Japan Ook arbeidsplaatsen in wensenpakket Ongewone Brahms-uitvoering onder Giulini Prix des Ambassadeurs voor Henri Troy at Amerikaanse acteur Jack Oakie overleden nieuwe RCIIU 19 7 8 KUNST JANUARI DONDERDAG 26 10 Hartverscheurend. Als je het aan je hart hebt, lust niemand je meer. Strijkkwartet Hartverscheurend. Leven als een uitgebluste bejaarde, op een schraal minimumloontje. Hartverscheurend. Een kwart van alle vrouwen boven de zestig sterft aan een hartziekte. Hartverscheurend. Een derde van de mannen tussen de 45 en 80 sterft aan een hartziekte. Cobra AMSTERDAM. Gebouw Noord-Holland (J. J. Hamelinkstraat 4-6 |n Haarlem) stelt gedurende de komende maand de Amerikaanse, naar in Amsterdam werkende schilderes Miriam Berger in de gelegen- leid haar werk te exposeren. Dat betekent een speelse inbreuk op een leleid dat zich tot op heden volledig concentreerde op kunstuitingen waarin het thema ruimte centraal stond. Het werk van Miriam Berger leeft in zijn volmaakte abstractie daarmee weinig van doen: het suggereert eerder poëzie dan monumentaliteit, eerder het emotionele dan het cerebrale; de verdichting boven de ruimtewerking. Nederland, let opje hart. En opje hartpatiënten. ProfessorKuypers, hartchirurgen zelf ex- hartpatiënt, noemt hartpatiënten 'de paria’s der samenleving’. Lees deze week in Nieuwe Revu het hartbrekende portret van een Nederlandse hartpatiënt. Zijn eenzaamheid. angst en wachten. y Wachten op de dood. En na vijfjaar: zijn operatie. Hartverscheurend. Vijfjaar lang in de wachtkamer van de dood. f I A 3. j kan N JOHAN VAN KEMPEN i .1 -*1 Ze laat zich vooral inspireren door mu ziek, een vorm van inspiratie die zoals zo taak al bewezen is, zich op de beste wijze Dat deze 44-jarige kunstenars deson danks gisteravond op een abonnements concert door het Concertgebouworkest een heel boeiende en indringende weerga ve van Berlioz’ geïnspireerde liederency clus wist te geven, zegt wel iets van de klasse van deze zangeres. Temeer daar Carlo Maria Giulini - die na de drie concerten van de afgelopen week nog steeds de leiding heeft over het Con certgebouworkest - alle tempi aan de trage kant nam en de contrastwerking daarmee eveneens nog wat terugschroefde. Boven dien ademen de door Berlioz getoonzette gedichten van Théophile Gauthier groten deels eenzelfde, tamelijk timide, atmos feer. De soliste moest het dus hebben van de intensiteit van uitdrukking binnen dit ka der van beperkte afwisselingsmogelijkhe- den. En dat Janet Baker daarin zóveel te bieden had, met de grootst mogelijke na tuurlijkheid in voordracht en prachtig ge nuanceerd stemgebruik, is terug te voeren op de grote artistieke persoonlijkheid van deze zangeres. En over persoonlijkheid gesproken; Giu lini liet zich wat dat betreft ook wel weer volop gelden op dit B-serie-concert, in het tot de laatste stoel gevulde Amsterdams Concertgebouw. De voor in totaal zes con certen geëngageerde Italiaanse gastdiri- gent hield allereerst met het zeer betrok ken musicerende orkest een pleidooi voor „Introductie, Passacaglia en Finale” uit 1934 van zijn jonggestorven landgenoot Giovanni Salviucci (1907-1937). Een interessante compositie, waarvan vooral de passacaille met melancholieke ondertoon de moeite waard is en waaruit blijkt dat bij Salviucci een ontwikkeling gaande was die hem misschien wel tot een ‘grootheid had kunnen doen uitgroeien. Het blijft onder Giulini’s directie overi gens vrij lastig spelen en dat wreekte zich hier en daar wel eens in een enkel detail. in abstracte beelden laat vertalen. Haar beelden representeren dan weer haar ge voelens die de muziek bij haar opwekt. „Abstract schilderen is een soort van com poneren van muziek op doek. Je maakt muziek ook met kleuren. Mijn binding met muziek is van een wezenlijk belang, ik heb ook graag muziek aan staan als ik werk". Ze rekent werken voor strijkkwartet tot haar grote voorkeuren: „om de intieme atmosfeer, het kleurrijke geheel”. De ruime mate van interpretatie die je aan muziek kunt geven waar immers niets deel dat er meer ruimte is - die door hem dan ook treffend wordt uitgebuit- voor zowel dynamische afwisseling als voor versnellen en vertragen. Daarbij was het klankgemiddelde extra transparant en zangerig, terwijl de don kergekleurde instrumentale stemmen na drukkelijker de aandacht kregen dan ge woonlijk en veel doorgaans verborgen blij vende melodische lijnen plotseling in dat heldere totaalbeeld naar de oppervlakte kwamen. Een ongewone Brahms-uitvoe ring die de liefde van de toehoorder voor die componist aanwakkerde. „Men is hier in dit land ook altijd tame lijk realistisch georiënteerd geweest. Je zag het ook bij Cobra: Domela Nieuwen huis, Karei Appel, Corneille trokken naar Parijs om daar te worden erkend door het grote publiek.” Een van de redenen dat abstracte kunst hier niet aanslaat zou wel eens kunnen zijn dat ze weinig raakvlakken heeft met het maatschappelijk gebeuren, met andere woorden het gebrek aan sociale relevan tie. Abstracte kunst geeft zeker momenteel geen getuigenis van een vorm van denken zoals die in brede lagen van de samenle ving zou kunnen bestaan. Ze onderstreept het bestaan niet in bijvoorbeeld behagend- esthethische zin, maar tekent ook geen protest aan. In wezen ontwikkelt zich ze zich naast het gangbare bestaan. In dit geval is de volgende opmerking van Miri am Berger treffend: „Ik maak gewoon wat ik mooi vind, ik weet dat ze er niet op zitten te wachten. Kunst met een boodschap, vanuit een evangelie gemaakt, hoef je bij mij niet te verwachten. Ik werk in de eerste plaats voor mezelf al zie ik er wel een poging in tot communicatiebevorde- ring. Ik ben me er wel van bewust dat bij dit werk drempels aanwezig zijn, juist bij abstracte kunst, Soms, voor de niet-geoe- fende kijker zal dit werk moeilijk toegan kelijk zijn, maar ik vind niet dat je aan de smaak van het publiek moet toegeven door maar zo begrijpelijk mogelijk te gaan schilderen”. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. In Mickery wordt momenteel gerepeteerd aan een nieuwe theaterproduktie. Deze wordt in samen werking met de Japanse theatergroep Tenjo Sajiki uit Tokio in eigen beheer uitgebracht. De titel van het projekt is „Cloud Cuckooland, a visit”. In deze veel omvattende produktie zit „op maat ge maakt en verpakt” de voorstelling „Nuhi- kun”, afkomstig van de Japanse groep. De première van „Cloud Cuckooiand, a visit” is op 31 januari. Deze wordt voorafgegaan door twee try-outs, op 28 en 29 januari, welke gratis toegankelijk zijn en evenals de première om 20.30 uur beginnen. PARIJS (AFP). Henri Troyat, lid van de Franse Academie, heeft de Prix des Ambassadeurs gekregen voor zijn boek over „Cathèrine la Grande”, uitgegeven door Editions Flammarion. stig was van het Concept Theater uit Bos ton. Destijd werd het publiek bij de kassa al in drie groepen verdeeld. Die groepen werden de zaal binnengeleid en kwamen daar in drie aparte boxen terecht, waarin houten tribunes stonden. De boxen waren aan alle kanten met zeildoek afgesloten; op de binnenkant van het voorste zeil konden films en dia’s worden geprojec teerd. De reusachtige dozen waren op een soort hovercrafts gemonteerd en konden daar door zweven boven de speciale Mickery- vloer. Daardoor ontstond voor de inzitten de de suggestie dat zij aan een lange reis bezig waren en een grote afstand aflegden dan de werkelijke afmetingen van de zaal mogelijk kon maken. Af en toe werd halt gehouden en volgde een kleine theater gebeurtenis. Na een uur stapte iedereen verbaasd uit de box. Mickery vond de hele onderneming van toen interessant genoeg om nog eens over te doen, maar wel op een andere schaal. Daarom werd Tenjo Sajiki gevraagd een produktie voor te bereiden die gebruikt zou kunnen worden om te dienen als sa menhangend materiaal voor de rondreis. Bij de nieuwe produktie is in de drie dozen plaats voor zestig mensen. De overi ge toeschouwers kunnen op een andere wijze van het spektakel genieten en het geheel volgen vanaf het balkon. Daarbij wordt hen tevens een blik achter de scher men gegund. Er is nog een derde mogelijk heid het gebeuren te volgen: in het boven zaaltje van Mickery, waar monitors staan opgesteld en waarbij ook een commenta tor aanwezig is, die het hele mechanisme tot in details uitlegt. Het Instituut voor Theaterwetenschap pen van de Universiteit van Amsterdam zal een analyse maken van de gevolgen van de voorstelling, die te zijner tijd zal worden gepubliceerd. KOPENHAGEN (Reuter). De Finse componist Aulis Sallinen is winnaar ge worden van de muziekprijs van de Noord se Raad voor het jaar 1978. Dit heeft de raad in Kopenhagen bekendgemaakt. De eerste voorstelling zou vanavond in de Stadsschouwburg in Nijmegen plaats hebben. Ook de voorstelling vrijdag in de Schouwburg in Arnhem kan om dezelfde reden niet doorgaan, aldus de toneelgroep. Cloud Cuckooiand is een Angelsaksi sche uitdrukking en betekent zoiets als „zevende hemel”, maar tegelijkertijd „een beetje getikt”. De nieuwe produktie is af geleid van eerdere projekten van Mickery, zoals Fairground, dat zogenaamd afkom- (Van onze kunstredactie) (Van onze kunstredactie) LOS ANGELES. Dezer dagen is in een ziekenhuis in Los Angeles in de Ameri kaanse staat Californië de Amerikaanse acteur Jack Oakie overleden. Oakie, die als Lewis Offield 75 jaar geleden in Seda lia (Miss.) werd geboren, is vooral bekend geworden door zijn rol van Mussolini in Charlie Chaplins film The Great Dictator. Jack Oakie begon als revue-artiest in 1927 in Hollywood. Hij heeft er tot het einde van zijn leven komische rollen ge speeld, onder meer in muziekfilms met Betty Grable en Alice Faye. y AMSTERDAM. De beroemde Engelse mezzosopraan Janet Baker is niet zozeer het type zangeres dat nu zo speciaal ge schikt lijkt om in „Les nuits d’été van Berlioz de solopartij te vertolken. Behalve dat haar karakteristieke timbre hierin een zeker eenkleurigheid in de hand werkt, heeft zij bovendien de handicap dat - zoals bij praktisch alle Engelssprekende solisten - de uitspraak van het Frans te wensen overlaat. Ook de scherpe lettergre pen worden dan rond en zwaar, hetgeen een spannende afwisseling ook al in de weg staat. De prijs die om de twee jaar wordt toegekend, zal Sallinen in februari ter hand worden gesteld. Het werk van Salli nen dat de jury in het bijzonder was opge vallen is de opera „Ratsumies”, die vooral in de Scandinavische landen veelvuldig wordt uitgevoerd. De bekroonde componist is 43 jaar. In de Noordse raad zijn Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland en Ijsland vertegen woordigd. ARNHEM (ANP). Toneelgroep Thea ter heeft de première van „Man is man” van Bertolt Brecht wegens ziekte van hoofdrolspeler Guy Lavreisen en van de actrice Netty Blanken moeten uitstellen. tastbaars is, ziet ze in de abstracte kunst terug: „het mooie van abstractë kunst is dat het de ene mens zal afstoten, terwijl de andere zich er juist heel sterk toe voelt aangetrokken. Je eigen inbreng is in feite veel groter dan bij het traditionele schilde ren van huisje, boompje, beestje. Ik merk het aan de reacties van het publiek dat mijn schilderijen bekijkt. Het werk zet aan tot fantasie, de mensen zien er heel veel in. Zoveel dat ze elkaar soms kunnen tegen spreken, voor iedereen is dit werk weer anders. Ik moet er af en toe erg om lachen wat ze er allemaal in zien en wat ik zelf helemaal niet zie”. Het feit dat abstracte kunst in zijn totali teit tegenwoordig veel minder gewaar deerd wordt dan in een periode van een tien jaar geleden, wordt door Miriam Ber ger volledig onderschreven, maar ze wil haar kritiek niet tot een klaagzang verhef fen. „Er heerst een economische crisis; op iets dat meer houvast geeft dan abstract hapt het publiek liever toe. Toch is die ontwikkeling naar het sterk-figuratieve Het is een redenering die opgaat voor zover het betreft het voldoen aan commer ciële eisen maar dat is iets heel anders dan het maken van maatschappelijk relevante kunst. Het is op zich typerend voor de avant garde kunst dat zij in de westerse wereld geen enkel commentaar heeft op toch wel grote, wijzigingen die zich op maatschappelijk gebied voordoen. De laatste Documenta die vorige zomer en herfst in het Duitse Kassei plaatshad, be wees dat de avant garde kunstenaar ver worden is tot een eerste klas navelstaar der die geen enkele binding meer heeft met het publiek dat toch wel graag kennis wil nemen van zijn werk. De kunstenaar is daarmee weer terug op zijn torenhoge voetstuk van waar hij spottend neerkijkt op de goegemeente. Met het al dan niet in begrijpelijke termen schilderen heeft dat weinig te maken. (De expositie in Gebouw Noord-Holland loopt vanaf volgende week donderdag ge durende de gehele maand februari, op werkdagen van 9-17 uur). vooral in Nederland gaande. In Parijs, waar ik regelmatig galerieën en musea bezoek (ze exposeerde zelf bij Jean Cami on en in Rue des Beaux Arts- red.) zie je die ontwikkeling veel minder hevig. Daar heb je echt nog vrij veel kunstenaars die abstract werken en er zijn eveneens veel galerieën die hun werk brengen, terwijl je in Amsterdam misschien alleen een gale rie als Collection d’art en de Sfinx hebt die abstracten brengt. Je merkt het ook aan de interieurstijlen van de mensen die bezig is te veranderen, er is een hang naar het nostalgische, daar past nu eenmaal geen abstract in. Zoals de taartjeszaken de laatse jaren steeds slech tere zaken doen omdat snoepen ongezond wordt genoemd, zo vindt abstract minder goede aftrek omdat het domweg minder goed in de wooninrichting past.” (ADVERTENTIE) Portret van een hartpatiënt uitgaven voor kunsten, bezuinigingen in de mediasfeer en economische problemen voor free lance-kunstenaars. Met relatief weinig middelen is, door het arbeidsinten sieve karakter van de kunsten, in deze sector de werkgelegenheid te verhogen, zo wordt de minister van CRM voorge houden. De kunstenaarsbond verzoekt de minis ter voorts dringend een „geformaliseerd” overleg tussen het departement, de werk gevers en de KONVV tot stand te brengen. De onzekerheid over het functioneren van het toneel- en orkestenbestel en het voor alsnog ontbreken van wettelijk kader voor de kunsten verscherpen de behoefte aan het vastleggen van arbeidsvoorwaarden in overleg met de daarbij betrokken partijen. Mevrouw Gardeniers, zo wijst de bond erop, heeft destijds zelf een motie, waarin om dit overleg werd gevraagd,onder steund. Als de achterstand in de overheidsuitga ven voor de kunsten eenmaal is ingelopen moet, zo vindt de KONVV, het uitgavenni veau van de kunstbegroting ten minste gelijke tred houden met de stijging van het totaal van de rijksuitgaven. In het tot stand (e brengen wettelijke kader moet volgens de kunstenaarsbond de verant woordelijkheid van de centrale overheid voor de kunstproduktie tot uitdrukking komen. Miriam Berger behoort tot de groep van olstrekt abstract werkende schilders die i ons land sterk lijkt te slinken, want de rote mode is immers een figuratieve, de lirecte herkenbaarheid. Galerieën die het akelijk haalbare vinden in abstracte childerkunst zijn er nauwelijks meer te mden, alleen musea die nu eenmaal veel - ninder zijn gebonden aan de pu- -j iliekssmaak kunnen nog goede voorbeel- len geven van hetgeen zich in de niet- iguratieve sector aan ontwikkelingen oordoen. De planologische dienst behoort •veneens tot de niet-commercieel gebon den expositiegelegenheden en kan als zo danig dan ook het werk van Miriam Ber ger tonen. Miriam Berger, 22 jaar geleden geboren in Providence op Rhode Island in de Ver enigde Staten uit een Amerikaanse vader en een Nederlandse moeder, heeft vanaf het begin van haar artistieke loopbaan liiet-figuratief gewerkt. Ze studeerde aan de Academie des Arts Décoratifs in Nice I en moest daar uiteraard wel figuratief schilderen, maar het ging niet van harte 7,en later ben ik er dan ook mee gestopt. Na de studietijd ben ik een poosje weinig gericht bezig geweest tot ik rond 1974 weer aan de slag ben gegaan, daartoe aangezet door een vriend die veel in mijn werk zag”, aldus Miriam Berger. De bewindsvrouwe wordt nog onder het oog gebracht dat nieuwe kunstvormen of mengvormen van verschillende disciplines in de kunst tussen wal en schip raken. De overheid wordt daarbij een structureel verstarrende opstelling verweten, die dient te worden doorbroken. Daarnaast worden verschillende reeds bestaande kunstvormen als cabaret, poppenspel, mu sical, jazz, amusements-, pop- en volksmu ziek onvoldoende of in het geheel niet in het kunstbeleid betrokken, aldus het wen senpakket van de kunstenaarsorganisatie NVV. DEN HAAG. De Kunstenaarsorgani satie NVV (KONVV) wil dat er meer geld voor kunst wordt vrijgemaakt en meer arbeidsplaatsen in deze sector worden gecreëerd. Deze uitdrukkelijke wensen heeft de 3500 leden tellende vakbond (van het FNV) in een pakket gedeponeerd bij de nieuwe cultuurminister mevrouw Til Gardeniers-Berendsen. Ook voor kunstenaars en omroepmen- servzal er een duidelijk werkgelegenheids beleid moeten komen. Werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden voor kunstenaars zijn de laatste jaren aanmerkelijk ver slechterd door achterblijvende overheids- I Daartegenover stond een uitdieping van een veelheid aan andere details die met name Brahms’ na de pauze uitgevoerde Eerste symfonie tot een werkelijk onalle daagse belevenis maakte. Het Concertge bouworkest dat intussen goed op Giulini is ingespeeld, was zo in staat om diens groot se visie op deze architectonisch zo sterke muziek klaarhelder te reflecteren. Giulini neemt de tempi (hier dus ook al) aan de lage kant en ligt daarmee waar schijnlijk dicht tegen het authentieke ne gentiende eeuwse tempo van deze symfo nie aan. Hij schept zich daarmee het voor- Troyat heeft reeds biografieën op zijn naam staan over de Russische schrijvers Tolstoi, Dostojevski, Poesjkin en Gogol. De jury van beoordeling die hem de prijs toekende, werd voorgezeten door de Ne derlandse ambassadeur in Parijs, jonk heer mr. J. A. de Ranitz. Als leden maak ten èr deel van uit de ambassadeurs in Frankrijk van Algerije, Oostenrijk, België, Ivoorkust, Denemarken, Spanje, Verenig de Staten, Groot-Brittannië, Japan, Luxemburg, Marokko, Nieuw Zeeland, Polen, West-Duitsland, Zweden, Zwitser land en Venezuela. Miriam Berger in haar Amsterdamse atelier-woning bij twee doeken die in de maand februari geëxposeerd worden in Gebouw Noord-Holland in Haarlem. Het rechtse schilderij is bijzonder representatief voor een recente ontwikkeling in haar werk met een tendens naar meer poëzie. I r M

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11