Festival houdt vinger aan pols van actuele niet-commerciële film Mantel der liefde vol Massief programma onbeduidende kolder ilm Haarlem Subtiele beelspraak en poëzie bij onderkende cineast Satyajit Ray, meesterfilmer BOUWMARKT Kkeur b.v.>| Film International filmhuizen uit India, krijgt erkenning amsterdam gevelstenen steenstrippen en handgevormde stenen 8 Twee hoofdrollen voor Yves Montand Nachtvoorstellingen Oost-Europa Markant Driemaal Duras U 17 FILM VRIJDAG 3 19 7 8 FEBRUARI .ER he- Pieter van Lierop □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□o 141 □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□nnnonnnnnDnDnnnnnnonnnDDDaaaaDaaoaanaoDnnDnnnDDaDDDaaaoDDDaaDDaoDaaoDaaoaDa GROTE SORTERING ;rken -1300 Openingstijden: dit/mvr zaterdags van ’s maandags gesloten Koudenhom 54 Koudenhorn 60 tel. 023 - 321212 - 322368. 8.00-12.30 uur 13.30-18.00 uur 8.30-16.00 uur Calcutta ten ma itie- □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□nnonnnoonoanonaaanoaaDaaaaaaDaaoaaaaaaa ROTTERDAM. In de treurig ste straat van Nederland is voor de zevende keer Film Internatio nal losgebarsten, met het meest ascetische filmfeest van de lage landen. In de ruimtes van ’t Ven ster, De Lantaarn, het Filmhuis en het Achterom-theater wordt gedurende tien dagen een massief I programma gepresenteerd van een zeventigtal hoofdfilms, af komstig uit zestien landen. Van zeker 35 films zullen de makers met hun films naar Rotterdam reizen om zich open te stellen voor discussies met pers en publiek. De vermaardste gasten zijn Margué rite Duras, Jean Eustache, Wer ner Herzog, Peter Handke, Krzys- tof Zanussie, Shuji Terayama en Satyajit Ray, de Indiase cineast die speciaal zal worden gehuldigd met een omvangrijk retrospectief van zijn veel geprezen oeuvre. n, in Zo heeft Roxy met De Mantel der Liefde In Filmhuis Het Melkwoud, Zijlstraat 63 te Haarlem, wordt vanavond, zaterdag en zondagavond (21 uur) niet Une femme d sa fenêtre van Granier-Deferre vertoond, omdat de 16 mm-kopie niet op tijd klaar is gekomen, maar in Lily aime moi van Mau rice Dugowson wordt een waardige ver vanger geboden. Dugowson komt van de Franse televisie en filmt in een stijl die doet denken aan de nog jonge Zwitserse cinema. Schijnbaar terloopse gebeurtenis sen worden bij hem subtiel en spannend in beeld gebracht. gelegen id Groot unge en tennis douche/ pension soon per ideaal >ot)-eks- rver de en rots vlakbij, kheden 39.- per ïr De schoonzus uit Company Limited, van Satyajit Ray Uit de Ray-cyclus is inmiddels Company Limited vertoond, een film uit 1971. Het is een buitengewoon lucide benadering van een thema dat constant in de films van Ray is terug te vinden: de discrepantie tussen oude en nieuwe waarden. Het zijn be spiegelingen die Ray de ene keer brachten tot een aan de kaak stellen van het traditio neel kastensysteem en de andere keer tot het leveren van een pleidooi voor gelijkbe rechting van de Indiase vrouw. In Compa ny Limited kiest Ray voor het verleden en demonstreert hij hoe het ter zijde stellen van overgeleverde normen corrumpering in de hand kan werken. wie maar liefst drie films worden ge draaid. Hongarije vaardigt Imre Gyongy- ossy, Ferenc Andras en Imre Mihalyfi af. Polen stuurt Zanussi (die met Camouflage nu niet alleen de pers laaiend enthousiast gekregen heeft, maar ook het Poolse pu bliek), in gezelschap van Kieslowski (Het Litteken wordt van hem getoond). Van Jana Bokova (een Tsjechische cineaste die in Engeland werkzaam is) krijgen we Mili tia Battlefield te zien; over een pianist die trouwt met een zestigjarige, tandenloze bewonderaarster. getast” is gebleven. Als haar blijkt dat de adspirant-directeur een fabrieksstaking geprovoceerd heeft om onder een boete clausule uit te komen in verband met een niet na te komen transactie, verbreekt ze de tedere banden. Het sympathieke van Company Limited zit vooral in de uiterst milde kijk van Ray op de mensen. Zelfs waar hij veroordeelt, laat hij de personages genuanceerd in hun waarden. Alle mensen die er in deze film rondlopen blijven daardoor innemend, zelfs als ze het niet verdienen. Ray betoont zich een man van wijsheid en groot psy- ■ir Een van de premières op het zevende Film International te Rotterdam is Les Enfants du Placard met Lou Castel en Brigitte Fostel Ook het spel van de teruggekeerde Mimi Kok - ooit een talentrijk cabaretière - heeft de tongen in beweging gebracht. Ze speelt de vrouw van banketbakker Tim Beek- De belangrijkste première van deze week betreft De Mantel der Liefde, een Nederlandse productie met een groot aan tal bekende en onbekende acteurs en actri ces, die in totaal elf theaters is ingezet, waaronder het Amsterdamse Corso en Tu- schinski 2. Adriaan Ditvoorst was verant woordelijk voor het scenario en de regie voor deze twee uur durende satire op basis van de bijbelse tien geboden. Inmiddels heeft de landelijke publiciteit zich mees ter gemaakt van enkele smeuïge voorval len in de film. Zo speelt Willeke van Ammelrooy, nooit wars van een fikse portie functioneel bloot in deze of gene productie, een zeer degelij ke en kuise maagd Maria; een scène die al voor de opnamen van de film leidde tot verontwaardigd gesputter van enkele ac- tiegroepjes die haar nou niet de meest geëigende voor zo’n rol beschouwden. Palace tenslotte biedt met Emperor of the North (Duel op de spoorlijn) een span nende film met Lee Marvin, Emest Borg- nine en Keith Carradine in de hoofdrollen. De afgelopen week trokken twee films grote aantallen bezoekers, namelijk Star Wars in Lido en Smokey and the Bandit in Luxor. Beide films met een grote dosis humor en spanning en wat misschien wel het belangrijkste is: een ouderwets „hap py end”. Voorlopig zullen deze twee titels dan nog wel op de Haarlemse bioscoop agenda voorkomen, die overigens verder veel nieuws vermeldt. punt staat zijn eerste rit te gaan maken. Niet alleen de chauffeurs zijn ongeschikt voor hun taak, ook onder de passagiers bevinden zich merkwaardige types. Bo- Studio heeft komende week de soft-por- nofilm Goodbye Emmanuelle, volgens ei gen zeggen de laatste film waarbij Silvia Kristel als de koele, maar hartstochtelijke Emmanuelle gemakkelijk uit de kleren wipt. Voor de liefhebbers dus. man. Elk weekeinde schept dat echtpaar er grote vreugde in om de huiskamer te herscheppen in een strijdtoneel voor een erotisch getint taartengevecht, dat breed uit gemeten in beeld komt. Maar ook andere gedeelten in de als een collage opgezette film lenen zich tot gegin- negap en leedvermaak van de bioscoopbe zoeker. Zo ruziën Rijk de Gooijer en Sylvia de Leur als een afgeleefd echtpaar over een tv-programma. Met dramatische ge volgen. Het tv-toestel zeilt even later het raam uit en Rijk wordt getroffen door een vlaag van volstrekte waanzin, waar een kwaadaardige, meelevende buurvrouw (gespeeld door Neerlands molligste foto model, Yanaïka Lempers) vakkundig en bloedig een eind maakt. duurt op het gegeven van Police Python 257. Nu speelt Montand een man die voort vluchtig is, van identiteit verandert en het wil doen voorkomen alsof zijn oorspronke lijke ik overleden is. De verrassende en zeer spannende ontknoping is een bezoek- wekkend verhaal over het gevaar van agressieve bijen. irtemen- gelegen, md Res- bad 2/3 3ers ap- net bal- ar week i. direkt m van iet bar. i boule- f f 402,- m hoog, t op de at terras, I zwem- ss-room >/4 pers. f f 300,- chologisch doorzicht. Zijn stijl van filmen is sober, met soms heel subtiele beeld spraak, die vooral in de beeldovergangen sterk werkt. Opvallend kernachtig is hij in de tekening van situaties die kleinschalig worden uiteengezet, maar verstrekkend zijn in hun consequenties en intermense lijk herkenbaar. Een kenmerk van ware poëzie. In Rotterdam worden van Ray vertoond: The Music Room (1958), Days and Nights in the Forest (1969), The Adversary (1970), Distant Thunder (1972) en The Middleman (1975). De film speelt in het zakenmilieu van Calcutta en vertelt hoe een gewezen onder wijzer een carrière opbouwt in de elektri sche industrie. De concessies zijn aanvan kelijk nog gering; een kwestie van zich Europees kleden, sherry leren drinken en naar paardenraces gaan kijken. Voor de hoofdpersoon (inmiddels verkoopleider) komt echter het moment dat hij zich gaat schamen voor zijn behoudende ouders, die hij volgens decreet van de firma ook niet meer in zijn huis mag laten wonen. En nog verder wordt het als hij besmet raakt door de mentaliteit die in dat soort kringen is als je een collega wil aftroeven die even eens solliciteert naar een functie als direc- tie-lid, „met een jaarsalaris dat hoger is dan wat Tagore verdiende aan zijn Nobel prijs”. Hoe dat precies in zijn werk gaat, de monstreert Ray via een even simpele als heldere intrige. De man krijgt zijn schoon zusje uit de provincie op bezoek, een meis je dat intelligenter is dan zijn eigen vrouw en voor wie de verkoopleider gevoelens gaat koesteren die het alleen maar „zuster lijke” lijken te overstijgen. Maar het is een meisje dat haar sympathie voor de schoon broer afhankelijk maakt aan de wijze waarop ze kan vaststellen dat hij „onaan- Zo kunnen we nog wel even doorgaan. De Mantel der Liefde zit vol met kolde rieke en op het eerste gezicht komische scènes. Maar veel meer dan een onbedui dende en vanuit het oogpunt van persifla ge zelfs mislukte - immers als je laat zien wat er misgaat als je de Tien Geboden niet opvolgt, toon je onbedoeld het nut ervan aan - persiflage, is het niet. De Nederland se filmindustrie is er dan ook weinig mee geholpen. Zij, die zelf het product op zijn waarde willen beoordelen, zullen onge twijfeld oog hebben voor het goede spel van Frans Vorstman als belastingambte naar en Juliën Schoenaerts als bisschop. Studio biedt in de nachtvoorstelling (en op maandag) Jacques Tati’s Jour de Fête (’t Is feest vandaag). Een klassiek meester werk van Tati, die als postbode voor een reeks nauwelijks met de pen te beschrij ven verwikkelingen zorgt. Paul Newman is een bikkelharde actieman in The Drow ning Pool, een al wat oudere film van Stuart Rosenberg, waarin privédetective Harper na tal van avonturen een moord zaak oplost in dienst van zijn vroegere vriendin, die juist een rijke erfenis ten deel is gevallen. Het verhaal is simpel. De journalist Francois moet een verhaal schrijven over de modale werknemer, maar degene die hij daarvoor bestemd heeft, blijkt daar weinig voor te voelen. Claude zit in de put, omdat zijn vrouw net de benen heeft geno men en dus voelt hij niets voor een diepte- interview. Francois blijkt hem te willen opvrolijken door hem mee te nemen naar zijn vriend Johnny Cask, een prof-bokser die keer op keer het onderspit delft. De drie nieuwbakken vrienden trekken op een gegeven moment naar het platteland, waar grappige gebeurtenissen elkaar in snel tempo opvolgen. Claude, de arbeider, kan zijn liefdesverdriet echter niet verge ten, keert terug en weet zijn vrouw tenslot te te vermurwen. Volgende week donderdag tot en met zondagavond vertoont Het Melkwoud een aantal Engelse arbeidersfilms van voor de Tweede Wereldoorlog. Bert Hogenkamp van Skrien leidt het geheel in. FILMHUIS VELSEN, in het Witte Teja- ter aan de Kanaalstraat 257 te Velsen, vertoont volgende week dinsdag- en woensdagavond (20.30 uur) de schitteren de film Padre Padrone van de broers Pao lo en Vittorio Taviani, gebaseerd op het autobiografische boek „Padre Padrone - L’educations di un pastore” (De opvoeder van een herder van Gavino Ledda, die als herder tot zijn twintigste als analfabeet op Sardinië leefde. Een heel gewoon verschijnsel in de tot voor kort zeer patriarchale maatschappij op dit oude en wonderlijk mooie eiland in de Middellandse Zee, waar het niet ge hoorzamen van de vader gestraft wordt met slaag. Ledda vertelt hoe hij toch aan het ouderlijk gezag ontsnapt en aan zijn eigen vorming kan werken als de militaire dienst hem roept. FILM-INN ZANDVOORT, in de Open bare Bibliotheek aan de Prinsesseweg 34, wordt vanavond en zaterdagavond (21 uur) L’importance c’est d’aimer van Zu- walski vertoond. Als u nou denkt dat Amerika het grootste filmproducerende land ter wereld is, dan heeft u het toch mooi mis. Nergens worden er meer films gemaakt dan in India, waar de jaarproduktie ongeveer 500 bedraagt. Maar de gemiddelde kwaliteit ervan houdt niet over. Eigenlijk heeft India maar twee cineasten met een echt wereldwijde reputatie: Shyam Benegal en Satyajit Ray. Waarbij dient aangetekend dat de eerste niet in de schaduw kan staan van de tweede. Het Film International-festival dat volgende week weer over Rotterdam losbarst, gaat een retrospectief wijden aan het oeuvre van Ray, die voor deze gelegenheid ook naar Nederland zal komen. In het Leidseplein Theater gaat dan nog een andere première, Chance and Violen ce (Geluk en geweld) van Philippe Labro, waarin de titel voor zich spreekt. Kathari- ne Ross levert sterk tegenspel voor de zelfs een landelijke première. Onder het Franse acteur Yves Montand, die in Nög- rubriekje Amsterdam elders op deze pagi na wordt deze nieuwe Nederlandse film Satyajit Ray maakte zijn debuut in 1949 toen hij in Calcutta Jean Renoir ontmoette en daardoor zodanig geïnspireerd raakte dat hij besloot zelf films te gaan vervaardi gen. Panther Panchali werd zijn vermaar de eerste werkstuk. Er is een hele reeks gevolgd van films die nooit Nederland hebben bereikt. Enkel het beelschone On weer in de Verte (uit ’72) kreeg bij ons vertoningen in het alternatieve circuit. Het was een film waarmee Ray op ontroerende wijze liet zien hoe op het Westbengaalse platteland onder oorlogsomstandigheden die slechts indirect (via een hongersnood) de agrarische gemeenschap raken, het kastensysteem wordt doorbroken. De betrekkelijke onbekendheid met de films van Ray strekt zich gek genoeg ook uit over het grootste deel van India zelf. Het is een gevolg van het feit dat Ray’s films altijd 100% Bengalees zijn geweest, 1 terwijl het overgrote deel van India op i New Delhi is geconcentreerd, en het Hindi als voertaal heeft. Je moet je dat voorstel len alsof Nederlands grootste cineast een Fries zou zijn die enkel Fries gesproken films zou maken. In Limburg zou men daar waarschijnlijk weinig interesse voor opbrengen en in India zijn dit soort regio nale tegenstellingen nog veel complexer. Nadat er jaren aandrang op Ray was I uitgeoefend, is hij vorig jaar door de kni eën gegaan en heeft hij een Hindi-film gemaakt: The Chess Players. Het is een film die werd gebaseerd op een in India beroemde novelle van Premchand. De film speelt in 1856, handelt over de val van een vorstenhuis en trekt een vergelijking tus sen particulier schaakfanatisme en het soort schaakspel dat ook wel politiek ge noemd wordt. Het is een grote produktie waarin Richard Attenborough een gastrol speelt. De kopie is helaas zoek, dus de film kan niet in Rotterdam vertoond worden. In plaats daarvan komt de Philosopher of Stone uit 1957 op het witte doel. gerath ook te zien is in La Menace, de Bedreiging. Dat is een sterke thriller van kort aangestipt. Ook nieuw voor Haarlem de hand van Alain Comeau, die voortbor- is The Big Bus van James Frawley, die in Frans Hals is ingezet. s. Half per per- Het is een komisch verhaal over „De Cycloop”, ’s werelds eerste, door kern- energie voortgedreven autobus, die op het je waard. Tenslotte, beleeft Savage Bees (Dodende Angels) zijn tweede week in Saskia. Voor wie Alfred Hitcocks Birds kent misschien vendien is de onderneming het mikpunt overbodig, voor de anderen een huivering- van twee schurken, die koste wat het kost de belangen van de internationale oliemaatschappijen willen beschermen. Een bomaanslag veroorzaakt een manke ment, waardoor de bus onbestuurbaar wordt. Enfin, het komt allemaal in orde, maar vraag niet hoe. door van een film die misschien wel ge maakt kan worden en die scènes worden doorsneden met beelden van een vracht auto die winterse landschappen door kruist. Een tweede Duras-film is Son Nom de Venise dans Calcutta Desert, een film die die niet bestemd lijkt voor mensen die normaliter al niet van Duras houden, want het is een remake van India Song (met dezelfde geluidsband) maar dan zonder acteurs. De derde Duras film is Baxter, Vera Baxter, waarin een vrouw (Delphine Sey- rig) door haar echtgenoot verkocht wordt aan een minnaar (Depardieu alweer). De film is voornamelijk bedoeld als registra tie van ontreddering en wegkwijnen; on verdiende straf voor on voorwaardelijke trouw; de middeleeuwen onaangetast in verhoudingen binnen de bourgeoisie. West-Duitsland speelt in Rotterdam zijn sterkste troef uit met Wemer Herzog, van wie twee films worden gebracht: La Souf- frière (documentaire over een vulkaanuit barsting) en Stroszek, waarin Bruno S. (de onvergetelijke hoofdrolspeler uit Jeder für Sich) emigreert naar Amerika om te ontdekken dat de maatschappij daar net zo rot in elkaar zit als in Duitsland. Nieuwsgierig werd ook uitgekeken naar De Linkshandige Vrouw, het regiedebuut van Peter Handke, de auteur die zulke sublieme scenario’s geschreven heeft voor films van Wim Wenders. Zijn film heeft in elk geval alvast de acteurs mee: Bruno Ganz en Edith Clever, het tweetal dat eerder magnifiek op elkaar ingespeeld bleek in Peter Steuns Sommergaste en Eric Rohmers Die Marquise von O. Hand ke heeft het echter moeten laten afweten. Zijn film is uitgekozen voor inzending naar het festival van Cannes. En dat gaat voor. Naar Rotterdam komen wel andere Duitse regisseurs: Lothar Lambert, Heike Sandec en Dagmar Beiersdorf. Voor het eerst sinds jaren heeft Film International een echt sterke selectie Oost- europese films, met als belangrijkste ont dekking de Bulgaar Eduard Zahariev, van En eindelijk zijn dit jaar zelfs weer de Russen van de partij, partij-Russen uiter aard. De Georgiër Tenghuiz Abouladze geeft De Boom der Wensen te zien, Alexan der Gürmann brengt Twintig Dagen Zon der Oorlog. Gleb Panfilov belicht in Ik Vraag Het Woord het functioneren van een vrouwelijke burgemeester in een middel grote Russische stad. En dan is er Tar kovski, die door menigeen beschouwd wordt als het belangrijkste cinematogra fisch talent van de Sowjet-Unie. Film In ternational brengt zijn debuutfilm De vi ool en de Stoomwals, een prachtig geob serveerde eendagsvriendschap tussen een volwassen arbeider en een zevenjarig vio- listje. Een hartroerende film. Tarkovski’s lang tegemoet geziene De Spiegel is wel door Film International aangekocht, wordt dus ook in distributie gebracht, maar mag om een of andere reden niet in het festival-kader worden gepresenteerd. Op de laatste festivalda krijgt deze film daarom een zogeheten officieuze voorver toning. Van de andere kant van de Noordzee wordt Before Hindsight toegezonden, een door Jonathan Lewis ondernomen studie naar de redactionele houding in de Britse non-fictionfilms van de jaren ’30. Oftewel, over hoe in Engeland de nieuwsvoor ziening gekleurd werd om Hitler c.s. maar te vriend te houden. Voorts wordt ook dit jaar weer een film van Steve Dwoskin gedraaid: The Silent Cry, over een meisje dat jarenlang door haar vader is geterrori seerd. Canada is present met Le Vieux Pays ou Rixbaud est Mort (uit de Cannes- competitie) van Jean-Pierre Lefebvre. Zwitserland met Alzire van Thomas Kor- fer (nog bekend van Der Gehülfe). Japan is als vanouds vertegenwoordigd door Te- rayama, van wie een zestal korte films te zien zal zijn. Ons eigen land krijgt aandacht middels een terugblik op de tussen 1964 en 1978 vervaardigde films van de einzelganger Frans van der Staak. Misschien dat Off Stage, van Frans Zwartjes, nog bijtijds voor een Rotterdamse voorstelling gereed zal komen. In elk geval kreeg alvast Orlow Seunke wel juist op tijd Prettig Weekend Mijnheer Meijer uit het laboratorium en dat is een tv-film die de VARA volgende maand zal uitzenden. Meest markante Amerikaanse bijdrage aan het festival is een uitgebreid retro spectief van het werk van undergroudfil- mer George Kuchar, die de schilderachti ge gewoonte heeft parodieën van B-films uit Hollywood tot in het absurde door te voeren. Eveneens ter opvrolijking van de medemens dient een serie Buck Rogers- films; science fiction-films uit de dertiger jaren, waar de recent zo succesvol uitge pakte Star Wars-formule op gebaseerd schijnt te zijn. Ook dit jaar weer veel aandacht voor films uit de derde wereld. Behalve de werkstukken van eregast Ray wordt er volwaardige filmkwaliteit gedemon streerd uit Senegal (Ceddo, van Ousmane Sembene), Tunesië (Sejnane, van Ben Am mar), Algerije (Omar Gatlato, van Alloua- che), Perzië (Mina Cycle, van Mehrjui, nog bekend van De Koe) en de Filippijnen (Geparfumeerde nachten, van Tahimik). Drie films worden er gepresenteerd van Marguérite Duras: Le Camion (vorig jaar 1 vertoond in de Cannes-competitie), die kan worden aangeraden aan liefhebbers die normaliter niet zo van Duras houden: Gé- 1 rard Depardieu praat met Duras het script (ADVERTENTIE) Film International houdt de vinger aan de pols van het hedendaagse niet-commer ciële filmen en heeft wederom een pakket weten samen te stellen dat wemelt van de wereldpremièr (16 stuks) en Europese pre- i mières. En dan zijn er nog tal van films die reeds op festivals elders him kwaliteiten hadden bewezen, maar klaarblijkelijk al leen via Film International naar Neder land kunnen komen. Daaronder zit Le i Diable Probablement (in Berlijn met een Zilveren Beer onderscheiden), een nieuw meesterwerk van de jansenistische vete raan Robert Bresson die zijn zwartgallige visie op de toekomst die er voor de heden daagse jeugd is overgebleven vervatte in een portret van jonge Parijzenaars van I wie er een zijn vriend omkoopt om zich te laten doodschieten. Nauwelijks minder pessimistisch be toont Benoit Jacquot zich met Les Enfants du Placard (de openingsfilm van de Quin- i zaine van Cannes vorig jaar), waarin even eens sprake is van verdoemde jeugd en een eenzaamheid die vertaald wordt in het rondsluipende onheil van de nachtelijke i metropool. F

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17