Nieuwe produktie dankzij twee maanden achterstallig loon Bij De Mannen van den Dam blijft het idealisme oprecht en groot Op het breukvlak van twee eeuwen Schrijfster van Annie Romein: nieuwe visie op geschiedschrijving Neergang van vloot na Gouden Eeuw PornoRepertoire Daniel Adni Restaurant öjalet Wenboom” Santpoort Wüstelaan 75 - tel. (023)-372226 WH ontvingen jast niet bij zijn natuur 1 Boeiende kroniek van huursoldaat ïlms i Privé 1379 :kers jsten k Stoker^ mmerwerk, uis ib 67 aagde fonds ms )use In derde deel Maritieme geschiedenis Clichématig CT^rtlegaafde Franse pianist in Amsterdam 3M J. 19 7 8 FEBRUARI KUNST DINSDAG 7 1 KO VAN LEEUWEN JOHAN VAN KEMPEN vanouds tMO uw auto va* tot bumper iet langer, geeft 't 3 heeft 't .LELWEG ERWIJK SBEEKWEG UIDEN GENT. Het Belgische gezel- chap Internationale Nieuwe Scè- ie „Mannen van den Dam” speel- e vrijdag in zaal „Vooruit” in [ent de première van de nieuwe roduktie „Marianne wacht op iet huwelijk”. Mannen van den )am greep deze gelegenheid aan ok de Nederlandse theaterpers it te nodigen en belegde vooraf- aande aan de voorstelling een euse persconferentie. Daarop af publiciteitsman Jos van Hoof- ;at nadere uitleg en motivatie en van den Dam kiest. Naar later it de voorstelling zou blijken, eeft het gezelschap ditmaal ge- ozen voor een uiterst sobere to- eelvorm, die in niets meer doet enken aan de strijdbare maar wankelende produkties die aan Marianne wacht op het huwe- |k” voorafgingen. !e Sn^Xrou*|an het repertoire dat INS Man- I -7 f g a bibliotheek AMSTERDAM Er was iets merk- Tel. 1 i 9 9 11. (ADVERTENTIE) armed ia Ki ^stellingen kwam de groep met gerich- Lichaami Tel. Massage il msterdams Concertgebouw liet horen. 9 P a|ts dat niet zo een-twee-drie te verklaren iel. De techniek van deze 26-jarige Israe- jsche pianist kent een bijzonder hechte isis en is zeer hoog ontwikkeld. Niemand under dan Vlado Perlemuter heeft zich an ook met de immense training, die de i Amsterdam debuterende musicus ach- de rug heeft, bemoeid. rat de artistieke interpretatie betreft, was maar op ia, och nog wel de aandacht vasthoudende rouwens, grappig genoeg, ook op de lijst tal grammofoon-opnamen die van deze ionge pianist gemaakt zijn vermeld: in- iemer werk van Chopin, Schubert, Men maatschappijkritiek, die in uiterst vitale jvoeringen, zowel wat dialogen als mu sk betrof, helder zichtbaar bleef. En dat wat dit Belgische gezelschap een 'splitsing van het Collectief Internationa- Nieuwe Scène, dat eertijds de klateren- voorstelling Mistero Buffo onder Artu- althans met op het podium durft uit te dragen; ergo nog niet zichzelf durft te zijn Daarom vlucht hij in klavierleeuwenwerk, waarvan op deze avond de eerste Mephi- stoles-wals van Liszt nog een zekere char me kon meekrijgen, maar wiens Hongaar se Rhapsodieën de enigszins trieste achter grond van Adni’s repertoire-keuze in de praktijk nog eens extra belichtten. ANNIE ROMEIN-VERSCHOOR hebben het in het intolerante geestelijke klimaat van voor de oorlog en dat erna ten tijde van de Koude Oorlog lang niet makkelijk gehad. Gelukkig brachten de jaren zestig en zeventig nieuwe erkenning voor het vele werk van het echtpaar als dat van Annie Romein afzonderlijk. Zo kreeg zij in 1970 de Constantijn Huygens Prijs voor haar hele oeuvre toegekend en vorig jaar nog de Dr. J P. van Praag Prijs. Tot het laatst toe is Annie Romein-Ver schoor actief geweest, getuige ook haar regelmatige bijdragen voor het feministi sche tijdschrift Opzij. Haar publicaties op dat gebied getuigen van een levendige open geest. Dat mocht ook blijken uit de lezingen die ze de afgelopen jaren voor de radio hield en uit de gesprekken met haar laatstelijk nog op 2 februari jl. toen Jan Rogier haar interviewde voor de NOS op televisie. Met Annie Romein-Verschoor Het derde deel van de (vierdelige) ..Maritieme geschiedenis der Nederlan den" zet de lijn van de eerste boeken voort: interessante informatie over al les wat maar met onze nationale zee- en binnenvaart temaken heeft plus een rijkdom aan prachtige illustraties. D. sluitend tele ar^e stukken moet hebben. (Die staan raak. ie at 14, Hóe veelomvattend dit brok historie is blijkt uit het boek „Huurling in de Lage Landen (1572-1574), Samenge steld door Duncan Caldecott-Baird en uitgegeven door Fibula Van Dis- hoeck, Haarlem. Een episode die zich slechts over twee jaar uitstrekt maar al zó veel veldslagen en aanverwante oor logszaken beschrijft dat men zich moei lijk kan voorstellen wat zich allemaal tijdens genoemde tachtig jaar heeft af gespeeld. In een inleiding wordt verteld hoe de belangrijkste gebeurtenissen uit de strijd tussen de Spanjaarden en de be woners van de Lage Landen gedurende die twee jaar tot leven komen, begin nend bij de inname van Den Briel op 1 april 1572 door de Watergeuzen. De Engelsman Walter Morgan diende als huursoldaat in het leger van de „rebel len” en stelde als ooggetuige een boei ende kroniek samen die hij zelf illus treerde met prachtige kaarten van bele geringen en zeegevechten. Uitermate interessant voor leraren en docenten geschiedenis. Een van de hoofdstukken bevat een beschrijving van het beleg van Haar lem; een belangrijke zeeslag op het Haarlemmermeer dat het lot van het belegerde Haarlem bezegelde. Verder op wordt de overgave van deze stad beschreven. Schoonheidsfoutje in de inhoudsopgave: het hoofdstuk Beleg van Haarlem (blz. 115) komt hierin niet voor. Het boek is voor geïnteresseerden de prijs van 24,50 ten volle waard. J. BL. IN DE VADERLANDSE geschiede nis is de episode „de tachtig-jarige oor log” altijd een boeiend onderwerp ge weest, voornamelijk met betrekking tot de tijdsduur. Het spreekt voor zich dat een zó langdurige wapenstrijd talloze historische gegevens heeft opgeleverd die niet door middel van één of twee hoofdstukken in een schoolboek be handeld kunnen worden. Haen Zeeft 3-23201 2 i, prentjes, 19, IJmuid sspeelde werk, leverden uiteindelijk Haarlem. J 23 jaar dames, laarlem. De première die volgt kan helaas niet in de schaduw daarvan staan. Het stuk Mari anne wacht op het huwelijk (van de Frans man Jean Paul Wenzel) is van een onver teerbare clichématigheid. Het doet zeer ouderwets aan en gaat over zaken die zeker in onze samenleving al heel lang anders worden opgelost dan in Wenzels toneelstuk. De voorstelling, die nu als pre mière werd gegeven, was de eerste con frontatie met het publiek. Er zijn geen try- outs van gegeven. Dat verklaart wellicht voor een deel de artistieke droefenis, die zich in deze voorstelling opdringt. Jam mer, met alle goede wil ten opzichte van dit mij zo sympathieke gezelschap, kan ik er niets meer over zeggen, dan dat er nu sprake is van een armetierige opvoering van een verkeerd stuk. De acteur Bert André, die deel uitmaakt van de rolbezetting, moet zelf ook zijn twijfels hebben gehad over de kwaliteit van de voorstelling. In het programma boekje zegt hij: „Een meesterwerk is onze produktie niet, maar ze is wel oprecht en kwetsbaar”. Ik moet hem helaas gelijk geven. En dat terwijl INS De mannen van den Dam met de voorgaande toneelpro- dukties zo intens heeft laten zien hoe goed het mogelijk is een politieke boodschap vol sociale rechtvaardigheid in schitterend to neel uit te dragen. Pas over enkele maan den komt het Belgische gezelschap met Marianne wacht op het huwelijk naar de Toneelschuur in Haarlem (vier voorstellin gen). Misschien heeft de produktie tegen die tijd enige verbetering ondergaan; ik bén er bang voor. De moeilijkheden deze produktie op tijd te kunnen uitbrengen waren echter groot. Omdat er sprake is van achterstallige sub sidie, hebben de leden-van het gezelschap de laatste twee maanden hun salaris niet ontvangen, teneinde „Marianne wacht op het huwelijk” toch te kunnen opvoeren. Hopelijk is de artistieke terugval van De mannen van den Dam slechts van tijdelij ke aard. iesJ *ve en parelende spel van wisselende n n, intensiteit, in de diverse passages van alle - hier voorgedragen composities duidelijk if te leiden Bert André: „Daarna viel de Werkge meenschap Beursschouwburg uiteen. De spelers kwamen overal terecht. Onder an dere bij het Groot Limburgs Toneel en bij Proloog in Nederland. Zoals je weet heb ik zelf ook nog bij De Nieuwe Komedie ge speeld. Nu, na de afsplitsing van het Col lectief Internationale Nieuwe Scène zijn er weer velen uit die jaren zestig bij elkaar gekomen. Bij de rolverdeling van Marian ne wacht op het huwelijk kom je ook Lucienne de Nutte tegen, die zat destijds samen met mij in Scapin”. In de gesprekken tijdens de persconfe rentie komt tot uitdrukking dat het idealis me bij De mannen van den Dam groot en oprecht is. Een idealisme dat zich richt tegen verkeerde zaken in de samenleving, maar dat zich ook bezinning ten opzichte van het toneelspelen ten doel stelt. Voor beide brandt het heilig vuur bij De man nen van den Dam gloedvol. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Zoals wij in onze edi tie van gisteren berichtten is de bekende historica en schrijfster Annie Romein- Verschoor zondag op 83-jarige leeftijd overleden. Daarmee is een erudiete vrouw heengegaan die in samenwerking en ge deeltelijk in de schaduw van haar geniale in 1962 overleden echtgenoot, dr. Jan Ro mein, levend, gezorgd heeft voor een heel nieuwe kijk op de samenhang van historie en sociologie. Vooral „Op het breukvlak van twee eeuwen”, dat na de dood van Jan Romein verscheen, geldt als het voorbeeld van integrale geschiedbeschrijving; het vermogen om een tijdsperiode in zijn ge heel en in samenhang te bezien en te analyseren. De samenwerking tussen Jan Romein en Annie Verschoor nam een aanvang tijdens hun beider studententijd in Leiden, waar zij elkaar leerden kennen. Nog voor Annie Verschoor (geboren 4 februari 1895) haar doctoraal examen Nederlandse taal- en letterkunde af zou leggen, traden zij in het huwelijk. Hun huwelijk en samenwerking zijn bepalend voor haar leven geweest, Als we een paar seizoenen verder zijn, zal deze pianist zichzelf wel niet meer achter de facade van dramatiek en holle uiterlijkheid hoeven te verschuilen. Dan zal zijn fenomenale pianistiek ten dienste kunnen staan van het nu nog nauwelijks gemanifesteerde maar ongetwijfeld meest wezenlijke element in Adni’s jonge kunste naarsnatuur: de lyrische fijngevoeligheid. mmerwerk Echte Franse pianistiek (die eigenlijk □araties en Doit een echt „legato” kent) was er dan O28iet name ook te horen in „L’ile joyeuse” m Debussy, waarin de spanningslijnen >ed werden doorgetrokken of contraste- i >nd tegenover elkaar geplaatst. Dat vermogen om de muzikale impulsen ie de compositorische structuur bepalen, oorbaar en vooral artistiek voelbaar te 1 laken, trad, voornamelijk op meer intro- 1715, geop heeft) welke status De mannen van den Dam als gezelschap in België heeft. Dan blijkt dat deze groep is ingedeeld als D- gezelschap, de laagst gesubsidieerde cate gorie, waarbij alle vormingstoneel in Bel gië gedoemd is te verblijven. Vooraf aan de persconferentie heeft Bert André mij in het kort nog even de geschiedenis van zijn groep, maar vooral van de mensen, die daarin bijeen zijn geschetst. André: „Je moet teruggaan naar het einde van de jaren zestig. Toen hadden we in België een groep jonge toneelmen sen, die zich verenigd hadden in de Werk gemeenschap Beursschouwburg in Brus sel. Dat was een vrij revolutionair den kend gezelschap, op theatergebied, en het ministerie van cultuur in België had ons beloofd dat we daar in Brussel gedurende drie jaar in de Beursschouwburg mochten werken. We hadden een opzet gemaakt van vier produkties, maar die heeft het nooit gehaald. Alles verkeerde in een expe rimentele fase. Als eerste produktie speel den we op eigentijdse manier De Schur kenstreken van Scapin, van Molière. Toen vielen we in ongenade bij de Belgische overheid en het kwam zelfs zover dat we door de politie uit de Beursschouwburg zijn gezet. We zijn toen nog even doorge gaan, maar het was verder onmogelijk. Er kwam geen subsidie meer en dat beteken de de dood voor de Werkgemeenschap. Het zoveelste theaterexperiment in Vlaams België was door de overheid de grond in geboord”. De bewuste voorstelling is overigens eind 1969, een week na het gewelddadig optreden in Brussel, in het Universiteits- theater in Amsterdam te zien geweest. Daar mocht de Werkgemeenschap komen optreden; een Nederlands blijk van solida riteit met de gedupeerde collega’s uit België. igheid en «jelssohn, Grieg). Dat was uit het steeds Antonie-" m. Tel. 4 uur n.m. Daniël Adni is waarschijnlijk een heel emotioneel iemand, die om welke reden P nAfOllr11 ook z^n emoties heeft verdrongen, ze >or de gewin larm. gastv^ Geopend )0 tot 02.001 60, A’dam, l. ands, waiJ enz. korte levi pte wijze, verder nog naar voren in Bouw, Julie chönberg’s Drei Klavierstücke opus Jmuiden. 16. hoezeer zij later in haar tweedelige autobi ografie Omzien in verwondering (1970/1971) ook er de nadruk oplegde dat zij een eigen carrière en ontwikkeling als schrijfster had nagestreefd. Trouw stond ze in de eerste jaren van hun huwelijk haar man terzijde bij het moeizame voorbereidende werk ten be hoeve van de dissertatie over Dostojevski in de Westerse kritiek. Hun samenwerking kreeg ook zijn neerslag in belangrijke his torische werken als De lage landen bij de zee (1934) en Erflaters van onze bescha ving, een serie portretten van de groten uit de Nederlandse geschiedenis, die in hun gezamenlijk werk scherp getekend tevoor schijn kwamen. Portretten, die zoals bij al hun werk, waren opgebouwd uit hun haast overstelpende hoeveelheid informatie. Een tijdrovende methode, die tegenwoor dig bij voorkeur door een team van histori ci wordt benut, maar die bij het echtpaar Romein voortkwam uit hun marxistische maatschappijvisie. Anders dan de ge schiedschrijvers uit de negentiende eeuw wilden zij schrijven zonder de belasting van een chauvinistisch denken. Los daarvan publiceerde Annie Romein- Verschoor ook eigen werk. Zo verscheen van haar „Aan de Oedjong” (1928) en haar proefschrift „Vrouwenspiegel” (1935), waarin zij een op zeer hoog niveau staand standaardwerk leverde over de Ne derlandse romanschrijfster na 1880. Hiervoor kreeg zij de Dr. Wijnaendts Franckenprijs. Voor haar werk Vaderland in de verte (1948) handelend over de jurist en filosoof Hugo de Groot ontving zij de romanprijs van de gemeente Amsterdam. Een boek dat in ruime kring grote aan dacht trok. Haar oeuvre omvat voorts een grote hoeveelheid artikelen, boeken van literaire en/of wetenschappelijke aard, en studies. scheepsbouw, in activiteiten, zelfs in het uitzetten van de routes, begon zich te wreken. De Verenigde Oostindische Compagnie, eens de machtigste com merciële instelling ter wereld, zakte weg aan invloed, hetgeen niet los is te zien van de Europese verhoudingen, waarin de Republiek tot een tweeder angsnatie was geworden. Engeland nam tenslotte ook in Azië het heft in handen. Ook in dit deel wordt weer veel aan dacht besteed aan de mensen op en rond de schepen. Veel monsterrollen en betaalboeken zijn bewaard gebleven. Zij verschaften gegevens over notabe len en de gewone man. Ook hier weer de verhalen over het aanwerven, ronse len zo men wil, van soldaten, mariniers en zeelui. Zo leest men ook over de zorg van de gezondheid van de schepelin gen, immer weer een groot probleem. De medische kennis was tot diep in de negentiende eeuw te ontoereikend om de verwekkers van besmettelijke infec tieziekten als vlektyfus te onderken nen. Enorme slachtingen werden onder de opvarenden aangericht door de kleerluis. De sterfte was veruit het hoogst in de jaren 1770-1775, toen alleen al aan boord van de compagnieschepen gemiddeld 23 percent van de opvaren den stierf. Men kan nagaan hoe het aan boord van de slavenschepen was. An dere informatie van menselijke aard gaat over de straffen, ongelukken en krijgsgevangenschap of het in slavernij vallen van scheepslui. De kwaliteit van de schepen wisselde in deze periode. Zeker is wel, dat er sneller gevaren werd en er hogere eisen werden gesteld aan de officieren Er ontwikkelde zich scheepvaartonder wijs, waar met name navigatie een be langrijk vak was. De navigatie komt ook royaal ter sprake. Andere onder werpen. ontwerp en bouw van schepen (waarbij de bekendste onder de loep worden genomen), havens (Nederland zat daarbij slecht door de ondiepe en zanderige ingangen), rederijen, zee recht, de vaart in en buiten Europa, de slavenhandel, de noordzeevisserij, de walvisvaart en de oorlogsvaart. HANS ROMBOUTS Maritieme geschiedenis der Nederlanden, derde deel, onder redactie van drs. F. Broeze, dr. J. Bruijn en drs. F. Gaastra. Uitgeverij De Boer Maritiem. Prijs per deel bij intekening van vier delen: ƒ95. Losse delen ƒ115. 4328 voor TURK )e Sonate opus 57, de „Appassionata”, Sa'wiredl an Beethoven werd op een heel eigen I. Haarlem, 'anier benaderd. En het positieve daarin, Adni niemand „na”-speelt, den bij onsj K iste mau... 1 gemaakt. 1 ?iJze een innerlijke overtuiging sugge- l. irmarkt prij Kruisweg jf Apeldoon Om het geheugen op te frissen: In het im. Tel. *7H_’7R cro&IHr. Do TVT„on d.-.n eert die er overigens onmogelijk werke- beschaa kan zhn- Want behalve dat het spel JWEN voort tak ongemotiveerd fors uitpakt, worden ipenen club limaxen gedeeltelijk opgebouwd maar Toog. Gar ooit voltooid. 023-32282 -Daniël Adni lijkt eerder een type dat het Privé T van meer yrische, poëtisch-ge- En nu kom ik terug op het merkwaardi- |e in Adni’s voordracht. De luisterervarin- |en in de bovengenoemde programma- 1IJOT, mderdelen, gerelateerd aan de indrukken Verho ie je kreeg bij al het andere op dit recital een «paalde conclusie op. Namelijk dat deze eft plaats legaafde instrumentalist zich een reper- mte gastvro oire kiest dat niet strookt met zijn natuur. Rustiek Restaurant in het vermaarde, eeuwenoude Zwitserse huis met o.akronkelver- se paling, spartelende forelletjes en bedrijvige rivierkreeftjes. Naast specialiteiten iedere zondag onze welbekende BRUNCH. Dit gezellige onbeperk te. zeer uitgebreide assortiment van warme en koude gerechten serveren wij van 11.30 uur tot 14.30 uur. Prijs per couvert 20,-. Voor kinderen t.m 14 jaar 1,- voor ieder jaar dat zij oud zijn Voor recepties, diners en parties van uiteenlopende aard hebben wij exclusief voor u beschikbaar „DE LANDAUER met aangrenzende klassiek ingerichte zaal Uw gastheer Jan G Westerhoven Winter in het bloed - James Welch De Indiaanse schrijver James Welch beschrijft in een krachtige stijl het ru we leven van een arme Indiaanse veeb oer in de Amerikaanse staat Montana, die er door zijn ervaringen met de dood en de blanke „beschaving” van door drongen raakt dat zijn leven op subtiele wijze is verbonden met de verscheurde droom en de tragische ondergang van zijn voorouders. „Winter in het bloed” was het romandebuut van James Welch. Het boek werd in 1974 door de New York Times Book Review uitge roepen tot „debuut van het jaar”. (Uit geverij In de Knipscheer BV, Haarlem - 22,-). De Terrorist - achtergronden van het terrorisme - Edward Hyams Edward Hyams belicht het onder werp terreur vanuit vele invalshoeken. Het boek bestaat uit twee delen, waar van het eerste theorie en het tweede de praktijk van het terrorisme als onder werp heeft. In het theoretische gedeelte worden de ideeën behandeld van vier grote denkers (O.a. Bakoenin) in wier mens- en maatschappijvisie terreur een centrale plaats innam. Het tweede deel van „De Terrorist” gaat over groepe ringen die terreurdaden plegen, zoals de Maffia, het IRA en de stadsguerril la’s zoals ze tegenwoordig plegen te opereren. Hyams stelt dat terreur dient te worden gezien als een soort zuiverin gsproces dat onlosmakelijk is verbon den met de ontwikkeling die de maat schappij doormaakt. Hij bestrijdt in dit boek de mening dat met terreur nooit iets te bereiken zou zijn en staaft die stelling met feiten. (H. Nelissen, Bloemendaal - 22.50). Scène uit Marianne wacht op het huwelijk, gespeeld door De mannen van den Dam. Met gezicht naar publiek Emmy Leemans en Bert André. ro Corso'speelde beoogt: maatschappij kritisch toneel, artistiek verantwoord, maar waarvan de boodschap zo direct mogelijk op het publiek overkomt. Dat verwoordt Jos van Hoofstat ook op de persconferentie. Vooral voor de journa listen uit Nederland wordt nog eens uit eengezet (door Bert André, die na ruim een jaar Nieuwe Komedie in Den Haag weer voor zijn geboorteland België gekozen Het is duidelijk, dat dit kwartet boe ken een zo volledig mogelijk beeld schetst van schepen en scheepvaar- ders. In dit derde deel wordt de periode behandeld van 1680 tot de jaren vijf- tig-zeventig in de negentiende eeuw. Geen tijdperk, waarin sprake is van jan-stavast, maar wel lang van jansalie. Zo goud als de eeuw ervoor was, zo grijzig dobbert een in internationaal opzicht zwakke vloot naar de eerste helft van de negentiende eeuw. Voor velen, die zich eigenlijk alleen maar de heldendaden van De Ruyter, Tromp enz. van de schoolbanken en -boeken herinneren, zal het niet meevallen nu eens expliciet onder ogen gezet te krij gen hoe de Nederlanden steeds meer gezapig wegzakten in de strijd om de hegemonie te water. Voor fervente chauvinisten geen beste periode dus. Maar echte geschiedkundige boeken la ten de zaken niet mooier zien dan de massa wellicht zou willen. Cijfers liegen niet. Objectieve gegevens evenmin. Een boeiend aspect rond dat alles is, dat computers de cijfers beter kunnen rangschikken dan de rekenaars van weleer. Zo krijg je ook een helderder beeld van het verleden, gepeurd uit bijv, de Statistiek van de Handel en de Scheepvaart. De Nederlandse vloot, zowel bij koopvaart als marine, oogstte zijn grootste roem en meeste daalders met de zeilvaart. Maar de stoom zou de zeilen van de oceanen gaan verjagen. De Engelsen, vooraan bij de industriële revolutie, zouden ook de toon gaan aan geven bij de modernisering van de vloot. Maar vóór die tijd al was Neder lands kracht getaand. Het conservatis me van de bewindhebbers in de 4- Het derde deel van „Maritieme geschiedenis der Nederlanden" bevat onder meer een apart hoofdstuk over walvisvaart, eens een belangrijk onderdeel van onze zeevaart die in de jaren ’50 van deze eeuw echter geheel tot stilstand kwam. xjr TURKS V V len van 2 n letje, Tel. n 20.00 uuit-,kti_x i Gracht 1 (.-. - - -- --- In haar mémoires heeft zij nauwgezet) het leven van haar man en dat van haar beschreven. Het werk vormt niet alleen een weerslag van de vele noeste arbeid, maar schetst ook een beeld van de duistere jaren dertig en hun positie daarin. De -Js ons een hardwerkende en wijze vrouw Romeins, overtuigd marxistische denkers, ontvallen. 0 .izoen ’75-’76 speelde De Mannen van den am „Het verhaal van Angèle en Adèle”, jn seizoen later volgde „Het verhaal van m man die bruggen bouwt”. In beide ook j mwo j. jcjt luus ceca -rntfTK- aardigs in het spel dat Daniel Adni - isteravond in de Kleine Zaal van het geopend 1'4^. w

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 9