l| Alban Berg's opera onder regie van Rhoda Levine van hoog niveau Lulu artistiek verantwoord gebracht voor uitbreiden >8 laudia Weill telkens gehinderd door geldgebrek Amerikaanse vriendinnen in Rotterdam zeer gewaardeerd Raad voor de Kunst wil nationaal poppencentrum Poppenspel gaat dwars door je hart Kernachtig betoog Orgelsymfonie Nurejev te gast bij ballet Den Haag gaat bibliotheeknet 1.95 99 99 Westduitse prijzen voor Oosteuropeanen lamp Fournet en Bartelink in Amsterdams Concertgebouw VERZETSMONUMENT VOOR OEGSTGEEST door Pieter van Lierop VAN JAN WOLKERS Sukkelen door Ko van Leeuwen Weggeknipt 'donderdag 11 I 9 7 K KUNST FEBRUARI 9 1 dubbelrol net biesje HAARLEM. Zal het poppen theater eindelijk erkenning vin den als een officiële kunstvorm, als een wezenlijk onderdeel van het theater beleid? Met die vraag houden zich al geruime tijd diver se direct betrokkenen (o.a. pop penspelers) bezig, maar ook de Raad voor de Kunst heeft zich er het hoofd over gebogen. Het laat ste initiatief heeft geleid tot het opstellen van een beleidsplan, dat dezer dagen door de Raad voor de Kunst aan minister Gardeniers van CRM gestuurd is. Het plan werd opgesteld door een speciale commissie. Daarin zaten onder meer Feike Boschma, H. Boer winkel, Hans de Vries-Snoek, G. A. ter Horst, R. Nastaki en P. Schreiber. De commissie vindt het meer dan tijd ook het poppen spel bij het totale kunstbeleid te betrekken en de verdere instand houding en ontwikkeling daarvan te stimuleren. IN SCHEVENINGEN: De Neder landse Operastichting heeft gisteravond in het Circustheater een zeer sterke première uitge bracht van de opera Lulu van Alban Berg. Hoewel er tal van problemen in de weg staan om dit onvoltooide drama tot een goed einde te brengen, kan er toch ge sproken worden van een artistiek- verantwoorde voorstelling. si- en wand- Het sonoor raffinement van het Concert- JOHAN VAN KEMPEN Teresa Stratas zong woensdagavond gehinderd door een keelaandoening de hoofdrol i ving verstelbare CLAUDIA WEILL: „Een goede feministi- ,.sche film moet ook goed amusement kun nen zijn”. De erfgenamen van Alban Berg hebben nog steeds niet kunnen besluiten de derde acte (waarvoor Berg de schetsen klaar had liggen) voor opvoering vrij te geven. Het zou weleens kunnen blijken, dat zij te lang gewacht hebben, want de oplossing, dié Rhoda Levine aan de hand heeft gedaan kan kwalitatief niet overtroffen worden De Derde Wereldoorlog is namelijk vol gens Marker al tien jaar aan de gang: „Als een spel waarvan de regels per partij ver anderen, waarin de rivaliteit tussen de supermogendheden zich kan manifesteren in een Heilige Alliantie van de rijken tegen de armen, net zo goed als in een selectieve uitroeiing van de revolutionaire voorhoe- - de, als in een manipulatie van de revolutio nairen voor doeleinden die niet revolutio nair meer zijn". melodramatische effecten, die haast on vermijdelijk schijnen Zij heeft ongetwijfeld de beste medewer king gehad, die zij zich maar kon wensen, want het muzikale inzicht van dirigent Hans Vonk liet geen ruimte voor afdwalin gen. De ingelaste lichtbeelden, die werden begeleid door muziek, die is ontleend aan Alban Bergs Lulu suite vormden een vol komen logisch lijkend onderdeel van de voorstelling Teresa Stratas had laten aankondigen, dat zij aan een keelaandoening leed, maar dat zij desondanks zou optreden. Met bo venmenselijke inspanning en niet-aflaten- de toewijding heeft zij een Lulu-creatie gegeven, die niet geëvenaard kan worden. Dat zij als zangeres over uitzonderlijke capaciteiten beschikt, is genoegzaam be kend, maar daarbij is zij ook een actrice van onvergelijkbare grootte. Er ging zoveel inspiratie van haar uit, dat er geen plaats overbleef voor middel matigheid. De mannen om haar heen - Matti Juhani, Julian Patrick, Chester Lud- gin, Wouter Goedhart en Inge Fröhlich (travestie) waren volkomen aan haar over geleverd. Jan Blinkhof en Andrew Foldi verdienen een speciaal woord van lof. Elai ne Bonazzi, die voor de haast onmogelijke opgave stond om de rol van de lesbische Grafin Geschwitz aannemelijk te maken, liet er geen twijfel over bestaan, dat zij een tragedienne van grote klasse is. Het Radio Philharmonisch Orkest heeft zichzelf overtroffen in deze aarts-moeilij- ke partituur. Decor en kostuums van Ro bert Israel en Tom Munn waren geheel in stijl - kortom het was een voorstelling, die op internationaal peil stond. J. H. MOOLENIJZER In de afgelopen tien jaar is deze wereld- confrontatie weinig fortuinlijk verlopen voor de revolutionairen, zo constateert Marker middels zijn film, die bestaat uit een collage van journaalopnamen (vaak juist die stukjes, die uit de oorspronkelijke films werden weggeknipt om wat voor redenen dan ook), aan elkaar gepraat door vooral kopstukken van communistisch Frankrijk. Le Fond de l’Air zet in met beelden van de grote verzetsmanifestatie in ’67 en '68: Amerika (Vietnam). Frankrijk (de Mei- revolte) en Venezuela. Het is een eruptie geweest van instinctmatig, spontaan ver zet dat door de gevestigde orde gemakke- lijk kon worden gebroken, omdat het ont brak aan coördinatie Een soort gemiste kans, stelt Marker, want het revolutionaire balletje is daarna weliswaar op halve kracht doorgerold, maar de machthebbers hebben zich inmid dels beter voorbereid en zelfs de revolutie geïnfiltreerd. Alle pogingen tot wereldver- betering leden sindsdien schipbreuk: zie Tsjecho-Slowakije, Chili, West-Duitsland. Het is een betoog dat, voor zover het valt te volgen, niet waterdicht is. Marker roert alleen die gebeurtenissen van het wereld gebeuren aan, die in zijn kraam te pas komen. Over kenteringen in Afrika, Portu gal, Griekenland en Spanje wordt niet gerept. Amsterdammer van geboorte en sinds en kele jaren inwoner van Haarlem. Nelissen, ruim dertig jaar actief als poppenspeler, verwierf met zijn spel en vooral zijn alom bekende improvisaties tal van onderschei dingen en prijzen. Hij maakte program ma’s voor kinderen, maar ook voor vol wassenen. Nelissen is het er mee eens dat het poppenspel altijd een onderwaarde ring kreeg. Jan Nelissen: „Iemand als Feike Bosch ma maakt liever niet eens een programma voor kinderen, omdat hij dat rolbevesti- gend vindt. Zelf trek ik me daar niet zoveel van aan en daar komt bij dat ik het heer lijk vind om voor kinderen te spelen. Maar ik behandel ze wel als volwassenen. Dat betekent een artistiek verantwoord pro- A1 zorgde juist Fournets nuchterheid in Saint-Saëns voor een kernachtig muzikaal betoog, de muziek zelf leunt in die periode nog stevig tegen de Duitse romantiek aan. Met zijn typisch (twinigste eeuwse) Franse instelling vergreep Fournet zich niet aan de uitbundige (negentiende eeuwse) in strumentatie, maar richtte zijn aandacht zoveel mogelijk op de balans tussen de uiterlijke en innerlijke kracht in de com positie. Op een enkel punt van concentra- tiezwakte in het orkestspel na, werd Saint- Saëns’ Derde Symfonie door deze 64-jari- ge gastdirigent (die als „chef” het Radio Filharmonisch onder zijn hoede heeft) met Bernard Bartelink aan het orgel, in krach tige spanningen opgetrokken. doen. Niet zoveel meer, maar ach, ik ben bijna zestig jaar en dan mag het best wat minder worden”. en last but not least de prachtige instru mentale prestaties van Jean Decroos als solist in deze Epiphanie (met name in de gebrek aan compositorische inspiratie te bedekken lijk-profiel het maakwerkachtige element steeds op de loer ligt. Er zijn thans twee hoofdbibliotheken met vijftien vestigingen, maar dit moeter er twintig worden. Sommige filialen worden uitgebreid of er zullen nieuwe bibliothe ken worden gebouwd. Per jaar geeft de gemeente Den Haag rond 14 miljoen gul den aan openbaar bibliotheekwerk uit, waarvan het rijk ongeveer 60 procent voor zijn rekening neemt. Een vestiging zal de gemeente ongeveer 250.000 gulden netto per jaar kosten. Een en ander staat in het gemeentelijk plan voor de openbare bibliotheekvoor ziening 1980/1982, dat de gemeenten in gevolge de wet op het openbaar biblio theekwezen moeten opstellen. De Neder landse Blindenbibliotheek staat buiten de- ze regeling. Op een persconferentie woensdagmid dag zei wethouder Vink van jeugd, sport, recreatie en kunst, dat de (slinkende) be volking van Den Haag steeds meer leest. In 1960 zorgden 606.000 inwoners met z’n allen voor 1.332.000 uitleningen. De schat ting is dat dit jaar 465.000 inwoners bijna 4,5 miljoen uitleningen zullen krijgen. Een kleiner inwonertal leest dus drie eenderde maal zoveel als de Hagenaars achttien jaar geleden. De toeneming - een landelijk verschijn sel - is vooral te danken aan de jeugd, die meest om boeken uit de opvoedkundige sector vraagt. Dit is wellicht het gevolg van de onderwijsmethoden en de televisie, dacht wethouder Vink. Alle bibliotheken en -filialen in Den Haag (van een openbare en een r.k.-vereniging) hebben ongeveer 220 mannen en vrouwen in dienst. In de toekomst zal het personeel met enkele tientallen deskundigen moeten worden uitgebreid. De opleidingen voor bibliotheekperso neel kunnen de grotere vraag, die zich ook in andere steden zal voordoen, opvangen, zo werd op de persconferentie meege deeld. DEN HAAG (ANP). De gemeente 's Gravenhage zal in de komende jaren haar best doen er voor te zorgen dat over de gehele stad bibliotheekfilialen komen. Over de onderwaardering voor het pop penspel wil Jan Nelissen nog kwijt: „Er zijn maar heel weinig ouders die hun kin deren uit opvoedkundig oogpunt naar het theater sturen, laat staan naar het poppen spel. En zelf meegaan, zodat ze er achteraf fijn met hun kinderen over kunnen praten, zodat ze dan ook wéten waarover ze pra ten, nee, dat gebeurt helaas maar zelden. tijd kwam het verschrikkelijk hard aan. De kapelaans, die vonden het leuk. Die stopten ’s nachts briefjes bij me in de bus over wat de pastoor zoal uithaalde. Dat bracht ik dan in de poppenkast. Daar werd over gepraat... zoveel, dat ik er wel mee kon stoppen. Geen gelovige durfde meer het theater van Nelissen in”. Ach... als die kinderen dan toch maar genieten, denk ik dan... maar een beetje jammer is het eigenlijk wel hè?” Over het nationaal poppencentrum dat de Raad voor de Kunst voorstelt zegt Nelissen: „Ik heb al voorgesteld dat ze mijn theater in Amstelveen kopen, om- daar vast mee te starten. Dat is helemaal compleet, daar is alles, stoelen een pop penkast en is nog royaal ruimte om uit te breiden. In elk geval zou het heel wat minder kosten, dan nu op de begroting staat". en, F |R:': x irte rand leilamp •en: ige en Op maandag 20 maart danst Nurejëv eveneens de hoofdrol in een nieuw en nog niet getiteld ballet van Rudi van Dantzig op muziek van Roman Haubenstock-Ra- mati. Deze produktie gaat in het Circus theater in Scheveningen in wereldpremiè re. Nurejev zal dan ook opnieuw te zien zijn in Prélude a l’après-midi d’un faune. De samenwerking tussen Het Nationale Ballet en Nurejev dateert van 1969 toen de Rus voor het eerst bij het ballet optrad in Monument/voor een gestorven jongen en Pas de deüx de Notenkraker. Sindsdien heeft hij onder meer gegasteert in Giselle, Apollon Musagète, Petroesjka en andere produkties. ROTTERDAM. Uit de enquêtes, die tijdens het Film International-Festival worden gehouden onder pers en publiek, is een opmerkelijke waardering gebleken voor een kleine, Amerikaanse film die in Rotterdam zijn wereldpremière gekregen heeft: Girlfriends, de eerste speelfilm van Claudia Weill, een vrouw die tot dusver enkel documentaires op haar naam had staan, alsmede vijftien afleveringen van de tv-serie Sesam Straat. Poppenspeler Jan Nelissen geeft za terdag 11 en zondag 12 februari om 14.30 uur in de tuinzaal van het Haar lems Concertgebouw voorstellingen. Hij speelt dan „Het ongehoorzame aap je”. In de paasvakantie, op 29, 30 en 31 maart komt hij terug met „De paasha zen in kabouterland”. Binnenkort gaat Jan Nelissen enkele voorstellingen geven in Haarlem, in het Concertgebouw. Nelissen: „Maar eerst heb ik gepraat met de drie poppenspelers die we in Haarlem al hadden, ik wilde weten of zij bezwaar zouden hebben. Dat zijn Rien Baartmans, Marijke Kots en Jan Ver- nout. Ze vinden het uitstekend. Peter Lohr, de directeur van de Schouwburg en van het Concertgebouw zegt ook: „Hoe meer poppenspel, hoe beter, dat bijt me kaar niet, integendeel:” Melaine Mayron heeft een bijzonder ga ve creatie geleverd met haar feitelijke hoofdrol als Suzanne; niet precies een schoonheidsideaal, maar erg vertederend door haar zelfspot en aanhankelijkheid ten opzichte van iedereen die haar tenmin ste sympathiek lijkt te vinden. De film is heel subtiel en handig geregis seerd in weliswaar allemaal „kleine" scè nes, maar toch niet op een manier dat je het gevoel krijgt dat het niks kosten mocht. Maar in de praktijk is de financie ring wel degelijk een groot probleem ge weest. Claudia Weill vertelde gisteren in Rotterdam dat de opnamen verspreid over twee jaar hebben plaatsgevonden, omdat er telkens moest worden gewacht tot er weel- wat geld binnenkwam. Maar ze heeft het maken van „Girlfriends" toch een der mate inspirerende ervaring gevonden, dat ze heel zeker te zeggen weet nooit meer documentaires te zullen maken, alleen nog speelfilms. Meer opmerkelijk door zijn lengte (vier uur) dan door zijn inhoud was Le Fond de l’Air est Rouge, een documentaire van Chris Marker, die verwacht dat de derde wereldoorlog niet zal worden ingeluid met het vallen van een atoombom, maar met een dergelijke catastrofe zal worden be slecht. OEGSTGEEST (ANP). De in Oegst- geest geboren beeldhouwer/schrijver Jan Wolkers heeft een opdracht aanvaard van het gemeentebestuur van Oegstgeest om een ontwerp te vervaardigen voor een nieuw verzetsmonument. Het oude monu ment, ontworpen door de Amsterdamse beeldhouwer Zweerus, is in 1975 door jeugdige vandalen onherstelbaar bescha digd. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De Russische danser Rudolf Nurejev zal in maart in een aantal voorstellingen bij Het Nationale Ballet gasteren. Op 1 maart vertolkt hij in de Stadsschouwburg in Utrecht de hoofdrol in een uitvoering van het ballet Prélude a l'aprèsmidi d’un faune van Toer van Schayk op muziek van Debussy. De voor stelling is een wereldpremière. Nurejev danst deze avond ook in het ballet Four Schumann Pieces van Hans van Manen. Het programma zal op 2 en 5 maart ook in de Stadsschouwburg in Amsterdam wor den uitgevoerd. Puur Frans in een kenmerkend (impres sionistisch) idioom dat in de toonkunst van over de hele wereld zijn navolging vond, is het eerste van de drie fresco’s waaruit Iberts Escales uit 1922 bestaat en waarin de toen 31-jarige componist reisindrukken verklankt heeft. Muziek die in het eerste, „Italiaanse”, tafereel de geest van Debussy ademt en via een minder beduidende, ei gen vertaling van de Noordafrikaanse mu ziekcultuur (natuurlijk met hobosolo) in de middelste scène, tenslotte in de laatste bladzijden van het derde „fresco” (Valen cia) sterke verwantschap met Ravel ver toont. Ook al een „fresco” genoemd, is Epipha nie voor violoncel en orkest van André Caplet, dat in dezelfde tijd is ontstaan als Ibert’s Escales. Bleef Ibert, ondanks pas sages van minder belangrijke invallen, toch altijd boeien vanwege de „flair” waarmee deze partituur werd geschreven én gerealiseerd, in Caplet moet de aan- Suzanne sukkelt als beroepsfotografe, ie aanvankelijk niet aan de slag kan omen, nogal met dat isolement waarin ze u is beland. Het grappige geval doet zich voor dat Suzanne Ann benijdt, omdat die toch zo mooi is terechtgekomen (aardige echtgenoot, lieve baby, mooi huis), terwijl Ann op haar beurt Suzanne benijdt om haar onafhankelijkheid en het succes, wanneer er toch een keer een foto-exposi- tie van gekomen is. Maar met zichzelf zijn ze geen van bei den erg gelukkig en dat houdt dan onmis kenbaar verband met het gebrek aan maatschappelijke mogelijkheden voor vrouwen. Een beetje gelouterd en vooral volwassener geworden, wordt na een tijde lijke breuk de oude vriendschap tenslotte weer opgenomen en dan met een hechtere basis. ker Wijd e Zij heeft 'zich in haar regie terdege re- ■“v kenschap gegeven van de psychologische achtergronden, die een belangrijke rol spelen bij de ondergang van de totaal afgetakelde Lulu. Zij heeft geen ^enkele nbreuk gemaakt op de stijl van Alban 3erg en is erin geslaagd het op zichzelf vrij lanale einde (Lulu wordt neergestoken ioor Jack the Ripper) te ontdoen van Sterker nog - ik kan mij nauwelijks voorstellen, dat er ooit een betere afslui ting gevonden kan worden van de laatste acte, dan die wij gisteravond gezien heb ben. Het abrupte slot na de lugubere moordpartij, bracht ons met een schok in de werkelijkheid terug, en maakte een einde aan de bijna ondragelijke spanning, die met meesterschap was opgebouwd. In ons land werken meestal geheel zelfstandig ruim honderdtwintig pop penspelers, beroeps- en amateurkunste- naars. De commissie van de Raad voor de Kunst constateert onder meer dat er geen enkele volwaardige opleiding voor de pop penspeler bestaat. De Raad voor de Kunst pleit er in het plan aan de minister voor een fonds te stichten waarmee de belangen van de spe lers kunnen worden gediend. Verder wordt een nationaal poppencentrum nood zakelijk geacht om aan alle beleidsuit gangspunten te kunnen voldoen. „Het wordt inderdaad de hoogste tijd dat de poppenspeler volledige erkenning krijgt", zegt poppenspeler Jan Nelissen, En dan, er moet altijd iets van een feestje zijn, ze komen niet zomaar. Het is meer een kwestie van tijdelijk veilig opbergen. AMSTERDAM Met het Concertge- dacht van het, publiek wel verslappen, bouworkest als medium, bewees dirigent doordat in deze compositie-zonder-duide- Jean Foumet gisteravond alle eer aan de muziek van zijn vaderland. Het betreffen de, negende B-serie abonnementsconcert in het Amsterdams Concertgebouw, dat min of meer als „feest der herkenning” gebouworkest noch de inzet van Fournet eindigde met een uitvoering van de „Or gelsymfonie” van Saint-Saëns, bood alle reerst twee weinig gespeelde composities centraal geplaatste, virtuoze maar zwoege- uit een karakteristieker periode van de rig klinkende cadens met irritante begelei- Franse toonkunst: de jaren twintig. Jac- ding van de kleine trom), vermochten het ques Ibert en André Caplet, toonaange vende figuren op het wereldtoneel van de toenmalige „avant-garde”, tekenden voor de partituren die Foumet met exclusieve aandacht voorde orkestrale klankenweel- de aan de vergetelheid ontrukte. Je zou kunnen stellen dat Girlfriends Hua teneur veel gemeen heeft met Agnes IZarda’s l’Une Chante, l’autre Pas. Maar vaar Varda haar doel voorbij was gescho len door een te veel aan extravaganza en- vriek, is Claudia Weill met haar benen op pe grond blijven staan en heeft een prima film afgeleverd. Ook hier gaat het om de vriendschap ssen twee meisjes: Suzanne en Ann, ze hebben jaren een appartement gedeeld. Op zeker moment trouwt Ann vrij plotse ling en voelt Suzanne zich enigszins verra den, al ziet ze de onredelijkheid van dat loort gevoelens best wel in. in Alban Bergs Lulu, die in première ging bij de Nederlandse Operastichting. Zij bracht haar taak niettemin dankzij grote inspanning tot een goed einde. (Foto Jaap Pieper) gramma, kwaliteit, dezelfde kwaliteit die je volwassenen voorzet. Voor volwassenen maak ik ook programma’s. Dat is een andere denkwereld, maar de zorg die ik er aan besteed verschilt niet met de aandacht die ik aan kindervoorstellingen geef.” Begin 1976 vestigde Jan Nelissen zich in Haarlem. In de loop van dat jaar kwam bij hem een ernstige hartkwaal aan het licht. Een operatie volgde. Dat alles hield in dat hij met poppenspelen moest stoppen. Het zwaartepunt van zijn activiteiten lag bij de bespeling van zijn vaste theater in Amstel veen, zijn vroegere woonplaats. j Nelissen: „Amstelveen, dat werd echt te zwaar. Aanvankelijk mocht ik helemaal niets meer doen, maar dat kan natuurlijk niet hè. Maar ik héb wel alle voorstellingen na 1 januari ’77 afgezegd. Dat is erg hoor, zoiets, dat gaat je aan je hart. In juni ben ik geopereerd. Het is nu een stuk beter met me en ik mag weer wat voorstellingen Het repetitietheater, zijn reistheater en al zijn poppen heeft Jan Nelissen nu on dergebracht in een eigen studio in De Egelantier. Daar kijken zijn creaties je wat moedeloos aan, vanaf de wanden, waar ze in rijen bijeen staan. Jan Nelissen: „Eigen lijk staan ze verkeerd hè, kijk maar...” Hij neemt een pop van de wand en steekt er zijn hand in. Onmiddellijk begint hij te leven Even later is Jan Nelissen verdwe nen. Hij heeft zijn studio vlug wat verduis terd en het licht in de poppenkast komt binnen. Vreemde stemmen en poppen be wegen zich voor het decor van de stad Mainz en Nelissen doet zo’n kortstondige improvisatie, waar hij beroemd door ge worden is. Een fijnzinnig stukje theater, niet te lang, het gaat immers om een im pressie. Stralend komt hij weer tevoor schijn:”... zo gaat dat hé, met een beetje licht erop, dan gaat het pas echt leven!” „De poppenspeler vereenzelvigt zich met zijn poppen”, vertelt Nelissen. „Er zegt wel eens iemand: kan je niet eens een pop voor me maken? Nee, dat gaat zo maar niet. Als ik een nieuw stuk weet, dan begin ik ook met nieuwe poppen. Die ontstaan dan, beginnen onder mijn handen te leven. Elke poppenspeler heeft ook zijn eigen karakte ristiek en die vind je terug in zijn hele leven. Zo zul je Feike Boschma bijvoor beeld nooit hard zien lopen, die beweegt zoals zijn poppen bewegen, rustig, be dachtzaam. Poppenspelen begint bij je voeten, het gaat dwars door je hart naar je handen... (lacht schalks) vandaar die hart kwaal natuurlijk”. Een terugblik naar voorbije jaren, de tijd dat Jan Nelissen zijn poesjenellenkel der in Maastricht had. „Dat was een onver getelijke tijd. Maar ja, ik moest er mee stoppen daar, er kwam niemand meer, de pastoor preekte vanaf de kansel dat het bij mij een poel van verderf was. Ik had daar mijn politieke poppenkast en daarin be handelde ik ook allerlei kerkelijke aange legenheden. Wat Fons Jansen nu doet, dat deed ik toen in m’n poppenkast en in die HAMBURG (AFP). De in Hamburg gevestigde culturele stichting F VS heeft haar naar de schrijver Gottfried von Her der (1744-1803) genoemde prijzen voor 1978 toegekend aan zeven kunstenaars in Oost- en Zuidoost-Europa. De onderscheidingen waaraan een gêld- som van (omgerekend) circa 20.000 gulden is verbonden, worden op 17 mei te Wenen uitgereikt aan de Roemeense schrijver Eu gen Barbu, de Joegoslavische oudheid kundige Djurdje Boskovic, de Poolse schrijver Kazimierz Dejmek, de Bulgaarse musicoloog Stojan Djoedeff, de Hongaar se socioloog Bela Gunda, de Tsjechoslo- waakse architect Jiri Hruza en de Griekse schilder Jannis Spyropoulos.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11