:ilmmuseum besteedt aandacht aan Sovjet-films f Filmhuizen De grootste Russische studio ontstond uit Arbeidershulp Film CARAVANS I Zweverige, esthetische porno in hciorlcm Meubelfabriek Oisterwijk Simone Signoret speelt de rol van haar leven cimsterdcim Agnes Varda's sympathieke protesttocht tegen mannenmaatschappij Geloogd Massief Europees Eiken "ai“^%>van de Meubelfabriek Oisterwijk Op maar io plaatsen te koop: iS® "wij van Mizrahi onvergetelijk Pudovkin, een gigant Nieuwe Fassbinder Science-fiction ,,La vie devant soi” 17 FILM 19 7 8 FEBRUARI R I J D A G 1 7 6 Charles Boost □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□nonDnnnnnnanoonnonnnDODDODDaDODDODDDDDaooDODDDDaoDOonDDDOODODDD KNAUS EIFELLAND WOLF Amsterdam, Berkel (ZH), Beverwijk, Ede, Heerenveen, Hengelo (O), Oisterwijk, Utrecht, Valkenburg (L) en Zuidlaren. zonder meer de aantrekkelijkste koliektie inruil - financiering accessoires - alle reparaties verhuur ROODENBERG BV IJMUIDEN Kort nadat geallieerde troepen, e geprobeerd hadden na 1918 i het laatste ogenblik het com- unisme nog een halt toe te roe- ■n, het Russische grondgebied daten hadden, brak er in dit ior oorlog en revolutie chaoti- he land een massale hongers- jod uit door ongekend grote ■oogte. Lenin zag zich genood- akt in augustus 1921 een oproep n hulp te richten tot het buiten- ndse proletariaat. De reacties erop in geld en goederen waren overweldigend groot dat er een ntraal lichaam in het leven oest worden geroepen om lei- ng en coördinatie te geven aan ivang en verdeling van de inter zonale giften die in hèt eerste ar meer dan vijf miljoen dollar i honderden zendingen per loor en schip aan voedsel, medi- menten, kleding en apparatuur droegen. DDnannDaaDDnaDaDDnDDnaDaaDnDDönnDnDnnDDannnGuaaanaDnDDGDuüDULiaaDaaDDaaDnaDDnaaDDaDDDnDDDnnaaDDDaGDGnoDociooooDnnaDnDaDDnananannDDaDnDDnaDaaaaDDaDnaa (ADVERTENTIE^ Signoret Madame Uit deze dienstverlenende sector groeide leshrabpom” na 1923 snel uit tot een mproducerend centrum, dat in 1924 aan n regelmatige speelfilmproduktie begon tot 1936 een belangrijke rol speelde in t geheel van Sovjet-filmische activitei- i. Aan haar geschiedenis zijn de namen rbonden van Vsevolod Pudovkin (onder leer met „De Moeder”), Nikolai Ekk („De 'eg naar het Leven”), van de Duitse thea- jr-vernieuwer Erwin Piscator („De Op eind der Vissers van St. Barbara) en niet B vergeten van Joris Ivens, die er met een mge documentaire speelfilm, „Komso- aal” debuteerde. Aan het werk van de Meshrabpom-Stu- o besteedt het Nederlands Filmmuseum n 21 februari tot en met 30 maart acht- n voorstellingen, dat wil dus zeggen dat bezoeker over een belangrijk deel van de vroegste Russische film, zo ongeveer tussen 1918 en 1936 wordt ingelicht. Ei senstein zal men er missen, omdat deze voor de Goskino Studio in Moskou werkte en dus buiten een overzicht van de activi teiten van „Meshrabpom” valt. Wie er wel onder valt en zelfs veelvuldig vertegenwoordigd is in het programma van het Filmmuseum is Jakov Protazanov, die van 1881 tot 1945 leefde en die al vroeg aangetrokken was tot groots opge zette, meestal historische films, waarvoor hij zijn stof ontleende aan Poesjkin, Tol- stoj en Dostojevski. In het begin van de jaren twintig kreeg hij merkwaardigerwijs de kans enige jaren in Parijs te werken, waar hij onder meer een film met René Clair in de hoofdrol maakte. ten op Pudovkin, die na een aarzelende inzet met satyrische films als „De Avontu ren van Mr. West in het land van de Bolsje wieken” (1924) en „Schaakkoorts” (1925) in 1926 met „De „Moeder” het niveau bepaalt van de ware revolutiefilm, die kort tevoren door Eisenstein met „Staking” en vooral natuurlijk met „Potemkin” zijn duidelijke contouren al had gekregen. Maar van beide giganten in de Sovjet- Russische film kreeg de humane Pudovkin de grootste aanhang bij het bioscooppu bliek, ook al omdat zijn films door hun verteltrant en hun minder opruiend ge bruik van de montage méér binnen het bevattingsvermogen van het volk kwamen te liggen. Behalve „De Moeder”, die op 1 maart in het Filmmuseum vertoond wordt, is Pudovkin in het programma vertegen woordigd met „Storm over Azië” (op 16 maart) en met „De Deserteur” (op 28 maart). In januari 1929 bezocht Pudovkin op uitnodiging van de actieve Filmliga ons land. Zijn verblijf hier was aan allerlei restricties gebonden, want Russen werden in die tijd nog als zeer ongewenste vreem delingen door de autoriteiten behandeld. Alleen op voorwaarde dat hij maar één lezing in de hoofdstad zou houden en niet langer dan 24 uur daarvoor en evenveel tijd daarna op ons grondgebied zou vertoe ven, kreeg de Russische filmer eèn zoge naamde inreispas. Maar het bleek tijd genoeg om zijn werk te doen en bovendien allerlei contacten met Nederlandse filmers te hebben. In het bijzonder met Joris Ivens, die de kans zag zijn films als „De Brug”, „Branding” en „Regen” aan de grootmeester, die pas zijn „De laatste dagen van St. Petersburg” had beëindigd, te laten zien. De ontmoeting leidde tot een uitnodiging aan Ivens om de Sovjet-Unie te bezoeken, wat in 1930 ge beurde en aanleiding werd tot een op dracht een film binnen Rusland te maken. „Komsomol”, hier ook wel wat pathe tisch „Heldenlied” genoemd, is weinig ver toond in ons land en daarom zal het voor velen een goede gelegenheid zijn op 23 maart in het Filmmuseum kennis te ma- luk joods opgevoed. Haar grootste zorg is dat als ze er straks niet zal zijn hij het verkeerde pad op zal gaan en daar is ze bijna zeker van souteneur zal worden. „La Vie devant Soi” is een aandoenlijke film maar tegelijk vol realistische humor en cynische levenswijsheid. Simone Signo ret speelt die zware, uitgezakte madame Rosa met haar grote angsten en haar grote hart en ze is onvergelijkbaar in deze mooi ste rol van haar leven. Niemand zal haar sterfscène vergeten als Momo haar laatste ogenblikken dragelijk maakt, of haar laat ste verjaardag als de buurt haar naar buiten brengt en haar in het midden van een zonnig weiland installeert. Sterk afstekend tegen dit aan sentimen- ken met Ivens’ eerste grote speelfilm-docu- mentaire. Binnen Meshrabpom hebben zich in de vijftien jaar van haar bestaan vele ideolo gische problemen voorgedaan, die vooral te maken hadden met het elimineren van restanten uit de burgerlijke filmerij van voor de revolutie en ook doordat een te veelvuldig beroep op buitenlandse krach ten gedaan werd, zij het uiteraard op links gerichte schrijvers, regisseurs en acteurs. Maar met het werk van Pudovkin, Prota zanov, Ekk en Dziga Vertov („Drie Liede ren van Lenin”) is de studio, die na 1936 „Sojusdetfilm” (Kinderfilm) ging heten en voor de jeugd ging werken, een belangrijk bolwerk geweest in de ontwikkeling van de Russische film. En dus een reeks voor stellingen zoals nu plaats gaat vinden in Maar die korte inhoudsopgave klinkt cruër dan de film zelf overkomt. Door een beklemmende sfeertekening van de deso late omgeving waarin de boerderij zich bevindt en door een uitvoerige documente ring van het uitzichtsloze bestaan van de jongen wordt de daad zelf en wat er daar na gebeurt minder als een ziekelijke sensa- Voor een ware revolutiefilm is het wach- Die centrale Russische organisatie werd itemationale Arbeidershulp” (IAH) of z’n Russisch „Meshrabpom” genoemd, n tegelijk deze internationale solidari- t van het proletariaat verder politiek- ipagandistisch wat uit te buiten in de ig politiek ongeschoolde en partijloze issa in eigen land ging de IAH of „Mesh- jpom” zich bezig houden met agitatie en jpaganda, waarbij film een onmisbaar Ipmiddel bleek. Zo werd in het najaar n 1921 door een filmploeg van de IAH namen gemaakt in het door hongers- od geteisterde Wolgagebied, waarna de- documentaire, waaraan de voormalige Idekkingsreiziger Fridtjof Nansen, toen [rokken bij humanitair werk, zijn naam tbond, over de hele wereld verspreid rd. industriestr 50 (hoek haringkade) tel. 02550-14441 Belleville, de wijk waar ze woont, is vol verwaarloosde kinderen van wie de vader onbekend is. Ze trekt zich hun lot aan en vult haar leven waarin ze anders ten onder zou gaan aan angsten voor het ziekenhuis en de dood. Haar liefste pleegkind is het mooie Arabische jongetje Samy Ben Toub, door haar Momo genoemd per onge- Terwijl in Nöggerath Yves Montand voor de vijfde week schittert in de opwin dende thriller van Alain Comeau, „La Menace” (De Bedreiging), beleeft zijn vrouw Simone Signoret deze week haar première in City met „La Vie devant soi” van de Israëlische filmer Moshe Mizrahi. Gemaakt naar een erg geprezen (Prix Con- court!) Franse roman van Emile Ajar gaat de film over madame Rosa, voormalige prostituee^ die Auschwitz overleefde, zich op haar vijftigste teruggetrokken heeft uit het rosse leven („het was niet esthetisch meer”) en nu, vijftien jaar later dik en moeilijk trappen lopend op de zesde ver dieping van een huurkazerne woont waar ze kinderverzorgster speelt. In The Movies gaat een nieuwe Fassbin der, „Chinese Roulette”, gemaakt tussen „Mutter Kuster” en „Satansbraten”. Een uiteenlopend gezelschap wordt gedurende een weekeinde door het toeval samenge bracht in een spookachtig kasteel, waar het verlamde kind van een der aanwezige paren terroriserend en tenslotte wraakne- mend optreedt. Een echte Fassbinder-situ- atie dus. Beverwijk, Parallelweg 100, tel. 02510-26923 ma t/m za 9-18 uur verdienen als met zijn prijzige fotoboeken voor voyeurs en zijn dure prentbriefkaar ten waarmee Parijs overstroomd wordt. Krachtiger kost geeft Studio op maandagavond en in de nachtvoorstellin- gen want dan wordt Agnes Varda’s mili- tant-feministische film „L’Une chante, l’Autre pas” vertoond, een wat lange maar erg sympathieke en goedgemaakte film over twee vrouwen die samen een protest- tocht door het hele land tegen de mannen maatschappij ondernemen met alles wat daaraan te pas komt. Teruggekeerd in Moskou rond 1924 maakte hij de eerste science-fictionfilm, waarvoor Meshrabpom hem onbeperkte kredieten schonk, die het hem mogelijk maakte de grote schrijver Tolstoj voor het schrijven van het scenario te engageren, en bij de weelderig opgezette film 3000 figuranten aan het werk te zetten. De titel was „Aelita” en het werd een, wat men nu een escapistische film zou noemen, met de pogingen van ingenieur Los om de aardse realiteit te ontvluchten en weg te dromen in zijn liefde voor Aelita, de koningin van Mars. Tegenover hem staat in de film de aard se, realistische Gussev, gespeeld door Ba talov, die in Pudovkins „De Moeder” naam zou maken en in meer films het prototype van de moderne revolutionaire held zou vertegenwoordigen. „Aelita” werd on danks zijn enorme voorreclame en publiek succes koeltjes door de pers ontvangen, die in de film nog te veel elementen uit de burgerlijke periode van voor de revolutie ontdekte en ook niet gelukkig was met de escapistische tendens, die als een ontsnap ping uit de realiteit van de revolutie kon worden uitgelegd. boeken heeft gevuld heeft met naakte of halfnaakte meisjes in de tienerleeftijd, spelend of zich verschuilend in tulen gor dijnen of mediterend in een Jugendstil- decor. Voor zijn debuut heeft deze wazig- perverse fotograaf terecht de verfilming van Pierre Louys in 1894 verschenen „Chansons de Bilitis” gekozen waarin dit jeugdig goed bezongen wordt zoals Hamil ton het fotografeert. Van een verhaal is nauwelijks sprake alleen van een kleine intrige die de rond fladderende meisjes dwingt zich bij tijden Na zijn zaken in Nederland te hebben geregeld, kon Ivens pas in 1932 aan die opdracht beginnen, een film gewijd aan de strijdbare jeugd van de Sovjet-Unie, de Komsomol, die als een soort stootbrigade het voorbeeld gaf hoe de communistische idealen in praktische daden konden wor den omgezet. Het materiaal voor deze film, die „Komsomol” ging heten, vond Ivens in Magnitogorsk, het staalcentrum van de Oeral waar men bezig was twee hoogovens te bouwen. Grondgedachte van de film was duidelijk te maken dat het socialisme niet utopisch is, maar gemaakt wordt door de handen van arbeiders en boeren. wt Reynolds is de leider van de kano-expeditie in „Deliverance" (Nachtvoorstelling Frans Hals, Haarlem). ten zo rijke werk dat voor een mogelijke Oscar naar het jaarlijkse feest in Holly wood zal worden ingestuurd, staan de bei de andere Amsterdamse premières. Ciné- tol 2 vertoont Thierry Zeno’s „Vase de Noces” die twee jaar geleden Arnhem in rep en roer bracht omdat de film gaat over een eenzame boerejongen die zich ver grijpt aan een zeug. van hun geringe kleding te ontdoen, on schuldige spelletjes te spelen en een beetje verliefd te worden. De sterkte van Hamil ton is dat hij zich niet bloot geeft maar in dat zwerige vlak van esthetische porno blijft en daarmee wel net zoveel geld zal Naast de bijna traditionele prolongaties (10de week The Spy who loved me” in Palace, 3de week „De mantel der liefde" in Roxy en 5de week „Star Wars” in Lido bestaan de aanwinsten van het Haarlems bioscoopprogramma uit een oude Elvis Presley, „Jail House Rock” in de nacht- voorstellingen van Roxy en ook niet zo’n erg nieuwe Clint Eastwood die vijf jaar geleden onder regie van hemzelf optrad in de harde western „High Plains Drifter” („De Vreemdeling zonder Naam”). De film die deze week in Frans Hals draait laat Eastwood zien als een meedogenloze uit roeier van het kwaad in het misdaad- stadje Lago. Hij houdt er op eigen houtje grote schoonmaak, wat inhoudt dat als de onaangekondigde vreemdeling het plaats je weer verlaat en eenzaam verder rijdt, er in het verwoeste Lago weinig plezier meer te beleven valt. Ook voor de nachtvoorstellingen heeft Frans Hals voor geweld gekozen maar nu in een heel wat beter en zinvoller gemaak te film, namelijk in „Deliverance” van John Boorman. De film gaat over een sportieve kanotocht van vier vrienden in een weinig toegankelijk gebied in de Ame rikaanse Appalachian Mountains. Naast de gebruikelijke tegenslagen ontstaat een dreigender gevaar als de kanovaarders ontdekken dat een groepje achterlijke woudbewoners hen op moorddadige wijze uit het gebied wil verdrijven, zodat de ongewapende indringers alle middelen moeten gebruiken om heelhuids dit gruwe lijke avontuur te overleven. Een opwin dend en tegelijk diepgaand drama dat door John Boorman op uiterst bekwame en geraffineerde manier in beeld is ge bracht. Helemaal nieuw voor Haarlem is „Bili tis” in Studio, het debuut van de modefoto graaf David Hamilton die, veel dure foto- tie dan wel als de voltrekking van een onontkoombaar noodlot voorgesteld. Waarbij het filmtalent van Zeno een duide lijke rol speelt. Van vrijdag tot en met zondagavond vertoont Het Melkwoud (Zijlstraat 63 in Haarlem) een sombere Spaanse film die „Pascual Duarte" heet, de naam van een boer, die eenzelvig opgroeit in het Castil- liaanse landschap. Tot hij zijn eenzaam heid niet meer aankan en na eerst enige huisdieren gruwelijk te hebben afge slacht, zijn opgekropte moordzucht verder uitleeft op een vriend van zijn zuster, op zijn moeder en op een rijke grootgrondbe zitter, de enige moord waarvoor een logi sche verklaring te vinden zou kunnen zijn. De film die in het begin van deze eeuw speelt werd gemaakt door Ricardo Franco. Aanvang 21 uur. FILMHUIS VELSEN (Kanaalstr. 257, IJmuiden) heeft voor aanstaande dinsdag en woensdagavond ,Moon over the Alley” op het programma staan, een succes van het vorige Film International wat de film in alle opzichten verdient. Regisseurs Jo seph Despins en William Dumaresq heb ben een verdwijnende Londense buurt als achtergrond gekozen voor allerlei kleine en minder kleine menselijke drama’s die al dan niet te maken hebben met de afbraak van een arme maar schilderachtige wijk in Morth Kensington waarin o.a. Portobello Road ligt met zijn drukke zaterdagmarkt. De filmers doen er niet geforceerd nostal gisch over en hebben zelfs Gatt McDermot van „Hair” enige toepasselijke liedjes la ten componeren. Maar ze geven wel een duidelijk beeld hoe de gemoedelijke sfeer in zo’n buurt gaat lijden onder de proble men van de bewoners in het vooruitzicht van te moeten verhuizen. Een aangrijpend tijdsbeeld dat met grote natuurlijkheid door beroepsacteurs tot leven wordt ge roepen. Aanvang 20.30 uur. HET FILMMUSEUM te Amsterdam be gint dinsdag aanstaande zijn serie over de Russische „Meshrabpon Studio” (zie hier naast) met „Polkushka”, van Alexander Sanin, een film naar het gelijknamige ver haal van Tolstoi en destijds (in 1919) een groot succes in de Sovjet-Unie. Als tweede film op die avond gaat het luchtige „De sigarettenverkoopster van Mosselprom”, een voorbeeld van Russische filmhumor dit voortdurend in een te grote kluchtig heid vervalt. Woensdag en donderdag gaan de twee bekendste films van Jakov Protazanov, de SF-film „Aelita” en „De kleermaker uit Torjka”, resp uit 1924 en 1926, beide zwijgend dus. De donderdag- - avondvoorstelling wordt verder gevuld het Nederlands Filmmuseum, Vondelpark met half uur durende satire van Pudov- 3 in Amsterdam, alleszins waard. kin, „Schaakkoorts” (1925). (ADVERTENTIE) Het in Amster dam gévestigde Nederlands Filmmuseum besteedt van 21 februari tot en met eind maart ruime aan dacht aan de vroege Sovjet- russische film middels een groots opgezet retrospectief rond de „Mesh- rabphom”-stu- dio’s. Een van de films betreft een werk van de Nederlandse cineast Joris Ivens, „Komso mol” genaamd. Foto boven laat de hoogovens van Magnito gorsk, waar Ivens zijn film draaide; onder Ivens aan het werk tijdens de opnames. Simone speelt Rosa in „La Vie devant soi” van Moshe Mizrahi. Deze prachtige film gaat in City Amsterdam in pre mière.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17