acques Commandeur bijt zich vast in Een Bekentenis van Marcellus Emants 55 Oud-Haarlemse muziekpedagoge Ans Stroink morgen tachtig jaar ’Muziek roept wezenlijke in iemand wakker HH VEILING 'I 9? Russische pianiste duikt op in België DAMIATE EXTRA 9 KUNST - ANTIEK - INBOEDEL Ontleden en spiegelen Niets beters Koninklijke Nederlandse Schouwburg melodramatisch in stuk van Hugo Claus 13 FEBRUARI WOENSDAG 2 2 KUNST 19 7 8 door Ko van Leeuwen r door Johan van Kempen P. HOOGEVEEN B.V. Kijkdagen: zaterdag, zondag, maandag a.s. Zie adv. vrijdag a.s. TTHaTt. nu al 80 jaar tussen de wielen! Rijn-Reis-Reünie met het MS Rijnhaven 24 febr. t.m. 26 febr. ’78 Inlichtingen en boekingen voor deze reis uitsluitend bij: Er zijn nog enkele hutten voor deze speciale feestreis beschikbaar. Prijzen vanaf99 ZUURKOOL aardappelpuree - RESTAURANT Grote Houtstraat 21, Haarlem w ft i fll HAARLEM. „Het lijkt of er in dit stuk driehonderd jaar Calvinis- ie ligt samengepakt. Fantastisch zoals Marcellus Emants daartegen te eer gaat. Het is in feite een erg somber, maar daarom misschien wel j’n menselijk verhaal. Die man, die Willem Termeer, die heeft een iassa facetten die wij allemaal hebben. Alleen, hij heeft van alles veel veel. Alle rotdingen waar wij maar een klein beetje van hebben, daar eeft hij een hele berg van. Alles mislukt ook steeds weer bij hem en zo 'ordt zijn hele bestaan een obsessie voor hemzelf”. (ADVERTENTIE) Voor je ’t weet sta je in lichterlaaie (ADVERTENTIE) KO VAN LEEUWEN (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) 1 automobielbedrijven haarlem - bloemendaal - ijmuiden Op 1 maart gaat Een Bekentenis bij Centrum in de Toneelschuur in pre- nière. Op 23, 24 en 25 februari en op 28 februari zijn er nog try-outs in dit theater. Het stuk blijft tot en met 4 maart in de Toneelschuur. Jacques Commandeur: „Het publiek ziet dus alle personen in het stuk zoals Ter- meer ze ziet. Zo bewegen ze zich over het toneel en daartussendoor beweegt Ter meer zich. Als de ene mens afgaat, komt de andere weer op. En wat is de werkelijk heid in dit stuk nou precies? Soms denk je: zo zit ’t, maar het volgende moment voel je dat het ook weer een schijnwerkelijkheid kan zijn. Die Termeer is voortdurend bezig zichzelf te ontleden, altijd weer zichzelf spiegelen aan anderen, aan de buitenwe reld. Alles wat van anderen, van buiten hemzelf komt ook onmiddellijk interprete ren, er zelf dingen aan toevoegen. Anderen zijn voor hem uitsluitend de maatstaf”. Het decor waarin Een Bekentenis wordt gespeeld krijgt een extra sombere naar geestige degelijkheid doordat alles in egaal grijs is uitgevoerd, agressief grijs en zwart, zou je bijna zeggen. Een abstractie die met opzet is ingevoerd en die het terug- blik-effect kan versterken. Oosthoek: „Ik geloof dat het vooral af standelijk werkt. Die Termeer beleeft alles weer als in een droom. Nou, de meeste mensen dromen in zwart-wit, in grijstin ten. Deze decoropvatting lag trouwens al in de bewerking van Vorstenbosch opge- Als je haar ontmoet is het moeilijk te geloven dat deze levendige vrouw tachtig wordt. Alleen de achteruitgang van haar Oost- (links) Jacques laten doorstralen. Dat heb ik eigenlijk al tijd in de les gedaan. Eerst min of meer onbewust, maar hoe langer hoe bewuster”. ANS STROINK: „Een men} moet zich leren uiten en zingen is daarbij het beste uitgangspunt”. Reis- en Passagebureau Hoyman Schuurman, Gedempte Oudegracht 82 (in Stadskantoor Haarlems Dagblad). HAARLEM. (tel. 023 - 31 31 50). Geopend van 13.00 uur tot 17.00 uur. worst en spek 3«4v t «ijl Van beide kwistige uitgaven heb ik nooit spijt gehad. Sui ker is een uitstekend toneel stuk en de voorstelling onder Lutz was er een van felle kracht en zuivere ontroering. Jacques Commandeur en Peter Oost- iek praten allebei over het toneelstuk m Bekentenis, dat op 1 maart in de meelschuur in première gaat. Het stuk is n bewerking die Ton Vorstenbosch voor Deelgroep Centrum maakte van de ro an Een nagelaten bekentenis, van Mar- Jus Emants. Van Emants, die ook een spectabel aantal toneelstukken schreef, eelt Centrum momenteel ook nog Een isitie. Een Bekentenis gaat over een gewone an, Willem Termeer, die met nerveuze jobsedeerdheid bezig is een bekentenis in jekvorm te doen. Termeers vrouw is rerleden en in de bekentenis, waaraan hij a werkt het boek moet binnen een eek af, zo heeft hij zich ten doel gesteld il mogelijk de juiste toedracht van het erscheiden worden beschreven. Het stuk zo naar het boek geconstrueerd dat ook ier de man Termeer aan het woord is en ia hem zien we de gebeurtenissen zich oltrekken, maken we kennis met het le en van Willem Termeer en het wereldje waarin hij verbleef toen zijn vrouw nog «fde. Zo is Een Bekentenis als het ware én lange flash-back geworden, waarin de pvattingen en gedachten van Termeer ichtbaar worden. „Kijk eens, een mens moet zich leren uiten, maar weet zo vaak niet eens wat er in hem leeft. Dan moet hij ergens begin nen, om het onbekende in hem naar boven te brengen. En zingen; dat is het beste uitgangspunt. De stem! Er is niets beters”. Bijvoorbeeld: de mensen knijpen altijd hè. (legt illustrerend haar hand op haar keel). Nou, dan zei ik: nu moet je je voor stellen dat je de „ideale toon” hier zo om je heen voelt cirkelen. En dan moet je je heel ontspannen ja, natuurlijk wel met de goede ademsteun maar dan ook 'héél ontspannen openzetten en die ideale toon „denken” en dan.(Ans Stroink begint zachtjes op één toonhoogte te zingen en laat het geluid aanzwellen en dan weer weg-ebben om me daarna stralend en hoopvol aan te kijken). Begrijp je? Dan moet je dat in jezelf laten klinken als in een kathedraal”. En dat principe kun je dan meteen door trekken naar het geestelijke gebied. Zo moet je je ook openstellen voor het godde lijke dat komt dan ook, helemaal van zelf, naar binnen. Het is eigenlijk precies hetzelfde! Want de klank die je denkt, die kun je laten klinkenals je géén rem mingen maakt. Je bent zélf een kathedraal en een kanaal voor goddelijke krachten In mijn lespraktijk kon ik dat verband duide lijk maken en werden er altijd verbindin gen geslagen met het hele leven" ri- Peter hoek met Commandeur tijdens de repe titie van Een Bekentenis. Peter Oosthoek regisseert het stuk en Jacques Commandeur speelt de rol van Willem Termeer. Oosthoek: Het stuk be gint met de woorden van Termeer: „Mijn vrouw is dood en begraven”. Je krijgt als publiek meteen de oplossing van wat an ders een thriller zou zijn. Maar het is allemachtig interessant om daarna te zien hoe dat allemaal gekomen is. Het is ook zo’n oer- en oer-Hollands milieu, waarin dit verhaal speelt. Het boeiende aan dit stuk is ook dat het gespeeld wordt vanuit de visie die Willem Termeer aan de ge beurtenissen geeft. Of de visie van Emants, die hij in Termeer heeft neerge legd. Ik zei het al, die Termeer heeft, van alles te veel. Te veel begeerte, onzekerheid, hij wil te veel zinnelijk genot, iets wat hij bij zijn vrouw juist helemaal niet krijgt Suiker verdient een beter lot BILTHOVEN. In haar jeugd, die ze in Zwolle doorbracht en waar ze als leerlingi wn het gymnasium op de winter-uitvoeringen daarvan al Schubert, Schumann, Brahms] wde oude Franse liederen zong, werd Anna (later Ans)Stroink „de Zwolse nachtegaal" lenoemd. Later zou dit zo evident begaafde kind dan ook naar Amsterdam gaan om bij los Tijssen de conservatoriumopleiding te volgen. Na het behalen van haar diploma Meerde ze nog bij Jacques van Kempen en zo groeide deze „mezzo" uit tot een Kelzijdig zangeres. Voor de radio, op belangrijke buiten landse podia en als soliste op concerten tan het Amsterdams Concertgebouwor kest, zoals in Mahler’s „Achtste” onder leiding van Mengelberg liet ze zich horen. Liederen, opera (onder meer bij de Wag- aer-vereniging), oratorium, passiemuziek; op alle gebieden bewoog ze zjch, voordat zich voornamelijk aan een lespraktijk op het Amsterdams Conservatorium War ze tot haar pensionering op 65-jarige leeftijd actief is gebleven ging wijden. Al vóór haar benoeming als pedagoge aan het Amsterdams Conservatorium, „Alles heeft met klank te maken, de hele schepping, alles is trilling. Ja, en dat beroemde voorbeeld als je een steen in het water gooit; die ribbeltjesHet is zó belangrijk, wat je doet en zegt. Alles heeft gevolgen. Eén mens is véél verantwoorde lijker dan ’ie denkt. Voor alles wat ’ie zegt en vooral uitstraalt. Daarom is het aller eerst nodig dat je je probeert bewust te worden waarom je op de wereld bent en waarom God je juist daar en daar gezet heeft. Dat is essentieel”. „Als je in de positie bent, zoals waarin ik verkeerde: dat je mensen iets kunt leren van een fijnstoffelljk iets; wat tenslotte de kunst en zéker de muziek is; dan kun je ook medium zijn om diepere lagen in iemand aan te boren en bewust te maken. Want muziek is zo’n emotioneel-zuivere aangelegenheid, dat ze het wezenlijke in iemand gauwer wakker roept dan wat dan ook". vestigde Ans Stroink zich in Haarlem. Een stad waarmee ze via haar vele vrienden en oud-leerlingen nog veel bindingen heeft en waaraan ze de beste herinneringen be waart, maar die ze zes jaar geleden als woonplaats verruilde voor Bilthoven, waar in bosrijke omgeving een verzor- gingsflat werd betrokken. Ter gelegenheid van haar tachtigste verjaardag, die zij morgen hoopt te vieren sprak ik haar daar. voelig dat ook mag zijn be- dpeld, na de uiterst breekbare herenigingsscène tussen Ma- lou en Kilo de seizoenarbeiders met teruggehouden stem „We gaan nog niet naar huis” zin gen, dan klinkt dat uitermate ridicuul, erger: het activeert op forse wijze de lachspieren. In Suiker gaat het om de oprechte liefde die ontstaat tussen de simpele bietenarbei der Kilo en het meisje Malou, dat aanvankelijk in Kilo een uitweg zag uit haar triest be staan waarin zij haar lichaam voor geld verhuurde, maar dat later werkelijk van hem gaat houden. Dan is er Kilo’s „be schermer” Max, die het hoertje Malou het seizoen daarvoor uitbuitte, en die nu met de moed der wanhoop de gene genheid tussen Kilo en Malou tracht te breken. Het stuk bezit een zekere kwetsbaarheid omdat Claus zich op de rand van de melo- dramatiek beweegt. De spelers van de Koninklijke Nederland se Schouwburg zijn aan de ver keerde kant van die rand te rechtgekomen. Het bewijs daarvoor wordt het opdrin- gendst geleverd door het over trokken smartelijke acteren van Denise Zimmermann als Malou. Maar ook Hubert Da- men (Max) en Leo Madder (de voormalige wielrenner Jager, eveneens seizoenarbeider) ont komen in de gevoeligste mo menten niet aan al te gefor ceerd melodramatisch spel. De voorstelling zet vrij vlot in, doch het tempo verzandt dus danig, dat het tegen midder nacht loopt voordat de laatste snik mag klinken. Jammer, maar de vaak sterke en indrin gende teksten van Hugo Claus verdienen een beter lot. gehoor en gezichtsvermogen zouden daar op kunnen wijzen („Je moet steeds iets inleveren, dan ga jé op het laatst heel licht naar boven”, stelt zij in dat verband). Voor het overige blijkt Ans Stroink nog altijd de originele vrouw, op wie de toespelingen „bruisend temperament en charme” uit één van haar vele juichende recensies nog steeds van toepassing zijn. Sprekend over de alweer lang vervlogen jaren van haar carrière, zegt ze haar levensvervulling toch uiteindelijk juist in het lesgeven te hebben gevonden. „In het lesgeven ging het mij niet alleen om het uiterlijk resultaat. Daarom heb ik thuis ook altijd graag met amateurs gewerkt. Je kundt de me|sen daarin zóveel meegeven! Ik heb bijvoorbeeld een bankwerker lesge geven, een jongen met contactstoornissen die stotterde. Niet alleen dat stotteren is ’ie door mijn lessen kwijtgeraakt; hij kon zich bovendien ofc den duur helemaal „vrij” bewegen, omdat „ie zich had leren uit drukken met die stem" „En dat is dan maar één facet. Het bestrijkt een veel groter gebied hè. Op het conservatorium was ik uiteraard in de eerste plaats voor „het vak”, al heb ik al die andere dingen, waarover ik je wil ver tellen, wel op een natuurlijke manier in de les verweven”. En op zachtere toon en met ernstige blik vervolgt zij: „Ik probeerde te laten zien ja, het is misschien een beetje moeilijk te zeggen het Licht, waarvoor de mens zich soms door welke redenen of omstan digheden ook, heeft afgesloten; om dat te weer een grote rol in een avondvullend stuk. Ons gesprek heeft plaats na een repetitie, die ik voor het grootste deel heb bijgewoond. Gedreven heb ik Comman deur aan het werk gezien als Willem Ter meer. Met een zelfde vastklauwen in de personage als destijds bij Commandeurs vertolking van Ke^fman gebeurde. De naam Keefman valt en Jacques kijkt wat moedeloos. Zegdt dan wat gejaagd. „Ja, ja, Keefman, natuurlijk ja, maar dit is geen Keefman. Maar je hebt wel gelijk. Met deze rol is het eigenlijk zo: Je steekt wat aan, dat brandt een beetje en voor je het weet sta je in lichter laaie. Het is bij deze rol beslist niet zo dat ik hem aan- en uittrek als een jas. Ik word er heus niet gek van, net zomin als van Keefman, maar het is wel een creatie die je verrekte lang bezig- AMSTELVEEN. In mijn jeugd maakte ik via de literai re pocketserie van De Bezige Bij kennis met schrijvers als Mulisch, Remco Campert en ook Hugo Claus. Zijn toneel stuk Suiker verscheen daarin ook en al was de rijksdaalder die je voor zo’n dun boekje moest neertellen voor een scholier een dik bedrag, je deed het. Suiker werd in die tijd ook opgevoerd. Onder re gie van Ton Lutz bracht het Rotterdams Toneel in 1958 zelfs de wereldpremière uit en dat kostte me wéér een rijks daalder om op de eerste rij van het schellinkje in de Haarlem se Stadsschouwburg te komen. houdt. Dat hebben de rollen van Keefman en Termeer dan gemeen. Maar ik maak liever geen vergelijkingen. Ik praat al te veel in vergelijkingen sinds dit stuk, ik lijk Emants wel”. Hoe kwam de keuze van dit stuk tot stand? Peter Oosthoek: „Ton kwani er mee. Het is eigenlijk heel diffuus begon nen. Ton had het boek gelezen en hij zag er wat in. Jacques, Ton en ik eigenlijk alle drie. Toen heeft Ton een proefbewerking gemaakt en vanaf dat moment was het voor ons wel zeker dat we het wilden spelen. Toen kwam het probleem van de regie. We hadden geen regisseur, dus toen ben ik.nou, ja (lacht) ik had er ontzet tend veel zin in om het te gaan regisseren hoor.het was geen moeilijke beslissing”. (Van onze kunstredactie) BRUSSEL. De Sovjetrussische pi aniste Jekaterina Novitskaja verblijft volgens het Belgische persbureau Bel ga vermoedelijk in een villa in een randgemeente van Bergen die zou toe behoren aan een familielid van de Bel gische musicus Francois Hervy. Novitskaja, die vorige week in Am sterdam aankwam voor een reeks con certen met het Amsterdams Philhar- monisch Orkest maar die sinds vrijdag middag spoorloos was, zou met Hervy willen trouwen. Dit huwelijk zou aan vankelijk enkele maanden geleden in Moskou gesloten worden, maar het werd om onbekende redenen uitge steld. Naar verluidt zou de pianiste in België om plolitiek asiel willen vragen. Jekaterina Novitskaja zou Franqois Hervy hebben leren kennen toen zij in België deelnam aan het Koningin Elisa beth concours voor nianisten. De pianiste had reispapieren die haar toestonden tot 1 maart in Nederland te blijven. De Amsterdamse politie was nagegaan of zij verbleef in een hotel in de hoofdstad, maar dat had niets opge leverd. Zij had wel vernomen dat zij vrijdag was gezien in het gezelschap van een Belgische vriend en had daar het vermoeden aan gekoppeld dat zij „misschien gewoon aan de zwier” was. Volgens andere bronnen zou Novitska ja inmiddels al met Franqois Hervy zijn getrouwd. In Amsterdam zou Jekaterina No vitskaja tijdens de viering van het 25- jarig bestaan van het Amsterdams Philharmonisch Orkest zijn opgetre den met Bella Davidovitsj, met. wie zij een pianoduo vormt, maar deze kreeg van de Russische autoriteiten geen ui treisvisum. Naar verluidt zou Jekaterina Novits kaja nu in België of in Nederland pro beren politiek asiel aan te vragen. De status van politiek vluchteling heeft zij echter niet. Dit zou geregeld moeten worden door het Haagse of Brusselse bureau van het Internationale Hoge Commissariaat voor de vluchtelingen. Kwaliteit van stuk en voor stelling hebben de herinnering dus zeer lang levendig gehou den. Die herinnering toch met opzet terzijde geschoven, keek ik dinsdagavond in het Cultu reel Centrum naar de Vlaamse voorstelling van Suiker, die in het kader van het Belgisch-Ne- derlands Cultureel Verdrag door de Koninklijke Neder landse Schouwburg uit Ant werpen werd gespeeld. Het werd een teleurstellende erva ring. Het stuk over liefde en hartstocht onder de seizoenar beiders in de suikerbiete- noogst in Noord-Frankrijk heeft van regisseur Willy Van- dermeulen veel positiefs mee gekregen. Er worden verschei dene goede rollen gespeeld (de beide Minnes zijn kostelijk), maar over de hele linie domi neert de melodramatiek en dat gebeurt naar mate de opvoe ring voortgaat in stijgende lijn. Wanneer tenslotte hoe ge sloten. Judith Lansink heeft het verder zo uitgewerkt”. Met Een Bekentenis gaat Centrum voort met het brengen van Nederlandstalig to neel. Alleen, Marcellus Emants, die van 1848 tot 1923 leefde, kun je moeilijk vol overtuiging een eigentijds schrijver noemen. Peter Oosthoek: „Ja, waarom speelt een gezelschap iemand als Emants? Ik geloof omdat je in zijn stukken wel degelijk ver bindingen ziet met zaken die ook nu spe len. De eigenschappen van Willem Ter meer, die zijn in de mensen van nu nog steeds ter herkennen, daar hoef je niet eens zo je best voor te doen”. Jacques Commandeur speelt voor het nh lange tijd meer dan een jaar

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13