Theaterdirecteur raadt 8 publiek produktie af Uw geld laten groeien. En toch vrij kunnen opnemen Eenzame Hanna wijdbeens op verwarmingsrooster Wij helpen. ABN Bank fr CENTRUM SPEELT SPEURDERSTONEEL VAN DAVID HARE mannetjesmaken Nola Rae beperkt zich tot Dirigent Smetaiek vakman van allure Prestaties Marjan Berk niet acceptabel Lunchpauzetheater in de Toneelschuur EL Ook in 1978 christelijk boekenweekgeschenk UB»»3* 15 pONDFR r> A G F F B p Q 7 8 KUNST 3n. Mimeprogramma in Shaffy Tsjechische avond I.1 =n naaf per maand. Uw rente is dan 4%. 2. U kiest voor de handige ABN Girospaar- rekening. Opnemen en storten doet u alleen via uw bank- of girorekening. U hoeft er de deur niet voor uit. En zonder opnamekosten mag u tot f 5.000,- per maand opnemen terwijl uw rente 5% blijft. 3. Als u méér rente wilt, maar toch nog vrij over uw geld wilt beschikken, neemt u een Spaar- Extra-rekening. Uw rente is dan 6%, maar als u geld opneemt betaalt u l°/o opnamekosten per keer. De mensen van uw ABN-kantoor helpen u graag verder bij uw keuze. I I I I I I I I ~l I I I I I I Jjli ■ij if M is een voorstelling geworden die bij vlage boeit, maar die ook momenten van kriebe lende verveling kent. Ik geloof dat de oor zaak van de verveling vooral bij de auteur te zoeken is, want de spelers die voor Knuckle, dat van vertaler Carel Alphenaar de Nederlandse titel Bikkelhard kreeg, zijn ingezet stellen alles in het werk de aan dacht niet te laten verslannen. AMSTERDAM. Het lag vorig seizoen al in de bedoeling dat Lodewijk de Boer voor Centrum een toneelstuk zou schrijven en dat zo mogelijk ook zelf zou regisseren. Het toneelschrijven voor Centrum is er niet van gekomen, het regisseren wel. Da vid Hare’s kritisch getint speurdersspel Knuckle ging woensdag in Centrum Belle vue onder De Boers regie in première. Het 1. U neemt een ABN Spaarboekje of een ’gewone’ ABN Spaarrekening. Daarmee mag u vrij opnemen tot f 2.500 U wilt sparen en toch tegelijkertijd een aantrekkelijke rente over uw spaargeld ontvangen. Maar u wilt ook op ieder gewenst moment over uw geld kunnen beschikken. Dat kan bij de ABN. Want de ABN heeft spaarvormen waarmee u in alle vrijheid toch een flinke rente kunt maken. Wij helpen u hier alvast met drie voorbeelden. TT A P I w Geforceerde moraal n Bikkelhard KO VAN LEEUWEN (ADVERTENTIE) ij ons >1 met Idags Jt 1, JOHAN VAN KEMPEN 4 Elektra- ijffunk- sekon- vkeung if arm- edkoop ige, van als kop- raktisch iu voor AMSTERDAM. Met een schat aan komieke trekjes, malle knipogen, pruiken, maskers, neuzen, spitse vingergebaren, verrassende attributen en watervlugge danspasjes zette Nola Rae dinsdagavond in de Zuilenzaal van het Shaffy Theater een interessante serie clowns neer. De voorstelling heet: „Some Great Fools from History". Alle gebruikte attributen en kle dingstukken zijn van Matthew Ridout, de regie is van Chris Harris en de enige speelster is Nola Rae. Jules Hamel (staande) en Frans Vorstman in Bikkelhard. (Foto Kors van Bennekom). Woensdag waren ze ermee in het lunchtheater van de Toneelschuur. Het- christelijke boekenweekgeschenk zal dit jaar ,,Wie is mijn naaste” van de hand van legerpredikant J. J. Poort zijn. Het boekje heeft als thema „Bijbel en communicatie” analoog aan het thema „boek en communicatie” van de boeken week van dit jaar. Maar er ging wel van alles mis. Eerst ging het Theatertje in Amsterdam failliet, vervolgens flopte de première onder een overdosis aan muzikaal lawaai en een vloed aan ontzettend slechte recensies. Marjan Berk heeft steeds volgehouden dat de verkeerde critici en het verkeerde, te oude publiek waren gekomen. Ze heeft het niet voorzien op de cabaretschrijvers aangezien het volgens haar gaat om eem muzikale popshow waarbij de teksten een ondergeschikte rol speelden. „Inicialy” is een niet al te bondig gefor muleerd stuk in laatromantisch idioom en van enigszins opzwepend karakter, dat op het Amsterdamse podium effectief uit gevoerd en door het publiek nogal enthou siast gewaardeerd werd. I U kunt mij helpen door informatie te sturen over uw vele spaarvormen. Dhr/Mevr.: Straat: Plaats:Tel.: Heeft reeds een rekening bij de ABN: ja/neen. Zo ja, bij ABN-kantoor: In ongefrankeerde envelop zenden aan: ABN Bank, Afd.OD. 50, Antwoordnummer 1555,1000 PA Amsterdam. .Waarschijnlijk doordat er geen belang rijke Tsjechische pianoconcerten geschre ven zijn, was de soliste van deze avond, Cristina Ortiz, te beluisteren in een compo sitie van Russische makelij: het Derde concert van Prokofjev (dat indertijd door deze jonge musicienne ook in Haarlem met het NPO werd voorgedragen). Dit meest Frans geaarde van de (vijf) pianoconcer ten van deze Sovjet-componist, is een werk waarin een virtuoos pianiste als Cristina Ortiz, die van uitpakken houdt, goed tot zijn recht kan komen. Van begin tot (het langdradige) eind was er zekerheid in het heldere spel van deze in Londen gevestig de Braziliaanse pianiste. Ook in de (objec tieve) artistieke aanpak liet zij geen ruimte voor twijfel over. Wat in de praktijk bij deze compositie al gauw gebeurt, is dat de solistische verrich tingen (ondanks het door Prokofjev be doelde slagtechniekkarakter van veel pas sages) dynamisch wat in de verdrukking komen door de overladen orkestpartij. Hoewel dat ook in deze overigens briljante uitvoering soms het geval was, konden alle betrokkenen terecht veel bijval oogsten voor de wijze waarop-alles verder in voor name eenheid, kleurrijk tot uitdrukking kwam. Gastdirigent Vaclav Smetacek voor het eerst bij het Concertgebouworkest bleek zijn publiek in de na de pauze ge speelde Zesde Symfonie van Dvorak zo veel te kunnen bieden, dat hem na afloop een ovationeel applaus ten deel viel. Smetacek was voorheen dertig jaar lang dirigent van het Praags Symfonie-orkest (een stedelijk ensemble; niet te verwarren met de Tsjechische Philharmonie), maar vervult thans nog uitsluitend gastdirecties. In zijn exacte manier van dirigeren, die prettig moet zijn voor de orkestleden om op te spelen, doet hij enigszins denken aan het type van de kapelmeester. Een ouder wetse (in positieve zin) vakman met allure. Al komt deze 71-jarige dirigent in Dvo raks Zesde ook aan de tederheid in het werk tegemoet; slap wordt het nooit. On der zijn leiding wordt alles duidelijk gepo neerd en vrijwel ieder motief markant geprofileerd neergezet. Het genuanceerd spelende Concertgebouworkest kon overi gens in de finale ternauwernood voldoen aan de eisen van lenigheid, die Smetacek voor de uitvoering van zijn, als totaliteit geslaagde, stuwende interpretatie stelde. Een andere, nog levende, landgenoot van Smetacek werd door het Concertge bouworkest ter inleiding van het program ma verdedigd De 68-jarige Jiri Pauer was verantwoordelijk voor een symfonisch ge dicht, „Inicialy” genaamd. Het werd door hem in 1974 geschreven als „in memori- am” voor zijn, een jaar eerder gestorven leermeester, Alois Ha ba; de Tsjechische componist die internationale bekendheid heeft gekregen vanwege diens ontwikke ling van het kwarttoonstelsel en de experi mentele toepassing van nog kleinere inter vallen. ol Music ner/ver- i lange-, en FM 20 Watt ?n regel eer met vormige t, supe- »lby ruis band- ndteller, >che af- set met i 1498- Want juist haar teksten werden unaniem afgekraakt. Afgezien van het feit dat ze onder het muzikale geweld amper ver staanbaar waren missen ze elke originali teit en het showtje is gewoon niet fijn. Bill van Dijk en Bob van Leeuwen (vooral eerstgenoemde werd geroemd) kwamen er niet eens zo slecht af maar moeder Marjan Berk zelf werd niet bepaald bejubeld. Het programma beleefde geen zege tocht. Overal zeer weinig publiek: tussen de 50 en hooguit 100 mensen en bovendien nog de ervaring dat de helft het in de pauze meestal meer dan zat was en opstapte. Roel Oostra heeft de produktie in het begin van het seizoen gezien tijdens een van die allerminst gelukkige voorstellin gen in schouwburg Veenlust in Veendam. Hij vond het een slecht programma en liet zich door Marjan Berk niet bepraten. Maar nu komt het: in de voorreservering waren voor de voorstelling van 2 maart in Drachten al 500(!) kaarten besteld, afgaan de op de wervende voorinformatie van Roel Oostra in het jaarprogrammaboekje dat half augustus verscheen. En toch kan ik dit mijn publiek niet aandoen, aldus Oostra. Hij was eerst van plan het programma helemaal te annule ren maar koos voor de ongebruikelijke formule van een „afrader”. Dat stond ook in de tekst die hij alle bestellers van kaar ten voor „Moeder en haar jongens” liet zenden. Hij bood hun de kans de kaarten in te leveren („niet goed, geld terug”) en te ruilen voor een andere voorstelling of in te wisselen voor jeugdkaarten. Drachten reageerde alert. Van de 500 bestelde kaarten zijn er nu nog 120 overge bleven voor de show van Marjan Berk. AMSTERDAM Tsjechische muziek en een Tsjechische dirigent bepaalden al lereerst de sfeer op het gisteravond gege ven abonnementsconcert (B-10) van het Concertgebouworkest. In een zoals gebrui kelijk stampvol Amsterdams Concertge bouw werd ditmaal weer eens zonder al te hinderlijk gehoest en gekuch geluisterd; hetgeen op een geboeide aandacht wees. ieder uit haar naaste omgeving neemt aan dat Sarah zelf een eind aan haar leven heeft gemaakt. Sarah’s broer Curly, een jongen die op zijn vijftiende jaar van huis is weggelopen en nu (twaalf jaar nadien) in Peru in de wapenhandel geld verdient, verneemt de dood van zijn zusje uit een Engelse krant. Hij komt naar Engeland om achter de werkelijke toedracht te komen Met de komst van Curly begint het stuk en David Hare suggereert een spannender plot dan in werkelijkheid aanwezig is. In die toch al niet zo sterke intrige verpakt Hare zijn kritiek op een samenleving die alleen maar aan geldverdienen denkt. Hij plakt een moreel moeilijk te aanvaarden huizenspeculatie vast aan de verdwijning van Sarah, die een oprecht denkend rust punt in de maatschappij van bikkelharde opportunisten moet zijn geweest. Maar al les tesamen komt de moraal die Hare zijn stuk heeft willen verweven wat zwakjes over. Lodewijk de Boer heeft alles op alles gezet de sfeer van harde meedogenloos heid te treffen en in bepaald opzicht is hij daar wel in geslaagd. Maar met een stuk waarin de verwikkelingen al teveel moeten worden uitgelegd is het een lastige opgave steeds te blijven boeien. De Boer zorgde voor een beweeglijke speltrant en op die beweging is ook het decor ingesteld. De twee meestgebruikte lokaties, de plaatse lijke discoclub en de ouderlijke woning van de Scotts, staan aan de zijkanten van het speelplan. Daarachter, gedeeltelijk zichtbaar een soort loopstraat. En zo zie je Jules Hamel als Curly Scott de benen onder zich vandaan lopen, van lokatie naar lokatie op speurtocht. Jules Hamels spel is aantrekkelijk ge noeg om voor het belangrijkste deel te boeien. Vooral de scènes met zijn vader (een bankier zonder scrupules, voortreffe lijk afgebeten gespeeld door Frans Vorst man) behoren tot de sterkste scènes van het stuk. Hamel speelt zijn rol afdwingend en zakelijk aggressief, gevoelens buiten sluitend en hij houdt dat prima vol. Hen riette Tol, aanvankelijk onherkenbaar, is Sarah’s vriendin Jenny en zij speelt haar met een volwassen zelfverzekerheid die gepaard gaat aan intelligentie. Elisabeth Hoijtink, Jimmy Berghout en Luk van Mello leyeren trefzeker spel in de kleinere rollen. Lodewijk de Boer maakte samen met Tom Barlage zelf de muziekcomposities. Electronische klanken die op een thriller- manier sfeerbepalend werken. Maar zo bij elkaar is Bikkelhard niet veel meer dan een zichtbaar geworden speurdersverhaal waar enige geforceerde moraal is tussen- geschoven. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Evenals in 1977 zal de Werkgroep Christelijk Boekenweekge schenk dit jaar met een alternatief ge schenk voor de boekenweek uitkomen, omdat zij zich niet kan verenigen met de normering bij het samenstellen van de geschenken, zoals die door de Collectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek (CPNB) wordt gehanteerd. (Van onze kunstredactie) GRONINGEN. Theaterdirecteuren doen over het algemeen nijver hun best voor een volle bak. Wervende leuzen in de jaarprogramma's, lokkende advertenties, ludieke omschrijvingen Het geachte publiek mag graaien in de bak met aan prijzingen. Meestal, want er bestaan uit zonderingen. Zo’n exceptie is Roel Oostra, directeur van de Lawei in Drachten. PR_6215j „Een afrader," aldus Roel Oostra toen een muzikale show „Moeder en haar jon gens” in roulatie kwam in de vaderlandse schouwburgen. Oostra heeft het program ma voor zijn theater geboekt voor donder dag 2 maart maar dat gebeurde al ver voor de première. Dat is gebruikelijk in de theaterwereld. Soms boekt men in optie, maar nog vaker is een programma al voor het voorseizoen door het hele land ver kocht. Nog voordat er een noot gespeeld is of een tekst op papier staat. Puur op naam van de acteurs, de schrijver of de cabare tier neemt men het risico in de verwach ting dat het uiteindelijk artistiek en com mercieel zal slagen. Toen de actrice-cabaretière Marjan Berk een eigen programma aankondigde van teksten en liedjes rond het thema van een moeder en haar zoons waren de ver wachtingen positief. De gedachte was zo'n beetje dat die lieve modernistische ma haar wereldje zou spiegelen aan die van de beide jongens. Vandaar de titel „Moeder en haar jongens". Haar man, Ruud Bos, een goede naam in de theaterwereld, zou de muziek schrijven. Dat kon niet kapot, aldus het idee. Erica van Dijk heeft Ey- ens stuk vertaald en nu heet het „Waarom Hanna altijd met haar rok omhoog staat”, een intrigerende ti tel die de nieuwsgierigheid een lichte prikkel geeft. Hanna’s uitverkoren plekje in het wassenbeeldennu- seum, waar zij het prettig vindt tot zichzelf te komen, is een verwarmingsrooster op de vloer. Daaruit stijgt een krachtige warme lucht stroom op en Hanna geniet ervan daar wijdbeens bo ven te staan, terwijl haar soepele rok opbolt. Een ei gentijdse vorm van symbo liek, zou je kunnen zeggen, want het is ook de plaats waar Hanna geestelijk haar rok optilt, zich uit zo als ze is, zich blootgeeft. De goed klinkende verta ling van Erica van Dijk si tueert de handeling niet meer in het oorspronkelij ke New York, maar in Am sterdam. Hanna komt nu uit Rosmalen en Arizona uit Drente. Op zich is dat Achtereenvolgens zien we hoe een aap ontdekt dat hij met drie vruchten kan jongleren, hoe een mens ontdekt dat je je met de pels van een dier kunt omhullen en dat je met een egel je haren kunt kammen, hoe God een slang met pootjes creëert en het dier die pootjes uitrukt als het ondeu gend is, hoe Adam en Eva ontstaan en kennismaken met die rotte appel, hoe een Griek gestraft wordt voor zijn nieuwsgierigheid, hoe Daniel het opneemt tegen een leeuw en daarna tegen de Ro- 1 meinse keizer, hoe een hofnar, een Arlec- i chino, een Jan Klaassen, een muzikale ‘ëlown en een space-clown zich gedragen, kortom hoe een spottende lachebek door de geschiedenis heenstrompelt. Clowns hebben ongewild een funktiè in de maatschappij: door het vergroot weer geven van kleine menselijke zwakheden houden ze ons een lachspiegel voor en door het zeggen van de waarheid waar dat voor ieder ander verboden is, op een ma nier waar je ook nog om lachen kunt, vormen ze vooral onder moeilijke politieke omstandigheden een perfekte uitlaatklep. Nola Rae is van huis uit een danseres en kreeg vooral grote bekendheid als mime- speelster onder andere in The Friends |K ■■Roadshow. Het opvallende bij haar jong- Wste avondvullende solo is, dat zij samen met Chris Harris een groot aantal figuren 54 I uit de geschiedenis aandraagt, die de hierboven geschetste funktie uitstekend zouden kunnen illustreren, maar dat in de 1 praktijk absoluut niet doen. Het enige wat er gebeurt is, dat die I figuren zelf een moment op het toneel j Verblijven dankzij het mimische talent van I Nola Rae. Met uitzondering van enkele uitschieters, komt ze niet verder dan man- netjesmaken en omdat ze van nature zelf 1 een clowntje is, zijn het ook nog erg leuke mannetjes. Praten doet ze niet, dat wil zeggen ze geeft geen geluid ook al zijn haar mondbe wegingen zo duidelijk dat je toch steeds weet wat ze nou eigenlijk bedoelde te zeg- gen. Alle geluiden zijn opgenomen op de I band behalve dan een fluitsolo en wat gekras op een viool. Als decor is er een boom bestaande uit een soort tentje met daarboven een aantal paraplu’s. Het blijkt een boom met een uiterst rijk leven te zijn In het laatste deel is er ook nog een pop penkast. Tot de hoogtepunten behoren Nola als aap vol verwondering, Nola als scheppen de god, Nola met een witte pruik in een hlenuet met vriendelijke reacties op haar partner en felle uitbarstingen tegen de 1 man die haar bij het passeren steeds on handig op de tenen trapt, en vooral, Nola als marionet die stervend in de poppen kast wegzakt omdat Nola als Jan Klaassen met een grote schaar de draden, waar ze aan hing heeft doorgeknipt. De funktie van de clown als uitlaatklep ‘-'v, lunatic van vie tiuwu aio cticictctvrvicp is de laatste tijd steeds meer overgenomen door cabaretiers of door televisiefiguren j (Archie Bunker), maar daarnaast blijkt een opvallend aantal jonge mensen zich te willen specialiseren in het clownsvak (De Academie voor expressie in woord en ge baar in Utrecht heeft een clownsopleiding en de Theaterschool in Amsterdam heeft een groot aantal mime-leerlingen) en ter wijl de meeste grote clowns uit de ge schiedenis toch mannen waren, blijken er nu juist veel meisjes zich tot de clownerie te voelen aangetrokken. Onder hen neemt Nola Rae een zeer vooraanstaande plaats in. Tot en met 25 februari zal ze iedere avond in het Shaffy Theater te zien zijn (aanvang half negen). CONRAD VAN DE WEETERING HAARLEM. Twee wat vereenzaamde mensen, wat teleurgesteld in het le ven, ontmoeten elkaar in de schijnwereld van een wassenbeeldenmuseum an nex spiegeldoolhof. Zij heet Hanna en ze is kassa- juffrouw bij een simpele vermaaksbioscoop. Hij heet Arizona en doet iets in de horeca. Ze hebben ge meen dat ze allebei vanaf het dorpse platteland in de grote stad terechtgekomen zijn, waar de grootst moge lijke mensenconcentratie schijnbaar paradoxaal hand in hand gaat met de grootst mogelijke een zaamheid. Hanna en Arizo na doen elk hun eigen ver haal. Het is de intrige van een kort stuk van de Ame rikaan Tom Eyen, Karla Wildschut en Marius Mon- kau spelen het in ons land David Hare, ook de auteur van de muzi- sle produktie Rock ’69, eerder dit seizoen |oor Centrum opgevoerd, heeft met Bik- telhard een stuk geschreven dat handelt [ver een vermeende zelfmoord - of moord. |n een Engels dorpje ten zuiden van Lon- len verdwijnt een meisje, Sarah Scott, tiaar jas is gevonden op een naargeestig tuk strand aan de Engelse zuidkust en een niet alleen een onnodige in greep, het doet ook nog erg kneuterig aan. Het lijkt soms of alles wat we uit het buitenland halen onmid dellijk in een velletje Bra bants Bont moet worden verpakt. Waarom Hanna altijd met haar rok omhoog staat is wel speels geregisseerd door Theo de Groot en Kar la Wildschut en Marius Monkau leveren elk hun deel om te zorgen voor een vlot lopende korte toneel- produktie. Vooral Karla Wildschut overtuigt op de manier waarop zij Hanna’s isolement verbloemt door exhibitionisme en rad taal gebruik. Het toneelbeeld, waarvoor de regie verant woordelijk is, oogt eenvou dig maar doeltreffend. Naar mijn smaak een pri ma produktie voor het lunchtheater, in de stijl waarin ze bijvoorbeeld in een stad als Londen bij bosjes zijn te zien. KO VAN LEEUWEN ij

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 15