Novitskaja wil snel trouwen ÏBBQ Erkenning voor cineast Moshe Mizrahi na La Vie devant soi 4 E Keukens en tegels kijken bij Bouwmatron nd au Enkel opening Dumbarton aks blijkt briljant Deze maanden is er elke week wel weer wat nieuws op orgelgebied bij ons te beleven. 1 Ik beschouw mezelf vooral als verteller” Luut de Gelder en Gerda Spierenburg in raadhuis Bloemendaal K bdMwmatrah 'raag verlopen première bij Nationale Ballet UI u s Exotische buurt 12 V R 1 J P A G 2 4 F F P R U A R I 19 7 8 KUNST 13 kelijk sn door van i Hl i Pieter Lierop tie ik. 7 Nieuwe Yamaha's bijvoorbeeld, en 4 nieuwe Solina's, en nu weer deze Farfisa: f 5 Poëzie in beelden en batiks KRUISWEG 45-49, HAARLEM, 023-320244. BIJ STATION EN PARKEERGARAGE ■SF HAARLEM. De uit Friesland afkomstige schilder Sies Bleeker stelt met zijn werk in de Vishal [WH een fundamenteel probleem aan ™jl de orde: moet een kunstwerk een duidelijk herkenbare bedoeling hebben of mag de kunstenaar zo- rer gaan dat hij zijn werk van ledoelingen ontdoet. Bleeker tast de daarmee samenhangende grenzen af: door een vorm van [minimale” kunst te betrachten maakt hij nog net herkenbare (en pchtbare) vormen. ■BB I (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) -EM (ADVERTENTIE) onderlinge I-, *4* V 4 -222821 BRUSSEL (Reuter, AP). De Sovjet- russische pianiste Jekaterina Novitskaja, die vorig weekeinde uit Amsterdam was verdwenen, heeft aan de Belgische autori teiten gevraagd de formaliteiten voor het huwelijk met haar verloofde, de musicus Francois Hervy, zo snel mogelijk af te handelen. Een kunstenaar kan zich afvragen hoe ver hij kan gaan tot zijn werk volmaakt voorstellingsloog wordt. In de abstracte ftunst kan dat ertoe leiden dat hij moet In het programma lezen we (van Hans van Manen) „Aspecten die mij in deze kompo sitie in hoge mate intrigeren en die mij inspireerden tot de gelijknamige choreo grafie zijn de snelheid, de gevarieerde klankkleur en de verrassende, melodische sfruktuur, die ogenschijnlijk een ander ritme heeft dan het basisritme. In dit mu ziekballet voor vier dansers heb ik gepro beerd een logische continuïteit in de afwis seling van de mannelijke en vrouwelijke soli te bereiken door het overnemen van eikaars variaties, zodat de snelheid niet wordt onderbroken". Vooral in het eerste deel, een doorzichtig spel van watervlugge solo’s, is de choreo graaf werkelijk briljant in zijn opzet ge slaagd. Hier krijgen zijn solisten, (in volg orde van opkomst (Clint Farha, Mea Ve- nema, Han Ebbelaar en Alexandra Radius ook de meeste kansen om sprankelend uit te dansen en incidenteel zelfs virtuoos te schitteren. Door het steeds van elkaar overnemen van korte soli is het inderdaad mogelijk er een hoog tempo in te houden, wat anders te vermoeiend geweest zou zijn. In het tweede deel is het echter gedaan met het tempo en krijgen we een nogal gezocht duet van Alexandra Radius met Han Ebbelaar, dat naast een paar fraaie liftpartijen (de mand draagt de vrouw door de lucht), een groot aantal experi menten met het uit haar evenwicht voor over, achterover of opzijhangen van de danseres worden uitgevoerd. Als de chore ograaf het niet meer weet, laat hij voor de grap de danseres bewegingen maken met opgetrokken voeten of met opgetrokken knieën of hij laat haar op de hakken lopen, komieke effekten, die voor een balletten maker met een ervaring als van Hans van Manen, wel wat erg dun zijn. laatste Midzomernachtsdroom van Men delssohn zo aardig sprankelend uit de bus komen. Hoe heeft u het als Israe li voor elkaar gekregen dat specifieke Parijse milieu zo authentiek te schetsen? derwijze een heel nieuwe dimensie die volkomen los staat van wat elders in de wereld wordt gedaan en met name dan de decoratieve versieringswijze van de stof fen zoals die in Zuidoost-Azië wordt ge hanteerd. Weet u of Ajar autobio grafische elementen in dit boek had gestopt? van boek en film te lezen en te zien is.” „Maar wat de belangrijk ste invloed is geweest op La vie devant soi is, denk ik, Victor Hugo’s Les misera- bles. Er zit een aantal pa rallellen in, dat ik in de film (Tot en met 3 maart, van dinsdag tot en met zondag geopend van 14-17 uur). CEES STRAUS Is de film al in Israel vertoond? Grootse collectie keukens in .hout en kunststof. Moderne inbouw- apparatuur. En tegels die aan een verfijnde smaak beantwoorden. Ajars boek, die al wel werd uitgebracht, is er een be stseller gebleken.” itomai 1 steer Watert staal, ind. 1 In deze nieuwe Farfisa 5630 is een fantastische synthesiser ge bouwd. Polifoon als piano, harp sichord, honkitonk en strings met sustain. Monotoon met 9 volmaakte instrumentenstem men met o.a. wha-effekt. Deze synthesiserstemmen zijn maar liefst afgeleid van Farfisa's duurste model, de 259R van f 12.995 I De 5630 heeft bovendien memo ry (geheugen) op het éénvinger- systeem. Komt u weer even kijken en spelen Zij exposeert niet zo vaak in deze streek, zodat een vergelijking met vroeger werk moeilijk is. Haar bronzen zijn in een tijdlo ze en compromisloze stijl opgetrokken, al valt ze nog wel eens terug op al te traditio nele oplossingen. Behalve in abstracte vor men werkt ze vooral met kinderkopjes die ze heel onbevangen en spontaan neerzet. Wel is te zien dat het soms om opdrach ten gaat die nu eenmaal aan de „realiteit” moeten beantwoorden. In de kleine plas tieken, waarin ze zich veel vrijer opstelt, is een grotere behoefte aan deformering te zien. Beide stijlen hebben hun charme en kunnen ook best naast elkaar bestaan. Wat meer lef op groot formaat uitgedragen, zou daarom ook best een kans van slagen hebben. De kikkers, waarvoor houtstron- ken hebben gediend en die hoogstens een decoratieve waarde hebben, moeten we dan maar snel vergeten. 1* Iets van haar werk was vorig jaar al in het Frans Halsmuseum te zien, maar hier in het raadhuis toont haar werk al veel meer rijpheid. Ze wendt de batiktechniek vooral aan om een poëtisch, bijna impres sionistisch moment te suggereren. Een verstilde en droomachtige sfeer omgeeft het hoofdonderwerp dat steeds losstaat van zijn eigenlijke omgeving. De dieptewerking is bij haar heel preg nant geworden: ze lijkt steeds een voor waarde te worden voor het slagen van de uitbeelding. Hoe duidelijk dat is, bewijzen de kleurstellingen. Zelfs wanneer er vrij harde kleurschakeringen worden gekozen, blijft haar werk nog veel lyriek sugge reren. Luut de'Gelder komt uit Vogelenzang. U heeft Franse films ge maakt, Israëlische films en een vorige film, Rachels man, was een coproduktie met Engeland. Hoe gaat u nu verder? -—Eén van de dingen die het meest spreken in de film, is het vreedzaam naast elkaar leven van jo den en Arabieren binnen één gemeenschap. Was dat als thema al even sterk in Ajars boek verwerkt? „Ja, daar zat het allemaal al in, maar ik wil er wel iets Zij heeft de betrokken functionarissen in de Zuidbelgische plaats Bergen ver zocht te mogen trouwen zonder de norma le wettig verplichte voorpublikatie van drie weken. In uitzonderlijke gevallen is dat mogelijk. Wanneer zij kan trouwen voordat haar visum voor de Benelux verloopt, dat is 1 maart, kan zij in België blijven zonder vluchtelingenstatus of politiek asiel aan te vragen, zo is uit welingelichte kringen ver nomen. (Tot en met 12 maart, dagelijks van 10-17 uur, op zondagen van 13-17 uur). BLOEMENDAAL. Sterk poëtisch ge laden werk bepaalt de aard van de ten toonstelling van twee vrouwen in de bene denzaal van het gemeentehuis van Bloe mendaal. Daar heeft Luut de Gelder haar plastieken neergezet en Gerda Spieren burg haar batikschilderijen opgehangen. Beelden en schilderijen vullen elkaar hier erg mooi aan. Gerda Spierenburg, afkomstig uit Spaarndam, ontwikkelt zich de laatste jaren als een schilderes die rijk is aan gevoelens en uitdrukkingen. Ze geeft aan de zelf bestudeerde batikschil- „Tegenwoordig lijkt het miraculeus als zo iets nog eens voorkomt. Maar het bestaat nog wel min of meer in Belleville; daar heb je joden en Arabieren die uit dezelfde landen afkom stig zijn: Algerije, Tunesië, Marokko en die wonen op nieuw samen in dat kleine stukje Parijs. Een heel exo tische buurt, het lijkt wel een kashba. Toch zie je dat er ook weer kleine schei dingen worden getrokken. Joodse winkels en restau rants aan de ene kant van de straat, Arabische zaken aan de andere kant. De jo den blijven typisch ook aan die ene kant van de straat en de Arabieren steken evenmin over. Het is jam mer, maar zo gaat het. Eer lijk gezegd is de weergave in mijn film dus niet hele maal realistisch in dit op zicht, maar nog een beetje wishful thinking." Er ligt in de Vishal, als een soort educa tieve begeleiding, een tekst waarin wordt gesteld dat „we” er allemaal aan gewend zijn om kunst te bekijken van bedoelingen die er achter liggen. We vragen de kunste naar naar zijn bedoelingen om deze te kunnen begrijpen. Bleeker zegt daarover dat een voorstelling volgens hem niet te interpreteren moet zijn als „natuur”, een boom of wat dan ook. Daarmee, aldus Bleeker, maak je het zien, waarnemen en ook het schilderij als aanleiding voor ge waarworden onschadelijk en risicoloos. Waarbij ik voorop moet stellen dat het alleen voor zuiver esthetisch gerichte kunst opgaat. Wanneer een kunstenaar sociaal of politiek geëngageerd werk wil maken, zal zijn bedoeling zijn dat zijn ideeën zo duidelijk mogelijk zullen overko men: de boom als boom dus en piet anders. Het zou het ontkennen van historische lessen zijn om te oordelen dat de gewaar wording van deze vorm van kunst risico loos en onschadelijk zou zijn. Toch klopt er in Bleekers opvattingen iets niet meer. De schilder, die zijn inspira tie vaak in het weidse Friese landschap heeft gevonden waar land en lucht moeite loos in elkaar lijken over te gaan, moet toch wel degelijk bedoelingen met zijn werk hebben die hij aan zijn publiek wil overdragen. Louter het feit dat hij zijn schilderijen tentoonstelt, geeft al aan dat hij een bedoeling ermee heeft, van mijn part de bedoeling van het niet-bedoelen. De enige consequentie die hij uit zijn werk kan trekken, is het afhuren van de Vishal, er een fraai bordje met een aan kondiging ophangen en de ruimte dan verder geheel leeg laten. Op die manier attendeer je het publiek pas op je wens om kunst zonder bedoelingen te maken. Maar kunstenaars zijn nu prestatie (en daar mee bedoeling-jgericht. Ook Sies Bleeker. een roman geschreven over de kozakken die in de revo lutie aan de communisti sche kant hadden gevoch ten. Toen een kozakkenge- neraal hem attaqueerde, met als argument dat Ba bel zelf niet eens in staat was orh paard te rijden, toen antwoordde Babel: je hoeft niet ooit in een soep terrine te hebben gezeten om zelf soep te kunnen maken!” Weet u toevallig wat Emile Ajar van uw film heeft gevonden? Simone Signoret, zoals ze in de film La Vie devant soi te zien is in de rol van Madame Rosa. Keukens en Sanitair B V. kVVan de Venne B Van der Sluis N V. Nijverheidsweg 27. Waarderpolder. Haarlem Tel 023-319120 Open werkdagen van 9 tot 17 uur, zaterdag van 10 tot 16 uur. Alphenaar 1 AMSTERDAM. Omlijst door twee Jcorte en één langer ballet gaf Het Natio nale Ballet donderdagavond in de Amster damse Stadsschouwburg twee zeer lange pauzes. Iedereen die iets met dans te ma ken heeft was er weer, want er was een prmière van Hans van Manen en achteraf een feestje omdat Het Nederlands Ballet- erkest 1272 jaar bestaat. Over het derde deel valt eigenlijk hele maal niets bijzonders te vertellen, aan de doelstelling in het programma voldoet het niet meer en het is ongeveer zo boeiend als een nachtkaars. Blijft over een fraai decor van Keso Dekker en een fascinerend eer ste deel en dat. is al heel wat. CONRAD VAN "DE WEETERING „Dat milieu was hele maal niet zo vreemd voor me. Ik heb namelijk egn nogal vreemd verleden. Ik werd in Alexandrië, in Egypte, geboren en heb een Franse opvoeding gehad; mijn moeder was Franse. Maar ik ben óók Israeli. Toen ik 14 jaar was, in 1946, ben ik naar Israel ge trokken, want van mijn va ders kant stam ik uit een oud Jeruzalems geslacht. Maar in 1953 en 1954 heb ik weer twee jaar lang in Pa rijs gewoond en sinds 1958 woon ik daar permanent.” „Ik ging tussentijds terug naar Israel om er een aan tal films te maken, nadat ik in Frankrijk met filmen was gestart. Ik heb zelfs een korte periode in Belle ville gewoond, zodat ik het milieu daar wel aardig ken. Daarbij komt dat ik welis waar jood ben, maar in Egypte opgroeide en dus ook beïnvloed ben door de Arabische cultuur.” „Al die elementen samen hebben mij in staat gesteld in mijn film die merkwaar dige buurt van Parijs op realistische wijze te bena deren, waar Ajar het in zijn boek enigszins abstract had gehouden. Toen ik Ajar vroeg of hij Belleville eigenlijk wel kende, zëi hij van niet. Hij was er eehs een keer heen geweest om te kijken hoe het èr daar uitzag. .„Voor een kunstenaar hoeft het ook niet echt een probleem te zijn dat hij de dingerf die hij beschrijft niet altijd zelf aan den lijve heeft ondervonden. Er be staat een verhaal over Isaac Babel. Die heeft eens „Ik weet dat, als ik onder werpen bij de kop neem uit mijn eigen achtergrond, ik dan een Mediterrane zet ting nodig heb. Egypte bij voorbeeld. Waarom niet? Ik ben er geboren! En mijn Franse culturele achter grond stelt me in staat films in Frankrijk te ma ken. Ik vind het achteraf wel spijtig dat Rachels man, dat een bijbelse film was, vanwege de Engelse acteurs Engels gesproken moest worden, terwijl He breeuws meer passend was geweest.” „Terecht of ten onrechte beschouw ik mezelf voor namelijk als verteller, dus het gaat mij om verhalen die me moeten aantrekken, en waar die zich afspelen, daar probeer ik dan ook de films te maken „Ja, het is inderdaad waar dat ik vanuit Frank rijk, na het succes van La vie devant soi, nogal wat aanbiedingen heb gekre gen. Het vertrouwen dat men in een regisseur stelt, wordt altijd afgemeten aan zijn laatste film, en dan niet aan wat die artistiek bete kend heeft, maar aan wat die commercieel heeft ge daan. Het is dus nu gemak kelijker voor me geworden om door te gaan met fil men. Maar het probleem is, dat je als regisseur niet de films wilt maken die ande ren jou willen laten maken, maar de films, die je zelf gerealiseerd wilt zien. „Binnenkort beginnen de opnamen voor mijn volgen de project. Ook weer de verfilming van een be kroond boek: Prends garde de la douceur des choses, van Frangoise Billetdoux, vorig jaar onderscheiden met de Prix- Interallié. Ik beloof overigens dat ik niet alleen nog maar films op basis van boeken zal maken." meer over zeggen. Het is een belangrijk thema voor me geweest, hoewel niet het hoofdthema. De film gaat in eerste instantie over een passie; over de relatie tussen die oude vrouw en dat jongetje. Dat zij joods nog'êxtra* heb'geaccentü- eerd. Bijvoorbeeld het ge vangenistrauma bij de hoofdpersonage in Les mi- serables, dat is het Ausch- witz-syndroom van Mada me Rosa in La vie devant soi geworden. En zo is er veel meer, tot in details toe. Ik heb voor ik ging filmen speciaal nog eens Les mise- rables doorgelezen en toen werd Ajars boek me ook nog veel duidelijker.” „Nog niet. Het gaat wel zeer binnenkort gebeuren, maar de vertaling van „Ik dacht dat er een paar autobiografische elemen ten in zaten, maar niet zov eel als in Pseudo, het boek dat Ajar na La vie devant soi heeft geschreven. In ejk geval is Ajar nooit een Ara bisch jongetje geweest en zijn moeder geen prostitu ee. Wèl is zijn moeder op een soortgelijke wijze ge storven als Madame Rosa en is hijzelf ooit in een pleeggezin terechtgeko men, zoals aan het einde van Madame Rosa op be vredigende wijze neer te zetten. Maar toen de film uitkwam, ging hij toch liever niet in op onze uitno diging de première bij te wonen. Ik weet dus niet of hij de film intussen wèl heeft gezien en er tevreden over is. Ik ben daar zelf eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar.” ^gdert 1849 Gierstraat 52-56 - Haarlem - Tel 023-312992 Moshe Mizrahi: „Ik moet zeggen dat ik hem slechts één keer heb ontmoet en toen moest ik mijn film nog beginnen. Hij heeft me ge vraagd of hij het script mocht inzien, en dat heb ik hem toegezonden. Hij schreef me in een vriende lijke brief terug dat hij in het script de essentie van zijn boek duidelijk had her kend en dat hij Simone Sig noret in staat achtte de rol AMSTERDAM. Twee weken geleden werden in Frankrijk de Caesars uit gereikt, de Franse tegen hangers van de Oscars in Amerika. De Caesar voor de beste vrouwelijke hoofdrol kwam terecht bij Simone Signoret voor haar optreden in La vie devant soi, de film die kort gele den zijn Nederlandse pre mière beleefde. Onlangs vertoefde de Israëlische re gisseur van deie bekroon de film, Moshe Mizrahi, een aantal dagen in Neder land, vergezeld van Michal bat Adam, een Israëlische actrice die een belangrijke rol speelt in La vie devant soi, zoals trouwens in alle films van Mizrahi en in diens privé-leven tevens. balanceren op de grens van het volkomen lege doek en een zo gering mogelijke aan duiding van wat ge wenst,wordt. De mini mal art van de jaren ’60 heeft tal van voorbeelden laten zien hoe de kunst van haar „kunst”-aspecten werd ontdaan en onderzocht werd ook wat het essentiële is dat kunst tot kunst bestempelt. Bleeker die tot deze richting mag wor den gerekend, gaat bovendien een stapje verder door in zijn probleemstelling ook de fundamentele kunst te betrekken, hoe wel hij zich in deze zeer schroomvallig opstelt door niet meer te doen dan heel vaag de wezenlijke kern van de fundamen tele schilderkunst aan te geven. Zijn kleu ren zijn al bijna geen kleur meer, zijn vormen hebben nauwelijks meer inhoud. Wat dan overblijft is het zichtbaar ipaken van de verfstreep, de toets en de materiaal- behandeling. in hun omstandigheden niet meer toe. Als mensen het moeilijk hebben, krij gen ze de neiging meer te letten op wat ze gemeen schappelijk hebben, dan op wat hen scheidt.” „Er bestaat zo iets als so lidariteit onder mensen die er ellendig aan toe zijn. Dat zit in het boek en dat staat in het werkelijke leven. Hoe het komt dat mensen onderling gehecht zijn, is iets heel anders. Ik heb Alexandrië gekend in de jaren ’30 en ’40. Daar zag je joden, Arabieren, Arme niërs, Grieken, Italianen en die konden ondanks hun verschillen daar in harmo nie samenleven, met een opmerkelijke tolerantie.” Sies Bleeker laat grenzen van het herkenbare zien IP®' Bij het eerste ballet „Le Tombeau de Couperin” (18 minuten) van Balanchine is er helemaal geen decor, bij het tweede „Dumbarton Oaks” (13 minuten) van Van Manen is er alleen een dubbel achterdoek, dus voor het changement is geen half uur nodig Misschien zouden de pauzes goed zijn om te bekomen van de diepe impressies die de vertoonde werken op de toeschou wers maakten, maar kom nou, Tombeau de Couperin bestaat uit vier contredansen uit de tijd van de barok, die met hun virtuoos dooreen geweven figuren best in teressant zijn, maar die toch weinig ge sprekstof bieden en het jongste werk van Van Manen is ook niet veel meer dan decoratief te noemen. i Tegen een bijzonder fraai decor met ,j, silhouetten van boombladeren voor een I gefotografeerd gebouw dat er uitziet als een Engelse kostschool, maar dat vermoe- delijk wel het landgoed Dumbarton Oaks zal voorstellen, dansen vier mensen vlot en vaardig op de muziek die Igor Stravinsky in 1938 op dat landgoed schreef. Het jari ge Nederlands Balletorkest speelt deze muziek onder leiding van Lucas Vis netjes maar wat vlak, terwijl ze juist in het eerste ballet met muziek van Ravel en in het 4- Een in kersehout uitgevoerde tors van Luut de Gelder en enkele batikschilderijen van Gerda Spierenburg in het Bloemendaalse gemeentehuis. La vie devant soi is de verfilming van de gelijkna mige, in 1975 met de Prix Goncourt onderscheiden roman van Emile Ajar, en gaat over een bejaarde prostituée die zich de zorg heeft aangetrokken voor de kinderen van de vlakte. Haar huis in de Parijse wijk Belleville wordt be volkt door grut van Afri kaanse, Arabische, Vietna mese en joodse herkomst. Discriminatie bestaat er niet, de joodse pleegmoe der, die in toenemende ma te wordt geteisterd door oorlogstrauma’s en een slo pende ziekte, onderhoudt een speciale band met een 14-jarig Algerijns joch, dat het brave mens tot aan haar dood verpleegt. ■s 9®

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13