Vaardevol artistiek groeiproces bij Hauser Orkater De rek is er wat uit bij Golden Earring Overtuig een ander Zangers uit eigen stal in Tosca beter dan buitenlanders rw Vuurvogel” geraffineerd erealiseerd door NPO Enkel Swetlev overtrof verwachtingen Bon Kunstenaar Johan Dijkstra overleden (IN ZZ/I I PK' zaterdag Weinig nieuws op concert voor tienduizend fans IAPHAEL SOMMER VIRTUOOS SOLIST Premières ft Spaanprijs 1978 naar Henk van Ulsen •i n 13 2 5 FEBRUARI 19 7 8 KUNST I VOOr li eert prachtig (pletina) miniatuurtje 0 eFai a ’t Vermoeden op Engels avontuur 'an Rijn en hot! Deel van de kostelijke balletpamdie die Hauser Orkater in The Hunch uitvoert. (Foto Hans Meerman). KO VAN LEEUWEN. 88,50 Naam nieuwe abonnee: Adres: Plaats S JANSZ, COS Naam aanbrenger gblad Adres Plaats: cans- iO de Dat t' Haarlems Dagblad IJmuider Courant Beverwijkse Courant De nieuwe abonnee maakt eerst 2 weken gratis kennis met de krant en wil daarna kwartaalabonnement Stuur hem/haar: jaarabonnement Stuur mij als dank voordemoeite" miniatuurtje loos ioud mera f range!» rltjcj destijds uit op verschillende n omgekeerde volgorde was in deze ronder gunstige omstandigheden te be- Johanna Meier kan bogen op een prach tige staat van dienst bij de bij de New York City Opera en bij de Metropolitan. Over Svetlev’s prestaties in de Troubadour in München en in Düsseldorf werd in Am sterdam al bewonderend gesproken en McIntyre, de kolossale Wotan uit Bay reuth, zou toch zeker wel in staat zijn om de herinnering aan de Scarpia van Derk- sen uit te wissen - zo werd algemeen ge dacht - maar het kwam anders uit. McIntyre heeft een machtige stem en ik kan mij voorstellen, dat hij een gevreesde Wotan is, maar zijn Scarpia miste het vlijmscherpe sarcasme, dat zijn slachtof fers de stuipen op het lijf moet jagen. Hij lacht teveel en maakt zich kwaad - dat past niet bij het karakter van de doortrapte ellendeling, die hij moet zijn. Nico Boer - zijn knecht Spoletta - had veel meer slecht heid in zijn kale kop dan McIntyre in zijn Het gewenste vakje aankruisen en deze bon, in een open envelop, zonder postzegel sturen naar Damiate Pers, Antwoordnummer 416, Haarlem Als abonnee kent u onze krant. U weet dus hoe prettig het is om elke dag uit de eerste hand te vernemen hoe het gaat in de wereld, in ons land en in de buurt Toch zijn er mensen die onze krant nog niet lezen! Uw beste vriend of vriendin, buurman of kennis misschien? Breng daar gewoon even verandering in Maak hem of haar abonnee. Zo gefikst. En mooi beloond! Want voor die kleine móeite krijgt u van ons een van die prachtige miniatuurtjes kado Kijk eens om u heen. Heeft u al een abonnee op het oog? Vast wel heeft pure winst geboekt uit een zichzelf opgelegde theaterdiscipline. Na het aantrekken van gitarist Eelco Gelling zo’n kleine twee jaar geleden wist deze van origine Haagse, maar zich op het internationale vlak oriënterende groep een 90-minuten lange show op te bouwen, die er zijn mocht. Vooral qua entertainment en daar leggen veel hardrockgroepen nu eenmaal graag het accent op, kon de Ear- ring-fan tevreden zijn. Koolzuur, mansho ge ballonnen, een dubbele baan zwenken de spots die een zee van licht verspreidde en een fraaie, metershoge achterwand van spiegels, die het podiumgebeuren een schijnbaar extra dimensie gaf. Ook muzikaal leek de samenwerking met Eelco Gelling voor de toekomst het nodige in petto te hebben. Tegen het gewa pende beton dat de betrouwbare ritmesec tie van drummer Cesar Zuyderwijk en bassist Rinus Gerritsen onvermoeibaar en van oudsher stort en het raspende slagge- weld dat George Kooymans gewend is af te scheiden, zou het lenige gitaartalent van Gelling gunstig afsteken en de Earring muzikaal interessanter maken. De studio- elpee Contraband gaf voedsel aan die hoop en de concerten in 1977 leverden de formatie een nieuw en jong publiek op. Amerika heet het al jaren oude trauma van de Earring. Een doorbraak naar een groot publiek in het land van de onbe grensde mogelijkheden zou de vijf een vaste bestaansbasis verschaffen. Zojuist werd een tournee door het midden-westen als voorprogramma van Ted Nugent afge- Bij het toekennen van de prijs aan Van Ulsen noemt de jury diens voordrachten „De mens heet mens”, het boek Prediker in een vertaling van Pé Hawinkels en Pius Drijvers en „Het woord is niet te hoog” van Huub Oosterhuis en Bernard Huijbers. De prijs zal Henk van Ulsen op woens dag 5 april in het Bijbelhuis in Amsterdam worden uitgereikt. sloten met een behoorlijk uitzicht op een wat ruimere erkenning. De rest van de plannen van dit jaar liggen dan ook vast. Na de komende opnamedagen (een nieuw album is in aantocht) wordt het vizier weer op de Verenigde Staten gericht. In die opzet deed zich maar een mogelijkheid voor voor een concert voor het thuisfront: vrijdagavond in de Leidse Groenoord- hallen. De opkomst daar bijna tienduizend onderstreept nog eens de populariteit van de Earring. Het concert, in veel een getrou we kopie van de shows van ruim een jaar geleden, laat daarentegen veel ruimte voor kritiek. En dan laten we de zo dikwijls aangestipte nadelen van de Groenoordhal- len maar eens buiten beschouwing, hoe kwaad je ook over zoveel badkamerakoe- stiek kunt worden. Vervelend genoeg heeft onze nationale trots weinig opzienbarends meer in huis, hoe efficiënt de trucs ook op de massa worden losgelaten en hoe fanatiek zanger Barry Hay zijn gevolg ook manipuleert. De rek is er bij de Earring wat uit. Songs als Strange Wings, Cindy’s going Back, The Vanilla Queen en Con Man hoe alleraar digst ook van thema zijn tot op het bot afgekloven en zo klinken ze ook. De groep en helaas zeker niet Gelling weet weinig aan het bestaande toe te voe gen dan de themaatjes tot in het bombasti sche en symfonische aan toe uit te werken. Het gevolg is dat geen enkele compositie nog minder dan vijf minuten telt. Drie nieuwe songs (Detroit Night klinkt het meest belovend) en Mad Love’s Coming zijn ten dele uitzonderingen op de regel. Vooral in het laatstgenoemde nummer ko men Gelling en Kooymans tot lyrisch sa menspel, dat de werkelijke mogelijkheden van de groep even aangeeft. Helaas ont breekt de zelfkennis om nu te gaan snijden in het materiaal en de scherpte van pure rock Herman Brood die het voorpro gramma verzorgt, heeft dat wel weer in het te leggen. Gebeurt dat niet tijdig dan moeten we opnieuw vrezen voor Earring’s toekomst, hoe gigantisch zijn aanhang nu nog lijkt. Johan Dijkstra, op 23 december 1896 in Groningen geboren, heeft bekendheid ge kregen als schilder, glazenier, illustrator, graficus, ontwerper van wandkleden, au teur. Hij was een der oprichters in 1918 van de Groninger schildersbent de Ploeg. Hij ontving zijn opleiding aan de acade mie Minerva in Groningen en aan de rijks- academie voor beeldende kunsten in Am sterdam, bekwaamde zich verder door zelfstudie en maakte studiereizen in Span je, Frankrijk, Italië. Glas-in-loodramen maakt hij onder an dere voor het gebouw van de Rijksuniver siteit in Groningen, de Nederlands-Her- vormde Kerk in Bathmen, het klooster in Ter Apel, de grote kerk in Dordrecht, de Geertekerk in Utrecht. Muurschilderingen van zijn hand kwamen er in de stadhuizen van onder andere Groningen en Eelde. Dijkstra, ridder in de orde van Oranje- Nassau, won in 1924 de Willink van Col- lem-prijs en werd in 1957 onderscheiden met de culturele prijs van de provincie Groningen. DEN HAAG (ANP). Vrijdag is op de begraafplaats Esserveld in Groningen het stoffelijk overschot ter aarde besteld van de dinsdag op 81-jarige leeftijd overleden kunstschilder Johan Dijkstra. i van ten ndse laam igzin ivon- foch HAARLEM. Directeur Rob Mulder van het Noordhollands Philharmonisch Orkest ift helaas wel gelijk, als hij zegt in onze stad geen publiek te kunnen krijgen voor tuwere muziek. Zelfs de gematigd modem gehouden C-serie trekt weinig toehoorders, üs op het gisteravond in het Haarlems Concertgebouw gegeven concert weer bleek. iechte liefhebbers waren er wel. En die kwamen aan hun trekken. Want deze laatste voering binnen het kader van de gastdirecties van Elyakum Shapirra, betekende ns inziens het hoogtepunt in de samenwerking tussen deze Israëlische dirigent en NPO. AMSTERDAM (ANP). Acteur Henk van Ulsen krijgt de Spaan-prijs 1978 voor zijn bijdrage aan het meer toegankelijk maken van de bijbel voor de mens van deze tijd. Dit heeft de Spaan-stichting meegedeeld. De prijs bestaat uit een be drag van 1750 gulden. <baar WEUL te I ook dermate, door de zekerheid die hij aan de briljante afwikkeling van het gecompli ceerde muzikale discours meegaf, dat een staande ovatie volgde. JOHAN VAN KEMPEN in het duet met Cavaradossi, dreigde zij er weer onderdoor te gaan, maar zij werd door Svetlev overeind gehouden. Deze Svetlev was eigenlijk de enige van de drie, die aan de verwachtingen voldeed - laten we liever zeggen, die de verwachtin gen overtrof. Zijn prachtige, goedzittende, hoge natuurstem maakte hem tot een Ca varadossi zoals er maar weinig rondlopen. Hij heeft een ongekend uithoudingsvermo gen en zijn adembeheersing spot met alle mogelijkheden. Het kan zijn dat Johanna Meier zich gehandicapt voelde door het feit dat regis seur Mansouri van haar verlangt, dat zij halfliggend, halfzittend haar Vissi d’arte zingt - een onmogelijke eis. Het Omroepor kest was ook niet al te best op dreef onder leiding van Montgomery. Het duurt alle maal veel te lang bij deze dirigent. Hij weet niet te kappen en door te gaan. Hij wacht teveel af en schiet niet op. Waarom wordt er geen Italiaan gevraagd, die met Puccini is groot gebracht? Het antwoord is natuur lijk, dat daar geen geld voor is en dat is natuurlijk ook zo, maar het is erg jammer. De zangers uit eigen stal: Nico Boer, Hubert Waber, Tom Haenen, Joep Bröche- ler en Wim Huysman, deden het beter dan de buitenlanders. Het is natuurlijk gewel dig om weer een Tosca-voorstelling te zien en het is alleen maar toe te juichen dat de Operastichting zich zoveel moeite geeft om grote sterren naar Nederland te halen/ Toch was het beter geweest om nog een jaartje te wachten - tot Derksen vrij was. J. H. MOOLENIJZER 1. Laurens Jansz Coster 2. Papier- Lg schepper 3. Hand- persje ge. p» \wch van I i, f inpsireerde om een opera van het drama Tosca te maken. Johanna Meier heeft er ook de stem voor - zij heeft een gemakke lijke hoogte. in met uiterste zorg in opmerkelijke ‘in klank Onder auspiciën van de Stichting Thea- terunie wordt 7 maart in Centrum Belle vue in Amsterdam de Nederlandse pre mière gegeven van „De getuigen of ons stukje zekerheid” van de Poolse toneel schrijver Tadeusz Rozewicz. Het stuk wordt gespeeld door Klaas Hulst en Paul Rottger, onder regie van Joanna Bilski. De volgende voorstellingen ook in Centrum Bellevue zijn 14, 21 en 28 maart en 4 april. Van deze voorstelling wordt op 3 maart in de Toneelschuur in Haarlem een try-out gegeven. The Hunch, alias ’t Vermoeden, is een programma van overweldigende muzikali teit en razend knap uitgevoerde humoristi sche vondsten geworden. Hauser Orkater meer aan kracht gewonnen, wellicht ook doordat het korter is dan voorheen, ook doordat de compositie anders, indringen der is geworden. Bij verscheidene andere nummers zijn eveneens minieme wijzigingen aange bracht. Dat heeft niets te maken met de trip naar Engeland, veeleer toont het aan dat een voortdurend zelfonderzoek een gezelschap naar uiterste perfectie voert. Voor Engeland is de voorstelling nog niet helemaal klaar. Er wordt in de oefen voorstellingen in ons land nog het een en ander uitgeprobeerd en de Engelse tekst zit nog niet overal geolied. Maar des te fraaier klinkt het geschilferde Engels van Peer Mascini die als waanzinnig duvelstoe jager overal in de show briljant intrige rend aanwezig is. Maar de cross-talk aan het begin van de voorstelling tussen Alex van Warmendam en zijn broer Mare lijkt in het Engels aan kracht te hebben gewon nen. Zo’n Alex van Warmerdam beheerst trouwens de scène wanneer hij alleen maar een vingerkootje verschuift, hij heeft zelfs mimiek in z’n billen. LEIDEN. Ook geconstateerd hoe merkwaardig de vaderlandse sportpers de verrichtingen van Oranje in de aanloop naar het wereldkampioenschap in Argentinië becommentarieert? Nog even af gezien van de door Bram en Freek op gang geholpen discussie, bedoel ik. Oranje speelde van de week een dchamele vriendschappelijke interland tegen Israel en de volgende dag spraken de kranten er hoofdschuddend voorzichtig schande van. Voorzichtig, want straks moet het nationale elftal wel hoog scoren in de strijd om de wereldcup. Eenzelfde soort chauvinisme en kritiek strijden altijd om de voorrang bij het beoordelen van de verrichtingen van de Nederlandse Golden Earring, zoals vrijdagavond in Leiden. >rres- i prij- teren: Een met sonoor raffinement ge- nmin leerd trant I liseerde „Vuurvogel”-suite van Stra- iski; Kodaly’s Concert voor Orkest als i overrompelend muzikaal betoog; het iricieuze Celloconcert opus 107 van Istakovitsj en als inleiding tot dit alles; ulete, Ie fanfares voor 3 trompetten en 3 trom- nes van Otto Ketting. J klinkt Ketting’s naam nogal „mo- fn” in de oren, het betrof hier drie min meer traditioneel klinkende korte stuk- -ft waarin de dan 19-jarige componist niet of nauwelijks een eigen kleur lent. De zes bij de uitvoering betrokken lerblazers uit het NPO, droegen deze -rkjes effectief en met stralende klank ir. lyakum Shapirra en het NPO zorgden Bocksii slotte in Kodaly en Strawinski voor een glooiing van het rijke orkestraal ge- ad, waarmee beide meesters hun inven- s hebben omkleed, die de innerlijke be- tenis van deze groots opgezette partitu- 8duidelijk liet zien. Shapirra overtuigde zijn publiek dan en N o# zijn ook ubers-r in Klach* bessant en veelbelovend. In het verde er L H l verloop gebeurt er dan in inhoudelijk v 54- Warmerdam in Hauser Orkaters alles- vollen ai 4ME NI - 14,95 var van een bepaalde integratie acteur- ort-Expoi usicus. Dat wil zeggen: de toneelspelers nnen het gezelschap op meer dan ver- HAARLEM. „Alles smaakt naar iterlan lÜn’ 1 leven bezorgt mij pijn"zingt Alex f 54- «n Warmerdam in Hauser Orkaters alles- Wlllen mattend theaterprogramma ,,’t Vermoe- iterdam m". Het is een van de nog spaarzaam mwezige Nederlandstalige teksten in de tow die nu bijna geheel in het Engels is irtaald. Hauser Orkater gaat op 20 maart (nar Londen om daar tot half april in het Mndhouse theater op te treden, ,,’t Ver deden” is in het Engels „The Hunch” nan heten. Zowel in het Engels als in het jmerikaans dekt die naam op vele manie- m de kostelijke lading die het gezel- thap tijdelijk Engeland gaat invoeren. 'i betekent letterlijk „bult” of lej liomp”, terwijl het als werkwoord „krom t.w.ï deken, buigen betekent. Hauser Orkater i een groep die inderdaad eigen werk ijkwijls omver haalt, bewust kromtrekt f ombuigt naar een onvermoede richting. bier (S het Amerikaans betekent The Hunch i) In N» M voorgevoel, vermoeden". en ha! col Bron jjet programma ’t Vermoeden heeft van- f de eerste voorstellingen in het Shaffy leater (in augustus ’77) een overweldi gd succes gekend. Een echte première is 8 nooit geweest, wel nodigde de groep de intineiU {e komen kijken. Naar aanleiding van i’n voorstelling heb ik toen geschreven ;er de ruime waardering die Hauser Or- iter - terecht - overal ten deel viel, om arna de artistieke kwaliteiten in ’t Ver deden breed uit te meten. Een heel opmerkelijk gezelschap, dat auser Orkater, dat deze week (jongstle- enstelijke wijze een instrument te bespe- n, waardoor op veel momenten een over- sldigend totaal-ensemble ontstaat. Bij- iorbeeld in de schitterende tamboer-scè- i, waarover ik destijds schreef: „Een ommelorkest is dan ontstaan dat even raffineerd en furieus de trommels rof- It als een zigeunerorkest violen en cym- lal bespeelt”. Nu heeft dat nummer nog fraai gepoederde witte pruik. Nee, huive ringwekkend was het optreden van de Scarphia niet. Johanna Meier heeft alles mee voor de rol van Floria Tosca. Zij ziet er goed uit - zeer goed zelfs. Er ging iets tragisch van haar uit, dat inderdaad bij deze rol past. Even dacht ik zelfs, zo moet Sarah Bern hardt eruit gezien hebben, toen zij Puccini bw York «n donderdag, vrijdag en vanavond) in de jnto Qneelschuur de Engelse show presen- els VN ,ert Aan het begin van de deze week 4500,, 4WB/G» aren de voorstellingen al geheel uitver- jcht, Hauser Orkater krijgt moeite gelij- tred te houden met de vooruitgesnelde em. Dat is niet onvriendelijk bedoeld, ik il alleen maar zeggen dat het huidige boek vu rogramma - ook in het Engels - van zulk tn klasse is dat nog beter mij moeilijk ran Cop aaibaar lijkt en dat is immers de eis van ;t Publiek- Dat zijn de zorgen voor later, nteravonlor een nieuw programma. il£ Terug naar het heden constateer je na in bezoek aan The Hunch dat de mensen in Hauser Orkater in de zeven jaar dat de oep nu bestaat een waardevol artistiek oeiproces hebben ondergaan. Er is spra- Maar het leek wel of zij de spanning niet aan kon, want aan het eind van haar Vissi d’arte aria in het „Perchè Signore” - liet zij het volkomen afweten. In het derde bedrijf rest raat ullmgs, W Zoals meestal bij Sjostakovitsj het geval weer bij zijn hier gespeelde •Dj Hoconcert in Es, de eerste bladzijden 'lH- verloop gebeurt er dan in inhoudelijk Alb icht weinig meer. Het was vooral te 1 nken aan de toegewijde solist, de in finrlo»-» z-rz-l«-» xinlliot Rorv lemaker 5 Sommer, dat dit breed uitgesponnen 810 Ho» srk in de praktijk toch nog een onder- EIzbh^JJ udende aangelegenheid werd. i een artistiek-over- igend virtuoos, die de ongemotiveerde illigheid van deze compositie aangreep ler zijn eigen creativiteit mee te verbin- -glaan 1, waardoor alle muzikale lijnen - met Voss pressieve charme in de loonvorming - 1 persoonlijke lading kregen. De bijna ijd boeiende instrumentatie door Sjos- ri- Moment uit Tosca die onder auspiciën van de Operastichting vrijdagavond m de Amsterdamse Stadsschouwburg in première ging: Johanna Meier (links) als Tosca en Michael Swetlev als Cavaradossi. (Foto Jaap Pieper). AMSTERDAM. Eindelijk was het dan zover - eindelijk was Tosca terug in de Stadsschouwburg. De vaste bezoekers van de Operastichting hadden al maanden te voren hun plaatsen besteld en zaten vrij dagavond op het puntje van stoel om geen noot te missen. Na de onvergetelijke voor stellingen met Gerry de Groot en Jan Derksen in 1974, waren de verwachtingen hoog gespannen. Zouden de nieuwe ster ren - Johanna Meier - uit New York, Mi chael Svetlev uit Sofia en Donald McInty re uit Nieuw-Zeeland inderdaad in staat zijn om de schittering van de oude te doen verbleken? Het zag er wel degelijk naar uit. 1. Laurens Jansz Coster 2. Papierschepper 3. Handpersje j J M« nken aan de toegewijde solist, de in Fmmastr ®^en gevestigde Israëlische cellist Rap- ciiif a j_A ii 810, Hol ïk in de praktijk toch nog een onder- A Cort CoimscM Sommer toonde zich J. Wiss tr. 123. C in Uiten# stoort: P irglaan ral—, m (O.); G lan 788. t sen, MartL- --- p umrrx tovitsj, van diens soms frisse en dan inde (L); »r ordinaire invallen, werden boven- ischans met de solopartij den Brortlgezet ylaan 4 J M s-Herti e I r. i 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13