LOUDI NLIHOFF Schilderen als hobby if- m w o 3 ;is u F I - smI 1 ar.j» zen Ms je talent je heel hard werken* 1 5 Twijfels hebben is beter dan arrogante zekerheid' r I I 21 de meeste andere spelers. Bij Globe hadden ze kunnen weten dat d'Ör, die haar voor Clair obscur was toegekend, weigerde. Evenals in# T "5 .g 1 Het is nu alweer bijna negen jaar geleden dat actrice Loudi Nijhoff 3de gemoederen binnen toneelgroep Globe danig in beroering bracht. n voort Van de ene op de andere dag zette zij een punt achter haar aandeel in Gm het gevestigde repertoiretoneel en zag zij af van een omvangrijke rol in 5 3 Volkfimotleven en ikonen Extra repetities I 3 Mooiste rol 0251 hele loopbaan bij het toneel kenmerkt zich door een streven naar perfectie tot in het kleinste. „Dan ben je voor de anderen gauw lastig”, □g tijdvo zegt zij er zelf van. „Daar heb je de lastige Loudi weer!”, zeiden ze wel eens. Loudi Nijhoff, werkt nu sinds enkele jaren mee aan de voorstellingen, die de groep BEWTH (Bewegingstheater) maakt op plaatsen buiten het theater, zoals een fabrieksruimte, kerken, of in een 715! leegstaande manege Maar voordien kwam ze toch nog even krachtig inde openbaarheid. Eerst met haar indrukwekkende creatie in Loudi’s ’n Garihet gevestigde repertoiretoneel en zag zij af van een omvangrijke rol in i-3228a Hugo Claus' toneelspel De Spaanse hoer, dat Globe toen in studie mgevei had. Het was een zware beslissing voor Loudi Nijhoff, maar zij volgde aag m daarmee de stem van haar artistieke geweten. Ze accepteerde niet dat haaS te repetities te weinig aandacht kregen van zowel de regisseur als van 'uizen ^rtaa9* zoiets bij een vrouw als Loudi Nijhoff tegendraads zou werken. Haar □f u” eigen produktie Clair obscur, en daarna omdat zij de toneelprijs Theo lei vrij toen bij Globe betrof het weer een principe-besluit: Loudi Nijhoff vond e v°°r<i( (je toneelprijs horen bij het systeem dat haar bij het realiseren van juist -de bekroonde voorstelling had tegengewerkt. riolen! door Ko van Leeuwen 7 o j H I Bij Bewth voel ik me thuis escl i >'r lektie mden Later, in haar woning in Amster- iam, zegt Loudi Nijhoff: „Dat is veer zoiets, voor zulke mensen ben ie de bekende actrice en daarom (inden ze het mooi, ook al begrijpen n er niks van. Omdat ze mij bij I Bewth als enige herkennen, bete kent dat een bepaald houvast voor maar ze begrijpen zelf niet dat ze daar niets aan hebben”. „Als ik zo terugkijk, en ik kijk heel gewoon naar wat er op toneelgebied in ons land gebeurt, dat constateer ik dat er voor mij alleen sprake is van werkelijke vernieuwing op thea- tergebied bij groepen als Bewth en de kunst, hun voorstellingen hebben vooral veel met gevoelens overbren gen te maken. Die voorstellingen brengen zij bij voorkeur in grote gebouwen. Het hoeven niet per se oude gebouwen te zijn, hoewel die vanzelfsprekend eerder een bepaald karakter bezitten, vaak ook ont leend aan wat zich daar heeft afge speeld. Invloeden die hun uitwer king kunnen hebben in de voorstel ling die Bewth in zo’n ruimte gaat maken. Loudi Nijhoff is 77 jaar en zowel geestelijk als lichamelijk blijkt er van haar leeftijd geen enkele nega tieve invloed uit te gaan. Zij bezit een flexabiliteit die slechts weinigen gegeven is. De winter in haar leven is zonnig en dat komt vooral door de ontmoeting met Bewth. „Voor ik ze gezien had, had ik er geen flauw benul van wat ze eigen lijk precies deden. Ze belden me een keer op en vroegen of ik mee wilde doen in de manege-produktie in Am sterdam. Dat zal wel weer het zo veelste experiment zijn, dacht ik en ik zei: Ik wil jullie eerst wel eens zien optreden. Dat kon niet. De volgende dag kwamen ze bij me thuis. Met z’n dertienen. Ze legden uit wat ze de den, lieten foto’s zien en projecteer den dia’s op de witte muur hier. Toen wist ik dat ik mee wilde doen. Ik voelde dat er bij deze groep een zelfde bezetenheid was als bijvoor beeld bij de mensen van het Werkte- ater en het trok me erg aan”. „Ik voelde een bijzondere affini teit met die vrouw, met die rol dus ook. Ik vond de sfeer in het stuk ook zo goed getroffen, dat was heel knap van Jan Staal. Zelf ben ik verschil lende malen in Polen geweest en wat ik daar gezien heb, dat heeft me verbijsterd. Zo'n geweldige kwali teit, zulk doorvoeld theater, daar zijn m’n ogen wel door open gegaan. In Polen kunnen ze alles, de toneel spelers. Acteren maar ook tegelijk Viool spelen, fluit spelen, zingen, dansen het maakt niet uit”. Loudi Nijhoff verlaat even de ka mer. Dat betekent dat ik nu enige aantekeningen kan maken. Toen ons gesprek begon heeft ze gezegd: „Wilt u niet gaan zitten schrijven, terwijl we samen praten, daar kan ik niet tegen, het leidt me af. Ik moet iemand kunnen aankijken. Als u tussendoor wat wil noteren, dan stop ik gewoon even, daarna gaan we weer door en ik onthoud wel waar we gebleven zijn”. begrepen het duidelijk echt niet alsof je er bent wanneer je je rol uit je hoofd kent”. „Nee, ik zie bijna niets meer behalve het Werkteater, dat blijft me steeds boeien. Bent u naar Bob Wilson geweest, o ja, hoe was dat? Ik Enkele scènebeelden uit vroegere produkties van Bewth De linker foto geeft een detailindruk van de pro- duktie die enkele jaren geleden in de Grote Kerk (St. Bavo) op de Grote Markt in Haarlem was te zien. Bewth zoekt momenteel weer naar een ruimte voor een nieuwe produk- tie. Loudi Nijhoff: ..De voorkeur van de groep gaat weer uit naar die Grote Kerk ‘in Haarlem Het was daar een geweldig fijne ervaring. Bewth wil daar heel graag terug komen Op de rechterfoto een ander detail uit een der vorige produkties van het Bewegingstheater De foto 's zijn door Bewth zelf gemaakt. van terecht. Talent maakt je ook kwetsbaar”. Ik ben regelmatig naar Engeland geweest om daar toneel te zien. Als je daar ziet spelen dan komt het hele stuk in totaal naar je toe. Hier bij ons is het altijd: die of die was weer schitterend. En de rest hangt er zo’n beetje bij, haalt het eigenlijk niet. Nou, dan is zo’n stuk toch eigenlijk al kapot. Ik hamerde altijd weer op extra repetities. Dat vonden ze dan gek. Dan zei een ander: Nou Loudi, waarom jij meer repetities wil be grijpen we niet, jij kent van ons allemaal het beste je rol. Nee, ze A 638 rijblijvem luisbw arré >ehai 35-37 i Drie jaar geleden kwam Loudi Nijhoff bij Bewth. Het Bewegings theater is een groep van jonge men sen, van rond de dertig jaar, die op een erg beeldende manier theater naken. Ze bewegen zich op het landgebied van theater en beelden- We keren terug in Nederland en praten over het toneel hier. Loudi Nijhoff zegt dat ze niet veel meer naar voorstellingen gaat. „Want al die stukken met een verhaaltje, een plot erin, die interesseren mij niet meer. Zegt u nou eens eerlijk, u ziet toch veel toneel, maar ziet u nou wel eens écht toneel dat je helemaal overstroomt? Zodat je niet meer zit te denken wat doen ze het goed, of wat speelt die en die weer mooi, maar gewoon dat je jezelf helemaal voelt meegesleept? Nee toch? Na afloop van de voorstelling die ik heb bijgewoond, zie ik Loudi Nij hoff stevig in gesprek met twee da mes, die ook gekeken hebben. „We vonden het niets, maar u was prach tig hoor”, hebben ze tegen mevrouw Nijhoff gezegd, terwijl ze haar be moedigend bij de arm namen. Loudi 1 Nijhoff neemt daar zomaar geen ge- loegen mee, ze vraagt nadrukkelijk tót de dames dan wel vonden, pro- >eert een meer gefundeerde mening k mK te krijgen en het tweetal is dan lok zichtbaar opgelucht als de actri fe niet verder aandringt. genie» ERRAS dtegels bel i >f 0251 Werkteater. Dat zeg ik over Bewth; niet de groep zelf, die pretendeert helemaal geen toneelvernieuwing of zoiets, die is gewoon op de eigen manier heerlijk bezig.’ Met een ont zettend grote betrokkenheid en overgave, met een uitdiepen van de mogelijkheden van de mensen die in het gezelschap meewerken. Dat is het wat me zo enthousiast maakt, daardoor ben ik nu een echte „Bew- thiaan” geworden. Maar nou moet je niet denken dat het daar zweverige heiligen zijn; het zijn mensen met hun eigen fouten en hebbelijkheden. Maar als er iets is, dan wordt er over gepraat. We zijn mensen die onze twijfels hebben en dat is beter dan een arrogante zekerheid”. Opnieuw keert het repertoireto- neel terug in ons gesprek en Loudi Nijhoff zegt: „De plot van een stuk interesseert me niet omdat het gaat om de gedachten die er achter ste ken. Schrijvers als Ibsen, Tsjechov, Shaw, Shakespeare of Strindberg, ik vind ze geweldig. Heerlijk vind ik het ook om een goed stuk voor de televisie te spelen. Maar je moet in voorstellingen van hun stukken kap pen, zodat je de essentie overhoudt. Het gaat er om de mens te zijn die je speelt. Uit die mens komen zijn woorden voort. Albert van Dalsum had dat. Dat helemaal terugvoeren naar de kern. Van Dalsum is wel een van de oorzaken geweest dat ik echt zo over alles ben gaan nadenken daar ben ik een beetje lastig door geworden ja. Hij deed wat met je talent. Als je talent hebt, dan moet je gewoon heel hard werken. Doe je dat niet, dan komt er helemaal niets Het schilderen van een Assendelfter „liefdesboeketje" waarbij als decor grijsblauw wordt gebruikt. Wat de laatste categorie be treft: volksschilderkunst wordt op een aantal plaatsen in ons land nog zeer actief bedreven. Vroeger waren er veel belang rijke centra van welke de au teur van het boekje, J. Zuide- ma, een kernachtige behande ling geeft. Die centra waren en zijn soms nog Marken, Assen delft, Staphorst (met Rouveen v daar dichtbij), Ameland, Zee land en Hindeloopen. Na een uitvoerige inleiding die bijna de helft van het werk je beslaat, leidt Zuidema de le zer stap voor stap door de rijke motievenwereld en de uitbeel ding daarvan. Volkssierkunst vindt haar toepassing op uiterst functionele voorwerpen, ter wijl de versieringsstijl volstrekt decoratief is en geen enkele an dere pretentie heeft dan te be hagen, het oog te strelen met fraai en sierlijk lijnenspel. Men hoeft zich niet zozeer te bekom meren om de vorm en functie van het te beschilderen voor werp, terwijl de kleuren en de motieven in grote trekken van- tevoren al bepaald zijn. In wezen zijn de technieken niet moeilijk onder de knie te krijgen, maar ze vereisen wel een vaste hand en voor alles geldt toch wel dat de moeite zich laat lonen. De motieven zijn bijna zonder uitzondering bloemen, hier en daar aange vuld met een stukje fruit of een vogeltje en tezamen met de pri maire kleuren (overwegend rood soms, veel helder groen, ook blauw en geel) is dit werk een feest voor het oog. Volks sierkunst heeft zo haar speci fieke charme die men al doende leert ontdekken. „Bij Bewth voel ik me thuis. Daar is talent en ik kan heel oprecht met ze werken. Een regisseur hebben we niet. We bepalen onze richting zelf, met een regisseur zou ’t heel anders worden. Nu komen de ideeën van alle kanten en er wordt steeds iets mee gedaan. Ik sta nog steeds elke keer stomverbaasd stomver baasd, dan denk ik: waar halen jul lie ’t vandaan. Zo’n oud gebouw, zo’n smerige verlaten fabriek, wat zie je d’r in! Maar dan ontdek ik later dat ze gelijkhebben. Vaak denk ik in stilte: Ja hoor, je doet maar, maar dat is niks, dat zie ik zo niet. Nou, in negen van de tien gevallen capituleer ik”. Natuurlijk is er een groot genera- tieverschil. Ik ben 77 jaar en de meesten bij Bewth zijn rond de der tig. Het kan eenvoudig niet, dat je daar nooit iets van merktdat is toch ook heel natuurlijk. Maar ik voel dat ik m’n eigen inbreng daar heb. In het begin hadden ze bij Bewth een heel begrijpelijk voor oordeel tegen toneel in conventione le zin. Ik gaf les en daardoor werden begrippen als toneel en mime wer kelijker, duidelijker. Met lesgeven ben ik nu gestopt. Ik deed dat ook weer ontzettend intensief en het werd me echt te veel. Een moeilijke beslissing, maar ik geef nu tóch geen les meer. Nu is dat door anderen binnen de groep overgenomen. Zij geven nu les en ik volg die lessen ook weer. Ik leer nog steeds ik ben een oude vrouw maar ik hoop het zo lang mogelijk vol te houden”. Als gevoelig en talentvol actrice, afkomstig uit de wereld van het con ventionele toneel heeft Loudi Nij hoff alle grote rollen uit het wereld- reportoire gespeeld. Bij regisseur en toneelleider Hans Brahm in We nen heeft Ze twee jaar intensief ge studeerd en daarna werkte zij bij verscheidene gezelschappen in Duitsland en Zwitserland? waar ze vooral rollen in het klassieke reper toire speelde. Een van haar mooiste rollen, die zij later in ons land speel de, is zonder twijfel die van Wanda Tarnowska in Terug naar War schau. In dit stuk van Jan Staal was Loudi een eenzame Poolse die in Amsterdam leeft met haar dochter en haar herinneringen. Het boekje, dat een uitgave is van Cantecleer in De Bilt, is met een reeks motieven op ruit jespatronen en lijstjes van lite ratuur en musea bijzonder vol ledig. Het boekje Ikonen leren schilderen van Lidia Duif (uit gegeven door Servire in Kat wijk aan Zee) is veel beknopter en hier en daar ook te summier. Het leren schilderen van iko nen vereist een grote kennis van deze kunstvorm die nu een maal niet behoort tot de alge meen gangbhre kennis op kunstgebied. Het is wellicht te kenend voor de bescheidenheid van de schrijfster dat ze niet verwijst naar andere ikonen- boeken die van haar hand zijn verschenen. Noodzakelijk is het wel eens uit te kijken naar datgene wat men nu precies wil uitbeelden. De stijl in het boekje is, an ders dan het gezellige schrijven van Zuidema, nogal kortaf en niet altijd prettig leesbaar. Een voorbeeld daarvan is op pagina 12 te vinden: „Voeg nu uit het tweede pannetje wat lauwwar me lijm toe, zodat een mooie brij ontstaat. Nu gaan wij dus de voorgelijmde plank insme ren met deze lauwe brij. Laten drogen. In warme ruimte. „Tot zover dit citaat. De sphrijfster lijdt bovendien aan het onuitroeibare „dus- complex”, een hebbelijkheid die de stijl beslist niet ten goede komt. Toch weet ze vaak het enthousiasme om te gaan schil deren op te wekken en dat is de voornaamste taak van zo’n boek. NAAST DE passieve kunst- beleving waaraan elders in de ze krant aandacht wordt be steed, verschijnen er minstens evenveel boeken die recht doen aan een meer actieve opstel ling: het zelf schilderen bij voorbeeld. Recentelijk versche nen twee aardige boekjes die takken van schilderen behan delen die niet tot de kennis zullen behoren van de doorsnee amateurschilder. Dat zijn res pectievelijk de ikoonschilder- kunst en de volksschilder kunst. Veel wil ze niet meer kwijt over haar tijd bij het repertoiretoneel. Maar terugdenkend aan haar laatste periode bij een gezelschap zegt Lou- di Nijhoff: „Ik dacht bij mezelf: wat ben ik eigenlijk aan het doen? Ik bemerkte bij de anderen geen enke le emotionele betrokkenheid met waar ze mee bezig waren. Ik werd er steeds verdrietiger van en op een gegeven moment voelde ik me ont zettend ellendig. Ik dacht: Hier ga ik langzaam kapot aan. Daarom ben ik toen zo abrupt gestopt. Toen ik daarna met Clair obscur kwam dacht iedereen: Nou komt Loudi Nijhoff met een eigen gezelschap en dan gaat ze allemaal stukken spelen waarin yoor haarzelf mooie rollen zitten. Ze begrepen er niets van. Als ik iets niet wilde, dan was dat het juist. Wilt u nog een glas sherry?” Op een rillerige vriesavond in de- cember trof ik Loudi Nijhoff in een middeleeuwse kerk in Monnicken- «lani Onverwarrn<ie monumentale iMythiek. door Bewth uitgekozen om juist in die wintermaand een serie voorstellingen te brengen. Zelf heeft de groep voldoende aan de warmte van het heilig vuur, waarmee zij haar ongewone maar prachtige voorstellingen maakt, maar het pu bliek? Zal dat komen naar de ijzige koude van het vlakke Noord-Hol- land, om daar ruim een uur te kijken naar lang niet gemakkelijk te begrij- ben theater? De uitstraling van Eorgaande produkties van Bewth Kijkt voldoende: alle voorstellingen In Monnickendam, zestien in totaal, zijn uitverkocht. ga er nog naar toe. Indertijd ben ik naar Deaf man Glance geweest dat gaf me zo’n kick .misschien was dat wel de aanloop waardoor ik voor Bewth ging openstaan. Ik ver heug me er nu ook weer erg op”. 7?- Jgieter- 1 VERVW kking.il es, la BVÜ ■12, Ijl---

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 23