Muzikaal avontuur wordt door country-rockzangeres uit de weg gegaan Mother’s Finest naar TIOLI Waarde volle tapijten premieres in Nederlandse handen Kunstenaars NVV Enkel Beethoven bij Bernstein jaar van start Is kombineren weer mode? Dagopleiding tot restaurator dit steunen staking Griekse acteurs Ritsband onderscheidt zich van concurrentie Ricardo Mino toont briljant gitaarspel H L 4 Goedbezochte groepenpresentatie in DAC en grendel Collectie voorlopig achter slot 3 .r Ki Ets van Rembrandt in Amerika ontvreemd Flamenco-concert in Haarlems Concertgebouw 8 9 2 7 FEBRUARI MAANDAG 19 7 8 KUNST Wat biedt de voorjaars- Barteljonsstraat 24-28. Telefoon: 023 -316816 mode veel kansen om verrassend te variëren. Wat is de koliek tie rokken, bloesjes en blazers veelzijdig. Wat is er een keuze aan mogelijkheden: speels, stijlvol, romantisch, praktisch, sportief. Kom snel kijken om steeds weer anders te kunnen zijn. HAARLEM DEN HAAG. Wat is dat toch met het Haags publiek? Zondag avond speelden Emmylou Harris en haar Hot Band echt zo nu en dan de sterren van de hemel, maar lauwloene hoor. Aan het eind van een korte toernee, die haar voornamelijk naar het oosten en noorden van ons land heeft gebracht, geeft zij in het Haags Congresgebouw een slotconcert voor een uitverkochte zaal. '31 - Emmylou Harris in overgangsfase (Van onze kunstredactie) (Van onze kunstredactie) i IT CN JAAP STORK t HAARLEM. De korte tournee die de fenomenale Amerikaanse rockband Mother’s Finest onverwacht naar ons land zou brengen, is op het laatste nippertje gered doordat bevriende Nederlandse relaties de groep van apparatuur konden voorzien en een aantal jongerencentra speciaal hun deuren openden. Mother’s Finest, die verder optreedt in Arnhem, Nijmegen en Almelo, komt onder auspiciën van theaterbureau Acket slechts voor een concert naar de Randstad. Woensdag avond 1 maart doen de Amerikanen jongerencentrum TIOLI aan de Laan van Angers 5 te Haarlem-Schalkwijk aan. De VPRO maakt er radio-opnamen, die later dit jaar in Amigos di Musica zullen worden uitgezonden. Mother’s Finest is een gerenommeerde zeskoppige formatie uit Atlanta, die in het zuiden van de Verenigde Staten over een grote aanhang beschikt bij zowel zwart als blank, omdat de groep hard-rock vermengt met donkergekleurde muziek, zoals Ike en Tina Turner en Sly and The Family Stone dat ook hebben weten te doen. Eén dame en vijf heren telt de groep, zodat de naam zich makkelijk laat verklaren. Zangeres Joyce Kennedy fungeert, al zou je dat niet zeggen als je op haar uiterlijk afgaat, als een moederkloek voor haar vijf collega’s, met een waarvan ze getrouwd is. Het echtpaar Joyce Kennedy en Glenn Murdock richtte een vijftal jaren geleden Mother’s Finest op om te pogen hun ideeën over een muzikale fusie tussen rock en soul vorm te geven. De groep bestaat verder uit gitarist Gary Moore, bassist Jerry Seay, drummer Barry Borden en toetsenman Michafel Keek. Het optreden in TIOLI begint om 21 uur. na te ocra- was mne- iken, m de HAARLEM. Zo nu en dan bestaat er een mogelijkheid voor jeugdig rocktalent om te tonen wat het waard is. Zaterdag avond had bijvoorbeeld een goedbezochte groepenpresentatie in het Haarlemse open jongerencentrum DAC plaats, waaraan zes merendeels uit onze regio afkomstige groepen meewerkten. Achtereenvolgens traden Alive uit Haarlem, Reminiscence uit Vijfhuizen, Spoill uit Leiden, Javelin uit Huizen, de Ritsband uit Haarlem en Tilt uit Edam in het strijdperk. Niet al leen de eer, maar ook een tweetal aantrek kelijke prijzen stonden op het spel. Bij lange na brengt Nederland niet een zelfde arsenaal aan talent op het gebied van de rock voort als Engeland. De oorza ken voor dit verschijnsel laten zich des te moeilijker verklaren, als we weten dat er m ons land juist wel een zeer grote waarde ring voor buitenlandse en progressieve rockvormen bestaat. Mogelijk speelt op de achtergrond mee dat de voedingsbodem voor bij uitstek jeugdige muziekvormen wat minder doortrokken is van sociale en generatieverschillen zoals in Groot-Brit- tannië en de Verenigde Staten. Daarbij komt ook nog eens dat de rock die in ons land gespeeld wordt vaak tot in het kleinste detail de buitenlandse origine len kopieert, waardoor op de duur de waardering voor het eigen product afgeno- men is en de mogelijkheden op een carriè re dientengevolge ook niet daverend zijn. Voor die tijd blijft de wisselwerking tus sen publiek en artiesten tot het minimale beperkt. Hoewel we daarvoor in de eerste plaats de schuldigen op het podium en tussen de coulissen (maar daarover straks) moeten zoeken, leveren de aanwezigen geen enkele bijdrage, die de concertavond tot een kopie had kunnen bestempelen van vorige spanningsvolle ontmoetingen met Emmylou. Dan bedoelen we met name de concerten in 1975 en 1976, die zich op het netvlies hebben vastgezet als een ware promotionele triomftocht voor de country rock in Nederland. Het zij zo; laten we de sombere overwe gingen voor een moment terzijde schuiven. Op het spel stonden zaterdagavond een jury- en een publieksprijs: de eerste kwam neer op het vervaardigen van een gratis demonstratieband van de verrichtingen van de winnaars (demo-tape), de tweede gaf recht op een contract voor een optre- Inmiddels en waarschijnlijk daardoor - twee, drie jaar van continu toeren stompt elke artiest af - valt er steeds minder artistieke groei in haar werk te constate ren. Bood Luxury Liner al minder tijdloze muziek dan de juweeltjes Pieces of the Sky en Elite Hotel, toen de herinnering aan wijlen Gram Parsons bovendien sterker was, het recent verschenen Quarter Moon in a Ten Cent Town kenmerkt een ernstige creatieve stagnatie. Slechts een enkele compositie lijkt over voldoende esprit te beschikken om de voorspelbaarheid van de combinatie van de ballads met een stapvoets en de galop perende up-tempo liedjes te doorbreken. Verantwoordelijke man voor de gang van zaken is Brian Ahern, niet alleen Emmy- lou’s steviggebouwde eega, maar ook nog eens de man die de artistieke en productio nele touwtjes in handen heeft. Zijn beleid wekt momenteel weinig ver trouwen, reden waarvan ik ook het resul- De krachtsverhoudingen in de rest van het deelnemersveld waren gering, al oogst te Tilt met quasi-punk en het opvallend goed uitgeruste Javelin met enigszins uit gekauwde symfonische rock veel applaus. Spoill met de leuk acterende zanger Harry Berg en het nogal beperkte Alive eindig den in de achterhoede. Reminiscence be looft nog wat voor de toekomst. Het viertal Vijfhuizenaren is verantwoordelijk voor een fantasierijke vorm van symfonische rock, die over voldoende frisheid beschikt omdat de nummers duidelijk rond the- maatjes geconstrueerd zijn. Een redelijke technische vaardigheid wordt niet ver ward met de ambitie om te hoog te grijpen en dat leidt er toe dat de groep fris van de lever musiceert. De Ritsband stak tenslotte niet alleen met kop en schouders boven de concurren tie uit, maar het is een formatie die mits er voldoende podiumervaring wordt opge daan, een eigen gezicht zou kunnen opbou wen. Het juryrapport maakte dan ook mel ding van knappe, doordacht thematisch uitgewerkte jazz-rock met een latijnse in slag, goede technische kwaliteiten, een voortreffelijke gitarist (Nick Vos) en een stevige opzwiepende percussie, die nog aan kracht zou kunnen winnen. Een compliment aan de organisatoren, geluidstechnici en enkele bereidwillige le den van Javelin - die te hulp schoten met apparatuur - is zeker op zijn plaats. Deze groepenpresentatie verliep zonder al te grote problemen, zodat het uit geheel Noord-Holland afkomstige publiek een plezierige avond had. Ik ook. JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) Pluymen heeft het in zijn be zit gekregen door de persoon lijke banden die hij met Khon- degelijk dat Emmylou Harris in het gun stigste geval een overgangsfase door maakt. Typerend voor die fase in haar ontwikkeling is de opvallende wisselvallig heid waarmee het repertoire gebracht wordt. Zo staan tijdens de eerste set vooral San Antone Rose, Making Believe en Here There and Everywhere op een hoog ni veau, niet in de laatste plaats omdat deze al wat oudere nummers in fraaie nieuwe jasjes zijn gestoken. Prachtige arrange menten die de klankkleur van de groep, de messcherpe vokalen en de in volmaakte harmoniën spelende combinaties van fid dle en pedal steel of gitaar en pedal steel tot zijn recht doen komen. Van het nieuwe repertoire overtuigt alleen Two more Bot tles of Wine. Door de enorme waarde van de collectie moest ze opgesla gen worden in de kluizen van een bankgebouw. Het gebouw diende wat betreft de beveili ging aangepast te worden. Ov eral zijn camera’s aangebracht om de verzameling in de gaten te houden. Het heeft anderhalf jaar ge duurd voor Pluymen de verza meling in zijn bezit had. Pluy men: „Deze tapijten worden niet meer gemaakt. De eeuwe noude traditie van het tapijtk- nopen is waarschijnlijk over een jaar geheel verdwenen”. De heer Pluymen ziet zijn zaak niet alleen als tapijtenhandel. „Ik geloof dat je in dit werk ook een bepaalde roeping moet winding te kunnen zorgen. In de finale van de show werkt de groep opeens op volle toeren en kiest voor geïmproviseerde soli in It’s Allright en C’est la Vie, die met ovaties worden beloond. Terecht, natuurlijk. Maar de vraag naar de muzikale richting en ontwikkeling is er niet mee beantwoord, al zijn er wat aanzet- hebben. Een deel van mijn ver zameling zie ik als kunst”. In de kluizen van de bank liggen de stapels tapijten. Ze zijn echter niet te bezichtigen. Pluymen zegt over de kapitale voorraad: „Elke stapel tapijten heeft zijn verrassingen. We hebben ze nog lang niet alle maal goed onderzocht”. In ieder geval komt nog deze zomer een tentoonstelling van de mooiste en meest unieke tapijten van de verzameling. Wat daarna met de verzame ling gaat gebeuren, weet Pluy men nog niet. Vast staat dat een deel ervan over de wereld verspreid zal worden. Maar nu nog heeft Nijmegen een van de meest unieke verzamelingen in de wereld binnen haar muren. Theatergroep „Splien” brengt 2 maart in de „Graanschuur” in Zoetermeer het stuk „Stad in groei" in première, een speelse interpretatie van het leven in een groeistad met zijn eigenaardigheden. Het toneelstuk is samengesteld door Hella Haasse en Eddy Habbema, van wie de laatste ook de regie voert. Zij acht deze weigering in strijd met het democratisch beginsel, dat vakbonden be voegd zijn tot het afsluiten van cao’s. In feite wordt hier volgens het NW de voor naamste functies van de vakbond en daar mee het bestaan van vakbonden zelf be streden. De kunstenaarsorganisatie heeft de NOS verzocht tijdens de staking geen produkties te verkopen of anderzins ter beschikking te stellen van de Griekse om roeporganisatie. AMSTERDAM (ANP). In tegenstel ling tot eerdere plannen zal de Ameri kaanse dirigent Leonard Bernstein tij dens zijn aanstaand verblijf in Nederland zich met het Concertgebouworkest uit sluitend presenteren met werken van Beethoven. taat van zijn werk met de drie diva's in de country-rock-Dolly Parton, Linda Ron- stadt en Emmylou-, met angst en beven tegemoet zie. Ahern gokt op zeker, ver mijdt het muzikaal avontuur en mikt dus vrij schaamteloos op commercieel succes. Om die reden ook is het vertrek van zan- ger-gitarist Rodney Crowell gecompen seerd met het aantrekken van Ricky Scaggs, een doorgewinterde allrounder, die zowel vocaal als op de fiddle en mando line zijn mannetje staat. De komst van Scaggs heeft de Hot Band wat muzikale reikwijdte betreft enerzijds gecompleteerd, anderzijds kwetsbaarder gemaakt omdat een dergelijke risicosprei- ding de kans op uitglijers eerder vergroot dan verkleint. Kijk, Emmylou heeft zulke knappe begeleiders - Glen D. Hardin - piano, Ricky Scaggs, Emery Gordy - bas, John Ware - drums, Albert Lee - gitaar en Hank DiVito - pedal steel en dobro - om haar heen, dat het elke avond moeilijker wordt om ze te motiveren tot meer dan routinewerk. Trek de vergelijking maar eens met het gouden Ajax-team. Het ligt te zeer voor de hand om dan maar alles wat door de combinatie over de voetlichten wordt gebracht weg te schrij ven tegen het zojuist geschetste perspec tief. Maar het concert onderstreept wel erbe- -Hol- orga- zoals Caay ’iegel ging ovin- an in alisa- men, inise- al m de in de wie druk niet” ut cky e be- met Hij aeid” urge- is hij emo- chre- e hij De tweede set roept de al eerder geme moreerde vragen op. Een solistische ope ning van Emmylou met Dolly Partons Ne ver did say to Daddy staat stijf van het sentiment en accentueert het beperkte stemgeluid van deze zangeres die vooral in de climax van een song kiest voor een schelle kopstem, waarmee ze hard door de mand valt. Twee van de sterkste songs van Quarter Moon, Jesse Winschesters My Songbird en Leaving Louisiana in the Broad Daylight, blijken live ook voor op- HAARLEM. Bij het Centraal Labo ratorium voor onderzoek van voorwerpen van kunsten en wetenschap te Amster dam gaat met ingang van 1 oktober van dit jaar een vierjarige dagopleiding tot restaurator van kunstvoorwerpen ver vaardigd van hout, textiel, papier en leer van start. Schilderijenrestauratie valt buiten dit bestek. (Van onze kunstredactie) NIJMEGEN. Vele miljoe nen guldens is de waarde van de tapijtenverzameling die Galery Pluymen momenteel in de kluizen van een bankge bouw in Nijmegen heeft opge slagen. Het is de collectie van de vermaarde Perzische tapij tenhandelaar Hossein Khon- sari. Deze verzamelaar overle ed in mei 1976 en Galery Pluy men is erin geslaagd deze ver zameling voor Nederland te verwerven. De collectie is ze ker de mooiste en grootste in Nederland en een van de mooi ste in Europa. den in het DAC. Het publiek en de jury, bestaande uit Jos van Woudenberg van Muziekkrant Oor, Kees Plugboer van het Provinciaal Servicebureau voor open jeugd- en jongerenwerk en ondergeteken de, oordeelden verrassend eensluidend. De Ritsband pakte zonder al te veel tegen stand de eerste plaats en het jeugdige Reminiscence kreeg een eervolle vermel ding. Daarbij schonk hij de aanwezigen met zijn vaak flitsende vingersouplesse een riante blik in het niet geringe arsenaal aan klassieke technieken, waarmee deze fla- mencomuziek is verrijkt, zoals „picado” (afwisselend tokkelen met twee vingers op een snaar), „arpeggio” (duim tokkelend op bassnaar en twee of drie vingers op even- zovele hoge snaren) en „ligado” (glijden van vinger over de snaar, terwijl deze wordt opgelicht). jes toe. Zo nu en dan, als gekozen wordt voor een minder vol geluid is er ruimte voor een begin van emotie. Ook meer leadvokalen door andere leden van de groep zouden de voorspelbaarheid van het wat statische gebeuren kunnen doorbre ken, getuige een pittig lied van Albert Lee. JOHN OOMKES Doch ook zonder deze ongetwijfeld als verhelderend bedoelde verklaringen heb ben de liefhebbers met volle teugen kun nen genieten van Mino’s weergaloos sug gestieve, ritmisch prachtig uitgediepte aanpak van een mijmerende Tarantas, een dansende Zorongo, een opzwepende So- lea, een lieve Cancion, een fel-motorische Bulerias en talloze andere streekgebonden volksmuziek, die doortrokken is van het hele scala van menselijke gemoedsstem mingen. sari had. De verzameling, die uit duizenden tapijten bestaat, is na jaren van onderhandelen naar Nederland gekomen. Ze is een unicum, daar een verza meling van deze omvang, die helemaal uit handgeknoopte tapijten bestaat, bijna niet meer bij elkaar te krijgen is. Uit de opbouw van de collec tie is een duidelijke voorkeur van de samensteller voor het echte Perzische tapijt herken baar. Vooral de zijden tapijten vallen hierbij op. Deze tapijten tellen vaak honderdduizenden knopen per vierkante meter. Een belangrijk deel van het geheel wordt uitgemaakt door de lopers. Wat betreft de afme tingen vormen zij het oor spronkelijke Perzische tapijt. Behalve de inleidende woorden van im presario H. G. da Silva gaf de concertgever zelf ook nog de nodige toelichting aan gaande de te spelen muziek; helaas deed hij dit in het Spaans zodat het meeste van wat hij op zijn hart had duister is gebleven. Dankzij het pionierswerk van de legen darische gitarist Ramon Montoya (1880- 1955) heeft deze kunstvorm een aparte plaats verkregen naast de alom bekende Flamenco en vervult de anders „slechts, begeleidende gitarist hierin derhalve een centrale rol. Aanvankelijk mis je bij de „Flamenco di concierto” natuurlijk wel het zo belangrijke visuele element van de wervelende dansers en danseressen en hun kleurrijke kledij, maar heb je, zoals zaterdagavond het geval was, te maken met een uiterst begaafd en gepassioneerd opererend solist, dan ontwaar je in diens spel zoveel vitale kracht en beeldend ver mogen dat er weinig eigen fantasie voor nodig is om deze ontbrekende factoren aan de vertolkingen „toe te voegen”. Ricardo Mino is afkomstig uit Andalusië en sedert 1969 ster-gitarist van het interna tionaal vermaarde „Fiesta Gitana”-gebeu- ren, waarbij hij Haarlem reeds enige ma len aandeed. Dat de 29-jarige Spanjaard momenteel tot de schaarse kern toonaan gevende, solistisch optredende Flamenco gitaristen behoort, heeft hij met de briljan te wijze, waarop hij op zijn recital de traditionele folklore o.a. uit zijn geboorte streek (de bakermat van de Flamenco) met de spontaniteit der improvisatie wist te verweven, ondubbelzinnig tot uiting ge bracht. Bovendien: zo groot als de waardering is voor de import, zo gering is het vaderlands talent op het gebied van het management, de producing en het arrangeren. Voor goedwillende amateurs voorwaar een somber perspectief. De meeste aanwezigen, waaronder tientallen die het zulke lekkere 8-track- muziek voor de Jaguar of Mercedes vin den, hebben vlot twee, drie tientjes neer geteld om de koningin van de country rock weer eens met haar fenomenale bege leidingsgroep aan het werk te zien, maar ■pas tegen het eind van dit concert begint het er op te lijken. De inschrijving tot de opleiding staat open voor personen van beneden de dertig jaar bij voorkeur met minimaal een HAVO-opleiding (scheikunde, Engels en geschiedenis als eindexamenvak). Slechts acht personen kunnen dit jaar geplaatst worden. Veel aandacht zal binnen het ka der van de opleiding worden besteed aan handvaardigheid. Men kan zich voor deze cursus opgeven bij het Centraal Laborato rium, hoofd Opleiding Restauratoren, Ga- briël Metsustraat 8 in Amsterdam. Op 1 en 2 maart zal in het Concertge bouw in Amsterdam Beethovens „Missa Solemnis” worden uitgevoerd. Solistische medewerking wordt verleend door de so praan Montserrat Caballé, de alt Hanna Schwarz, de tenor René Kollo en de bas Kurt Moll. Het Groot Omroepkoor van de NOS zal eveneens meewerken. Op 8 maart zal de tweede en derde symfonie van Beethoven worden uitgevoerd. Aan dit concert, dat ten bate van Amnesty International is, wordt belangeloze mede werking verleend door alle betrokkenen. Dit programma wordt herhaald tijdens het laatste concert op 9 maart in het Neder lands Congresgebouw in Den Haag. SEATTLE, (AP). Uit de Henry Gallery van de Universiteit van Seattle is vrijdag ochtend een ets van Rembrandt gestolen. De ets, getiteld „Engel die aan de schaap herders verschijnt”, werd door een onge veer 20-jarige man het gebouw uitgedra gen. Een werkstudent die als bewaker op trad volgde de dief korte tijd maar besloot toen dat het beter was terug te keren dan de rest van de kunstwerken onbewaakt te laten. UTRECHT (ANP). De kunstenaarsor ganisatie NW heeft zich solidair ver klaard met een staking van Griekse ac- teurs. Reden van de staking is de princi piële weigering van de Griekse omroepor ganisatie om een c.a.o. met de vakbond van Griekse toneelkunstenaars af te slui- ten, aldus de Kunstenaarsorganisatie. HAARLEM. Een volgepakte Tuinzaal van het Concertgebouw werd zaterdagavond onthaald op een gitaarrecital door de Spanjaard Ricardo Mino, waarin één aspect van de oeroude Andalusische volkskunst der Flamenco centraal stond. In de zogenoemde „Flamenco di concierto" is de gitaar, die normaal gesproken het muzikale decor vormt voor de zang en dans, eruit gelicht en, met toevoeging van typische klassieke technieken, tot solistisch concerterend instrument verheven. Zangeres Em mylou Harris zondagavond tijdens haar concert in het Haags Congres gebouw. Schoonheid al leen is niet vol doende; getwij feld wordt aan haar artistieke groei. (foto Lex van Rossen)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 9