Evenwichtig concert met dromerig-poëtische chansons in Theater Carré i Paul Steenbergen en Ellen Vogel als Shaw en Campbell Patiënt niet als object Kleine WP erg handig 1 4 Is romantisch weer in? Droom leeft nog voort in Stille Zuidzee utcAu „Be (Hilenboom” Oude boeken gooi je niet zomaar weg. wij ontvingen Ki stoffen Eksklusieve •Restaurant Cfjaltt Hulpmiddel bij belastingaangifte Philippe Diolé over vergeten volken Santpoort Wüstelaan 75 - tel. (023)-372226 I 3 MODEHUIS „ELEGANT” DINSDAG 2 8 FFRRUARI KUNST De Slegte is een goeie voor uw oude boeken. J vanouds Wat is die nieuwe mode plezierig. Die fleurige rokken en bloesjes. Zo heerlijk wijd en ruim. Zo hyper vrouwelijk. Met lintjes en strikjes. Met ruches en kant. Met hele kleine of grote bloem- dessins. Met Ach, kom even kijken. 8 ■a Mej. A. H. de Boer HAARLEM t ROODE HERT” AMSTERDAM. Op het moment dat de volgspot haar postuur vangt in zijn verblindende licht, bevriest elke beweging. Geen twijfel mogelijk: Juliette Gréco in clair-obscur. Het beeld is volmaakt zwart/ i wit. Een hoge zwarte afkledende japon met een nauwsluitende hals Iaat alleen het bleke wit van haar gelaat en haar handen vrij, die fascinerend het verhaal van haar lied op een eigen wijze vertolken. De broze indruk die ze maakt wordt versterkt door een donkere lok die nu en dan over haar voorhoofd valt. culinaire specialiteiten Zuiderdorpstraat 15 Oud-Velsen Tel. 02550-15797 F O 7 S bibliotheek )t Gréco spreekt de taal der liefde (ADVER TENTIES) JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) 'f Lieve Leugenaar opnieuw opgevoerd (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) 1 7 F.L. Voor het eerst sinds enkele jaren maakt Frankrijk’s vooraanstaande chansonnière een korte toemee door ons land. Maandag avond trad zij op in een helaas mager bezet Theater Carré. Het is moeilijk met een verklaring op de proppen te komen voor het feit dat het Nederlands publiek Gréco niet onstuimig in de armen sluit, want het is een vrouw die als geen ander het savoir-vivre weet te verwoorden en bovenal de liefde toege daan is. Maar misschien zijn wij Nederlan ders wel wat tweeslachtig in onze franco- fiele gevoelens We brengen onze vakantie graag in het landelijke Frankrijk door, maar niet zonder een stukje thuis met ons mee te zeulen, alsof we niet helemaal aan het land uitgeleverd willen zijn Het Frans is niet voor niets een bepaald impopulaire taal. Voor de voorstelling die Ellen Vogel en Paul Steenber gen nu gaan spelen ontwierp Hans Christiaan het decor. Van 1 tm. 4 maart is deze liefdesintrige tussen twee fascinerende figuren in de Stadsschouwburg van Haar lem te zien. ER WORDT de laatste jaren in medis che tijdschriften geregeld aandacht be steed aan moeilijkheden die artsen, ver- oriënteren dan staan er diverse gidsen (via de boekhandel) ter inzage. De prijzen van die belastinggidsen lopen van 3,75 tot 13,90. De goedkoopste uitgave is „de belastingkrant 1978”, op de markt ge bracht door Annoventura. de formulieren over 1977). Tussen deze twee uitgaven liggen nog Het belasting ABC, ook van Annoventura, prijs 7,90 en De Telegraaf Belastinggids, samenge- De laatste wereldoorlog vooral heeft het gebied tussen Irian, Australië en de wekken ontzag op. Ik ben niet bang voor hun toekomst”. Na afspraak komen wij ook bij u thuis. Kleding naar maat Knippatronen naar maat pasklaar FRANSE COUPE Haute Couture voorziene Mon coeur c’est pareil en J’arri- ve eveneens van Brei ten gehore brengt. Vergeven zijn dan het wat minder geslaag de Parlez-moi d’amour en het feit dat ze aan het slot even een tekst kwijt is. Het bravo-geroep van het publiek zal de ge dachte aan een evenwichtig concert nog even bewaren. Opnieuw heeft Paul Steenbergen voor opvoering van deze ongewone toneelschrijverij gekozen. Niet werkelijk een toneelstuk, wel een werk dat ongemeen zal boeien. Destijds gebruikte de Haagse Comedie de vertaling van mr. Elias, nu wordt die van Max Schuchart gebruikt. In de voorstelling zijn ook enkele speelscènes ingelast. Zo schreef Shaw speciaal voor Pat Campbell zijn wereldbe roemde Pygmalion. Na veel aandringen van zijn kant en heftige emoties van de zijde van Pat Campbell accepteer de zij tenslotte de rol van het arme bloemenmeisje en was zij tevens zo „bereidwillig” Herbert Beerbohm Tree naast zich te dulden als professor Higgins. ZIJLSTRAAT 95 t.o STADHUIS Ingang FRENCH CONNECTION Haarlem Tel 023-316216 Barteljorisstraat 24-28. Telefoon: 023 - 316816 Een gebied waarvan je kunt dromen, dat daar nog ongerepte natuur en niet door onze beschaving gestoorde mensen te vinden zijn. Ook Philippe Diolé trok naar Melanesië met die droom in zijn achterhoofd en met het doel het gebied naar zijn hedendaagse werkelijkheid te beschrijven. Hij heeft er inderdaad nog het groen gevonden van de oerwouden, dat oprijst uit het water, de witte stran den zonder teer en de prachtige koraal- formaties met de tropische vissen in het heldere water. Hij hoorde de trommels in het oer woud, zag de inlanders dansen, overlede nen langzaam verteren op hun platfor men tegen de rotsen. Hij zag vergeten volkeren. Maar hoe lang nog duurt die vergetelheid? De beschaving, het toerisme sluipt dichterbij. En het is nu maar net hoe de volkeren daar op reageren; of ze nog wel zullen blijven bestaan. Diolé zocht naar de mens, die ongeschonden uit oertijden Shaw was toen nog niet zo'n bekend schrijver, Pat Camp bell daarentegen stond reeds op het toppunt van haar roem. Het is een bijzonder waagstuk een toneelproduktie samen te stellen uit louter dialogen, zonder dat daarbij sprake kan zijn van werkelijk ondersteunende handeling. Maar de briefwisseling tussen Shaw en mevrouw Camp bell bevat zoveel geestigheden en heftige scènes dat een bloemlezing daaruit zich voor opvoering op het toneel alleszins rechtvaardigt. Dat is destijds gebleken tijdens opvoeringen van onder meer O. E. Hasse en Elisabeth Berger tijdens het Holland Festival van 1959, terwijl Steenbergen en Ida Wasserman een jaar daarna niet minder slecht voor de dag kwamen. Paul Steenbergen en Ida Wasserman zorgden toen voor een amoureuze bekvechterij tussen twee excentrieke figu ren van ongewoon formaat. Een typerend voorbeeld van de Kor- war-kunst op Nieuw-Guinea. De schedel van een voorvader is op een verhoginkje gezet, dat gevormd wordt door een man, die een schild vasthoudt. is overgebleven. Hij zegt in zijn boek: „Ik Solomon-eilanden opengebroken. Het is v ----- een kruispunt geworden van naar de (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Paul Steenbergen en Ellen Vogel repe teren de laatste weken vooral intensief aan hun nieuwe toneelproduktie Lieve Leugenaar, die aanstaande vrij dag in de Haarlemse Stadsschouwburg in première gaat. Maandag zijn de laatste repetities in Haarlem begonnen en woensdag is daar de eerste voorstelling voor publiek toegankelijk. Paul Steenbergen, die hetzelfde stuk in 1960 al speelde bij de Haagse Comedie, met aan zijn zijde Ida Wasserman, doet, zelf de regie. Toch is het niet eens zo belangrijk als je het Frans niet meesterlijk zou beheersen al is het natuurlijk een voordeel want ook zonder die bekwaamheid is het niet moeilijk te gissen waarop Gréco doelt: haar lichaam spreekt een taal die door iedereen kan worden begrepen. Al een kleine dertig jaar (sinds de dagen van het existentialisme van de jaren ’50) staat Gré co op de planken, waar zij zich weet te handhaven met een voortreffelijke voor dracht, voorbeeldige stembeheersing, per fecte microfoontechniek en een stijl die zowel aansluit bij de rijke traditie van het Franse chanson als ruimte laat voor een sterk persoonlijke dromerig-poëtische aanpak. Kwaliteit en contact met haar publiek zijn haar belangrijkste handels merken; het lijkt alsof zij niet aangetast wordt door de tand des tijds. Het chanson is even Frans, als het caba ret Nederlands. Wil je derhalve in een dergelijke, veeleisende vorm van klein- DE FRANSMAN Philippe Diolé, een archeoloog, die ook nog een boeiend schrijver is, kreeg naam door zijn mede werking aan de boeken van Jacques- Yves Cousteau (de diepzeespecialist). Bij uitgeverij Bruna verscheen van Diolé diens nieuwste boek: „Vergeten volken op de paradijselijke eilanden van de Stille Zuidzee" (f 45), lotgevallen en ont dekkingen van de Fransman bij de Pa poea’s, de Nambas, de bewoners van het Buffeleiland, de Trobriand-eilanden, van Tana, van Malekula (het eiland met de trommels, die menselijke gelaatstrek ken hebben), Malaita, Tonga. kunst uitblinken, dan moet je niet alleen zelf wat in huis hebben, maar dan moet de show tot in het kleinste detail een verzorg de indruk maken. Juliette Gréco beheerst het métier en haar begeleidende combi is er dan ook naar: Barthy Raffo speelt gi taar, Léo Petit plukt aan de bas, Gérard Cesina verzorgt het aangenaam slagwerk en aan de delicate instelling van accorde onist Joss Baselli en pianist Gérard Jouan- nest herken je de meesters. De laatste is een helft van het componistenduo Gou- gaud-Jouannest, van wie Juliette veel chansons op haar repertoire heeft opgeno men, waaronder een aantal verrassende nieuwe liedjes. Haast elk chanson wordt door de zange res op zeer persoonlijke wijze in gebroken Engels ingeleid. Even onbeholpen en char mant als een kind dat zijn moeder verslag doet van wat hij op school heeft gedaan. De liefde in al haar grillige vormen, nu alledaags dan bijzonder, staat meestal cen traal. Ze is komisch in een lied van Ferré over een aardig meisje dat over straat loopt en alle mannen doet omkijken, egoïs tisch in Donne-moi, melo-dramatisch in het schitterend voorgedragen Brel-lied On n’oublie rien en kwetsbaar in Les amours de fumée, dat waarschuwt voor een bruut omspringen met de liefde, die daardoor in rook zou kunnen opgaan. Juliette Gréco spreekt de taal der liefde en dat is de kracht van haar succes, want ze weet elke tékst van een persoonlijk tintje te voorzien, ook in de oudere chan sons als Feuilles mortes of La Chanson des vieux amants. In het tweede deel krijgt de avond iets betoverends als ze op grootse wijze Brels Voir un ami pleurer, het van een voorzichtige synthesizer-begeleiding Repetitiefoto van Paul Steenbergen en Ellen Vogel in Lieve Leugenaar van Jero me Kilty. geloof dat die mens in Irian (Nieuw- L 1 Guinea) leeft, temidden van de penisko- macht strevende grote mogendheden. De kersdragers van Wamena. Zijn zelfverze- primitieve mens is hier vanuit zijn eigen kerdheid, zijn vriendelijke waardigheid schedelcultus neergezet in onze tijd van elektronica. De tocht van Diolé laat ons nog even zien hoe het was. Prachtige foto’s lichten dat toe. HANS ROMBOUTS U wilt de bibliotheek van uw grootvader opruimen, of wat ruimte creëren in uw eigen boekenkast. Of’t nu gaat om Statenbijbels of reisverhalen, boeken over dieren of occultisme, als een boek nogingoede staat verkeert, is het de moeite waard om even bij de Slegte langs te gaan (bellen kan natuurlijk ook). Misschien krijgt u er nog meer geld voor dan u denkt. PITTIG IS een wat merkwaardige aan duiding voor een naslagwerk, maar het lijkt ons voor de Kleine Winkler Prins in kleur wel juist. De twintig deeltjes zijn van een pittige omvang (18‘A bij 12 cm) en bevatten ook pittige (korte en ter zake doende) informatie. Je neemt de boekjes gemakkelijk ter hand en ze nemen relatief niet al te veel ruimte in in de boekenkast. De inhoud is actueel opgezet. Elk tref woord of naam krijgt een beknopte be schrijving; begrippen als „aarde” krijgen uiteraard meer aandacht, maar de for muleringen blijven zo sec en duidelijk mogelijk, waarbij niet diep wordt inge gaan op details. Iets wat uiteraard ook de bedoeling niet is van een handzaam nas lagwerk als dit. Het terrein van informatie is breed: of het nu gaat om Abd-el-Kader (leider van Berberstammen), het Alcazar, aminozu ren, het dorpje Anjum of de anjer. De illustratie is goed verzorgd. De Kleine Winkler Prins is samenge steld door een redactiegroep van uitge verij Argus Elsevier. Elk deeltje gaat 15,90 kosten. De eerste twee zijn inmid dels verschenen. Het ligt in de bedoeling deze alleraardigste mini-encyClopedie in 1979 compleet te hebben. Rustiek Restaurant in het vermaarde, eeuwenoude Zwitserse huis met o.a kronkelver- se paling, spartelende forelletjes en bedrijvige rivierkreeftjes Naast specialiteiten iedere zondag onze welbekende BRUNCH. Dit gezellige onbeperk te, zeer uitgebreide assortiment van warme en koude gerechten serveren wij van 11 30 uur tot 14.30 uur. Prijs per couvert f 20,-. Voor kinderen t.m. 14 jaar 1,- voor ieder jaar dat zij oud zijn. 1 Voor recepties, diners en parties van uiteenlopende aard hebben wij exclusief voor u beschikbaar ,,DE LANDAUER met aangrenzende klassiek ingerichte zaal Uw gastheer Jan G Westerhoven pleegkundigen en patiënten ondervinden (f 37,50). van de groeiende ontmenselijking in de gezondheidszorg. Technologische ont wikkelingen en specialisatie gaan hand in hand, waardoor de patiënt ongemerkt meer een object voor het toepassen van medisch vernuft is geworden, dan een mens-in-nood die primair behoefte heeft aan genegenheid en steun. De serie „Humanistische Gezondheids zorg” van uitgeverij „De Toorts” beoogt door het publiceren van boeken na te gaan hoe een betere medische opleiding opgezet kan worden. Een opleiding die zorgt voor een dieper begrip van artsen en andere werkers in de gezondheidszorg voor hun rol en die van de patiënt, maar ook vaststelt welke ongebruikte hulp bronnen de patiënt zelf ten bate van zijn eigen gezondheid kan gebruiken. Onder „humanistisch” wordt hier verstaan „de hele mens betreffend”. Het boek van Jane en Harry Chapman, dat „Werken in een humanistische ge zondheidszorg” heet en onderdeel van deze serie is, probeert tot een integratie van technologische kennis en persoonlij ke en sociale ervaring te komen. Voor beelden uit de praktijk werken hierbij verduidelijkend en zetten zeker aan tot nadenken. Op dat moment is de patiënt voor art sen en andere gezondheidszorgwerkers al geen object meer en wordt hem tijdens zijn ziekte misschien meer verschuldigde eerbied verleend dan voorheen. Het boek kost 37,50. Boekhandel J. de Slegte B.V., Nieuwendijk 200. Amsterdam. Tel.: 020-23 25 40 Moment van vervoering bij Juliette Gréco. Handen en ge zicht vertolken de inhoud van het lied op een eigen, fascine rende wijze. (Foto Lex van Rossen) DE FISCALE enveloppen zijn weer bij de meesten in de bus gevallen. Dat bete kent dus puzzelen en rekenen om binnen het kader van de wet een zo goed mogelij ke belastingaangifte te doen. De hulp- „De ondergang van Guemica” door middelen daartoe zijn ook weer gearri- Gordon Thomas en Max Morgan-Witts, veerd. Natuurlijk is er het toelichtingsge- uitgave A. W. Bruna (ƒ24.90). „Van Agt en de dingen die voorbij gaan”, politieke prenten van Peter van Lieve Leugenaar (in het oorspronkelijke Engels „Dear Liar”) is geschreven door Jerome Kilty. Het is een spel van ruim anderhalf uur, dat is opgebouwd uit dialogen die vrijwel geheel zijn samengesteld uit brieven die de Engel se toneelschrijver George Bernard Shaw en de toen gevierde actrice Patrick Campbell met elkaar wisselden -- 17e eeuwse herberg in Oud-Velsen, ’n beschermd dorpsgezicht aan ’t Noordzeekanaal, niet ver van IJmuiden, Haarlem en Amsterdam. Geopend vanaf 17.00 uur ’s Maandags gesloten schrift van de fiscale heren zelf, dat aan het aanslagformulier wordt toegevoegd. Wil men zich toch wat uitgebreider Straaten, uitgave Van Gennep 7,90). „Beeldenstorm”, de ontwikkeling van de politieke strip 1965-1975, samenge steld door Steef Davidson, uitgave Van Gennep 29,50). Zoals de „Hoe veilig is veilig”, onze hang naar naam aanduidt een krant niet om te geborgenheid en de beloning van het bewaren, maar dat hoeft ook helemaal durven, door Stephen Shapiro en Hilary niet. Ryglewicz, uitgave A. W. Bruna 18.90). De duurste en wellicht uitgebreidste is „De naakte mens”, de mens als het De belasting Almanak van Elseviers meest „communicatieve dier” ter aarde, Weekblad, jaargang 1978 uiteraard door Desmond Morris, uitgave Elsevier (maar wel zoals de andere bestemd voor 49,50). „Spiegel van onze tijd”, de mens in onze samenleving, door prof. H. van Praag, uitgave Teleboek 24,-). steld door J. van Hedel. De laatste gids „Het nieuwe paradijs” door Marinus kost 12,50. van Goeree, uitgave Teleboek 18,90). „Verhalen voor kinderen” (tot 4 jaar) door Eugène Ionesco met platen van Etienne Delessert, uitgave A. W. Bruna (2 delen, prijs per deel 14,50). „British Rock Guitar” door Dan Hed ges, uitgave Service 28,-). „Bomen voor tuin en park” door Roy Lancaster en voor Nederland bewerkt door Cor Verboom, uitgave Elsevier

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11