Subtiele stijl Ellen Vogel en Paul Steenbergen in zwak stuk van Kilty Violiste Ida Haendel innig en zangrijk spel Northsea Festival: Overtuig een ander I Vroeger was ik soort bezit van publiek overladen agenda Bekwaam docentenkorps voor zomeracademie 1978 lan Dury maakt van zijn zwakte juist zijn charme ■K Bon Sterke Engelse rockattractie in Paradiso Verrassend werk van Vorisek op concert APhO Cursussen voor organisten van 7 tot 23 juli door Johan van Kempen Met de HOV Jo Vincent maandag tachtig jaar schuwt publiciteit a i' 13 KUNST 12 19 7 8 MAART ZATERDAG 4 iFau inge er Is In Ne- n hoel Voor U een prachtig (pletina) miniatuurtje ver- naast t. Bo- in de pot”. niets HAARLEM. Andermans dag boek of gebundelde correspon dentie lezen vind ik altijd een ver moeiende bezigheid. Maar goed, je kunt na twee of drie bladzijden het boek dichtslaan en de volgen de dag weer een paar dagen of brieven verder gaan. VERHUISLIFT Lieve Leugenaar voor fijnproevers JOHN OOMKES >lad JOHAN VAN KEMPEN 'ADVERTENTIE is- Adres Plaats NS JAKSZ. C05 Naam aanbrenger .1 Adres Plaats: (Van onze kunstredactie) De naam van deze, in 1898 in Amster- TON KOOPNfAN 9 (ADVERTENTIE) >ier (52 il Brou- dam geboren, zangeres van bijzondere al- era ES ngebo- tinenta Een goddelijke toonvorming, waarmee, direct vanuit het hart, het wezenlijke in de muziek werd aangevoerd. De gehoorde ling in Engeland een zeer gevierd toneel speelster, van wie Shaw heel sterk onder de indruk geraakt was. Hij schreef speci aal voor haar zijn wereldberoemde Pyg- intonatieslordigheden werden in het licht van de uiteindelijk bereikte, unieke inner lijke kwaliteit, dan ook volstrekt onbelang rijk hebben we aan het strand 'zitten lunchen. En ik heb een gezellige dikke teckel, die gaat dan ook altijd mee". Wat doet u aan uw verjaardag? „Niks bijzonders. Met vrienden van me, die hier in de buurt wonen, ga ik uit eten’1. En als Jo Vincent uitvoerig naar de toe stand en de omstandigheden in Haarlem heeft geïnformeerd en is het koud bij jullie?”), haalt ze spontaan een paar herin neringen aan onze stad op. Stuur mij als dank voor de ..moeite miniatuurtje „Nu dat zeg je, maar je weet niet hoeveel brieven ik erop krijg, die ik dan allemaal moet beantwoorden. Toen ik vijfenzeven- „Vergeet niet; ik was vroeger een soort bezit van het publiek. Ze moesten me alles vertellen. Als ik een jurk aan had die ze niet beviel of als m’n haar niet goed zat, dan schreven ze direct! Maar ja, ik spreek nu wel in de voltooid verleden tijd. Alles is nu wel een beetje anders geworden". Laurens Jansz Coster HAARLEM. De 24ste editie van de Zomeracademie voor Organisten in Haar lem heeft dit jaar van 7 juli tot en met 23 juli plaats. De openingsavond valt samen met de afsluiting van het jaarlijkse im provisatieconcours, dat vorm krijgt door een concert door de juryleden van het concours in de Grote of St. Bavokerk. an en se im [in in ch de ite, Dat 3. Hand persje „M’n allereerste optreden was daar met de HOV (vroegere naam van het NPO; JvK) onder Gerharz. Later heb ik er na tuurlijk gezongen onder Van Beinum en Adam. Maar ja, ik heb er zóveel gedaan; liederavonden en ook veel kerkconcerten met Hendrik Andriessen, van wie ik ook composities uitvoerde”. „Ik vond Haarlem overigens altijd al een heerlijke stad. Als kind, toen we nog in Amsterdam woonden, gingen we vaak met vader en moeder naar Overveen. Wande len. Was ik al dol op die omgeving En dan kochten we Bloemendaalse kruidnoten bij bakker Snel.” „Later heb ik daar in de buurt met mm man gewoond. Erg gelukkig. Maar sinds de tijd dat hij gestorven is, ben ik liever het grootste deel van het jaar hier. Dat is ook alweer heel wat jaartjes. Ja hemeltje, wat worden we oud. M’n zuster is 83 en m’n broer (de pianopedagoog Piet Vincent; JVK) 82. En heel veel collega’s zijn al lang overle den. Zelfs Kathleen Ferrier, met wie ik destijds op het Amsterdamse podium heb gestaan en die veel jonger was dan ik, is ook alweer vijfentwintig jaar dood". Voordat we met uitwisseling van harte lijkheden afscheid nemen, drukt Jo Vin cent me nog eens op het hart: „Maak er in Naam nieuwe abonnee (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Het Northsea Jazz Fes tival wordt dit jaar op 14, 15 en 16 juli gehouden. In acht zalen van het Haagse Congresgebouw zal op die dagen weer een zeer groot aantal binnen- en buitenlandse jazzmusici en -groepen optreden. Ver wacht wordt dat het bezoekersaantal van vorig jaar (17.081) nog wordt overtroffen. es rij nin srd int de krant nou toch maar echt niet teveel werk van. ’t Is toch immers niet belangrijk of iemand nou 80 of 75 of 85 wordt. En ik heb vroeger steeds in de krant gestaan, maar heb daar nu helemaal geen behoefte meer aan.” Maar u hebt er toch geen last van als dat nog eens een keertje gebeurt? ■MM met de kans, dat de verveling je soms naar de keel vliegt Die ervaring heb ik vrijdagavond in de Stadsschouwburg opgedaan, toen daar El len Vogel en Paul Steenbergen de officiële première gaven van hun versie van „Lieve Leugenaar”, een door Jerome Kilty ge schreven spel, dat gebaseerd is op de cor respondentie tussen mrs. Patrick Camp bell en George Bernard Shaw. Mevrouw begint hij de meegebrachte plastic zak uit te pakken. Een wirwar van sjaaltjes, kle dingstukken en lappen siert in korte tijd zijn directe omgeving. Met behulp van deze attributen en de microfoonstandaard weet hij haast elke song een visueel tintje te geven. Zo beeldt hij in Wake up, make Love to Me de vrouw uit die niet wakker wil worden en de liefde wil bedrijven. Maar haast elk lied blijkt op zich een gebeurtenis te worden door de manier waarop Dury zijn persoonlijkheid over het voetlicht weet te dragen. De sterkst tot de verbeelding sprekende com posities zijn daarbij Clever Trever, My old Man, Partial tot your Abracadabra, Ass holes en het fanfaré-achtige England’s Glory. The Blockheads, bestaande uit drummer Charlie Charles, bassist Nor man Watt-Roy, saxofonist Davey Payne, gitarist Johnny Turnbull en toetsenman Micky Harrigan, bewijst zichzelf daarbij voortdurend. Het is een van de sterkste nieuwe rockattracties uit Groot-Brittannië van dit moment. v York, ito en s voor 4500,-, VB/Ge- imp. Ju- nevr M sschaat- jsemaat, ld), me) iaiseweg :kbernd. lastncht. jrtmans. mevr aat 22. e auto- Van der l Zaan- Gendt g J A J. Etten- s-Spruit. I 1 Bak- jtwedde H G W 30 Gen- Toch hoeft deze gehandicapte Londense oud-student aan de kunstacademie zich geen zorgen voor zijn toekomst te maken, laat hij een onvergetelijke indruk na. Die wordt nog versterkt, zo bleek vrijdag avond in Paradiso, door het feit dat hij de gedachten van het gewone volk weet te verwoorden en van goede, directe muziek is voorzien. lan Dury is in de eerste plaats en sjofele stumper, die alles tegen heeft, zich nergens op kan beroemen en hoogstens kan fanta seren hoe het moet zijn om geliefd te zijn bij de vrouwen. Zijn teksten en zijn gedrag wijzen daar op. Maar de handicap wordt door hem omgebogen in zijn sterkste punt juist door van zijn stunteligheid een visu eel Uitgebalanceerd gebeuren te maken. Maar voor we vertellen hoe hij daar in slaagt, nog even wat feiten. Dury timmert al een kleine tien jaar aan de weg zonder dat hij de aandacht van een groot publiek op zich heeft weten te richten, al beschikte hij vanaf 1974 over een pub-rockformatie Kilburn and the Highroads, die erin slaag de om een reputatie op te bouwen. Dit verleden bepaalt nog steeds de muzikale stijl waarbinnen Dury vandaag de dag opereert. Hij is de enig overgebleven ster- artiest van het vorig jaar nog zeer belang rijke Engelse Stiff-label, dat begin 1978 Elvis Costello, Nick Love en the Damned moest laten gaan. Muzikaal gezien vormt zijn stijl een ver gaarbak van allerlei mogelijke invloeden. Pure rock and roll, funk, rhythm and blues, maar ook hoempa en het Engelse kroeglied hebben hun sporen nagelaten. The Blockheads, Dury’s begeleidings groep, speelt het mengsel met een zeer krachtdadige aanpak, groot gevoel voor variatie en een enorme inzet, die het talrijk opgekomen publiek haast dwingt tot on stuimige danspartijen. New Boots and Panties was de naam van het album waarmee Dury rond de jaarwis seling voor het eerst sinds enige tijd om aandacht vroeg Hij blijkt, zoals reeds ver meld, te kiezen voor simpele directe tek sten die het gewone verwoorden. Zijn suc- ces-single Sex, Drugs and Rock and Roll is van die opvatting misschien wel het krach tigste voorbeeld. Ondanks het gekkenhuis dat in Paradiso dreigt te ontstaan, zwaait slechts één man zijn scepter over het gebeuren: Dury zelf. Wonderlijk uitgemonsterd sjouwt hij het podium op, een misplaatste bolhoed op. Nadat hij zijn wandelstok heeft weggezet, Er zullen 75 „live”-concerten worden ge geven. Alle stijlen zijn te beluisteren. Count Basie, Oscar Peterson, Ella Fitzge rald, Dizzy Gillespie, Sonny Rollins, Fred die Hubbard, Ramsey Lewis, The World’s Greatest Jazzband, Lionel Hampton, Mary Lou Williams, Art Blakey en Bill Evans (om enkele namen te noemen) komen naar Den Haag, maar ook de avant-garde is present met Carla Bley, het Yamashita trio, Eric Kloss Barry Miles, het Compo sers Workshop Ensemble, Double Image, enz. Verder zijn er dan nog zogenaamde „speciale attracties” te beluisteren, zoals de Clifton Chenier Band, de groep van Bo Diddley en de gospelgroep The Mighty Clouds of Joy. Inmiddels is er een stichting Northsea Festivals in het leven geroepen, waarvan Joop Schrier, Wim van Woerkens, Wybe Buma, Hans Dulfer en Tim Braaksma het bestuur vormen. Het festival-1978 omvat niet alleen con certen, maar ook films, discotheken, een jazz-winkelcentrum, video-shows en een expositie. Haar portret levensgroot in olieverf uitgeschilderd door de Haarlemse schilder Otto de Kat hangt in de boven-foyervan het Amsterdams Concertgebouw. Een van de kostbare herinneringen uit het vroegere Nederlandse concertleven: Jo Vincent. De in Polen geboren Ida Haendel was de soliste op deze avond. Een illustere naam, die om welke reden dan ook, de laatste jaren weinig op de aanplakbiljetten en programma’s is verschenen. Deze 53-jari- ge violiste is evenals Yehudi Menuhin op geleid door Georges Enesco en een typi sche representante van die school. De na druk ligt daarbij op de innerlijke ver dieping van het spel. En al was er in het door Ida Haendel vertolkte Vioolconcert in D, KV 218 van Mozart een flinke accli- matiseringsperiode nodig om tot even wichtig musiceren te komen: daarna wer den de toehoorders door deze violiste mee genomen in het meest innige en zangrijke spel dat maar mogelijk is. De overdracht van het schilderij dat de Haarlemse schilder Otto de Kat van haar maakte ten overstaan van talrijke vrienden, betekende voorJo Vincent een laatste afscheid voor haar vertrek naar Frankrijk. tig werd, liep ik met een tas met 150 brieven. En dat waren dan de meest nood zakelijke gevallen uit nog veel meer, die ik wel beantwoorden moest. Allemaal van mensen die ik niet eens ken”. AMSTERDAM. Aan een kant van zijn lichaam is hij gedeeltelijk verlamd, waar door zijn gang weifelend en motorisch gestoord als die van iemand waarvan we zouden zeggen dat-ie niet helemaal nor maal is Een schoonheid is lan Dury ook al niet en dus is het moeilijk om je hem als een podium-persoonlijkheid en zanger voor te stellen. malion, waarin Patrick Campbell als het bloemenmeisje enorm succes oogstte. Shaw heeft met Patrick een langdurige en uitvoerige briefwisseling gevoerd, een correspondentie, die gelukkig bewaard is gebleven, maar waaruit Jerome Kilty niet zo gelukkig zijn productie gemaakt heeft. Het lijkt me trouwens een onmogelijke zaak, voor wie dan ook, enigerlei theater uit die brieven te distilleren, als je teveel uitgaat van de letterlijke tekst. Je krijgt dan een soort citatenboek, waar je je toch niet te lang mee bezig moet houden Nou is Shaw altijd goed voor een paar satirische, ironische in ieder geval pittige uitspraken. Patrick was kennelijk ook niet op haar mondje gevallen, althans haar opmerkingen in de correspondentie moch ten er ook zijn. Maar in zo'n productie blijven ze toch op een gegeven moment in de lucht hangen, ze zijn te veel uit hun verband gerukt. Daardoor verwatert de spiritualiteit en krijgen tal van opmerkin gen hooguit een anecdotische waarde. De schrijver moet dat ook aangevoeld hebben, want om nog enigszins theater te krijgen, heeft hij enkele wederzijdse brieven gedramatiseerd. Opeens veran dert dan het beeld, zeker zoals vrijdag avond, wanneer Ellen Vogel en Paul Steenbergen zo’n stukje toneel voor hun rekening nemen. Sterker- werd dat nog, toen in deze productie enkele scènes ge speeld werden uit Pygmalion en een ironi sche repetitie werd gebracht uit „De keizer van Amerika”. Die scenes werden de kracht van de lure, heeft zijn betekenis bepaald nog niet verloren. Buiten de vele artistieke bijdra gen die deze Nederlandse sopraan tot haar afscheid van het podium in 1955 heeft geleverd, is haar stem nog steeds te horen op oude en herpersingen van oude grammofoonplaten (onder meer in combinatie met het Concertgebouworkest onder leiding van Willem Mengelberg) en kan men haar mémoires lezen in het des tijds met behulp van haar echtgenoot ge schreven boekje „Zingend door het leven". Een destijds door Kubelik opnieuw geïn troduceerde Symfonie in D van de toch nog steeds tamelijk onbekende, vroeg-19de-eeuwse Boheemse componist Jan Vaclav Vorisek, zal voor het publiek van dit APhO-concert in het Amsterdams Concertgebouw zeker een verrassing heb ben ingehouden. Het gaat hier om een werkelijk in alle opzichten voldragen sym fonie, klassiek van vormgeving en roman tisch van klank. De sterke opbouw ervan en de warm klinkende orkestratie kregen bij Furst en het APhO de juiste aandacht in de uitwerking. het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk worden onder be paalde voorwaarden studiebeurzen voor Nederlandse deelnemers ter beschikking gesteld. Het secretariaat van de Stichting Internationaal Orgelconcours kan hier over inlichtingen verschaffen. Voorafgaande aan de academie heeft het jaarlijkse improvisatieconcours in de Grote of St. Bavokerk te Haarlem plaats van 4 tot en met 7 juli. Een speciaal Messi- aen-prögramma staat op de openingsa vond centraal, daarna volgen een concert door de deelnemers aan de improvisa- tiewedstrijd, de feitelijke improvisa- tiewedstrijd en het al aangestipte concert door de juryleden. De excursie naar be langrijke oude en moderne Nederlandse orgels heeft dit jaar onder leiding van Klaas Bolt plaats op zaterdag 8 juli. Lieve Leugenaar, maar illustreerden te vens de onmacht van de schrijver, die kennelijk aan de brieven niet voldoende had om echt theater te maken En dat was toch z’n bedoeling. De fijnproevers zullen er beslist van genoten hebben, zeker door de soms genuanceerde, altijd subtiele stijl, waarin Ellen Vogel en Paul Steenbergen die intellectualistische correspondentie verwoorden. Maar ik ben zo iemand, die niet overal het fijne van proeft. WIM HELVERSTEIJN Als abonnee kent u onze krant U weet dus hoe prettig het is om elke dag uit de eerste hand te vernemen hoe het gaat in de wereld, in ons land en in de buurt Toch zijn er mensen die onze krant nog met lezen' Uw beste vriend of vriendin, buurman of kennis misschien9 Breng daar gewoon even verandering in. Maak hem of haar abonnee. Zo gefikst. En mooi beloond' Want voor die kleine moeite krijgt u van ons een van die prachtige miniatuurtjes kado Kijk eens om u heen Heeft u al een abonnee op het oog9 Vast wel 1. Laurens Jansz Coster 2. Papierschepper 3 Handpersje Maandag 6 maart aanstaande wordt de ze leerlinge van Cornelie van Zanten, die sedert 1926 als liederen- en oratoriumzan- geres (ónder andere in de Matthauspassi- on) ook op de buitenlandse podia als van Londen, Parijs en Wenen grote faam ver wierf, tachtig jaar. Aan de vooravond van haar verjaardag belde ik de thans aan de Franse Zuidkust (Cap-d’Ail) verblijvende kunstenares op. Jo Vincent blijkt niet meer zo gesteld op publiciteit („maak het stukje alsjeblieft héél kort”) maar verkeert in goede wel stand en spreekt met heldere en opgewekt klinkende stem. „Ik ben de Lieve Heer erg dankbaar" stelt ze allereerst „dat ik mijn 80ste verjaardag mag beleven, en dat ik zo’n mooi leven had en, nu op een heel andere manier, nóg heb. Ik heb hier een heerlijk appartement met prachtig uitzicht op Cap- Ferrat. En voor als het me hier ’s zomers te- warm wordt heb ik nog een chaletje in de bergen Op m’n zevenenzeventigste heb ik nog rij-examen gedaan en een autootje ge kocht waarvan ik veel plezier heb. De omgeving is hier zo fantastisch en het klimaat zo goed. Gistermiddag ben ik nog met m’n vriendin naar Menton geweest en Het gewenste vakje aankruisen en deze bon, in een open envelop, zonder postzegel sturen naar Damiate Pers, Antwoordnummer 416, Haarlem Anders wordt het, wanneer het dergelij- Campbell was omstreeks de eeuwwisse- ke, meestal niet onbelangrijke lectuur een soort theater gemaakt wordt, een toneel- productie zogezegd. Je komt er dan moei lijk onder uit, de hele avond uit te zitten 2. Papier- schepper Verhuisondernemirig^^^— Specialist op gebied van kantoor inboedelverhuizingen met Korte Spaarne 21Haarlem, tel. 023-326099/075-171700. s, ga an ler- t.w.v. ü- Moment uit Lieve Leugenaar, dat met Ellen Vogel en Paul Steenbergen in de hoofdrollen, vrijdagavond in de Haarlem se Stadsschouwburg zijn première beleefde JAGO- Jan van De Zomeracademie is destijds ingesteld voor organisten, die hun studie hebben voltooid, maar mogelijkheden zoeken om zich in een bepaald aspect van de orgellite ratuur te specialiseren. Ook dit jaar is er een hoogst bekwaam docentenkorps aan getrokken, waarmee gewaarborgd wordt dat erin zoveel mogelijk specialisaties on derricht kan worden gegeven. Twee oudgedienden en in kringen van orgellièfhebbers zeer gerespecteerde mu sici, de Oostenrijker Anton Heiller en de Italiaan Luigi F. Tagliavini, zijn dit jaar weer beiden present. Eerstgenoemde do ceert de literatuur van Bach en Buxtehu de, Tagliavini haast vanzelfsprekend Itali aanse en Spaanse orgelliteratuur. Verder kunnen cursisten inschrijven op cursussen in improvisatie bij Louis Toe- bosch, klassieke Franse orgelliteratuur bij Ewald Kooiman, op klavecimbel bij Ken neth Gilbert, op het terrein van Jan Pietersz. Sweelinck en tijdgenoten van zelfsprekend bij Ton Koopman en in mo dernere literatuur (Regger, Hindemith, Re da en Kluge) bij Gisbert Schneider. Kandidaat-cursisten dienen een in schrijfformulier aan te vragen bij en ver volgens ingevuld terug te zenden aan het secretariaat van de Stichting Internatio naal Orgelconcours, Stadhuis, Haarlem. Voor de toelating is in principe een einddi ploma van een Nederlands of gelijkwaar dig buitenlands conservatorium vereist. Ook het diploma B is geldig. Actieve deel name aan tenminste één cursus is voor elke cursist verplicht. Het is mogelijk om een tweede cursus, hetzij actief hetzij hos- piterend, te volgen. Niet te combineren zijn echter de cursussen van Kenneth Gil bert en Louis Toebosch en die van Ton Koopman en Gisbert Schneider. Over toelating tot de academie beslist het bestuur van de Stichting Internatio naal Orgelconcours in overleg met de do centen van de Zomeracademie. Beslissin gen in deze zijn 'onherroepelijk De in schrijving sluit overigens op 15 mei aan staande. Bij aanmelding moet het in schrijfgeld ad 100 worden voldaan. Door AMSTERDAM. Het Amsterdams Philharmonisch Orkest werd vrijdag avond geleid door Janos Furst; een in 1935 te Boedapest geboren dirigent, die bij het orkest technisch redelijk goed, maar in de eerste plaats spontaan aandoend spel be reikte, krachtig van lading. Zonder poespas werd overal op natuur lijke en tegelijk zeer persoonlijke wijze het geëigende karakter in gelegd, hetgeen in alle delen van Brahms’ Eerste Symfonie voelbaar werd. Achtereenvolgens strijd baar en pathetisch, melancholiek, verstild en tenslotte wat de finale betreft, triom faal. De nieuwe abonnee maakt eerst 2 weken gratis kennis met de krant en wil daarna kwartaalabonnement Stuur hem/haar Haarlems Dagblad jaarabonnement IJmuider Courant Beverwijkse Courant

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13