Mischa de Vreede en Maartje Luccioni J fe: 3 In fl „Als we niet meer mogen lachen, dan stoppen we ermee* „SARA” WERKT VOOR CONCREET PUBLIEK 1 VI 2 -n 1 n l b I V door Diny Schouten mm ■■■■■■■■■■■■■I Eindelijk zichzelf Matriarchaat i Luccioni: Alles anders Acl FWIÖC BMW Of Wf WWW Ondersteunen Ideologie Plannen [ML ’1 Discussie tlb ’Boeken kunnen je denken veranderen’ i! ;S 1 miiiiiiii ALLES ANDERS? ft j 1 U|*|x v DINY SCHOUTEN ze is „Vrolijk, eerlijk en vrijblijvend”. Dat is de kreet waarmee Agaath zich de eerste, veelbelovende tijd na haar scheiding defi nieert. De verhouding die ze dan begint met de ook al zo succesvolle, veel oudere, kunsthistoricus wordt aanvankelijk door de gedragsregels: vrolijk, eerlijk en vrij blijvend, beheerst. Omdat Dobbelman, de kunsthistoricus, „zoals dat in kennisma- kingsadvertenties heet” gebonden is, is de situatie naar Agaaths volle tevredenheid. Een betere garantie om jezelf te kunnen zijn is er immers niet? Bovendien is de relatie seksueel gezien voortreffelijk, het zo fel begeerde orgasme is eindelijk in haar bezit... Agaath doet er vervolgens zeven jaar over om zich te realiseren dat ze buiten dat met lege handen staat. Haar zorgvuldig opgebouwde theorie, dat „zijn” verkieslijk is boven „hebben” is waarde loos geworden op het moment dat ze beseft dat „zijn” niet mogelijk is zonder te „heb ben”, dat vrijblijvendheid in een verhou ding met wil zeggen: vrolijkheid en eerlijk heid, maar dat het betekent: afhankelijk heid, onzekerheid en verdriet. Jezelf zijn. „Dat de hoofdpersoon een tamelijk geëmancipeerde vrouw is, was nodig om dit verhaal te kunnen vertellen. Je kunt geen vrouw zo'in het leven laten woeden als een geëmancipeerde vrouw." „Mededeelzaam, geil en gezellig: dat was ik, en om die eigenschappen goed tot hun recht te laten komen moet je met zijn tweeën zijn. Een zo mogelijk nog grotere afstand tot haar onderwerp neemt Maartje Luccioni in haar tweede boek Alles anders, dat in 1976 bij De Bezige Bij verscheen, maar dat Maartje Luccioni, geestvol uit de voeten op deze plaats nog niet besproken is. Ook Alles anders gaat over vrouwen, vandaar dat ik” het hier ter sprake breng. Het boek bestaat uit twee verhalen. Het eerste, het titelverhaal, geeft evenmin als Eindelijk mezelf een idee van de houding van de schrijfster. In hoeverre is het verhaal se rieus te nemen? De vraag stelde me voor problemen: waarom neem ik aan dat M>- scha de Vreede haar verhaal wél serieus bedoelt, en hoe weet ik zo zeker dat Alles anders een satire is? Er is geen ander criterium dan het eigen wereldbeeld. De zelfingenomenheid met de eigen geslaagd heid van James en Line uit Alles anders biedt geen enkel houvast, want niemand zal kunnen „bewijzen” dat Maartje Lucci oni vindt dat haar figuren zelfingenomen zijn. Hetzelfde geldt voor het oordeel over de attributen van het verhaal: een smaak vol interieur, Handel en Vivaldi uit de prijzige geluidsinstallatie, dure kleren, du re schoenen, sjieke drankjes en hapjes, een barbecue, een afwasmachine en een Austin Mini voor mevrouw. De situatie is in elk geval duidelijk: vol strekt beantwoordend aan de norm van de „Elegance”. Beschaafde mensen, Line en James, hij is advocaat, en zij heeft gymna sium gehad, ze is lid van het Klassiek verbond. Kortom, geen enkele reden tot ontevredenheid. Of toch wel? Vage onvre de knabbelt aan Line, die eigenlijk niet zoveel om handen heeft. Een jonge min naar, zou dat niet iets zijn? Als moderne vrouw, die er overeenkomstig haar sociale status geen achterhaalde opvattingen op na houdt, spreekt ze erover met haar echt genoot. Wel, het komt goed uit, ook James heeft best zin in een jong blaadje. Line begint wat met Steven, de vriend van haar zoon, en dat is prachtig, want James kan dan wat beginnen met de vriendin van de dochter des huizes. Alles natuurlijk wel onder stilzwijgend voorbehoud het stijl volle leventje van James en Line mag niet in gevaar komen Line is trouwens hele- Mlscha de Vreede, momentopname van een belangrijke fase in leven van een vrouw Voortijd, het tweede verhaal uit Alles anders, is erg leuk. De gegevens lijken rechtstreeks van Margaret Mead afkom stig te zijn, de beschrijvingen van matriar chale samenlevingsvormen in Seksualiteit en temperament („de aan het meer wonen de Tsjamboeli-stam”, bijvoorbeeld). Hoe ziet de wereld eruit als mannen de onder geschikte rol toebedeeld hebben gekre gen? Een opwindende vraag, waarmee Maartje Luccioni geestvol uit de voeten kan. Wat is paarvorming en „kerngezin”, gezien vanuit de optiek van een andere context, één waarin de vrouwen in een afzonderlijke leefgemeenschap voor zich en de kinderen zorgen en de mannen, afgescheiden in een mannenkamp, hen gedurende een zeer beperkte periode mo gen bevruchten? Een bijzonder onaantrek kelijke propositie! Dat je dan denkt dat verkrachtingen en cumulatie van macht bij de mannen de onvermijdelijke consequenties zullen zijn als mannen en vrouwen paarsgewijs sa men zouden gaan wonen, weet Maartje Luccioni helder en overtuigend te demon streren. Een briljante exploratie van een idee.' De intelligente redeneringen van de oertijd vrouwen uit het verhaal zijn ver ademend, omdat ze de door doordramme rige verongelijktheid missen, die veel fe minisme van nu zo oninspirerend maakt. maal niet van plan om zulke belachelijke risico’s te lopen, daar is ze teveel moderne vrouw voor, en het mag vooral geen goed koop drama worden. Line zet dus niets in, in het spelletje dat ze met Steven speelt, en als ze toch dreigt te verliezen, trekt ze zich comfortabel terug, naar barbecue, zitkuil en „bistrootje spelen”. Maartje Luccioni heeft het geval met verve verwoord, in het idioom dat vol maakt past bij de zelfzuchtige denkwereld van haar personages, en ze laat het aan de lezer over om die denkwereld te beoor delen. Een deel van het Sara-collectief; van rechts naar links Loes de Bruin, Marjo van Soest. Mieke Westerbrink en Ria Sikkes --.—L4 hk. Je wen gebt tot c ster opst dat geëv Zc vent Dat er véél yrouwen bereikt worden, vindt het collectief erg belangrijk. Bij de vrouwenbeweging zijn veel vrouwen be trokken zeggen ze, en „de” vrouwenbewe ging staat dan voor alle vrouwen die bezig zijn om iets aan hun positie te veranderen. „Dat kunnen vrouwen zijn die in een VOS- cursus zitten (VOS: Vrouwen Oriënteren zich op de Samenleving, cursussen maat- Het collectief deelt wel een visie pp de maatschappij. In een artikel over de op richting van Sara schreven ze: „We voelen ons allemaal min of meer ver- Plannen voor romans, nieuw Ned| lands of buitenlands proza, zijn er niet. „Romans zouden zeker in ons foil passen. Het probleem is dat je afhankeli bent van wat je binnen krijgt. Romans k r je niet „organiseren”, zoals dat wel k met een boek dat we gaan maken oi gezondsheidszorg, naar aanleiding v I een congres van vrouwelijke gynaeco gen en huisartsen”. Dit voorjaar zullen verschijnen: et boek over verkrachting van Jeanne Ito men (een „handleiding voor slachtoik van verkrachting bij de confrontatie 1 politie en justitie”); een boek over welzij werk met vrouwen, Van binnenuit do Er vrou ons het 1 haai een i waa feit van zo’n zond acce beeh heef Hij i deze een zer c Gezi weet hen gat. die voor wat Vlas papi emo snel andt brek virti luch i eei aai mi to< dit Af ste spi eei I sci ha tie vei 1 vo de: kl( no gr' „A ve: fla I gei vers je b, met schr tie. mog maa het Hi in v and mar het bou met „Het was alsof ik hem steeds weer moest demonstreren. Hem en dat huwelijk van ons. Als ik mezelf zo hoorde praten, als ik hoorde hoe ik hem prees waar hij bij was, alsof hij een kind was en ik zijn moeder, dan kreeg ik een enorme hekelkian mezelf en aan ons. De tevredenheid die we moes ten uitstralen, de zelfvoldane indruk die we op de buitenwereld maakten en die niet terecht was, die nergens op sloeg!” J) ATLAS Nee, zeggen de vier vrouwen (Ria Sik kes, Mieke Westerink, Loes de Bruin en Marjo van Soest) met wie ik sprak. „Veel vrouwen van ons collectief hebben erva ring als adviseuses van bestaande uitge verijen. Ons werd vaak om advies ge vraagd over feministische boeken. Alice Schwarzers boek was typisch een geval waarvan wij vonden dat het uitgegeven moest worden maar waarvoor bij de uitge vers absoluut geen belangstelling bestond. „Toen hebben we, twee jaar geleden al, zelf de rechten gekocht en gedacht: dat boek moet er komen, hoe, dat zien we nog wel, met vaag het idee in het achterhoofd om het dan maar zelf te doen. We begon nen het ook steeds meer als hinderlijk te ervaren dat bij uitgeverijen alleen belang stelling bestond voor het soort feminisme dat in de mode is, sensationele geschriften als het Hite-report en de boeken van Eri ca Jong en Suzanne Brögger worden wel uitgegeven, maar teksten die wat moeilij- ker zijn en belangrijk voor een kleinere groep vrouwen, die verschijnen doodeen voudig niet". Een voorbeeld: „Eén vrouw uit ons col lectief, Selma Leydesdorff, heeft het initia tief genomen tot de oprichting van groe pen van vrouwelijke geschiedenisstuden ten, verspreid over het hele land, die on derzoek doen naar de rol van vrouwen in de geschiedenis, een rol die altijd is ver donkeremaand. Sara is van plan van de scripties die uit dat onderzoek voortkomen een serie op te zetten. Een gewone uitgever zou zoiets niet in z’n hoofd halen, omdat er hoogstens een paar honderd exemplaren van elk verkocht zullen worden. „Wij vinden het belangrijk dat vrouwen zich bewust worden van hun eigen historie en daarom moeten zulke uitgaven er wel „Er zijn maar weinig vrouwen die zo over hun eigen lichaam schrijven als ik. Het is allemaal even zweverig en dan denk ik wel eens bij mezelf: Kom dames! Zo n straf is het nu ook weer niet!" Aan het woord is Mischa de vreede (41in een interview in De Tijd van 30 december 1977. Ze werkt hard aan een ambitieuze trilogie: drie boeken die elk een „momentopname” zijn van een belangrijke fase in het leven van een vrouw. tief meebeslissen over wat wordt uitgege ven er komen veel manuscripten binnen, die zorgvuldig worden gelezen en bespro ken. „Een verschil met gewone uitgeverij en is, dat we met de inzendsters praten over hun boek, niemand wordt bij ons afgescheept met een afwijzend stenciltje. „Nog een verschil met gewone uitgeve rijen is, dat we voor een concreet publiek werken. Omdat de vrouwen van het collec tief allemaal actieve feministes zijn, wéten ze aan welke boeken behoefte bestaat in de vrouwenbeweging. We streven naar een fonds met zeer diverse uitgaven, allerlei boeken die kunnen bijdragen aan welke soort discussie dan ook". „Feminisme gaat altijd over dingen L heel dicht op je huid zitten. Het is voort een aanvulling op socialisme, omdat l ook over privé-situaties gaat, wat er i nen het huwelijk, het gezin gebeurt.. Da mee hebben vrouwen veel meer te mak dan mannen, van vrouwen wordt v wacht dat zij het gezellig maken thuis. die situaties en ervaringen gaat het, m dan om abstracte theoretische boeken, om emancipatie-eisen als: evenveel vn welijke burgemeesters als mannelijke, zo. De meeste vrouwen hebben daar tra wens de opleiding niet voor”. Wat is het belang van socialisme voor de vrouwenbeweging? „Socialisme is wel een voorwaarde, maar geen garantie voor een betere positie van vrouwen in de toekomst. Vanuit de ervaringen van vrouwen nu moet je proberen een visie op een veran derde maatschappij te ontwikkelen. Daar om zijn we vooral geïnteresseerd in per soonlijke ervaringen van vrouwen. Boeken kunnen je denken veranderen, vinden de uitgeefsters, en ze willen dat met hun fonds bereiken. „We willen ook boe ken uitgeven die discussies op gang bren gen. Zo was veel uit de interviews van Alice Schwarzer (met huisvrouwen, secre taresses, protituées, werksters, zakenvrou wen, studentes en wetenschapsvrouwen) schokkend, maar aan de oplagecijfers te zien erg herkenbaar voor veel vrouwen. Het boek wordt door veel provincieboek- handels besteld en daaraan kun je zien dat het boek door vrouwen wordt gelezen voor wie lezen niet zo heel vanzelfsprekend is". „Ook het boek van Maria Macciocchi, over vrouwen en fascisme, levert, maar dan vanuit een heel ander perspectief dan Alice Schwarzer, een bijdrage aan de dis cussie. Macciocchi onderzocht waarom vrouwen zich door fascistische regimes voelden aangesproken. Hun arbeid, en het kinderen krijgen, werden plotseling gezien als wezenlijke bijdrage aan het vaderland, een erkenning waaraan vooral huisvrou wen behoefte hadden. Zulk historisch en politiek besef van je eigen situatie is nood zakelijk" komen. Op winstbasis kan dat niet, daar om hebben we gekozen voor de stichtings vorm, en we hebben ook subsidie aange vraagd en gekregen. Nu, met de tweede druk van Alice Schwarzer, maken we winst, maar daar staat tegenover dat we ook gekomen zijn met een boek over woon wagenvrouwen, een scriptie. Met dat boek zullen we bij lange na niet uit de kosten komen. Dat is dan gelukkig niet erg. AI te idealistisch kun je natuurlijk ook weer niet zijn, je moet wel professioneel blijven”. De moeizame herkenning aan het eind van het boek, dat de „vrolijk, eerlijk en vrij blijvend’’-ideologie niet de vereiste vrolijkheid oplevert, luidt een nieuwe le vensfase in, kennelijk die die Mischa de Vreede in het derde deel van haar trilogie wil gaan beschrijven. Wat minder vrijblij vendheid van haar kant zou ik dan prettig vinden. In Eindelijk mezelf is de „toffe” toon waarop Agaath haar verhaal vertelt, ver moeiend. De vlotte „incrowd-dame” zie zij moet voorstellen, lijkt de auteur te veel gelegenheid te geven tot het bewaren van een veilige afstand, het onophoudelijke vrolijke gebabbel wordt op geen enkele manier van commentaar voorzien. Ik ben er erg nieuwsgierig naar hoe het zou zijn als Mischa de Vreede de afstandelijkheid die ze in de eerste twee boeken (en ook in haar eerste roman, Onze eeuwige honger, bewaart, eens zou laten varen. Mi pasc pen platt Vlaa mee gene Lievi VlUUVWll, ru.ll u VIKtv IIWIIV v*vr het schrijverscollectief „Vlijtig Liesje”; Dljvo Wt vrou (Wat niet hun schappelijk werkster, Coby Westervell ken) Nog in voorbereiding is Of Women Boi van Adrienne Rich, over het moederschi| als ervaring en als instituut. „En als tegenwicht voor de afschuwelij sexistische stripverhalen, zoals de AmeJ kaanse comics, willen we een zeer geest! stripboek vertalen, van de Franchise Cla re Bretecher: Le cordon infernal (te vert len als: Die verdomde navelstreng). Oo zo’n uitgave moet kunnen, want als we nie meer mogen lachen, houden we ermee op' i feit i j dien I idee 13, een meisjesboek gaat over ongesteld worden; de vrouw uit Eindelijk mezelf ervaart het orgasme als datgene wat haar leven ingrijpend verandert, en het laatste deel zal gaan over een vrouw van 53, daarin wordt de focus uiteraard gericht op „de overgang”. Foto’s van belangrijke le vensfasen, 13, 33 en 53, zegt Mischa de Vreede erover, en: „Veranderen is nu een maal het spannendste wat er bestaat in een mensenleven.” Bij de 13-jarige Lili veran derde er erg veel, en hoe spannend dat is, maar ook hoe beangstigend, beschreef Mi scha de Vreede heel innemend en herken baar in 13, een meisjesboek. De verande ringen die plaatsvinden bij Agaath uit Eindelijk mezelf zijn minstens zo ingrij pend, maar met het verschil dat Agaath er greep op heeft, en daar was Lili nog te klein voor. Boven de dertig, vindt Mischa de Vreede, komt eindelijk de tijd dat je je lekker gaat voelen in je eigen lichaam, het is de bevrijding van teisterende onzeker heid die dan plaatsvindt. Bevrijding en opluchting is ook het eerste dat Agaath ervaart als ze haar geborgen leven als keurige tandartsvrouw opgeeft om „einde lijk zichzelf” te worden, want daarvóór begon ze zichzelf te haten, omdat ze niet veel meer deed dan het oppoetsen van het ego van haar echtgenoot: De reorganisatie van haar leven verloopt na het aanvankelijke optimisme van ogen schijnlijk onbegrensde mogelijkheden minder voorspoedig dan ze zich had voor gesteld. Zielig zijn? Dat nooit! denkt Agaath, en inderdaad, de eerste tijd gaat het haar voor de wind, weliswaar is tienduizend gulden als gouden handdruk van de ex-echtgenoot voor tien jaar gratis zijn assistente zijn niet veel betaald, maar de kinderen worden netjes weggewerkt naar een kostschool („dat moeilijke gedoe van scheidende ouders en een verhuizende moeder hadden we hun willen besparen”) en ze begint succes te krijgen als beeld houwster. De mogelijkheden lijken daar mee onbegrensd, zo zelfs dat de herken baarheid van het probleem erdoor beperkt wordt Bedoelt Mischa de Vreede te zeggen dat emancipatie alleen mogelijk is in een bevoorrecht milieu? Uit het interview in De *Tijd: schappij-oriëntatie die door veel vrouwen huizen worden georganiseerd); vrouwen die actief zijn in een politieke partij of in de vakbeweging, in buurthuiswerk, of iets ondernemen om de schooltijden te veran deren, of die een gezamenlijke kinderop vang organiseren. We willen al die vrou wen ondersteunen, niet een gemeenschap pelijke ideologie opleggen, maar wel dis cussiemateriaal aandragen. „Door het boek van Alice Schwarzer bijvoorbeeld durven vrouwen nu openlijk te zeggen dat ze de manier waarop seksua liteit meestal bedreven wordt, niet zo fijn vinden. In de „normale” seksualiteit heerst een standaardnorm, de „penetra- tiedwang" volgens Alice Schwarzer, en veel feministes hebben ontdekt dat je die moet doorbreken omdat het een dwang is die zeer beperkend werkt. Over de inter pretatie die Schwarzer aan het materiaal dat ze verzamelde, geeft namelijk dat ze wil laten zien dat maatschappelijke en politieke onderdrukking van de vrouw sa menhangt met negatieve seksualiteitsbele ving kun je dan discussiëren”. Feministische Uitgeverij Sara werkt heel nadrukkelijk „collectief". Dat houdt in dat alle dertien vrouwen uit het collec- dat is maar heel betrekkelijk, is de con clusie De eerste uitgave van de deze zomer opgerichte „collectieve" feministische Uitgeverij „Sara" is een eclatant succes Van Alice Schwarzer, Het .kleine verschil" en de grote gevolgen, zijn in twee maanden tienduizend exemplaren verkocht. Ook voor het tweede boek, Vrouwen en fascisme van Maria Macciocchi, is opmerkelijk veel belangstelling. Reden om met de oprichtsters van de nieuwe uitgeverij te gaan praten: zouden de desbetreffende uitgaven er zonder hen niet gekomen zijn? want met de fem-soc (feministisch-socia- lisme) beweging. We geloven dat we vanuit zo’n gemeenschappelijke basis beter kun nen werken dan met een groep die intern alle discussies binnen de vrouwenbewe ging moet herhalen, en dat het geen belem mering is om toch een heel pluriform uit gavenpakket te maken”. i een bundel artikelen over feminisme socialisme (het vervolg op het feminis: i nummer van Te Elfder Ure, dat bij de S verscheen). De reeks „Zij aan Zij” is al gestart: serie waarin vrouwen schrijven over I manier waarop zij feminisme in hun wd integreren. De eerste uitgave, Woonwaga vrouwen, is van een opbouwwerkster, l| dia Helwig, en het tweede is van een maa 13, een meisjesboek is in 1976 versche nen, nu is het tweede deel er, Eindelijk mezelf (uitgegeven bij De Bezige Bij). In haar boeken lijkt Mischa de Vreede vooral de sex te zien als dat wat fundamentele veranderingen teweegbrengt in de vrou wenlevens die ze beschrijft, en de toon waarin ze over hun lichamelijkheid schrijft is inderdaad buitengewoon monter. to

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 20