Feestelijk jubileum De Groep Rectificaties tevlogen Rachmaninov Uitwijzer bij briljante Egorov Jan van der Veer: de dichter Prententieus en vervelend ballet van het romantisch realisme Fresco’s Rafael vernield bij restauratie ook u mag x er niet ontbreken 1 Aartsvader van rock zeven kwartier lang voor zijn publiek in actie I 10 T/M 19 MAART F OP DE 34STE HAARLEMSE VOORJAARBEURS 78 1 KENNEMERSPORTHAL-HAARLEM W?l 70 Laat de schilder het beschermen. 1 au MET SCHILDERIJEN EN AQUARELLEN BIJ DE GRIFFIE n Shaffy-theater Vui huis is een vakman waard. Romantische avond met Van Otterloo 13 ZATERDAG 1 1 MAART 197 8 KUNST 111 - Hier, bij de houtverbinding. AMSTERDAM. „Lui met pit zegt Van Agt nodig te hebben. Het zal wel zo zijn. Maar good old Fats Domino had vrijdagavond in de Jaap Edenhal aan het begin van een kleine Nederlandse tour nee niet de premier nodig om het in behoorlijke getale opgeko men publiek duidelijk te maken dat geen enkele „non-valeur” van zijn swingende tienmans begelei dingsgroep deel uitmaakt. BA V, (ADVERTENTIE) bij uiterst vitale Fats Domino De JOHN OOMKES. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIL (Van onze kunstredactie) BtS llllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll i CEES STRAUS (ADVERTENTIE) I Als u gezamenlijk met uw buren opdracht geeft kan dat in de kosten schelen IViblikatie van het Bedrijfschap Schildersbedrijf te Rijswijk (ZH). CONRAD VAN DE WEETERING i ES ebo- isnta De 24-jarige Youri Egorov nog on langs in Haarlem bewonderd om zijn fabelachtig hooontwikkelde techniek, leek een nieuw snelheidsrecord te willen vesti- gen. En daarin is deze ex-Russische pianist dan ook volledig geslaagd. Om diepzinnige benadering vraagt dit briljant-gedachte stuk niet en Egorov liet niet na om met zijn ongehoorde virtuositeit zijn toch al bijzon der sterke image op dit gebied, nog op te vijzelen Antoine Fats Domino. Een man van gro ter belang dan zijn wat kleine postuur lijkt mee te delen. Een groot prethoofd met een buitenmodel toupet die er als een muts gespannen op vast lijkt gespeld. Kleine, zwarte en glimmende oogjes die hij pathe tisch omhoog kan slaan als hij dwars op zijn pianokruk gezeten een nieuwe melo- Juist de energieke aanpak waarmee de ze 48-jarige, maar nog uiterst vitale aarts vader van de roek nog altijd te werk gaat wordt zeker de laatste jaren weer door grote aantallen fans op juiste waarde ge schat. Gelukkig voor hen neemt Fats haast elk jaar de moeite om even door Europa te toeren. Deze naad laat het vocht door naar de zwakste plaats: de houtverbinding. Vocht maakt de verfhuid rond die plaats los, zodat daar niets meer beschermd wordt. dietje inzet. Grote zakdoeken die zijn voor hoofd opzichtig van het transpiratievocht ontdoen. Fats Domino. Hij maakte in de jaren vijftig met zijn in ringen en glimmen de pakken gevatte figuur, zijn stevige op rhytm en blues gebaseerde up-tempo pia nospel en zijn pakkende liedjes, die in sfeer aansloten op de stampende, evenzeer uit New Orleans oudestijl-jazz, een onver gefelijke indruk. Zijn creatieve bron lijkt nu zo langza merhand uitgedroogd, al zijn zojuist de opnamen voor een nieuw album voltooid. Helaas wordt er tijdens deze concerten reeks alleen verbale aandacht aan besteed. Maar dat is zowat de enige reële kritiek die je op Fats en zijn kornuiten kunt uiten, want de vele dertigers en veertigers die alleen al uit nostalgie naar zijn concerten komen, verwachten niet zozeer om hem in vorm aan te treffen, als wel oude succes sen nog eens te kunnen horen. Dat markt mechanisme heeft Domino voortreffelijk door, zonder dat zijn voordracht er merk baar onder lijdt. Hij speculeert er zelfs op door zo nu en dan te vragen om verzoekjes van het publiek, dat als een losgeslagen schoolklas joelend op de uitnodiging ingaat. Zo ontstaat er vanaf het eerste begin, wanneer de ceremonie-meester en kame raad van het eerste uur Dave Bartholo mew (trompet) zijn collegae voorstelt, een Wat altijd als ondertoon aanwezig blijft, is de poëzie. Jan van der Veer is de dichter van het romantisch realisme die elke keer Als basis geldt voor Jan van der Veer nog altijd de natuur en het daarvan afge leide naturalisme. Van der Veer wortelt echter niet in de traditie, zoals zovele schil ders die het naturalisme tot hun eigen stijl hebben verheven. Bij de Haarlemse kun stenaar wordt het vervoegd tot een heel romantisch realisme met soms een uitstap je in magische richting. Vaak blijven de vormen sterk herkenbaar, een enkele keer zoals in een groot en fors opgezet naakt, gaat Van der Veer vervormen, groeit een model uit tot kleurige vlakken die een eigen leven leiden. De Christelijke Oratoriumvereniging „Haarlem” voert Bachs Matthaus Passion dinsdagavond 14 maart op in het Haar lems Concertgebouw. Aanvang evenwel niet om 20.15 maar om 19.30 uur precies. Het zijn hier op de tentoonstelling vooral gouaches, aquarellen en olieverven. Drie materies die Van der Veer aan alle kanten heeft beproefd, die hij als wijze van tech niek niet meer hoeft te onderzoeken. Met weer de schoonheid, de lyriek in de dage lijkse dingen van het leven zoekt en vindt. Hij kan op reis gaan naar Joego-Slavië om daar een pittoresk huis met wat bomen in bloei aan te treffen of dichter bij huis, een duinwandeling te maken om een zandver stuiving treffend uit te beelden, de poëzie is voor hem overal en van alle tijden. Zo divers is ook deze tentoonstelling bij de griffie: wat landschappen, enkele fi- guurstudies en portretten, stillevens, een enkele dierschildering. Jammer genoeg niet te zien zijn hier Van der Veers vorde ringen op het gebied van de monotypes: abstracte landschappen waarvoor hij ou de en afgedankte etsplaten gebruikt die heel vaag nog een realistische voorstelling laten doorschemeren. ROME (DPA). Restaurateurs van de Vaticaanse musea hebben minstens twee fresco’s van Rafael in het Apostolisch paleis vernield. Het dagblad La Stampa noemt dit „een zware slag voor het Artis tieke erfgoed van Italië”. Naar nu pas bekend geworden is, heeft het „ongeluk”, zoals het door de Vaticaan se woordvoerder Romeo Panciroli werd genoemd, al enkele jaren geleden plaatsge had. Maar het Vaticaan heeft er tot nu toe beschaamd het zwijgen toe gedaan, tot het woensdag tot spreken werd gedwongen door het sensationele bericht in een linkse krant in Rome, dat enkele fresco’s van Rafael onherstelbaar vernield waren. Deze formulering werd weliswaar door pater Panciroli afgewezen, maar hij erken de wel dat twee fresco’s waren „ont kleurd”. Zij stellen de schepping van Eva en Adam en Eva bij de arbeid voor. De mislukte restauratie zou nog twee andere fresco’s van Rafael voor een deel bescha digd hebben. De verklaring van Panciroli heeft vol gens de donderdagkranten in Rome de zaak niet voldoende opgehelderd. De „log gia” waar het restauratiewerk plaatsheeft, is gesloten. Wat men zal aan vangen met de ontkleurde fresco’s is niet bekend. de monotypes ligt er nog een heel veld van experimenten voor hem open. Ook daar om is het te betreuren dat je op dit gebied geen ontwikkeling kunt volgen, maar mis schien komt dat nog eens op een volgende expositie. Het betekent niet dat deze lopende ten toonstelling tekort schiet. Daarvoor heeft Jan van der Veer gewoontegetrouw teveel te vertellen. Zijn eigen verhaal, waarvoor je al ëen heel slecht verstaander moet zijn om er de juiste toon van te begrijpen. (Tot en met het einde van deze maand, op werkdagen van 9-17 uur). (52 Ne- hoe! rou- fork, en voor 500.-, je- is ge- ler- w v. er- ast Jo- de au rg- A 2 aat E 38 ro er en 18* »n- 1e- ns M lat er. M Hk Ouwe-jongens-krentenbrood-sfeer (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Als waren de oude tijden weer teruggekomen, zo druk en geani meerd was het gisteravond in de Vleeshal. Tientallen kunstenaars en nog veel meer kunstminnenden waren daar op de ope ning gekomen die werd gehouden ter gele genheid van de jubileumtentoonstelling van De Groep. De Haarlemse expositiever- eniging, opgericht in 1952, houdt in de Vleeshal haar25e tentoonstelling en dat is een klein feest natuurlijk wel waard. Veel kunstenaars, veel geïnteresseerden, maar nauwelijks een enkele vertegen woordiger van het gemeentebestuur, de grote afwezige op deze toch wel officiële gebeurtenis. Dat merkte ook Jules Chapon op, mede-oprichter en lange jaren eerste voorzitter van De Groep. Chapon was er speciaal voor uit de Dordogne in Frank rijk gekomen waar hij alweer een vijftal jaren woont en werkt. In een levendig toespraakje schetste Chapon de geboorte van de vereniging, een bevalling die plaatshad in de roem ruchte sociëteit Teisterbant „waar mensen HAARLEM. Afgelopen donderdag zijn er tegen wil en dank twee storende fouten in onze Uitwijzer-rubriek geslo pen. Zo zal Toneelgroep Centrum op dins dag 14 maart Ton Vorstenbosch’ toneel spel Scheiden niet in de Toneelschuur in Haarlem, maar in de Stadsschouwburg Velsen, Groeneweg 71 te IJmuiden, op voeren. Pas later in het seizoen, om pre cies te zijn van woensdag 24 tot en met zaterdag 27 mei komt Centrum met dit stuk over de echtscheidingsproblematiek in de Toneelschuur. AMSTERDAM. Sergej Rachmaninov )/Ge- teft in de jaren dertig de solopartij in jn Rhapsodie op een thema van Pagani- zelf met het Concertgebouworkest ge- Kelt. Nadien volgden van deze composi- e nog vele, vele uitvoeringen op ditzelf- e podium, door diverse pianisten en or- esten en op even zovele verschillende mieren. Maar zo snel als gisteravond, kal dit werk nooit eerder in het Amster dams Concertgebouw hebben geklonken. Egorov’s partners bij deze opwindende onderneming, waren dirigent Willem van Otterloo en het Radio Filharmonisch Or kest, die voor sluitende begeleiding zorg den. Hoewel wat minder helder en stabiel dan mogelijk is bij een iets lager tempo, was Van Otterloo (uiteindelijk met knal rood hoofd) in staat om zijn musici zover te HAARLEM. Jan van der Veer exposeert in het gebouw van de griffie aan de Haarlemse Dreef. Het is de eerste keer na zijn eretentoonstelling van de vorige zomer, schaarse momenten dat zijn werk in het openbaar komt. Helaas, want Van der Veer is een fijne schilder met een relatief grote produktie van steeds interes sant werk. Hij vierde vorig jaar zijn 65e verjaardag, maar het is nog steeds geen feit voor hem om bij te blijven stilstaan. Integendeel, hij verkent, op zijn eigen manier, nog steeds door hem nog niet eerder begane paden. FATS DOMINO vraagt om verzoekjes Uw huiswordt bedreigd met de schilder, de échte. De vakman die het daglicht verdragen kan. En laat hem uw huis beschermen*. Met de modernste verven en lakken, met strak vak werk. Uw huis verdient niet minder. als Mulisch, de Andriessens, de Funckes, Anton Heyboer, Jos Lodewijks, Boebie Brugsma en anderen bijeenkwamen. Iedereen zat er met zijn eigen soort, maar er heerste een uitzonderlijke sfeer. In die sfeer is het plan geboren om De Groep op te richten”, aldus Chapon. Hij greep deze gelegenheid tevens aan om enige kritiek te uiten op het Haarlemse kunstbeleid, pleitte voor meer opening van zaken wat betreft de commissie Toegepas te Monumentale Kunst en vroeg ook om meer opdrachten van de gemeente voor de kunstenaars. „Geef de Grote Markt Hallen die bruisen van kunst”, aldus Chapons wens. Museum directeur Dick Couvée zet te op zijn beurt een aantal zaken recht die zijns inziens door Chapon verkeerd waren gesteld. Het vermocht het verdere verloop van deze avond niet negatief te beïnvloe den die al spoedig zijn feestelijke karakter herwon. Op de foto: Jules Chapon uiterst links met zijn aandachtig gehoor. Binnenkort hopen we op deze jubileum tentoonstelling in een recensie uitvoerig terug te komen. krijgen dat zij zich op even virtuoze wijze naar de bevlogen aanpak van de solist wisten te voegen. Dit concert in de zo (kas-)succesvolle serie „Het Romantisch Pianoconcert”, bood de luisteraar, behalve een soms wat stroef klinkende „Coriolan”-ouverture van Beethoven en de „Romeo en Julia”- fantasie van Tsjaikovski (respectievelijk als entree en als besluit ervan), twee com posities van Beethoven die zó gedateerd zijn, dat hernieuwde kennismaking met publiek slechts bij de zwakste kanten van deze componist bepaalt. „Meeresstille und glückliche Fahrt” voor gemengd koor en orkest en de Fanta sie in c opus 80 voor piano, soli, koor en orkest, kregen met medewerking van het Groot Omroepkoor en daaruit gerecru- teerde vacale solisten een prima weergave, die echter de inhoudelijke zwakheid van de partituren niet kon verbloemen. Youri Egorov zag het belang van de uitvoering van deze drakige fantasie waar schijnlijk ook niet zo in, getuige zijn niet smetteloze en vaak weinig subtiele voor dracht van de door hem uit een zakparti- tuurtje bekeken pianopartij. Het pleit overigens voor de artistieke beginselen van deze jonge kunstenaar, dat hij hier kennelijk liever zakelijk te werk ging dan aan het op de loer liggende groteske senti ment te offeren. JOHAN VAN KEMPEN AMSTERDAM. Tot en met vanavond iaat er in het Shaffytheater een serie Vorstellingen van Kwadraat/Ver- teuwd. Amy Gale en Pauline Caniëls iten alleen of met anderen een aantal wegingsbedenksels zien waarvan ze linken dat het dans is. Daar komt veel «loop bij te pas, veel stilstaan, wat me- hanische armbewegingen waarvan men m paar jaar geleden nog dacht dat het nme was en vooral een grote dosis glazig ijken. Het eerste nummer is een solo van Pauli- ie Daniëls op een eindeloos door Steve I tóch herhaald zinnetje „Come out to show this”, het heet dan ook „Come out” n is een constructie van vier keer eenzelf de armoefening, één keer stilstaand, één ter langzaam bewegend, één keer sneller «wegend met niveau verschillen en één eer langzaam draaiend. „Body Work” van Amy Gale is een reeks op het oog willekeurige bewegingen die niets te maken hebben met een tegelijker tijd op de band afgedraaide lezing over bewegingen. „Picnic” van Amy Gale heeft tenminste een aardig dekor van rietstengels met plui men en als zwaaiende ruitenwissers er aan bevestigde messen, terwijl er ook nog een mijnheer in een strandstoel de krant zit te teen. Om weer te geven hoe boeiend de daarbij uitgevoerde solo van Amy Gale is, de mededeling dat het gezoek van die mijnheer op zijn transistorradio naar Hil versum III alle aandacht van haar gedoe afleidt. Het laatste stuk is een zeer droevig ma kende pianosolo van Gerard Atema die Vexations van Eric Satie speelt, met daar bij vijf mensen in witte kleding, die lopen, zitten, staan, met armen zwaaien en meer oninteressants uitvoeren op een witte ’loer, in een witte kamer met zeven witte neonlampen op de achtergrond. Dit geheel beet dan „Gasten n.t.k.”. Niet te koop zal dan wel slaan op het lichtobject (de zeven neonlampen) van Marcus Thom Leeson. He bewegingen zijn van Pauline Daniëls. Experimenten zijn goed en dragen het risico in zich van een mislukking. Hier gebeurt zelfs dat niet, dit is alleen maar vervelend. De waarheid moet gezegd worden: veel huizen in Nederland staan er haveloos bij. Wonderlijke zaak. Want uw huis heeft veel geld gekost. Waarom, met permissie, laat u het dan verslonzen? Zeker, schilderen kostgeld. Maar repareren is nog altijd stukken duurder. Weet u wat'? Ga ,’s praten ouwe-jongens-krentenbrood-sfeer. nauwsluitende ritmesectie bestaat uit de gitaristen Roy Monterell en David Bedley, bassist Mac Williams en drummer Smokey Johnson. De blazers zijn naast Bartholo mew en trompettist Mare Johnson, de te- noristen Lee Allen, Fred Kemp en Walter Kimble en bariton-saxofonist Roger Lewis. De show en de volgorde ervan is in vergelijking tot vorige jaren nauwelijks gewijzigd, maar de opzwiepende ritmen en de half-verstopte donkere stem van Fats maken nu eenmaal dat je je wel moet overgeven. Doe je dat niet dan zul je je ook niet kunnen vermaken om de krachttoeren van de verschillende blazers, de maffe dans (Second Line) en de koortsachtige instrumentale variaties op een eenvoudige thematische bases van Fats’ stukken. Zo’n zeven kwartier zijn Fats en zijn band in touw uitsluitend voor het genoe gen van het publiek. Het is het geheim van zijn voortdurend succes en de reden waar om nummers als I’m walking, Blue Mon day, I want tot walk you Home, Shake Ratlle and roll, I’m the Sheik of Araby, Blueberry Hill, Kansas City, Let the Four Winds blow en Be my Guest (en nog zo’n dozijn andere) klinken alsof ze gisteren in plaats van meer dan twintig jaar geleden werden opgenomen. Poëzie is altijd aanwezig in het werk van Jan van der Veer, zo ook in deze aquarel met een, knielend naakt. Geëxpo seerd bij de griffie in Haarlem.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13