Haagse Comedie schiet tekort in Shakespeare's Romeinse tragedie nog geen plaatkwaliteit Groep van Tenjo Sajiki na Cloud Cuckooland nu in de Toneelschuur Zilveren Harp voor Tol Hansse Claude Francois overleden streekgenoten exposeren ne zonder melodramatiek 10 T/M 19 MAART 1 Academy” biedt in zaal Mijmeringen Aznavour U stemt toch ook? de Winterde Lange de een dagje voorjaarsbeurs JFa dat mag u I niet missen! □l KENNEMERSPORTHAL-HAARLEM Bi OP DE 34STE HAARLEMSE VOORJAARBEURS 78 KAMERORKEST MET BARTÓK EN CORELLI ■a Chansonnier overschrijdt grenzen van zijn genre o Jill ju "w 8 \1 A A N D A G 13 MAART 19 7 8 KUNST irijven 12,50 '846 In de week van 11-20 maart zijn de verkiezingen van het nieuwe KRO-bestuur. In uw blad Studio of Mikrogids zit uw eigen stembiljet; A vul het in; stuur het op. - T woonwinkel 4^ X WT w?1 Storend realisme in Julius Caesar k (ADVERTENTIE) N Mozarts eerder vertolkte divertimento Nuhikun laat emoties hoog oplopen (ADVERTENTIE) Dan doel ik niet zozeer op het feit dat hij sinds enkele jaren enige van zijn beste nummers in een vertederend uitgesproken Engels brengt. Dat heeft hem weliswaar geen windeieren gelegd en veel jongere fans opgeleverd die geen weet hebben van ’s mans meer dan twintig jaar omvattende carrière. Maar bij Aznavour lijkt een com binatie van zijn schrijvers- en composito risch talent en zijn uitermate uitgebalan ceerde voordrachtskunst hem live op te tillen naar een verduiveld hoog niveau. Als voorbeeld dient bijvoorbeeld het En gelstalige Happy Anniversary, een lied over een man die op de 22ste huwelijksdag mopperend zit te wachten tot zijn eega het verkiest om opgedoft naar beneden te ko men, zodat het avondje uit eindelijk in gang kan worden gezet. Voor het zover is, moet hij echter de rits van haar avondja pon dichttrekken. Zijn vertwijfelde poging loopt uit op» een catastrofe. Schatje, een happy anniversary, meesmuilt Aznavour. voor de wat tegenvallende Nederlandse interesse voor de zeggingskracht van het chanson, dan heeft Aznavour meer in huis dan een gebrek aan poeha en een eigen stemgeluid. In deze show, waarin hij voor de pauze avonturiert met minder bekende, maar daarom niet minder mooie chansons als Un chanson de Faubourg, Je te dise, It’s Heaven, Je n’ai pas vu le Temps passer, het krachtig gezongen Mon dieu en het kolderieke Paris, laat Aznavour horen waarom hij niet strak binnen de grenzen van het genre blijft. Naast bijna klassieke chansons als Mes souvenirs en Mon came- rade is er ruimte voor Amerikaans aan doende arrangementen in I have lived my Life en I love you, waarin de adequate begeleidingsgroep overtuigend opereert in het „cross-over”-repertoire. Het maakt Az navour tot een zanger die een gooi zou kunnen doen naar het Amerikaanse easy- listening publiek, dat hij met zijn al dan niet in het Engels vertaalde klassiekers nog niet heeft kunnen bereiken. JOHN OOMKES de scènes te velde, komt iedereen tekort en valt er niets spannends meer te genieten. Erger nog: dan doet het gebrek aan man kracht zich te duidelijk gelden doordat voor wat kleinere rollen enkele zeer mati ge krachten zijn ingezet. Daardoor kun je nauwelijks meer spreken van een serieuze afwikkeling en doen de bezigheden op het toneel je plotseling denken aan een deeltje van Asterix. Al ligt mijn grootste tleurstelling in het deel na de pauze, toch zijn er ook in het voorafgaande enkele storende zaken. In alle stukken van Shakespeare zijn de scè nes waarin gedood wordt en hij laat graag en veel bloed vloeien de meest hachelijke om op het toneel ernstig te blijven. Ook hier weer haalt de moordscè ne het niet. Gu-ido de Moor heeft in zijn tot op dat moment bijna zakelijke regie geen Cloud Cuckooland, dat enkele weken geleden in het Amster damse Mickery in première ging, kon je beschouwen als een studie in manipulatie. Het stuk Nuhikun werd opgevoerd, steeds voor klei ne groepen toeschouwers op ver schillende „podia”. De bezoekers, die hadden plaatsgenomen in verrijdbare boxen, werden daar bij steeds van de ene hoek van de zaal naar de andere getranspor teerd. In bepaalde gevallen kon den ze ook kijken naar een video voorstelling of pauzeren. Een gedeelte van het publiek moest plaatsnemen op het balkon waartoe ik mijzelf kon rekenen die dus van boven af een to taaloverzicht van het gebeuren kreeg. Dat bleek nogal een teleur stellende zaak te zijn: de podia waren aan de bovenzijde afge schermd zodat je nog niet veel zag. Het daar boven gezeten pu bliek moet- wel erg veel hebben gemist want vrij veel fragmenten die de groep van Tenjo Sajiki zaterdagavond met Nuhikun in de Toneelschuur bracht, kwa men me onbekend voor. Het gegeven van de manipula tie met de bezoekers in Cloud Cuckooland komt als spel-in- houd in Nuhikun nog eens extra geaccentueerd terug. Niet voor niets luidt de ondertitel „Aanwij zingen voor bedienden”. En dat houdt in dat meesters en meeste ressen hun ondergeschikten flink onder de duim houden. Een der gelijk gegeven kan natuurlijk op veel situaties slaan, zoals al over duidelijk in de politiek het geval is waar dictators hun onderda nen laten folteren, waar blanken de zwarten onderdrukken, waar het ene volk een ander uitroeit. Of universeler gesteld, de relatie tussen man en vrouw waarbij het in de conceptie van het Japanse theater opvallend is dat op veel momenten de vrouw de lakens uitdeelt. Een presentatie van het stuk, zoals het in deze vorm in de regie van Shuji Terayama en J. A. Sea- zer wordt voorgestaan, geeft het voordeel dat alle scènes in hun PARIJS (AFP) Claude Francois, die de laatste 18 jaar een van de voornaam ste Franse popzangers was, is zaterdag in zijn Parijse woning door de elektrische stroom gedood, zo deelt de politie mee. EIAARLEM. De techniek van The Academy of St. Martin-in-the-Fields, is door de jaren heen zó op de uiterlijke manifestatie van de klank gecultiveerd, dat de bewogenheid zich in het spel niet meer zo gauw zal aandienen. Maar, enigs zins afhankelijk van het soort muziek, zijn er toch diverse elpees van dit wereld beroemde ensemble, waar de uitvoering vanwege de nauwgezetheid in het volgen van de partituurvoorschriften in combina tie met die esthetische benadering een optimale weergave van bepaalde composi ties betekent. Toch moet ik, mede afgaande op de luisterervaringen, die het optreden van dit kamterorkest in het Haarlems Concertge bouw gisteravond opleverde, zeggen dat de Academy van de grammofoonplaten het qua uitgekiende expressie altijd nog duidelijk wint van de Academy „live”. Francois, 39 jaar, kreeg de stroom door zich heen toen hij in de badkamer een gloeilamp verwisselde. Alhoewel concertmeesteres Iona Brown (ditmaal dus geen Neville Mariner aan de eerste lessenaar) niet volledig gedispo neerd leek, werd er in de regel door haar en haar ensembleleden weer perfect ge musiceerd. En als die twee zwaarverkou- den concertbezoeksters thuis waren geble ven of stophoest hadden gebruikt, had het vele publiek ten volle van alle klankscha- keringen kunnen genieten. Vooral het prachtig van spanning gebrachte adagio uit het tot besluit gespeelde Divertimento van Bartók waarvan de boekdelen ove rigens te weinig ruigheid meekregen leed hieronder. in de Schuur wordt gespeeld juist dat komt de afwisseling ten goede maar aan het ontbreken van wat ook maar enigszins een lopend verhaal zou zijn. Waarbij de handicap van het niet ver staan van de (Japanse) taal onge twijfeld een rol speelt. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De uit Haarlem afkom stige schilder Wim Vellekoop stelt reliëfs, olieverven en pen- en kleurpotloodteke- ningen tentoon in het gemeentehuis van Leersum. Men kan er tot 31 maart terecht, op werkdagen van 9-17 uur. De Haarlemse beeldhouwer Piet van Keerden doet mee aan een grote groeps tentoonstelling onder de titel Nederland- Waterland die van 18 maart tot 25 april wordt gehouden in Kasteel Zwaluwenburg in Elburg. Tot de deelnemers aan de ten toonstelling behoren onder meer Willy Be- linfante, Nora van der Flier, Karel Gomes, Flory Italianer, Charles Kemper en Guus Sundermeyer alsmede nog twaalf andere schilders en beeldhouwers. KV 136 kreeg op dit concert precies de joyeuze aanpak waarmee dit soort muziek gediend is; pittige articulaties in frisse maar niet al te gejaagde tempi met vlinder licht toonladderverloop. Even prachtig van afwerking en daarbij zeer virtuoos in het passagewerk, hadden dan Corelli’s zo genaamde „Kerstconcert” en het Concerto Grosso opus 6 nr. 11 van Handel, in het programmagedeelte vóór de pauze al hun beslag gekregen. 33540 Daartussenin werd de zesstemmige Ri- cercare uit „Ein musikalisches Opfer” van Bach uitgevoerd, waarbij de zelfkant van dit musiceren zich ten volle wreekte. „Ge- voelerig” van opzet, krachteloos in de voordracht van het thema en het ten opzichte van deze polyfonie onnatuur lijk op de achtergrond houden van de contrapuntische tegenstemmen; zo werkte het mooidoenerig muziekmaken in dit ge val uit en werd het karakter van deze streng fugatische ricercare vervalst tot een sfeerstuk. Sereen van klank, maar er qua geest faliekant naast. JOHAN VAN KEMPEN Nuhikun zet je een serie beel den voor die inhoudelijk en ieder voor zich wel kunnen overtuigen. Het is theater dat rechtstreeks op je emoties ingrijpt en als zodanig houdt het je ook sterk bezig. Ten jo Sajiki is zo overduidelijk aan wezig dat er voor de toeschou wers geen ontkomen meer aan is. Beeld en geluid zijn erop ge richt de toeschouwer te overdon deren, hem in te pakken, uit te knijpen en vervolgens volkomen verdoofd, verblind en leeg achter te laten. Typerend is op dit punt ook dat de groep niet terugkomt om het applaus in ontvangst te nemen: men aanvaardt eenvou dig niet dat het „bediende” pu bliek nog energie over heeft om zijn dank uit te spreken. Op dat moment besef je pas goed dat je als kijker een volmaakt onderge schikte rol heb gespeeld en dat je eigenlijk verdomd goed moet na denken ovër de aanwijzingen die de meesters gaven. CEES STRAUS (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM. De Zilveren Harp 1978 zal dit jaar worden uitgereikt aan zanger Tol Hansse, die momenteel succes sen boekt met zijn lied „Big City” van de elpee „Tol Hansse moet niet zeuren.” De voorstelling in de Toneelschuur was een eenmalige. Wie Nuhikun nog eens wil zien spelen, kan op 16 maart in het HOT in Den Haag terecht, op 19 maart in Middelburg, op 20 maart in De Lantaren in Rotterdam, en voorts op 21 tot en met 25 maart respectieve lijk in Almelo, Nijmegen en Utrecht waar de groep drie dagen staat. Tus sendoor worden opvoeringen in Bel gië gebracht. de betekenis toe als bijvoorbeeld in Macbeth. Het meest onderhoudende deel van het stuk is het voorspel tot de moord, gevolgd door de forumscène met de beroemde lijkrede van Marcus Antonius. Daarna wordt het lastiger de aandacht van het publiek levend te houden. De Haagse Comedie heeft onder regie van Guido de Moor getracht in de richting van een modelvoorstelling te werken. Maar opvoering van een drama al Julius Caesar betekent een artistieke krachttoer; dit gezelschap mist er eenoudig de nodige spierkracht voor en vertilt zich er dan ook aan. In het begin lijkt alles goed te gaan. Binnen een zeer conventionele opvatting heeft De Moor de verschillende karakters fraai opengelegd in een regie die mooi doorzichtig is gehouden. Na de pauze, in Julius Caesar (Leo den Hartogh) ligt gedood aan de voeten van Brutus (Kees Coolen, links) en Marcus Antonius (Eddy Brugman) knielt bij hem neer Gestileerde martelingen en folteringen vormen een belangrijk bestanddeel in Cloud Cuckooland/Nuhikun dat de Japanse theater groep Tenjo Sajiki momenteel in ons land brengt. verband kunnen worden ge bracht. Toch moet gezegd wor den dat juist hiervan geen groot gebruik wordt gemaakt. Nuhi kun komt in deze vorm nogal fragmentarisch en brokkelig o- ver. Dat ligt niet aan het feit dat de voorstelling op diverse plans De jury die deze jaarlijkse prijs van de stichting Conamus toekende bestond uit Ad Visser, Tineke Vos, Harry van Hoof, Fred Florusse en Dick van der Zeeuw. De Prijs zal op 20 maart tijdens de Liedjes Beurs van Conamus in Hilversum aan Tol Hansse worden uitgereikt. afstand willen nemen van realisme op het toneel. Dat heeft tot gevolg dat de moord hier meer weg heeft van een nauwkeurige reconstructie van de misdaad, terwijl alles in het werk gesteld wordt het publiek te laten geloven dat de moord nu écht ge beurt. Daardoor wordt zo’n scène (met houten dolkjes) toch nog lachwekkend. Onbetwist hoogtepunt in het stuk is theatraal gezien natuurlijk de forumscep- 3ne. In de lijkrede van Marcus Antonius laat Shakespeare op magistrale wijze zien hoe gemakkelijk het volk te manipuleren is. Een heel moeilijke scène om te spelen, omdat alles tot overdrijven gluiperig op de loer ligt. Eddy Brugman heeft er een krachtige maar gave prestatie mee gele verd. Zijn Marcus Antonius vertoont nau welijks geslepenheid, maar is van het on wrikbare besluit doordrongen de moord op Caesar als misdaad aan de kaak te stellen. Brugman doet dat met een heel directe eenvoud en dat aandeel van hem in de voorstelling maakt voor mij heel veel goed. De vertaling (van de vorig jaar over leden Pé Hawinkels) is hem daarbij knap te hulp geschoten. Een vertaling die overi gens in z’n geheel goede spreektaal levert zonder dat het typisch Shakesperiaanse karakter ervan verloren gaat. Wat de andere individuele prestaties be treft: Leo den Hartogh toont zich een mar tiale Caesar, Kees Coolen als Brutus is vooral mooi in zijn twijfels en Eric van Ingen druipt van jaloersheid als de stoken de Cassius. Maar de enige echte méns herken ik bij Marjon Brandsma als Bru tus’ vrouw Portia, die ook innerlijk bezig is met wat zij zegt. De Haagse Comedie speelt Julius Caesar in een op zich fraai decor van zuilen en trappen die per lokatie in een wisselende opstelling te zien zijn. De Moor verdeelt daar zijn mensen mooi over. Has Noord- hoek Hegt ontwerp voor het eerste deel kostuums van een fraaie ingehouden tint, maar verloor zichzelf later in futuristisch ogende soldatenkleding. KO VAN LEEUWEN Laten we proberen vast te stellen wat er zo bijzonder aan Aznavour is. Zijn op komst spreekt in dit verband boekdelen. Als de zaallichten gedoofd worden, komen eerst de leden van zijn begeleidingscombo het podium oplopen. Het is een tienkoppi ge bezetting: gitaar, bas, drums, percussie, piano, hoorn, klarinet en een drietal voca- istes. Dan eerst treedt Aznavour met een blik die nuchterheid en concentratie ver raadt naar voren. Maar als het applaus itsterft, zet het combo niet in. Even over heerst er een vreemd beklemmende sfeer, die wonderlijk knap doorbroken wordt ioor de trefzekere, a capella zingende, wat hese, maar direct herkenbare stem van Aznavour. Op zo’n moment in wezen bepalend Kor het verdere verloop van het concert - slaagt Charles Aznavour erin bovenal achzelf te zijn. Met een ontwapenende zelfverzekerdheid die zijn eenvoud niet aantast, haast pijnlijk contrasterend met de burgermans kapsones van hen die a raison van veertig gulden de plaats op de eerste vijftien rijen het ventje of het dame tje zitten te wezen. Maar als een gebrekkig beheersen van het Frans een reden vormt I DEN HAAG. William Shakespeare’s jomeiwse tragedie Julius Caesar behoor de tot jongstleden zaterdag tot zijn stuk- I ken die ik nog nooit had zien opvoeren. Dit intrigerende toneelspel met als inzet de politieke moord ging nu in première bij de Haagse Comedie, waarvoor de gehele mannelijke spelershave gemobiliseerd is. Daarnaast is er nog een groot aantal figu ranten aanwezig als „morrend volk”. In het begin lijkt het gezelschap dan ook veel mee te hebben om tot een opvoering te komen die oprecht indruk zal maken. He laas blijft het werkelijk boeien in deze langdurige voorstelling beperkt tot enkele Scènes. Mensen die werkelijk even vonken toten overspringen zijn Marjon Brandsma LjPortiaj en Eddy Brugman (Marcus Anto- mus). Heel even ook Kees Coolen als Bru tus, als deze zich in geweten afvraagt of Caesar dood moet. De jury was van mening dat Tol Hansse vanwege zijn eigen stijl en originaliteit als enige dit jaar recht had op de Zilveren Harp. Verleden jaar ontvingen Wieteke van Dort, Nelleke Burg, Anita Meijer en Mare Winter dezelfde prijs. L Utrecht. Hoe groot de belangstelling Lvoor het Franstalige lied in Nederland is, float zich moeilijk raden. In hoeverre zijn hier de groten van het chanson als Brei, Gréco, Les Compagnons of Moustaki wer kelijk geliefd bij het grote publiek? Hoe wel in aanleg groot, kan de interesse als marginaal bestempeld worden, een enke ling uitgezonderd. Zo’n buitenbeentje is Charles Aznavour, die zaterdagavond voor een zeer goed bezette Jaarbeurs-Con- greszaal optrad. Julius Caesar, in het jaar 44 voor Chris tus staat hij op het toppunt van zijn macht. Als hij niet ongevoelig blijkt voor de hem ‘geboden koningskroon is dat het sein voor zijn tegenstanders. Onder leiding van de intrigant Cassius groeit snel een complot waarin ook de onbaatzuchtige Brutus [wordt meegesleept. Caesar wordt neerge- f stoken op het Kapitool, bij het standbeeld 'van Pompeius, zijn beroemde voorganger. Een politieke moord, gevoed door jaloezie. Een politieke daad omdat de samenzweer ders voor een deel hun moord beramen om' het Romeinse rijk te behoeden voor de dictatuur welke gemakkelijk uit Caesars koningschap zou kunnen voortvloeien. I Shakespeare heeft voor zijn Romeinse Bragdies geput uit de geschiedschrijving Ivan de Griekse wijsgeer Plutarchus. Het Interessante van het stuk is de karakterte- kening die hij geeft van de vier belangrijk ste personages: Cassius, Antonius, Caesar en Brutus. Bij de laatste twee zijn als extra hulpmiddel daartoe ook hun vrouwen be etrokken. Zowel bij Julius Caesar als bij Brutus zijn zij van wezenlijk belang voor hun denken en handelen, al deelt Shakes peare ze hier geen rol van doorslaggeven- Helemaal Aznavour is de wending die plots in het lied optreedt. Na het mislukte uitje, sjouwen man en vrouw ’s avonds laat over straat. Het is heerlijk lenteweer, de stemming keert ten goede en beiden weten opeens weer dat hun liefde sterker is dan de tijd die alles slijt. Het refrein krijgt dan zijn ware betekenis. Aznavour zingt over liefde, zijn verleden, zijn kame raden en zijn leven vol van meevallers en tegenslagen zonder sentimenteel te wor den. Hij weet zijn publiek te raken zonder te vervallen in clichés. Als hij dromerig mijmert over zijn jonge jaren of quasi- onverschillig zijn herinneringen opdiept, doet hij dat nooit zonder onmiddellijk te relativeren. Hij spiegelt zijn hebben en houden zonder melodramatisch te worden. HAARLEM. Gebracht als een toneelproduktie zonder meer, dus zonder de franje die er in „Cloud Cuckooland A Vi sit" omheen was bedacht, blijkt Nuhikun de eerder geschapen verwachtingen van een bijzonder intrigerend stuk te zijn niet te beschermen. Macht en machts streven, vernedering en onder drukking gepaard gaand met fol tering en lijden waren de thema’s die in Cloud Cuckooland al wer den aangegeven maar nu, in de eigenlijke kem die Nuhikun in feite is, versterkt zijn terugge komen. Stem! Nu! GrE l eiden Haarlemmerstraat 213 tel 071-12 5302 Vlaardingen Parallelweg 8 tel. 010-343941 p oOu (ADVERTENTIE) S 35

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 9