Koninklijke Vlaamse Schouwburg schmiert geheel onnodig
Bot toneelbeleid door
Keramiek Renate Koerber heeft
Plannen CRM
voor BBK
Rubens-jaar legde
Antwerpen geen
windeieren
Westland Utrecht
Hypotheekbank
Nederlandse Opera komt
met première Henke mans
Kamer afgewezen
onhoudbaar"
sterk aan kracht gewonnen
rii/kf
Je
Dagje uit in
Düsseldorf
busreis op elke eerste
zaterdag van de maand
eerstvolgende datum:
1 april 1978
Reissom:
29,- per persoon
lil
n?
DAMIATE EXTRA
VOLVO
SPECIALS
g
FRICANDEAU
Met wandkleden van Cees Vis in Zandvoorts cultureel centrum
a
Vijf nieuwe werken in seizoen 1978/1979
13
1 5
MAART
W O E N S D A G
19 7 8
KUNST
J
induren
houden
-time.
TWEEHUYSEN B.V.
Terug om plm. 21.30 uur
"1
■ff!
JA-.-
Voor deelname aan deze reis is het noodzakelijk, dat u over een
paspoort, dat maximaal vijf jaar verlopen mag zijn, of over een geldige
toeristenkaart beschikt.
U dient ook reeds in Nederland Duitse marken te kopen, aangezien
aan de grens niet wordt gestopt.
RESTAURANT
Grote Houtstraat 21, Haarlem
few
t-
A
ADVERTENTIE
(I
I
Inlichtingen bij al onze kantoren
(AD VER TENTIES)
Het zijn erg boeiende werelden die
ze
ADVERTENTIE
O
o
o
Ook mevrouw Langedijk (PvdA) betoog
de dat er geen besluiten mogen worden
Telefonisch via nr. 31 31 50
(Hofman Schuurman
- van 13.00 tot 17.00 uur).
Chesnots blijspel gaat over een zojuist
overleden zeer vermogend schrijver van
keukenmeidenromannetjes. Niemand in
de familie rouwt om zijn dood want het
geld droogt de smart verschroeiend. Over
het lijk van de heer Stéphane Boissière
wordt reeds zaken gedaan met zijn erfgeld
als onderpand. Neen, niet over zijn lijk!
de regie van Jan Bouws uit 1969. Dit werk
wordt herhaald bij gelegenheid van het 25-
jarig bestaan van het Vocalistenconcours
in ’s-Hertogenbosch. Winnaars van deze
wedstrijden zullen solisten zijn. Het Bra
bants Orkest onder leiding van Hans Vonk
begeleidt de voorstelling.
Genoemd zijn als uitvoerenden onder
meer Nan Christie, Adrienne Czengery,
Patricia Price, John Bröcheler, Wynford
Evans en Thomas Thomaschke.
Met „Norma” van Bellini in de regie van
Tito Capobianco uit het seizoen 1973-1974
haalt de opera Joan Sutherland ander
maal naar Nederland. Voor deze produk-
tie zijn ook gecontracteerd Huguette Tou-
rangeau, Francisco Ortiz en Willard White.
Herhaald worden voorts: „De speler”
van Prokofiev, regie David Pountney uit
1975, „La Traviata” van Verdi, regie Tito
Capobianco en Guus Mostart uit 1974, „Of
Mice and Men” van Carlisle Floyd, regie
Rhoda Levine uit het Holland Festival van
1976, „Salome” van Strauss, regie Bodo
Igesz uit 1974, „Madame Butterfly,1 van
Puccini, regie Friedrich Petzold uit 1974,
Katja Kabanova” van Janacek, regie Ka
rel Jernik uit 1975, „Albert Herring” van
Britten, regie Jan Bouws, uit 1973, „Orfeo
ed Euridice” van Von Gluck, regie Rhoda
Levine uit het Holland Festival van 1975.
In het Holland Festival 1979 wordt
voorts „Tristan und Isolde” van Wagner,
regie Friedrich Götz, herhaald. Dit werk
stond ook in het seizoen 1974-1975 op het
programma van de Nederlandse Opera.
In coupures vanf 1.000,-off 10.000,-. Aan toonder.
Looptijd 5 jaar Hoofdsom plus rente is ook eerder
opneembaar: opklimmend van 5’/a% na twee jaar
tot 8% na vijf jaar. Volgens samengestelde interest.
(Effectief rendement 8%).
Verkrijgbaar bij uwadviseur voor verzekeringen of
belastingen en onze kantoren
lang. Dat vind ik de beste prestatie die een
blijspelactrice kan leveren
Daarom is het toch jammer dat er in het
laatste bedrijf teveel op goedkoop effect
gemikt wordt. Dat heeft deze voorstelling
niet nodig, of het zou als camouflage moe
ten dienen voor wat zwakker bezette klei
ne rollen. Wie de Vlaamse spelers in Haar
lem nog wil zien kan daarvoor nog tot en
met zaterdag in de Schouwburg terecht.
Het merendeel van die winst kwam uit
de verkoop van gouden en zilveren Ru-
bens-penningen, die het stadsbestuur had
laten slaan. Maar ook de ruim 600.000
bezoekers van de grote Rubens-tentoon-
stelling hebben de stad winst opgeleverd,
evenals het Antwerpens aandeel in de ver
koop van de speciale Rubens-postzegel.
Ruim 5,2 miljoen gulden van de winst, zo is
beslist, zal besteed worden aan het ver
fraaien van het Rubens-huis in Antwerpen
en aan aankopen voor dat huis.
Ook de horecasector in Antwerpen is
van het Internationale Rubens-jaar niet
slechter geworden. Het totaal aantal over
nachtingen bijvoorbeeld in hotels, op cam
pings en in andere logiesgelegenheden be
droeg vorig jaar ruim 659.000 en dat is
13,8 procent meer dan in 1976. In de hotels
alleen al steeg het aantal overnachtingen
met 23 procent.
gewerkt
leugel en
in leuk
iel, met
erse
95
AMSTERDAM (ANP). De Nederland
se Operastichting brengt het komende
seizoen „Wintercruise” van Hans Henke-
mans in wereldpremière. De opera is in
opdracht gemaakt. Elijah Moshinsky re
gisseert het in het Engels uit te voeren
werk naar de gelijknamige novelle van
Somerset Maugham. Het Amsterdams
Philharmonisch Orkest onder leiding van
Anton Kersjes werkt aan de uitvoering
mee.
Scherpe kritiek heeft de BBK op de
onwil van de minister, mevrouw Garde-
niers, een gesprek te-voeren over de be
roepspositie van de beeldende kunste
naars met de representatieve vakbond, de
BBK.
Verwondering is er bij de BBK, dat de
bewindsvrouwe stelt dat zij in dit vlak het
beleid van de vorige CRM-minister wil
volgen. Maar de BBK wijst erop dat deze
houding van de toenmalige minister, mr.
Van Doorn, juist heeft geleid tot vervreem
ding tussen het departement en de be
roepsgroep.
BRUSSEL (ANP). Het Internationale
Rubens-jaar dat Antwerpen in 1977 heeft
gevierd, heeft de stad geen windeieren
gelegd. Het heeft, zo is nu uitgerekend,
ruim 5,5 miljoen gulden in het laadje
gebracht.
Zijlweg 242 - Hoek w. Randweg
Haarlem - tel. 326340
De kans op een avond smakelijk lachen is
aanwezig, mits een klein beetje banaliteit
voor lief genomen wordt.
KO VAN LEEUWEN
Vertrek om 8 uur uit Haarlem
Vertrek om 7.30 uur uit IJmuiden
0/ Pandbriefbiljetten
Haarlem, Frederikspark 1/Hoek Houtplein, 023-31 91 54
Voor deze uitvoering ontwerpen Patrick
Cees Vis werkte tot voor kort een groot
gedeelte van het jaar in de Franse Ardè-
che. Het ruige landschap daar is altijd een
bron van inspiratie voor hem geweest.
Gedeeltelijk abstract, gedeeltelijk expres
sionistisch van stijl werkt hij zijn wandkle
den heel monumentaal uit waarbij steeds
de grote lijn en opzet bepalend is voor het
resultaat en niet een verfijnde detaillering.
Qua ruigheid komt de sfeer van het Franse
landschap heel direct over. Dat wordt
soms nog eens versterkt door de toepas
sing van wit nylon dat als het ware een
soort van scheiding bepaalt tussen wat je
als cultuur mag beschouwen en natuur.
Als kleureffect heeft het een wat doods
karakter maar het zorgt wel voor een
contrastrijk uiterlijk.
Cees Vis en Renate Koerber hebben mo
menteel een tentoonstelling in het cultu
reel centrum van Zandvoort op het Gast
huisplein. Het is hun tweede gezamenlijke
expositie in vrij korte tijd. Nog niet zolang
geleden was hun werk immers ook te zien
in Gebouw Noord-Holland in Haarlem,
terwijl het kleinplastiek van Renate Koer
ber een maand later ook nog bij de SBK
werd geëxposeerd. De tijd tussen de ten
toonstellingen is toch nog lang genoeg ge
weest om veranderingen in beider werk te
zien te geven.
Bij Renate Koerber is dat vooral in tech
nische zin. Haar vaak wat schrale glazuren
zijn nu veel verzadigder van kleur gewor
den en hebben duidelijk aan kwaliteit ge
wonnen. Haar wijze van versieren is nu
ook minder krampachtig, ziet er oprecht
spontaan uit. Het is keramiek dat heel
natuurlijk overkomt, met nog een restant
van de gebruikswaarde die keramiek al-
Cees Vis heeft in zijn techniek een grote
mate van evenwicht gevonden en is aange
land op een niveau dat niet meer voor
verbetering in aanmerking komt. Hij be
heerst als geen ander de weeftechniek,
maar zoekt nu ook naar een verbreding
van zijn expressiemiddelen. Je ziet nu in
de landschappen menselijke figuren op
doemen die meer realisme hebben dan in
zijn vroeger werk voorkwam. De herken
baarheid van de menselijke figuur is een
wezenlijk onderdeel van zijn stijl gewor
den waarin het de vraag is of dezelfde
ontwikkeling zich ook ten aanzien van het
landschap zal voordoen.
Het resultaat is intussen wel dat de mo
numentaliteit in zijn werk enigszins ge
weld wordt aangedaan. Het lijkt erop alsof
met de komst van de herkenbaarheid ook
de spanning afneemt die altijd aan de
expressionistische vormen werd meegege
ven. Een spanning die hieruit bestond dat
de ruimte die de beschouwer kreeg om zelf
in te vullen erg groot was. Nu wordt de
inhoud nauwer omschreven en bepaald en
lijkt daardoor ook wat minder speels.
Het zou ook best kunnen zijn dat de
sterke aanwezigheid van het realisme
(soms zelfs naturalisme) in het werk van
Renate Koerber bij Cees Vis zijn sporen
begint achter te laten. De „menselijke
maat” in de keramiek vertaald, heeft bij
Renate Koerber echter een literaire onder
grond, met andere woorden dat ze met
haar figuratieve voorstellingen graag een
heel verhaal zou willen vertellen. In de
wandkleden zocht Cees Vis echter voor
eerst naar een expressionistische draag
kracht voor zijn ideeën. De ontwikkeling
waarin hij zich nu bevindt komt danook
lichtelijk tweeslachtig over, een (nog) niet
kunnen kiezen tussen twee geheel verschil
lende opvattingen. Waar de voorkeur uit
gaat naar zijn abstracte werk moet dat
jammer genoeg worden betreurd.
De glansrol in Opgeruimd staat netjes is
die van de schoonzoon Ludovici Méri-
court. die zich in spierverrekkende boch
ten moet wringen om de weer ademende
dode voor de buitenwereld nog een wijle
dood te houden. En daarin laat Anton
Peters onweerstaanbaar spel zien, vol
wendinkjes, mimiekjes en zich geestelijk
en fysiek bewegend als een kwïkzilver-
bolletje.
ZANDVOORT. De natuur en het na
tuurlijke zijn twee elementen die een be
langrijke rol spelen in het werk van de
twee Haarlemse kunstenaars Cees Vis en
Renate Koerber. Cees Vis maakt wandkle
den waarvoor hij zelf de wol verft als die
al niet naturel gebruikt wordt. Renate
Koerber past in haar schalen en objecten
de engobe-techniek toe met transparante
glazuren hetgeen aan haar werk een sobe
re en ook eerlijke glans geeft.
esmann
>stick
□ruin
anje
irig.
Want als alles op rouwgebied al bijna
geregeld is klinkt uit de sterfkamer een
proestende nies. De dode is herrezen en
raakt aan de beterende hand Een geduchte
'tegenvaller die oorzaak en inzet wordt van
nog ruim twee bedrijven vrolijkheid.
Opgeruimd staat netjes behoort tot de
blijspelen waar een kundig regisseur met
een groep bekwame spelers een heel eind
mee uit de voeten kan. Bij de Koninklijke
Vlaamse Schouwburg regisseerde Nand
Buyl ditmaal en hij heeft er zijn artistieke
geloofwaardigheid mee behouden. De Vla
mingen spelen nauwgezet en met af stande-
ïijke humor. Dat er in het laatste bedrijf
Le Calme heet dit wandkleed (wol en
nylon) van Cees Vis dat momenteel wordt
geëxposeerd in het Cultureel centrum van
Zandvoort.
tijd heeft gehad (kandelaars, objecten die
als vaas kunnen worden gebruikt) maar je
ziet toch ook een drang om keramiek als
zelfstandige uiting te verwerken.
Ook de mate waarin Renate Koerber
haar volumes vormgeeft, is een stuk beter
geworden. Ze maakt veel opengewerkte
vormen om zodoende het driedimensione-
le karakter van haar objecten te bena
drukken. Tegelijkertijd zorgt ze ervoor dat
je de vormen ook als gesloten kan be
schouwen. Figuurtjes worden in het in
wendige van andere figuren geplaatst die
op hun beurt hun eigen leven gaan leiden.
genomen die in de gezelschappen en groe
pen „gaten slaan”. Zij vroeg zich af waar
om er in samenwerking met het ministerie
van sociale zaken geen mogelijkheden zou
den zijn om deel te nemen aan werkgele
genheidsprojecten (voor acteurs) die wor
den uitgevoerd als ad hoc-produkties. Ze
wilde precies weten hoe per 1 maart de
gelden in de toneelsector zijn verdeeld en
wat de redenen zijn waarom ermee
geschoven is.
De Boer (CDA) sprak er zijn ergernis
over uit, dat Rotterdam cultureel nog
steeds achtergesteld is. Hij diende een
amendement in ter grootte van een mil
joen gulden om in deze „onbevredigende”
situatie wijziging te brengen.
De Boer wilde ook speciale aandacht
voor de positie van de Theaterunie in
Amsterdam. Het organisatorische appa
raat wordt gesubsidieerd en voor het bege
leiden van produkties is geen geld. Dat is
aldus De Boer, „een auto zonder benzine”.
Ook hij stelde de vraag waarom er geen
mogelijkheden zijn in werkgelegenheid
sprogramma’s voor het in stand houden
van spelersplaatsen bij toneelgezelschap
pen. Steun van de Kamer kreeg ook het
Friese gezelschap „Tryater”; er werd een
amendement ingediend.
De D’66’er Ch. Mertens bepleitte verho
ging van de prijzen van toegangskaartjes
voor toneelvoorstellingen met één gulden.
Hierdoor zou een miljoen gulden extra
ruimte ontstaan, omdat er jaarlijks zo’n
miljoen mensen naar de schouwburg
gaan. Met dat bedrag zou een fonds voor
de Nederlandse dramaturgie kunnen wor
den gesticht en een apart begrotingsartc-
kel voor incidentele produkties kunnen
worden ingesteld.
244 343 242
BLEU STAR BLACK BEAUTY GT
DEZE WEEK IN DE SHOWROOM
VAN
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG. Unaniem heeft het par
lement zich tegenstander verklaard van
het hanteren van de botte bijl in het
toneel. Dat is gebleken bij het begin van
de CRM-begrotingsbehandeling dinsdag
in de Tweede Kamer. „Verwarringwek
kende geruchten” doen over toneelbezui-
nigingen de ronde, zo verklaarde me
vrouw Kappeyne (VVD). Als iedereen
door bezuinigingen wordt afgeknepen, zal
ook het toneel moeten meedoen, zo zei ze,
maar alleen het toneel onder het mes zou
geen „gelukkige beweging” zijn, omdat de
kunsten verhoudingsgewijs ai op een laag
pitje staan.
Ma,
'1
a- Scène uit
Opgeruimd staat
netjes met v.l.n.r.
Rik Andries, Vera
Veroften Anton
Peters.
(Tot en met 26 maart, van woensdag tot
en met zondag' van 14-17 uur).
CEES STRAUS
-'wL i
toch onnodig geschmierd wordt durf ik
niet op het conto van de regie te zetten.
Daarvoor is er voordien teveel goeds te
zien. Vooral valt dat op aan het begin van
de voorstelling. Ann Petersen, die een toe
gewijde huishoudster Louise speelt, leeft
zich al het eerste kwartier uit in voortreffe
lijk spel. Het opvallende is dat zij dat doet
zonder ook maar de geringste speculatie
op gemakkelijk haalbaar succes bij een
toegevend publiek. Ann Petersen laat zich
niet door een gierend publiek verleiden, zij
behoudt haar niveau heel de voorstelling
DEN HAAG. De Beroepsvereniging
van Beeldende Kunstenaars (BBK) wil
onmiddellijk overleg met de minister van
CRM over haar plannen om sterk te bezui
nigen op de beeldende kunsten. Die plan
nen, vindt de BBK, zijn onhoudbaar.
Plezierig blijspelwerk uit België
HAARLEM. —In verband met het cultu
rele verdrag tussen België en Nederland
worden er in ons land regelmatig Belgi
sche toneelprodukties vertoond. De kwali
teit van die voorstellingen is verschillend
en sterk afhankelijk van het gezelschap.
Deze week speelt in de Stadsschouwburg
het gezelschap Koninklijke Vlaamse
Schouwburg. En met een blijspel nog wel.
Vlamingen hebben bij mij dan een streepje
voor, de sappigheid waarmee zij hun hu
mor presenteren is hartveroverend. Maar
niet alleen daarom heeft de opvoering van
Pierre Chesnots blijspel Opgeruimd staat
netjes (A Vos Souhaits) me dinsdagavond
veel plezier bezorgd, ook omdat er tot het
moment van „het grote overdrijven" was
aangebroken kostelijk blijspelwerk ver
toond werd.
aldus weet te scheppen waar je niet gauw
op raakt uitgekeken.
I Robertson en Rosemary Vercou de decors
I en kostuums. Tot de solisten behoren on-
der meer Enid Hartle, John Bröcheler,
Michael Halliwell en Henk Smit. De datum
voor de eerste voorstelling wordt later
I bekend gemaakt, tegelijk met de data van
de andere opera-uitvoeringen in het sei
zoen 1978-1979.
Naast de wereldpremière komt de Ne
derlandse Opera met vier nieuwe enscene
ringen en elf opera’s die al eerder op het
repertoire werden genomen. Zoals gebrui
kelijk komen onder de solisten voor de
volgende periode naar verhouding veel
jonge mensen aan bod.
Zeer internationaal is de bezetting
„Tannhauser” van Richard Wagner met
het Concertgebouworkest onder leiding
van Edo de Waart in de regie van John
Cox. Genoemd kunnen worden: Clarice
•Carson, Elizabeth Connell, Pieter van den
-Berg, Tom Haenen, Benjamin Luxon en
•.Spas Wenkoff.
De volgende nieuwe produktie is „La vie
Parisienne” van Jacques Offenbach. Hier
van zullen twaalf voorstellingen worden
"gegeven. Deze opera zal in het Nederlands
worden gezongen met onder andere Jen
nie Veeninga, Mary Willems en John Brö
cheler. Regisseur is Lotfi Mansouri. In de
bak zit het Radio Kamer-Orkest onder
leiding van Kenneth Montgomery.
De derde nieuwe enscenering wordt
„Carmen” van Georges Bizet, eveneens in
regie van Mansouri. Gekozen is voor de
versie met gesproken dialogen. Solisten
zullen zijn: Roberta Alexander, Angela
Bello, Cora Canne Meijer, Iboya Sarvari,
Nico Boer, Jan Derksen, Adriaan van
Limpt en John Vierkens. Voor de begelei
ding staat het Utrechts Symfonie Orkest
genoteerd.
De laatste nieuwe enscenering is „Die
Zauberflöte” van W. A. Mozart met het
residentieorkest onder leiding van Hans
I Vonk. Filippo Sanjust tekent hierbij voor
de regie. Decors en kostuums. Solisten
zijn: Roberta Alexander, Annett An-
driesen, Angela Bello, Hanneke van Bork,
Thèa van der Putten, Nico Boer, Dimitris
- Kavrakos, Robin Leggate en Benjamin
Luxon.
Van Wolfgang Amadeus Mozart blijft
ook op het repertoire „Cosi fan Tutte” in
met verse groente
en aard, naar keuzeObOU