film Haarlem Charlton Heston driemaal held Looking for Mr. Goodbar een eentonig verhaal piano leren spelen? Alphenaar amsterdam filmhuizen Orgel of Dreigende sfeer bij Zurlini en Scola’s tragi-komedie Diane Keaton speelt een gespleten karakter J CENTER ZANKER Kom naar onze speciale oriëntatie-avonden! Nachtvoorstellingen Alain Delon W Bijna tien jaar ga naar Korte idylle 19 Rl J D A G 17 MAART FILM 19 7 8 Charles Boost >1359 □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□o I Maandag 2 Ontaart 20.15 uur: oriëntatie-avond over pianolessen met film over de bouw van piano's. Dinsdag 21 maart 20.15 uur: oriëntatie-avond over orgellessen. Nu de groten van de Italiaanse lm, De Sica, Pasolini, Rosselini n Visconti het eeuwige zwijgen is igelegd en anderen als Fellini en ntonioni naar nieuwe wegen leken voor een waardige „come- ick”, is er een groeiende belang- elling ontstaan voor het werk in de „kleinere” cineasten uit de omeinse studio’s die zich mis- hien wat al te bescheiden op de ihtergrond hebben gehouden of iar noodgedwongen terecht zijn ikomen. f indeun □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□a b ll (ADVERTENTIE) roeiende interesse voor indere Italiaanse góden (ADVERTENTIE) De enige nieuwe film op de bioscoop agenda van deze week heet „The next Man”, is gemaakt door Richard Sarafian, heeft als attractieve hoofdrolspeler Sean Connery en wordt doorLido vertoond. Het is een duur uitziende, maar uiterst verwar rende film over Arabische plannen om concurrerende oliemaatschappijen op te richten. De bestaande ondernemingen op dit gebied willen tegenmaatregelen ne men en die lopen uit op het een voor een vermoorden van de concurrenten. Films als „La Ragazza di Bube” en „In- impreso” bleken destijds zwaar onder hal te zijn geworden en een eerste eer- erstel kwam door de vertoning van „De lugd van Casanova” die met voorafgaand - erk bewees met wat voor subtiliteit Co- - lencini met name kinderen wist te regis- vrijgezel en anti-fascist, die uit zijn baan bij de staatsradio is gezet omdat hij homo is en ieder ogenblik zijn arrestatie ver wacht. Uit deze situatie ontstaat spelen derwijs een korte idylle die geen toekomst heeft maar op een andere manier dan voor de feestelijke massa op straat deze dag onvergetelijk voor hen beiden zal maken. Een bittere en tragi-komische film, prach tig gespeeld in de eerste plaats door Sop hia Loren in wie waarschijnlijk oudere Italiaanse vrouwen zich zullen herkennen, de onderdanige huismus die alleen goed is om kinderen te baren voor de Duce, die in haar onnozelheid en onwetendheid een plakboek met kranteknipsels van diens optreden in het openbaar bijhoudt en aan de muur zijn portret uit knopen samenge steld, heeft hangen. Iets van haar vergefe lijke domheid wordt haar in haar samen zijn met de man duidelijk en dat zou dan al een hele winst van die bijzondere dag betekenen. Zandvoort’s Film Inn (in de Openbare Bibliotheek) vertoont op zaterdagavond om 21 uur tot veler plezier „At the Circus”, een van de dolstkomische kluchten van de Marx Brothers. Het Melkwoud in de Haar lemse Zijlstraat doet het wat serieuzer aan en heeft beslag gelegd op de Franse film „La Belle et la Béte” die Jean Coc teau in 1946 op zijn bizarre en surrealisti sche wijze maakte naar een sprookje van madame Leprince de Beaumont. La Belle, gespeeld door Josette Day geeft zich aan het „Beest” (een rol van Jean Marais) en verandert hem door haar liefde in een mooie prins. Met muziek van Auric en artistiek geleid door de fameuze decorbouwer Bérard werd „La Belle et la Béte” een van die Franse artistieke presti gefilms, waaronder ook „Les Enfants du Paradis” te rekenen valt. 1 De titel is „Komsomol”, hier ook wel „Heldenlied” geheten. „Komsomol” wordt aangevuld met Dziga Vertov’s klassieke „Drie Liederen over Lenin”. EMA EUR Tot dit doel wordt Nicole Scott, dochter van een voormalige Amerikaanse gezant ingehuurd. Het hele plot dat zich op actue le toestanden baseert, hangt aan elkaar van ongeloofwaardige verwikkelingen en verwarrende intriges. Jammer voor een film waaraan althans uiterlijk de nodige zorg en vakmanschap besteed is. Overigens zijn er op het Haarlemse pro gramma weer de nodige prolongaties: „Or- ca, the killer Whale” is van Palace naar Roxy overgeplaatst, „Smokey and the Bandit” is gebleven in Studio en Peter Faber in „Doctor Vlimmen” is zijn vierde week in Luxor begonnen. Reprises in Pala ce dat nog eens teruggegrepen heeft naar good old „Ben Hur”, de tweede verfilming (uit 1959) van de veel gelezen roman van General Lew Wallace (1827-1905), ditmaal met Charlton Heston, Stephen Boyd en Jack Hawkins in de hoofdrollen. Frans Hals laat het theater sidderen onder het Sensurround-geluid van „Aard beving”, een weinig hoopvol toekomst beeld van wat er gaat gebeuren als Los Angeles door aardbeving en vloedgolf vol ledig verwoest wordt. Zelfs Charlton Hes ton die overal als reddende engel optreedt kan het getij niet keren. Hoewel hij daarbij omringd is door bekwame spelers als Ava Gardner, George Kennedy, Geneviève Bu- jold en Richard Roundtree. Mark Robson vervaardigde met veel technische be kwaamheid in 1974 deze rampfilm. Wilt u piano of orgel leren spelen Wilt u wel eens weten of u het zou kunnen en hoe lang het zou duren om daar achter te komen Wij kunnen u maar één goede raad geven: kom eens vrij blijvend naar een van onze speciaal daar voor georganiseerde oriëntatie-avonden. Beiden worden gehouden in gebouw De Linge, Lingestraat, Haarlem. KRUISWEG 45-49, HAARLEM. 023-320244 BIJ STATION EN PARKEERGARAGE In ons land bleek die onverwachte ont- ikkeling al een jaar geleden toen op de totterdamse „Film International” een ieine retrospectief gegeven werd van het aerk van Luigi Comencini die te eenzijdig tostgeprikt zat op zijn uit 1953 daterende ducht „Pane, Amore e Fantasia” met Sop- iia Loren en Vittorio de Sica maar sinds dien heel wat andere en betere films ge taakt had die óf hier nooit vertoond wer den óf slordig uitgebracht en te snel uit de Dulatie genomen werden. In de nachtvoorstellingen is Heston voor de derde maal deze week aanwezig, op nieuw als centrum van veel narigheid, ditmaal als strijder voor het voortbestaan van het menselijke ras tijdens een bacteriologische oorlog tussen Rusland en China. Hij wordt in deze sciencefiction film aangeduid als „The Omega Man”. Verder komt Palace in de nachtelijke uren met de Franse gangsterfilm, „De Pre miejager” waarin Jean-Paul Belmondo en Bruno Cremer optreden, Roxy prolon geert „The Graduate” en Studio laat zien „Waar losbandigheid heerst”, wat men ook te weten kan komen door het theater maandagavond te bezoeken. Het gaat om een klassieke Franse film van Tavernier uit 1976, „Que la Fête commence”. ircello Mastroianni en Sophia Loren, twee groten van de Italiaanse cinema, in „Una Giomata Particolare” van Luigi Comencini (Tuschinski 2, Amsterdam). Behalve de op deze pagina besproken Italiaanse films „II Deserto dei Tartari” en Una Giomata Particolare", respectievelijk te zien in City en Tuschinski, staan er nog enkele premières van wisselende kwaliteit op de Amsterdamse bioscoopagenda. Allereerst „Looking for Mr. Goodbar” van Richard Brooks, een mooie gelegenheid om Diane Keaton in een complete dramatische rol te zien. dige periode lelijk in haar maag en stuurt de Rus Charles Bronson er op uit om de slaapverwekkende stem die blindelings gehoorzaamd wordt, te liquideren. Hij krijgt daarbij assistentie, als hij een maal in de VS is, van Lee Remick die op haar beurt de opdracht van de CIA gekre gen heeft Bronson op te ruimen als hij zijn taak volbracht heeft, opdat er geen overle vende zal zijn om ooit ruchtbaarheid aan deze onzalige situatie te geven. Onbegrij pelijk dat een regisseur als Don Siegel zich voor deze nonsens leent. Enfin, ver- nielzuchtigen en pyromanen kunnen hun hart ophalen aan talloze branden, explo sies en ander vuurwerk. Tenslotte komt Nöggerath met de Fran se thriller „De Dood van een Ploert” („Mort d’un Pourri”), gemaakt door Geor ges Lautner en met Alain Delon als produ cent en hoofdrolspeler. De vroegere Fran se misdaadfilms speelden zich meestal af op en om Montmartre en in louche cafétjes. „Mort d’un Pourri” heeft het moderne wolkenkrabber-Parijs als decor en chique eetgelegenheden als plaatsen van samenkomst. De boeven zijn dan ook niet langer meer de kruimelduiven uit de riolen van de lichtstad maar de heren bankiers, diplo maten en kamerleden die niet stelen maar handige transacties afsluiten, met steek penningen werken en huurmoordenaars bij de hand hebben als zij bevreesd raken dat hun frauduleuze activiteiten in de krant dreigen te komen. Allemaal bekende zaken dus die hier alleen tot nu toe minder misdadige afmetingen hebben aange nomen. Alain Delon speelt ditmaal zo’n beetje de apostel van de politieke zuiverheid, een levensgevaarlijke rol die hem dan ook voortdurend vuurgevechten en bijna do delijke auto-ongevallen bezorgen. De film zit in het begin nog wel aardig en geloof waardig in elkaar, wordt bovendien mooi gefotografeerd door Henri Decae, destijds de hof-cameraman van de Nouvelle Va gue. Maar Lautner weet van geen ophou den en belandt daardoor in het ridicule. Wat dodend is, zelfs voor een thriller. Diane is vooral bekend geworden als partner van Woody Allen in komedies als „Play it again Sam”, „Sleeper” en zeer onlangs in „Annie Hall”, in „Looking for Mr Goodbar” moet zij aan de film door haar spel gestalte geven. Een moeilijke opdracht want Theresa in de film is een bijzonder gecompliceerd karakter, een product zoals regisseur Brooks haar defi nieert van de jaren zestig toen flower power, protestsongs en drugs het leven van de jongeren bepaalden maar ze met lege handen achterliet in de daarop vol gende jaren zeventig. Theresa, streng katholiek opgevoed door een tyranieke vader, ontvlucht het ouderlijk huis, vindt een baan als spraak- lerares bij doofstomme kinderen en gaat in haar vrije tijd het leven verkennen. Na de beperkingen die ze thuis heeft gekend, wil ze nu intens en plezierig en zonder verplichtingen of geremd door iets of iemand van het leven genieten. Ze brengt haar avonden door in bars, neemt de jon gens die haar aanstaan mee naar huis en wordt tenslotte het slachtoffer van dit roe keloze leven. Een gespleten karakter, overdag een toe gewijde kracht bij het lesgeven aan moei lijk hanteerbare kinderen, 's avonds en ’s nachts een grillig bestaan, afhankelijk van invallen en impulsen. Het geheel is meer een „case history” over een jonge vrouw die haar vrijheidseisen overdrijft en daarvoor zwaar moet betalen. Maar daardoor een film met weinig dramatische opbouw en nog minder explicatie van de dingen die gebeuren. Regisseur Richard Brooks, langzamer hand een veteraan in het vak, met op zijn conto films als „Brute Force”, „Elmer Gantry”, „Blackboard Jungle” en „In Cold Blood” weet uiteindelijk niet goed raad met zijn hoofdfiguur. Met bekende ver- fraaüngstrucs brengt hij wat variatie in het eentonige verhaal dat hier en daar iets levensechts krijgt maar verder even wille keurig verloopt als de avonden van de aan het ouderlijk gezag en haar katholieke jeugd ontsnapte Theresa. „Telefon” in Rembrandtplein Theater is een onzinnig bedenksel om met spionnen en Russische aanvallen op Amerikaanse militaire doeleinden door te kunnen blij ven gaan lang nadat de koude oorlog voor bij is. Uit die koude oorlog is in de VS een net van kwaadwillige geheime agenten overgebleven die op een telefonisch bevel al slaapwandelend hun terreurdaden be gaan. De Russische geheime dienst zit met deze ongewilde prolongatie van een vijan- Filmhuis Velsen (Kanaalstraat 257 in IJmuiden) brengt een sobere reportage van een droevig incident dat zich enige tijd geleden afspeelde in de voortdurende grensschermutselingen tussen Israel en het door Israel bezette Arabische gebied. De Amsterdamse Melkwegbioscoop (Lijnbaansgracht) vertoont ook in dit weekend Japanse films, een verrassend programma doordat hier practisch niets van het Japanse filmen bekend is. Op het ogenblik is „Incompreso” (uit 168!) het grote bioscoopsucces in Parijs laar ook andere bescheiden Italiaanse reducties van latere datum trekken daar aandacht. „Brancaleone” van Mario onicelli (met Vittorio Gassman) bijvoor- eeld of een meer recente Comencini, L’Argent de la Vieille” uit ’72, met Alber- o Sordi, Silvana Mangano en Bette Davis, IVerCOÏarco Vicario’s „La Maitresse legitime” net Marcello Mastroianni of „Pane e Cioc- »late” van Franco Busati met Nino Man- (redo en Anna Karina. Wat daarvan in «nze bioscopen zal komen staat nog te deur» ton. Voor de kinderen heeft Palace een mooi Russisch sprookje uitgezocht, „De rode Varen” en verder is zowel in Studio met „Walt Disney’s Tekenfilmparade ’7^” en in Lido met „De Reddertjes” de geest van de vader van de tekenfilm overtuigend aan wezig. begrijp die voor keur voor fa zanker was-kombinatie wassen in de grote 5-kilo-wastrommel drogen in de 2800-toeren-centrifuge wastrommel, kuip, centrifugekorf en deksels: alles onverwoestbaar roestvrij edelstaal géén wasmiddelverspilling (TNO-rapport 2027 van 29 dec. 1977) Enkele films uit het Comencini-retro- llkenpll ipectief draaien mee in het circuit en de op wandte^1 laatste Arnhem-festival gelanceerde timmer “l'elef°ni bianchi” van regisseur Dino Risi look behorend tot de her-ontdekkingen) «rerd niet stormachtig in onze bioscopen ontvangen. Misschien dat van een lichte lUisjéS •doorbraak gesproken kan worden nu on- se hout der de Amsterdamse premières van deze scherp *eek twee Italianen voorkomen: Valerio Zurlini met „De Woestijn der Tartaren” die in City I gaat draaien en Ettore Scola het „Een bijzondere Dag” waarin twee grote sterren van de vroegere Italiaanse film, Sophia Loren en Marcello Mastroian- h eikaars tegenspelers zijn. (Tuschinski 2). -Hoe verschillend van inhoud en uiterlijke vorm vormen deze beide Italiaanse films het beste van het filmaanbod van deze Week. De roman „n Deserto dei Tartari” van ^Dino Buzzati verscheen in 1940 en van dat Ogenblik af tot 1976 toe zijn er ontelbare hogingen gedaan en plannen ontworpen om dit Kafkaiaanse gegeven te verfilmen. De schrijver zelf heeft er over gedacht te gaan filmen en ook de acteur Victorio Gassman. Tenslotte kocht Jacques Perrin, die bij vorige plannen de rol van luitenant Drogo aangeboden had gekregen, de ver- filmingsrechten. Dat was in 1967 en het heeft dus bijna tien jaar geduurd voor „De Woestijn der Tartaren” in de bioscopen kon draaien. Allerlei regisseurs zijn in die tijd bena- traat 2t t*erc*' van de Hongaar Jancso tot de En gelsman David Lean, de Fransman Claude Sautet en de Italianen Antonioni Bertucel- 2900° li en Robert Enrico. Soortgelijke proble men deden zich voor bij het kiezen van de juiste scenarioschrijver, die tenslotte ge- 1)311 lllUTaalrl honderdduizenden tevreden huisvrouwen W MfvCS Vdll UW ZflaK gemeten van een ZANKER-Intimat vaak al méér dan tien /aar Speciale folder Zanker Nederland BVAntwoordnr 97. Woerden Te! 03480-16741 Diane Keaton in haar eerste volledig serieuze hoofdrol als Theresa in „Looking for Mr. Goodbar” (Cinema international en Leidsepleintheater, Amsterdam). In zijn serie „Meshrabpom” vertoont het Filmmuseum in Amsterdam op dinsdag 21 maart „Het Feest van de heilige Jörgen”, een anti-religieuze film in komische stijl van Jakov Protazanov uit 1930. Op woens dag de 22ste en donderdag de 23ste volgen twee hoogtepunten in de serie: Nikolai Ekk’s „De Weg naar het Leven”, een eerste Russische geluidsfilm over het probleem van de zwervende jeugd na oorlog en revo lutie en Joris Ivens’ eerste gespeelde docu mentaire in de Sovjet Unie over de rol van de communistische jeugd in dat land bij de opbouw, in dit geval bij de bouw van een krachtcentrale. vonden werd in het duo André Brunelin en Jean-Louis Bertucelli. Men zal die moeilijkheden kunnen be grijpen bij het zien van de film die zich afspeelt op een fort in een denkbeeldig midden-Europees land, in een niet nader gepreciseerde tijd. Men kan bijvoorbeeld denken aan Montenegro in het begin van deze eeuw. De jonge luitenant Drogo (Jac ques Perrin) wordt naar het witte fort in een kale, rotsachtige woestijn met de ru ïnes van een door de Tartaren verwoeste stad gedetacheerd en komt daar terecht in een militaire samenleving vol stijl en disci pline die zich voorbereid op een aanval uit het noorden door een ook weer niet nader aangeduide vijand. Men leeft kennelijk onder druk van een dreigend gevaar dat zich niet materiali seert. Luitenant Drogo kan niet wennen in deze starre en kille omgeving. Hij vraagt ziekteverlof aan maar krijgt pas na maan den het verlossende doktersattest. Als hij wegreist in een koets verschijnt de vijand in horden aan de horizon. Zurlini heeft van dit gegeven een film gemaakt die van een mathematische sfeer is en de dreiging van het onbekende gevaar kil en beklemmend overbrengt. Men kan het gegeven natuur lijk symbolisch opvatten en van allerlei uitleg voorzien, maar ook zonder dat weet de film op onverklaarbare manier een wurgende spanning op te roepen die door het einde niet wordt weggenomen. Van minder metafysische aard is „Een bijzondere Dag”, een titel die al dadelijk aan het begin verklaard wordt door oude journaalopnamen van het historische be zoek van Hitler in 1936 aan Rome waar het vriendschapsverdrag met de Duce be krachtigd zal worden voordat tot de grote militaire acties kan worden overgegaan. De journaalopnamen begeleid door het pompeuze commentaar van een hysteri sche omroeper nemen meer dan vijf minu ten in beslag waarna de eigenlijke film traag op gang kan komen, voortdurend begeleid door een verslag van de feestelij ke gebeurtenissen, afgewisseld door mars muziek en volksliederen die uit alle radio’s van Rome schallen. De regie is van de talentrijke Ettore Scola. Een bijzondere dag, ook voor twee thuis blijvers die om verschillende redenen de grote huurkazerne aan de rand van de stad niet verlaten en er niet aan kunnen ontko men elkaar te ontmoteten. Sophia Loren, de sloverige huisvrouw met zes kinderen die de hele familie, allemaal in uniform ’s morgens uitgeleide heeft gedaan en nu het huis gaat opruimen; Mastroianni de s

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 19