Keuze van kunstcritici ook na tien jaar nog houdbaar kunstleven Protest cellist Piet Kee en Albert de Klerk bespelen Cavaillé Coll-instrument 3 I II Miljoen extra voor Rotterdams tegen verlies van staatsburgerschap dé franse keuken SCOMERA Rob Sipkes edelsmid Veelzijdig gitaarduo ook goed ingespeeld Overtuigende orgelimprovisaties CHARLOTTE KÖHLER IN BEELD a LS Lx Veinig interesse voor Noordpool en Faverey 7 Kamerleden bezorgd over veroordeling Spaanse mimespelers h’ KJ VRIJDAG 1 7 MAART 19 7 8 KUNST 23 NSE ■HM aal Wederopstanding 4 Exklusieve sieraden ;eurs *4 vindt n alleen bij interbouw eigen idee. Bij Rob Sipkes! Si ■L ORTE öO PW. Exclusief dealer voor geheel Kennemerland. Bezoek onze showroom interbouw bv I DELFT. Tentoonstellingen die >en overzicht geven van de stand ran zaken in de hedendaagse tunst, zonder dat er sprake is van sen groepsverband, behoren tot le zeer zeldzame fenomenen. Het s, nu er praktisch even veel stij- en zijn als kunstenaars, ook bij kans niet meer mogelijk nog een epresentatief beeld te maken, >en doorsnee van wat er gaande s. Toch ligt de periode dat dat wel ion nog niet ver van ons vandaan, n de jaren ’50 en ’60 werden er egelmatig van dergelijke over- ichtstentoonstellingen gehouden lie soms een heel waarachtige in ruk van de toen geldende modes oonden. Verander die koele tijd in 'n prettig polshorloge. Persoonlijk vormgegeven naar uw Ontdek de andere horloges bij Rob Sipkes... i, DüJARnil A i Contour ’78: terugblik op kwaliteit slmatig s ADVERTENTIE CEES STRAUS - 1 ^8^ 1 ADVERTENTIE JOHAN VAN KEMPEN ADVERTENTIE VANWENNEKER f ils een tot 40 Er is nu weer gelegenheid tot bespiege ling' want de reeds ten grave gedragen Contour mocht voor een keer zijn weder opstanding beleven. George de Brauwere gaat dit jaar als Delfts gemeente-ambte- naar met pensioen en zijn afscheidscadeau bestond hieruit dat hij nog een keer een Contour mocht organisatoren. Zo’n aller laatste keer biedt natuurlijk veel gelegen heid aan het ophalen van nostalgische herinneringen die er dan ook volop in Delft zijn. „De Contour nader bekeken 1978” zoals de volledige titel luidt, geeft alle mogelijk heden om het beleid van de hele serie aan een kritisch onderzoek te onderwerpen. Er is een keuze gemaakt dit wat destijds voor kwaliteit doorging en dat wordt nu ge toond in samenhang met het nieuwste werk van de desbetreffende kunstenaars. Bovendien worden de missers van toen nu enigszins hersteld door de inbreng van enkelen die doorgingen met het maken van goed werk. weleer valt het je op dat alle grote namen van kunstenaars die nu gearriveerd zijn in de jaren ’50 en '60 al in Het Prisenhof werden gepresenteerd. Een greep uit de vele namen: Gerrit Benner, Gertie Bierenbroodspot, Kees van Boheemen, Theo Bitter, Pieter Defesche, Kees Franse, Klaas Gubbels, Wout van Heusden, William Kuik, Ger Lataster, Rei- nier Lucassen, Lei Molin, Jan Schoonho ven en Co Westerik, het zijn niet de min sten die het aangezicht van de kunst in de jaren ’60 hebben bepaald. Toch, en dat is het nadeel van een ten toonstelling als deze die representatief wil zijn: er ontbreken er zovele die van min stens even grote kwaliteit waren. De gehe le Cobra-groep met een Appel, een Cor neille of een Lucebert komt hier niet aan bod en hoe interessant zou het zijn een kleine indruk te geven van Cobra anno nu? Mensen als Tajiri, als Ad Dekkers en Ans Wortel, als Constant en Couzijn, als In de Stadsschouwburg van Amsterdam is tot en met 7 april een tentoonstelling te zien over Charlotte Kohier. Op deze foto de acteur Paul Steenbergen (rechts) samen met professor Wijdeveld, die de laatste elf jaar met Charlotte Kohier getrouwd was. Paul Steenbergen heeft de tentoonstelling officieel geopend. De openingsuren zijn donderdags en vrijdag van 12 tot 16 uur. De geniale, in de Tweede Wereldoorlog gesneuvelde Franse componist Jehan Alain vond hier een ideaal medium in Piet Kee, die het, als het ware zijn eigen kli maat aftastende sfeerstuk „Climat” en de Deuxième Fantaisie - excentriek van vin ding en uitwerking - spanningsrijk voor droeg Al met al een avond met orgelspel van originele allure en gezien het belangrijke aandeel en de klasse van de improvisaties, ook een concert in typisch „Haarlemse geest”. Het kernachtige betoog dat de bei de concertgevers allereerst gezamenlijk hielden met de voordracht van de neoba- Van de uit Voorburg afkomstige beeld houwer Aart van den IJssel worden op Contour '78 onder meer deze twee sculpturen geëxposeerd: leen moederli- bel (achtergrond) en een insectmotor. Beide beelden zijn in 1976 in messing uitgevoerd. Van de IJssel werkt heel natuurgetrouw, maar wisselt dat af met een uniek soort fantastisch realis me. Ook mythologieën spelen soms in zijn werk een grote rol. krachtige inleiding tot het onderhoudende geheel. Carel Visser en Frans Verpoorten hebben hun sporen diep door de vruchtbare kunst- akkertjes van tien of vijftien jaar geleden getrokken. Maar goed, dat is praten achteraf, want de Contour is teruggebracht tot een een malig gebeuren. Spijt hoeven we daar niet van te hebben, het is een ondoenlijke zaak geworden om nog ooit een representatief overzicht samen te stellen. De Duitsers doen het eens in de vier of vijf jaar met de Documenta in Kassei en dat is een zo’n chaotisch gebeuren geworden dat velen er vertwijfeld rondlopen. Wat wellicht wel als een nader uit te werken aanzet mag worden beschouwd is het gegeven van een aantal verschillende disciplines die op deze Contour-exposities heel vluchtig worden neergezet, tiet is bij voorbeeld heel aantrekkelijk om te zien hoe zich in de keramiekwereld een aantal evoluties voordoen Contour toont een aantal van hen die lange tijd de toon hebben aangegeven: Jan van der Vaart, Jan de Rooden, Johnny Rolf, Johan van Loon, Francine Timmers, Helly Oesterreicher (die bij de oude Con touren werd gemist). Daar zou een heel aardige groepstentoonstelling van zijn te maken zoals ook in opzet de expositie was die enige tijd geleden in het Museum Flehi- te onder auspiciën van het Kapelhuis in DEN HAAG (ANP). De Tweede-Ka- merleden Voogd en Kosto (beiden PvdA) zijn bezorgd over de recente veroordeling in Spanje van enkele mimespelers van de groep Els Joglars door een krijgsraad we gens het spelen van een reeds in 1974 opgevoerd stuk. Donderdag hebben de ka merleden schriftelijk aan minister van der Klaauw van buitenlandse zaken gevraagd of hij de bezorgdheid deelt en deze dan kenbaar wil maken aan de Spaanse rege ring. Volgens de kamerleden heeft het opge voerde stuk betrekking op een terechtstel ling, welke tijdens het vorige dictatoriale bewind in Spanje plaats vond. Het stuk zou een protest tegen de executie bevatten. „Er is hier sprake van een inperking van de vrijheid van meningsuiting”, aldus de kamerleden. idevoónri 1 rokke negentiende-eeuwse Fantasie in d (met fugatisch slot) voor orgel vierhandig van Adolf Hesse, vormde daarbij een Santpoorterstraat 41 Kleverpark-Haarlem Tel. 023-2634 63 Marte Röling is op Contour ’78 aanwezig met een serie „handen”, gemaakt in 1975 in zeef druktechniek. Het is een typisch voorbeeld van Nederlandse hard edge die door Amerika is beïnvloed. Amersfoort werd gehouden, maar waar te weinig op de minder aan de weg timme rende keramisten werd gelet. Iets dergelijks doet zich ook voor in de sector beeldhouwwerk. Wat in Delft staat, is weliswaar heel goed van kwaliteit, maar hier geldt heel sterk dat de tijd er afstand van heeft gedaan. Er werd kennelijk nog veel in de jaren vijftig en zestig aan het echte „beeldhouwen” gedaan, het werken dus in marmer of steen want het aantal objecten waarvoor al dan niet gebruik werd gemaakt van kunstmaterialen is op vallend klein. Terwijl juist in de hoek van de minimal art opvallend veel plastics, perspex en andere materialen werden ge bruikt. Voor George de Brauwere die dui delijk de eeuwigheidswaarde in de schoon heid zoekt, moeten het waarschijnlijk ma terialen zijn die uit den boze zijn. Zijn keuze zal zich over een tien- of twintigtal jaren waarschijnlijk nog steeds laten rechtvaardigen. Hij koos niet voor de con touren, de omtrekken van dg moderne kunst maar voor de wezenlijke kern van de kunst zoals die zich gedurende een aantal jaren heeft gemanifesteerd. (Tot en met 2 april, dagelijks geopend van 10-17 uur, op zon- en feestdagen van 13-17 uur). Tot die categorie behoorden ook de ex posities „Contour onzer beeldende kunst” lie jaarlijks in Het Prinsenhof in Delft eerden gehouden onder de stimulerende eiding van George de Brauwere. Er zijn er n totaal 16 geweest, in de periode van 1951 toen er op expositiegebied nog prak- isch niets viel te beleven tot en met 1967 oen er bij de samenstellers niet veel ani- io meer bestond om door te gaan. Zelf heb ik van dat zestiental er maar ien expositie van gezien en dat was me ren de laatste, zodat de spijt niet gering ras. Want bladerend door de catalogi van le voorafgaande tentoonstellingen viel je len al op hoeveel kwaliteit er daar in (elft was bijeengebracht. De commissies die de inhoud van de JContouren” bepaalden, zijn overwegend bt kunstcritici bemand geweest. Dat is Bsschien een merkwaardig gegeven want Bt is de taak van museumdirecteuren en - inservators om tentoonstellingen te orga- ISeren en die van de critici om daar over I schrijven. Maar critici kunnen het soms I goed menen te weten dat ze genoeg 'etentie in huis hebben om zelf een expo tie te verzorgen. Het is geen preken voor parochie als ik Tel dat de Delftse tentoonstellingen altijd ■skundig zijn samengesteld. Critici als ees Doelman, Hans Redeker, Dolf Wel ig, Pierre Janssen, Charles Wentinck, >s de Gruyter en Ruud Penning om enke- n te noemen, hadden zoveel ervaring en ’n groot overwicht van wat er gaande as dat de Contouren altijd zijn geslaagd, anieuw bladerend in de catalogi van HAARLEM Stanley Noordpool en Rob Faverey tjn twee uit Suriname af- omstige gitaristen die un studie in Nederland ebben voltooid. Noord- ool behaalde zelfs de Prix ’Excellence voor gitaar, lts wat beslist uniek kan 'orden genoemd. Sinds nderhalf jaar zijn deze vee gitaristen als muzi- aal duo werkzaam. Vorig lar traden zij met veel ncces op in de Zolderserie m Kamermuziekcentrum Mens, zodat een voort- etting in de aldaar geor- miseerde abonnements- oncertserie zeker te ver lachten was. van wist te geven. Niet al leen hun grote vaardigheid op hun instrument, maar zeker ook de mate waarin zij op elkaar zijn inge speeld stonden daarbij borg voor uitvoeringen op belangrijk niveau. Temeer daar deze twee musici als muzikale naturen voldoen de overeenkomen om een hechte eenheid te vormen Iets wat voor een vast duo toch wel onontbeerlijk is. Het was jammer dat Stanley Noordpool en Rob Faverey bij een dergelijk programma nog geen der tig mensen in de zaal had den, die overigens in en thousiaste bijval bewezen dat het gebodene aan hen wel besteed was. GEMMA COEBERGH I Warmoesstraat 2 - Haarlem tfn. (023) 32 43 09 (achter de Hallen bij de Grote Markt) Scarlatti hielden deze sfeer prachtig vast. Het lieve salonstukje l’Encouragement van de vroeg 19e eeuwse compo nist Fernando Sor bood ge legenheid tot gracieus- vloeiend passagewerk en ongecompliceerde stem mingswisselingen van ma jeur naar mineur en weer terug naar majeur - dit al les toch interessant door de verfijnde wijze waarop het gebracht werd. Maar uiter aard is de Spaanse sfeer van een Cordoba of Evoca- cion van Isaac Albeniz het meest meeslepend. Boei end was ook het (niet uitge sproken geavanceerde) idi oom van de 3 micro piezas van Leo Brouwer. PARIJS. De Russische cellist Mstis- law Rostropovitsj en echtgenote, de ope razangeres Galina Visjnevskaja, die woensdag door de Sowjet-autoriteiten het staatsburgerschap werden ontnomen, zo dat zij niet meer kunnen terugkeren naar hun land, hebben dit gisteren een „onmen selijke en onwettige daad" genoemd, vooral daar zij zich niet als politieke activisten beschouwen. In de Fransgeaarde improvisatie door Albert de Klerk over „Victimae Paschah laudes” werd diep in de betreffende mate rie doorgedrongen. Sfeervol en sterk van spanningsopbouw kreeg de verwerking, rijk aan afwisseling en vol imiterende stemmen en tegenstemmen, een indruk wekkend orkestraal karakter. ge variaties over „De winter is vergangen”, terwijl Albert de Klerk improviseerde over Psalm 24. En dat laatste dan in de vorm van een „partitaatje” (zoals De Klerk het zelf noemde); eerst mild-bezonken in traditionele harmonieën en dan speels en vrolijk kwinkelerend op geheel eigen wijze in gekruide samenklanken. Niet alleen „spontane” improvisaties klonken op dit concert. Twee door Duruflé genoteerde (gereconstrueerde) improvisa ties van diens oudere collega’s Vierne en Tournemire - respectievelijk een „Médita- tion” en een „Cantilene” - werden door De Klerk met smaak weergegeven. DEN HAAG (ANP). Ondanks de door minister van CRM mevrouw Gardeniers- Berendsen, geopperde bezwaren heeft de Tweede Kamer donderdagmiddag, met meerderheid van stemmen besloten dit jaar een miljoen gulden extra beschik baar te stellen voor het kunstleven in Rotterdam. Deze beslissing kwam tot stand door het aannemen van een desbe treffend amendement van de Kamerleden Hans de Boer en Cor Kleisterlee (beiden CDA). Tegen het CDA-voorstel stemden de fractie van de WD zonder haar leden De Beer en Van de Ven, en de fracties van SGP en GPV Het bedrag van een miljoen gulden is bedoeld om een aperte achterstand op het gebied van rijksbijdragen aan de kunst in de Maasstad enigermate in te lopen. Het geld gaat naar het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest (250.000 gulden), de stichting Toneelraad Rotterdam (450.000 gulden) en het Museum Boymans-van Beuningen (300.000 gulden). Met meerderheid van stemmen heeft de Tweede Kamer bovendien besloten nog dit jaar een bedrag van 145.000 gulden op de begroting van CRM op te voeren ten be hoeve van het Friese toneelgezelschap Tryater. Tegen het desbetreffende voor ste] waren de fracties van SGP en GPV. Op de begroting stond voor Tryater reeds een bedrag van een ton. Piet Kee ontfermde zich over hetzelfde gegeven en voegde daar in de praktijk nog een merelmotief uit de tuin van Arthur Ponten aan toe. Hoewel boze tongen bewe ren dat de heer Ponten in het geheel geen tuin bezit, kon Kee die verdachtmaking muzikaal-overtuigend weerleggen. Ook het Flentrop-portatief bood op dit gemeentelijk orgelconcert weer goede diensten bij het improviseren. In het ge deelte voor de pauze leverde Piet Kee een serie leutige en soms ook weleens dromeri- Met de nobele Forlorne Hope Fancy van John Dowland (geënt op een chromatisch dalend thema dat door veel componisten in die tijd en ook daarna is toegepast - denken we bij voorbeeld alleen al aan de beroemede Chromatische Fantasie van Sweelinck) werd meteen de juiste sfeer getroffen, waarbij het sub tiel gebruik van klankkleu ren en sterktegraden zorg de voor een transparant klankbeeld. Zowel de mil de John Langston Pavin als de drie hierop volgende sonates van Domenico Donderdagavond voer en Noordpool en Faverey 1 Kadens (voor een pover- es bezette zaal) een pro- ramma uit dat het tijdvak an de Renaissance (John lowland) tot heden (een ompositie uit 1970 van Leo trouwer) bestreek. Een lijk van muzikale veelzij- igheid, waar het duo ook 'P overtuigende wijze blijk De heterogene samenstelling van de di verse commissies zorgde er steeds voor dat iedere stijl, elke richting aan bod kwam. Dat is ook nu nog heel duidelijk terug te vinden op de Contour 78. Elke beweging die in de jaren ’60 een breed draagvlak had, is er: de figuratie, het nieuwe realisme tot en met hyper- en fotorealisme, de ab stracte geometerie en de minimal art, de altijd gebleven portretschilder en de provo die met ludieke happenings wilde schokken. HAARLEM Er werd gisteravond weer eens - op hoog niveau - naar hartelust geïmproviseerd op het Cavaillé Coll-orgel in de gemeentelijke concertzaal. De stads organisten Albert de Klerk en Piet Kee verdedigden deze gecombineerde kunst vorm van scheppen en gelijktijdig uitvoe ren, om beurten, terwijl zij er geïnspireer de vertolkingen van composities aan toe voegden. Zij zeiden dit in een verklaring die werd uitgegeven in Parijs waar zij een woning hebben. „Wij namen en nemen geen deel aan de politiek, in binnen noch in buitenland en wijden ons volledig aan de muziek, van daar dat het alleen maar kan gaan om een wraakactie wegens de menselijke solidari teit die wij hebben getoond tegenover hen die worden vervolgd”, aldus de verklaring. Rostropovitsj viel in 1970 in ongenade toen hij schrijver Alexander Solzjenitsin toestond in zijn huis te wonen en hem verder verdedigde. „Wij weten dat hier, in het buitenland, een hond die op straat wordt gezet be scherming van de gemeenschap krijgt om wreedheid tegenover dieren te voorko men, zo zelfs dat vaak de vorige eigenaar ter verantwoording kan worden geroe- pen”, aldus de verklaring van het echt- I paar. „Is het mogelijk dat er in onze wereld I geen gemeenschap is die diegenen kan I verdedigen die worden vervloekt en uitge- I worpen”, zo vragen zij zich tenslotte af. “F - .:i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 23