van concert Jubileumconcert Smakeloos concert van heater eervol zo klein mogelijk Beurs maakt verschil met antiek n y^Theater ondanks veel vondsten toch saai in Molière eel variatie in zang n dans bij Kozakken Keelpijn bepaalt niveau Greg Kihn Glière knap vertolkt Breda brengt stortvloed aan n onder m Haise Pascal voor I Genstdriftige met Janovitz Zilveren CJP voor Urbanus van Anus „Delft” in Pmdiso ir.>. 3’11 Actrice Maggie ositeit en inzet bij gladde show an McNamara overleden VARA-matinee met inventief werk Balakirev Johan Kaartprijs voor John de Crane MAART LfAANDAG 20 19 7 8 11 KUNST i het al im «eb Stlet op twee zeer voorspelbare Spci™ - GREG KIHN (foto Lex van Rossen) (Foto Wouter van Heusden). (Van onze kunstredactie) 16. CONRAD VAN DE WEETERING ian, e i en JOHAN VAN KEMPEN CEES STRAUS JAAP JOPPB ookh nderpi n uitzt 3assie> doon zijn, lat ?rie. Ier ge trokk de en Deze iwese Joum ien, waarop men kan staan, waarmee Speli kan gooien enz. Natuurlijk latenren. ownsr iment- -aat. 2 muzieklessen, doet een poging zich de losofie eigen te maken en laat zich door jn kleermaker de meest fantastische ge zien aanmeten. „Heer, dat ben je, of dat fc je niet. Ben je het niet, dan kun je het jt worden”, heeft Godfried Bomans eens tegd. Wel, Jourdain is zelfs geen heer. ilière schiep hem als een windbuil met jebouwde mislukking. Alles aan deze voorstelling is bijzonder verzorgd. De aankleding is prachtig, een vrouwenkoor moest zelfs een al ingezet lied afbreken omdat het publiek hun oog verblindende verschijning (witte jurken met lichtgroene rand en franje) met een daverend applaus begroette. Zowel de muzikale begeleiding (accorde ons, soms balalaika’s, soms koperorkest), de zang als de dans is virtuoos en tegelij kertijd bijzonder beheerst, waardoor de show soms te glad gepolijst lijkt, maar daartegenover staan zoveel verrassingen, zijn alle nummers zo kort en wordt alles met zo’n inzet gedaan, dat niemand zelfs maar de tijd krijgt zich aan die gladheid te storen. Op een gegeven moment besluiten de vrouwen de zaken eens om te draaien door het op papier stellen van eisen. De mannen schikken zich maar matig in de hun toebe deelde nieuwe rol, maar de beloning is zoet. De Don Kozakken komen vanavond in het Congresgebouw in Den Haag. Het enige nummer dat enigszins traag verloopt is een balalaika-accordeon duo, dat zelfs twee toegiften gaf waarvan de tweede, Kalinka, aanvankelijk enthousiast door het publiek werd meegeklapt, maar daarna in zulke viruoze variaties uitliep, dat het publiek het klappend niet meer bij kon houden. Prachtig hoor, maar het haal de wel even de vaart uit de voorstelling. Jourdain helemaal omhuld met een prot serig door een ieder bewonderend gewaad. De burger-edelman wordt gespeeld op een zeer open toneel. Op de achtergrond is het voorhang zichtbaar, waarachter de Franse koning Lodewijk XIV de zonne koning zichtbaar is. Hij volgt de voor stelling. Wij als publiek horen dus eigen lijk de achterkant van het gebeuren te zien, maar neen, zover gaat Omesco niet: er wordt wel degelijk voor ons gespeeld, de koning blijft figurant. Wel wordt hij ge bruikt om als actuele verrassing aan het „Een doos vol kruimels” bewijst, dat het mogelijk is hoge normen aan te leggen voor een blijspel”, aldus het juryrapport. AMSTERDAM. Het jubileumcon cert dat het Concertgebouworkest op 11 april onder leiding van Bernard Haitink in het Amsterdams Concertge bouw zal uitvoeren ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van het orkest en het gebouw, omvat werken van We ber, Beethoven, Ravel, Diepenbrock en Richard Strauss. Soliste is de sopraan Gundula Janovitz. Toch moet er voor een mooi stuk antiek ook in Breda nu eenmaal flink in NEW YORK. Eerst donderdag 16 maart is bekendgemaakt dat de Amerikaanse actrice Maggie McNamara op 18 februari dood is aan getroffen in haar woning in New York. Miss McNamara was van de ene op de andere dag beroemd geworden door haar rol in Otto Pre mingers film „The moon is blue” uit 1953. Ze speelde hierin een koppige maagd die niet wilde ingaan op de avances van William Holden. Maggie McNamara werd voor de rol voorge dragen voor een Oscar, maar Audrey Hepburn ging ermee strijken voor haar rol in „Roman Holiday”. De 48 jaar geworden actrice was de laatste tijd vergeten en verdiende haar brood als typiste. Volgens vrienden was ze zwaarmoedig na een echtscheiding. Bij het stoffelijk overschot van Maggie McNa mara lag een briefje waarvan de inhoud niet is bekendgemaakt. Als doodsoorzaak is opgegeven „acute chemische vergiftiging" de beurs getast worden. De plaats waar dat gebeurt is veel minder van belang dan nog wel eens wordt ge dacht. Een stand op welke beurs dan ook brengt voor de deelnemer kosten met zich mee die er uit moeten komen. Maar meer dan in Breda is voor de Delftse deelnemer zijn stand een visitekaartje waar hij zijn beste stukken kan tonen en aldus een publiek kan wer ven dat hem in vertrouwen neemt op zoek naar een werkelijk goede belegging. Bezoekers aan de kleine antiekbeurs op het kasteel De Keukenhof in Lisse zul len ongetwijfeld een aantal deelnemers kennen die in Breda staan en daarmee als het ware een promotie hebben gemaakt (expose ren in Breda sluit deelne ming aan mindere beurzen uit). Tot die deelnemers be- Dirigent Anton Kersjes en zijn Amster dams Philharmonisch Orkest, die het pro- (Tot en met tweede paas dag dagelijks van 14-22 uur). gramma van deze VARA-matinee voor hun rekening namen, waren op overtui gende wijze in staat om de gecombineerde eigenschappen van compositorische gede genheid en inventieve frisheid van Balaki revs symfonische kunst naar voren te brengen. The .40 - de ballets, die de 17de-eeuwse Franse Molière schreef, behoort tt tot diens meest spirituele stukken, mr het in deze versierde komedie om jt is kort verteld. De van afkomst een- slot zijn misnoegen over deze „onconventi onele voorstelling” te uiten. „De Staat en dat ben ik heeft voor dit soort toneel geen geld meer over”, zegt Lodewijk dan in de geest van minister Gardeniers. De voorstelling als geheel had aardige momenten, maar komt op mij toch wat saai over. Toch heeft Theater er alles aan gedaan om het stuk zo aantrekkelijk mo gelijk op te dienen. Ik denk zelfs dat Moliè re er jaloers op zou zijn geworden. Er is goede muziek en veel ballet-beweging. Dansend wordt de heer Jourdain in zijn schijnbestaan geholpen en aangekleed. Maar juist die dansbewegingen komen dikwijls erg onbeholpen over. Er zijn heel, heel veel aardige vondsten ingebouwd in deze voorstelling, maar bij mij blijft het bij een glimlach en echte vonken springen niet over. Denk ik er zo achteraf over na, dan is de hoofdrol van Bernard Droog wel niet'erg spectaculair van opzet, maar Droog maakt wel een echt mens van monsieur Jourdain. Hij schenkt hem een prachtige naïviteit en onbeholpen stunteligheid bij het bewegen in hogere kringen en dat maakt zijn bruusk optreden in eigen gezin des te lachwekkender. Bernard Droog heeft en kele schitterende momenten. Bijvoorbeeld als hij de markiezin vraagt of zij een stukje achteruit wil omdat zijn révérence anders niet uitkomt. Goede bijdragen ook van Anny de Lan ge als nuchtere madame Jourdain, Jan van Eijndthoven die briljant misbruiK maakt van Jourdains kortzichtigheid en Bea Meulman die zich heel komiek be weegt als dienstmeisje. De vele vondsten van de regie ontlokten tijdens de première tal van positieve reacties in de zaal. KO VAN LEEUWEN ipelp: heiblokken: in de Nederlandse cul- de theaterbezoekers op de hoogte zijn i leven, werk en vooral van het geeste- klimaat van het zeventiende-eeuwse tnkrijk, er zou te veel moeten worden iJteld om Pascal compleet te laten over- Desgevraagd moet het me echter van mijn hart dat The Rubinoos met hun jeug dige overmoed overtuigender voor de dag komen, dan waartoe de met een pijnlijke keel zingende Greg Kihn in staat blijkt. The Rubinoos is een viermans groepje uit Calif ornië dat speelt in de stijl van de high- school-rock uit het begin van de jaren zestig met de vocale en instrumentale vaardigheid van nu. Leuk eigen repertoire wordt afgewisseld met waarheidsgetrou we dan wel licht-parodistische oevers van Please please me van The Beatles en Walk and run van de Ventures. Hun stijl is nog niet helemaal gaaf, maar de geestdrift van dit stel slaat over naar het publiek. Greg Kihn zet zijn eerste passen ditmaal niet zonder enige krampachtigheid in het besef dat hij al wat te verliezen heeft. Als we zijn hierboven vermelde handicap in aanmerking nemen, dan stellen we vast dat zijn zestig minuten durend optreden gelukkig net niet verveelt. De reden daar van is te zoeken in het feit dat zijn eer daags te verschijnen, derde album (Next of Kihn) dat zijn gevarieerde capaciteiten uitgebalanceerd laat horen, tijdens dit concert niet aan bod is gekomen. Zijn show laat dan ook slechts één kant van het song-schrijverstalent van Kihn typerende up-tempo composities als Ma dison Avenue en Real Big Man die in hun schokkende vierkwartsmaten wel wat doen denken aan Creedence en vocale verwantschap vertonen met de Byrds aan bod komen. Helaas krijgt het publiek nu niet de kans Kihns gevoeliger ballads te horen, waardoor zijn pijnlijke keel Greg beperkt tot een wat eenvormige middel matigheid, die niet de zijne is. Slechts het lyrische spel van Carpender in Untie my Hands doorbreekt dit patroon. JOHN OOMKES Actuaïïi •ar nog belangrijker: hoe dramatiseer je (avontuur van de geest? Laroche pro pt het met veel middelen, waarvan er ele bepaald geforceerd worden toege- AMSTERDAM. Niet iedereen zag vo rig jaar dadelijk de sjeu in van Elvis Costello, het grappige gapwerk van Nick Lowe, het hitpotente frontale geweld van Blondie of de speelse kinderlijkheid van Jonathan Richman. Het hindert nret; het besef dat 1977 een gezond jaar was voorde rock komt wel met de jaren. Eindelijk was er leven in de brouwerij en de ongecompli ceerde, vaak vrolijke muziek die eruit voortkwam, maakte de tweedeling in de rock van de jaren zeventig vrijwel com pleet. Het contrast met de muziek (jazz- rock, funk en symfonische rock) die tot dan toe het beeld had bepaald, was groot. Ook op andere fronten zagen we een flinke activiteit. Rockmusici leken beter te begrijpen hoe zij voor hun belangen moes ten opkomen, sloten nauwelijks nog on gunstige contracten af en organiseerden zichzelf indien dat nodig was. Het beteken de in veel gevallen het begin van kleine platenmaatschappijtjes, die in veel geval len de strijd om het voortbestaan en de verzekering van artistieke vrijheid konden winnen, omdat zij werkelijk achter hun artiestenstal stonden. Een van de leukste en interessantste labels is het Amerikaanse Beserkley dat in ons land al aardig aan de bel trok met Jonathan Richman and the Modern Lo vers, Earth Quake en Greg Kihn. Laatstge noemde nu heeft zaterdagavond zijn viermans-groep opnieuw aan den volke gepresenteerd en wel in Paradiso. Maar voordat hij of zijn gitarist Dave Carpender en bassist Steve Wright zelfs maar de sdnaren in trilling brengen of drummer Larry Lynch zijn bekkens beroert, wordt er eerst geïnformeerd naar het succes van het voorprogramma: „Did you like The Rubinoos)” Waar vind je vandaag de dag nog zoveel goedgemeende collegiale harte lijkheid? i mi Fekei en daar is geen beginnen aan. i Filma< rtret. S (Van onze kunstredactie) Amsterdam. Vrije producent John de Crane heeft vrijdagavond in het Nieuwe de la Martheater in Amsterdam de Johan Kaartprijs voor het seizoen 1976/’77 ont vangen uit handen van de wethouder Treumann voor kunstzaken. De Crane krijgt deze blijspelprijs voor diens theater- produktie „Een doos vol kruimels” met in de hoofdrollen Josephine van Gasteren en Willem Nijholt. De prijs werd vrijdagavond voor de tweede keer uitgereikt door de Stichting ter bevordering van de Blijspel-klucht-kunst. De prijsuitreiking in het Nieuwe de la Martheater vond plaats na afloop van de première van het stuk „Wie slaapt waar”, eveneens geprodu ceerd door De Crane. Het nu bekroonde „Een doos vol krui mels” is volgens de jury van de Johan Kaartprijs een voorstelling geweest van hoge kwaliteit, te vergelijken met soortge lijke produkties in New York en Londen. AMSTERDAM. Muziek van een auto didact kwam zaterdag ter aanvang van de VARA-matinee in het Amsterdams Con certgebouw aan de orde. Balakirev lid van de beroemde 19de-eeuwse groep van vijf nationaal gerichte Russische compo nisten, met Moessorgski, Borodin, Rims- ky-Korssakov en Cui toont zich ook in de dan hier uitgevoerde „Overture op drie Russische thema’s” weer een componist én orkestrator op een niveau dat veel en veel hoger ligt dan bij menig „professio nal" van naam. BRUSSEL (Belga). De Vlaamse ar tiest Urbanus van Anus heeft donderdag in Brussel het zilveren cultureel jongeren paspoort (CJP) in ontvangst genomen. De prijs wordt jaarlijks afwisselend toege kend aan een Nederlandse en een Vlaam se artiest die bij de jongeren aandacht heeft opgewekt voor de culturele wereld door het gebruik van het CJP. De hoeveelheid beelden op de Kunst- en an tiekbeurs in Breda staat op een uitermate hoog peil, zowel qua aantal als in kwaliteit. Bij E. Dokter uit Wamsveld is onder meer dit beeld uit het Midden- Rijngebied in Duitsland te zien dat rond 1470 moet zijn gemaakt. Ion Omesco heeft deze Molière op een eigenzinnig manier aangepakt. Hij ge bruikt overwegend paars als kleur voor toneelbeeld (dat uiterst sober is gehouden) en kostumering. Alleen zij die op het to neel niet zichzelf spelen, zoals degenen die monsieur Jourdain in een vermomming bedriegen, en.Jourdain zelf(!) dragen kostuums in afwijkende kleur. Jourdain (Bernard Droog) zien we in eerste instantie opgedoft in zilverkleurige kant, waaron der nog juist het paars te zien is van zijn eigen vervagende persoonlijkheid. Later is Drie soorten kunst en an tiek springen er op deze beurs duidelijk boven uit: de inbreng van een enorm grote collectie beelden, de grafiek en de juwelen. Wat de laatste categorie betreft: Simons uit Den Haag komt met een wonderbaarlijk mooie serie Victoriaanse bijous; Franken die even eens uit Den Haag afkom stig is brengt heel goede Art Nouveau; Inez Stodel uit Amsterdam is er met een uitgelezen collectie me diterraan koraal en haar stadgenoten Bodes en Bo de zijn er met onder meer zilver. Laatstgenoemden laten van dit materiaal ook een vierdelig servies zien compleet met een bouilloir, van Bennewitz (Amster dam 1849) dat van een on gehoord fraaie kwaliteit is. Qua kwaliteit wordt de Bredase beurs vaak direct na' de antiekbeurs in het Delftse Prinsenhof ge noemd, die telkenjare in de herfst wordt gehouden. „Breda”, is duidelijk de beste van de steeds onover- Ten aanzien van Delft heeft Breda op dit punt het grote nadeel van het ontbe ren van een representa tieve ruimte. Het Turf schip, gelegen aan een reu sachtig parkeerveld, is een kil zalencomplex waar een politieke manifestatie of een popconcert even goed wordt gehouden als een beurs. En rijen horecaglas en tapkranen mogen voor de eerst genoemde gebeur tenissen misschien heel noodzakelijk zijn, voor een antiekbeurs van een beetje niveau doet het eerder af breuk aan een stijlvol geheel. zichtelijker geworden beurszenmeute die zich tot in de kleinste uithoeken van het land uitstrekt. De Bredase organisatoren doen er ook veel aan om het verschil met Delft zo klein mogelijk te maken. Maar de organisatoren zijn er tevens van overtuigd in Breda dat men zich tot een ander publiek moet richten wil de antiekbeurs een suc ces zijn. Delft, dat al meer dan een kwart eeuw toon aangevend wil zijn en ook is, legt zulke hoge maatsta ven ten aanzien van het in gebrachte aan dat een groot gedeelte op museaal niveau staat. Voor de koper kan het een zekerheid zijn dat hij weet dat er eenvou dig niets mooier bestaat dan het betreffende stuk, maar het heeft wel invloed op het prijsniveau dat in Delft altijd aan de gemid deld zeer hoge kant heeft gezeten. Voor het grote pu bliek is Delft dan ook een kijkbeurs geworden en Breda vooral een koop- beurs. f film. 1 Mededi 5 Joun tinna. 1, ---- 21.40 T( selgroep Theater mag niet treuren: het „Glimlachen om De burger-edelman mend genhei sultate ARNHEM. De Parvenu of de burger ts nas één van zogenoemde comé- omm. «de ballets, -- - veelschrijver erie. 21 ervol en zoet te sterven voor een groot ambitieus doel. Edmond Classen en de Slisse len §aan met de vlag in top ten onder. Panora Een Belgisch-Nederlandse commissie bestaande uit afgevaardigden van de CJP- organisaties uit beide landen, vormt de jury. De Belgische minister van Neder landse cultuur, mevrouw Rika de Backer, reikte donderdag de prijs uit in aanwezig heid van de Nederlandse CJP-voorzitter, Utrechts burgemeester Henk Vonhoff. Ur banus van Anus geboren als Urbain Servranckx vroeg zich in zijn dank woord af, of hij „met het plakket vermin dering kon krijgen in de bioscoop”. Vorig jaar ging de prijs naar Ramses Shaffy. Zo revolutionair en jeugdig als de Russi sche muziek uit de tijd van deze ouverture (uit 1858) mocht heten, zo intens burger lijk en cliché-matig zijn vaak de produkten die representatief zijn voor de revisionisti sche tendens die het muziekleven in de „Stalin-periode” van de Sovjet-Unie ken merkt. Een duidelijker illustratie van deze late re ontwikkeling in geestloze richting had op dit concert nauwelijks beter gegeven kunnen worden dan door Glière’s Hoorn- concert naast Balakirevs ouverture op het programma te plaatsen. Reinhold Glière was van Belgische afkomst, maar bekleed de hoge posten in muzikaal Sovjet-Rus- land. Zijh positie van compositieleraar aan het conservatorium van Moskou, waarvan hij sinds 1920 eveneens directeur was, bezorgde hem illustere leerlingen als Prokovjev, Miaskovski en Katsjatoerian. De hier door het APhO, met de Duitse hoornist Hermann Baumann als virtuoos solist gebrachte compositie stamt uit 1951. Toegegeven dat er weinig interessante lite ratuur voor de betreffende combinatie ge schreven is, wekt het serieus ter hand nemen van een dergelijke partituur vol slijmerige gemeenplaatsen nochtans ver bazing. Wat ook de achtergronden van deze on artistieke keuze mogen zijn; Glière’s Hoornconcert werd door alle betrokkenen knap weergegeven, een betere zaak waar dig. Door Baumann met beheerst, warm- klinkend (typisch „Duitse'schoo.”-geluid) en effectrijk spel in alle solistische passa ges inclusief de zeldzaam domme cadens, en door het orkest met overgave in de, goed voor een romantische Kitsch-film bruikbare, orkestrale episodes. Alles (op een enkele plek na, waar de hoornpartij door de begeleiding werd verdrongen) har monisch door Anton Kersjes gecoördi neerd. En al kreeg je na de pauze bij de aanpak van Dvoraks Achtste Symfonie soms wel- eens het „van dik hout zaagt men plan- ken”-idee, de compositorische kwaliteit bood een (noodzakelijke) verademing na het smakeloze concert uit Belgisch-Russi- sche koker. 0 Infon gezongen, de stilte der gedachten tot -1 onwerkzame lengten uitge t, de spelers door het publiek gestrooid >5 Kini ïote intelligentie, grote bekwaamheid, toneelinspanning vergeefs inge- dè C^' Pascal komt in zes kwartier op het ■nW van de studio van de Arnhemse II dsschouWburg niet in zicht. Maar de toneelgroep Theater heeft De burger- >lman nu op het repertoire genomen, erdag was de première ervan in de nhemse Schouwburg, een dag nadat zelfde gezelschap een produktie over ilières tijdgenoot Blaise Pascal in pre- ère liet gaan. Theater liet regisseur Ion lesco komen, dezelfde die indertijd ook r Victor of de kinderen aan de macht in. me zette, om de Parvenu in hoger krin- 1 te leiden. Juist omdat het verhaaltje simpel is, geen eenvoudige zaak. Het g bij Molière niet meer om ingewikkel- intriges, toen hij koos voor zijn comé- s de ballets. Hij zorgde voor een para achtig verhaal en dat werd omlijst ir heel veel dans en zang. Molière reef voor het Franse hof en daar iden zijn stukken allereerst genade te ma. cxux». x wirxvrcxx vw erie.U™ t: begrippen als twijfel, hart, verstand •tage. "^en gepersonificeerd, gemoedsbewe- akingsi gen worden gedanst, lyrische momen- C o— urnaal. unatisch hoort ook het echtpaar Van Soest uit Bergen (NH) wiens collectie grote vor deringen in kwaliteit heeft gemaakt. Ze brengen on der meer een zeldzame ets van Adriaen van Ostade, een Cornelis Dusart (zoge naamde zwarte kunst-prent), een tweetal etsen van Rembrandt en twee bladen naar Pieter Brueghels Vette en Magere Keuken. Om met de beelden te be sluiten: hier zijn het vooral Drie Kronen uit Alkmaar, Theo Pels uit Breda en Jac. A. van der Burg en co. uit Den Haag die de meeste indruk maken met overwe gend religieuze sculpturen uit de periode van de mid deleeuwen tot en met de 18e eeuw. De beurs gaat vergezeld van de tentoonstelling „Sier en pracht bij kleder dracht” die speciaal be stemd is voor geïnteres seerden in folkloristische kostuums en daarbij beho rende accessoires. Bernard Droog (monsieur Jourdain) en Jan Verhoeven als zijn leraar filosofie in De burger-edelman. BREDA. Een stort vloed van goede stukken, zonder twijfel van een au thentiek gehalte, maar nauwelijks van topkwali teit. Dat is het beeld van de 12e Nederlandse kunst- en antiekbeurs die wordt ge houden in het Turfschip (Chasséveld) in Breda. Nog net geen 60 deelnemers op deze beurs bestrijken prak tisch elk terrein van de an- tiekwereld en richten zich duidelijk op de kleine ver zamelaar die zijn gebied graag wil overzien en aldus met zovele deelnemers bij een naar hartelust kan „struinen” en vergelijken. Geen beurs voor unieke sc hilderijen, een kostbaar re tabel of een zeldzame wiegedruk, wel een plaats voor een betaalbaar stuk meubel, een aardige gra- fiekprent of een tegel die nog net aan de collectie ontbreekt. uit i ’P’ udigc burger Jourdain die een over- lat ein )e(j aan geld bezit, voelt zich arm omdat zijn. ïi niet van adel is. Hij stelt alles in het ven tij rk de aandacht van mensen van adel en f tebo« Kien te trekken, neemt scherm-, dans les Gr cteur- Omrc ven, P igrami RNHEM. Blaise Pascal was zeker in tijd 1623-1622 een boeiend filo- f en een even boeiend mens: een bewo- levensloop, lichtzinnigheid, bekering, te en actieve belangstelling voor wat je L ut beta-vakken zou kunnen noemen, uit- idend in zijn brieven en vooral zijn Kées. Zijn aanwezigheid in de Franse tuurkring is nog altijd zeer levend, en is te begrijpen dat de Belgische regis- r-toneelschrijver Pierre Laroche het tgstuk aandurfde Pascal en diens ge kten te dramatiseren. Vrijdag was de nformai mière in de Kleine Zaal in Arnhem. 8.40 Ors 21.451 rxring mag men niet veronderstellen serie 22 renzl 1. TRECHT. De Don Kozakken zijn •een toemee langs verschillende plaat- in ons land begonnen. Het gezelschap, érnstig uit het Zuidrussische Rostov, Wt een programma met een groot aan- lans- en zangnummers met veel varia- Typisch voor hun zang is het vaak heel it beginnen soms Zoemend of mum- d om dan per couplet het geluid te i aanzwellen. Voor een maximum aan ime is de combinatie van schrille vrou- iptemmen met de sonore mannenstem- i ideaal. Aan het einde wordt alles dan nma. 2r zacht. nfrau( i 2 dansen zijn vaak humoristisch, met draaien, veel rollen over de grond en i met ver doorgezakte knieën. Opval- 0 speels en kleurig is een mannendans progr tonnetjes, waaruit gedronken kan 1, - - ---- 2 TkT X1!11_ 1 x sre dansaanleidingen zijn: een brui- sneeuwval, het leren paardrijden, en en vechten aan kinderen of het veren van een bruid irvermakelijk zijn drie oude manne- die ieder op hun eigen manier al send nog proberen indruk te maken op Itelevi vee' j°n8ere vrouw. Feministisch doet spel aan van hardwerkende (wassen- 'abeltj wouwen en lanterfantende mannen. Rubinoos

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11