Jazz in Laren ingekort Vertroste vorm van analyseren Louis Cottrell overleden Carlos Orta hoereert met talent dansers (3110 Carter beschrijft sprong naar het Witte Huis LaSalle Kwartet toont innerlijke overtuiging ~1 11 wij ontvingen l 5 overleden Tango-componist Juan Caldarella „Afbraak van Kremlin” „Alles op alles” maakt redelijke indruk Museum herdenkt Werken uit Tweede Weense Schout aan bod Goede ontwikkeling Dansvakopleiding Den Haag geboortedag Vincent van Gogh 17 KUNST MAART 19 7 8 i I De regering geeft voor de verkiezingen geen duidelijkheid over het hoe en wanneer van de bezuinigingen. De VVD heeft er nooit doekjes om gewonden waar de bezuinigingen gevonden moeten worden: de sociale uitkeringen, door een eigen risiko in het ziekenfonds, door slechter of duurder openbaar vervoer bijvoorbeeld. De VVD was vóór de verkiezingen duidelijk, zij heeft haar kiezers beloften gedaan en dus mag je verwachten dat zij zal doen wat zij beloofd heeft. „Er waait een nieuwe wind door Amerika. We zijn geschokt door een tragische oorlog in een ander land en door schandalen en verbroken beloften hier in ons eigen land. Onze mensen zijn op zoek naar een nieuw geluid, nieuwe ideeën en nieuwe lei ders”. Een tekst als deze doet na Vietnam, Watergate en Lock- heed-schandalen een beroep op mensen te kiezen voor een beter bestuur. De oproep was afkom stig van Jimmy Carter, in uitge kiende bewoordingen gedaan. W 0 ENSDAG 22 ■F Op 29 maart kiest u de Provinciale Staten, het bestuur van uw provincie. Dat is een belangrijke zaak, want daar worden veel zaken geregeld die dicht bij uw huis spelen. Maar uw stem krijgt ook een andere betekenis. Waarom? Nederland heeft niet de regering gekregen die velen hadden verwacht, waarvoor velen hadden gekozen. In plaats van een tweede kabinet Den Uyl kwam er een regering met Wiegel en van Agt. Een regering die een ander beleid zal gaan voeren. Hoe dat beleid er precies uit gaat zien, weet nog niemand. Maar dat het anders gaat worden, wordt steeds duidelijker. Zo zal dit kabinet 10 miljard gaan bezuinigen, inplaats van de 4 miljard die de PvdA verantwoord vindt. Zo’n forse bezuiniging kan alleen als mensen met uitkeringen en mensen met lage inkomens ook moeten inleveren. De PvdA vindt dat steun aan het bedrijfsleven terecht moet komen bij die bedrijven die steun hard nodig hebben en dat er garantie tegenover moet staan dat steun gebruikt zal worden om meer werk te scheppen. Het CDA-VVD kabinet gaat 1 miljard ongericht uitdelen aan bedrijven met hoge winsten en aan mensen met vrije beroepen. De PvdA vindt dat iedereen recht heeft op een goede, betaalbare woning. Of u nu wilt kopen of huren. De regering van Agt-Wiegel wil bezuinigen op de subsidies op nieuwe huizen. Zo worden de huren hoger. Zij willen ook meer dure koopwoningen laten bouwen, ten koste van het aantal gesubsidieerde huurwoningen. Wij zijn óók duidelijk: Wij vragen u om op 29 maart te gaan stemmen. Op de PvdA. Alleen zo zal uw stem niet uitgelegd worden als steun aan de plannen van deze regering. En daarmee vergroot u de kans dat het 2e kabinet Den Uyl er toch komt. fc. bibliotheek M16 Jacob Loosjes JACOB LOOSJES maakten in drie balletten. mm, 1 [3 PvdA Zowel ’s morgens als 's middags zullen op deze dag films over Van Gogh in het museum worden vertoond. Honderdtien bladzijden verderop be toogt de man opeens: „De Russinnen en Russen zijn in stilte maar massaal in staking gegaan ze maken geen kinde ren meer”. Voor Thomas Robert Maltus, als hij nog in leven zou zijn, om de kriebels van te krijgen. Volslagen onge loofwaardig wordt Todd zo: „De huidige USSR,” schrijft hij, „doet met haar socia le uitersten en haar stand van economi sche ontwikkeling denken aan een West- europa uit de zestiger jaren van de vorige eeuw”. Achter dit zinnetje zet hij een noot waarin hij deze these ogenblikkelijk verwerpt onder het motto „Hier heb ik sterk vereenvoudigd”. Want „vergelijken van een voorbij en een mythisch welvaartspeil gaat de theo retische mogelijkheden van een econo mische analyse te buiten.” Telt men bij dit soort flodder redeneringen talloze druk- of schrijffouten op en kretologie, zoals „marxo-anabaptisme”, dan heeft „Afbraak” zichzelf al snel tot op de fun damenten afgebroken. Voor de concerten zullen zes Ameri kaanse en zes Europese, waaronder ook enkele Nederlandse jazzformaties worden uitgenodigd. Evenals in voorgaande jaren zullen weer aan het festival „workshops” voor jonge jazz-musici worden verbonden, die dit keer geleid zullen worden door Niko Lan- genhuijsen en Rob Madna. Ook het Laren-Jazzpodium zal weer een onderdeel vormen van het festival. Dit concours is bestemd voor Nederlandse or kesten, groepen of solisten, ongeacht stijl van jazz-beoefening. NEW ORLEANS (UPI). Jazz-klarinet- tist en leider van de „Onward Brass Band” is op 67-jarige leeftijd in New Orleans overleden. Louis Cottrell werd op 7 maart 1911 geboren en groeide op met de grondleg gers van de Dixieland jazz, waartoe ook zijn vader, de drummer Louis Cottrell Sr, behoorde die in 1895 de Onward Brass Band oprichtte. uitdrogingsproces overkomt en dat bij Berg de muzikale levenssappen op een nieuwe manier kunnen blijven vloeien. Merkwaardig is overigens ook, bij de Lyrische Suite, dat Berg in de zes onderde len om en om de strenge twaalftoonstech niek en dan weer de vrije atonaliteit han teert, terwijl de einduitkomst op harmo nisch gebied dan nauwelijks verschillen oplevert. Dat de musici van het LaSalle Kwartet al tien jaar onbetwist dé gespecialiseer de meesters op het terrein van de hier gehoorde muziek zich met de meest gave techniek en de grootste intensiteit voor de uitvoering inzetten, lag voor de hand. Dat het eindresultaat nog indruk wekkender van expressie was dan van hen van de grammofoonplaat bekend is, was daarbij een verrassende omstandigheid. JOHAN VAN KEMPEN JIMMY CARTER beloften ver broken. Deze vertroste vorm van analyseren kan men aantreffen in „De afbraak het onherroepelijke einde van het Krem lin”, een uitgave van Manteau in Brussel (vertaling: Susanne Lederer). Maar voorspellen zo blijkt maar weer is nu eenmaal een moeilijk bezigheid. Erger wordt het wanneer Todd met zijn in vreemde woorden verpakte bitterta- felgebabbel ongeremd met feiten gaat goochelen. Op bladzijde 79 zegt hij nog: „Na de Tweede Wereldoorlog is de Russi sche bevolking over het algemeen met een grotere snelheid toegenomen dan de voedselvoorziening. Anno 1976 maken we een klassiek voorbeeld van de mal- thusiaanse leer mee”. rikaanse LaSalle Kwartet, nog steeds „an essay in dissonance” (om een Londense criticus en tijdgenoot van de eerder geci teerde Leichentritt, met betrekking tot de zelfde materie aan te halen). De meesten van het redelijk aantal con certbezoekers Tweede Weense School- maniakken en diegenen die de unieke kans aangrepen om dan toch in ieder geval met deze kunst eens „live” en qua uitvoering op top-niveau, kennis te maken reageer den echter enthousiast tot en met veel bravogeroep op het gebodene. al zal er nooit een Nobelprijs voor litera tuur aan worden toegekend. Carters pennevruchten smaken beter dan die van Carl Rogers in zijn „De stille revolutie” (een uitgave van Bert Bakker, Amsterdam; vertaling: Ruud Markveldt en Lenneke Zondervan). De Amerikaan se psycholoog, vooral bezig met psycho therapie, denkt dat er een onmerkbare ommekeer aan de gang is in het denken en leest daaruit een toekomst af voor een nieuwe mens, die „de macht en controle over zichzelf zal hebben”. Met tal van voorbeelden (onder meer oervervelende zoals Jan was met Truus, maar Jenny kwam ertussen en toen vond Truus Bob) tracht Rogers zijn betoog rond te krijgen. En zo worden we volgens dese „psych” mogelijk en als alle factoren meewerken „respectvoller, harmonieuzer, meer ge lijk, liefderijker”, enz. We helpen het heer Rogers natuurlijk hopen, maar voorlopig wijzen feiten, aangedragen door Amnesty International, de organi satie die opkomt voor de mensenrechten, in een heel andere richting, namelijk dat steeds meer mensen worden opgesloten en in elkaar getrapt als ze ronduit voor hun mening uitkomen. In deze afdalende reeks komen we tenslotte terecht bij Leo Gundy, „jaren lang topmanager bij Amerikaanse be drijven van wereldformaat”. Onder de onversneden Nederlandse titel „Catch as catch can” (de vertaling is van C. J. van Tilborgh, Van Holkema en Warendorf in Bussum gaf het uit) beschrijft hij hoe Amerikaanse zakenlieden in Europa pe netreerden. Dat verschijnsel is al eerder en beter uit de doeken gedaan, onder meer in „Onzichtbare wereldmachten” van Louis Turner en „Het Amerikaanse imperialisme” van Claude Julien. Gundy komt niet veel verder dan anekdotisch een immens probleem beschrijven. Een oppervlakkige, onsamenhangende aanpak waardoor men zich na afloop misschien nog zal herinneren dat „een zakenman uit Texas, die probeerde Eu ropese zeden na te bootsen, de hand van zijn Franse gastvrouw kuste en daarbij haar arm ontwrichtte”. Maar méér niet. HILVERSUM (ANP). Het internatio naal jazzfestival Laren wordt dit jaar van 11 tot en met 13 augustus gehouden. Dat betekent ten opzichte van voorgaande ja ren een inkorting met twee dagen, maar volgens de NOS zal het programma-aan- bod nauwelijks geringer zijn, mede omdat men nu behalve over de Singerconcert- zaal ook zal kunnen beschikken over een in de tuin bij de zaal op te zetten grote tent. De organisatie van het festival is weer in handen van de NOS, die zou samenwerken met VARA, de Belgische BRT en Singer. BUENOS AIRES (AP). Juan Calda rella, de vermaarde Argentijnse compo nist van tango’s, is dinsdag te Buenos Aires overleden. Hij is 87 jaar geworden. Cardarella, een geboren Italiaan, was een groot vriend van wijlen de tango- musicus Francisco Canaro. Zijn beroemd ste tango is „Canaro in Parijs” geweest die was opgedragen aan Francisco Canaro die de Zuid-Amerikaanse dans in! het begin der jaren ’20 in Parijs had geïntroduceerd. Vandaar is de zegetocht van de tango over Europa begonnen. Ten tweede gaf het de gelegenheid aan de in Keulen werkzame Venezolaan Carlos Orta om nu al voor de derde keer te bewijzen dat hij geen choreograaf is. Hoe veel kansen krijgt deze man nog voor de artistieke leiding van het Dans Theater dat eindelijk ook in de gaten krijgt? Ten derde ging het werkstuk (Noviciado) van Orta over een hoerenkast waarin het mooiste wat er te beleven viel is, dat de danseres Sabine Kupferberg de gelegen heid kreeg te zingen dat ze „von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt” is. Tot slot nam het Nederlands Dans Theater de gelegen heid te baat om Ariadne van Jiri Kylian nog eens te vertonen. De dansvakopleiding in Den Haag blijkt zich overigens gunstig te ontwikkelen, het niveau van de leerlingen is tenminste veel beter geworden dan de laatste keer dat ik te zag. Dat kwam nog niet zo duidelijk naar voren in het eerste werk, Unisono, van Hans van Manen. Lopen is één van de allermoeilijkste dingen om goed te doen, maar zelfs als je dat kunt, dan.betekent dat nog altijd niet dat je ook goecnunt dansen. Unisono nu bestaat voor het grootste déél uit het lopen van allerlei figuren, aangevuld met wat armbewegingen en een enkel eenvoudig pasje. Het meest interessante van de avond, ik zou haast van een ontdekking spreken, is „Vijf Dansen” van René Vincent op vijf melodieën voor viool en piano van Prokof- jew, fraai uitgevoerd door Christina en Peter Visser. Zeer zorgvuldig gecompo neerd in aansluiting op de verrassende arabesquen van Prokof jev, gaan deze dan sen allemaal uit van al even verrassende armgebaren en zeer lichte, hoge beenbe- wegingen. Ze worden perfekt uitgevoerd door vijf leerlingen en deden me denken aan koele Japanse karakters in de wijde toneelruimte. Het derde leerlingenballet is een Roe meense danssuite van Tom Bosma met een aantal aardige momenten er in, maar ook met weer teveel geloop. Het grootste be zwaar daarin vind ik echter, dat deze leer lingen te weinig verschil maken tussen het uitvoeren van volksdansen (sterk aan de grond gebonden) en klassiek ballet (met het accent op lichtheid). En dan komen we tenslotte tot „Novicia do” van Carlos Orta, de inwijding van een nieuweling in een hoerenkast. Een enkele danser of danseres komt af en toe wel tot wat fraaie bewegingsfragmenten (alle dansers doen trouwens hun uiterste best om de zaak goed te verdedigen), maar het geheel blijft een vervelend naspelen van wat Carlos Orta denkt dat er in een bor deel gebeurt. Het betekent allemaal niets, er is geen spat drama en om bij het thema te blijven zou je in het gunstigste geval kunnen zeg gen, dat Orta met het talent van zijn dan sers hoereert. Vanavond gaat deze voor stelling nog een keer in Den Haag. CONRAD VAN DE WEETERING DEN HAAG. Dinsdagavond trad het Nederlands Dans Theater in de Koninklij ke Schouwburg op in de rol van gelegen heidsgever. Ten eerste gaf het aan de dansvakopleiding van het Koninklijk Conservatorium de gelegenheid zijn leer lingen aan het publiek te vertonen waar Steeds herhalend wat de Amerikaanse kiezers graag willen horen. En wat onmo gelijk leek lukte de man uit Plains, het gehucht in de staat Georgia: hij werd in 1976 gekozen tot president van de Vere nigde Staten. In zijn autobiografisch boek „Alles op alles”, vertaald door Janny de Moor en uitgegeven door J. H. Kok in Kampen kan men lezen hoe de nieuwste Witte Huis-bewoner zijn aanloop nam naar de sprong in het centrum van de macht van Washington. Op sommige punten lijkt Carter nu waar te maken wat hij in het vooruitzicht stelde zijn hameren op een Ameri kaans energieprogram (hoogst noodza kelijk in een land dat onbekommerd enorme olieplassen verzwelgt). Aan de andere kant verbrak hij verkiezingsbe loften door opnieuw méér uit te geven voor defensie, een post uit de begroting waarop bezuinigd zou gaan worden. Tamelijk storend in dit boek is de reeks tandpasta-glimlachfoto’s. Maar wie zich daar niets van aantrekt en wie de tijd neemt om de graten van overdreven wel sprekendheid op het randje van zijn bord te leggen, krijgt er toch een redelijke indruk van welke snaren in een mens beroerd worden als hij, zeg maar, een van de machtigste politieke mannen ter wereld wil worden. Tot november 1980 behoudt dit boek zeker zijn waarde, ook Roe voorspel ik het jaar van de ineen storting van het systeem van de Sovjet unie? Een als historicus geëtaleerde, zich „aspirant-kommunistoloog” noe mende. Emmanuel Todd doet dat zo: „Dan moet in de eerste plaats de land bouw in het oog gehouden worden. Als de oogst van 1976 slecht zal uitvallen is alles mogelijk. Als de oogst van 1977 slecht zal uitvallen, en dat geldt even zeer voor alle volgende jaren, is nog steeds alles mogelijk’’. Vraag: als dus in 1999 de oogst slecht zal uitvallen...? Voorspelbaar antwoord: Jawel, dan is alles mogelijk. Dat enthousiasme op dit vierde en laat ste concert van de serie die het LaSalle Kwartet de afgelopen weken wijdde aan deze Tweede Weense School (waartoe zo als men weet ook Schonbergs leerlingen Anton Webern en Alban Berg gerekend worden) kwam vooral los bij Bergs Lyri sche Suite voor strijkkwartet, die het ge heel besloot. De innerlijke overtuiging die de vier strijkers van dit fabuleuze kwartet ken merkt, sprak weliswaar ook al uit de voor dracht van het genoemde, ongenaakbare „Reizend achter het heimwee” (dicht bundel) door Willem Brandt, uitgave Hol- landia 14,90). „Een mooie vriend”, vijf korte verhalen door Raymond ten Berge, uitgave Sta- bo/All Round 12,75). „De vruchtbare muze”, tendens en en gagement in de literatuur, door Annie Ro- mein-Verschoor, uitgave SUN in Nijme gen 10,-). „Kanonnevoer” door Louis-Ferdinand Céline, uitgave Meulenhoff 16,50). „Onze ramen op het Oosten” (dichtbun- door May Bethel, uitgave Helmond bv del) door Harry Hoogstraten, uitgave In de 19,90). Knipscheer 8,50). „De eindeloze strijd”, het wielerseizoen „Dagen van na-bestaan”, dagboek van van A tot Z, door Jan Cornand en Stefaan een rouwproces, door Joke Forceville-Van Van Laere, uitgave Drukkerij Het Volk in Rossum, uitgave Ambo 9,75). „Distance Call”, brief aan een Suri- naams-Antilliaanse moeder, door Ken Mangroelal, uitgave In de Knipscheer 8,50). Gent 20,70). „Van onze reporter ter plaatse” door Jan Cornand, uitgave Drukkerij Het Volk 19,90). „Komplot in California” door Alistair „Maak er een schip van”, praktische Maclean, uitgave Elsevier 19,50). tips voor het verbeteren, repareren en „De zeewolf” door Jack London, uitga- uitrusten van uw jacht, door lan Nicolson, ve Teleboek 14,90). „Mooie boel” door Monika Sauwer, uit gave Bert Bakker. „Een valk voor een koningin” door Ca therine Gaskin, uitgave A. W. Bruna 6,50). „Kropotkin”, memoires van een revolu tionair, door Peter Kropotkin, uitgave Het Wereldvenster 44,50). uitgave Hollandia 34,50). „Winnend starten”, strategie en tactiek van het wedstrijdzeilen, door Eric Twina- me, uitgave Hollandia 34,50). „Overleven op zee”, handboek voor de zeezeiler, door Dougal Robertson, uitgave Hollandia 34,50). „Het bruine schuiten boek”, over een „Mozambique, een volk in beweging”, nieuwe generatie schippers op oude zeil- uitgave Komité Zuidelijk Afrika, Da Cos- schepen, door Theo Leeuwenburgh, uitga- tastraat 88, Amsterdam (ƒ7,50). ve P. N. van Kampen Zn. 39,50). AMSTERDAM. Donderdag 30 maart zal het Rijksmuseum Vincent van Gogh de gehele dag (van 10.00 tot 17.00 uur) gratis voor het publiek toegankelijk zijn in ver band met de herdenking van de 125ste geboortedag van de schilder. Van Gogh werd donderdag 30 maart 1853 in Zundert (NB) geboren. Kwartet opus 30 van Schönberg, maar het onmiskenbare feit dat Alban Berg zich op een veel natuurlijker en ongedwongener wijze bedient van de atonaliteit als uit drukkingsmiddel, verleende het muzikale betoog in diens werk veel meer glans. Het was als altijd weer opmerkelijk dat in deze kunst die de consequentie in houdt van de cerebrale wending waartoe het oeverloos gebruik van de chromatiek ten tijde van de overrijpe laat-romantiek wel moest voeren bij Schönberg als een zekere verwrongenheid, een corset, een 'féwmW I niet min^r don 81 leerlingen gebruik van (ADVERTENTIE) 29 Maart telt uw stem dubbel AMSTERDAM. „Hoe arm zouden on ze nakomelingen wel zijn, als deze vreug deloze, verbitterde Schönberg voor hen ooit zou moeten gelden als samenvatting van het gevoel van hun tijd”, schreef de Berlijnse musicoloog en criticus Hugo Leichentritt zo’n halve eeuw geleden. Die „nakomelingen” zouden Schonbergs ideeën rond 1950 overigens alsnog als al leenzaligmakend uitgangspunt nemen voor een nieuwe, toonaangevende richting in het componeren. Een aanvankelijk zeer krachtige stroming die evenwel allang weer op dood spoor is geraakt, terwijl Schönberg intussen „klassiek” geworden is. Toch betekende Schonbergs Derde Strijkkwartet uit 1927 voor sommige toe hoorders bij de uitvoering, dinsdagavond in de Kleine Zaal van het Amsterdams Concertgebouw door het beroemde Ame- „Emanciperen moet je leren” door Yvonne van de Mosselaar, uitgave Kooyker. „Volgend jaar misschien”, geloven tus sen twaalf en zeventien jaar, door Jan Nieuwenhuis, uitgave Ambo 29,50). „Tussen twaalf en zeventien”, berichten van jonge gelovigen, door Jan Nieuwen huis, uitgave Ambo 19,50). „Inleiding tot de wijsbegeerte van de Grieken en de Romeinen”, door prof. dr. H. de Vos, uitgave Het Wereldvenster 29.50). „De Chinese agenda” door Joe Poyer, uitgave A. W. Bruna 4,50). „De Generaal: Allemachtig”; „Johnny Goodbye: De straatvechter”; „Bob Mora- ne: Het zwaard van de Paladijn” en „Oli vier Blunder: Onweerstaanbaar niet te stuiten”. Vier nieuwe stripuitgaven van Oberon, prijs per deel 5,25. „De genezende kracht van kruiden”

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17