kt Globe met sober relaas over kannibalisme onder gevangenen Bloed aan de Paal in Haarlem >S 1 Rico Royal doet beroep i op ons puzzeltalent luisterklaar. Krebbers docent in Düsseldorf Jeugdtheater De Krakeling open Band vormt grote eenheid tijdens veelbelovend rockconcert Patti Smith laat spanning wegebben I Niet alleen de I nieuwste Bose 901, ook de opzienbarende nieuwe Bose 601 s staat bij ons I permanent /f’ïijjj luisterklaar. Mimegroep Waste of Time IMF, de beste uit vele, vaak duurdere luidsprekers... ook bij ons! aar Ka-Theater werkt aan produktie voor volwassenen in Shaffy Theater I L O 15 VRIJDAG 24 MAART 19 7 8 KUNST t te Ma- i je ing” ?erst lede eerd s op een zan- ;mu- EXCLUSIEF IN VERIJCHTING Szal >rige pro- ing” iden met iden. pro op tele. op verle- her halen „Hoe Den- KRUISWEG 45-49, HAARLEM, 023-320244. BIJ STATION EN PARKEERGARAGE zelf, ia. 1 'U TILBURG. Enkele jaren gele den gebeurde er in Zuid-Amerika een vliegtuigongeluk. Een deel van de inzittenden van het neerge storte toestel werd gedood, ande ren bleven leven. Om dat leven veilig te stellen, of in elk geval te rekken, gingen de overlevenden lichamen van de slachtoffers op eten. Die authentieke gebeurtenis haal ik even aan omdat ze me te binnen schoot bij het zien van de toneelmonoloog Judgement”, donderdag in de Studiozaal van de Stadsschouwburg in première gegaan bij Globe, onder de titel „Oordeel”. Deze monoloog gaat over het verorberen van mensen door mensen en hoezeer de mo raal door omstandigheden beïn vloedbaar is. 1 i (ADVERTENTIE) .ime- If (7 1 (8 in int. Hi ijke Wil- i, in de ia. ÖudeGiuenmarkt 4 Haarlem De nieuwste direct/reflecting ontwik kelingen in twee wonderschone ont werpen. De bekende 901 is op vele punten verbeterd, met behoud van zijn beroemde ruimtelijke weergave- kwaliteiten. En dan de nieuwe 601Een box voorzien van 3 woofers en maar liefst - 4 tweeters die het geluid naar alle kanten uitstralen. Dóór Bose ontwor pen om de beleving van levende mu ziek in de huiskamer te kreëren. En met die 601 doet u dat al met een versterker van 20 Watt. Zo bespaart u nog eens fors op uw versterkerap paratuur I Alle ingrediënten voor een misdaadfilm zijn aanwezig en het ziet er naar uit dat „Waste of Time”, om geen tijd meer te verliezen, meteen maar voldoende filmma teriaal heeft willen opnemen voor een ein deloos aantal misdaadfilms, je kunt deze scènes immers in alle mogelijke volgorden plakken? Om het nog leuker te maken spelen de spelers tussendoor ook nog de rollen van zodat je er pas na uren turen iets van snapt) Halverwege de voorstelling wordt het stomvervelend omdat ér nog steeds geen touw aan vast te knopen valt. En dan opeens beginnen er dingen op hun plaats te vallen, je herinnert je een ongure man te hebben zien spelen met een dure armband op het moment dat je hem een half uur later die armband ziet stelen terwijl hij de oorspronkelijke draagster afleidt door haar op te vrijen. Je ziet iemand ineenge krompen met zijn handen op zijn kruis staan en pas veel later merk je dat hij afgetuigd wordt en inderdaad een harde trap in zijn kruis krijgt, enzovoort. voert hij aan hoe daar door de betrokke nen zelf over werd gedacht. Hoe dat kanni balisme niets veranderde aan het piëteits- gevoel ten opzichte van de opgegeten ka meraden, hoe ridicuul dat voor mensen buiten deze gebeurtenis ook mag klinken. Zo yertelt Vukhov hoe de afgesneden hoofden keurig op een rijtje werden gezet, met het gezicht naar <jë muur. beschikkende John Cale geproduceerde debuut-elpee Horses en haar eerste con cert in ons land, aan de vooravond van een hele vloedgolf van new wave artiesten uit voornamelijk New York en Londen. Velen uit deze richting voelden zich met haar verbonden omdat ze er in geslaagd was om een eigen gedachtenwereld te koppelen aan een energiek rockconcept en het ver mogen om een concert tot een zeer gela den, aangrijpende gebeurtenis te maken Muzikaal gezien levert het onorthodoxe, enigszins ombestemde melodieën op, die als het te ruime vel van een magere koe gedrapeerd werden om een schonkig rit misch skelet De combinatie van dan eens bijtende, eigentijdse rock, dan weer prachtige bal lads wijzigt het beeld op Patti Smith nogal sterk Melodieën, harmonieën en de instru mentatie zijn ditmaal verzorgder dan ooit keinden. Dit circuit blijft bestaan, en krijgt met De Krakeling een uitbreiding. Het nieuwe theater biedt vooral mogelijkhe den voor voorstellingen die met decor en rekwisieten wat langer moeten kunnen „staan”. Het programma van het Jeugd theater wordt uitgebreid door vooral scho len te benaderen. Klassen worden van te voren voorbereid, en kunnen dan overdag in De Krakeling voorstellingen zien. .05 ar- ie- 10 ei- id- l.OO ne. ur- .20 se- i the 21.30 sver- Met grote innerlijke kracht geeft Siem Vroom deze man gestalte. Een officier die meent dat hij niet onmenselijk gehandeld heeft. De tweeslachtigheid van de situatie wordt geïllustreerd door het tot een punt geslepen bot van een der slachtoffers, dat Vukhov in het geheim vervaardigd had om zonodig zijn laatste medegevangene, die hij in oprechte vriendschap verzorgde, te doden Vroom heeft de beschikking over een uitstekend klinkende vertaling van Jahine Brogt. Adrian Brine begeleidde de repeti ties als regisseur en John Otto ontwierp een terecht somber en sober toneelbeeld. Oordeel komt van 20 t/m 22 april in de Toneelschuur in Haarlem. KO VAN LEEUWEN tevoren en de voornaamste conclusie luidt dat haar band zich geëmancipeerd heeft van een schamele begeleidingsgroep tot een onmisbare context. Op dit concert in Paradiso ligt het accent dan ook en terecht op het Easter-materi- aal, dat ook al een bewijs is van wens van de componiste om toegankelijker te wor den voor een groot publiek. Rock and Roll Nigger vormt de messcherpe opening, waarin de band (Lenny Kmaye - gitaar, bas, Ivan Kral bas, gitaar, Jay Dee Daug herty - drums en Bruce Brody - toetsen) meer aandacht trekt dankzij een opmerke lijk pompend ritme en een stuwende solo van Kaye, dan de eigenlijk opvallend jon gensachtige figuur van Patti. Maar hoe veel beter is het geheel niet dan bij vorige concerten! Als rock de boodschap is, dan begrijpt de Patti Smith Group eindelijk ten volle het vak. Het is een hecht musice rend en goed zingend kwintet geworden. Mede doordat Patti minder dan voor heen het oogappeltje is, heeft het geheel ook minder geladenheid. Dat zou nog niet zo bezwaarlijk zijn, indien het tempo van de show maar hoog genoeg zou liggen, maar met name Kral en Kaye nemen alle tijd om van gitaar te wisselen en te stem men. Ondanks de betrokkenheid van het goed luisterende, aanhankelijke publiek, hetgeen vooral tijdens de ballads blijkt, laat The Patti Smith Band telkens de opge bouwde spanning wegebben. Jammer, jammer, want nummers als Till Victory, Space Monkey, Get the An gels, 25the Floor, Privilege, het sfeervolle We Three, Ghost Dance en het Stones- achtige Because the Night en de Stones- classic Time is on my Side hebben vol doende zeggingskracht en drive. Teleurge steld verlaten dan ook velen het pand als Patti Smith zelf haar rockgeaardheid door middel van schimmig, krassende en onwezenlijke gitaarbijdragen ontkent. Ze mist er een kans mee voor open doel. JOHN OOMKES 1. Alphenaar n de j de i nu our- ieve laas, n in leral iaat- deze I tot i zal irec- wor- alle .30 ual ur- tv- in- itie. Ac- ).00 :ht- de lar- iro- um 1.45 len- pa- is, en Andrei Vukhov. De laatste, nog bij zijn volle verstand, legt getuigenis af voor zijn rechters In een aangrijpende rapportage wordt gedetailleerd verslag gedaan van het ver schrikkelijke wat zich binnen de ruime cel van de zeven gevangenen heeft afgespeeld. Vukhov verdedigt het gebeuren door het verhaal zo compleet mogelijk te vertellen Hij praat over wat er gebeurde, maar ook Het verhaal gaat over een welgestelde grootmoeder die haar kleindochter dwingt zich tegen betaling te laten beminnen. Op basis van dit verhaal werkt Ka-Theater aan een theateproduktie waarin absurde en fantastische humor de boventoon voert, doch gaandeweg verdrongen wordt door een wrange ondertoon. uren nder- O en lanis- 0 mi- AMSTERDAM Deze week brengt de mimegroep Waste of Time in het Shaffy Theater een voorstelling onder de titel Rico Royal. Het is eigenlijk geen voorstel ling maar meer een beroep op ons puzzel talent. In de toneelruimte staan zeven decorfragmenten opgesteld: een liftdeur, een nachtclubingang, de deur van het kan toor van een manager, een bar. een steeg, een bed in een net hotel en een bed in een goor hotel. filmsterren die op hun beurt zitten te wachten De één zit zich te schminken, de ander oefent een bepaalde entree, een hou ding of een loopje, een derde kan niet van de filmster afblijven, krijgt een driftbui of wordt (om te kalmeren) even in mekaar geslagen. Het verschil tussen de filmfrag menten en de wachtscènes is alleen maar te herkennen aan de belichting, die feller is aangezien het een filmsituatie betreft Het spel begint met een lange saxofoon solo van Henk Nuwenhoud en eindigt als alle spelers één voor één verdwijnen. Of ze nog terug komen zegt niemand, maar -ja als de spelers met hoed op en jas aan de zaal verlaten begrijpt het publiek ook wel dat het er niets meer te zoeken heeft. Fran Waller Zeper is een fraaie, verleidelijke del-dame, Henk Nuwenhoud een louche barbediende met een gevaarlijke tik, Chaïm Levano spreekt een aantal, al of niet elektronisch gestoorde teksten en on dergetekende kon er geen touw aan vast knopen al vond hij het best leuk puzzelen. De moeilijkste puzzel is overigens de vraag, waarom dit stuk Rico Royal heet. CONRAD VAN DE WEETERING Haar eerste woorden, half smalend uit gesproken, zijn weinig lovend: „this is the third time we play this local shit club of yours". En of het nu de hierin schuilgaan de ambitie van Smith is die zich nu zo langzamerhand terecht rijp acht voor het grotere week of het feit dat zij nog steeds niet hersteld is van de gevolgen van een lelijke val vanaf een Amerikaans podi um, weet ik niet, maar Patti heeft donderdagavond een unieke kans op het predicaat „concert van het jaar” laten liggen Patti Smith zal, als we eenmaal even vertederd kunnen terugblikken op de ja- ren zeventig als nu op de jaren zestig, ongetwijfeld te boek zijn gesteld als het vrouwelijke rockfenomeen van deze tijd. Iemand die met een onwerkelijke ambitie de rockcultuur als verschijningsvorm, de door haar hierop geënte eigen poëzie, een chaotisch denkraam, waarin evenzeer plaats is voor Stones-gitarist Keith Ri chard als voor de Franse dichter Rim baud, alsmede juist haar eigen persoontje propageert. Het lijkt onjuist haar af te doen met een nuchtere Hollandse constatering als „veel geblaat en weinig wol". Integendeel. Maar het is wel degelijk juist om de verpakking van haar werk als folklore en garnituur te beschouwen, zij het een die niet het plicht matige van een commercieel aangemeten imago heeft Twee jaar geleden stond Patti Smith, met haar door de over vooruitziende gaven Hij zal zijn huidige werkzaamheden bij het Concertgebouworkest en aan het Sweelinckconservatorium in Amsterdam voorlopig voortzetten, zo heeft concertdi- rectie Dr. G. de Koos en Co., die zijn zakelijke belangen behartigt, meegedeeld. Binnen die decortjes spelen negen men sen een aantal scènetjes variërend van drie seconden tot een minuut. Er wordt gevochten, ruzie gemaakt, gevreeën, zak- kengerold, met messen gedreigd, gedron ken, muziek gemaakt (saxofoon en viool), verklarende teksten gesproken en wartaal gedeclameerd. Al die fragmenten zullen eens, aan el kaar geplakt, een film vormen, maar de volgorde daarvan kennen we niet. Hele maal in het begin is het wel spannend omdat we nog absoluut niet weten wat er gaat gebeuren (het programma-blad geeft daar wel enorm veel informatie over maar dat is toevallig ook in puzzelvorm gegoten, '(ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Het Ka-Theater, dat nu al enkele seizoenen met veel succes de kindervoorstelling Pinokkio speelt, komt in september met een nieuwe produktie voor volwassenen. Het betreft een toneel bewerking van een oorspronkelijk als filmscenario geschreven verhaal van Ga briel Garcia Marquez en heet „De ongelo felijke maar droevige geschiedenis van de onschuldige Eréndira en haar harteloze grootmoeder. Haar tweede album, Radio Etiopia, bracht weinig nieuws en maakte een onuit gebalanceerde indruk Op Easter heeft ze daarentegen een flinke stap in de goede richting gedaan. Als we het vernisje van religieuze bedoelingen (de titel alleen al) en dé halfbleke verwijzingen naar lieden die haar inspireren voorzichtig verwijderen, komt een van de tot dusver beste produc ties van dit jaar te voorschijn Neerlands Hoop gaat voort met de Argentinië-toumee „Bloed aan de paal”, de boycotactie met als doel het Nederlands elftal niet te laten deelnemen aan de wereldkampioenschappen voetbal in Argentinië. Op woensdag 29 maart komen Bram, Freek en Jan de Hont en de rockgroep Music Garden met hun „geëngageerd concert met discussie” in het Haarlemse Concertgebouw. Het gezelschap doet voor de pauze een maatschappij-bewuste keuze uit het repertoire van Neerlands Hoop, gegoten in concertvorm. Na de pauze gaan Bram en Freek over tot discussie met het publiek in de zaal over Argentinië en de voetbalboycot. In het Concertgebouw zal van diverse organisaties informatiema teriaal verkrijgbaar zijn over Latijns-Amerika. Eventuele opbrengsten van de concerten van Neerlands Hoop en Music Garden komen ten goede aan Amnesty International en aan SKAN (Solidariteits Komité Argentinië-Nederland). Van „Bloed aan de paal” is intussen ook een elpee verschenen met live-opnamen uit de perste tournee. Ook aan deze plaat werd door de artiesten belangeloos meegewerkt. Van de plaat, die f 12,95 kost, komt f3,50 ten goede aan bovenge noemde doelen. Op de foto ziftend v.l.n.r. Jan de Hont, Freek de Jonge en Bram Vermeulen. Daarachter de rockgroep Music Garden. De lange monoloog van Vukhov wordt gesproken door Siem Vroom. Vooral de sobere verteltrant, waarin emoties lijken te zijn afgesleten waar het de concrete gebeurtenissen in de cel betreft, maar waar ze opgloeien waar het de morele verdediging aangaat, komt Vroom tot een uitleg die van heldere eenvoud is. Juist dat maakt deze monoloog zo indringend en het gebeurde aanvaardbaar. Siem Vroom laat een man zien die verder is dan wij, dan zijn rechters. Het eten van de anderen, waar voor hij zich nu moet verantwoorden, was door Andreï Vukhov in de cel al geestelijk verwerkt Pas bij z’n bevrijding begreep hij dat hij zich voor deze voor de in norma le omstandigheden levende mensen zou moeten verantwoorden. 1 Barry Collms heeft deze oorspronkelijke gebeurtenis als basis genomen voor zijn monoloog. Hier gaat het om zeven achter gebleven officieren die na het besef van hun eenzame achterlaten collectief de be slissing nemen dat zij elkaar zullen opeten om zo een of meer overlevingskansen te scheppen. Het lot zal steeds bepalen wie er moet sterven. Tenslotte zijn er twee gevan gen die het hebben overleefd, een zekere majoor Roebin, die krankzinnig geworden AMSTERDAM. (ANP) De violist Her man Krebbers, concertmeester van het Concertgebouworkest, is per 1 oktober 1978 benoemd tot hoofddocent aan het Robert Schumann Institut in Düsseldorf. Hij krijgt de leiding over de vioolklas en de kamermuziekafdeling. (Van onze Amsterdamse redactie) AMSTERDAM. Op tweede paasdag gaat in Amsterdam jeugdtheater De’ Kra keling aan de Nieuwe Passeerdersstraat open met de speciaal voor deze gelegen heid opgezette produktie Droombeelden- storm. Het is een muziek-theaterspekta- kel, geschreven door Bernard van Beur den, geregisseerd door Christiaan Nortier en opgevoerd door het TUD-ensemble. Het jeugdige publiek vanaf zes jaar wordt meteen zelf aan het werk gezet: ze moeten in groepjes kostuums en decors maken en zelfs een lied instuderen voor tijdens de uitvoering. Tot en met zondag 2 april wordt elke middag in de paasvakantie om twee uur zo'n „openingsvoorstelling” ge geven. De voorstellingen van maandag en woensdag zijn al uitverkocht. Met een eigen theater gaat een lang gekoesterde wens van de Stichting Jeugd theater Amsterdam in vervulling. In de voormalige Turnhallen konden een thea terzaal, een workshopruimte, een informa tie- en documentatiecentrum en een kan- toor voor het personeel gerealiseerd wor den. Circa 470.000 gulden komt van allerlei fondsen en subsidies, particulieren en be drijven brachten in het kader van de actie „honderd pop en het doek kan op” nog eens ongeveer 40 mille bijeéh. Men hoopt dat nog eens veertigduizend gulden gefi nancierd kan worden uit fondsen die bena derd zijn. De Stichting Jeugdtheater brengt alle mogelijke theatervormen voor kinderen, zoals ballet, toneel, poppenspel, in een circuit in vier Amsterdamse theaters. Dat kan alleen op woensdagen en in de wee- Dagelijks geopend van 10.00 tot 1 7 00 uur ‘s Maandags gesloten Patti Smith trad donderdagavond met haar band op voor een uitverkocht Paradiso. Het geheel stak muzikaal veel beter in elkaar dan bij vorige gelegenheden, maar de geladenheid hoewel de foto hier anders suggereert was vooral tegen het eind ver te - zoeken. (Foto Lex van Rossen). AMSTERDAM. Pasen staat voor de z deur en Patti Smith is in ons land. De combinatie kan eenvoudigweg geen toe vallige zijn, zou je zo denken, te meer daar het recente derde album van deze New yorkse rockfurie de titel van deze alge meen erkende christelijke feestdag (Eas ter) meekreeg. Samen met haar viermans groep gaf zij donderdagavond een eenma lig optreden in een vanzelfsprekend ver van tevoren uitverkocht Paradiso. Siem Vroom aangrijpend in Oordeel „Oordeel", geschreven door de Engelse auteur Barry Collins, die de première in Tilburg zelf bijwoonde. Het stuk is één grote monoloog van ruim twee uur. Het betreft de verdediging van een man die zijn kameraden heeft opgegeten, ze daar voor zonodig ook doodde, om zelf in leven te blijven. De man Vukhov is fictief en het verhaal dat hij vertelt ook. Maar bepaalde details zijn waar en berusten op werkelij ke gebeurtenissen in Polen in de tweede Wereldoorlog. Een groepje gevangen geno men Russisiche officieren werd opgeslo ten in een klooster achter gelaten, toen dé Duitsers die plek verlieten. Door hun lot genoten te doden en op te eten kunnen twee gevangenen in leven blijven. Beiden krankzinnig, worden ze tenslotte gevon den door het oprukkende Rode Leger. Na een goede maaltijd werden ze gefusilleerd, opdat de soldaten niet zouden zien tot welke diepten hun officieren gezonken waren Siem Vroom als de Russische officier Andreï Vukhov in de twee uur durende monoloog van Barry Colins. (Foto Pan Sok)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 15