Veelzijdig programma tijdens de paasdagen Haarlem film amsterdam n filmhuizen t I 1 few rato® 1 te» ioede acteerprestaties zorgden voor opvallende emancipatie fc WW* a luur Close Encounters, Disney en Japanse surprise s I Verrassingen Vriendschapsband 17 MAART 2 4 19 7 8 RIJD AG Hl M I I Charles Boost I joaoonocirrnc n ir jfroeger was het begrip „star” loniem met actrice. Te begin- K met Mary Pickford in de eer- ■decennia van deze eeuw waren Tactrices, van onschuldig platte- Jdsmeisje tot de vamp toe, de Ite kassa-trekkers. Theda Bara, [zusjes Gish, Gloria Swanson, lice Terry maakten toen zo’n jetje de dienst uit. Daarna na jade mannen het over: Douglas jrbanks, Rudolph Valentino, |hn Gilbert, John Barrymore. inc.iru k k u k int HinrinnnDnonnnnnnnnonnannnnaaaaDDDaDaaanDaaDDaaDaaaDDat w O inacii. - ■F - l S H fit 7 S Het werd de film waarvan na afkipp niemand precies kon vertellen waar de plot over ging, maar iedereen wel in dode lijke spanning had gezeten In een woord een film die geen cinefiel zich mag laten De filmhuizen in en om Haarlem zorgen deze week eveneens voor een paar uitzon derlijke films. Het Melkwoud (Zijlstraat 63) komt met „The Big Sleep”, een titel die iedere filmliefhebber het hart sneller doet kloppen. Een van de beste Humphrey Bo- gart-films, maar tegelijk een hoogtepunt in de carrière van Howard Hawks die in 1946 de gelijknamige roman van Raymond Chandler liet bewerken (o.a. door William Faulkner), die Sidney Hickox achter de camera plaatste, Max Steiner de bijbeho rende muziek liet componeren en die naast „Bogye" diens vrouw Lauren Bacall plaatste. Hij is daarvoor uit Milwaukee waar hij bakker is naar Hollywood gereisd, samen met zijn timide vrouw Annie (een mooie, aandoenlijke rol van Carol Kane, bekend uit „Hester Street”) en de verwarring en chaos die hij argeloos om zich heen veroor zaakt, zorgen voor de nodige pret, verfijn de humor hoeft men van Gene Wilder niet te verwachten maar wie houdt van een bandeloze, naar,het surrealisme neigende val-, smijt- en breekklucht, zal zich zeker niet vervelen bij ,,’s Wérelds vurigste Min naar”. Gene Wilder als gaucho in „The World's greatest Lover”. (City) nachtvoorstellingen van Roxy. Haarlem biedt deze week een gevarieerd paasprogramma waar ieder wel iets van zijn gading kan vinden. Wie van science fiction houdt, gaat natuurlijk naar Lido waar „Close Encounters of the Third Kind” draait, een film van Steven Spielberg, die zijn naam onverbrekelijk verbonden heeft aan „Jams”. Ditmaal heeft hij zijn talent voor het oproepen van spanning en sensatie beproefd op het verschijnsel van de UFO’s, de niet geïdentificeerde vliegertde voorwerpen in het heelal, populair „vliegende schotels” genoemd. Een minder gruwelijk onderwerp, een onderwerp ook waarbij men misschien niet zo lijfelijk betrokken is als bij „Jams”, waardoor „Close Encounters” zijn inzinkingen heeft tussen opwindende fragmenten waarin vooral de technische stunts domineren. Woody Allen voorkomt als no. I bij „bepte Ie Amsterdamse filmagenda is vrijwel veranderd gebleven. Erbij gekomen is Animal”, terecht vertaald met „Een ile beestenboel” waarin Jean-Paul Bel- tado laat zien dat hij nog niets aan durf •lenigheid heeft ingeboet en samen met Mjuel Welch de waanzinnigste stunts eet uit te halen. Een oppervlakkige mturenfilm met veel luidruchtige span- »9 1 Spielberg heeft in ieder geval een onder houdende film gemaakt, waarin de Franse regisseur Francois Truffaut de rol speelt van een geleerde, bezig vreemde verschijn selen op te lossen die uiteindelijk te maken hebben met de aanwezigheid van UFO’s, waarvan er tenslotte een triomfantelijk op l weer vertrekt. Allen die dat meegemaakt heb ben zullen niet meer twijfelen aan het bestaan van vliegende schotels. Wie echter meer voelt voor komische onwaarschijnlijkheden, kan in Studio te recht waar een speelfilm uit de Disney- studio’s, „Herbie gaat naar Monte Carlo” is ingezet. Voor velen, vooral voor jeugdi gen, is Herbie een begrip. Hij is de kleine Volkswagen, die zijn hersenen weet te ge bruiken en dikwijls zeer eigenzinnige be slissingen neemt. Hij is zelfs in staat ver liefd te worden en waartoe dat leidt als hij ingeschreven wordt voor een race van Parijs naar Monte Carlo kan men zien in deze derde Herbie, die onder regie van Vincent McEveety stond. Als repeterende reprise heeft Roxy voor de paasweek „Le Cerveau” gekozen, beter bekend onder de titel „Wie 't laatst lacht". <een soort golfbeweging volgden ver- •Lens de periodes waarin afwisselend tors of actrices de strijd om de grootste Hilariteit wonnen. Na Garbo en tiich rezen de sterren van Clark Gable, ij Grant, William Powell, Spencer Tra in de naderende oorlog creëerde het iè van de „sophisticated girl”, Myma j, Ginger Rogers, Carol Lombard, Ka me Hepbum en uiteindelijk Lauren tall die zich zelfs tegenover Humphrey I prt wist te handhaven. te zien Minder eenvoudig ligt het bij de andere kandidaten In ..Julia’,’ naar authentieke gegevens van de schrijfster Lillian Hellman worden twee vriendinnen geïntroduceerd respec tievelijk gespeeld door Jane Fonda en Vanessa Redgrave, die elkaar in kwaliteit van spel weinig toegeven. Maar daarbij kan tenminste nog een enkele bij-omstan- digheid de doorslag geven Jane Fonda als de schrijfster Hellman heeft een leidende rol in het verhaal en komt dus meer in beeld. Domineert daardoor als het ware de meer bescheiden aanwezige Vanessa. het rijtje bepaald door de prestatie van een of twee actrices, zodat in de rubriek „Beste actrice” de namen uit de genomineerde films voorkomen van Anne Bancroft (uit „The turning Point”), Jane Fonda (uit „Ju lia”), Diane Keaton (uit „Annie Hall”) en Shirley MacLaine (uit- opnieuw- „The tur ning Point”). Als vijfde naam staat Marsha Mason genoemd die in het hier .nog niet bekende maar wel genomineerde „The Boodbye Girl” de hoofdrol speelt. Ook in de catego rie „beste vrouwelijke bijrollen" worden enige hierboven al genoemde films ge noemd, maar ook „Looking for Mr. Good bar” die de aangewezen film zou zijn ge weest om er de hoofdrolspeelster Diane Keaton mee te bekronen. Maar omdat haar naam al genoemd wordt in verband met „Annie Hall” (waarvan regisseur ■ijken we in recentere jaren dan is er I i sterke opmars van de mannelijke ac- r geweest, de dominerende man als rlon Brando, Richard Burton en in de van de „loner” Robert Redford, Steve Queen, Dustin Hoffman, Peter Fonda, bert de Niro, waartegen de vrouwen halve in enkele west-Europese landen) inig in te brengen hadden. (aar het getij schijnt weer gekeerd. Het i erikaanse weekblad Newsweek riep (wat voor ons 1978 wil zeggen) uit als ar of the Actress”, vanwege de ver- illende naar voren springende films die ide prestatie van een actrice hun faam I danken hadden. En ook vanwege de or de „Academy of Motion Picture Arts i Sciences” samengestelde lijst van no- f latie voor een Oscar (die begin april rit uitgereikt). Die nominatie stelt niets Iers voor dan een voorkeurkeuze van i „Academy” voor films, acteurs en tech- the krachten die straks voor een Oscar lanmerking komen. n bij de nominaties van dit jaar staan Ier het kopje „Beste film” Annie Hall:” i Woody Allen, „The Goodbye Girl” van ■bert Ross, „Julia” van Fred Zinne- in, „The turning Point”, eveneens van bert Ross en „Star Wars” van George pas. Behalve de laatste film (de enige fe spektakelfilm die voor een Oscar in pmerking komt) worden de andere in rabpon-serie met „De Deserteur” van Pu dovkin (op dinsdag 28 maart) die zich grotendeels buiten Rusland, in een Duitse havenstad afspeelt, verder „De Opstand der Vissers” naar de roman van Anna Seghers en onder regie van de Duitse maar naar Rusland gevluchte theaterver- nieuwer Erwin Piscator (op woensdag, de 29ste) en tenslotte op donderdag „De Vech ters” van Gustav von Wangenheim, even eens een emigrant. De eerste twee films zijn uit ’33/34 en houden zich bezig met arbeidsopstanden buiten de Sovjet-Unie die gevoed worden door de communistische leerstellingen. De triomf dus van de Sovjet-leer. De laatste is een dramatisering van de Rijksdagbrand die Hitler aan het bewind bracht. Joris Ivens werkte nog korte tijd met Von Wan genheim aan het scenario. Zijn naam is Dersoe Oezala, hij is een oud, wijs en inventief man die tegen alle vermoeienissen is opgewassen en in ogen blikken vari gevaar een onmisbare hulp in de nood is. Er ontstaat een grote vriendschap tussen Arsenjew en Dersoe en als er een tweede expeditie nodig is, is Dersoe als toevallig opnieuw van de partij. Maar dan dienen zich bij hem, wiens leef tijd niet te schatten valt, de kwalen der ouderdom aan. Vooral zijn jagersblik gaat achteruit en Arsenjev vindt het onverantwoord zijn gids en vriend alleen in de bossen achter te laten. Hij neemt hem mee naar zijn huis in de stad. Maar ondanks de hartelijkheid van de hele familie kan de woudloper het in die omgeving niet uithouden. Hij keert terug naar zijn geliefde bossen en kort daarop bereikt Arsenjev het bericht dat De film is van 1969 en gemaakt door Gé- zijn trouwe vriend onder tragische om- rard Oury, Frans acteur en regisseur die ditmaal met Amerikaanse steun een groots opgezette thriller kon maken over een ingenieuze treinroof, daarbij gesecon deerd door een internationale cast met namen als David Niven, Jean-Paul Bel mondo, Bourvil en Eli Wallach. De blijvers zijn deze week „Ben Hur", 2de week Pala ce, en „Dr. Vlimmen”, 5de week Luxor. Maar voor de doorgewinterde film liefhebbers, die dit alles wel voor gezien houden, zitten de mooiste verrassingen in de nachtvoorstellingen. Daartoe hoort nog niet zo zeer „The Devil's Brigade” in Pala ce, een harde, in Italië spelende oorlogs film van de geroutineerde Andrew V. McLaglen met William Holden en Cliff Robertson, die tot de goede Amerikaanse middelmaat kan worden gerekend. Ook niet een goedkoop sex-probeersel als „De Prostitutie Profiteurs” in Lido. Maar wel „Dersoe Oezala”, waarvan Roxy de nach telijke première geeft. De film is uit een Japans-Russische sa menwerking ontstaan en werd geregis seerd door de internationaal gerenom meerde Japanner Akira Koerosawa. Het resultaat werd een zeer ongewone en tege lijk uiterst fascinerende film over een Rus sische verkenningstocht omstreeks 1900 door nog niet in kaart gebrachte gebieden van Siberië. De expeditie bestaat uit mili tairen, onder leiding van kapitein Arsen jew, ongeoefend^ en niet op ongecultiveer de gebieden en moerassen ingestelde man nen Als toevallig een Mongoolse woudlo per en jager hun pad kruist, wordt zijn bereidheid om als gids op te treden van harte toegejuicht. Als paassurpise is ook nog toegevoegd ilt Disney’s „Peter Pan”, een tekenfilm lar het bekende Engelse sprookje van sines Barrie al in 1953 in het Nederlands gesynchroniseerd met Johan Walhain oor de stem van de oppermachtige Peter to Andere bekende Nederlanders die m de nasynchronisatie meewerkten wa in Fons Rademakers, de Nederlandse iem van Kapitein Hook, verder Wam Hes es, Cruys Voorbergh (Meneer van Dalen), fetty Blok, Lia Dorano, Ton Lutz en Har- sBronk De verteller is Wim Povel. Het lal een attractie extra zijn tijdens de film e raden naar de acteurs die hun stem éenden. Maar ook zonder dat blijft „Peter Pan” ienvan de beste Disney-films, al waren de hgelsen niet zo blij met de popularisering 'to hun dierbaar sprookje. Peter Pan is latuurlijk te zien in het Flora Disney The ta in de Amstelstraat en ook in City 2. Enkele weken geleden hebben we op tae plaats naar aanleiding van „The last Remake of Beau Geste” aandacht, ge daagd voor twee leerlingen van de regis ter Mel Brooks („Blazing Saddles”, „Si lent Movie”) die het vak bij hem leerden en vervolgens hun eigen weg gingen, maar dan wel in de sporen van hun leermeester. Dat waren Marty Feldman en Gene Wil der. De eerste debuteerde als schrijver- Speler-regisseur met „The last Remake”, de tweede deed hetzelfde in „The Adventu res of Sherlock Holmes’ smarter Brother" (75) thans gevolgd door „The World’s latest Lover”, ingezet in City. De titels van de films wijzen er al op dat tede debutanten de succeslijn willen .Voortzetten van hun leermeester: het paro diëren van eens bestaande maar vergeten Jümgenres. Ook in hun stijl, sterk aange zette kolderhumor die dikwijls bij het waanzinnige af is, bewijzen zij hun af komst. In „The Worlds greatest Lover”, met wie natuurlijk Rudolph Valentino be doeld is, doet Gene Wilder die zich al bij Voorbaat Rudy Valentina heeft laten noe men, mee aan een filmtest die moet uitma len wie als waardige opvolger van de grote minnaar van het witte doek in aan merking komt. nes, .wijst het al uit. Emma en Didi spelen gelijkwaardige rollen en het zal bijzonder lastig zijn een keuze fe moeten maken. Misschien dat de jury die uiteindelijk de Oscars zal toewijzen de moeilijkheden zal ontlopen door Diane Keaton de veelbe geerde titel te geven. „The turning Point” krijgt hoe dan ook toch een hooggeplaatste vermelding, omdat regisseur Herbert Ross al bij de beste regie vermeld staat, het scenario (van Arthur Laurent) al een no minatie heeft voor het beste oorspronkelij ke script en danser Mikhail Baryshnikov als eerste voorkomt op de lijst van beste mannelijke bijrol. Maar dat de vrouwen ditmaal een belangrijke rol gespeeld heb ben bij de verdeling van de jaarlijkse Oscars staat wjjl vast. in die tijd op doorreis door Parijs, nog een optreden bijdraagt. Verder spelen in de film die kwistig gebruik maakt van nostalgieke „art déco”- stijlen, nog mee Charles Boyer, Francois Périer, Anny Duperey en Claude Rich De film is van een kille schoonheid en de mensen die optreden zijn bewegende schimmen uit een ver verleden die als de meeste historische figuren niet van vlees en bloed zijn, maar levende legendes. Het Filmmuseum beëindigt zijn Mesh- standigheden om het leven is gekomen. Behalve een natuurfilm van een prachti ge wilde schoonheid is „Dersoe Oezala” een ontroerend verslag van een vriendschap tussen de natuurmens Dersoe en de natuurgeleerde Arsenjev, een ver bond waarbij praktische en door ervaring verworven kennis samengaat met boeken geleerdheid. Bijzonder bezienswaardig is ook de nachtelijke film bij Studio, die ook maan dagavond draait. De inviterende titel is „Hollywood Boulevard”, een opwindende plaats van handeling. Twee aan de filma cademie van Los Angeles afgestudeerde studenten, Joe Dante en Allan Arkush hebben met weinig geld een parodie op het filmcentrum en op zijn goedkope produk- tie van B-films gemaakt. Beide onderwer pen leveren stof genoeg voor waanzinnige grappen en een kolderfilm die overvloedig gebruik maakt van alle bekende Holly- wood-ingrediënten als sex, achtervolging en geweld. Zodat de twee regisseurs tenslotte zelf uitkomen op een B-film, dwz. een op een schoen en een slof gemaakte film die zijn armoede verbergt achter een nevelgordijn van sensaties en goedkope effecten, alleen maar met het doel het publiek vluchtig bezig te houden. En dat doet „Hollywood Boulevard” dan ook, zij het ditmaal met intelligentie en met pittige teksten. In Frans Hals is „The Omega Man” met Charlton Heston geprolongeerd. Behalve „Herbie” in Studio is er voor de jeugd een Tom en Jerry-festival, dat Palace op de matinees organiseert. Zoals gezegd, niemand is vergeten pp dit veelzijdige paasprogramma. Shirley MacLaine (links) en Anne Bancroft spelen twee bevriende danseressertfn „The turning Point", die binnenkort in ons land in roulatie zal gaan. Het is een van de films, waarin vrouwen voor opvallende acteerprestaties zorgen, die zijn voorgedragen^ voor een Oscar. E ’.’Wl ontgaan ook al heeft hij hem al enige malen gezien. Al was het alleen maar om Humphrey Bogart en Lauren Bacall zo terloops hun giftige dialogen te horen uit wisselen. Misdaad is ook het hoofdthema van de film die Filmhuis Velsen (Kanaalstraat 257, IJmuiden) woensdagavond vertoont Want in „Stavisky” van Alain Resnais gaat het om de historische oplichter en zwende laar uit het begin van de dertiger jaren wiens ontmaskering de val van de Franse regering ten gevolge had. Jean-Paul Bel mondo speelt deze Russisch-joodse zaken man die politici omkocht, met de top van de Parijse politie bevriend was en een ongekend luxueus leventje leidde. - Res nais („Hiroshima, mon Amour”, L’Année dernière a Marienbad”) heeft Jorge Sem- prun het verhaal overeen decadente perio de laten schrijven, waaraan Leon Trotzky, trouw weer in tel op witte doek Veel mqeilijker wordt het bij de twee vrouwenrollen in „The turning Point” die Joeri Solomin als Arsenjev bij het graf van Dersoe Oezala, een boeiende film in de binnenkort in ons land zal gaan lopen maar in het buitenland al een hele reputa tie heeft. Opnieuw, als bij „Julia” bestaan er in deze film vriendschapsbanden tussen de twee vrouwelijke hoofdpersonen. In haar jeugd waren ze beiden veelbelovende danseressen, maar Didi (Shirley MacLai ne), een van hen, kapte vroegtijdig met het inspannende beroep, ook al omdat ze zwanger werd. Zelf speelde ze nog met de gedachte van een abortus, maar haar vriendin Emma (Anne Bancroft) raadde haar destijds die plannen sterk af. Twintig jaar later ontmoeten de vriendinnen elkaar opnieuw. Didi is geluk kig getrouwd met de vader van het kind dat zij verwachtte en is nu huisvrouw en moeder van drie kinderen. Ogenschijnlijk een onbekommerd bestaan Maar Emma die is blijven doordansen is een internatio nale prima-ballerina geworden die de ja loezie van Didi opwekt. Had oók zij niet beroemd en geëerd kunnen worden als zij destijds maar haar zin had doorgezet. En zelfs begint ze er Emma van te ver denken haar tijdens haar zwangerschap alleen maar in de richting van het huwelijk geadviseerd te hebben om een mogelijke concurrente vreedzaam uit de weg te kun nen helpen. Achterdocht en naijver ver troebelen tijdelijk de vriendschap die de vrouwen door de jaren heen voor elkaar zijn blijven voelen. Het verhaal dat afge- "“rctedaalt en’naeen kort Oponthoud regie”, als „beste acteur’’ en bij „beste wisseld wordt met imponerende balletscè- oorspronkelijke script”) is bijrolspeelster Tuesday Weid uit deze film gekozen in de rubriek „beste vrouwelijke bijrol". Het is allemaal heel erg ingewikkeld, maar een ding is zeker: „Annie Hall” gaat hoe dan ook met de meeste Oscars onderscheiden film worden en het lijdt ook geen twijfel dat de beslissing welke actrice het predi- caat beste actrice van het jaar moet krij gen, de grootste moeilijkheden zal ople veren. Wij hebben hier Diane Keaton kunnen zien in de voortreffelijke film „Annie Hall" en in de zeer zwak gemaakte „Looking for Mr. Góodbar” en haar in beide gevallen tot uitzonderlijke prestaties zien komen. Niemand zou, denk ik bezwaren hebben haar tot beste actrice van 1977 uitgeroepen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 17