I >1 I (ÏW 99 ■I IMiHi 4 i NCRV’S DICK VAN BOMMEL: •y: (ER ERS h door Paul Wolfs- winkel hu.. „Ik roep hard dat ik ermee wil stoppen" „Er is veel mis gegaan, maar dat mag toch?" „Nog eens vijftien jaar en ik zal wat moe worden Mi I I Applaus Flop Stamelen Prikkelende Tubes Shirley’s afscheid Filosofietjes Voor het overige Tweeslachtig w Volwassen 4 9 □ij ons - op met sn kan- W:$' A orden 13, 4 A -'A neni- ooek- reen aam- kt op te Schie. Wat zou je willen gaan doen? „Iets waar ik lol in heb. Iets waar de NCRV baat bij heeft. Nu, op dit mo ment, ben ik een programmamaker en een regisseur voor een groep mede werkers. Zorgen voor een bepaald klimaat. Niet werken voor een pro gramma, maar werken voor een sei zoen. En het applaus dat je dan krijgt, is niet voor mij, nee, dat is voor die medewerkers. Voor de mensen die het doen.” „Jaja, ik ben dol op applaus. Daar om staat me iets duidelijks voor ogen. Namelijk zelf weer, helemaal alleen, programma’s maken. Radio bijvoor- een krant terechtgekomen. Dat be wijst dat het kon. Vergelijk het maar met „Zo is het”. Je moet heel erg voorzichtig met de mensen omsprin gen, vind ik. Dat is NCRV en dat deed Farce. Wil je iets hards brengen, dan moet je je afvragen waarom je het wilt doen. Doe je het voor het pro gramma, of doe je het omdat het nodig is. Bij Farce deden we het om dat het nodig was.” Daarna kwam HINT. Een flop. „Farce stopte na tien jaar. Het team wilde al eerder ophouden, maar be sloot de tien jaar vol te maken. Toen had ik moeten zeggen: Jongens, we gaan nou twee, drie jaar wat anders doen en dan kijken we wel weer of we samen wat kunnen maken. Dat had ik toen moeten zeggen, hè?. Nou, dat heb ik niet gedaan en dat is een grote fout van me gweest. Als je een aantal geta lenteerde mensen tien jaar samen houdt, moet je ze even apart elders neerzetten. Die mensen waren zelf bouw ademloos televisie te kijken. Dat was in 1952-’53. Van Bommel gaf uitleg. Met plezier, want anders had hij de zoveelste uitvoering van een amateurtoneelvereniging moeten uit- zittep. Bloe- I.Te- fiouden Ischap- „Ja, erg leuk. Van het een kwam het ander. Het was natuurlijk erg aardig om voetbalwedstrijden tussen CSVD tegen VGCZ te verslaan, maar je stond goed nerveus te stamelen als je hoorde dat je naar Wembley moest. Daar zaten toch wel eventjes zo’n hon derdduizend mensen bij elkaar. Ietsje moeilijker dus. Dat was de wedstrijd tussen Engeland en Hongarije, de mooiste die ik heb verslagen.” Nog even terug naar de opmerking dat je wilt stoppen, iets anders wilt gaan doen. Wil je ook weer gaan schrijven? - 5 uitgekeken op Farce, maar ze wilden als groep bij elkaar blijven voor een nieuwe periode en die kans, vond ik toen, moesten ze hebben. Nou ja, dat had ik niet goed moeten vinden. HINT had ook geen eerlijke kans, zeg zelf. Alles wat na Farce zou komen, was geen Farce, zie je? Ik heb te weinig gerelativeerd wat dat betreft „Ach, er is in al die 25 jaar zoveel mis gegaan, dat er wel een boek over te schrijven is. Dat kan toch, dat mag toch?” Dick van Bommel had vroeger voor zichzelf de keuze gemaakt: ik word journalist, sportverslaggever (een nu anceverschil) of advocaat. Speelde vroeger met knikkers en de stofzui- germond Han Hollander na tijdens voetbalwedstrijden. Tussen de schuif deuren ongetwijfeld. Zijn ouders von den het wel aardig, wat hij deed. En ja hoor, na de hbs werd het de verslagge- verij. De krant. Door stom toeval kwam hij in contact met de omroep. Er werden voor het eerst televisieop namen gemaakt op het Binnenhof, en voor de krant versloeg hij deze histo rische gebeurtenis. Wat zijn hoofdredacteur niet wist, was dat hij ook het verslag voor de televisie sprak. Kreeg een uitbrander, want niemand was ervan op de hoog te, maar tegelijkertijd werd hij een belangrijk man. Hij wist hoe televisie werkte en ’s avonds zaten de abon nees van de krant in het krantenge- „Misschien. Kijk, ik wil niet zeggen dat iemand die zestig jaar is niets meer kan. In Engeland is een regis seur van, ik geloof tweeënzestig jaar, die een waanzinnig populaire quiz doet. Dat heeft er dus niets mee te maken. Je moet het aan de ambitie overlaten, vind ik. De beginjaren bij de televisie waren tropenjaren en toen ben ik heus wel eens afgeknapt, dat mag je best weten. Maar dan werd ik op pad gestuurd, naar Egypte, naar Japan en zo. Dan kon je weer bijtan ken. Dat was erg goed. Je was per slot getrouwd met de tv. Je kwam er niet van los.” Opvallend is dat mensen als Koos Postema en Pier Tania van de VARA, bij de televisie zijn teruggekomen na dat ze banen elders hadden aanvaard. Banen die raakvlakken hadden welis waar, maar de magie van Hilversum misten. Zoiets zou Van Bommel nooit ambiëren? „Oh nee. Die Eef Brouwers, ik ben er vast van overtuigd dat die weer heel snel terugkomt naar Hilversum. Postema, bijvoorbeeld, ik ben zo blij dat die terug is. Een vakman, hoor. Of wij een Postema-figuur hebben? We hadden er een: Bomans. Die man was zó aanwezig, ja, die kun je voor de tv vergelijken met Koos.” „Als je een volwassen televisie wilt hebben, moet je om zes uur beginnen en om twaalf uur ophouden, of later. Niet zoals nu: van zeven tot elf. Op die manier is er geen enkele ruimte voor een late-night-show, zoals ze die in Amerika kennen.” „We hebben weinig talent hier. Als een man als Kraaykamp op de buis komt, of iemand als Carrell, gaan we er breeduit voor zitten. Nou, in Enge land, in Amerika hebben ze massa’s van die shows. Zes dagen in de week. En als de ene eens iets minder kwali teit heeft, ach, dan kijken ze morgen naar de andere. So what.... Hier niet.” Van Dick van Bommel mag iemand best op zijn bek vallen. „Het vallen en opstaan gaat gewoon door. Televisie- maken blijft nog altijd een vraag teken.” beeld. Dingen, waarbij de druk wat minder is. Je moet de kans en de gelegenheid krijgen om de goede din gen er weer uit te pikken, met kleine teams te werken, meer betrokkenheid te proeven. Zo’n „Spel zonder Gren zen”, nou daar had je 124 mensen om je heen lopen die allemaal wat te doen hadden dat belangrijk was. Dat is veel hoor.” „Ik geef mezelf nog een jaar of vijf en dan ga ik lekker „spelen” met radio of met televisie. Natuurlijk moet je alles overdragen aan je opvol ger. En dat is moeilijk, want de om roep mag maar een bepaald aantal mensen in dienst hebben; het is een besloten gemeenschap.” Een programma waar Van Bommel erg veel mee te maken had, is Farce Majeure geweest.- Indertijd nogal ge waagd en door sommigen „niets voor de NCRV” genoemd. „Hoho. Het was zéér des NCRV’s hoor. Je mag kritiek hebben in een programma, protesteren, maar dan moet je wèl eventjes met je beide benen op de grond blijven staan. Lichtvoetig blijven en niet onder de gordel komen. Dat deed Farce juist erg goed. Hoge bomen vangen veel wind, maar je moet er wel voor zorgen dat je goede wortels hebt. Dat had Farce.” „Onze kritiek was lichtvoetig, we zijn ook nooit op de voorpagina van - Een vriendelijke, praatgrage vijfti ger. Hij is een van de vele omroep mensen die dezer jaren hun zilveren jubileum vieren en dan ook veel kun nen vertellen over hun stokpaardje: de pionierstijd. Dick van Bommel: „Ik ben in 1952 in vaste dienst bij de omroep gekomen, kwam bij de Haag- sche Courant vandaan. En ik weet nog verdomde goed dat mijn chef daar tegen me zei: „Jongen, dat moet je nooit doen, nooit. Jij moet bij de krant blijven.” Ze zagen die televisie helemaal niet zitten toen.” „Het was de tijd van de eigen jour naals nog. Elke omroep had toen een eigen televisiejournaal. Dan ging je op stap met een cameraman van Mul tifilm uit Haarlem. Maar ja, je werd eigenlijk niet serieus genomen door de mensen. Terwijl je wel even een halve dag voor één onderwerp op stap was. „Bent u van Polygoon?”, vroe gen de mensen dan. „Nee, we zijn van de televisie.” „Oh,” en dan was het stil. Hè, televisie, televisie? Wat is dat nou helemaal? Die sfeer. Heerlijke tijd, achteraf bekeken.” „Toen ik bij de NCRV kwam, was de televisie daar toch wel moeilijk, hoor. In dat milieu zeker. Want de protestanten hadden geen verleden, geen traditie. Ja, mis schien wat films. Maar geen cabaret, om maar eens wat te noemen. Dus de televisie was erg gedurfd, kun je wel teggen. Voor de NCRV een gedurfde 'stap. Dick Simons en Peter Koen, die toen de televisie op poten zetten, moesten de kastanjes uit het vuur halen. Die moesten kijken wat er was qua ontspanning, qua achtergrond. Ik Tl voc herinner me nog goed dat ons eerste iige ir 'televisietoneelstuk „Het Vergulde Avondje” was uit de Camera Obscura van Hildebrand. Het eerste echte to neelstuk brachten we pas tien jaar later. Tot die tijd deden we eigenlijk van die brave showtjes.” A luisterden. En dan nog alleen naar de NCRV-radio.” En nu, na 25 jaar? „Nu? Je bent erg moe, maar je hebt een kostelijke tijd achter de rug. Ik heb me verschrikkelijk geamuseerd in die jaren. Nee, achteraf bekeken zou ik het nooit hebben willen missen.” Er wordt links en rechts gefluis terd dat je ermee zou willen stoppen. „Dat weet ik. Ik roep het zelf vaak genoeg. Daar heb ik een verklaring voor. Er is nog niemand in Hilversum die ervaring heeft met „levenslang” televisie maken. Er waren geen televi siemakers. Uiteindelijk zijn alle tele visiemakers van toen journalisten ge weest. Kijk, in januari ben ik vijftig jaar geworden. Nu heb ik nog vijftien jaar te gaan in het omroepbedrijf. Dat is in feite een slechte gedachte, hè? Brandweermannen worden op hun zestigste gepensioneerd en mensen in het leger geloof ik op hun vijfenvijf tigste. Daar heb ik geen bezwaar te gen, want die hebben keihard ge werkt. Maar ik vind het een slechte gedachte van mezelf te moeten zeggen dat ik nu nog vijftien jaar op die stoel moet blijven zitten. Ik doe dit werk zo’n veertien jaar en het gaat goed, er is een leuk klimaat. Ik ben gelukkig. Maar nóg eens vijftien jaar? Ik denk dat ik wat moe zou worden. Leiding blijven geven, inspiratie blijven heb ben, nou het is wat. Ik vind dat er nieuwe krachten moeten komen om dit soort werk over te nemen.” „Ja hoor, ik roep het heel hard dat ik ermee wil kappen. En dan zie je verschrikte gezichten. Weet je waar om? Omdat het nergens is geregeld, daarom. De omroepen zijn verschrik kelijk druk bezig met de zogenaamde loopbaanbegeleiding. Dat is mooi hoor. Maar wat ik volstrekt fout vind, is dat er geen donder gedaan wordt aan een loopbaanafbouwing.” „De jonge reporter deed het goed. De kapsalon was er vol van. „Ik hoop dat die jongen gauw van geloof verandert”, concludeerde een van de kappersbedienden, „dan kunnen we hem tenminste op zondag horen.” Dat is als grapje bedoeld, maar toch: wat schuilt er ook een stuk afgoderij in, wanneer het voetbalverslag zó belangrijk wordt gemaakt.” Oerchristelijke woorden in de NCRV-gids, jaargang 1953, over de radioverslag geving van de voetbalwedstrijd Engeland-Hongarije. Dat verslag werd verzorgd door Dick van Bommel, nu ruim vijfentwintig jaar in dienst van diezelfde NCRV, tegenwoordig als hoofd van de afdeling gevarieerde programma's televisie en adjunct-hoofd van de NCRV-televisiedienst. Dick van Bommel heeft een indruk wekkende staat van dienst. Hij was dagbladjournalist, sportverslaggever, televisieregisseur van sportevene menten, kinderprogramma’s, docu mentaires en amusementsprogram ma’s, tekstschrijver en ideeënman, presentator, samensteller van radio- klankbeelden, tekstschrijver en sa- MH mensteller van Eurovisie-uitzendin- l| gen, van het NTS-jaaroverzicht, jury- lid bij diverse festivals, reizend ver- slaggever, filmregisseur, quizmaster, -- lid werkgroep amusement. En dat is dan nog een kleine greep. „Toen ik twaalf en een half jaar bij de televisie was, heb ik gezegd dat de televisie behoorlijk volwassen was ge worden. Maar er is een tijd geweest dat niemand een functie had in de televisie, behalve de omroepen. Steeds meer mensen gingen kijken naar de tv. En ik vond en vind dat het van de NCRV een dapper besluit is geweest om televisie te gaan maken. Waarom dapper? Wel, je haalde per slot Hollywood in huis. En je wist van de NCRV-leden dat ze alleen maar f F? I altijd een vraagteken i’ :ii de Bn i- epaalde LAI LL L LC t rlem 4 The Tubes i Shirley Bassey Graham Parker and the Rumour t gebied •egepast ning en haar uitgebalanceerde vakmanschap neemt je hoe dan ook voor haar in. Half april komt ze de kennismaking voor de aller laatste maal verversen, want de zangeres die drie jaar geleden al verklaarde „geen idealen en ambi ties meer te hebben”, is vastbeslo ten de showbizz haar fraai ge vormde rug toe te keren. Voor het zover is, zal zij echter nog één keer bewijzen dat zij nau welijks een gelijke kent in haar genre dat swing, ballads en easy- listening-repertoire omvat. Onder het motto „Gala of the Year” be zoekt ze het Amsterdams Concert gebouw op 13 en 14 april, de Rot terdamse Doelen op 16 april en het Haags Congresgebouw op 18 en 19 april. ment uit de jaren dertig en vijftig aanslaan bij een breed publiek moeten The Tubes het hebben van prikkelende teksten, absurde sket ches en half-beledigende scènes over sextaboes, het roken en de beeldbuisvervuiling. Bepaald niet geliefd bij de oudere Amerikaanse generatie, maar een lust voor het oog. Op 23 en 24 april in het Haag se Congresgebouw en op 25 april in de Amsterdamse Jaap Edenhal. Brinsley Schwarz en Ducks De luxe. Funky, op rhythm en blues gebaseerde muziek is hun handels vaar. Na een tweetal succesvol verlopen clubtoumees zijn Gra ham Parker and the Rumour nu toe aan het grote werk. Aanbe volen. Tot slot stippen we nog even de volgende concerten aan: Commo dores (10 april, Edenhal Amster- i j De komende maanden staat de concertagenda bol van alle moge lijke activiteiten. Eersteklas amu sement valt te verwachten van de tekende ,i. Shirley Bassey wekt ook de in druk haar persoonlijkheid te heb ben ingeleverd onder de zware last van het succes en de druk van de „showbizz”. Maar haar verschij- Manhattan Transfer dat ons land maar voor een enkele show aan doet, en de shockerende rockgroep The Tubes, die ditmaal langer in ons land zal verblijven dan in november van het afgelopen jaar toen hun debuut allewege opzien baarde. In tegenstelling tot de vlekkeloze en geoliede dans- en verkleedpartijen van de kennelijk onvermoeibare Manhattan Trans fer die dank zij hun prima paro dieën en kopiën van het amu'se- dam), Joan Armatrading (17 april, Carré Amsterdam), Queen (19 en 20 april, Ahoy Rotterdam), Foreig ner (24 april, Circustheater Sche- veningen), Frankie Miller (27 april Doelen Rotterdam), Les Compag nons de Chanson (27 april, Theater Gooiland Hilversum) en Lionel Hampton (28 april, Concertge bouw Haarlem). Over laatstge noemden een volgende maal uit voeriger informatie. Al eerder maakten we melding van concerten van Jim Capaldi en de Engelse techno-rockformatie City Boy (respectievelijk 27 en 29 maart in Paradiso) en het Festival of Country Music op 28 maart in de Rotterdamse Ahoyhal. Verder worden verwacht Chick Corea, die een 13-man sterke jazzrockforma- tie meeneemt (1 april in het Haag se Congresgebouw), de Ierse gita rist Rory Gallagher in hetzelfde gebouw op de vierde april en een kleine tournee van het Britse ta lent Graham Parker. Twee jaar geleden begon deze kleine Engelsman als zanger-com- ponist bij een groepje, dat was samengesteld uit de resten van eens glorierijke pubrockbands als Iedereen heeft het bij tijd en wijle, nietwaar? Mensen als Frank Sinatra, Bing Crosby, Sammy Da vis jr. en Peggy Lee hebben een geweldige aantrekkingskracht, maar stoten tegelijkertijd door hun zelfingenomen persoonlijk heid en de hele rimram die per definitie een ster lijkt te moeten omgeven af. Je kunt iemand nu eenmaal niet los zien van zijn ach tergrond en het milieu waaruit hij of zij is voortgekomen, maar on danks het sterke contrast dat aan leiding geeft tot het tweeslachtige gevoel tegenover de betreffénde artiest(e), staat diens podiumpres- tatie op zichzelf. ti wij op ctie van „Televisie maken blijft

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 35