Evenwichtige jubileumexpositie in de Vleeshal De Groep brengt actualiteit met legio verrassingen n Commedia dell’arte En toch vrij kunnen opnemen. Met de nieuwe ABN Kapitaalmarkt-spaarrekening. De hoge rente maken van de kapitaalmarkt. iil'ommerciële opzet met rijp en groen talent slaat aan in Nederland dij r Expositie rond „Het vaderlands gevoel in Rijksmuseum” sjonge acteurs watervlug èatro a l'Avogaria uit Venetië speelt ,,Zani" qENSDAG 29 MAART KUNST 19 7 8 ’n k ken atisuw Niet hautain t. kaar. De nieuwe ABN Kapitaalmarkt- Dhr./Mevr.: Adres: Tel.: Plaats: BH spaarders. U benut de hoge rente van de kapitaalmarkt. Het rendement wordt Stuur mij de informatiefolder ’’Kapitaalmarkt- spaarrekening”. 1 I I I I I I I J Heeft reeds een rekening bij de ABN: ja/neen. Zo ja, bij ABN-kantoor: In ongefrankeerde envelop zenden aan: ABN Bank, Afd. O.D. 50, Antwóordnr. 1555,1000 PA Amsterdam. ROTTERDAM. Het is een mondvol, maar we zullen er aan moeten ennen. Het ziet er namelijk naar uit dat The International Festival of juntry Music, waarvan de eerste vaderlandse editie dinsdagavond ior een zeer goed bezette Ahoyhal plaatshad, elk jaar een vervolg zal ijgen. De nieuwe ABN Kapitaalmarkt- F spaarrekening is interessant voor kritische VV7Z- spaarders. U benut de hoge rente van WII11C1L/C1 de kapitaalmarkt. Het rendement wordt maandelijks door het CBS gepubliceerd en j door de ABN met V2% verhoogd. U loopt geen koersrisico. En toch kunt u vrij over uw geld beschikken zonder opzegtermijn. U betaalt dan wel 3% opnamekosten. Het is dus belangrijk dat u uw spaargeld lang laat staan. Meer weten van de ABN Kapitaalmarkt- spaarrekening? Uw ABN-kantoor helpt I u graag verder. Ook kunt u gebruik UHkl maken van de informatiebon. I BItL "yPcr Lu vuu «Cndf ipitano, ®en. it wordt t n. (de advocatuur - het gerechtsge- JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) uren jan n C 13 CEES STRAUS riem ir Tompall Glaser innema r weken oor een In de relatie tussen Pantalone en zijn verliefde dochter ligt het volle accent op uiterst korte rijmende zinnetjes, wat zelfs gelaten publiek in de intieme barok- louwburg in Leiden van „De Komedie Trouwens, op de tentoonstelling wordt op geen enkele manier verwezen naar dat verleden en eigenlijk is dat wel zo te be treuren. De Groep heeft in de loop van haar bestaan praktisch alles aan kwaliteit wat Haarlem op schilderkunstig gebied te bieden had een kans willen geven. Om onder meer die reden is ze ook opgericht in 1952 toen de allermeeste kunstenaars het heel moeilijk hadden om aan een expositie te komen. Het was best aardig geweest Er is in deze krant uitgebreid stilgestaan bij dit jubileum, zodat het weinig zin heeft opnieuw te refereren aan het soms zeer roemruchte verleden van de vereniging. Het was vooral de Gouden Eeuw waaraan men zich wilde spiegelen. Her oïsche en tragische gebeurtenissen uit een verder verleden, zoals de slag bij Waterloo, de moord op de Gebroeders de Witt, de aanslag op Prins Willem van Oranje, het laatste gebed van Van Ol- debarnevelt waren vaak dankbare on derwerpen voor negentiende-eeuwse schilders. „Parkeer plaats 77" is de titel die Haye Gemser aan zijn olieverfschil derij meegaf dat hij in fotorealistische stijl maakte. Te zien op de 25e tentoonstelling van De Groep in de Vleeshal in Haarlem. (Tot en met 9 april, dagelijks van 10-17 uur, op de zondagen van 13-17 uur). ngen uur uur 5 uur, 0 uur. lat je niet) est. die bond hebben om dit werk voor de vuist weg te kunnen spelen. De bedoeling van deze voorstelling? Ach, ik heb jarenlang avant-gardetheater gedaan, maar de avant garde is dood, daarom ben ik op zoek gegaan naar de bron. Uit de Zani is iedere vorm van thea ter van nu voortgekomen. Ik heb er geen politieke bedoeling mee, ik weet eigenlijk niet goed wat de bedoeling van het theater nu is, misschien is het een vorm van kerk dienst, een samenkomen van mensen die zoeken naar een relatie met elkaar, naar een gemeenschappelijk begrip, hoe simpel dan ook”. In deze voorstelling, georganiseerd door het Nederlands Theater Instituut, laat dat begrip in ieder geval niets te wensen over, Italiaans hoef je er niet voor te kennen, hoewel het doorlezen van het programma vooraf aan te bevelen is. In de Haarlemse Stadsschouwburg kunt u daar donderdag avond getuige van zijn. CONRAD VAN DE WEETERING aer één v< en ook nu weer zijn het jonge acteurs re ledij en met hun typische commedia 'ell’arte maskers in volle vaart in deze ude theatervorm storten. Giovanni Poli: Oudere acteurs kunnen dit niet meer, ror dit spel moet je speels, licht en jong jn”. Dat houdt allemaal noch een definiëring noch een veroordeling in van een, toegege ven, zeer vercommercialiseerde vorm van lichte muziek met duidelijk behoudende maatschappelijke tendenzen. Country is op zich amuserende, gemakkelijk toegan kelijk vierkwartsmaats muziek, waarop het uitstekend wiegen of dansen is. De langzamere ballads beschikken bovendien over het vermogen in te spelen op gevoel, emotie en sentiment. Daarnaast mag best eens onderstreept worden dat de sterren in de country zich in de regel niet hautain opstellen en zich best de moeite willen getroosten om in de pau zes naar de foyers te komen om met hun bewonderaars van gedachten te wisselen, albums te signeren en handtekeningen' uit te delen. Het is een van de redenen van hun volkse succes. Vergeten wij een moment dat deze mu ziek de bestaande maatschappelijke rolpa tronen (de man als vrijbuiter, de vrouw als trouw huisdier, bijvoorbeeld) bevestigt, dan blijft er dus veel over dat ondanks de carnavalerie van een dergelijk circus de moeite waard is. Maar de vragen oproe pende opzet van het geheel korte hoog uit 15 a 20 minuten durende optredens vormt een belemmering om een goed beeld van een artiest te krijgen. Terwijl bij een normaal concert dan juist het essentiële breekpunt voor elke artiest optreedt overwint hij de gewenning of niet? sluit men tijdens dit festival juist de korte ken nismaking weer af. Zoiets kan vervelend zijn als je juist op één of twee namen uit het pakket bent afgekomen. Een beoorde ling van waartoe iemand werkelijk in staat is valt dan ook niet te geven. Daarom som ik maar de notities op die ik bij enkele van de artiesten heb gemaakt. Carl Perkins bijvoorbeeld, de man van Blue Suede Shoes, schuwt directheid niet en maakt uitstekend contact. Joe Ely komt over als een goed, nieuw talent, beschikt over een voortreffelijke donkere stem en een adequate honky-tonk band. De dartele Jody Miller doet menigeen glimlachen, maar maakt zich er met een al te gemakke lijke pot-pourri vanaf. Slechts haar versie van Mickey Newsberry’s American Trini ty staat op niveau. Dave and Sugar roepen vervolgens wei nig emotie op, maar voor good old Kenny Rogers komt menigeen van zijn plaats omhoog, ondanks het feit dat deze zanger- componist geen kopstem meer heeft. Aan een kritiek over Tompall Glaser, een van mijn persoonlijke favorieten, waag ik me niet. Zijn show is te weinig toegankelijk maar zijn band met onder meer Buddy Emmons op pedal steel en Reggie Young op gitaar weet van wanten, dat blijkt on der meer uit een extra jam-nummertje. De ergste kinderziekten het feit dat gekozen wordt voor een doordeweekse dag, een te lang programma en een uitlo pen daarvan zullen volgend jaar wel overwonnen zijn zo belooft Conn onder meer. We zullen zien, maar voorlopig heb ik meer op met een van zijn andere initita- tieven: in mei speelt Charley Pride in de Ahoy. Jan Adam Kruseman, J. H. Isings (ook bekend van vele schoolplaten), Simon Opzoomer, Josef Israels en Charles Ro- chussen hebben dit soort gebeurtenis sen op hun doeken vorm gegeven. Omdat bij een enquête is vastgesteld dat feiten uit de vaderlandse geschiede nis niet algemeen bekend zijn, zeker niet bij mensen jonger dan 25 jaar, heeft het Rijksmuseum veel werk ge maakt van het uitleggen van de afge- beelde historische gebeurtenissen. De schilderijen hangen in volgorde van tijd waarin de afgebeelde gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Op blokken zijn de onderdelen die aan de orde komen uitgelegd: Hoekse en Kabeljauwse twisten, de Tachtigjarige Oorlog, Wil lem de Zwijger en de schilders in de Gouden Eeuw. De ondertitel van de tentoonstelling luidt: Vergeten negen tiende-eeuwse schilderijen over onze geschiedenis. Er is een aparte ruimte ingericht voor de historische galerijen: Arti et Amici- tiae en De Vos. Ook het verschijnsel historische galerij wordt toegelicht. De expositie, die duurt tot 25 juni, wordt omlijst met gramma. een paard doormidden «laat (een verrassend moment) dat later ■veer door Zani aan elkaar genaaid wordt. duidelijk wat oudere publiek is moeilijk te geven, maar menige taxichauffeur, frittenthouder en beurtschipper is present. Nederland wordt opgestoten in de vaart der volkeren, zo beloofde Mervyn Conn, de vooruitziende Engelse promoter die in 1969 voor het eerst een dergelijke country and western-circus onder die naam en met een scala aan Amerikaanse topartiesten optrok in het immense Wembley-complex te Londen. Sinds die tijd gaat het florissant met een stijl die van een minderheidsgebeuren uit groeide tot de Middel'of the Road-muziek van deze jaren, zoals dezelfde Conn volko men terecht opmerkt in de inleiding van het programmaboek van deze feitelijk tiende aflevering van zijn rondreizende, Barnum and Bailey-achtige onderneming. De grootste successen van artiesten die de mengvorm van country-rock propage ren zoals Emmylou Harris en Linda Ron- stadt en groepen als Poco lijken weliswaar dan nu tot het verleden te horen, de in vloed van de pure country-stroming heeft zich de laatste vijf jaar eerst zeer krachtig laten gelden. Allereerst is het publiek in Nederland dat tippelt op namen als Skeet er Davis, Ronnie Milsap, Tompall Glaser en Don Williams steeds gegroeid, maar daarnaast hebben ook allerlei artiesten in het populaire vlak commercieel bewust de financieel-gunstige overstap naar een wat pseudo-country-geluid gewaagd. Voor beelden in ons land zijn onder meer Saskia en Serge en Pussycat. Niet zonder gemengde gevoelens stap je de inmense betonnen badkuip van Ahoy binnen om jezelf deelachtig te maken aan het feestgedruis, dat door de duizenden liefhebbers moeiteloos wordt gecreeërd. HAARLEM. Groepstentoonstellingen lijden vaak aan een gemeenschappelijk euvel. De goedwillende organisatoren wil len elke deelnemer en liefst zoveel mogelijk volledig aan zijn trekken la ten komen. Gevolg: de bezoeker verdrinkt in het aanbod, haalt uit die vele werken hoogstens een handvol die hij nader be kijkt en komt met verwarrende en vaak ook misplaatste ideeën over de moderne kunst thuis. De expositievereniging De Groep slaagt er elk jaar weer in een bijzon der goed afgewogen beeld van de vorderin gen van haar leden te bieden waarbij zelfs nog ruimte overblijft om een aantal nieuwkomers aan den volke te tonen. Ook dit jaar is de Groepsexpositie in ruime mate geslaagd, zoals te zien is in de Vlees hal op de Grote Markt. Daarmee wordt tevens een jubileum gevierd: het is voorde 25e keer dat De Groep een dergelijke expo sitie organiseert. uiteraard voor zover mogelijk om de exposanten van die jaren nu te tonen. Sommigen van hen nemen nu ook deel, maar te velen ontbreken helaas. De Groep kiest dus voor de actualiteit en dat levert tal van verrassingen. Er is een evenwichtig aanbod van 25 kunstenaars ieder met een drietal, soms iets meer, maar weinigen met minder die vooral hun recentste werken inzonden. Ook al omdat de expositiemogelijkheden voor Haarlem se kunstenaars in eigen gemeente uiterma te beperkt zijn is het waardevol om na te gaan welke ontwikkelingen zij doorma ken. Uiteraard is een aantal van 25 niet representatief voor het hele Haarlemse ten voorstaan op hun kennis; en met de de officier van de gewapende acht. De enigen voor wie de Zani’s een vak hebben, zijn de jonge gelieven, de enstmeisjes en de hoeren. Het stuk zoals we het te zien krijgen is liet een reproduktie van een spel zoals het I neger 1500) werd uitgevoerd. Toen urenaa„ I ,erden er alleen maar op de pleinen in de teden korte scènes gespeeld en die wer- I en dan nog hoofdzakelijk geïmprovi- J eerd Dat improviseren had onder andere ij.- A en praktische oorzaak, die acteurs kon- en namelijk niet lezen. De voorstelling 'an nu is zorgvuldig opgebouwd uit korte hebcdrijwa eènes gebaseerd op aantekeningen van oen. Daarbij moeten we vooral denken lan een vroege, dus nog primitieve vorm ran commedia dell’arte, volledig geba- eerd op gemakkelijk herkenbare situa tes. Een Zani vraagt Pantalone iets te eten en ffijgt dat niet, als hij er echter een paar Tienden bijhaalt, die Pantalone met stok ken te lijf gaan weet die niet hoe gauw hij de kippen en de worsten tevoorschijn moet - lalen. Een eenvoudige vorm van revolutie ”1 JHDEN. Dinsdagavond genoot een 'niihlioL' 'in rio intiomo hnrnk- elke dag stverwerkAi de Zani’s” door het „Teatro a l'Avoga- idere graft inig mem tu>^ uit Venetië. De première van dit n van jim ik speelde al 20 jaar geleden onder regie trant.(Ofl Giovanni Poli met studenten van zijn hèt-lk™ ^em^e voor commedia dell’arte in Ven- (HI, Wil - k voor en n die academie die zich in hun kleurige *eisgidser“ - t - de weekt kt, hangt t drukwa oor jou oi het werkelijk bonte eh vertroste spekta- I, dat de goodwill van de country wel ten ede zal komen. Rijp en groen wordt een gemengd pu ik van kenners, fans en toevallig meege ren familieleden voorgeschoteld in een pr- vlagen moordend hoog tempo, waarbij 1 Jaamai ranend genoeg de kwaliteit van de ware i te horen ^n niet lijdt onder het lopende band iet. Maar veel aanwezigen lijken nau- rirt üjks ontvankelijk te zijn voor toch dui- lijke nadelen als een hoog tempo en een itrast in kwaliteit. Velen lijken voorna- lijk de glitterende pracht van de omlijs- j en de gezellige sfeer op te zuigen. 'at dat betreft gaat de vergelijking met i circus ook al niet mank. Tussen de dissen gaat menigeen na een overvloe- gebruik van alcohol rustig onderuit, zo en dan wordt een stevig robbertje ge- chten en geven in Duitsland gelegerde -4, lerikaanse militairen zo luidruchtig van ,e|ODai aanwezigheid blijk dat je zou denken Pers ^ze er hun tijd op hebben zitten. Conn’s 1(' Ha rl H>aas en °PPersPreekstalmeester, Geor- aa’ Hamilton IV, gaat gretig in op dergelij- randgebeurtenissen en het moet ge ld. hij smeedt met dozijnen superla- ren en een vertrouwenwekkend voorko- n de familieband waarvoor dozijnen ichtwagenchauffeurs hun truckcabine i dagje in de steek hebben gelaten en ieder de vrouw op sleeptouw hebben -nomen. Een dwarsdoorsnee van het overigens I 0-22282! als je er geen woord van verstaat vermake- R r (denk aan eten) en degen die er op uit loopt -- dat de capitano Waar het hoogtepunt van de avond is toch pet vlooienlied, waarbij alle rarigen en (standen gelijkelijk ten onder gaan aan de Beuk onder het krabben en zingen van de Steeds weer herhaalde worden pigliare wangen) en matare (dooddrukken). Tot de verdere boeiende zaken behoren nog de operatie door de dottore, waarbij het knap ruw toegaat in de vrijpartij tus sen de jonge gelieven, waarbij Zani met handgebaren die niets te raden overlaten aan ons duidelijk maakt wat er precies gebeurt. Een pispot, twee honden die tegen de dottore hun achterpoot optillen, stin kende rotte vis in een sonnet verpakt en veel verwijzingen naar broek- en rok-in- houd vormen verder de ingrediënten van dit spel, dat overigens perfekt gerepeteerd is waarbij niets aan het toeval is overgela ten. Giovanni Poli: „De acteurs van nu kunnen dit niet meer improviseren, daar voor zou het nodig zijn dat ze van vader op zoon uit commedia-dell’arte-kringen voortkwamen en dan nog zouden die jon- .gelui van nu een te andere mentaliteit Vele van de thans tentoongestelde werken van schilders als W. J. Hoeven aard, Nicolaas Pieneman, Cornells en kunstenaarsleven, wel laat het een door snee zien van een vrij groot aanbod van onbetwiste kwaliteit. Wat die verrassingen betreft: ze zijn le gio. Hans Mulder bijvoorbeeld die toch al weinig exposeert, laat voor het èerst sedert lange tijd in plaats van tekeningen heel kleurige schilderijen zien. Ze hebben een sprookjesachtige ondertoon met lichte verwijzingen naar het abstract-surrealis- me van de jaren ’20 maar met een eigen tijdse conceptie opgezet. Dit abstract-sur- realisme wordt bij Mulder vermengd met een licht naief soort realisme dat aan zijn werk een ontwapenend karakter geeft, een vaak feestelijke sfeer die heel oprecht ove rkomt. Jaap Ploos van Amstel werkt nog altijd in een magnifiek monumentale stijl, los staan van allerlei modernismen en heel gevoelig voor stemmingen. Je zou zijn werk momenteel kunnen rekenen tot de neo-figuratie, maar er zitten zoveel ele menten in die zijn werk tijdloos maken dat eigenlijk iedere vorm van etiketjesplakke- rij uit den boze is. Het magisch realisme in de aquarellen van Haye Gemser krijgt in zijn olieverven plotseling meer een fotorealistisch tintje. Bij Gemser zit de waarheid altijd achter de oppervlakte verstopt, een soort van diepte werking die heel suggestief overkomt. In de olieverven is de spanning bijna direct onder het oppervlak gebracht door een zo concreet mogelijke weergave van de mate rie met elementen die net niet wezens vreemd aan doen. Ook Eric de Nie is bezig met het weerge ven van een vorm van de werkelijkheid, zoals die fotografisch is te ervaren. Zijn thematiek handelt nu over de schaduw werking: de donkere contouren van gras halmen tegen een licht vlak. De Nie be wijst in deze nieuwe fase dat fotorealisme niet noodzakelijkerwijs als een modieuze stroming in een doodlopend slop hoeft te geraken. Er is binnen De Groep een aanzienlijk aantal kunstenaars die je met „degelijk”, „solide” of „betrouwbaar” kunt omschrij ven. Ik noem bijvoorbeeld Cor en Kees Hak van wie je elke keer weer werk kunt zien dat er goed uit ziet. Of Wim Steyn die ditmaal een heerlijk portret zet naast een herfstig en koper opkleurend landschap. Ook een Poppe Damave, een Ronald Ruse- ler of een Jan Verburg gaan verder op een ingeslagen weg waarop falen niet meer mogelijk is. Er zijn op deze tentoonstelling ook jongeren van wie dat nu al met een zekere stelligheid kan worden gezegd: een Eric van Spronsen met een evenwichtige en overdachte opvatting over esthetiek of een Enno Kammeijer die heel eigenzinnig bezig is met een commentaar op de ab stracte geometrie van de jaren zestig. Samen met Jan Polak, Adine Engelman, Bert Schutter, Kees Bierman, Jules Cha- pon, Jan Hendrik van Borssum Buisman, Robert de Vries, Piet van Heerden, Frank Masion, Kees Okx, Margreet Bouwman en Marinus Fuit ruimtegebrek leidt ertoe dat ze hier niet nader besproken kunnen worden zorgen ze er voor dat er van een uitermate geslaagde tentoonsteHing spra ke is. AMSTERDAM (ANP). Met ingang van vandaag is de tentoonstelling „Het vaderlandse gevoel” in het Rijksmu- seum met ruim tachtig schilderijen en een aantal tekeningen uit de negen tiende eeuw, voor het publiek te be zichtigen. Omdat er in die periode op vele gebieden in Nederland sprake was van een zekere stilstand, er weinig gebeurde en het land er economisch ook niet te best voorstond, zochten kunstenaars uit het begin van de ne gentiende eeuw vaak naar historische onderwerpen in een poging het natio nale bewustzijn wat op te vijzelen. lijk klinkt. In de botsing tussen Zani en de apitano ontstaat er een duel op vork Country-circus roept vragen op Isof een pot tutt-frutti op het podium ndt omgekeerd en de smaak van elk [onderlijk partje vrucht wordt geconsu- perd, zo gretig reageren de country-fans Zani’s (spreek uit „zjianni”) komt van iovanni en zijn bergbewoners uit Berga- o, die in Venetië op zoek zijn naar werk, e hebben dus honger en in het stuk wordt m ook steeds weer over eten gesproken, aarnaast zien we hun botsingen met Pan- n, lone, de rijke gierigaard; met de dottore, e vertegenwoordiger van mensen die zich

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11