-Jeelden uit collectief bewustzijn zonder persoonlijke inslag Lustrumjaar voor concertreeks; vierde klavier voor Willibrord Verscheidenheid bepaalt orgelserie 0 0 Boeiende documentatie over UFO-verschijnsel DIJKSTRA LUMPEN Auto-slim... Tast niet in duister, Dijkstra geeft raad. 4 I I I 25 Fotografische precisie Fotoboek met informatie uit de ruimte rs tabernal sinds 1889 GROTE VEILING TE IJMUIDEN 'V Kom naar de showroom. III f JlONDERDAG 3 0 MAART KUNST 19 7 8 fe 1 5 ■frj k3 0 3 erkend veilingbedrijf Amstelveen, fa. M. Pijpers te Amstelveen t.o.v. gerechtsdeurwaarder F. G. J. van Deursen te Beverwijk een partij goederen publiek a contant bij opbod verkopen, waaronder oude- en antieke meubelen, w.o. secretaires, ladenkasten oor- en wangtafels diverse kleinmeubelen vitrinekasten perzi- sche tapijten comtoise-, pub- en biedemeler klokken turf- kisten wandornamenten oude koperen kannen en tinwerk oude weegschalen grammofoons bloemtafels oud porselein en beelden stilletjes petroleum hang- en tafellam pen brassero’s antieke haardstellen porte manteaux en wat verder ter tafel gebracht zal worden. Op zaterdagmiddag 1 april a.s. aanvang 14.00 uur zal in Wijkgebouw „Bethlehem”, Radarstraat 5 f ■i FM/OF1OOOO KJN (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De serie orgelbespelingen op het Willibrord-orgel in de Kathedrale Basiliek aan de Leidsevaart te Haarlem gaat elk jaar steevast op de zaterdagmiddag na Pasen van start. Die vanzelfspre kende verbondenheid van een concertreeks met een kerkelijke feest dag ligt natuurlijk voor de hand, maar bepaalt ook elk zomerseizoen de lengte van de serie. Voor dit vijfde, dus eerste lustrumjaar heeft de evenementencommissie van de stichting St. Bavo, die elk jaar volgens een ietwat gedifferentieerde formule te werk gaat, een zo groot mogelijke verscheidenheid hoog in het vaandel staan. f 1J r~ 'v' S i X (ADVERTENTIE) Pier Baton: gezond metarealisme bibliotheek PIER BATON CEES STRAUS u Met de mogelijkheid van leven op andere planeten wordt vooral in de 1 (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) A-1 V Gelegenheid tot bezichtiging der goederen vanaf 13.00 uur. COR BOÓS -w Bernard Bartelink, de vaste bespeler van het prachtige Frans getine instrument en iemand die zoals bekend mag worden verondersteld in niet onbelangrijke mate het programma helpt samenstellen, lacht HAARLEM Vorig jaar hingen om streeks deze tijd op de tentoonstelling van ie Twintig in de Vishal enkele doeken van fjotr van der Reep. Het had enkele jaren jeduurd voordat de Haarlemse schilder neer met werk naar buiten was getreden udat hij gedurende een poos voomame- Itjk in een pop art stijl had gewerkt, een periode die achteraf bezien zeer ongeluk kig was verlopen. De metamorfose van lijn stijl had niet groter gekund: Van der, leep kon vanaf dat moment als een ta- mtvolle metarealist worden beschouwd. Technisch gezien kwam zijn werk nog Voor handelaren en partikulieren bestaat de gelegenheid tot het inbrengen van goederen van 12.00 tot 13.00 uur eerste successen te exposeren heeft hij zich volop kunnen ontplooien en niet al leen op technisch gebied want ook inhou delijk heeft zijn werk aan diepte kunnen winnen. Om deze totale metamorfose te onder strepen heeft Van der Reep een nieuw pseudoniem aangenomen: in deze ontwik keling die een grens trekt tussen het kaf van vroeger en het oogstrijpe koren van nu luidt zijn schildersnaam Pier Baton. Maar wat is een naam? Het gaat immers om de kwaliteit op het doek en niet om de signe ring al wil een bekende handtekening nog wel eens de aandacht van minder goede aspecten in het bewuste werk afleiden. Baton maakt als metarealist een gezon de indruk. Hij verliest zich niet in het opeenstapelen van symbolen en tekens die alleen voor ingewijden verstaanbaar zijn. In Wezen is hij zeer toegankelijk zonder nochtans commercieel te zijn. Je hoeft voor het begrijpen van zijn werk geen woordenboek van de Oosterse wijsbegeer ten aan te schaffen en bovendien valt hij je niet lastig met zuiver persoonlijke frustra ties die op het doek breed uitgemeten zouden moeten worden. Eigenlijk kom je over de schilder Pier Baton zelf niet zoveel te weten, zo univer seel lijkt de taal te zijn die hij hanteert. Zelf heeft hij daarvoor wel een verklaring. „Ik poog los te komen van de mythische inslag die het metarealisme veelal heeft,” aldus de schilder,” ik wil de zaken dichtbij huis houden. Je vindt in dit werk geen verwijzingen naar cultuursymboliek. Ik zoek naar raakvlakken met een collectief bewustzijn. De gegevens die iedereen dus gemeenschappelijk in zijn bewustzijn heeft. Ik wil niet vanuit mijn eigen bele veniswereld werken, maar de zaken te laten doorkomen vanuit een collectief be lang.” Pier Baton poneert in zijn werk ook duidelijk geen stelligheden. Hij is beïnvloed geweest door de esoteri sche wijsbegeerte, las het beroemde boek van Blavatsky „Isis ontsluierd”, maar was ook in staat om te relativeren en zag in dat geen enkele waarheid de enige echte is. „Ik wil geen absolute waarheden stellen, maar wel de aanleiding ertoe aanreiken.” Om dat te illustreren geeft hij het voorbeeld van de zon. „Je weet dat hij er is en je kan er zelfs in kijken, maar je kunt ’m in wezen niet zien. Dat lukt je pas met een zonnebril die de voor jou slechte aspecten van het licht er uit filtert. Nu, als schilder poog ik zo’n zonnebril te maken. Je kunt het zien als een soort derde oog waarmee je werke lijk kunt kijken”. Let op het A-1 embleem. Dan wéét u dat u goed zit met uw gebruikte auto! A-1 voor onbekommerd rijgenot. Alle merken, grondig nagezien, van binnen en van buiten. Bij uw Ford-dealer. Weesauto-slim Bernard Bartelink kan tijdens dit eerste lustrumjaar niet alleen veel verwachten van deze gevarieerde reeks bespelingen, maar hij verkeert ook in de zekerheid dat na afloop daarvan het laatste concert is op 23 september de feestelijke inge bruikneming van het nieuw toegevoegde vierde klavier zal plaatshebben op zondag 1 oktober (15 uur). Een bekroning voor het harde werk van de Stichting Willibrord- orgel, die het benodigde geld daarvoor vrijwel heeft bijeengebracht. Bartelink: „Het blijft natuurlijk een zeer romantisch instrument; je zou hoogstens kunnen zeggen dat de klassieke literatuur er iets minder moeilijk op te spelen zal zijn, maar de intonatie van het geheel blijft binnen de sfeer. Het is een verrijking, die enkel in het prestantenkarakter tot uiting zal komen”. Het belooft dus voor de evenementen commissie een feestelijk jaar te worden, met in 1979 het tweede César Franck Con cours in het zicht. Blijven er dan nog wensen over? Bartelink: „Wensen blijven er altijd, ja. Wat het orgel beteft hopen we in de toekomst nog eens toe te komen aan een verbetering van het front en het plaat sen van een 32-voets contra-fagot, maar het zal moeilijk aan te geven zijn, wanneer zoiets verwezenlijkt kan worden. Wat be treft de concerten wordt er gedacht aan de opzet van een anders geaarde, korte win- terserie, waarbij een bepaalde componist of een bepaald project wat duidelijker gestalte zou kunnen krijgen”. Tekeningen en schilderijen van Pier Ba ton zijn 'nog tot morgen te zien bij Kunst- zalen Heerkens Thijssen op het Houtplein in Haarlem. Vanaf zaterdag 1 april tot en met zondag 9 april houdt hij open huis in de Elsa Brandströmstraat 96 in Haarlem- Schalkwijk waar men tussen 13-20 uur terecht kan om het werk te zien en om met de schilder van gedachten te wisselen. werker Jaap Stork, Willem Vonk en Albert de Klerk op rij zelfs een onvervalst Haar lems tintje, in de overweging dat dat aan het begin van het geheel een gunstig effect op de publieke belangstelling zal hebben. Tot slot kan worden vermeld dat Neder landse componisten ook dit jaar behoor lijk aan bod zullen komen. j5- „Het ver geefse offer” is een van de re cente olieverf schilderijen die Pier Baton mo menteel laat zien bij Kunst- zalen Heerkens Thijssen in Haarlem. Dat het nu rustig is aan het UFO- front wil niet zeggen dat iedereen er van over tuigd is dat ze niet bestaan. Integen deel, met name de Amerikaanse rege ring houdt er ernstig rekening mee dat op andere planeten leven bestaat. Twaalf vooraanstaande wetenschap pers kregen de opdracht een onder zoekprogramma op te zetten dat een antwoord moet geven op de vraag of er buitenaards leven is. Leider van dit project, dr. John Bil lingham, meent dat andere planeten al contact met elkaar onderhouden. Zijn wens is dat ook de aarde aan die inter stellaire verbindingen deelneemt. Nog optimistischer is prof. dr. Richard Yin- ger in Florida, die al lezingen houdt over de wijze waarop we de buite naardse culturen moeten benaderen. Volgens Vinger mogen we niet vreemd opkijken als we de komende jaren be zoek krijgen van bewoners van andere planeten. In wetenschappelijke kringen over de hele wereld groeit de belangstelling de vormgeving van de lampen sterk bij aan de stijl van uw interieur. De Dijkstra licht- Hagelingerweg 28-32 Santpoort. Tel. 023-376943 1i Een jaar later blijkt Pjotr van der Reep ie eertijds gestelde verwachtingen volle- iig te kunnen inlossen. Zo zelfs dat er gerust sprake mag zijn van een tweede gedaanteverwisseling. In alle rust en niet y geforceerd door de dwang om snel na de groen, kortom Baton doet er alles aan om niet „eng” over te komen. Wie voor deze fotografische precisie kiest kan zich technisch weinig fouten permitteren. Baton werkt vanuit een heel veilige stelling: wat niet kan zal hij ook niet proberen. Soms geeft dat een beetje sta tisch effect aan zijn werk omdat in bepaal de gevallten te duidelijk zichtbaar is wat hij eventueel niet zou kunnen maken. Toch lijkt me dat niet onoverkomelijk: juist zijn tekeningen vormen een gebied dat als het ware als- een proefveld kan fungeren en waar in wezen niet zo heel erg veel ver keerd kan gaan. Met een fotografische precisie schildert en tekent sinds kort Baton die reali teit. Een werkelijkheid die voor de kijker achter de realiteit van het alledaagse ligt, een realiteit die tevens een verdieping geeft aan het aardse leven, zonder dat de schilder zich daarvan losmaakt. De afkeer ten aanzien van dit ondermaanse bestaan, de vlucht in een onwezenlijke voorstelling van een buitenaards bestaan zoals dat zo vaak in het metarealistische wereldje wordt voorgestaan, is bij Baton niet aan wezig. Zijn vrouwetorso’s zien er smake lijk uit en door het consequent doorge werkte realisme bijna uitnodigend tast baar. De natuur is vrijwel steeds aanwezig in de vorm van een fraaie bloem of sappig adviseurs weten hier alles van en helpen u graag bij uw keuze. Hun jarenlange ervaring en onze enorme keuze De juiste verlichting kiezen is een belangrijke zaak. Licht voor lezen of werken stelt andere eisen dan sfeer verlichting. Bovendien draagt - garanderen u een advies dat met uw wensen en budget overeenkomt. Vrijblijvend. Kom gerust eens langs. Amsterdam - Weteringschans 84a - tel. (020)263510 Den Haag - Stationsweg 102 - tel. (070) 882478 Heemstede - Cruquiusweg 37 - tel. (023) 289980 Dagelijks,ook 's zaterdags geopend van 9 -17.30 uur. ml te kort, maar bij tentoonstellingen als He van de Twintig waaraan immers veel fge debutanten deelnemen wordt zo iets «et de mantel der liefde bedekt. dat betreft kan Bartelink het zich niet beter wensen. „Op zich kan ik zeer tevreden zijn met het werkklimaat hier in de Kathedrale Basiliek te Haarlem. Ik voel me er zelf zeer thuis. Dat hangt samen met de fijne combi natie van een goed orgel als het Willibrord en een kerkgebouw dat ruimte en een eigen sfeer suggereert. Inderdaad ja, in die zin is het een unieke situatie”. De orgelserie in de Kathedrale Basiliek Sint Bavo kan dus een eigen functie met recht onderstrepen. Enerzijds is het karak ter van het instrument afwijkend van wat in Nederland gebruikelijk is, waar de or gelbouw zich voornamelijk oriënteert op Duitsland en Scandinavië. Anderzijds komt het Franse karakter van het Willi brord in de fijne akoestiek van de basiliek goed tot zijn recht. De serie laat dit jaar een viertal debutan ten horen, waarbij Bernard Bartelink aan tekent dat zij op een tweetal punten zijn geselecteerd, te weten affiniteit met de Franse orgelliteratuur en niveau. Zo maakt Wouter Blacquière, die in het verle den onder meer deelnam aan het improvi satieconcours van Bolsward en het eerste César Franck Concours, op 26 augustus zijn debuut. Over eenzelfde gerichtheid op de Franse literatuur kunnen ook Henk Klop (27 mei), Flip .-Veld mans (3 juni) en Johan van Dommele (10 juni) bogen. Minder dan vorig jaar vooral het geval was, zullen buitenlandse organisten dit seizoen acte de presence geven. Slechts de Westduitser Hans Dieter Möller met een programma dat Liszt, Widor, Slavicky en Möller omvat op 22 juli en de Pool Jerzy Rosinsky een week later, zullen van zich laten horen. Het accent ligt dus duidelijk op de Nederlandse inbreng. De start krijgt met Barnard Bartelink (zaterdagmiddag het instrument heeft opgeleverd, aanstaande), Dirk Out, onze muziekmede- Tuinmeubelen kiezen op onze perma nente show. Da s nu al van de zomer genieten U vindt er alle bekende mer ken Maar ook het komplete toebeho ren Zoals fraaie kussens, parasols, tuintafelkleden Eigenlijk alles voor uw tuinkomfort U bent van harte welkom' Deze en vele honderden lampen. Van verfijnd klassiek tot uiterst modern. Zorgvuldig vervaardigd van de beste materialen. Te zien bij Dijkstra. (ADVERTENTIE) voor vliegende objecten (ufologie) of wel UFO’s nog steeds. Over het alge meen wordt aangenomen en noodzake lijk geacht dat de „intelligenties” die de UFO’s besturen ons technisch gezien ver vooruit zijn. Het wordt bijvoor beeld volslagen onmogelijk geacht dat de vliegende schotels worden aange dreven door motoren die op aarde zou den zijn te ontwikkelen. Ze bewegen zich namelijk voort met snelheden die groter zijn dan die van het licht. Onbegrijpelijk en onvoorstelbaar. Er zijn dan ook maar weinig aardbewo ners die er in geloven. Adolf Schneider en Hubert Malthaner, auteurs van het nieuwe „UFO-Fotoboek” (Ankh-Her- mes, Deventer: ƒ37,50), hebben een boeiende documentatie opgezet over vliegende schotels. Compleet met kleu renfoto’s en tekeningen. Zelfs sceptici zullen na lezing van dit boek, met vele waarnemingen en registraties, moeite hebben te blijven volhouden dat er „niets is”. De talrijke opmerkelijke verschijnse len in vele landen waargenomen, ma ken het haast onmogelijk het bestaan van UFO’s te ontkennen. Het is aardig dat de auteurs in hun boek ook wijzen op de vervalsingen. Ze zijn verspreid door lieden die werden gebiologeerd door het fenomeen, maar zelf blijkbaar nooit iets hadden gezien. Een uitgebreide literatuurlijst maakt het de lezer mogelijk zich nog Verder in deze mysterieuze materie te verdiepen. Voor de meeste lezers zal dit boek ech ter voldoende informatie geven om voortaan het luchtruim wat aandachti ger te bestuderen. Al zal pas de landing van een vliegende schotel natuurlijk bij velen de twijfels over hun bestaan pas volledig wegnemen. beminnelijk als hij zijn licht over de opzet van het geheel laat schijnen: „De entree van deze orgelconcerten is gratis. Dat wil len we graag zo houden, ondanks het feit dat onze stichting zelf de honoraria van de organisten voor zijn rekening moet nemen”. Het Willibrord-orgel en de zaterdagmid- dagse bespelingen erop (aanvang telkens 15 uur; duur hoogstens 60 minuten) zijn ondanks deze beperkende omstandigheid in toenemende mate in trek, zowel bij de orgelliefhebbers als bij bespelers. „Hoe veel mensen je toch met zo’n programma bereikt het bezoekersaantal groeit na melijk gestaag en ligt nu boven de honderd per concert besefte ik enige tijd terug toen ik een röntgenoloog tegen het lijf liep en hij uit zichzelf over de kwaliteit van de serie begon op te geven. Dan sta je wel even te kijken, hoewel ik best weet dat er een trouwe kern van bezoekers is ont staan. Dat kan ook in Haarlem, waar er op orgelgebied zoveel te doen is, dat je zou zeggen dat er geen ruimte meer is voor andere of nieuwe activiteiten op dit ge bied. Maar het gekke is juist, dat het een het ander versterkt”. Inderdaad is het zo dat een eeuwenoude orgeltraditie in Haarlem een groot potenti eel orgelpubliek en een ruime waardering voor maar niet alleen een gunstig klimaat, ook een eigen sfeer en karakter van een orgel moeten appelleren aan het publiek. Wat Verenigde Staten in groeiende mate rekening gehouden. Het leverde ondermeer de stof op voor de succesfilm Close Encounters, waaruit hier het beeld van de landing van het UFO-moederschip. Bestaan vliegende schotels ja of nee? Deze vraag blijkt nog steeds actueel. De tijd dat we regelmatig over schotel vormige vliegende objecten horen is voorbij. Af en toe meent iemand nog wel iets te zien, maar dat gebeurt zo zelden dat er nauwelijks nog mensen in het bestaan van UFO’s geloven. Aan vankelijk werd aangenomen dat deze luchtvaartuigen van Amerikaanse of Russische makelij waren en dat ze door kernenergie, magnetische krachtvel den of ionraketten werden voortge stuwd. Later vond meer en meer het idee weerklank dat ze afkomstig moes ten zijn van andere hoog ontwikkelde planeten buiten ons zonnestelsel. Be wezen is het nooit. •s

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 25