pagina [DEE VAN „Bij de omroepen' mis Je een mei visie99 .DUBBELLEVEN” KWAM ER NIET UIT door Klaas Pieter Rieksen De Zeewolf Bang Dennie Christian Jazz-quiz sE i Andere koek 1^ Kanaalzwemmer) 7 Jl et iiTT Ü7 a- s, el □r >n id in S- in >i- u- wl. ia ie Als vrijdagavond 14 april de zevende en tevens voorlaatste aflevering van de ARA televisieserie „Dubbelleven” onder de titel „Een jongen van zestien” over et scherm is gerold heeft regisseur Samuel Meijering eindelijk kunnen laten zien lat hij in gedachte had toen hij naar de VARA stapte met het idee om rond het entrale thema „Dubbelleven” een aantal oorspronkelijk Nederlandse tv-stukken j maken. De eerste aflevering uit de serie (Prettig weekend, meneer Meijer, eschreven door Dirk Aijelt Kooiman en geregisseerd door Orlow Seunke) was en zeer goede trekpleister, maar daarna is het eigenlijk alleen maar bergafwaarts legaan, mede door het feit dat met het oorspronkelijke idee af en toe danig een bopje wérd genomen. En dat tot het ongenoegen van 'Samuel Meijering die met lijn „Een jongen van zestien" kan tonen hoe hij het zich allemaal had voorgesteld. 3 3.a. irbij ktie te :ige i 95 Edward Meeks in de Zeewolf oor oor nze ten van zijn ouders zit dan bij pa en moe thuis. Die vrienden overigens, vallen om een wat onduidelijke reden niet meer in de gratie van de ouders van de jongen en vooral zijn vader wenst niet dat hij bij hen over de vloer komt. Maar het wordt allemaal wat vervelend als de jongen, Johnny (gespeeld door Robert Meester), verliefd wordt op een vrouw (Yoka Barretty) die wat leeftijd be treft zijn moeder had kunnen zijn. Om zijn dubbelleven van thuis en bij de kennissen vol te kunnen houden schaft Johnny zich een vriendin (Renshe Schamhart) aan die hem, zo nodig, aan een alibi moet helpen. Langzaam maar zeker komt hij er echter achter dat niet alles kan wat hij in gedach ten heeft. Een heel aardig gegeven waar Samuel Meijering een aanvaardbare aflevering in het kader van zijn eigen idee van heeft gemaakt. De spanning is duidelijk aanwezig (die van Johnny en die van zijn vriendin) gebruik van twee amateurs. Hij zegt over de casting: „Normaal maakt een regisseur een lijstje van vijf namen en als de eerste kan dan neemt hij die. Zo niet, dan belt hij de tweede op. Maar ik lig altijd nachten wak ker om één goede naam te vinden en als die niet kan dan lig ik weer nachten wakker. Om Robert Meester en Renske Schamhart te pakken te krijgen heb ik een maand gedaan. Allerlei scholen afgestroopt om de juiste jongen en het juiste meisje te vinden. Ik heb ze een soort spoedcursus gegeven”. Gezegd mag worden dat Samuel Meijering het tweetal naast de bekwame beroepsac teurs en actrices onder zijn leiding voor een opvallende prestatie heeft laten zorgen. Het is dan ook niet al te veel overdreven als hij zegt: „Die rol van die jongen is zo moeilijk, dat zou een beroepsacteur niet hebben aan gekund”. (Vrijdag 14 april op Nederland 2 om 20.25 uur). rijs zal de NOS-radio op 26 mei in het avondprogramma via Hilversum 2 een uitzending verzorgen. dig. Niet dat ze voor 100 procent per fect waren, maar ze hadden tenminste iets dat me aanstond. Ik vind het niet bezwaarlijk dat er een paar afleverin gen tussen zitten die wat minder zijn, dan weet je eigenlijk van te voren al. Maar het is toch verbluffend om te zien dat schrijvers zich niet kunnen houden aan zo’n duidelijk geformu leerde opdracht. Maar ook de begelei ding in dit geval Rients Slippens, KPR) heeft zich daar niet aan gehou den. We hebben eigenlijk voorname lijk langs elkaar heen gewerkt. Ieder een probeerde voor zijn eigen standje te werken. Zo is er ook geen contact tussen de schrijvers onderling ge weest. Ze wilden wel een aflevering schrijven, maar hoe de serie er in zijn den. Het moet een gedramatiseerd verhaal worden”. Als alles meezit gaat Meijering de volgende zomer zijn rolprent draaien. Óver de Nederlandse speelfilm zegt hij: „We hebben even een explosie' gehad en daarna een zekere regel maat. Ik moet zeggen dat het er be paald niet slechter op wordt, waar mee ik nou ook niet wil zeggen dat het er beter op wordt. Ik vind het eigen lijk wat moeilijk om het over dé Ne derlandse speelfilm te hebben. Het zijn altijd weer incidenten, goede of slechte. Je hebt eigenlijk dezelfde pro blemen als bij de televisie. De angst om risico’s te nemen. Producenten zoeken houvast bij boeken die in het verleden hebben bewezen dat ze een groot publiek trokken. Je kan eigen lijk pas goed gaan werken als je een producent vindt die zich wil veroorlo ven om een paar mislukkingen te ma ken. En bij een oorspronkelijk Neder landstalig verhaal is het risico van een mislukking waarschijnlijk te groot”. omschreven moeten worden en de schrijvers zouden ieder meer dan één verhaal moeten schrijven. Op die ma nier werkt zo’n schrijver er dan ook langer aan en kan hij zich beter in het onderwerp inleven”. late feer ring totaliteit uit zou gaan zien interesseer de hen volgens mij helemaal niets”. Enkele weken geleden vergastte de TROS de kijkers op de Duitse serie „De Zeewolf” die in vier afleveringen werd uitgezonden. Het verhaal werd geleverd door Jack London, die in zijn boek ver haalt over de avonturen van journalist Humphrey van Weyden en kapitein Wolf Larsen. In verband met het uitzenden van de serie bracht Teleboek het werk van London opnieuw op de markt, zij het niet in een zogenaamde tv-uitvoering, zodat de foto’s uit de serie ditmaal ont breken. („De Zeewolf” van Jack London, Teleboek bv Amsterdam, prijs 14,90 gulden). ede een gd. ie ’P ir- ir- i n- t en Winsemius uit Leiderdorp is de Neder landse vertegenwoordiger in de interna tionale jazz quiz 1978 van de Europese Radio Unie, die vrijdag 26 mei in Parijs wordt gehouden. De Leiderdorper is als winnaar tevoorschijn gekomen uit de Nederlandse voorronden, waaraan negen Nederlandse jazzkenners hebben deelge nomen. Aan de internationale jazzquiz wordt deelgenomen door jazzkenners uit België, Denemarken, Italië, Nederland, Noorwegen, Finland en Frankrijk. De winnaar krijgt een reis aangeboden voor twee personen naar een Amerikaans jazzfestival naar keuze. Van de quiz en het aansluitende jazzconcert vanuit Pa- Ook de samenwerking tussen ener zijds de schrijvers en anderzijds de regisseurs en de acteurs liet volgens Samuel Meijering nogal te wensen over. Hij meent: „Ik denk dat je dat zeer sterk moet verbeteren wil je in de zijn hersenen aantastte gek gewor- toekomst zo’n project tot een goed einde brengen. De schrijvers werken als het ware in een soort luchtledige. Ze weten van te voren niet hoe het er allemaal uit gaat zien. Eigenlijk zou zo iemand ook het hele proces van de realisatie moeten meemaken. Dat is bij Paul (Paul Haenen, de schrijver van het stuk dat Meijering regisseer de, KPR) ook gebeurd. Nou niet dat hij bij elke opname aanwezig was, maar het is enkele malen voorgeko men dat hij tijdens het draaien nog scènes heeft geschreven”. Hoe komt een (van oorsprong) film regisseur zo plotseling op het idee om iets voor de tv te gaan doen? Samuel Meijering: „Ik had „Rufus” gemaakt en die film had vrij aardig gelopen. Ik heb daarna de gelegenheid gehad om een aantal andere speelfilms te ma ken maar dat waren allemaal projec ten die me niet bevielen. Ik vond het daarom fijn dat mijn idee van „Dub belleven” door de VARA werd geac cepteerd En dan is het natuurlijk ik minimaal twee afleveringen zou regisseren”. Wat de goede voornemens van de VARA betreft was dat ook helemaal geen probleem. Rogier Proper en Paul Haenen zouden hun tv-debuut als schrijver maken en minimaal twee afleveringen zouden worden afgele verd door een regisseur die nog nooit een tv-drama had gemaakt. Hoofd van de afdeling Drama bij de VARA Rients Slippens schreef een inleiden de tekst bij de serie die was dan ook duidelijk: „Tot voor kort vond men (jonge filmers, KPR) televisie ei genlijk iets minderwaardigs, maar te genwoordig kan men een duidelijk positief gerichte belangstelling waar nemen van jonge en talentvolle film regisseurs. De VARA beschouwt het dan ook als een goed teken en wil, waar mogelijk, jonge filmers de kans geven om zich te manifesteren en hun talenten ten goede te laten komen van het televisiedrama”. Het werden er uiteindelijk twee. De zes overige delen werden geregisseerd door VARA’s huisregisseurs als Eimert Kruidhof en Nick van den Boezem. Na het accepteren van het idee werd er een redactie van drie man gevormd, waarin ook Samuel Meije ring zitting had. Hij vertelt: „Over de schrijvers konden we het nog wel eens worden., maar toen de scripts eenmaal op tafel kwamen bleek dat de VARA er heel andere ideeën op na hield dan ik. De VARA is natuurlijk erg bang voor haar eigen identiteit die niet verloren mag gaan. Aan de ene kant is men bang om pretentieloos amusement te maken en aan de ande re kant is men bevreesd om dingen te maken die maar bij een klein publiek aanslaan”. En zo gingen de in de ogen van Samuel Meijering vaak uitsteken de verhalen ten gronde aan het dub belleven van de VARA. Het verhaal van Rogier Proper (over een journa list die zich voor zijn werk aansluit bij de BVD en dan af en toe niet meer weet dat hij als journalist zijn werk zaamheden voor de inlichtingen dienst verricht) werd overigens niet door de VARA geaccepteerd. Samuel Meijering: „De samenwer- Dennie Christian is opnieuw verkozen Eals populairste (Duitse) schlagerartiest. L Voor de derde achtereenvolgende keer t krijgt hij op het schlagerfestival in Kerkrade op 8 en 9 september uit handen van Freddy Quinn het gouden draaior- gel. Na Dennie Christian bleken Jürgen Marcus, Costa Cordalis, Roy Black, Ben ny, Freddy Breek, Chris Roberts, Freddy Quinn, Rex Gildo en Howard Carpenda le door het publiek als de belangrijkste schlagerspecialisten te zijn aangemerkt. De 33-jarige kwaliteitstechnicus Wim Zoals al eerder gezegd maakt Sa- k muel Meijering aanstaande vrijdag zijn tv-debuut als drama-regisseur. En dat is weer heel andere koek dan een speelfilm maken. Meijering meent: „Vooral de motivering van de meeste, mensen bij het maken van televisie ligt veel lager. Acteurs vin den het bijvoorbeeld al vaak helemaal niet zo interessant om in zo’n stuk te werken. Bij een speelfilm is het veel meer er op of er onder. Je nieuwste speelfilm kan ook wel je laatste zijn als er niemand naar gaat kijken. Elke drama-produktie op de tv trekt een heleboel kijkers, ook al wordt zo’n stuk in de kritieken afgemaakt. En mocht het een keer mislukken, dan krijg je vlugger de kans om het nog een keer te proberen”. „Wat men het meest bij de omroe pen mist is iemand die een duidelijke visie heeft en die verstand van zaken heeft. Zo’n Rients Slippens is een aar dige man hoor, maar hij kan bij wijze van spreken een filmcamera niet on derscheiden van een tv-camera. Hij leest een script als een stuk proza en niet als een tv-stuk. Bij dit soort din gen moet je zo deskundig zijn dat je van te voren ziet of iets goed is of niet. Een hoofd van een afdeling Drama moet stukken beoordelen en er dan verder niet meer betrokken bij zijn. Slippens heeft zich er steeds mee be moeid, kwam met ideeën aan en ver anderde woorden en zo. Maar dat moet je los kunnen laten”. Het zit Meijering ook dwars dat het jonge talent (en dat ondanks de inlei ding van Slippens) nauwelijks aan bod komt bij de tv. Hij zegt: „Ik zie het allemaal bijzonder somber in. Ik vindt het vervelend om iets van de VARA te zeggen omdat die er tenmin ste nog iets aan doen. Maar de gang van zaken zoals ik die heb ervaren is niet goed te praten. Ik denk ook niet dat ik in deze vorm nog iets met de VARA te maken zal hebben. Ik richt me nu helemaal op de nieuwe speel film”. king met de VARA is totaal stukgelo pen. Ook de mondelinge afspraak dat ik twee afleveringen zou regisseren werd later ontkend. Hun regisseurs in vaste dienst moesten tenslotte ook wat te doen hebben”. Ook wat de verhalen betreft is Sa muel Meijering van een koude kermis thuis gekomen. In het inleidende ver haaltje van Slippens staat te lezen: „Het mocht een waar gebeurd verhaal zijn of verzonnen, zij (de schrijvers, KPR) waren vrij in hun keuze, ook in het genre dat ze wilden gebruiken: sprookje, gedramatiseerde documen taire, fantastische verteling, ko medie”. Meijering zegt: Er waren betere ver halen dan nu zijn uitgezonden voorra- Zo’n twee jaar geleden kwam de in Amsterdam wonende Samuel Meije- iing op het idee om „Dubbelleven" als thema te gaan gebruiken. Samen met Paul Haenen en Rogier Proper werk- |e hij het idee uit en bood het de jARA aan. Samuel Meijering „In terste instantie was het onze bedoe- jling om een serie te maken waarbij de centrale titel „Dubbelleven” al een pepaalde spanning moest oproepen -bij de kijker. Het zou eigenlijk een serie zijn geworden met spannende 1 verhalen. Met de VARA spraken we af dat Rogier en Paul ieder minimaal één verhaal zouden schrijven en dat I Ook sommige schrijvers bleken Ichteraf duidelijk ontevreden te zijn |ver de manier waarop hun verhalen lp de tv uiteindelijk werden vertoond. ^^Man Hofman bijvoorbeeld, distanti- l^^erde zich van het tv-stuk, dat oor- pronkelijk door hem werd geschre- Ln. Verleden week werd zijn „Als je iroomt wie ben je dan” vertoond, ^^^üaarin de problematiek van een ranssexueel werd behandeld. Hof- nan schreef een verhaal over een rouw die uit het ziekenhuis komt en lan een vriendin ontmoet met een aontje, waar ze een bepaalde relatie lee heeft. De spanning wordt steeds uidelijker en op het einde blijkt pas at de vrouw die het ziekenhuis ver- et een man is die zich heeft laten pereren. De vriendin was dus zijn rouw en dat jongetje zijn zoontje. Nu reeg de kijker echter een slap ver- aaltje voorgeschoteld, waarin ook et spel en de regie (van Nick van den loezem) nou niet bepaald van grote iasse was. Een teleurgestelde Jan lofman dus en ook een teleurgestelde lamuel Meijering, die voor de zoveel- te keer een naar zijn idee uitstekend erhaal totaal verkracht op het cherm zag verschijnen. En op de ftiteling bleef maar staan: oorspron- :elijk idee Samuel Meijering. Wat is er nou eigenlijk allemaal iebeurd met dat idee van Samuel 'leijering, een jonge Nederlandse re- isseur die onder meer meewerkte an het tv-programma „Waar ge leurd” en die de speelfilm „Rufus” net in de hoofdrol Rijk de Gooijer) p zijn naam heeft staan. lamuel Meijering teleurgesteld ver houding van VARA Het medium tv heeft Samuel Meije ring nog niet voorgoed vaarwel ge zegd na deze ontmoedigende erva ring. Hij is wel met iets bezig, maar zijn nieuwe speelfilmproject, dat voorlopig als titel „Kanaalkoorts” heeft, neemt hem momenteel meer in beslag. Hij zegt daarover: „Samen met Matthijs van Heijningen en Gied Jaspers ben ik nu bezig met een film over het kanaalzwemmen in de jaren dertig. Dat was toen bijzonder popu lair. Omdat veel mensen weinig geld hadden werden er waanzinnige wed denschappen op dat zwemmen afge sloten. Er is zelfs iemand die zich doodgezwommen heeft om het maar te redden. Zo’n tien kilometer voor de Engelse kust kon hij niet meer. Een ander is door een oorontsteking die en ook de gekozen personen voor de rollen bewegen zich vaardig over het scherm. Sa muel Meijering maakte voor twee rollen In „Een jongen van zestien” vertelt schrij ver Paul Haenen het verhaal van een zes tienjarige jongen die liever bij de vrienden jammer dat je als het ware achteraf belazerd wordt. Er is tenslotte toch een heleboel tijd in gaan zitten”. De VARA maakte bij de start van de serie bekend dat er eventueel een vervolg zal worden gemaakt. De kij kers mogen nog steeds hun ideeën opsturen en als er enkele bijzitten die bruikbaar zijn wil men dat ook gaan realiseren. Samuel Meijering ziet het allemaal niet zo zitten. Hij zegt: „Met deze manier van werken lijkt het me niet verstandig om er mee door te Robert Meester en Renske Schamhart als Johnny en zijn vriendinnetje Evelien in Een jongen van zestien' uitzending 14 april, VARA-TV-dub- belleven V >7

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 25