iel Cools past bitter en mate af oet niet in gelijke )ij Verhey Feest voor Concertgebouw en -orkest Grote gelijkgerichtheid 'T en Starker 1 „Naïef” commentaar op schilderkunst s Utrechts museum met thematische presentatie Vernielde Poussin APhO op tournee naar buitenland onherstelbaar kleinkunstenaar komt met groep beter tot zijn recht Pl >R Laat de schilder het beschermen. de schoen die bij jou hoort Cultured Centrum Zandvoort toont werk Jan Graal APhO uitstekend op abonnementsconcert BAND TUSSEN BEIDE NEGENTIGJARIGE INSTELLINGEN ONVERBREKELIJK door Johan van Kempen Uw huis u een vakman waard. Onvolkomenheden Splitsing KUNST 19 7 8 APRIL 8 ATERDAG Mi est. est. /est. /est. 50, Hier, bij de dakgoot. I rage jrote -raai HAARLEM. „Op een dag reeg ik een brief uit Nederland. )at zag ik in één oogopslag”, ver- jlt de Vlaamse troubadour-zan- er Miel Cools op zijn eigen zui- ende wijze. „Ah!, aan de postze- el natuurlijk”, voelt een vlotte [aarlemmer aan. Cools knikt met en zekere deemoed: „geen post egel!” En het publiek in de afge- iden kleine zaal van het Haar- >ms Concertgebouw proest het pnieuw uit over de humor van eze jaarlijks terugkerende zui- erbuur. rir ULLA van iving Ider- den. en om- ver- lan- ime ard, PP-: >ad- wen oipe ten- ner, ubb. tooie - i Ojf mm Mi I MIEL COOLS CEES STRAUS heeft zijn Styled by Orees (AD VER TENTJE) 1 Publ ikatie van het Bedrijfschap Schildersbedrijf te Rijswijk (ZH). ai 1978. LIUR <en, hal, mer met at ruime bs hard- isten er en Ijn menselijke balladen. Maar laten we em even het verhaal doen over zijn komst aar ons land, aangetrokken door een no- igende brief van een afdeling van de lederlandse plattelandsvrouwen. Uw huis wordt bedreigd Niet alleen ramen en deuren staan bloot aan de invloed van weer en wind. Datzelfde geldt óók voor plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn. Wat dat betreft is de keus voor een wat bredere arrangering van zijn materiaal een gelukkige, want het biedt hem ener zijds de mogelijkheid een grotere variatie in klankkleur en stemming toe te passen en anderzijds nog sterker het accent te verleggen op het contact maken met het met de schilder, de échte. De vakman die het daglicht verdragen kan. En laat hem uw huis beschermen* vN Met de modernste verven en lakken, met strak vak werk. Uw huis verdient niet minder. Daarnaast worden verschillende so- lo-concerten uitgevoerd, met als solis ten de violiste Emmy Verhey, de cellist Janos Starker en de pianisten Alexis Weissenberg en Rudolf Buchbinder. Deze eerste concertreis van het Apho naar Duitsland en Oostenrijk geschiedt met steun van het ministerie van CRM. Het gezelschap wordt 24 april in Am sterdam terug verwacht. Tot de meest spontaan-naïeve schilderijen die Jan Graal in Zandvoort laat zien, behoort dit gezicht op de Vijzelgracht in Amsterdam, geschilderd vanaf de brug in de Weteringstraat. Voor zover het werk van Jan Graal, zoals hij sig neert, echt spontaan blijft, heeft het echt wel een aar dige kant. Paneeltjes met vogels, bloemen en fruit zien er beslist leuk uit. Het wordt echter anders als Graal naar de grote mees ters gaat kijken en hun werk in naïeve trant gaat verwerken. En Graal moet vaak naar die grote schil ders hebben gekeken, want werd ingezonden, gemakkelijk hebben herkend. (Tot en met 23 april, geo pend van woensdag tot en met zondag tussen 14-17 uur). BV. 02207- arbindin- y. Goed atkamer mars. Al zijn er zeker onvolkomenheden aan het Concertgebouw de nevenruimten zoals gangen en foyers zijn te klein om het bezoek in geval van maximale capaciteit te kunnen verwerken het behoort met zijn fantastische akoestiek toch tot de beste muziekzalen ter wereld. En de even be roemde Kleine Zaal, ontworpen naar het voorbeeld van Felix Meritis, is bijkans ideaal voor het ten gehore brengen van kamermuziek. Het interieur van de grote zaal is een paar maal gewijzigd van kleur en opschik, de wandelgangen zijn tamelijk ingrijpend verbouwd in 1950 naar de, niet met de bestaande omgeving harmoniërende mode van die tijd, en helaas werd de tuin (al veel eerder: in 1922) verkocht en bebouwd; maar het geheel ademt desondanks toch nog sterk de sfeer van de bouwtijd. Air-conditioning zou eigenlijk hoogno dig zijn, de in 1938 door de Amsterdamse brouwer Heineken geschonken en intus sen alweer krakende stoelen zijn aan ver vanging toe en de verdwenen gietijzeren sierhekken die in het exterieur de hoekto rens hebben bekroond, zouden moeten worden teruggebracht. Maar, zoals de hui dige Concertgebouw-directeur Jaap Be- vaert het uitdrukt: „de kosten daarvan kunnen onmogelijk uit de exploitatie komen”. Aan die exploitatie zitten overigens heel wat meer facetten dan alleen maar het dienen van het muziekbedrijf. En aan die andere kanten wordt bij het ophalen van de vele herinneringen (waarin Mengelberg uiteraard een hoofdrol speelt), ook in het laatste nummer van het door het Concert gebouw uitgegeven maandblad „Preludi um”, eveneens aandacht besteed. Het Con certgebouw werd voor van alles gebruikt :(sport, show) en ook misbruikt, zoals in de oorlogsjaren (door de nazi’s) nogal eens het geval is geweest. verkrijgbaar bij je schoenwinkelier BP IMPORT EXPORT BV. WAALWIJK TEL 04160 37921 LONDEN (Reuter). De aanbidding van het Gouden Kalf, een meesterwerk van Europese schilderkunst van de hand van de 17de-eeuwse Franse schilder Nico las Poussin, is onherstelbaar vernield. Afgelopen week was het doek in de National Gallery in Londen met een mes bewerkt. Een woordvoerder van de Natio nal Gallery heeft vrijdag meegedeeld dat er nog maar weinig van het schilderij is overgebleven. AMSTERDAM. In eerste instantie mt het wat vreemd over: onze jeugdige Mandse violiste Emmy Verhey met de -jarige Hongaarse cellist Janos Starker s solistenpaar in Brahms’ Dubbelcon- rt. Toch had het Amsterdams Philhar- misch Orkest, dat gisteravond onder iding van Anton Kersjes zijn laatste onnementsconcert van dit seizoen in Deze artiest lijkt minder gevoelig tezijn oor „over-exposure” dan andere namen ie evenzeer elk jaar hier op de agenda rijken en niet zoals hij erin slagen een •ouw publiek op de been te brengen. Al acht jaar is Miel Cools een graag pziene gast in kleinere Nederlandse thea- Maar het is duidelijk dat hij het in deze contreien naar zijn zin heeft; zeker nu hij niet langer louter solistisch optreedt en zich verzekerd heeft van de steun van een tweetal bekwame begeleiders in de per soon van Jan Theelen (Fenderpiano, pia no, banjo en accordeon) en Mitch Caanen (drums en bas). Een nieuwe programmati sche opzet onder de titel „Achter de Schel de vrijen de helden” met veel nieuwe liede ren op tekst van Ed Leeflang, Ernst van Altena, Fred Danneburg, Willem Wilmink, Bert Broes en Louis Verbeek geeft aan dat Miel Cools groei nastreeft. (ADVERTENTIE) De elfde april maar dan negentig jaar na de ingebruikneming en dat betekent dus aanstaande dinsdag, wordt een feestcon- cert gegeven door het Concertgebouwor kest onder leiding van Bernard Haitink met de sopraan Gundula Janowitsj als soliste, om zo deze negentigste verjaardag te vieren. Op een later concert in dit sei zoen komt dan nog de première van een speciaal voor dit jubileum geschreven symfonie van Peter Schat. Er is deze week tevens een fototentoon stelling in het gebouw ingericht, waarop belangrijke gebeurtenissen uit de bewo gen geschiedenis van gebouw en orkest zichtbaar zijn gemaakt. Voor alle concert bezoekers is deze expositie, die* meer dan een half jaar zal duren, gratis toeganke lijk. De hier getoonde foto’s zijn eveneens opgenomen in een ter gelegenheid van dit jubileum uitgebracht boek, dat evenals de tentoonstelling de titel draagt: „Van Dolf van Gendt naar Bernard Haitink”. Lydia Lansink en Jan Taat zijn verant woordelijk voor de begeleidende tekst, ter wijl Dick Elffers de vormgeving van het boek (evenals van de tentoonstelling) ver zorgde. Deze jubileumuitgave komt in een oplage van 10.000 stuks van de Amster damse Stadsdrukkerij en is aldaar en aan de kassa van het Concertgebouw verkrijg baar. Tot 1 mei bedraagt de prijs er van vijftien gulden, daarna zal er een rijks- daalder méér voor worden gevraagd. Wie was Dolf van Gendt, wiens naam in het kader van deze viering in één adem wordt genoemd met die van Bernard Hai tink? Van Gendt was de man die het Con certgebouw heeft ontworpen. Als architect beslist geen genie, maar wel iemand die zijn vak verstond en die in zijn opdrachten soms tot heel sfeervolle oplossingen kwam. Men denke in dit verband met name ook aan de manege bij de Vondel- kerk, waarvan het ontwerp eveneens uit Van Gendts koker komt. De nauwe samenwerking van Dolf van Gendt met de beroemde bouwmeester Dr. P. J. H. Cuypers, ontwerper van onder meer het Rijksmuseum en uit wiens visie de hele wijk Amsterdam-Zuid is voortge- komen, zal er misschien toe hebben bijge dragen dat juist Van Gendt als winnaar uit de besloten prijsvraag die in 1882 voor het Concertgebouwproject werd uitge schreven, naar voren kwam. Cuypers, die in de jury zat, zal bij de beoordeling de hand van zijn medewerker (onder andere bij het plan voor het Centraal Station) in het ontwerp dat onder het motto „Apollo” AMSTERDAM. (ANP) Het Am sterdams Philharmonisch Orkest ver trekt zondag voor een zestiendaagse concertreis naar West-Duitsland en Oostenrijk. Onder leiding van Anton Kersjes zullen in totaal twaalf concer ten worden gegeven in Wiesbaden, Neurenberg, Augsburg, München en Linz (Brucknerhaus). Dinsdagavond wordt met een feestconcert pracht verleend aan het jubilerende Amsterdamse Concertgebouw en het Concertgebouworkerst. AMSTERDAM. Dit jaar bestaat zo wel het Amsterdams Concertgebouw als het daarnaar genoemde orkest 90 jaar. Op 11 april 1888 had de massale openingsma- nifestatie plaats van het toen nog in de weilanden gelegen gebouw. Meer dan zes honderd zangers en instrumentalisten, zorgden, onder leiding van Henri Viotta, voor de inwijding van de muziektempel waarin sindsdien vrijwel alle muzikale groten der aarde hebben geconcerteerd. Als u gezamenlijk met uw buren opdracht geeft kan dat in de kosten schelen publiek. Hij komt beter tot zijn recht. Cools die altijd al meesterlijk chansons kon aankondigen en introduceren, bouwt nu presentaties op die uitgroeien tot com plete entr’acts die bol staan van zotternij en. Vooral zijn gegroeide mimisch vermo gen valt daarbij op. De grote kracht van een troubadour blijft evenwel het bieden van een lach en een traan. Van dat laatste komt het wel, maar Cools die uitbundige lachers op zijn hand heeft slaagt er niet altijd in zoet en bitter in gelijke mate af te passen. Maar qua entertainment heeft zijn opzet duidelijk gewonnen, al is het maar om het spontane drinklied De Kroeg van Gode- lieve, het schrijnende Oma, en de Twee Koningskinderen Een fijnzinnige begeleiding zoals in Het treintje van het leven en medemenselijk heid in Jan is een tijdje weggeweest maken Miel Cools tot een veelzijdig kleinkunste naar die voorlopig hier nog wel een welko me gast zal zijn. Laat hij dan zijn aansteke lijke musicerende makkers meenemen. JOHN OOMKES irote fertjes vanwege zijn warmbloedig Vlaams Dit pmperament, zijn leutige luisterliedjes evat Ste- Amsterdams Concertgebouw gaf, deze uden o.a.: ners, Verwacht wórdt dat de nieuwe aanpak het publiek meer zal aanspreken. Deze aanpak is ook flexibel, zodat gemakkelijk van tijd tot tijd van thema kan worden veranderd. De eerste ronde van de proef duurt tot januari ’79. Gekozen is voor de thema’s: functie van schilderijen in woon huizen, topstukken van de Utrechtse School, „wie verre reizen doet „van ambachtsman tot miskend genie”, en „het moraal van het verhaal”. In het Centraal Museum in Utrecht zijn achtereenvolgens de historische afdeling, de zalen voor toegepaste kunst en de schil derijenafdeling vernieuwd. De kostuumaf- deling is nu aan de beurt en voor onbepaal de tijd gesloten. werk voor een zeker ge deelte alle trekken van de spontane naïef die zich niet bekommert om stofweer- gave of perspectief. Zodat het dus kan gebeuren dat een figuur op de voorgrond even groot wordt getekend als een figuur heel in de verte. Een dergelijke schil derwijze wordt wel eens charmant genoemd, maar sinds de commerciële kunsthandel heeft uitge vonden dat de naïëven voor nog veel naïevere kopers een goed afzetterrein vor men,. is de pret er eigenlijk goed af. voegden zich harmonisch samen, ook hun artistieke aanpak was van een grote gelijk gerichtheid. In Emmy Verhey was een, door mij nog niet eerder in die maten bij haar waargenomen, innerlijk vuur ontsto ken, terwijl Janos Starker zich ditmaal van een mild-bezonken kant liet zien, zodat beide strijkers elkaar konden vinden on een tussen deze persoonlijkheden in lig gende golflengte, die nu juist ideaal bleek als uitvoeringsomstandigheid voor dit werk. Het Dubbelconcert opus 102, zoals ge woonlijk hecht van bouw, kent een voor Brahms’ doen ongewone charme, die zo door het duo Starker-Verhey op de meest subtiele en zangerige wijze werd uitgebuit. En ondanks enkele strijkerspassages in de „tutti” die nog niet „zaten”, begeleidde het APhO de soliste voortreffelijk en wist Kersjes de echte „Brahmse” geest aan het geheel te verlenen. Interessant was het om na de pauze de versie APhO-Kersjes van de Vierde Sym fonie van Bruckner te beluisteren, nu de uitvoering van afgelopen woensdag door het Concertgebouworkest onder Haitink nog vers in het geheugen lag. De finale daargelaten (die qua orkestspel noch artis tieke overtuiging helemaal uit de verf kwam), was er in deze APhO-uitvoering van de „Romantische” symfonie nog meer contrast waarneembaar in spanning en ontspanning, bij minder opgeklopte tempi dan in Haitink’s visie. Kersjes liet alle details in afgewogen orkestspel uitkomen en bouwde alle cli maxen uiterst beheerst op. En speciaal de eerste helft van deze - in deze benadering bijna zeventig minuten durende - symfonie vol prachtige koperfanfares, kende een innerlijke rust die de religieuze hartstocht die aan deze muziek ten grondslag ligt, juist zo uitstekend weergeeft. JOHAN VAN KEMPEN KM2551 De waarheid moet gezegd worden: veel huizen in Nederland staan er haveloos bij. Wonderlijke zaak. Want uw huis heeft veel geld gekost. Waarom, met permissie, laat u het dan verslonzen? Zeker, schilderen kostgeld. Maar repareren is nog altijd stukken duurder. Weet u wat? Ga ’s praten Het Concertgebouworkest heeft hier van de oprichting af (tegelijk met het gebouw, het eerste abonnementsconcert was op 3 november 1888) zijn eigen huis gehad en samen met het gebouw al vele jubilea gevierd. Een van de hoogtepunten daarbij was het veertigjarige bestaan, in 1928, waarbij Stravinski dirigeerde. Tot 1952 waren orkest en gebouw nog in één be stuurlijke organisatie verenigd. Het conflict rondom de affaire van de „deutsch-freundliche” dirigent Paul van Kempen was de aanleiding tot de splitsing in Concertgebouw NV en de Nederlandse orkeststichting tot beheer van het Concert gebouworkest. Een ontwikkeling die op den duur waarschijnlijk toch onvermijde lijk zou zijn geweest. De band tussen dit orkest en dit gebouw, die beide op hun gebied tot ’s werelds beste behoren, is ech ter onverbrekelijk. Smeuïg klinkt het: „Mijn vrouw bestierf het. bijkans toen ze de brief voorlas. De plattelandsvrouwen nodigden mij uit voor een optreden in het gemeenschapshuis. hier lachte zij landurig en vroeg: zoude ge dat wel doen?” Het is een treffend voor beeld van de wijze waarop Cools telkens weer de verhouding tussen Belgen en „Ol- landers” vermakelijk ter sprake weef te brengen. ZANDVOORT. Het ‘Cultureel Centrum in Zandvoort (Gasthuisplein 9b) beoogt met zijn exposi- tiebeleid zoveel mogelijk verschillende facetten van hedendaagse beeldende kunst te laten zien. In het kader van dit streven moe ten we de tentoonstelling zien van Jan Romein Graal uit Amsterdam, want veel meer motieven die een ex positie van zijn schilderij en rechtvaardigen kunnen moeilijk worden bedacht. Jan -Romein Graal is een naïeve schilder, een zon- dagsschilder zo men wil, die sedert tien jaar bezig is. Hij dreef oorspronkelijk een antiekwinkel en schil derde in zijn vrije tijd. Toen hij de zaak aan de kant deed, kon hij zich met alle hartstocht aan zijn hobby van het schilderen overgeven. Graal heeft zichzelf het schilderen ge leerd en hij is nog steeds bezig met het „ontdekken” van verf- en materiebehan- deling. Inhoudelijk I >ee kunstenaars hiervoor geëngageerd. >u die combinatie in de praktijk een °^S eenheid kunnen opleveren? /aste Emmy Verhey’s spel - het is wel vaker ïzegd - vertoonde de laatste jaren, tussen at oplevingen in, nogal eens de kenmer- »n van vrijblijvendheid. En Janos Star- ir heeft de image om overal in een zeer wrokken musiceertrant flink tegenaan te «an. Daardoor was de verrassing des te foter toen vrijwel onmiddellijk bleek dat eze twee musici van totaal verschillende Ihtergrond en veronderstelde geaard- KUIS Bid een gelijkgestemdheid in Brahms’ (W) etste symfonische schepping aan de slag Soed Eden, die je niet zo dikwijls tegenkomt, p 15 Niet alleen het volume, de kleur en af- r met érking van hun beider toonvorming, en. 4 grote hun invloed is overal on miskenbaar duidelijk aan wezig. Het zijn met name de Franse impressionisten die Graal aan het schilde ren hebben gezet; je waant je bij tijden in het Jeu de Paumes in Parijs, zo diep hebben Cézanne, Corot en Van Gogh hun sporen in deze schilderijtjes gedrukt. Maar ook Weissenbruch of Pieter Brueghel om nog verder terug te gaan in de historie behoren tot de geestelijke vaders van Jan Graal al heeft die hun ta lent niet overgenomen. Het zijn niet de minsten bij wie Graal heeft aangeklopt en wie in alle onbescheiden heid hoog reikt loopt de kans om diep te vallen. Dit „naïeve” commentaar op een aantal hoogtepunten in de geschiedenis van de schilderkunst valt dan ook in duigen uiteen. UTRECHT (ANP). De schilderijenaf deling van het Centraal Museum in Utrecht is verbouwd. Als proef zijn in de zalen afzonderlijke thema’s aan de orde gesteld. Niet alleen de kunsthistorische ontwikkeling was hierbij leidraad, ook is uitgegaan van de gedachte dat kunstwer ken denkbeelden weerspiegelen van meer algemeen maatschappelijke aard. De ex perimentele opzet biedt de niet-kunsthis- torisch geschoolde museumbezoekers aanknopingspunten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 9