asken virtuoos in eeuwenoude volksdanscultuur Blind John Davis beheerst het metier voortreffelijk r Graham Parker: compact en fonkelend concert Jos Hoogwout overleden Niet alledaagse werken irtistiek gerealiseerd ll i llll en Natuur belangrijk in tekeningen aquarellen van Harry Prenen r Chicago-blues en boogie-woogie op Cat-concert Bloemendaals schilder Uitzonderlijke dansbare rock van The Rumour laarten van Dreven en per Mengels krijgen acob Hartogprijzen amermuziek gedreven gebracht onder Veelo 11 KUNST 19 7 8 APRIL 1 0 A A N D A G CONRAD VAN DE WEETERING JOHAN VAN KEMPEN •1- □- ie ie m tn ir >3 dl Jverrompelende indruk bij Etorki rf- Hoge beenzwaaien komen vrijwel in alle Baskische dansen voor (Van onze kunstredactie) I e- je e, d. Joyeuze ode aan Bloemendaal T, le- JOHN OOMKES DEN HAAG. (ANP) De tekenaar laarten van Dreven uit Arnhem en de ihilder Ber Mengels uit Den Haag zijn de acob Hartogprijzen van elk duizend gul- cn toegekend. Van Dreven krijgt de on- erscheiding voor zijn aquarel „Mister paceman 2”. Mengels verwierf de uitge- proken waardering voor het beeldhouw werk „Eva”. Inhoudelijk veel belangrijken was onder eer het a capella gezongen kooraandeel, it bestond uit Vier motetten op gregori- inse thema’s van Maurice Duruflé en rie sonnetten (met heel fijne sopraanpar- ien in extreem hoge ligging) van Darius Fluitist Jan Visser en hoboïst Rob Visser op Engelse hoorn (beide instrumentalisten maken deel uit van het Concertgebouwor kest) droegen daarbij zorg voor de gave uitvoering van de solopartijen. In uitste kende verstandhouding, zowel onderling als met Lex Veelo en het orkest, vertolkten deze blazers met veel gevoel voor klank kleur hun soms zangerige en dan weer virtuoze partijen. Uit 1958 dateert deze litho „Tuin” in het raac BLOEMENDAAL. Naar vandaag be kend is gemaakt, is afgelopen vrijdag op 86-jarige leeftijd de te Bloemendaal ge vestigde schilder Jos Hoogwout overle den. Hij is vanmiddag in alle stilte ten grave gedragen op de Algemene Begraaf plaats aan de Bergweg in Bloemendaal. De blues was en is zijn belangrijkste levensvulling, al was het alleen maar om dat zijn muziek sterk auto-biografisch ma teriaal bevat, dat het meer dan waard is om te wordeti aangehoord. Ook al was de belangstelling zondagmiddag dan eigen lijk bedroevend, waar die overal elders tijdens Davis’ ditmaal twee maanden du rende Europese tournee juist opvallend groot is geweest. Maar we zullen moeten leren berusten in het feit dat de liefheb bers van blues in Nederland niet groot in getale zijn. Een foute boel niettemin, want als er een soort volksmuziek toegankelijk is, dan is het het melodieuze vooroorlogse relaas van de ellende van Amerika’s groot ste minderheid. Maar goed, dat is een aanbeveling en voor een deel wishful thinking. De wens is weer eens de vader van een opwindende gedachte. Toch maar een verslag dan. Zondagavond vormde een fonkelend en compact concert in het Haags Congresge bouw het begin van een zoveelste Neder landse toernee. Niets verwonderlijks dus, ware het niet dat dit optreden eigenlijk een nieuwe fase inluidt voor een hard werkend gezelschap, dat sinds zijn ontstaan (nu Ballads worden afgewisseld met up-tem- powerk, teggae-songs, soulshuffles, en on vervalste rockers in een sublieme dwars- doorsnee van het gehele repertoire. Maar het effekt op het publiek blijft elke keer als ik de groep zie gelijk. De frenetieke ritmes noden tot dansen en Parkers sirene-achti- ge stem tot het uit volle borst meezingen. Merkwaardig toch dat Parker and the Rumour zelfs in de stijve zaal van het Congresgebouw een ambiance weten te creëren alsof er in een kleine club wordt gemusiceerd. Bovendien zit er nog duide lijk artistieke groei in de band. Brinsley wordt nog elk half jaar beter en de aan dacht wordt veel meer dan vroeger het geval was over de leden verspreid. Beste songs, zo ze te verkiezen zijn: Back to Schooldays, Fools Gold, Watch the Moon come down (suggestief), het reggae-achti- ge Don’t ask me Questions, Heat Treat ment en The New York Shuffle. Vanavond wordt er nog geconcerteerd in De Vereeni- ging in Nijmegen. S- le (tot en met 22 april, van dinsdag tot en met zondag van 14-17 uur). CEES STRAUS o- u- m- es je- 00 >d, ir- 00 us ia- rt. :u- ia id if n- id u- •k (6 ti ll, in !U- ol. in. IT, ■o- iet ik. 50 >r- »r, v- ip 15 k- ir, •n. >n. il ie m a- id v- ig it- vallend is de hoge beenzwaai die in vrijwel alle dansen voorkomt en erg oud schijnt te zijn. Typisch zijn ook de zachtzolige schoe nen met kruisbanden, waarmee veelvuldig de pas de Basque wordt gemaakt, een pas die ook in het klassieke ballet vaak Voor komt evenals allerlei vormen van batte- rieën (het kruisen van de benen tijdens een sprong). van John Davis, die al sinds zijn vroege jeugd blind door het leven ging. Geen wonder dus dat de blues de neerslag vorm den van de doorgestane ellende. Maar daarnaast valt in de Chicago blues en boogie-woogie-stijl, waarvan Davis ook een representant is, een veel luchthartiger houding op. De reden daarvan is terug te voeren op het feit dat vele muzikanten, ook Davis, het vak leerden als barpianist. En tertainment en de wil te vermaken was een levensvoorwaarde om het in die branche te kunnen volhouden. Blind John, een grote man, slecht ter been, maar achter de piano een gigant met een aangeboren charme, weet hoe te ver maken. Hij beheerst het métier voortreffe lijk en is daar trots op. Ballads worden dan ook afgewisseld met instrumentals, die luchtiger zijn van toon en opgebouwd rond enkele eenvoudige meestal in majeur ge toonzette gegevens. Zijn stijl is decoratief en melodieus. Zijn aanslag, zwaar en vol van onderhand, vertoont de tekenen van een autodidact, ook al zegt hij veel lessen op een muziekschool te hebben gevolgd. In twee levendige sets weet Davis zijn publiek van het begin tot het eind te boei en, vooral dankzij de ongedwongen wijze van musiceren. Vooral het Everyday I ha ve the Blues met vreemd-gebroken accoor- den, Davenports Cow Cow Blues, How Long Blues en Bye Bye Baby maken van het eerste gedeelte een sfeervolle veertig minuten. De tweede set bevat minder oor spronkelijk materiaal, hoewel After Hours en C. C. Rider met een zelfde intensiteit worden gebracht als eerder Almost Lost my Mind. Maar het zou leuk zijn deze „vader der blues-pianisten” (zoals Willie Mabon hem noemt) eens met zijn band stukken als Kansas City, Summertime en When Things go wrong te horen brengen. Desgevraagd zegt Davis echter liever het zekere voor het onzekere te nemen en zijn band thuis te laten. „Als ik dat zou doen, had ik meer voor een concert dan tijdens een optreden te regelen. Zeven man in de hand houden eist heel wat”. JOHN OOMKES van Harry Prenen die thans ten toon wordt gesteld De door deze suggestief-beweeglijke jon- 1 dirigent met smaak samengestelde Sui- uit de ballet-opera „Les Fêtes Véni- >nnes”, uitgevoerd door koor en orkest i met solistische medewerking van enke niet met name genoemde zangers uit het >or, werd in heel frisse tempi en met veel 'ertuiging gebracht. Op enkele oplevin- ■n na, biedt dit divertissement uit vroeg Ide eeuwse hofkringen, de luisteraar m vandaag overigens qua artistieke bele- ng weinig soelaas. iet enthousiasme van die kleine schare langstellenden was er echter niet min- r om. En over de uitvoeringskwaliteit n het gebodene viel ook niet te klagen, tegendeel. En dat is eigenlijk ook van- Ifsprekend, want de concerterende en ables hebben natuurlijk een naam op te luderi en het lijkt óók alsof Lex Veelo seds meer bedreven en gemotiveerd akt in zijn directie-activiteiten. Zijn rea- aties van alle, bepaald niet alledaagse >rken wezen in elk geval op knap vak- erk en artistiek inzicht. DEN HAAG. Graham Parker and the ruim twee jaar geleden) tot de grote belof tes van het betere clubcircuit werd gere kend. En het lijkt er op dat het talent tot zijn volle ontplooing kan komen nu de groep toe is aan het grotere werk en de verdienste van het collectief definitief is erkend. Medio mei vormen Graham Par ker and the Rumour een van de attracties op het Pinkpop-festival. Zondagavond bleek weer eens dat er eigenlijk drie redenen zijn aan te voeren voor het succes van de groep: het gevari eerde muzikale idioom, de eerlijke presen tatie en het professionalisme. Wat het eer ste betreft, herbergen Parkers composities zowel de rhythm and blues-inbreng van de Engelse pubrock (1973/1974) als de swin- Rumour; prent die naam goed in het hoofd, als er tenminste nog geen lichtje is opgegaan. Waarom? Ach, ik zou misschien wel een dozijn redenen kunnen aanvoeren, een muzikale analyse zwart op wit kun nen zetten, al mijn overtuigingskracht in luttele regels kunnen samenballen, maar dat is niet essentieel. Het belangrijkste is dat de lezer(es) zelf eens een van de drie tot dusver verschenen langspeelplaten van Graham Parker and the Rumour op de draaitafel legt, probeert te analyseren uit welke stijlen Parkers muziek is opge bouwd, zo mogelijk eens live getuige kan zijn vari de potentie van een van de beste rockformaties van het ogenblik en aldus zes toegewijde musici op hun waarde leert gende zwarte soul van het Tamla-Motown- schatten. label van de jaren zestig. Het lijkt in dit verband zinnig nog eens te onderstrepen dat drie leden van The Rumour deel uit maakten van toonaangevende pubrock- groepen: gitarist Martin Belmont was ac tief in Ducks Deluxe, gitarist Brinsley Schwarz gaf zijn naam aan een andere belangwekkende club, waarin ook orga nist Bob Andrews speelde (alsmede de huidige producer Nick Lowe, die gister avond zich ophield tussen de coulissen en anno 1978 ook anderszins opzien baart). Samen met drummer Stephen Goulding en bassist Andrew Bodnar kiezen ze keer op keer weer voor een opzet die weinig ruimte laat voor egocentrisch solowerk, gewauwel onder het mom van presentatie en goedkope trucages. Nee, met Graham Parker voorop als een klein bedrijvig baasje met een enorme strot, heeft the Rumour zich ontwikkeld tot een van de meest directe acts. Eerlijke, uitzonderlijke dansbare rockmuziek gevat in een uur durend, professioneel gebracht program ma vol afwisseling. Een voorbeeld van hoe het moet. Gelukkig wordt er een afgemeten en niet een te overvloedig gebruik gemaakt van de vier ingehuurde blazers (onder wie trom bonist Chris Gower van Jess Roden en trompettist Dick Hanson). Vooral in de chorussen wil de toch zo duidelijk door zichtige Parker-structuur wel eens hele maal vollopen, waardoor de vocalen aan verstaanbaarheid verliezen en het toetsen- werk van Andrews in de mêlee verdwijnt. [u gaat dat wat beter, er zijn ongeveer ■e en een half miljoen Basken en daar- i spreken er nog 600.000 hun eigen taal. doen gezamenlijk hun best om de taal de cultuur van hun land in ere te stellen en het enthousiasme, waarmee gebeurt vormt één van de belangrijk- elementen van Etorki. Daarbij worden iter niet alleen eigen cultuurelementen toesterd, maar ook veel vreemde invloe- 1. De zangcultuur van de groep is zeer )g ontwikkeld. Er is steeds een grote •monie tussen alle stemmen, waarbij ns een enkele sopraan of een bas met i eigen inzet een totale verandering in ontwikkelingslijn creëert. Ook blijken mmende of zoemende stemgroepen >r een interessante kleurvorming te men zorgen, maar dat wisten we eigen- al van het Don Kozakken-koor. Philip- Oyhamburu vertelde meteen na afloop k dat de koorcultuur zich in het Basken- id pas, goed is gaan ontwikkelen na een soek in 1924 van de Don Kozakken daar. leel anders is dat met de dans. De loeden daarop zijn veel ouder. Erg op- Jos Hoogwout is tot aan zijn dood actief met de beeldende kunst bezig geweest. Nog eind vorig jaar had hij een expositie van oude en recente olieverven en aquarel len in de bovenzaal van De Waag in Haar lem. Het was een expositie die onder auspi ciën stond van het schilderkundig genoot schap Kunst Zij Ons Doel waarvan Jos Hoogwout sedert 1944 lid was Hij heeft gedurende 15 jaar verschillende functies in het bestuur van KZOD vervuld, onder meer als tweede voorzitter, secretaris en zaalcommissaris. Hoogwout werd op 8 september 1892 in Amsterdam geboren. Hij heeft daar, in Haarlem en later voor een lange tijd in Bloemendaal gewoond. Hij studeerde aan de Rijksacademie in de hoofdstad onder de professoren Jurres en Bronner en kwam in Haarlem bij de legendarische schilder H. F. Boot. In 1921 werd hij leraar tekenen en boetseren aan de LTS in Haarlem. Qua stijl kan het werk van Hoogwout ingedeeld worden bij het realisme. Het weergeven van de waarneming zonder een commentaar op de werkelijkheid was zijn streven. Landschappen en stadsgezichten komen veelvuldig voor in zijn werk dat hij op vele plaatsen in ons land heeft geëxpo seerd. Een mozaïek van zijn hand is te zien in de Raiffeisenbank op Terschelling. HAARLEM. In het begin van de «stelling van Etorki zaterdagavond in Concertgebouw, kwamen de daarin tsende Basken over als een nogal stug, t erg vrolijk volkje, maar in de loop van spel bleek dit een vergissing te zijn, teen rijkdom aan passen, beelden, mu lle variatie en vooral koorzangkultuur gde de groep voor een sprankelende ind. Etorki betekent „atavisme", dit wil gen een opleving van weggezakte erfe- e eigenschappen. Onder leiding van lippe Oyhamburu is de groep dan ook 4 jaar bezig oude cultuurelementen uit Baskenland uit allerlei dorpen bijeen ■oeken en op te poetsen. Dat daarbij de larden en dolken nogal eens te pas nen zal niemand verbazen, de Basken iben zich door de eeuwen heen niet >en tegen Fransen en Spanjaarden moe- verdedigen, maar hadden ook voortdu- d ruzie onder elkaar. In de expressionisti sche stijl moet Prenen duidelijk minder goed thuis zijn, wat al te vaak blijft hij zoeken naar een regelmatige schikking van vormen en vlakken die te simpel aandoet Misschien zijn deze teke ningen ook wat te ge makzuchtig tot stand ge komen. Het uiteindelijke resultaat ziet er tamelijk decoratief uit, maar dan kan ook een verdienste zijn HAARLEM. Nog even en Blind John Davis bereikt de pensioengerechtigde leeftijd, het algemeen ingeburgerde mo ment waarop het je vergund is om je levensavond te besteden aan hobbyisme. Niemand zou er van opkijken als hij dan wat gas zou terugnemen. Maar deze blin de, witgekroesde bluespianist uit Chica go, die zondagmiddag onder auspiciën van stichting Cat Jazz Haarlem zijn enige Nederlandse optreden gaf in de Haarlemse Jazz Club, zou niet weten waartegen hij zijn huidige werkzaamhe den zou moeten inruilen. net een bundel zonne stralen op het mos staat, het immer fascinerende Elswout dat vooral in een romantisch kader wordt neergezet, een oude boer derij tussen het loof die van geen wijken voor de moderne tijd weet, dat zijn zijn onderwerpen die hij uitputtend heeft opge tekend. Stemmingen zijn be langrijk voor deze teke naar, hij uit zich daarov er in een heel dichterlijke stijl. Prenen maakt vaak tekeningen van een sfeer, een gevoel van betrok kenheid met het hem om ringende. De landschap pen krijgen een tijdloos karakter, ze lijken van al le tijden te zijn. Het is een willen bewaren, het be houden van wat nog mooi is in zijn gemeente en daaromheen. Het zijn eigenlijk alleen de huizen die een zekere mate van vergankelijkheid laten zien. Prenen geeft ze de „ziel” mee van oude, ver moeide mensen die zich voortstrompelen op weg naar het einde. De natuur blijft voor Harry Prenen steeds zijn voornaamste uitgangs punt. Een pad met bo men, een plaatsje middenin het bos waar Hoewel Prenen Haar lemmer is, lijkt hij onaf scheidelijk verbonden met Bloemendaal, iiij moet er ieder plekje van kennen. Eenmaal buiten in de natuur is Prenen het type van de kunste naar die je een vierkante meter kunt geven en die daar dan ook een beeld van weet te scheppen. Zijn techniek is beurte lings impressionistisch of expressionistisch, het handschrift blijft pittig en de notities geven een raak getypeerde indruk weer. De prijzen worden zaterdag uitgereikt ij de opening van de voorjaarstentoon- telling van het schilderkundig genoot- chap Pulchri Studio in Den Haag. Van de 10 leden stuurden er 104 werk van schil- erkunst, grafische kunst of beeldhouw- unst in. De jury voor de Jacob Hartog- >rijzen werd gevormd door Theo Bitter, i-dith Imkamp, Jurjen de Haan, Jan van ieel en Frank Letterie. Zij constateerde *ok, dat steeds meer kunstenaars zich van- •it hun oorspronkelijke discipline op het iredere vlak van de beeldende kunsten laan bewegen. De tekenaar gaat bijvoor- >eeld schilderen en de schilder gaat beeld- flAARLEM. Stonden er te weinig tpulaire componistennamen op het pro- [imma, of waren de solisten of dirigent jx'Veelo toch nog te weinig bekend of liefd om publiek te trekken? Dat is een aag die onwillekeurig opkwam, toen bij tt concert dat het Nederlands Kamer- ■>or en het Amsterdams Kamerorkest mdagavond in het Haarlems Concertge- ruw gaven, het aantal bezoekers nauwe- jks het dubbele telde van het aantal (voerende musici. Opvallend was voor de pauze een zwaarddans van de mannen, waarbij de hoofdman op een tableautje ging staan, gevormd door vier zwaarden met de uit einden liggend op de schouders van vier mannen. Na de pauze leken ook de vrou wen goed met de dolken overweg te kun nen. Nog opvallender was een solo van een man op een kist die gedragen wordt door zes anderen. Virtuoos is Re dans met het glas waar de danser op allerlei manieren met zijn voeten omheen draait, op of af 'springt en dat alles in edele concurrentie met d-rie andere dansers. Rest me nog het noemen van twee interessante muziekin strumenten. Eerst de txalaparta (zeg tsja- laparta) twee balken die aan de uiteinden op leren riemen steunen en waar twee spelers met ronde stokken ritmes op slaan (vroeger om berichten van het ene naar het andere dorp te sturen). Dan is er nog de Txistu (zeg tsjistoe) een fluit met slechts drie gaten waarop met één hand gespeeld wordt, terwijl met de andere hand een trommel wordt beslagen. Er is in Basken land in een grot een dergelijke fluit gevon den (van vogelbeen) die 35 duizend jaar oud is, waarmee deze txistu vermoedelijk het oudst bekende instrument is. Er wérd door twee muzikanten virtuoos op getwin- keleerd. Etorki was voor het eerst in ons land in 1955 en werd toen jubelend ontvan gen, het is te hopen dat we op hun volgen de optreden niet weer 23 jaar hoeven te wachten, want ook nu weer maakte de groep een overrompelende indruk. De leden van het Amsterdams Kameror kest toonden op dit concert een soortgelij ke discipline als hun vocale collega’s en zorgden voor zeer vitaal spel, innerlijk sterk van spanning, in de Sinfonietta opus 52 van Albert Roussel. En ook de begelei dingen van dit (strijk-)orkest in Honeg ger’s Concerto da camera, waarin een wat éénkleurig openingsdeel en een lichtvoeti ge finale een heel sfeervol, elegisch geaard Andante omsluiten, voldeed aan zeer hoge eisen. Het zou te ver gaan om in dit bestek de omstandigheden waaronder de negerbe- volking in de grote steden in het noorden van de Verenigde Staten moest leven, uit puttend te behandelen of tegen die achter grond Davis’ leven uiteen te zetten. Maar de crisisjaren lieten zich natuurlijk het ergst voelen bij de armsten en vooral de woonomstandigheden waren godsgruwe- lijk. Het kwam niet zelden voor in Chica go’s Southside dat kinderrijke families ap partementen moesten delen en elkaar op afgesproken tijden kwamen afwisselen. Een ware voedingsbodem voor ziekten, prostitutie, drankmisbruik en georgani seerde misdaad. De opzij hoog opgehouden armen met knippende vingers verwijzen misschien nog naar de Spaanse dans, maar verder kan men de gedachte daaraan beter verge ten. Wel heb ik zowel passen uit Franse en Italiaanse renaissance-dansen herkend als bewegingen die typisch zijn voor de barok- dans. De invloed tussen Baskische dansen en de toneeldans tijdens Lodewi.ik XIV schijnt wederzijds geweest te zijn. Een beroemde balletmeester en schrijver uit de 18e eeuw, J. G. Noverre wilde dan ook dat alle passen van de Baskische dans aan de Parijse opera zouden worden ingevoerd, terwijl meq in Baskenland ook zodanig onder de indruk van een groepje bezoe kende hofdansers kwam dat men met liefde allerlei passen daarvan overnam. BLOEMENDAAL. Harry Prenen heeft Bloemendaal zijn grote liefde verklaard. Hij ge tuigt ervan in tientallen tekeningen en aquarel len, etsen en litho’s die momenteel te zien zijn in het souterrain van het gemeentehuis van Bloe mendaal (Bloemendaal- seweg 158 in Overveen). Het is geen onbekend ter rein daar voor hem: als voorzitter van het Comi té Tentoonstellingen Bloemendaal heeft hij in die koelstatige beneden zaal regelmatig de Bloe mendalers met (hoofdza kelijk) figuratieve kunst geconfronteerd. Ziedaar de, wat we tegenwoordig met maatschappelijke „setting” aanduiden Vooral het meer im pressionistisch getinte werk van Prenen maakt een joyeuze indruk. Met weinig middelen, een paar lijnen die vlug wor den neergezet eigenlijk, weet hij een stemmings vol beeld neer te. zetten dat in veel gevallen heel karakteristiek is. Erg aardig zijn bijvoorbeeld de strandgezichten die vlot zijn opgezet maar waaraan toch niets meer hoeft te worden toege voegd. Milhaud, waarbij ook bleek dat Veelo het Nederlands Kamerkoor tot zeer expres- sief-genuanceerde samenzang kan bewegen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 11