ccent op volkskunst; meer evenementen in Haarlem en omgeving I Schitterend, virtuoos vioolspel van Rosand Zojuist verschenen: Wiskundige wetmatigheden anti-esthetisch benaderd Holland Festival op radio en tv Auto-intelligent... s lil AT' 010 HAND FBI -■LM HOM dHlHSMM TIMMERMAN f ERVAREN MEUBELMAKER Componist George Cory overleden uitspattingen toewijding, liefde passie, list bedrog, durf vakmanschap. Kortom; de bloem der natie in al z jjn facetten! Vol geschiedenis* kunst cultuur* NANCY TALBOT IN HAARLEMSE GALERIE VAN uysdael bij hristies Kostbare aquarel van Picasso ontvreemd interbouw bv Originele partituur Radetzky-mars terecht tabernal sinds 1889 Poppenspel °pna4uiin een ton voor Gebundeld If Goldschmeding ’n huis volmuziekplezier pn)s f29,50 13 KUNST ONDERDAG 1 3 APRIL 19 7 8 c T. I I kleurrijke illustraties, fraai gebonden. Een goede kans voor hem die hogerop wil. JE :N-TV Vleugels-met advies, vakmanschap ■fc - enervating! (na 31 mei a.s. f34,50) Feestelijke introduktie- (Van onze kunstredactie) U DEN HAAG. „Het Holland Festival gelooft nog steeds in the- Jpa’s”. Dat zei waarnemend festival-directeur Frans de Ruiter woens dagmiddag op de jaarlijkse algemene persconferentie die nadere «formatie verschafte over de programmatische invulling van de 31e Iditif van wat als een van Nederlands belangrijkste culturele visite- laartjes gezien moet worden. Zoals na eerdere publicaties als bekend Xag worden verondersteld luidt de werktitel dit jaar: „Volkskunst en jelaties met klassieke kunst”. iu B (ADVERTENTIE) f4 uurs oren, DER CEES STRAUS (ADVERTENTIE) Sollicitaties te richten aan: AARON ROSAND (ADVERTENTIE) B JOHAN VAN KEMPEN (ADVERTENTIE) HEI BOEK SE i V ff „Een uitgestrekt boslandschap” van M. Koekkoek bracht 40.000 gulden op, He meisjes op een brug” van Isaac raels 38.000 gulden, het stuk van Kaspa- s Karssen eenzelfde bedrag, „Vissersbo- n in een woelige zee” van Mesdag 35.000 ilden. LAREN (ANP). Het schilderij „Ri- Brlandschap met roeiboot” van de zeven- mde-eeuwse schilder Salomon van Ruys- lel heeft deze week 110.000 gulden opge- acht op de veiling van Christies in het hgermuseum te Laren. Hoewel dit schil lij de „topper” was van de veiling, had- h de veilingorganisatoren toch een hoge- prijs verwacht voor dit werk. Er gingen maandagmorgen, -middag en - md 485 schilderijen van de zestiende de twintigste eeuw onder de hamer or een totaal bedrag van bijna 2.134.000 Iden. Er waren veel bezoekers uit bin- n- en buitenland, die volgens Christies ir levend boden. Vooral de Romanti- le- en Haagse school trokken veel be- Igs telling. te postgevat dat hij waarschijnlijk niet zal terugkeren. Hoe het ook zij, zijn visie op deze editie van het festival en het werk daaraan werd voltooid door het hier boven vermelde driemanschap. Het thema voor 1978, zo vertelde De Ruiter, levert inspiratie voor een gevari eerde programmatische invulling, omdat het eigenlijk uiteenvalt in drieën: volks kunst, klassieke kunst en de relaties daar tussen. Onder volkskunst moet in dit ver band verstaan worden: „kunst uit het volk voortgekomen, voor grote delen van de bevolking gemaakt. Populaire kunst is daar vanzelfsprekend ook een facet van. Kunst over en voor het volk gemaakt zou je ook kunnen zeggen”. De tegenstelling met klassieke kunst in de werktitel krijgt extra gewicht, omdat De Ruiter onder streept dat met deze term niet de kunst der Grieken en Romeinen of de klassieke peri ode der muziekgeschiedenis wordt begre pen, maar veeleer gedefinieerd dient te worden als „kunst die tot ieders spijt nooit door meer dan slechts een kleine groep genoten is of kan worden”. Hoezeer een dergelijk thema tot een dui delijke repertoirekeuze dwingt, mag blij ken uit het feit dat kamermuziek, vocale muziek en oude muziek dit jaar volledig ontbreken op de lijst van de 78 verschil lende programma's. Het betekent een dui delijke keus voor de westerse folk, folklore en yolkskunst en de niet-westerse klas sieke en volkskunst. Binnen het thema wordt ook de nodige aandacht besteed aan amateuristische muziekbeoefening („door het volk” immers), populaire kunst en lich te muziek. ROCHESTER. Een kostbare aqua rel van Picasso, die sinds 1931 had gehangen in de kunstzaal van de Uni- versiteit van Rochester, is gestolen. De waarde van het stuk wordt geschat op 150 duizend dollar 340 duizend gulden). HAARLEM. Langzamerhand begint er lijn te komen in het beleid van VAN, de kleine galerie van Piet en Atie van Leeu wen in de Hagestraat 18 in de Haarlemse Burgwalbuurt. Uitgangspunt bij deze nog jonge galerie is het tonen van het werk van eigenzinnige kunstenaars die niet zo snel in een vakje zijn .te plaatsen. De huidige exposante, de Amerikaanse schil deres Nancy Talbot, kan daartoe ook wor den gerekend. Ze schildert op linnen doe ken, eigenlijk meer lappen, die ze met de hand in gedeelten scheurt. De structuur van de stof en de wijze waarop ze ge scheurd zijn is bepalend voor de structuur van de vormen die er op worden aange bracht. WENEN (DPA). De verdwenen origi nele partituur van de meest gespeelde mars uit de muziekliteratuur is door een toeval gevonden. Prof. Lois Boeck, voor malig lid van de „Wiener Symphoniker”, vond bij het doorsnuffelen van oude no- tenmanuscripten het met de hand ge schreven origineel van de in 1848 door Johann Strauss sr. gecomponeerde Ra detzky-mars. ☆Op de tentoonstelling van Nancy Talbot in Galerie VAN te zien deze „Triangles”. (Tot en met 26 april, op maandag van 11- 22 uur, van dinsdag tot en met vrijdag van 12-24 uur en op zaterdag van 12-15 uur. Op de maandagen bestaat tevens de gelegen heid tot bezichtiging van videobanden). Nancy Talbot toont bij Galerie VAN ook een klein aantal vliegers die door materi aal, door kleur en conceptie een „veder lichte” indruk overbrengen. Het zijn zelf standige objecten die binnen de totale pre sentatie sterk hun eigen leven leiden overkomt. De golfbeweging die soms door haar voorstellingen trekt, gaat binnen deze anti-esthetica een eigen leven leiden en is in feite het meest attractieve gegeven van haar kunst. Voor onze afdeling speciaal meu bilair zoeken wij een zelfstandig leidinggevend persoon, die in staat is om met ons deze afdeling verder uit te bouwen en te ontwik kelen. HILVERSUM (ANP). De NOS zal op verschillende manieren medewerking en aandacht schenken aan het Holland Festival 1978. Zo zal de radio in totaal zestien concerten, waarvan veertien rechtstreeks, uitzenden. Dagelijks zal ook in het late-avondprogramma „met het oog op morgen” de aandacht op het festival worden gevestigd. De televisie zal naast viif Holland FpstHroi-iviagazines van elk tien minuten ook uitzendingen verzorgen van uitvoeringen. Santpoorterstr. 49, Haarlem Tel 023-263463 Hagelingerweg 28-32 Santpoort. Tel. 023-376943 Uit een vergelijking met de thans ge speelde versie (aan het slot van het naar tal van landen door radio en televisie uitge zonden nieuwjaarsconcert) van de „wiener Symphoniker” wordt gespeeld, blijkt dat Strauss het werk helemaal niet voor een groot orkest en in een werkelijk marstem po geconcipieerd had. De originele bezet ting voorzag slechts in het spel van elf hout- en koperblazers en twee trommels en violen. De grondlegger van de „Strauss-dynas- tie” schreef de mars voor een feestconcert ter ere van het Oostenrijkse leger en de populairste opperbevelhebber, veldmaar schalk Johann Graaf Radetzky (1766- 1858). (Van onze kunstredactie) Een kleine greep uit het programma mag niet ontbreken. De relatie tussen niet- elitaire volkskunst en de klassieke kunst laat zich onder meer afmeten aan de pro grammering van de balletgroep van de Duitse choreografe Pina Bausch, de uit Amerika afkomstige danskunst van Dan Wagoner die beiden geïnspireerd zijn door de volkskunst en de bijzondere plaats die het poppenspel inneemt. Deze kunstvorm, van huis uit zeer volks van karakter, wordt door de vier laureaten van de Praemium Erasmianum (Erasmus prijs) voor 1978 tot een bijna klassieke kunstvorm verheven. Het levert voorstel lingen van Siciliaans, Roemeens, Frans en Amerikaans poppentheater op. Voorbeelden van volkskunst in het pro gramma zijn de deelname van volksmu ziek en volksdansgroepen uit Noorwegen, Hongarije en Baskenland, de folklore uit Hongarije en de folk uit Groot-Brittannië en Ierland, Frankrijk en West-Duitsland. Overigens is het thema geen „ijzeren wet”, zoals De Ruiter uitlegt. Als er vol doende aanleiding toe is, bijvoorbeeld ge zien vanuit de optiek dat het festival een informatieve functie heeft en niet voorbij kan gaan aan vernieuwingen, dan kan afhankelijk van een thema belemmerend werken. Dit jaar vormen de opvoering van De Staat van Louis Andriessen, het pro ject van John Cage en de Kameropera- avond eigenlijk voorbeelden van gepro grammeerde evenementen die geen of wei- Het zijn vaak wiskundige vormen waar over Nancy Talbot kiest met een sterke voorkeur voor de driehoek. Ze verwerkt ze in grotere vlakken die ook weer uit driehoeken of anders-soortige vlakken zijn opgebouwd. Sommige vlakken wor den op elkaar gelegd - ze gebruikt de acrylverf op een heel transparante wijze - of ze schuiven in verschillende kleuren over elkaar heen. De strenge conceptie van deze wiskundi ge voorstellingen wordt ontkracht door een bewust slordige schilderstijl die de wetmatigheid van de vormen confronteert met een grote dosis anti-esthetica. Daaruit vloeit een spanning voort tussen wat eigen lijk heel mooi kan zijn en wat ronduit lelijk Bovendien zullen het Promenade Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, andere ensembles van omroepmusici, het Omroeporkest en het groot Omroepkoor aan het Festival meewerken. De opening van het festival op 1 juni in het congresgebouw in Den Haag zal evenals vorig jaar rechtstreeks door de NOS-radio worden uitgezonden in een schakelprogramma. Aan dat openingsprogramma werken van NOS-zijde mee het Promenade Orkest onder leiding van Jan Stulen. Verder treden op Jasperina de Jong, Mieke Bos, Louis van Dijk en de popgroep „The Wings”. Zij zullen onder meer opdrachtwerken van Frans Eisen, Joop Stokkermans en Tonny Eyk ten gehore brengen. De televisie kan door geldgebrek en het gelijk met het festival lopende wereldkampioenschap voetbal minder aandacht aan het festival schenken dan in voorgaande jaren. Er zijn voorlopig drie uitzendingen gepland. ikende l' iiening De aquarel, „bloemen in een blauwe vaas” getiteld, was afkomstig uit het einde van Picasso’s blauwe periode en werd 74 jaar geleden vervaardigd en aan de universtiteit ten geschenke gegeven. „Het interieur van de St. Jacobskerk in atwerpen” van Johannes Bosboom eeg 32.000 gulden als hoogste bod en EN/OF1QOOO Tuinmeubelen kiezen op onze perma nente show. Da s nü al van de zomer genieten. U vindt er alle bekende mer ken Maar ook het komplete toebeho ren. Zoals fraaie kussens, parasols, tuintafelkleden. Eigenlijk alles voor uw tuinkomfort. U bent van harte welkom' (ADVERTENTIE) SAN FRANCISCO. (Reuter) George Cory, die de muziek schreef voor het be kende liedje „I left my Heart in San Fran cisco”, is aan een te grote dosis verdoven de middelen overleden, oit is woensdag officieel vastgesteld. De 55-jarige compo nist was de avond tevoren door zijn im- pressario dood aangetroffen in zijn woning. Bij een onderzoek is gebleken dat Cory al zeker twee dagen geleden moet zijn overleden. Bij zijn stoffelijk overschot vond men een briefje. Wat daarin stond is niet bekendgemaakt. Samen met tekstschrijver Dougals Cross schreef Cory in 1953, „I left my Heart in San Francisco”, maar de rechten werden pas acht jaar later verkocht aan de zanger Tony Bennett. Al spoedig werd het liedje toen een internationaal succes. In 1969 werd het aanvaard als het „stadslied” van San Francisco. Het laatste anderhalve jaar liet de gezondheid van de componist veel te wensen over. De meesterviolist Aaron Rosand (die vanwege het feit dat hij overal concerteert, de hele wereld als zijn woonplaats be schouwt) verbond de schitterend virtuoze aspecten van zijn vioolspel met de meest innige romantisch-expressieve kant van zijn temperament, om zo tot een weergave te komen die de school van Eugene Isaye waaruit hij stamt alle eer aandoet. Met een juweel van een toon kregen speciaal het openingsdeel en de subtiel- zangerig voorgedragen Cantilene een bui tengewone grandeur. André Vandernoot, die de directie over het NPO voerde, paste de orkestbegeleidingen met succes aan bij Rosand’s overtuigende musiceer-instel- ling. Rusland gold als thema voor dit enthou siast door het publiek gewaardeerde Be- verwijkse NPO-concert dat aanstaande vrijdag in ongewijzigde vorm in het Haar lems Concertgebouw zal worden herhaald. Zo stond er behalve de als uitbundige inleiding gekozen, over-populaire „Sabel- dans” van Katsjatoerian, na de pauze de orkestsuite uit Stravinski’s balletmuziek bij „Petroesjka” op het programma. Een uitstekende keuze voor een dergelij ke avond. Tenslotte is dit ballet, met aan de folklore ontleende grondmotieven, mis schien wel het werk bij uitstek waarin Stravinski de Russische volksziel weet op te roepen. Niet voor niets is „Petroesjka” in de Sovjet-Unie het meest gespeelde stuk van deze uitgeweken componist. Met het vereiste chargeren van de steeds wisselende ritmiek, leidde André Vander noot zijn musici tot een suggestieve ver klanking, van het tafereel van de drukke jaarmarkt tot de slotscène van Petroesj- ka’s dood. Alle bonte instrumentale kleu ren en de passievol geladen levensdrift Span, kwamen zo op indringende wijze tot Uitdrukking mg binding hebben met het centrale motto. De Ruiter onderstreepte in zijn betoog overigens de „katalysator”-functie van het festival in verband met het groeiende over leg tussen de directie en al dan niet inci dentele samenwerkingsverbanden. Vaste partners in deze zijn ondermeer de Neder landse Opera, Het Nationale Ballet, de grote orkesten en de NOS, maar in het wijdlopig overleg dat noodzakelijk bleek om tot een juiste invulling van het thema te komen, groeide het aantal incidentele ge sprekspartners. We noemen onder meer het Tropeninstituut, de Theaterunie, stich ting Conamus, The British Council, de KRO en de Toneelraad Rotterdam. De festivaldirectie hecht een groot belang aan de aldus ontstane samenwerking. „Zonder die samenwerking was dit ge bundelde, maar verscheiden aanbod zelfs niet mogelijk geweest. Om van de grotere spreiding maar te zwijgen”, merkte De Ruiter zelfs óp. Wat dat laatste betreft: het aantal voorstellingen in de spreiding is met bijna 150 percent toegenomen, het aantal spreidingssteden met zo’n 20 percent. Voor de Haarlemse regio zijn de ver schillen zelfs meer dan navenant: vorig jaar 1 enkel programma in de Bakenesser- kerk, dit jaar zijn er zes voorstellingen in het Concertgebouw en twee in de Stads schouwburg gepland. Zo zullen drie van de vier bekroonde poppenspelgroepen, te weten dat van de gebroeders Napoli (5 juni), het Roemeense Teatrul Tandarica (13 juni) en dat van de Fransman Yvés Joly (15 juni), naast een festival van Portugese volksmuziek (8 juni), een avond met zi- geunermuziek (10 juni) en het Ghanese ensemble (Ehimomo) (22 juni) in het Haar lems Concertgebouw te zien zijn. Heel verheugend voor deze regio mag het feit heten dat ook in het Openluchtthe ater Bloemendaal een activiteit plaats heeft in het kader van het Holland Festival 1978. Op 18 juni wordt er een Mini- folkfestival gehouden, dat in ieder geval de Ierse groep Spud, de Engelsman Steve Ashley en de Schotse troubadour Mark Ellington omvat. Tot slot van dit overzicht past enige aandacht voor de financieel nijpende situ atie van het festival, ook al heeft het minis terie van CRM toegezegd geen diepe ingre pen te zullen toepassen op het budget en de vaste kosten te zullen blijven vergoeden. Structurele verhogingen, aangepast aan het inflatieniveau blijken echter onmoge lijk, en dus moet het festival elk jaar rondkomen met een beperkter budget. Dr. W. Mazzola, voorzitter van het stichtings bestuur deed dan ook een sterk beroep op het bedrijfsleven om het festival te helpen steunen en onderstreepte het belang van de Vereniging Vrienden van het Holland Festival i.o. in deze. Koop niet "zomaar" een gebruikte auto. Let liever op het A-1 embleem. Bij uw Ford-dealer! Elk merk. Van binnen en van buiten geïnspecteerd en gerevideerd. U koopt zekerheid en betrouwbaarheid. U krijgt dat zwart op wit op 'n ondertekend garantie-bewijs. Auto-intelligent zijn n-TV m boerenwoning met erf”, een tekening van jgrammi H-jarige Vincent van Gogh veranderde I Jaar gi >or 9.000 gulden van eigenaar. anbiedin Vanouds het adres voor alle I soorten klaviennstrumenten V Haarlem, Grote Markt 8 Telefoon 023-324880 5 speciaalzaken in Nrd-Holland BEVERWIJK. De bezoekers van het vijfde Toonkunst-abonnementsconcert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest in de Beverwijkse Vredevorstkerk, waren woensdagavond getuige van een bijzonder fijngevoelige vertolking van Tsjaikovski’s Vioolconcert. I Holland Festival: meer spreiding ^BEen drietal aspecten van dit omvangrij- ,^ae gebeuren, dat plaats heeft van 1 tot en .'.Tiet. 23 juni, krijgt dit jaar een extra ac- gSnt: de grotere spreiding van het festival, t thema en de aanhoudende zorg die de rslechterende financiële positie het fes- albestuur baart. Maar de spreiding eeg de meeste.^aandacht. Ook Haarlem omgeving profiteren daarbij. Een driemanschap, bestaande uit waar- mend directeur Frans de Ruiter, drs. Uy Hofman en Huub van Dael, tekent ;jaar in afwezigheid van directeur Hans Witte voor de artistieke verantwoording n het festival-repertoire. De Witte, die als het bestuur het formuleerde „met n bijzonder enthousiasme zijn krachten eft gewijd” aan vele edities, heeft zich, als bekend, wegens oververmoeidheid jeten terugtrekken. Langzamerhand eft bij het bestuur overigens de gedach- Geboden wordt uitstekend werk klimaat en goede financiële basis. De Amerikaanse componist John Cage brengt zijn nieuwe composite Sounday in Centrum Bellevue. De KRO-radio zendt het rechtstreeks uit op 15 juni. I Uitgegeven door Sijthoff VAN ÖÉTULP 128 pagina's met vele xxzitiuiininjk

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13