F w n centrum in Plantagebuurt Met vragen over natuur en milieu naar informatie- f Een dak boven het hoofd van de vele verschoppelingen in de kattenwereld ■P w I L F'l 3 r I I 1 O p '1 1 I "v Damparade Valentino’s F w oi I fSr A d p *1 III - ira If: I I - 2 AMSTERDAM I IH 1 L/1 ■71 y *1 w V- Bl n B WW K '4 y Wordingsgeschiedenis Artislessen 1 - Kattebakken Onplaatsbaar A w #2 TBr: F 4.W Als de rondvaartboten langsva- en gaan de hoofden van de toe tsten en hun camera’s in één be weging van links naar rechts, vant: „daar aan uw rechterhand iet u dan de Amsterdamse poe- enboot”. „Soms noemen ze het )ok wel een hotel, dat kan natuur ijk niet” moppert Warnar Land- troon, vast medewerker op de >oezenboot die in het Singel te genover nummer 40 ligt. Zeker [een hotel: geen kat zit hier vrij willig omdat-ie het zo leuk vindt, jever heeft hij ook een gezellige 'uiskamer, ligt hij spinnend op de ichoot van zijn baas of bazin dan üer met zo’n honderd lotgenoten n het eindstation van zijn leven 'oto-object van toeristen te zijn. 2U F ONDER REDACTIE VAN INGE CRUL ■/■J J] Xi; W i x< T ?- J Ml si i er X 22 De balie ,A hpr nieuwe informatiecentrum Artis en het IVN, het Instituut voor Na- lurbeschermingseducatie hebben geza- lenlijk dit informatiecentrum opgezet. In e mensen achter de balie is de verdeel- eutel doorgevoerd: een coördinator van ;en van beide partijen, Peter Eleveld; an Trees Kaizer van het IVN, Cobi Bol- enstein van Artis. De wordingsgeschiede- is begint eigenlijk bij de Amsterdamse atuurhistorische Raad, een lichaam dje le bestaande organisaties op het milieu- i natuurgebied in de hoofdstad overkoe- lel t, activiteiten coördineert op het gebied pn natuureducatie en milieugericht on twijs, een scala aan lessen, rondleidin- en en projecten organiseert en een eigen Iformatiecentrum op de Plantage Mid- enlaan heeft dat speciaal gericht is op het pderwijs. Gered van de straat, honger en verwaar- ozing, in goede handen, en niet opgesloten n een klein hokje, maar mét alle andere ötten in de grote boot waar ze los rondlo pen. Zo is de poezenboot, die nu een jaar of de dieren. Eerst een soort „voorportaal” met katten die zoals hij zegt niet zo „nieuwsgierig zijn dat ze naar buiten gaan, want weglopen Willen deze dieren natuur lijk niet”. Achter een deur het gros van de poezen en katers, die vol belangstelling gadeslaan hoe de cyperse van vlak naast de buitendeur aanhalig op mijn schouder springt en er niet anders dan met een forse ruk is af te krijgen. Overal kattebakken, overal mandjes en dozen waar ze in sla pen. En gevulde bakjes met voer. Warnar praat met de poezen, haalt ze aan. Hij kent ze allemaal naamloos als ze zijn soms, alleen al door hun karakter. Van de beide geestelijke vaders van het centrum, IVN en Artis, is de laatste na tuurlijk de bekendste. De dierentuin, plek voor aapjes kijken, maar en veel scho lieren die de Artislessen bezochten weten dat in de hoofdstad vooral ook een plek om iets op te steken. De Artisdirecteur hoopt dan ook vurig dat velen juist vanuit de tuinzijde als het ware vanzelf, en pas sant even het informatiecentrum binnen lopen, en dat de mensen die actief willen zijn hier vooral terecht kunnen. Hij zou zitten de „onplaatsbare” katten, die om wat voor reden dan ook nergens meer te handhaven zijn. De enige dieren die soms meteen in slaap gemaakt worden zijn wil dé katten een verblijf in gevangenschap is voor hen én de mensen een onhoudbare situatie. Zijn realistische, ten opzichte van katten fatalistische houding: hij vindt dat in feite alle poezen en katers gecastreerd en geste riliseerd zouden moeten worden. Het is goed als onmogelijk te realiseren, maar als het zou kunnen zou je na vergrijzing geen kat meer over houden maar daar zit Warnar niet mee. „Gelukkig zou ik zeggen. Want voor wie is het een nadeel dan? Voor die kat zeker niet. Een voor de mens ook niet, die neemt wel een speelgoeddier”. Voor totale uitroeiing hoef je volgens hem toch nooit bang te zijn: „dan valt er weer een poesje van een balcon,' en even verder op een onbesneden kater, nou ja en dat teelt maar aan”. En over de mensen: „die willen ook natuurlijk zijn, gunnen dat beest dat, enfin, maar denken niet verder na over alle dierenleed”. Wie het werk van de poezenboot financi eel wil steunen kan dat via giro 1967731, t.n.v. mevrouw H.van Weelde, „poezen boot”. (gemeentegiro Amsterdam W 5515). Ook daadwerkelijk hulp is mogelijk: voor spullen, kleine karweitjes op de boot, schoonmaken e.d. En voor de controle op geplaatste katten. Wie daar belangstelling voor heeft kan dagelijk tussen half één en half twee bij de poezenboot aan het Singel terecht. ‘De pcïzenbppt b de a\i ril srt eeuw Een van de toevallige „klanten” van het iformatiecentrum voor natuur- en mi- eu-educatie aan de Plantage Middenlaan at onlangs geopend werd en dat een raagbaak en documentatiecentrum wil jn voor iedereen die op enigerlei wijze in atuur en milieu geïnteresseerd is. Eén eur gaat naar Artis, één de Plantage- uurt in. De combinatie en dan vooral het p slinkse wijze zo de Artiskassa trachten i passeren wordt verijdeld door een inge- ieus en doeltreffend hekje. De ligging on niet gunstiger dan in deze buurt waar e know-how op het gebied van flora en luna geconcentreerd lijkt in vele instel- tigen, waarvan Hortus Botanicus en Artis r al twee zijn. Als ik op de boot kom, ’s middags tegen een uur of vijf, is Warnar druk doende met Hij formuleert bedachtzaam de doelstel lingen van de poezenboot: „het is een cri sis- en opvangcentrum voor noodlijdende dieren, die door de mensen gebracht wor den met de al dan niet op waarheid berus tende mededeling dat hij gevonden is. Wil niet oordelen over de handelwijze van de mensen: constateert alleen maar wat er gebeurt eigenlijk. Wie met z’n kat bij de boot komt wordt nooit verwezen naar het asiel. De katten blijven tot het einde van hun dagen. Niet dat er ten koste van alles katten tegen beter weten in leven gehou den worden. Men is bij wijze van spreken blij als de mensen zo verstandig zijn hun nest jonge poezen hier te brengen, als de oogjes nog dicht zijn. „Dan laten we ze inslapen” zegt Warnar. En mevrouw Van Weelde kan eraan toevoegen dat die jonge beesten beter af zijn straks in de poezenhe mel „dan in de poezenhel op aarde”. Elke volwassen kat die wordt gebracht wordt door de arts op de quarantaineboot onderzocht op ziektes, gecastreerd of ge steriliseerd. Gezonde katten willen nog wel eens een plekje ergens vinden. Maar de boot houdt het in de gaten: wie een kat meeneemt doet dat op contract, dat hij goed voor het dier zal zijn, hij moet zich legitimeren, en wordt van tijd tot tijd ge controleerd. Op de grote boot en in Hoorn Verpesten mensen een kat? Warnar is daar zeer nuchter in, en vooral relative rend. Een kat heeft een karakter is zijn opvatting, hij heeft panische katten mee gemaakt die je zó kon aanhalen, en katten die je aanvlogen. Katten die onplaatsbaar zijn blijven tot hun oude dag hier, sterven een natuurlijk dood of worden zo nodig door de mens uit hun lijden verlost. Aan „eliminatie” of „opruimen” van katten doet men hier niet. Warnar: „De mensen moeten ook niet denken dat we de katten van straat halen. Als ik een goed verzorgde kat op straat zie denk ik goddank die heeft het goed. Maar als ik hem een week later onverzorgd en mager zie rondscharrelen dan neem ik hem wel mee, dan is het wat anders”. Heeft de boot geen last van vlooien? Hij glim lacht stoïcijns: „als er elders een vlooien plaag is, is het hier een oase. We zijn erin getraind, met zware middelen wordt alles hier gereinigd”. „Weet u nou wat voor gras dit is?” vroeg t oude man aan de informatrice achter de ilie, in de duidelijke zekerheid dat hïf in \k geval wel wist welke graspluim de mslag van het boek in zijn handen sierde, 'an achter de balie kreeg hij het volle ond zodat hij glunderend zijn kennis te oorschijn kon toveren. Het grassoorten- bek gaf hij terug: „dit is me te gedetail- •erd. Daar heb ik toch allemaal geen tijd oor”. nog wel meer activiteiten zoals bijvoor beeld instructiepuzzeltochten in de dieren tuin willen. Het gebouw is helder en licht, met grote amen die zicht geven op de Artistuin en ffiches en posters op de andere muren. In et midden een grote rondlopend balie van aaruit zowel de mensen die van straat omen als zij die uit de dierentuin binnen tappen bediend kunnen worden. Ruimte enoeg voor grote groepen, zeker aan de rtiskant. Vroeger konden er ook al flinke ezelschappen in, toen was het een „pen- oppo”, zo’n grote wel overdekte maar iet door wanden of deuren gehinderde jimte, waar je op het altijd verregende ihoolreisje aan tafels je brood kon ope- ■n, droog en tóch in de natuur. Per dag verbruikt de poezenboot maar liefst 50 pond vis, 25 pond vlees, en twintig broden. Dat kost geld. Steeds moeten er katten gesteriliseerd en gecastreerd wor den en door de dierenarte op ziektes on derzocht worden. Kost ook geld. Onder houd en schoonhouden van de boot kost geld. Geld dat uit particuliere zakken komt want de gemeente Amsterdam verwijst naar het asiel, waar mevrouw Van Weelde noch Warnar erg veel woorden aan vuil willen maken hoewel het duidelijk is dat ze er niet veel mee op hebben. Het IVN is de andere belangrijke staan der onder het informatiecentrum. Deze instelling werkt met vrijwilligers door het hele land vanuit de natuurbeschermings- gedachte en milieubesef, plaatselijk, maar ook landelijk. Het landelijke bureau in Amsterdam verstrekt veel informatie, voorlichtings- en lesmateriaal aan particu lieren, onderwijskrachten en scholieren. ,X 2.vW tien in het Singel ligt. De stuwende kracht erachter is mevrouw Van Weelde, die nu al weer twintig jaar zich het lot van zwerfkat ten aantrekt. In haar woning aan de gracht heeft ze ook een dakterras met nog eens 25 katten en 3 honden. In Hoorn zijn circa honderd katten ondergebracht op de boer derij Bobeldijk, en dan is er nog de qua rantaineboot die ook in het Singel ligt, en waar een wisselend bestand van veertig katten huist. Deze ANR wilde komen tot een grotere bundeling van het milieu-educatieve werk. Daaruit is toen het plan geboren voor het naar het begin van deze eeuw genoemde „Hei mans en Thijssecentrum voor natuur- en milieu-educatie”, dat de versnippering van ervaringen kan opdoen, allerlei activiteiten kon tegengaan en ook de mensen méér zou kunnen motiveren, méér activeren in hun belangstelling voor de natuur die er vaak wel is, maar dan erg passief. Het informatiecentrum van Artis en het IVN is een eerste aanzet tot verdere samenwerking in groter verband. Daarbij de Amsterdamse onderwijzers aan komt dat CRM het verlangen tot de ópzet van een netwerk van regionale informa tiecentra had geuit en men in Amsterdam Het hart van Amsterdam schijnt meer aandacht te moeten hebben. Een vereni ging als City Centrum Amsterdam, altijd op de bres tegen die onbereikbaarheid van de binnenstad gaat er zaterdag met nog enkele comités en verenigingen (Initiatief Comité Amsterdam Koninklijke Neder landse Federatie van Muziekgezelschap pen) voor zorgen dat het hart nog wat onbereikbaarder is gedurende enkele uren. Er komt een muzikaal festijn onder de naam „Damparade”. Orkesten gaan zich als vanujt de punten van een ster naar dat hart van Amsterdam verplaatsen. Het begint al met concerten op zes plei nen in de stad, tussen kwart over tien en kwart voor elf. Vanaf de Munt vertrekt de hele verzamelde stoet dan om ongeveer kwart over elf richting Dam voor een slo- taubade, waarna burgemeester Polak de City Amsterdam Trofee zal overhandigen aan het beste korps. Omstreeks kwart over twaalf is alles afgelopen en kunt u rustig weer de stad in. Overigens dient iedereen er wel rekening mee te houden dat de trams over Damrak, Dam en Rokin tussen elf en één uur een andere route zullen rijden, en sommige zelfs helemaal niet vertrekken vanaf het Centraal Station. Joop Braakhekke, directeur >van het zo jammerlijk en voortijdig in vlammen opge gane toekomstige restaurant-theater Va lentino’s Follies in de Warmoesstraat heeft niet stilgezeten. Hij vond een mogelijkheid om zijn groep dansers en danseressen, de Valentino’s Dutch Follies, met leading lady Kees ter Bruggen, elders onderdak te ver schaffen. In het City Theater zal men nu tot en met 10 mei acte de présense geven. De bedoeling is dat men na de filmvoorstelling van The Turning Point dan naar de Follies kan gaan, eventueel via een gecombineerd toegangsbewijs maar dat laatste hoeft niet, theater en film zijn in principe ge scheiden. Joop is bovendien van plan om op de as van het pand in de Warmoesstraat nieuwbouw te gaan plegen. A" Iedereen kan nu gratis in het nieuwe centrum terecht, dagelijks van 9 tot 5, voor de meest uiteenlopende informatie over natuur, landschap en milieu. Je kunt er boeken inzien of kopen ook net als affi ches. (de hoop is self-supporting daardoor te kunnen worden), folders krijgen en vra gen stellen. De mensen achter de balie zijn vooral begeleidend: De bezoeker kan zelf bijvoorbeeld zijn informatie hier bijeen garen. Wie geïnteresseerd is in de adressen van bepaalde actiegroepen of organisaties kan hier ook weer verder worden gehol pen. Het is moeilijk vindt Trees Kaizer om op dit moment de vraag te inventariseren. Men draait nog maar zo kort. Onderwij zers en leraren vormen een belangrijke groep, kinderen ook. Die, aldus Trees, niet meer zoals vroeger alleen om „plaatjes” komen zeuren, maar wezenlijke informa tie voor bijvoorbeeld scripties willen en willen weten wat verontreiniging inhoudt. „Het natuurbeschermingsjaar 1970 heeft daar heel veel aan bijgedragen. Brieven als „ik wil informatie over het behoud van bodem-, water en luchtverontreiniging ko men nog maar heel weinig voor”. Wie geïnteresseerd is in het centrum: het is dus bereikbaar aan de Plantage Midden laan 41, of vanuit Artis, en telefonisch via Artis (020) 231836 of via het IVN (020) 228115. Het verdient aanbeveling vöor wie uitgebreide informatie wil even te schrijven. X

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13