Wim Verstappen toont naar Vestdijk keerzijde van medaille film in andere verzetsfilm Howard Hawks, Grigori Kozintsev en tweemaal Fellini Titels die cinefielen doen watertanden filmhuizen ohn Travolta verdrijft haarlem BOUWMARKT KEUR B.V. NIEUWE REGENMANTELS verveling in discobar amsterdcim Pastorale 1943 I Fin IR B wand- en vloertegels en plavuizen Verhouding Ontdekking Humphrey Bogart Nachtvoorstellingen explosie van vitaliteit in Saturday Night Fever jime ba Is. Klei jeibotei f jordzict 302,- pi Bdurenc nog bo( Biz. 16 1 Ifr kW FILM 19 7 8 APRIL R I J D A G 1 4 7 Charles Boost bel- □□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□at prc GROTE SORTERING tegen zeer concurrerende prijzen Openingstijden: dit/mvr Speciaalhuis regenkleding i8-l30( voorjaars- kollektie /erken Koudenhorn 54 Koudenhorn 60 tel. 023- 321212. 322368. 8.00-12.30 uur 13.30-18.00 uur 8.30-16.00 uur M_A- als- stra- intie- zaterdags van ’s maandags gesloten Kort na de bevrijding, in de maanden juli en augustus 1945, schreef imon Vestdijk in zijn legendarische tempo een omvangrijke verzets man die hij met gevoel voor ironie „Pastorale 1943” noemde. Met als lin of meer overbodige ondertitel „Roman uit de Tijd van de Duitse ezetting ^□□□□□□□□□□□□^□□□□□□□□□I toiiete l□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□^□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□o□c)□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□^l□□□□□□□^□□□□□□□p□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□^□l 19 I ►jon 4» 1 (ADVERTENTIE) JOHN TRAVOLTA oele auti i. lelal bii hotel n er oi lermar minigc Kortoi sn.dicti 3SK log bol ot 8/7 e t f 120 W jgramrr er wee u 2C irograr liceerc vrij to en houdt de enige openlijke NSB-er van het dorp, de drogist Poerstamper in de gaten. Veel Duitsers ziet men er niet en boer Bovenkamp met zijn vele onderdui kers loop weinig risico’s tot zijn dochter Marie een verhouding begint met Kees Poerstamper, de zoon van de dorps-NSB- er, daarmee een andere minnaar, de bij Bovenkamp ondergedoken In ’t Veldt, een wat moeilijke Indische jongen, tot wraak zuchtige vijand makend. Later zal hij het onderduikadres aan de Gestapo verraden na eerst met Cohen die ook op de boerderij De Hoenderik onder dak gevonden heeft, een clandestien uit stapje naar Amsterdam te hebben ge maakt. De verzetsgroep verdenkt Poer stamper van dit verraad en besluit hem na een uitvoerige discussie te liquideren. Vermomd in Duitse uniformen brengen ze de drogist in een bos maar het lukt hun niet de angstig gesticulerende man te do den. Ze laten hem zwaar gewond achter en moeten later in het ziekenhuis hun plan verder ten uitvoer brengen. Hef tragische van het geval is dat Poerstamper een onbe duidende NSB-er is die alleen al uit angst voor de gevolgen van morgen niet eens in staat zou zijn de rol van landverrader te spelen. Terwijl het groepje intellectuelen dat zich geestelijk boven de ordinaire Journalisten achter de sensatie aan in La Dolce Vita (Film-Inn, Zandvoort). Als Duitsers vermomde verzetshelden (van links naar rechts: Sacco van der Made, Bram van der Vlugt en Leen Jon- gewaard) proberen de NSB-er Poerstam per (Bernard Droog) te liquideren in Pas torale 1943. De Filmhuizen in en om Haarlem komen deze week met films die de cinefiel tullen doen watertanden. Film-Inn, in de Biblio theek te Zandvoort vertoont op vrijdag 14 en zaterdag 15 april, telkens om 21 uur, Fellini’s beroemde „La Dolce Vita” uit 1960 met Marcello Mastroiannni als de sensatiejoumalist die het societyleven van Rome op het eind van de jaren vijftig uitputtend verslaat, een vaak opwindend leven heeft maar arm is aan menselijke contacten en een eenzaam en weinig be vredigend bestaan leidt. Destijds verwek te de film door zijn onthullingen over zedenschandalen in de hoogste kringen en door zijn anti-clericale houding grote sen satie en was een overweldigend succes in Amerika waar „La Dolce Vita” een stan daarduitdrukking werd. Bouwmaterialen P.V.C.-artikelen Wand- en vloertegels Open haarden Ijzerwaren Verfwaren Elektra, art. Sanitair Tuinartikelen Hout- en plaatmat. rol van Johan Schults en Hein Boele als de joyeuse Cohen die zich midden in de oor log een zwierig uitstapje naar Amsterdam permitteert opvallende prestaties leveren. De toespraak die Schults tot zijn klas houdt na de aanhouding van Miep Algera, de Engelse lerares die door iedereen van heulen met de vijand wordt verdacht maar gespioneerd blijkt te hebben voor de En- gelsen, is een indrukwekkend staaltje solo- toneel, dat Frederik de Groot tot de ont dekking van „Pastorale” 1943 maakt. De rol van Schultz is De Groot’s filmde buut nadat hij al enige jaren met mini- toneel had geëxpermimenteerd (solo-op- treden in „Hamlet’s Hamlet”) en was opge vallen door zijn regie van Sartre’s „Huis Clos”. Miep Algera, de verkeerd beoor deelde Engelse lerares is een gratis bijdra ge van Sylvia Kristel die weet dat ze te duur is geworden voor een Nederlandse film, maar dit gebaar maakte uit erkente lijkheid voor Wim (en Pim) die haar tens lotte voor de film ontdekt hebben en haar lieten debuteren in „Frank en Eva”. „Hamlet” (1964) en de prachtig geënscè- neerde Lear-film (20.30 uur). Als in „Casablanca” wordt Humphrey Bo gart ook in deze film tegen zijn zin betrok ken bij de schijnbaar zo ver afliggende wereldoorlog. Zelfs Martinique waar Bogart een kleine visboot aan toeristen verhuurt wordt niet ongemoeid gelaten, evenmin als Bogart die op zich neemt een „vrije” Fransman over te brengen naar het door Vichy be heerste Martinique. Avontuur (uit de ko ker van Ernest Hemingway) dus en roman tiek want Lauren Bacall is van de partij. Ook het filmhuis in DAC (Ripperda- straat 13a) heeft een film van Fellini op het programma genomen en wel „De Clowns” die op 20 april vertoond gaat worden (20 uur). „I Clowns” is een hommage aan de clowns die ooit Fellini tot zijn werk inspi reerden. Met prachtige interviews van de meester zelf en van de Franse komiek Het is haar debuut dat meteen raak was en tot een huwelijk met Humphrey leidde. Maar in Verstappen’s regie die de hande ling in korte doeltreffende scènes op bouwt, geeft op een enkele uitzondering na, weinig kansen aan individuele presta ties. Waardoor zijn film vlot, pittig en met goed gedoseerde spanning verloopt. Men kan hier en daar lachen om de aandoénlij ke stunteligheid van het verzet in Doorn- wijk, wat niet betekent dat het verzet bela chelijk wordt gemaakt. „Pastorale 1943” is een minder heroïek maar daardoor geloof waardiger pendant van „Soldaat van Oranje”. Na de bla-bla van Verhoeven’s film is het goed dat Verstappen de keerzij de van de medaille heeft laten zien. Regisseur Herbert Ross was eens danser in musicals en later choreograaf, zijn vrouw was jaren geleden prima ballerina bij het American Ballet Theatre en beiden verheimelijken hun afkomst niet in „The Turning Point” (City), naast de discofilm „Saturday Night Fever” (Cinema Interna tional en Tuschinsky 1) de interessante première deze week in Amsterdam. >rting o v.v. Li tarievei persoo dens g< 6 in Deze vreedzame mentaliteit beheerst de gedragingen van het plaatselijk verzet. Het helpt onderduikers, brengt ze onder op een boerderij aan de andere kant van de rivier, overvalt een distributiekantoor waaraan de directeur van het kantoor zelf meedoet Vooral het groepje lichtelijk pedante le raren, goede vaderlanders, maar misluktè verzetstrijders is raak getypeerd waarbij vooral de acteur Frederik de Groot in de Ook na zijn dood in december van het vorige jaar blijkt Howard Hawks zijn greep op het vooral jeugdige bioscoopbe zoek behouden te hebben. Niet het minst in films als „Rio Bravo”, „Red River”, „The big Sleep” en „To have and have not”. Die laatste film heeft Filmhuis Velsen (Ka naalstraat 257, IJmuiden) gekozen voor vertoningen op 18 en 19 april (20.30 uur). f299 f399 f288 f405 f390. f430 f214 f322 f244. KRUISWEG 7J HAARLEM i nma „The Turning Point” is een speelfilm waarin het ballet niet alleen de handeling, maar ook de sfeer van de film bepaalt en tegelijk voor enkele imponerende dans- fragmenten zorgt. De intrige is een vrou- wenverhaal vol achterdocht, afgunst en concurrentiestrijd. Scenarioschrijver Ar thur Laurents ging daarbij uit van een ontmoeting na jaren van twee ballet-riva- len, van wie de een het huwelijk (Shirley MacLaine) en de ander het applaus en de roem verkoos (Anne Bancroft). Herbert Ross heeft voor alles een roman tische theaterfilm gemaakt met adembe nemende dansintermezzi. Zoals we al eer der constateerden: twee uur degelijk amu sement. □esteni ilist nie en vo per pe 4 in pr< ilijk t< In de overige nachtvoorstellingen is Woody Allen (met Gene Wilder) gebleven in „Everything you wanted to know about Sex” (Roxy), is Terence Hill „De eenzame Scherpschutter” in Frans Hals en komt Lido met „Vanessa”, de avonturen van een eerbaar meisje dat het ouderlijk huis uit vlucht om in oosterse landen alles over sex te weten te komen. Voor de jeugd is „Winnetou keert terug” gereserveerd voor de matinees van Palace en is „Herbie gaat naar Monte Carlo” gebleven in Studio. Het opvallende aan „Pastorale 1943”, (halve dat het hem lukt in zo’n korte tijd n meesterlijk geconstrueerde roman te hrijven, was dat hij daarin een visie gaf i het verzet en de illegaliteit die in de lera-stemming van direct na de oorlog sinig populair moet zijn geweest maar e bovendien vooruit liep op de conclusie n latere historici, n.l. dat het Nederlands irzet tegen de Duitse overheersers, zeker die eerste jaren van de oorlog van iperkt forihaat was en grote delen van it volk onberoerd het. Die visie sluit geen aaltjes van grote heldenmoed uit, even- in als doeltreffende activiteiten van ver- tsgroepen maar houdt wel de trage en lak onhandige wijze in waarop het verzet gang kwam. Een gang van zaken die niet zo verwon- ■rlijk is bij een weinig militant volk dat ngzaam moest wennen aan een gruwelij- realiteit waarvan de consequenties niet overzien waren. Maar bovendien gaat estdijk’s roman niet over het verzet in jn geheel maar meer over Nederlanders hun eigenaardigheden die plotseling in n ongewone situatie zijn terechtgeko- en waardoor die eigenaardigheden geac- ntueerd worden. Al deze zaken zullen wel weer aan de de kómen als binnenkort de film „Pasto- le 1943” van Wim Verstappen in onze I; 2 kn oscopen zal gaan draaien, een film die enlucht [g heroïek vermijdt zoals ook Vestdijk in stort hij zich dan met zijn vrienden m een festijn van klank, licht en beweging, een explosie van vitaliteit, een wereld waarin hij zich thuis voelt. Daar ontmoet hij Step hanie (Karen Gorney) die zich ook wil bevrijden uit haar beperkt milieu en als zij samen dansen is alle narigheid en verve ling verdwenen. In een disco-competitie winnen Tony en Stephanie hun eerste geldprijs en dat opent perspectieven op een dagelijkse „Sa turday Night Fever”. In zijn „Tribal Rites of the New Saturday Night”, het boek waarop Badham’s film gebaseerd is, heeft de auteur een beeld willen geven van de nieuwe generatie van de jaren zeventig. Het is een jeugd die buiten Manhattan woont, haar eigen zeden en gewoontes heeft, haar eigen stijl van kleden, haar eigen manier van leven. In die zin is „Saturday Night Fever” te vergelijken met films als „The Wild One” of „Rebel without a Cause” die model stonden voor vroegere generaties jeugd die door andere leefomstandigheden ge vormd waren. Zoals gezegd, de film wordt gedragen door John Travolta die nauwelijks meer een ontdekking genoemd kan worden, ze ker niet in de grammofoonplaten-wereld waar nu het ene Travolta-album na het andere verschijnt met hits als „Let her in”, „Can’t let you go” en „Slow dancing”. Daarnaast heeft hij al de nodige toneeler varing (bijv, in de Broadway musical „Grease) en zijn hele optreden heeft iets electrificerends wat hem in de film al de bijnaam „King of the Disco-Dancing” bezorgt. „Saturday Night Fever” brengt veel mu ziek, ontelbare songs, stijlvolle dans en is tegelijk een speurtocht naar de origines van de huidige jeugd waarbij de camera knokploeg voelt bij die ene keer dat het actief meent te moeten optreden, alle fou ten maakt die maar te bedenken vallen. De leidinggevende en meest koelbloedige fi guur uit die bovenlaag van het dorpse verzet is de Duitse leraar Schults die ten slotte in Scheveningen belandt maar door tussenkomst van zijn „foute” broer, een actieve nationaalsocialist bevrijd wordt. Vestdijk tekent een lichtelijk ironisch beeld van het kleine verzet en Wim Ver stappen heeft in de beste film die hij na „Dakota” gemaakt heeft dit beeld voor treffelijk uitgewerkt. Met grote voortva- renheid laat hij de gebeurtenissen elkaar opvolgen en in zijn keuze en regie van acteurs heeft hij, naar het me lijkt geheel gehandeld in de geest van de auteur. Diens karakteriseringen van de verschillende ac tieve figuren in de dorpsgemeenschap van Doornwijk (een plaatsnaam die verwijst naar Doorn waar Vestdijk destijds woon de) zijn door Verstappen met een groot inlevingstalent overgenomen. ger Hauer die op het einde van de film een kleine rol speelt als August Schultz die zijn jongere broertje uit de gevangenis haalt en hem de les leest over zijn onvolwassenheid en zijn naïve bemoeienissen met het verzet. In de verdere rolbezetting komen we namen tegen als Bernard Droog (als de angstige Poerstamper), Leen Jongewaard, Pieter Lutz, Sacco van der Made, Coen Flink en Bram van der Vlugt als mede- verzetslieden en Jaap van de Merwe als de boer die zijn huis zo gastvrij beschikbaar stelt voor onderduikers. ilGld, 661 Pierre Etaix. Een weinig vertoonde, maar aandoenlijke film voor wie zich de grote figuren van de piste en het zaagsel, als was het maar bij naam, herinnert. Zijn boek deed en die zich meer bezig houdt met de moed van een stuntelig stel letje beginnenden verzetsmensen die er niet om gevraagd hebben held te worden. Hun standpunt en kijk op eigen beper kingen inzake het verzet wordt al in het begin van het boek duidelijk gemaakt in een gesprek tussen twee leraren van de middelbare school in Doornwijk, het plaatsje tussen de grote-rivieren waar de handeling zien grotendeels afspeelt. „We kunnen niet allemaal helden zijn”, zegt geschiedenisleraar Van Bunnik tegen zijn Duitse collega Schults (die eigenlijk Schulz heet), „Zo erg heldhaftig zijn we niet, dat is niet van ons te verwachten. Wij intellectuelen hebben weinig wapens tot onze beschikking maar ik vlei mij er mee dat wij op den duur meer bereiken dan de verzetsgroepen die in het wilde weg telefoonkabels doorsnijden en NSB-ers doodschieten. De onschuldigen moeten daarvoor boeten, dat vind ik het ergste. je weet hoe ze zijn, een soort negatieve NSB-mentaliteit”. van Ralf D. Bqde een boeiende zwerftocht onderneemt door het New York dat aan Europese toeristen minder bekend is. Overigens zijn er geen vernieuwingen in het Haarlems programma aangebracht. „Vlimmem” is in Studio en beleeft daar zijn achtste Haarlemse week, Roxy prolon geert „New York, New York” met Robert de Niro en Liza Minnelli, Lido gaat door met de vertoningen van „Close Encoun ters” en verder is er wat erotisch vertier in Frans Hals met „Verpleegstersrapport”, in Luxor met „Beuk Broeders, Beuk” en in Studio (in de nachtvoorstellingen en op maandag) met „Loflied op de Zonde”. n kuntl. een tiental andere steden beleeft larlem deze week de première van „Sa- rday Night Fever" in Palace. Een goede enstt uze’ want de door John Badham geregi- t me lrde bezit een grote attractie in de rwAnp6 ebrijdige hoofdpersoon John Travolta jrwege g zanger, danser en acteur een snelle rrière in Amerika heeft gemaakt. Hij eek de aangewezen acteur om Tony te Londe t^en’ dg volksjongen die zes dagen per t één va 'e^ een saa^e baan in een verfwinkel of twe wstaat om zaterdagavond werk en fa- ook z be te vergeten in de danskoorts van een :estedei sco-bar. iet h ni Bevrijd van de verveling van alledag n. Retoi - per pe af f 210. In „Pastorale” blijft zij een vage ver schijning die geen indrukwekkende bij drage aan de film levert evenmin als Rut- i IngeT* i Het Melkwoud in de Haarlemse Zijl straat heeft voor een andere indrukwek kende Italiaanse film gezorgd: „Padre Pa drone”, over het achterlijk en onmenselij ke leven van herders in Sardinië en over de overheersende rol van de vader-dicta- tor. Vrijdag tot en met zondag (21 uur). Filmhuis ’t Plein (nabij Spaamehal, Haarlem-Schalkwijk) vertoont op donder dag 20 april een Russische versie van „King Lear”, de laatste film die Grigori Kozintsev (1905-’73) maakte. Kozintsev be hoorde tot de pioniers van de Sovjetfilm die samenwerkte met Trauberg en Yutke- vich, later bekendheid kreeg door zijn „De Jeugd van Maxim” als onderdeel van de Gorkitrilogie (1935), in 1956 „Don Quicho- te” maakte en zich toen ging verdiepen in Shakespeare over wie hij het in Engeland verschenen „Time and Conscience” schreef. In diezelfde periode maakte hij (ADVERTENTIE) v'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 19