Shirley Bassey laat haar lichaam nog altijd zingen tot voorname eenheid Viool-pianod uo groeit op fabelachtig kwartet l „Dit land miste kans Israël-tournee van Nederlandse Opera zangeres van CRM bereid ontslag lirecteur Van Gogh useum te herzien Dubinsky Kwartet in Bloemendaal Lyrisch recital van Berkhemer en Griethuyzen .amermusicus Beethovencyclus 1978 Rotislav Dubinsky kritisch over peil jonge, Nederlandse musici Ideologisch afwijkend door John Oomkes Smalle top NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT R I J D A G Concertgebouw Haarlem 20.15 uur donderdag 11 mei soliste: ANNEROSE SCHMIDT - piano donderdag 18 mei soliste: BARBARA NISSMAN - piano donderdag 25 mei solist: ALBERTO LYSY - viool Abonnementsverkoop aan de kassa van het Concertgebouw, abonnement 3 concerten f 24,- (a i.) c.j.p.-abonnement f 12,- (a.i.) programma: Duitse dansen en contradansen Symfonie no 2 Pianoconcert no 5 programma: Wellington ’s Sieg Symfonie no 8 Vioolconcert programma: Octet voor blazers in Es gr. t. Pianoconcert no 4 Symfonie no 3 (Eroïca) AMSTERDAM. Haast ongemerkt maakt Shir ley Bassey dezer dagen haar 25e jaar op de planken vol, zij het dat de tableautjes van haar orkestleden dat feit vermelden. Donderdagavond ging haar eerste Nederlandse tournee sinds enkele jaren van start in het Amsterdams Concertgebouw, dat dit jaar zoals bekend ook jubileerd. losse kaarten f 12,- c.j.p. f 6,- 23 KUNST O. X 9 De F AMSTERDAM. (ANP) Het minis terie van CRM is eventueel bereid „het strafontslag wegens ernstig plichts verzuim” van Emile Meijer als direc teur van het Rijksmuseum Vincent van Gogh ongedaan te maken en er een ontslag wegens ongeschiktheid voor in de plaats te stellen. Dubinsky geeft hen gelijk. „Het was niet ten onrechte, nee. Nederlandse orkesten zijn er in de eerste plaats voor Nederland se musici. Het duidt inderdaad op een gebrek aan jong talent van eigen bodem en een gebrek aan niveau”. Misja Geller, die speelde in het bekende Glinka Kwartet, zo vertelt Dubinsky, deed na zijn komst mee aan een open sollicitatie voor de eerste lessenaar bij het Nederlands Kameror kest. Anderen durfden het óf niet tegen hem op te nemen óf waren de minderen. „Russische musici spelen bij zo’n gelegen heid alsof het hun laatste kans is om er het leven bij af te brengen. Dat is het verschil”. „In de tijd dat ik nu bij het Omroepor kest zit, zijn er ook weinig goede Neder landse jonge krachten bijgekomen. Dat wijst er haast op als zou de opleiding hier niet altijd even goed zijn. Misschien dat de komst van Egorov, Lubotsky, Geiler, mijn vijouw en ik en anderen een goede stimu lans kan betekenen. Binnenkort loopt mijn contract bij de NOS af. Ik ga komend seizoen les geven aan het Conservatorium van Maastricht en naar alle waarschijn lijkheid aan een speciaal daartoe in te stellen „Meisterklasse” aan het Conserva torium van Rotterdam voor al afgestu deerden, die zich verder in de kamermu ziek willen bekwamen”. Nederland nam het gezin van Rotislav Du binsky en zijn vrouw, de begaafde pianiste Luba Edlina, op zoals ook andere Russische musici als Youri Egorov, Misja Geiler en Mark Lubotsky hier met open armen werden ontvangen. Na bijna l’/z jaar hier werkzaam te zijn geweest in de musicerende (Dubinsky is tweede concertmeester van het Omroepor kest) en lesgevende sfeer zegt de violist nog immer zeer tevreden te zijn over het leven en werken in ons land, maar hij verhult niet dat hij er nu wat genuanceerder over denkt. Het is Dubinsky’s hartewens om in staat te wor den gesteld om het peil waarop er in ons land kamermuziek wordt gespeeld, op een hoger plan te brengen door het bijeenbrengen van een superieur kwartet waarvan een werven de kracht uit zou gaan Waarom hij zijn plannen nog niet heeft kunnen verwezenlijken, vertelt hij in bij gaand interview. Zondagmorgen speelt hij daarom met een speciaal daartoe bijeenge bracht kwartet, dat naast hem en zijn vrouw de jonge Nederlands viola-bespeler Emile Canter en cellist Marien van Staalen omvat. AMSTERDAM. In de door het Con certgebouw n.v. georganiseerde serie „Re citals door jonge Nederlanders”, kreeg het publiek eerder dit seizoen al de gelegen heid om de cellist Harro Ruijsenaars met zijn begeleider Antoine Oomen en op een later concert in dit kader de pianist Benno Pierweyer in een kamermuziekprogram- ma te leren kennen. verte maar zeker niet oppervlakkige musi- ceerstijl. Op die manier werd een aantrekkelijk voor de betreffende instrumenten geschre ven Sonate uit 1948 van Wolfgang Wijde- veld met grote inzet verdedigd (waarna de hierbij aanwezige componist op het podi um kwam om zijn dank te betuigen). Voorts gaf het duo in Beethovens opus 23 in a, een uiterst geslaagde demonstratie van de klassieke beheersing van het „mé tier”, die uit het evenwicht tussen techniek en stijlbesef bleek. En Prokofjev’s wijdlo pige Sonate in F opus 80, diende ter afsluiting, van het toch zeker zware, maar in de praktijk schijnbaar probleemloos gebrachte programma. Bij tijd en wijle is deze Sovjet-muziek oyerigens tamelijk vermoeiend om té on dergaan, vanwege zijn machteloos aan doende, opgeklopte passages. Maar zo’n Andante blijkt dan toch ineens ideale mo gelijkheden te bieden voor een duo als Berkhemer en Giethuyzen om met verfijn de en tegelijk verzadigde klank de gevoe ligste lyriek uit te zingen. JOHAN VAN KEMPEN AMSTERDAM. (ANP) Solisten en technische staf van de Nederlandse Ope rastichting vertrekken volgende week naar Israel waar zij ter gelegenheid van het Jerusalem Spring Festival zes voor stellingen zullen geven van „Der Kaiser von Atlantis”, van Viktor Ullmann. Dubinsky is wat dat betreft vol goede hoop, ook al begrijpt hij niet waarom een land, dat voor hem vooral attractief was vanwege de geweldig grote luistervaardig heid („Hier is de communicatie er meteen. De mensen luisteren hier niet alleen, maar némen aan het concert deel”) er Zo bekaaid qua talent afkomt. „In de zomer van 1976 ben ik dus bewust juist naar Nederland gekomen. Behalve de grote verschillen in vrijheid zowel poli tiek, individueel als artistiek zijn wij hier natuurlijk veel beter af. Maar het directe breekpunt, de aanleiding waarom ik wilde emigreren, was toch artistiek. In oktober 1975 werd ik gewaarschuwd door een hoge functionaris van het organisa tiebureau waarbij ons kwartet was aange sloten. Op dreigende toon zei hij, dat als ik doorging op de weg die ik toen met het Borodin Kwartet was ingeslagen hij doelde op het spelen v n Schönberg en Webern hij mij zou aanmelden. Dit zijn anti-Sovjet-activiteiten, zei hij. En hij be schuldigde me zelfs letterlijk van „ideolo gisch afwijkend gedrag”. Jij bent hiervoor verantwoordelijk, jij bent de artistiek lei der. Ben ik duidelijk genoeg? vroeg hij”. „Ik zei niet dadelijk dat dat zo was, maar voerde aan dat als wij verboden werken als die van de Tweede Weense School niet mochten spelen, ons kwartet technisch en inhoudelijk zich niet meer zou verdiepen. Hij herhaalde zijn dreigement. Toen gaf ik toe, maar vertelde hem dat mijn muzikale bewustzijn toch een weg zocht om de wer- Goedkoop is daarna de trup om te suggereren dat het program ma aan zijn einde is gekomen door weg te lopen nadat nauwelijks 35 minuten sinds het begin verstreken zijn. Daarna zingt zij echter nog het beweeglijk-verleidelijke en goed gezongen i’m happy, om daarna in een eerbetoon aan Judy Garland het Somewhere over the Rainbow keihard schallend en genadeloos te verknallen. Hey Big Spender met grappige reprise, George Harrison’s Something en de toegiften vormen tenslotte voldoende compensatie voor de missers op een door de bank genomen matig concert. JOHN OOMKES rt- openingsconcert van de zaal is pas tot bedaren te brengen als zij met een gespierde stem Goldf inger inzet. Reagerend op de respons, zonder dat zij tot dan toe wat gepresteerd had, forceert Bassey daarbij aan het begin promt haar keel. Beteuterd grijpt zij er na afloop naar. Het Verhindert niet dat Shirley in de amper vijf kwartier die het concert inclusief de toegiften in totaal omvat, geen millimeter opzij gaat voor haar volumineuze begeleidingsgroep, die naast strijkers en koperwerk een uitgebreide ritmesectie omvat. Haar stem ligt als olie op de golven van het bij vlagen massieve geluid, klinkt glanzend en diep zwart, zonder ook maar een enkel moment emotie te kunnen oproepen. Met een berekenende routi ne, met bewegingen die werkelijk volledig zijn ingestudeerd, werkt Shirley Bassey een show af, die maar weinig nieuwe materiaal bevat. Een leuk "gebrachte cover van het Neil Diamond- nummer Stargazer met een dominant banjootje vormt een uitzon dering op deze regel. Zonder tot op de bodem te (hoeven) gaan, verzorgt deze Britse zangeres een brok uitstekend entertainment, waaraan een grote behoefte is. Dat lijkt zeker, maar met wat minder sterallures en een wat diepgravender instelling zou zij niet bang hoeven te zijn voor nog eens tien jaar op de planken. Getuige ook het goed voorgedragen What I did for Love uit de Broadway musical A Chorus Line. Nu kiest Shirley Bassey echter nog wel eens voor de weg van de minste weerstand en de grootste dwangmatigheid door standaarduitvoeringen van Alone Again, naturally, Sing of Love en het smartlapperige Nathalie, send him back to me af te leveren. Nederland heeft twee extra-klasse-orkes- ten, het Concertgebouworkest en het Rot terdams Philharmonisch Orkest. Wereld klasse, ja absoluut. Maar het aantal topso- listen is dungezaaid. Na Herman Krebbers en Theo Olof, wat dan? In de tijd dat ik bij het Omroeporkest in dienst kwam, werd er in de kranten hier aandacht besteed aan de klachten van enkele, al gepensioneerde Nederlandse musici, die tegen de komst van te veel buitenlandse orkestleden waar schuwden”. HAARLEM. Het Dubinsky Kwartet is een gezien de samenstelling op hoog niveau musicerend ad hoc-ensemble, dat zondagmorgen onder auspiciën van Muzen forum vanaf 11.30 kamermuziek ten gehore zal brengen op een bijzonder koffieconcert in de burgerzaal van het gemeentehuis van Bloemendaal aan de Bloemendaalseweg 158, (Bloemenheuvel) te Over veen. Voor de aanvang van deze concertreis vormden enkele uitlatin gen van de zangeres voldoende reden om aan te nemen dat het ook wel eens haar afscheidstoernee zou kunnen zijn. Verkooptruc of niet, feit is dat alle concertén ruim van tevoren uitverkocht waren en die belangstelling een overduidelijk bewijs vormde van de binding die een groot publiek nog steeds met haar heeft. Mocht Shirley Bassey, die op 16-jarige leeftijd het vak instapte, er straks toch onverhoopt de brui aan geven, dan kan zij terug blikken op een carrière die glitter en roem bracht die weinig andere zangeressen ten deel viel. Je kunt lang en breed zoeken naar de factoren die nu precies haar succes bepaald hebben, want het is een feit dat haar vocale prestaties misschien wel imposant, maar nergens gevarieerd mogen heten. Zij appelleert dan ook vooral aan de heren van de schepping door haar entertainende kwaliteiten. Shirley Bassey is bovenal een zangeres die haar hele lichaam laat zingen en niet alleen haar mond. En ondanks haar al enigszins gevorderde leeftijd (die ik dus maar niet meer expliciet zal vermelden) sorteren de rondin gen en de elegance van haar volslanke lichaam nog immer hetzelfde effect. Op de felle en doffe dreunen van de percussie en de glijdende stotén van de kopersectie in het intro van Goldfinger komt Shirley Bassey de lange trap naar het podium van het Concertge bouw afgewiegd in een nauwsluitend, zilverkleurig kleed. Oor verdovend is de verwelkomende ovatie van het tweeduizendkop- pige publiek, dat niet zuinig is met bravo-geroep. Tuiltjes, toefjes en boeketten bloemen vliegen door de lucht en Rotislav Dubinsky was gedurende meer dan dertig jaar en tot eind 1975 artistiek leider en primarius van het wereldvermaar de Borodin Kwartet In die functie hééft muziekminnend Nederland hem ook leren kennen en omgekeerd hij het Nederlandse publiek, dat hij omschrijft als „waarschijn lijk het dankbaarste publiek waarvoor je kunt spelen”. Zomer 1976 kreeg het gezin Dubinsky het artistieke en politiek betutte lende klimaat in de Sovjet-Unie meer dan beu te horen dat het verzoek om emigratie naar het westen was ingewilligd. Naast Rhoda Levine, die de regie voert, bestaat het gezelschap uit Roberta Alexan der, Inge Frölich, Tom Haenen, Meinard Kraak, Adriaan van Limpt, Lodelijk Meeuwsen, Rudolf Ruivenkamp, Suze Bosch, Herman CreBas en Ad Rijsdijk. De terugreis is op 1 mei. Van „Der Kaiser von Atlantis” zullen in het komende Holland Festival vijf voor stellingen worden gegeven in Theater Fra scati te Amsterdam op 3, 4, 5, 7 en 8 juni. Het werk gaat dan in combinatie met Schonbergs Pierrot Lunaire met Anne Haenen als soliste. Het ministerie overweegt voorts de (wee jaar geleden ontslagen Meijer te handhaven in de rang van wetenschap pelijk hoofdambtenaar. Er zou dan een andere functie voor de heer Meijer ge zocht moeten worden. De advocaat van he minister van CRM, jhr. mr. J. A. E. van der Does zei dat donderdag bij het ambtenarengerecht in Amsterdam, raar bij de heer Meijer in beroep is gegaan tegen de ministeriële en konin klijke besluiten, die zijn schorsing en later ontslag bekrachtigden. I'?! [Vorig jaar leek het er op alsof Dubin- ly’s wens in vervulling zou kunnen gaan, ij selecteerde drie jonge Nederlandse msici, te weten de violist John Hellstone, e viola-bespeler Ton Wilmes en de cellist larien van Staalen. Maar het Dubinsky Cwartet, zoals het werd gedoopt, kampte liet kinderziekten van onverwachte aard: f^brek aan tijd. Naast de normale musi- 'Jerverplichtingen schoot er nauwelijks .L’4zamenlijke vrije tijd over om te kunnen H&Ipeteren. Slechts drie recitals werden er taaigeven. waarvan het in twee gevallen ook gSslg eens huisconcertjes betrof. 'oordat de knoop definitief zou worden irgehakt, omdat de toekomst er zo don- ■ftr uitzag, stapten Van Staalen en Dubin- Jjy met een opvallend plan naar het minis- V Irie van Cultuur, Recreatie en Maat- happelijk Werk. „Wij komen niet om ld zeuren”, zei Dubinsky tegen de stom- I irbaasde ambtenaren, „wij vragen u om 9 d. Tijd om een fabelachtig kwartet sa- en te stellen, dat voor de kamermuziek ‘t zo’n ambassadeur voor Nederland zou innen zijn als het Concertgebouworkest >or de symfonische muziek. Ik garandeer dat het binnen redelijk afzienbare tijd 9 >or mij op een internationaal niveau zou 9 innen worden gebracht. Daarna betalen 9 ij CRM de lening terug met een goed 9 ircentage van de revenuen van onze con- 9 rten. Ze waren verbluft, zegden dezelfde Meun toe als ooit het Amati Kwartet had Jhad” Maar het mocht niet zo zijn. CRM liet Miets van zich horen en Dubinsky ontbond Mjn kwartet en beschouwde het voorval Merder als de enige smet op het werken en Mven in Nederland. „Ik snap het niet; het Mas bepaald geen gok”, zegt hij er nu van. ^■et Sarah Lawrence College in New Mork sponsorde vorig jaar een pianotrio ^Bet mijn vrouwX,uba Edlina, cellist Yuli Murovsky en ikzelf. Na enkele weken van |Mpeteren gaven we een serie recitals, die Meel publiek trokken en deze muziekschool |en goede naam bezorgden, waardoor er leer leerlingen toe aangetrokken werden, 'aarom kan dat hier niet? Nederland eeft de kans op een goed eigen kwartet emist". Rotislav Dubinsky schudt zijn hoofd en raagt zich verwonderd af waarom grote venementen als het onlangs in Rotterdam ehouden tennistoernooi zij het dan door et bedrijfsleven (maar dat is hem om het >ven) wél zwaar werd ondersteund. Het relaas van Dubinsky valt grofweg in weeën uiteen, maar de beide episoden oor en na de komst naar Nederland ijn vanzelfsprekend nauw met elkaar ver- wengeld. Over zijn Nederlandse ervarin gen is hij minder terughoudend. Ook wat letreft zijn Russische levenservaringen leemt hij geen blad voor de mond, maar 'ij drukt zijn gehoor telkens op het hart 'epaalde vertrouwelijkheden niet aan de 'Penbaarheid van het krantenpapier prijs e geven. Het gaat daarbij vooral om feiten m anecdotes die vrienden of kennissen >etreffen die zijn achtergebleven in het and dat Dubinsky en zijn gezin achter zich 'ebben gelaten. De veiligheid en belangen 'an derden mogen niet in het geding tomen. Aan de betreffende recitals, die steeds in de Kleine Zaal van het Amsterdams Con certgebouw plaatsvonden, werd gister avond een derde en gelijksoortige muziek avond toegevoegd, waarop weer zo’n veel belovend talent van eigen bodem zich uit gebreid kon presenteren. Van alle kunstenaars had men al uitzon derlijke indrukken omtrent hun begaafd heid opgedaan via eerdere confrontaties, onder meer door solistische optredens met orkest. Err het was daarom steeds zonder meer heel interessant om op een dergelijke manier de verdere ontwikkeling van deze jonge musici gade te slaan en hun artis tieke merites in een veelzijdiger licht ge steld te zien. Aan de 26-jarige violist Joan Berkhemer leerling van Jean-Louis Stuurop en in 1975 winnaar van het Oskar Back Concours viel gisteravond de eer te beurt om zich met Jan Gruithuyzen aan de piano, deze serie te besluiten. Nog sterker dan vroeger dwingt Berkhe mer zijn toehoorder tot luisteren, hetgeen ook steeds dubbel en dwars de moeite waard blijkt. Meteen al in de zowel in technisch als interpretatief opzicht hels- moeilijke Chaconne in d van Bach, die deze vioolvirtuoos ter opening voordroeg, werd door hem de klasse van zijn instru mentaal en artistiek kunnen getypeerd. Krachtig van opzet en sterk van span ningsopbouw, kwam dit beroemde werk uit de solo-vioolliteratuur tot klinken, tech nisch volkomen beheerst en met welover wogen aangebrachte dynamische schake ringen. De pianist Jan Gruythuizen 33 jaar, leerling van Gérard van Blerk en thans leraar aan het Brabants Conservatorium voegde zich in het overige programma- gedeelte uitstekend naar de intenties van zijn partner en zorgde voor zeer vakkundi ge begeleiding, die in het spel en tegenspel tot voorname eenheid in de vertolkingen leidde. Er was steeds een duidelijke ma nier van poneren, een min of meer extra- Meijer werd ontslagen als directeur van het in 1975 geopende Rijksmuseum Vincent van Gogh, omdat hij volgens CRM de hem toegemeten begroting in 1975 van 1,1 miljoen gulden met driekwart miljoen gulden had over schreden. Meijer zou willens en wetens op eigen houtje dure tentoonstellingen hebben georganiseerd. Stelselmatig o- vertrad hij voorschriften en rechtstreek se opdrachten uit Den Haag. aiaus CRM, dat later de directeur van het Rijksmuseum, dr. S. Levie, opdroeg tevens de leiding op zich te nemen van het Van Gogh Museum aan de andere kant van het Museumplein in de hoofd stad. Meijer, die geen uitkering krijgt en hoofdzakelijk moet leven van een lectorschap kunstgeschiedenis aan de Landbouw Hogeschool in Wageningen, procedeert al ruim twee jaar tegen CRM om zijn ontslag ongedaan te ma ken. Uitspraak 5 mei. ■A De in 1976 naar ons land gekomen, wereldvermaarde Russische violist Rotislav Dubinsky zegt niet te begrijpen waarom 1 <i ri h/iti hot Shirley Bassey neemt stralend het ovationele applaus in ontvangst, tijdens het haar Nederlandse concerttournee. (Foto Lex van Rossen). L -- i ons land er qua jong talent zo bekaaid afkomt, terwijl de luistervaardigheid van het publiek hier juist zo groot is. (Foto Lex van Rossen). - HILVERSUM. „Kijk, in die kast staat mijn hele muzikale levensgeschiedenis. Het ‘.compleet, met alle notities en aanwijzingen. Het heeft heel wat moeite gekost om het Ier allemaal heen te krijgen, geloof me”. Rotislav Dubinsky, dertig jaar lang eerste olist van het Borodin Kwartet en sinds bijna twee jaar woonachtig in ons land, '.baart driftig. „Nederland heeft momenteel geen kamermuziekkwartet van grote naam lals vroeger het Amati Kwartet. Het is mijn hartewens zo’n kwartet met jonge ederlanders samen te creëren”. verken in ons land, maar hij waarschuwt 'oor het verminderende peil van jonge Nederlandse musici. „De top is smal hier. c kleine terts van Brahms en het Pianokwar tet in g klein van Mozart zoveel als dat ik hem vertelde dat ik van plan was te emigreren. Hij was niet eens verbaasd. Je doet maar, zei hij”.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 23