Filmhuizen bieden themamaand en aandacht voor Zwitserse cinéma
Vrouwen achter camera en op witte doek
filmhuizen
Pastorale 1943 over
kleinschalig verzet
amsterdam
en
Haarlem
Spannende
Bergman
Al
Nederlandse filmer
Dupont overleden
I
jen thrillers
Belangrijkste première van deze week
Oodles wots®19''-
IDuitse keukenfabrikanten showen
v^SterkeukensbijdelR
voor iedere beurs een passende offerte
E Wistudatwij
[W gratis
r uwgordijnen
J op maat maken,
J ook velours.
i
20
19 7 8
APRIL
FILM
VRIJDAG 2 1
Het Melkwoud
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□.□□□□□□□o
)ON
een
I
dende
en
Wat kost nu deze
3 m lange keuken?
g-
im.
taard
:r,
JOt
/en-
amer,
tarnen f
iverk’f
Velser Filmjournaal
Prijzen incl. btw, exclusief stelkosten.
Hierbij komt dan nog het aanrechtblad in kunststof, tegels of
hout vanaf f 673,- en inbouwapparatuur naar uw keuze uit
De Dietrich-Siemens-Atag-Futurum enz. enz.
Nergens in Nederland zo een keukenkeuze van de goedkoopste
tot de meest verfijnde!
Alle keukens zijn van zeer goede kwaliteit. Sterkwaliteit.
Elke fabrikant brengt een heel gamma van mogelijkheden.
Wij berekenen voor u de eenvoudigste en de meest luxueuze
uitvoering. U kunt de hierboven getekende keuken kiezen in:
Pronorm in prijzen van f 2100,- tot f 3383,-
Heidapal** f 2600,-tot f 5700,-
Systema f 3400,- tot f 5300,-
Hauenschild f 3700,- tot f 6000,-
Der Berliner Osta f 4700,- tot f 8200,-
keukens sanitair B V. bdvwmalrdh
W voor de bouwende mens van nu
Nijverheidsweg 27, Industriegebied Waarderpolder, Haarlem.
Showroom geopend alle werkdagen van
9 tot 17 uur, zaterdags van 10-16 uur. i
•op
igas.l
tie ha
PPa-
OoooooaoooaoooaQQOoaaaaaaaaboDDaaoaoaacaaaanDaaDaaaaaDaaaaaaaanDDaaaaDnanaaDaaaanaDaaDQaDaQaaaoDac
21
jderslai
Jjdl
Haarlems Gordijnenhuis
(ADVERTENTIE)
Yves Montand en Marie Dubois in de thriller La Menace.
I IUUI Iwlfl
19 00 tappens Pastorale 1943 een landelijke
remière, waarover in de rubriek Amster-
am meer informatie valt aan te treffen.
]8Q o spannende film rond een moord, waar-
de toeschouwer niet weet wie van de
ede tweelingzusjes (gespeeld door Mar
lot Kidder) schuldig is.
Ronduit spectaculair is La Menace (De
tedreiging) van Alain Corneau, een sus-
eice-thriller met Yves Montand in de
hofdrol. De film draait dit weekeinde in
het nachtprogramma van Studio, dat ook
op maandagavond te zien is. Om zijn ge
liefde te redden van een aanklacht wegens
moord legt Henri Savin (Yves Montand)
een spoor van bewijzen naar zichzelf uit.
Vlak voor zijn arrestatie ontsnapt hij en
wil een andere identiteit aannemen, nadat
hij Henri Savin zogenaamd van de wereld
heeft laten verdwijnen. Dat plannetje pakt
in de finale van La Menace totaal onver
wacht anders uit.
van vrouwen om
iver hun eigen lichaam en leven te kunnen
De laatste avond van de vrouwenfilm-
maand is gereserveerd voor de cineaste
Nouchka van Brakel. Eerst zal de korte
film „Wie als meisje geboren is, wordt
nooit een jongetje” van haar worden ver
toond, waarna zij zelf zal spreken over het
specifieke wat vrouwen als cameravrou-
Wim Verstappens Pastorale 1943 is de belangrijkste landelijke première van deze
week. Zijn naar de gelijknamige roman van Simon Vestdijk genaamde film over het
kleinschalig verzet wordt in maar liefst 32 theaters vertoond, waaronder Nöggerath en
Alhambra in Amsterdam, Luxor in Haarlem en Apollo in Zaandam.
documentaire „Het verschijnsel/Vrouw
werd gemaakt door Helena Solberg-Ladd.
Hierin wordt de ontwikkeling van de vrou
wenbeweging in Amerika van af eind vori
ge eeuw tot nu gevolgd. Zij toont de erva
ringen in de loop der jaren op zowel econo
misch, sociaal en cultureel gebied.
Margueritte Duras, de eveneens Franse
regisseur-schrijfster, heeft zo haar eigen
plaats in de filmwereld. Het filmen heeft
zij in de loop der tijd ontwikkeld tot een
eigen expressiemiddel. Haar aanpak even
Roxy biedt tenslotte Ingmar Bergmans
meest controversiële film Het Slangenei
deze week. Liv Ullmann en David Carradi-
ne spelen hoofdrollen in de sfeertekening
van het München van 1923, dat de kiemen
van de opkomst van het nationaal-socialis-
me al in zich draagt.
Vestdijk tekent dus een lichtelijk iro
nisch beeld van het kleine verzet en Ver
stappen heeft dat verder op film uitge
werkt. Met grote voortvarendheid volgen
de gebeurtenissen elkaar op. Diens karak
teriseringen van de verschilledne actieve
Als omlijsting van deze Vrouwenfilm-
maand zal in de foyer van het Witte Teja-
ter, waar Filmhuis Velsen haar voorstel
lingen heeft, een expositie van werk van
een aantal vrouwelijke kunstenaars te
zien zijn. Door de theatersectie van het
Witte Tejater is de kindervoorstelling in
mei gereserveerd voor Rats, een toneel
groep die „Meisjes toch” zal spelen.
Gedurende deze maand zullen voorts
een aantal organisaties die zich met de
problematiek vrouwenemancipatie bezig
houden informatiestands inrichten, en
dat zijn: Wij Vrouwen Eisen, Rooie Vrou
wen, VIDO, MVM, Blijf van mijn lijf,
VOS en de uitgeverijen Sara en De Bonte
Was.
Uitdrukkelijk wordt door het Filmhuis
gesteld dat de voorstellingen zowel voor
vrouwen als voor mannen toegankelijk
zijn. Alle voorstellingen beginnen om half
negen. Het Witte Tejater is gevestigd aan
de Kanaalstraat in IJmuiden.
Een sfeerfilm. In de
nachtvoorstélling bij Roxy tenslotte de
derde week van Woody Allens erotische
satire Everything you always wanted to
know about Sex.
De leidinggevende en meest koelbloedi
ge figuur uit de bovenlaag van het dorpse
verzet wordt tenslotte de Duitse leraar
Johan Schults (gespeeld door acteur Fre-
derik de Groot), die ten slotte in het Sche-
veningse gevang belandt en door zijn ou
dere, nationaal-socialistische broer (een
rolletje van Rutger Hauer) bevrijd en be
straffend toegesproken wordt.
in de jaren zeventig. Reusser maakt daar
bij gebruik van een romanachtige vorm.
20.30 uur.
Acteur Hein
Boele geeft in
Pastrorale 1943
gestalte aan de
jood Cohen.
Op dinsdag 25 april wordt om 20 uur in
het Filmhuis Velsen aan de Kanaalstraat
257 te IJmuiden de eerste aflevering van
retta laat perfect de menselijke aftakeling
zien, als de beleefdheid en goede manieren
veranderen onder invloed van drank en
hitte. (20 uur.)
PICTURE PARADISE vertoont elke
NOUCHKA
VAN BRAKEL
z, en,
g vaat
enz.
dkamf
Vraai
Speciaalzaak in gordiinen én vitrages
Kleine Houtstraat 42 Haarlem
Tel 023-323925
's Maandags gesloten
dorp, de drogist Poerstamper (een rol van
Bernard Droog) goed in de gaten. Nadat
die van verraad wordt beschuldigd besluit
de verzetsgroep hem te liquideren, maar
slaagt daar niet in en zij weet het eigen
optreden mary moeizaam weet te camou
fleren.
3ntree i z*j hebben wanneer ze niet voldoen aan
en ru e verwachtingen die het dorp van hen
Vastel erft- De twee films sluiten op elkaar aan
dakkg n zullen beide per avond worden ge-
iiv. v« Iraaid.
1.500,-I
wen en regisseurs met zich meebrengen en
in de film tot uiting weten te brengen.
nwinnt reeg over een Siamese tweeling. Hij
543 309! ,erkte alleen het gegeven uit en paste het
n aan dlan deze tijd aan. Zo ontstond een bizarre
US
tentje van Perspekt in De Egelantier, Gast-
huisvest 47 te Haarlem. Voor 26 april staat
een Polanski-film op het programma vol;
tijdsverschuivingen en visuele trucks.
What?! wordt vertoond vanaf 20.30 uur.
De handeling van Pastorale 1943 is gesi
tueerd in Doornwijk, een plaatsje tussen
de grote rivieren. Dadelijk in het begin van
de film, die we in onze editie van vorige
week overigens al ruim hebben besproken,
komt de houding van de bevolking ten
opzichte van verzet al naar voren als aar
zelend en weinig geagiteerd.
Een haast vreedzame mentaliteit be
heerst de gedragingen van het plaatselijk
verzet. Het helpt onderduikers, brengt ze
onder op een boerderij aan de andere kant
van de rivier, overvalt een distributiekan
toor en houdt de enige NSB-er van het
Het Haarlemse filmhuis Het Melkwoud
(Zijlstraat 63) vertoont vanaf vanavond tot
en met zondagavond een Russische versie
van Shakespeare’s King Lear, de laatste
film die Grigori Kozintsev maakte. Kozint
sev, die vijf jaar terug overleed, behoorde
tot de pioniers van de Sovjet-film. Hij
verdiepte zich tegen het eind van zijn leven
volkomen in de figuur en de werken van
de Engelse toneelschrijver, over wie hij
ook essays schreef. Tot zijn béste films
behoren Hamlet en deze King Lear. Aan
vang 21 uur.
ALAIN TANNER is een andere zwaar
gewicht van de Zwitserse film. Zijn Jonas,
qui aura 25 ans en Fan 2000 tekent het
leven van een aantal dertigers dat actief
zijn geweest in het rumoerige jaar 1968
dat vooral zijn sporen in Frankrijk heeft
achtergelaten. Het is een wat trieste, maar
ontroerend mooie en menselijke sfeerteke
ning, die aangeeft hoe actievelingen van
toen ondanks alle wanhoop nog altijd
vechten voor een betere toekomst. In film
huis ’t Plein, nabij Spaarnehal in Haarlem-
Schalkwijk, volgende week donderdaga
vond (20.15 uur).
FILMHUIS DAC, Ripperdastraat 13a te woensdagavond films in het kleine thea-
Haarlem heeft voor donderdag 27 april
eveneens een goede keus gedaan uit het
aanbod van de Zwitserse filfn. Claude Go-
retta, die thans doorbreekt met het won-
derschpne La Dentellière (Movies, Amster
dam), maakte ook al onder andere met
L’Invitation indruk. De film laat in een
koele en elegante filmstijl zien hoe het
personeel van een kantoor een tuinfeestje
viert ter gelegenheid van een van hen, die
een kasteeltje met butler heeft geërfd. Go-
figuren in de kleine dorpsgemeenschap
van Doornwijk zijn door hem met een
groot inlevingsgevoel in beeld gebracht.
Pastorale 1943 verloopt daardoor goed,
vlot en pittig en beschikt over een juiste
dosis spanning.
De overige premières in de hoofdstad
mogen eigenlijk geen naam hebben. In
Cineac Damrak gaat een weinig verhef
fende knokfilm met de titel Bare Knuckles
(„Blote vuist”) en Double Crossers in het
Rembrandt Pleintheater levert iets derge
lijks op maar dan van Chinese origine. In
City gaat dan tenslotte nog Alan Arkins
Arkins nieuwste komedie. Uitverkoop we
gens Brandschade. Een titel die de lading
goed dekt.
het Velser Filmjournaal met de titel Hou
het leefbaar vertoond. Het is de voorfilm
voor het hierboven genoemde Le Grand
Soir. Doel van het filmjournaal is om met
behulp van het filmmedium ontwikkelin
gen in Velsen en de regio kritisch te volgen
en daar informatie over te verstrekken. De
aflevering wordt ook nog op 26 april en 2
en 3 mei vertoond. Ook scholen en buurt
huizen kunnen gebruik maken van het
filmjournaal. Aanvragen dienen gericht te
worden via Het Witte Thejater in Velsen.
DE CINECLUB vertoont in jongeren-
centrutn Zero aan de Bakenessergracht 8-
10 te Haarlem volgende week donderdag
avond de bewustmakingsfilm Houdt de
Purmer groen. Aanvang 20.30 uur.
Evenals de schrijver vermijdt ook Ver
stappen, in wat een van zijn beste films is,
alle heroïek die in andere Nederlandse
films over de oorlogstijd nogal eens opge
blazen naar voren komt. De bioscoopbe
zoekers krijgen daardoor wel een wat an
der beeld van de Nederlandse illegaliteit
dan in Verhoevens Soldaat van Oranje.
De huidige historici onderschrijven
Vestdijks gezichtpunt dat het Nederlands
verzet zeker in de eerste jaren van de
oorlog niet al te veel heeft voorgesteld, al
wil niemand staaltjes van grote helden
moed uitsluiten die er beslist wel zijn te
melden. Maar de illegaliteit kwam in Ne
derland in tegenstelling tot enkele andere
landen traag op gang.
OP DINSDAG 25 en woensdag 26 april
vertoont Filmhuis Velsen (Kanaalstraat
257, IJmuiden) overigens een film van
Francis Reusser, een cineas^uit de laatste
jaren snel belangrijk geworden Zwitserse
cinéma. Le grand Soir stelt de vraag naar
de stand van het revolutionair bewustzijn
De bekende Franse regisseur Agnes
iarda is tweede in de rij. Van haar hand
lijn te zien „Réponse des Femmes” en
.Lune chante, Fautre pas”. In de eerste -
torte film - rekent Varda af met alle voor-
icrdelen die over de vrouw in onze maat-
thappij bestaan. In „L’Une chante,
Niet altijd kunnen we de lof zingen over
kamt’ e Haarlemse bioscoopagenda, maar deze
teek begint het er op te lijken met een
indelijke première en tenminste nog zo’n
ier, vijf films die de moeite van het
ekijken waard zijn. Luxor heeft met Ver
persoonlijk als uniek. „India Song” is de
film die van haar - slechts één avond -
wordt vertoond. Met haar bekende literai
re manier van filmen rekent Duras in deze
film af met het beeld dat vrouwen door
gaans op het celluloidmeekrijgen van de
filmmakers.
end hun leven zien verlopen de hoofdrol
komt tevens het conflict naar vo-
en van enerzijds de behoefte aan onaf-
lankelijkheid en anderzijds de hang naar
ien gezinsleven.
De derde vertoningsweek biedt twee
Amerikaanse documentaires. Union
i (drive laids is een korte film van Julia Reichart
rook gi raarin vooral de vrouw in de vakbewe-
elegen ing centraal staat. Hiervoor heeft zij ge-
laapkaifilmd met drie vrouwen die ieder in de
■isistijd in Amerika hebben gestreden
)or de positie van de vrouw. De andere
et c.v.
t o. h.
- -
loten l autre pas” heeft Varda centraal gesteld
imer, gi thema van de vrijheid
I<5 rt
Vasts I u
ip met «schikken. In deze musical-achtige film,
s meth 'aarln twee vriendinnen die heel verschil-
Incl. -
Vraagp pelen,
Gebleven zijn de UFO-film Close En-
'■I.V. i aunters die zijn vijfde week ingaat bij het
3t cite lido Theater en de discofilm Saturday
bij he light Fever in Cinema Palace, die terecht
1 en bi eel publiek trekt, omdat het verhaaltje
at dieper graaft dan wat je bij een film,
ie de blije kanten van het discoleven en
>or Per e trieste van het dagelijkse reilen en
tratiev silen verenigt, zou verwachten. John Tra-
ratie fl olta, die de hoofdrol in Saturday Night
hoofd Wer speelt, heeft veel van zijn bekend-
eid aan deze film te danken en ook dat is
an juiste zaak. De opwindende muziek is
oor een niet onbelangrijk deel geschre-
U|n door het Australisch-Amerikaanse
do The BeeGees en dat kan op zich al een
ansporing zijn om de film te gaan be-
van all ijken.
Studio heeft deze week twee ongemeen
velbannende thrillers op het programma
indelill ®bmen. Zo draait in de dagelijkse voor
telling Sisters van schrijver-regisseur
Irian de Palma, die zijn filmen zozeer op
vel litchcock heeft gestoeld, dat hij zelfs de-
pgedaa componist, Bernard Hermann, ge-
alsnied ruikt voor het schrijven van de filmmu-
iek. De Palma kreeg het idee voor een
taller toen hij een artikel onder ogen
IJMOND. In navolging van themamaanden over de Zwitserse en de Russische
film houden de filmhuizen in heel Noord-Holland in mei een themamaand over
vrouwenfilms. Gedurende vier weken zal in een aantal voorstellingen films van
,R. vrouwelijke regisseurs over vrouwen te zien zijn. Films waarin vrouwen gefilmd zijn
en ap in hun eigen situatie, met hun eigen gevoelens, hun eigen problemen. Films vaak waar
Mrdorn de - maatschappelijke - positie van de vrouw en dat wat daarmee nog fout zit, als
U(J wires laten zien. Opzet is om zoveel mogelijk richtingen en stromingen uit de categorie
Frans Dupont kreeg zijn opleiding aan
het instituut voor Kunstnijverheidsonder
wijs in Amsterdam, de tegenwoordige
Rietveldakademie. Zijn belangstelling
ging later uit naar films over kunst (klas
siek en modern gebrandschilderd glas en
„Portret van Frans Hals”).
In 1932 ontmoette dupont Joris Ivens bij
wie hij ervaring opdeed. Met Willem Bon
begon hij vervolgens een filmtechnische
leergang die onder meer door Wim Gerdes
werd gevolgd. In 1934 richtte Dupont in
Blaricum zijn eigen studio op. Veel van
zijn voor- en na-oorlogse films kwamen tot
stand met assistentie van zijn echtgenote,
Dienstje Stevens.
Dupont maakte na de bevrijding zijn
eerste speelfilm „Bezet gebied”. Hij onder
hield nauwe relaties met de Nederlandse
werkgemeenschap voor filmproduktie, die
in ons land een nieuwe opvatting in het
filmmaken vertegenwoordigde. Bij ophef
fing van de werkgemeenschap ging Du
pont bij Multifilm werken. Acht jaar do
ceerde hij tevens montage aan de Neder
landse Filmakademie.
Als scenarioschrijver en regisseur heeft
Frans Dupont veel films gemaakt. Een
aantal kreeg internationale erkenning.
(ADVERTENTIE)
een to vrouwenfilms naar voren te laten komen.
i Op het programma van de vier verto-
96 jngsweken met vrouwenfilms staat als
srste de Hongaarse regisseur Judit Elek.
üj maakte de films „Een Hongaars Dorp”
in „Alledaagse gebeurtenis”, waarin zij
vee meisjes uit een Hongaars plattelands-
JNINGi lorp v°lgt *n hun leven en de problemen
AMSTERDAM (ANP). De cineast
Frans J. Dupont is op 69-jarige leeftijd in
zijn woonplaats Amsterdam overleden.
De crematie heeft dinsdag plaatsgehad,
naar zijn collega Wim Gerdes heeft mee
gedeeld.
in hun eigen situatie, met hun eigen gevoelens, hun eigen problemen. Films vaak waar
nncifio van H» vrmiuz en dat wat daarmee noe fout zit. als
;n'ke”Xtgangspunt heeft gediend. De filmmaand zal speelfilms - lang of kort - en documen-
- a 1 ax*. z\ rr on lilt <4 <x OO toorvrin
oor
z’ i