Haitink bij begin Beethovencyclus Treffende directie van Herenhoeden Boedapester Orkest vitale musiceertrant ZOMER HOEDEN petten Gay Sweatshop maakt isolement van homo’s ontroerend voelbaar Toekomst florissant voor Symfonie Orkest „Haerlem” ii Beethovencyclus 1978 Vrijdag 21 AS TIME GOES BY BOEIEND TONEEL IN MICKERY Jubileumviering in Haarlems Concertgebouw deur Willem Faassen i stilte gecremeerd NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT Expositie in VAN KUNST APRIL 19 7 8 MM 1 Concertgebouw Haarlem 20.15 uur donderdag 11 mei soliste: ANNEROSE SCHMIDT - piano donderdag 18 mei soliste: BARBARA NISSMAN - piano donderdag 25 mei solist: ALBERTO LYSY - viool *1 abonnement 3 concerten f 24,- (a i.) c.j.p.-abonnement f 12,- (a.i.) programma: Wellington ’s Sieg Symfonie no 8 Vioolconcert programma: Duitse dansen en corftradansen Symfonie no 2 Pianoconcert no 5 programma: Octet voor blazers in Es gr. t. Pianoconcert no 4 Symfonie no 3 (Eroïca) AMSTERDAM. De donderdagavond in het Amsterdams Concert gebouw gestarte Beethovencyclus is de gezonde vrucht van de samen werking tussen het Concertgebouworkest en het Amsterdams Philhar- monisch. Terwijl het APHO nog volop bezig is aan zijn Duitse tournee, neemt het Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink de eerste drie van de in totaal zeven concerten van deze cyclus voor zijn rekening. losse kaarten f 12,- c.j.p. f 6,- EN VOOR STRAKS Abonnementsverkoop aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, van 10-15 uur. Telefonisch 023-320994 van 12-15 uur. Ashkenazy maximaal expressief JOHAN VAN KEMPEN (Foto Bob van Dantzig). =GI (Foto Lex van Rossen) JI ANDRÉ KAART (ADVERTENTIE) I (ADVERTENTIE) hatters since 1896 KRUISWEG 71 HAARLEM Vladimir Ashkenazy was de, zowel in technisch als muzikaal opzicht, indruk wekkende solist in het Tweede Pianocon cert. Het toucher van deze 40-jarige IJs landse pianist van Russische origine, is in alle dynamische schakeringen maximaal expressief, zodat hij de toehoorder ook in zo’n overbekend concert steeds met onver moede nuances confronteert. De in principe forse aanpak, die juist zoveel ruimte schiep voor het leggen van contrasten als tederheid in de lyrisch-me- HAARLEM. Een matig gevulde grote zaal van het Haarlems Concertgebouw zal aan het Boedapester Symfonie Orkest, dat daar donderdagavond optrad, geen stimu lerende aanblik hebben geboden. Dat feit weerhield het orkest er niet van om met groot vakmanschap en intens vitale muzi kaliteit te werk te gaan, zodat de in de aan dit concert voorafgaande publiciteit ge- dramatiek getoond. Daarbij treedt de groep nergens arrogant corrigerend op, er wordt zelfs geen beschuldigende vinger geheven. Wel laat Gay Sweatshop klaar en helder zien hoe de tekortkomingen van de „normale” mens liggen tegenover die van de homoseksueel. Dat het in deze voorstel ling alleen om mannen gaat, komt eenvou dig omdat de groep alleen uit ihannen bestaat. Er is overigens nog een ander gezelschap, onder dezelfde zakelijke lei ding, die zich met produkties over vrou wen bezig houdt. De spelers van Gay Sweatshop brengen hartverwarmend toneel van zeer goede kwaliteit. Ook muzikaal blijft de groep op niveau, dankzij de arrangementen van Alex Harding, die zelf op verschillende instrumenten, vooral piano, begeleidt. Dan is er nog de steun van een voornamelijk in wit uitgevoerd decor met vernuftige in- en uitklapbare panelen, waardoor scènewis selingen in twee tellen een feit zijn. Een noemde kenmerken terdege opgeleide musici, veel tournees, uitvoeringen onder leiding van meesterdirigenten als Otto Klemperer, Antal Doratie en Georg Solti er ten volle uit kwamen. WO 1 w ging. Scène uit As Time Goes By. Op de voorgrond Alan Pope als Kurt. Daarachter Noel Greig en Gordon McDonald. Vooral de strijkers in dit orkest zijn uitstekend (maar kun je van een Hongaar ook iets anders verwachten?), met een tintelende, zuivere, zilveren klank die prachtige kleuren oplevert. Goede hout blazers en een zeer goede kopergroep leve ren met die strijkers een totaal dat aan een dirigent grote mogelijkheden biedt. Arpad Joo, een nog vrij jonge dirigent, een lange donkerharige figuur, bleek ge noemde mogelijkheden vooral te stuwen naar een uitbundige, vitale musiceertrant, waarin de grote lijnen het meestal wonnen van de details. Dat bleek al direct uit de manier waarop hij (met schilderachtige gebaren en een massa overbodige gymnas tiek) de symfonie in C KV 425 van Mozart breed aanzette en met forse tempi tot stand bracht. Maar een Mozart die dan ondanks het gemis aan verfijning toch positief beoordeeld kon worden door de oprechte musiceervreugde die uit elke maat van deze symfonie tevoorschijn kwam. Mozarts solocantate „Exsultate, jubila te” bracht de sopraan Irene Hammann op het podium. Zij bleek te beschikken over een zeer blanke, heldere stem (met soms bijna het timbre van eeh jongensstem) en een lichtvoetige gratie in het neerzetten van de muzikale lijnen, hetgeen haar ver tolking tot een belangrijk en spanningsvol gebeurem maakte. Zeer uitbundig, soms zelfs rumoerig en niet zelden haastig was de uitvoering van Brahms’ eerste symfonie te noemen, waar de slordigheid in dynamische opbouw heel wat momenten die om méér uitdieping vroegen verloren liet gaan. Eigenlijk kwam alleen het eerste deel goed tot zijn recht: de drie andere verdronken zo onge veer in hun eigen snelheid. Maar ook hier een warmbloedige en nooit dikbloedige orkestklank die in ieder geval zorgde voor een schilderachtig geheel. En een sympathiek en joyeus ge drag van Arpad Joo bij het langdurig applaus dat hem en zijn orkest ten deel viel en dat hij heel nadrukkelijk aan de Boeda pester musici bleef overdragen. GEMMA COEBERGH e led FLA ruim! even 1 net maar ede ET ca. Pi slaap! matie en I >n NE •f via ■tot*»*,. ike met en ir. ij’e /an tel. boeiende voorstelling met veel humor, maar met ook heel veel uiterst gevoelige momenten. De oprechte gevoelens van liefde die mannen voor elkaar kunnen koesteren worden zonder omhaal of melo- i Willem Faassen werd op 25 augustus 896 geboren. Hij stamt uit een bekend leslacht van toneelspelers: zijn grootva ar, Alexander Faassen, was een van de [rote figuren van het Rotterdams Toneel- lezelschap en zijn vader Alexander Faas- en jr, was onder de naam Alex Post een lan de sterren van het gezelschap Heijer- hans I Willem Faassen debuteerde op 13 mei pl3 bij onder andere Chrispijn en Van Ier Biene en speelde achtereenvolgens bij bouwmeester jr, Herman Heijermans (in hzelfde rollen als voorheen zijn op jeugdi- f leeftijd overleden vader), Èoyaards en lap de la Mar. Op het laatst was hij lerbonden aan het gezelschap van Johan baart. Hij heeft vele rollen gespeeld. Enke- F van de bekendste zijn: De Bochel in „Het Icht van de nacht”, Geert in „Op Hoop van hgen”, de dominee in „Schipper naast pd” (met Cor van der Lugt Melsert) en de lokter in „De appels van Eva”. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Met een feestelijk concert zaterdagavond in het Haarlems Concertge bouw zet het 40-jarig Symfonie Orkest „Haerlem” zijn jubileum extra glans bij. Tijdens dit concert zal Alwin Bar de solist zijn in het Tweede Pianoconcert van Brahms in B opus 83 en zullen onder leiding van André Kaart, de vaste dirigent van het orkest, verder de Ouverture uit de Opera Ruslan van Glinka en Mendelssohn’s Eerste Symfonie in c opus 11 tot klinken worden gebracht. Het laatste deel speelt in 1969 in een bar voor homo’s. Vijf homoseksuele mannen zijn er bij elkaar. In hun soms wat lange monologen komt bij elk hun eigen geaard heid uit. Blijkt ook nu weer dat homosek suele mensen zelfs bij degenen die voor een ieder totale vrijheid preken (Martin Luther King wordt als voorbeeld ge noemd) een vergeten groep vormen. De climax vormt het optreden van een bur- ger-politieman die met geweld een der homo’s wil arresteren. Onder regie van Noël Greig heeft Gay Sweatshop al deze facetten gevat in eenfijne en fantasierijke voorstelling met prachtige aankleding. Wie er niet voor naar Amsterdam wil kan op 13 mei in Haarlem in de Toneelschuur gaan kijken. Het zal geen verloren avond zijn. KO VAN LEEUWEN AMSTERDAM (ANP). Op Westgaar- e in Amsterdam is donderdag in alle tilte de acteur Willem Faassen gecre- leerd. Hij overleed afgelopen zaterdag P 81-jarige leeftijd in zijn woning in Amsterdam, zo heeft zijn zoon laten reten. De Haarlemse regio kent wel meer ama- teurorkesten, waarin toegewijde musici veel van hun vrije tijd doorbrengen en het nuttige - namelijk het geheel ten dienste te zijn - te verenigen met het aangename. Onder dat laatste dient dan vooral de musiceervreugde verstaan te worden. Ge noemd kunnen worden: de orkesten en ensembles van stichting Jeugd en Muziek en het Muziekcentrum Zuid-Kennemer- land en het Noordhollands Promenade Or kest. Maar het zou moeilijk zijn een tweede orkest aan te wijzen naast het thans jubile rende Symfonie Orkest „Haerlem”, dat kan bogen op een veertigjarig muzikaal verleden en een actief ledenbestand van 55. André Kaart zwaait alweer vanaf 1969 het dirigeerstokje over het orkest, dat in 1938 door een groepje geestdriftige ama- teurmusici werd opgericht. Nadat al enke le tijd onder leiding van dirigent Willem Rettich was gerepeteerd in villa De Beet hovenhof van Bernard Drukker te Heem stede en op zondagavonden enkele huis concerten waren gegeven, werd daartoe op 2 juni van dat jaar officieel besloten. De tegenwoordige concertmeesteres, me vrouw T. Schultheiss-Oosterveld was er toen al bij, terwijl de onlangs overleden Jan Vet een van de oprichters was. Onder de bekwame leiding van Rettich breidde het orkest zich snel uit en amper een jaar later, op 10 mei 1939, werd met goed gevolg voor het eerst in de Kleine Zaal van het Haarlems Concertgebouw geconcerteerd. Een jaar later, in februari 1940 mocht een tweede concert zich zelfs in een grote toeloop verheugen: de zaal was uitverkocht. De oorlog onderbrak echter alle plannen voor een verdere expansie en het Symfonie Orkest „Haerlem” moest zelfs van de repetities afzien. Alle ar chiefstukken betreffende die eerste, moei lijke jaren van het orkest zijn zelfs verlo- rten gegaan, omdat ze in bezit waren van een joods orkestlid, dat het nazi-regiem niet overleefde. Begin 1948 vonden evenwel de eerste repetities plaats van b t ondanks alles levensvatbare orkest onder leiding van de nieuwe dirigent Piet Halsema. Een actieve ledenwerving zorgde voor een snelle toe name van het aantal orkestleden en zo was in november van datzelfde jaar een eerste uitvoering met 42 eigen mensen en een gehuurde bassist een feit. Na die jaren na de oorlog heeft het orkest onder directie van Hans Bik en de onvolprezen Marinus Adam ups en downs gekend, maar regel matig in positieve zin van zich laten horen. Onder André Kaart is het met het Sym- fonie Orkest eigenlijk alleen maar cres cendo gegaan en zo kan men met de vie ring van het 40-jarig bestaan de toekomst zonnig tegemoet zien. Onder zijn leiding wordt efficiënt en plezierig gemusiceerd AMSTERDAM. Twee jaar geleden zag ik voor het eerst een optreden van de Engelse toneelgroep Gay Sweatshop. De groep, die met toneelspel poogt bij te dragen aan de emancipatie van homoseksuele mensen, liet toen een uitstekende indruk achter met de opvoering van Mister X. Nu is Gay Sweatshop weer in ons land. Tot en met 30 april speelt zij in Mickery de voorstelling As Time Goes By, een produktie die met veel talent geschreven is door Noël Greig (ook regisseur) en Drew Griffiths. De laatste is een van de meest toonaangevende acteurs van de groep, doch hij moet wegens veelvuldige ziekte in ons land verste,k laten gaan. Zijn aandeel wordt overgenomen door regisseur Greig en door Philip Timmins. As Time Goes By is opgebouwd uit drie delen die in verschillende perioden spelen. Deel één speelt zich af in het Engeland van 1896, de tijd dat Oscar Wilde gevangen zit, tot twee jaar veroordeeld wegens homo seksuele handelingen. De groep toont een mannenbordeel, een etablissement voor sjieke heren. Dit in contrast met de socia list Edward Carpenter (gespeeld door Phi lip Osment) die zich bezig houdt met sek suele hervormingen. Voor het tweede deel verplaatst de handeling zich naar een Ber- lijns nichtencabaret, de sfeer van Mariene Dietrich die in die tijd (we schrijven 1929- 1934) wereldberoemd werd als Lola van de Blauwe Engel. We merken de opkomst van de nazi’s, eenvoudig maar in het spel beklemmend weergegeven, vooral door de groeiende angst op het gezicht van Alan Pope die de travestiet Kurt speelt. We zien bok dr. Magnus van het Instituut voor Sociale Wetenschappen, die zich in die tijd bezig hield met het bestuderen van de homosek sualiteit. Ironisch noemt Gay Sweatshop het dan ook Instituut voor Sexuele Weten schap. Vanuit de gebeurtenissen in het cabaret is het isolement van de homo’s sterk voel baar gemaakt en dat verhevigt de angstige voorgevoelens van het naderend onheil dat het fascisme teweegbrengt. Philip Os ment zingt dan „A gass chamber and the star of King David”, een lied over de stigmatisering en de verdelging van de joden door de nazi’s dat door merg en been gaat. Ook later in de produktie zal Osment weer ontroeren met „A kiss is still a kiss”. HAARLEM. Bij de beoordeling van de werken van Nancy Talbot, die tot en met 26 april exposeert in de Haarlemse galerie VAN in de Hagestraat, stonden abusievelijk de verkeerde openingstijden vermeld. Daarom hier de juiste: Galerie VAN is geopend op maandag van 11-22 uur; van dinsdag t.m. vrijdag van 12-14 uur en op zaterdag van 12-15 uur. ditatieve episodes, blonk uit door helder heid in profilering van alle thema’s en motieven bij een allesomvattende finesse. Bernard Haitink wist met het orkest precies op de golflengte van Ashkenazy af te stemmen en leidde het geheel zo naar een organische eenheid in een uitvoering, die evenals die van de symfonieën buitengewoon geestdriftig werd ont vangen. en namens de leden hecht de secretaresse van het orkest, mevrouw H. Abbas- Braaksma, er waarde aan te onderstrepen dat vooral de wekelijkse repetitieavonden - elke woensdagavond van 20 tot 22.30 uur in het Haarlemse cultureel centrum De Egelantier aan de Gasthuisvest op prijs worden gesteld. Op het programma van heit eerste con cert van deze uitverkochte serie waarop alle negen symfonieën en de vijf pianocon certen, het vioolconcert en de twee be kendste ouvertures tot klinken zullen wor den gebracht stonden de symfonieën nr. 1 en nr. 5, met daartussen in Beethovens vroegste pianoconcert in Bes (bekend als- nr. 2). Een lange en warme zit voor het, voor een groot deel uit jeugd bestaand publiek, maar zeer de moeite waard. Interessant om Haitinks versie van de Tweede te horen, nu de uitvoering daar van onder Bernstein nog vers in het geheu gen lag. Haitink probeert de pathetiek bij deze terecht als „zonnig” bekend staande symfonie niet zo aan te dikken als zijn Amerikaanse collega. Het resultaat is niet minder boeiend en qua geest wel zo puur. Alles wat achter de noten staat, maakt Haitink bij de toehoor der bewust. Het opvallendst was dat nog in de Vijfde, de noodlotssymfonie, die een uitvoering kreeg met een niet aflatende innerlijke spanning en waarbij de prachti ge kwaliteiten van het Concertgebouwor kest volledig worden gemobiliseerd. Hai tink gaf deze symfonie een enorme lading via een bijzonder doordachte opbouw van de climaxen en het aanbrengen van de juiste dynamische tegenstellingen: door- en-door Beethoven. I. Klad nctall jkertii we jk, zo ladimir Ashkenazy was donderdagavond bij de start van de Beethovencyclus in het e wo msterdams Concertgebouw een indrukwekkend solist in het Tweede Pianoconcert. Tel. 0 >nds) t. 32 i.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 23