Je moet natuurlijk geen feiten gaan verdraaien” pagina |J door Rieksen Klaas Pieter o Problemen Amusement Concertagenda Zorgen Bette Grote toekomst Voorts i ■pil Oneigenlijk Jië ar □riek BSSBM ■BHRP :er lat is are naar o- tieve rouwl irieel, elijk. sel rder ;hten ng. even an in. Ie e Voorlopig ziet het er naar uit dat men nog niet uit deze situatie komt. Herhalingen zijn vanaf deze zomer troef. Drie grote documentaireseries (waar onder „58 miljoen Nederlanders” en „De Christenen”) staan op het programma en pas tegen 1980 denkt met enigszins uit de zorgen te zijn. In het noodlijdende bedrijf dat televisie heet, moeten nu en in de komende jaren zware offers worden gebracht. Programma’s mogen niet te duur zijn en zo links en rechts worden er uitzendingen van het scherm gehaald omdat het geld domweg op is. En als je dan ook nog een WK-voetbal op het scherm moet brengen (dat doet de NOS deze zomer) met daaraan verbonden een kostenpost van een miljoen gulden, dan blijft er maar weinig over om nog wat anders te doen. Bij de NOS doet vooral de afdeling drama en kunst zijn mond open. Maar niet alleen die tv-makers hebben te kampen met een noodgedwongen verschraling, ook bijvoorbeeld de documentaires en informatieve programma’s krijgen minder geld dan voorheen. Een documentaire van een uur kost toch altijd gemiddeld zo’n honderdduizend gulden (de kosten variëren van 75.000 tot 150.000 gulden, afhankelijk van de aanpak en het onderwerp) en met een uurbedrag van 26.000 gulden is het duidelijk dat het uitzenden van een documentaire altijd financiële offers vraagt. r - j: Henk Suer ziet grote toekomst in docudrama LZXLL L Lit IBi Lionel Hampton Frankie Miller Bette Midler I in van sn onderscheiden werden, is precies om dat we zeker zouden weten waar de fantasie eindigt en de realiteit begint. En vice-versa, zonder vertrouwen in onze verslaggevers kunnen we niet verder. Het mengen of combineren van de twee genres doet ernstige vra gen rijzen”. Henk Suer ziet, mits er niet op de zelfde manier wordt gewerkt, ook voor Nederland een goede toekomst voor het docudrama,. Hij zegt: „Op die manier zouden we de belangstelling voor informatieve programma’s weer wat op kunnen vijzelen. En dat vind ik een prima uitgangspunt. Zo kun je bij documentaires écht grote beslissin gen, die altijd achter gesloten deuren worden genomen, in beeld brengen. Maar ik denk dat je wel een hoop geld kwijt bent als je het goed wil doen, omdat je dan ook decors en acteurs moet gaan betalen”. Twee dagen eerder bezoekt hij overigens het Haarlems Con certgebouw. want nu mag hij zijn rentree in het jubilerende theater maken. ifab. it Henk Suer is van mening dat men het drama niet mag gebruiken om de zaak alleen maar aantrekkelijker te maken. Het moet een duidelijke func tie hebben en die gaten vullen, die je Geen commerciële tv-polonaise aan ren - len in en - De Amerikaanse avant-garde theater-rockgroep The Tubes doet ons land komend weekein de voor een korte trip aan. De belangstelling is in Nederland tot ongekende hoogte gestegen na hun vorige bezoek in novem ber, toen de groep een twee uur durend programma van sket ches, songs en theatereffecten voorschotelde, dat van een kri tische blik op de samenleving blijk gaf. De grote vraag is ech- IS. 5 nent, Of het ook ooit zo ver zal komen is nog maar de vraag. Juist in deze en de komende maanden buigt het bestuur van de NOS zich over de merchandis ing en het is duidelijk geworden dat men er daar nog lang niet uit is. Eén van de voornaamste zorgen van de omroepen blijft dan ook het tekort aan geld. Ook het docudrama, als je de zaken goed wilt aanpakken ten minste en de bezwaren van Mike Har ris wilt ontlopen, brengt op het gebied van de documentaires geen soulaas. Het is niet te hopen dat men in ons land het voorbeeld van de Amerika nen moet gaan volgen, omdat er wer kelijk helemaal geen geld meer is voor programma’s. Want wat heeft Harris gemerkt bij de docudrama’s uit de Verenigde Staten? De gedrama tiseerde documentaires daar zijn al tijd veel vriendelijker tegenover men sen die nog ih leven zijn en worden alleen wat kritischer als de weergege ven toestanden verder in het verleden liggen. Over het op die manier ver schaffen van informatie, kun je je twijfels hebben. In het najaar komt de ver maarde Amerikaanse zangeres en entertainer Bette Midler voor het eerst naar Europa. Nou is dat nog niets bijzonders, want een tournee naar de Oude Wereld zat er wel in nadat haar tv-show enkele maanden gele den niet alleen in Nederland het gesprek van de dag was. Nieuw is echter de mededeling dat de mollige en olijke Bette zal worden uitbetaald in onge munt goud. Dat is zo geloven Op de 4e mei staan Billy Swan en het echtpaar Kris Kristofferson en Rita Coolidge in het Haags Congresgebouw, terwijl de Amerikaanse hard- rockgroep Blue Oyster Cult de wat grotere Voorburgse spor thal De Vliegermolen heeft uit gezócht voor een eenmalig con cert in Nederland op 6 april. De eerder aangekondigde tournee van de Amerikaanse zanger Boz Scaggs is overigens om on bekende redenen van de plan ning afgevoerd. de promotors nog niet eerder vertoond. Bette Midlers woordvoerder verzekerde echter dat deze unieke omstandigheid niets met publiciteit van doen heeft, maar alles met inflatie en mo gelijke devaluatie van enkele valuta-eenheden. De zangeres treedt pas over zes maanden op en tegen die tijd zou haar gage wanneer die in geld zou wor den uitbetaald wel eens flink kunnen zijn gekelderd. Als Bette Midler maar geen school maakt, denken allerlei theater- agenten nu angstig. Grote klas sieke musici boeken concertrei zen namelijk tot driejaar, soms nog langer, vooruit. ter of de uitgebreide groep erin zal slagen met enkele nieuwe nummers op de proppen te ko men, want hun show staat en valt met de verbazing die de eerste kennismaking met het fenomeen bewerkstelligt. De concerten zijn overigens zo goed als uitverkocht: 23 en 24 april in het Haags Congresge bouw, de 25e in de Amsterdam se Jaap Edenhal. niet in een documentairevorm hebt kunnen krijgen. Voor de Nederlandse situatie de NOS denkt momenteel aan drie docudrama’s zijn er echter veel problemen. Het onderwerp zou zo ver in het verleden moeten liggen dat er nauwelijks meer sprake is van enige persoonlijke betrokkenheid bij de kijker en ook het beperkte acteurs- bestand speelt een voorname rol. Vooral dat laatste is volgens Suer belangrijk omdat de geloofwaardig heid van het gegeven sterk wordt on dergraven door het gebruik van be kende acteurs en actrices. Amateurs zouden in- dit geval een oplossing bieden. Henk Suer heeft het over het serieus gebruik maken van drama in een documentaire en stelt dat als je ermee gaat werken, je de feiten niet moet gaan verdraaien om het drama beter uit te laten komen. Over „Het proces van Lee Harvey Oswald” zegt hij dan ook: „Dat kan je het beste zien als een soort flauwekuldrama. In Amerika hebben ze aan het einde van de vertoning aan de kijkers gevraagd, hun mening te geven over de vraag of Oswald nou wel of niet schuldig was aan de moordaanslag. Die kijkers zei den dat hij niet schuldig was. Ook vroeg men aan de kijker of de CIA een rol in deze geschiedenis had ge speeld. Men was van mening dat dat wel het geval was. Volgens mij is het ze er alleen om gegaan, een goed tv- stuk te brengen. Als curiositeit is het wellicht aardig, maar voor de rest is het natuurlijk niet aanvaardbaar”. Omstreeks dezelfde tijd tre- den de Compagnons de la Chanson op in Theater Gooi land te Hilversum (27 april) en zweept vibrafonist-drummer Lionel Hampton zalen in heel Nederland op. Op de 30ste april is het precies 25 jaar geleden dat deze jazzgigant door de hoofdstedelijke politie uit het Amsterdamse Concertgebouw werd gezwiept, omdat hij de mensen zo enthousiast kreeg dat ze pp de leuningen van hun stoelen gingen staan. Toenter tijd iets ongehoords. De ban vloek werd over Lionel uitge sproken, maar de tijden veran deren kennelijk toch wel wat, Er is volgens Henk Suer een grote toekomst weggelegd voor de gedra matiseerde documentaires, hoewel dat helemaal niet inhoudt dat de do cumentaires zoals we die nu kennen in de vergetelheid zullen geraken. Hij meent: „Bij die laatste categorie is nog een hele ontwikkeling te ver wachten. Men stapt steeds meer af van het plaatjes maken van gebou wen en landschappen en dergelijke. Ik zie veel meer toekomst in het op zoek gaan naar iets of iemand, zoals dat gebeurde in de documentaire „Wie was dat?”. En de reconstructie doet het natuurlijk ook altijd nog goed”. Het docudrama lijkt dus, op grond van de Amerikaanse overtuiging dat het goedkoper is, geen toekomst te In Amerika heeft men naast de re gulaire documentaire een ander soort documentaire op het programma staan, die goedkoper is. Het is het zogenaamde docudrama, waarbij fic tie en werkelijkheid de grondslag zijn voor het televisieprogramma. De AVRO zendt deze zomer een dergelijk stuk televisie uit onder de titel „Het proces van Lee Harvey Oswald”. Na eerst wat informatie over de uitgangs punten van dit stuk en wat opmerkin gen van de Amerikaanse professor Mark Harris over dit onderwerp, komt Henk Suer aan het woord. Henk Suer is hoofd van de afdeling docu mentaires en informatieve program- in drii ma’s bij de NOS en geeft onder meer zijn visie op het docudrama. Nadat de Amerikaanse president John F. Kennedy werd vermoord, vat te men Lee Harvey Oswald in de kraag op verdenking van die moord aanslag. Maar ook Oswald wordt het slachtoffer van een moordaanslag. [Ditmaal is het Jack Ruby die het fatale schot loste, net op tijd om er voor te zorgen dat Lee Harvey Os wald nooit een proces kreeg en dat zo nooit kon worden nagegaan of hij ook de werkelijke dader was. In „Het pro ces van Lee Harvey Oswald” komt eerst de hele voorgeschiedenis van Oswald aan bod tot en met het mo ment dat Jack Ruby toeslaat. Maar dan houden de programmamakers niet op. Ze gaan zelf door en creëeren in de vorm van drama zelf feiten door [Oswald wél een proces te geven, een proces wat er dus nooit is geweest. [Vragen komen aan de orde als: „Zou [Oswald uiteindelijk als moordenaar veroordeeld zijn?”, „Heeft Oswald (in de veronderstelling dat hij werkelijk de moordenaar was) alleen gehandeld of werd er nog door anderen gescho ten?” en „Waren bijvoorbeeld de FBI of de CIA bij de aanslag betrokken?” het lijf van Henk Suer dus. Maar zijn de ontwikkelingen wel te stoppen? Suer meent: „Er is natuurlijk al com merciële televisie. Daar kom je niet onderuit. De helft van de Nederlandse amusementstelevisie is commercieel. Programma’s als „Hitboulevard” en „Met Henk van Montfoort het land in” of iets dergelijks. Daarin viert de commercie al hoogtij. Maar mocht het toch helemaal die kant op gaan, ik zal me er op mijn manier tegen ver zetten”. De zogenaamde merchandising (het verkopen van zaken die via de televi sie bekend zijn geworden, zoals Fa- beltjeskrantpoppen) speelt ook een belangrijk rol bij de commerciële tele visie. Henk Suer is van mening dat de merchandising in eigen hand moet worden gehouden. „De NOS moet dan een soort uitgever voor alle om roepen zijn. De NOS moet geen con current voor de bestaande bedrijven worden, maar in samenwerking met die bedrijven de handel op de markt brengen. In dat geval zouden we dan ook bijvoorbeeld verliesgevende pro jecten op kunnen zetten. Er is best vraag naar boekjes die zouden kun nen worden uitgegeven naar aanlei ding van uitzendingen als „Frontaal” en „Formule-3-plus”. Als ik daar nu bij een uitgeverij mee aankom, dan nemen ze zoiets niet omdat ze er geen brood in zien. Maar als je alle zaken zelf in de hand hebt, kan je uit de dingen die wat opleveren, dit soort zaken financieren. En wat er overblij ft, moet natuurlijk de directe pro grammakosten ten goede komen”. hebben. Wel op grond van andere mogelijkheden. Blijft de moeilijkheid om aan financiën te komen. Henk Suer zegt daarover: „Meer en meer mensen menen dat we de kant van de commerciële televisie op moeten. Ik kan me daar totaal niet mee vereni gen. Op die manier krijg je een enorm eenzijdige druk op het programmabe leid. Ik wil wel samenwerken met instanties die willen financieren en die dan zelf ook gebruik maken van het eindprodukt. Als ik bijvoorbeeld een film over het energievraagstuk wil hebben en een bedrijf is bereid om daaraan mee te betalen, vind ik dat helemaal geen probleem. Maar dat bedrijf moet dan niet de opzet gaan bepalen. Ik wil dan onderhandelen met een cineast en met hem afspra ken melken. Die cineast moet dan maar met dat bedrijf over de finan ciën gaan praten en uiteindelijk een documentaire afleveren met een op zet zoals wij die afgesproken hebben. Op die manier kan hij dan een voor ons betaalbaar produkt afleveren”. De Amerikaanse symfoni- Liefhebbers van rauwe, op blues gebasseerde muziek kun nen op 27 april terecht in het Haags Concrescentrum en twee dagen later in het Amsterdam se Paradiso. sche rockgroep Foreigner, die zich vorig jaar bekendheid ver wierf met een melodieus, Su- pertramp-achtig debuutalblum, concerteert in het intieme Scheveningse Circustheater op 24 april. De whisky heeft zijn sporen achtergelaten in de stem van het Schotse fenomeen Frankie Miller, een protégé van de Procol Harum-familie. Voor het eerst sinds anderhalf jaar stalt die zijn Full House-win- keltje uit in Nederland. Oneigenlijke vragen in feite omdat de onderzoeken die zijn ingesteld nooit werkelijk licht in de hele zaak hebben gebracht. En programmama kers proberen er dan toch nog iets van te maken. In het Amerikaanse blad TV-Guide heeft professor Mike Harris zich dan ook negatief uitgela ten over deze vorm van documentai res maken. Hij stelde: „Iets nieuws brengen is één zaak, de geschiedenis die men beweert weer te geven, ver valsen, is een andere zaak. We kunnen onmogelijk tevreden zijn met het do cudrama omdat het de geschiedenis subjectief, verminkt, over-vereenvou- digd en vervalst toont”. „De documentaire is een genre apart”, aldus Harris, „het drama is oen ander genre. De reden waarom deze twee artistieke genres in de gees- 'ten van de mensen altijd duidelijk 1 Vt—-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 31