Simone Boccanegra verdient ondanks matige regie meer publiek Werken Rubens ontvreemd Merkbare spanning bij Mozartconcerten NPO Verbazing over parodistisch werkstuk van Gyorgi Ligeti Een anti-anti-opera in wereldpremière Fijnzinnig contrast bij Beethoven-symfonieën NKO wijst opgaan in Residentie >0 Verlichte dichtspreuk ASPRO ^Uitgeverij voor S gerecht gedaagd lem Orkest af O BRUIS rius ge k en Een pijnstiller die in water oplost, hoeft in uw maag niet meer op te lossen. Reactie op Haagse nota Vladimir Ashkenazy lyrisch bewogen Zieke Hepzibah Menuhin vervangen KO-NVV protesteert tegen veroordeling spelers Els Joglars Rolschaatsen ■HR 9 19 7 8 KUNST APRIL ZATERDAG 22 8 zitparadijsj rmeubelkeuP sse BRAZILIAANS LEREN ZITMEUBELEN rechtstreeks van Brazilië naar onze zitparadljzen, dus de wlnkelwlnst Is al voor ul iedere zondag 10.00 tot 17.00 uur ook dagelijks 09.00 tot 18.00 uur donderdag tot 21.00 uur GROTE A ZONDAGVERKOOP Stationsplein 13-15 Gevers Deynootweg 83 ark 3 Vriendelijk voor de maag. Sneller tegen de pijn SCHEVENINGEN: Simohe Boccanegra is geen populaire opera, dat is bedroevend, maar er is niets aan te doen. Je kunt er van alles tegen aangooien - de beste solisten, de mooiste decors, smaakvolle kostuums, een goed koor en een paraat orkest onder leiding van een dirigent, die zich te pletter werkt - het is alles tevergeefs. Het publiek blijft thuis. de fietsclub rijdt weer! hcholas Operastichting bewijst Verdi eer issiek 023- s JAN DERKSEN HAARLEM. Drie pianoconcerten van (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) Het kort geding dient woensdagmorgen Utrechtse rechtbank. zeggen 4.999 fietsenmakers (ADVERTENTIE) H.i Het is de eerste opera, waarin een zange- 7 LJX 'S 1 In het geheel zijn negen Vlaamse werken gestolen. De gezamenlijke waarde wordt op circa twee miljoen gulden gescha|. AMSTERDAM. Evenals donderdag avond op het openingsconcert van de blau Beethoven-cyclus was ook gisteravond UTRECHT. De Amsterdamse beeld houwer prof. V. P. S. Esser heeft een kort ^geding aangespannen tegen de uitgeverij verkapte manier bij betrokken. Zo krijgt het Concertgebouworkest toch nog de ge legenheid om het belangrijkste uit dat gedeelte van Beethovens oeuvre dat het dams Concertgebouw te beluisteren. Al behoorde het nu gegeven concert in de succesvolle serie „Het Romantisch Pia- sers ingestelde departement van Volks voorlichting en Kunsten. Zo is dat en zo zal het misschien altijd blijven. Zo was het ook donderdagavond bij de première in het Circustheater - de zaal was half leeg. De Nederlandse Ope rastichting heeft niets nagelaten om Verdi de eer te bewijzen, die hem toekomt. De beste solisten met Jan Derksen, Robert Lloyd, Sonja Poot en Michael Svetlev in de voorste gelederen - schitterende decors en costumes van Mario Vanarelli, die werke lijk een lust voor het oog waren en het Operakoor zingend en spelend als in zijn beste dagen. Voeg daaraan toe het Om roeporkest, dat zichzelf overtrof en de sterren van de hemel speelde, daartoe geïnspireerd door Hans Vonk, die het ge heel meesterlijk in de hand had en U kunt zich voorstellen, dat het een uitvoering was waar niets aan ontbrak. deze cyclus voor zijn rekening neemt, evenzo te laten horen. En dat betekent feitelijk „inspelen” voor de Amerikaanse tournee (New York en Washington) waar aan het CO volgende week gaat beginnen en waarop Beethoven en nog eens Beetho ven zal worden gespeeld. ondanks alle belemmeringen van finan ciële en technische aard, kan meten met de beste theaters in Europa en daar is geen woord overdrijving bij. De enige ernstige bedenking, die ik heb betreft de regie, maar ik moet hier direct aan toevoegen, dat Tito Capbianco voor onoplosbare problemen stond. Het wordt tegenwoordig gewoonte om voorstellingen met open doek te beginnen, dat is modem, maar dat heeft als nadeel dat het publiek zich niet voldoende kan concentreren op het muzikale voorspel. Dat was in dit geval bijzonder jammer, omdat Verdi heeft af gezien van een traditionele ouverture. De sfeervolle inleidende maten werden nu verstoord door figuren, die zich over het halfdonkere toneel bewogen. Nog maals de regie van deze opera is buitenge woon moeilijk, niet alleen omdat het hele verhaal als los zand aan elkaar hangt (zoals in de meeste opera’s), maar ook omdat Verdi en zijn tweede tekstschrijver Arrigo Boito zoveel geschrapt hebben in de eerste versie, dat er nu helemaal geen touw meer aan vast te knopen is. Maar de regisseur moet het niet móeilijker maken dan nodig is. De kunstenaars zijn veroordeeld omdat ze een stuk speelden dat beledigend wordt geacht voor het Spaanse leger. Enkele leden van „Els Joglars” konden de gevan genis ontkomen door te vluchten. De KO- NW ziet in de veroordeling onderdruk king van de vrijheid van meningsuiting. Ze is voorts catastrofaal voor de op gang gekomen democratische ontwikkelingen. De KO-NVV heeft de Nederlandse rege ring gevraagd druk op de Spaanse overhe id uit te oefenen om de eisen ingewilligd te krijgen. DEN HAAG (ANP). De Kunstenaars organisatie NVV heeft geprotesteerd te gen de veroordeling van leden van de Spaanse toneel- en mimegroep „Els Jog lars” door een militaire rechtbank in Bar celona. De KO-NVV eist van de Spaanse overheid waarborgen voor de vrijheid van meningsuiting, vrijlating van de spe lers, en maatregelen opdat alle burgers in Spanje verzekerd zijn van objectieve, eer lijke rechtspraak op basis van de univer sele verklaring van de rechten van de mens. (Van onze correspondent in Stockholm, Henk Ruyssenaars) Ik heb er beslist bezwaar tegen, dat hij Jan Derksen een doodsmak laat maken, die ons deed vrezen, dat hij inderdaad niet meer zou opstaan. Het vreemde was, dat niemand op het toneel - ook zijn bloedei gen dochter (Sonja Poot) niet - zich iets Maar alles overheersend blijft de rol van de „Grote Macabere”, (De Dood), Nekrot- zar, gespeeld door Erick Saeden, die de ondergang van de wereld blijft voorspel len. Totdat het zijn eigen ondergang wordt. Daarmee aan de toeschouwer de vraag overlatend: wanneer de dood gestor ven is, hebben alle andere mensen toch het eeuwige leven? Zoals reeds eerder gezegd: En daarin is zowel Ligeti als Meschke geslaagd: het begint al met een ouverture voor twaalf claxons, die de nodige wenk brauwen omhoog doet gaan. De operatra- ditie wordt dan toch gedeeltelijk gevolgd: de Ghelderode’s klassieke zuiplap, Piet van ’t Vat, zwalkt over de Bühne, fles om de hals, luidkeels het „Dies Irae” zingend. Hij zingt de lof van „het Breughelland”, geregeerd door de vorst Go-Go, een su blieme rolvertolking van actrice Gunilla Slaettegaerd, die hiermee operageschiede nis heeft gemaakt. res het publiek weet te vermaken op rol schaatsen en stelten. Terwijl ze een moei lijke coloratuurpartij weet te brengen. En dat is iets wat de hele tijd opviel tijdens de première: men werd uitermate geboeid door de muzikale fantasie van Ligeti, en de verbale van Meschke. „Ik wilde geen opera maken waarbij iedereen in de overtuiging zou blijven „naar de opera te zijn ge weest”, zei Michael Meschke naderhand, „als het even kan zou ik ze willen laten brullen van het lachen. Koninklijke Opera of niet”. Van een dergelijk soort spanning was Veel merkbaar in dit vrjdagavond (met begeleiding van het door André Vander- noöt gedirigeerde Noordhollands Philhar- monisch Orkest) gegeven derde concert in de Mozartserie. Het spel van Karl Engel was, zeker in het eerste concert (KV 415) en ook in dat in Es groot (KV 271) wisselend van gehalte te noemen. Naast zeer poëti sche en inhoudelijk sterke momenten kwa men veel onzekerheden voor die zich uit ten in stramheid en een hoekig verloop van passages. Bovendien had de pianist in het Rondo presto van laatstgenoemd concert te kampen met een flinke geheugenstoor nis waarvan de afloop maten lang onzeker leek, maar die hij (mede dankzij een alert reagerende André Vandernoot) tenslotte zonder verdere afdwalingen wist te over winnen. Maar met name in het derde con cert (in C groot, KV 503) bewees Karl Engel dat hij zich gewoonlijk op hoger niveau beweegt dan voor de pauze het geval was en wat je gezien zijn anteceden ten in 1952 winnaar van het Concours Reine Elisabeth in België, opgetreden met bijvoorbeeld Djetrich Fischer Dieskau en Yehudi Menuhin en als solist onder be- Wat te denken van Spermando en Clito- ria die een stuk opera-parodie weggeven op het thema eeuwige liefde. In contrast met Nekrotzar? Het is en blijft absurd, en de muzikale omlij sting door Ligeti zal be slist niet bij iedereen in de smaak vallen. Het a-tonale is dikwijls te veel overheer send, als een amok lopend uurwerk, mu ziek in éen vorm die veel mensen tegen de borst zal stuiten. „De ballade van de grote macabere” is een aaneenrijging van absurditeiten, die voor allerlei uitleg vatbaar is. D met adstel. groot ei met koren- 023- ooden '-Eight jitvoe- d. Tel. OVER, leuren oorten elstof- Op dit vrijdagavondconcert kwamen dan de symfonieën nr. 1 en nr. 7 aan de orde. De spitse dartelheid en innige zang rijkheid van de Eerste werd in fijn con trast tegen elkaar uitgespeeld en vormde zo de uitstekende inleiding tot het Vierde pianoconcert in G. Hierin zorgde Vladimir Ashkenazy, op soortgelijke wijze als men van hem op donderdagavond in het Twee de pianoconcert van dezelfde meester had kunnen horen, weer voor uiterst persoon lijk en sensitief spel, waarin stéèds tot de kern van de compositie wordt doorge drongen. De geëigende poëtische sfeer was er al bij de bezonken soloinzet van dit piano concert, dat in handen van deze topsolist een wonder van lyrische bewogenheid werd, in verfijnd-expressieve pianistiek. Speciaal in de prachtige dialoog die de als het ware „zingende” pianopartij voert met de orkestbegeleidingen, vond Ashkenazy in het musiceren van Bernard Haitink en Jiet Concertgebouworkest het ideale tegen wicht. De ritmische stuwingen en de verschei denheid aan felle instrumentale kleuren en de vaak stuurse en dan weer levensblije stemmingen die de na de pauze gespeelde Zevende Symfonie kenmerken, werden al le door Haitink en zijn musici op een volkomen overtuigende manier verbeeld. En zou men in de woelige finale die deze symfonie tot een furieus slot voert, een treffender besluit van een romantisch con cert kunnen wensen? JOHAN VAN KEMPEN Hij eist rectificatie van de mededeling in het boek „Kunst in crisis en bezetting”, dat hij in 1941 een bedrag van 200 zou 9750 hebben aangenomen van het door de Duit- 0,-; Pe jut tech s 159 in korting Het Spectrum en de auteur Hans Mulder. ZANDVOORT SCHEVENINOEN an eer It zeke nbi mei Daf 4f ie luxe Renaii 16001 Dombi t -S t. '71 i Allege 9401 7900 Marin t. '77 •286111 i finant 400,- rf- In Rotterdam werd deze week zomaar ineens een twintig meter lange dichtregel in neon geplaatst boeten op een nieuw pand van het kan niet toepasselijker een verzekeringsmaatschappij. De poëtische wereldprimeur, letterlijk „Alles van waarde is weerloos” is van dichter Lucebert en werd door de Rotterdamse kunstenaar Toni Burgering uitgevoerd. Het voortbestaan van het Kamerorkest is andermaal twijfelachtig geworden sinds de minister van CRM mevrouw Garde- niers heeft aangekondigd dat zij de nota „Orkestenbestel” van haar voorganger Van Doom in grote lijnen zal navolgen. Daarin is voor het NKO geen plaats inge ruimd. De kamermuziek wordt gezien als onderdeel van het „takenpakket” van de grote orkesten. Het NKO noemt de suggestie van B. en W. sympathiek, maar wijst deze toch van de hand: „Er is voor de minister geen enkele reden de subsidie aan het NKO stop te zetten. De belangstelling voor kamer muziek is de laatste jaren sterk toegeno men. Het is dus niet meer dan logisch dat de grote orkesten dit onderdeel overlaten aan een gespecialiseerd ensemble”. Het NKO is wel bereid als zelfstandig element te worden opgenomen in de concertseries van de grote orkesten. „In die zin valt er over samenwerking met het Residentie Orkest te praten”, aldus het NKO. terwijl ook het kleurenpalet steeds meer aan raffinement won en de versieringen hun vereiste lichtvoetigheid voluit ver kregen. Overigens had het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest wel zijn avond. De begeleidingen van de drie concerten vielen bijzonder evenwichtig en transparant uit en de energieke maar nauwgezette directie van Vandernoot inspireerde tot grote mu zikale inzet. Het talrijke publiek reageerde dan ook naar behoren enthousiast. GEMMA COEBERGH emden g. Uni ineerd nodes gom.' STOCKHOLM. Eindelijk! Het begon gewoonweg pijnlijk te worden: 13 jaren lang werd er in internationale mu- ziekkringen over gesproken. En nu is het gebeurd: „De ballade van de grote maca bere” heeft als anti-anti-opera wereldpre mière gehad in Stockholm. Gyorgi Ligeti componeerde de muziek op verzoek van wijlen Goran Gentele, de directeur van de Stockholm Opera die in 1972 door een auto-ongeluk om het leven kwam. a, zeer film- retour, gte- z piek- s.deck. 1 800,- O kg: str. 18 Ik wil onmiddellijk toegeven, dat er klei ne mankementen waren hier en daar, maar daar was het een prémière voor. Als de voorstelling 26 april in Amsterdam komt zullen de changementen ongetwij feld sneller verlopen en dan weet iedereen waar hij gaan en staan moet. De hoofd zaak is, dat de Nederlandse Operastich ting opnieuw bewezen heeft, dat zij zich, Ligeti is de man die bijvoorbeeld een „Poème Symphonique” kan componeren voor 100 metronomen, en daarmee zijn liefde voor het absurde verklaren. Hij, in samenwerking met regisseur Michael Meschke, is er in geslaagd de opera in Stockholm te vullen met journalisten uit de hele wereld, die na afloop van de uitvoe ring hoofdschuddend naar huis respec tievelijk hotel gingen. „De ballade van de grote macabere” zal dan ook niet zo snel worden vergeten: het is inderdaad dat geworden wat Ligeti wil de: een werkstuk waarover nog jarenlang gesproken kan worden. „Omdat sowieso niets serieus is gemeend, moeten we dan maar aannemen dat de vrouw de wortel is van alle kwaad in deze wereld, en dat het hele leven er op gericht is om te zuipen en te neuken”. Citaat uit het grootste avond blad van Scandinavië, het in Zweden ver schijnende blad Expressen, uit de re censie. Zodat u sneller van uw pijn verlost bent Probeer Aspro Bruis maar eens: u zult zien hoe snel een pijnstiller kan werken. Maar dirigent Elgar Howarth heeft ge lijk, wanneer hij zegt dat dit een opera is waar je ook met je kleine kinderen naar toe kunt: voor elck wat wils wordt er inderdaad geboden. De vraag blijft daar entegen: in Stockholm is men er inderdaad in geslaagd (na 13 jaren) dit stuk op de planken te krijgen, maar welk ensemble kan deze prestatie evenaren: De opera in Hamburg is het - volgens Meschke - van plan, met België en Nederland heef hij ook al contacten gelegd. Bepaalde scènes, die zelfs in Zweden als „seksueel te veel geavanceerd” werden ervaren, zijn bijgeschaafd: „Compromis sen die ik heb moeten doen”, zei Meschke naderhand, „om het stuk überhaupt op de planken te krijgen”. In welk ander land dit ook gaat lukken, valt te bezien, maar ope rageschiedenis is er inderdaad gemaakt. Mozart, Verdi en Wagner rusten in vrede. De geachte recensente noemde verder „De ballade van de grote macabere” een absurde absurditeit, en bekende eerlijk dat zij er - zoals vele anderen - niets van had begrepen. „In werkelijkheid”, zo ver telde regisseur Michael Meschke na de première, „is het een klassiek, begrijpelijk stuk. Het is een parodie op een opera, mogelijk gemaakt door de inspiratie die ik heb opgedaan van Michel de Ghelderode. Er zijn veel te veel mensen die deze Belgi sche toneelschrijver niet kennen, maar hij heeft precies dat geschreven wat Ligeti en ik nodig hadden Voor ons Libretto” („Maar, met het geld dat we nu ter be schikking hebben gehad, en deze mogelijk heden (wereldpremière in de Koninklijke Opera) had ik er iets veel beters en groters van kunnen maken. Nu is het een serie van compromissen geworden: de Ghelderode in het keurslijf van de opera gewrongen. Maar ondanks alles ben ik er toch wel mee tevreden”, aldus regisseur Meschke. Dat waren de meeste recensenten ook: In zowel de New York Times, Lé Monde als Neue Zurcher Zeitung was de afgelo pen dagen te lezen dat Ligeti en Mescke er in waren geslaagd een nieuwe dimensie toe te voegen aan de operawereld. Zonder tevoren al te veel te vertellen wat er zich zoal afspeelt, kan in ieder geval worden geschreven dat „De ballade van de grote macabere” uniek is in veel opzichten. 5 6500 0,-; Fo 520 ze '6 kl. gi om tien uur voor de president van de 7L bj. Utrechtse rechtbank. 00, zuir rood als niei 144 ze jgeot 1 egelijk 100 '74 if en go« lorris, l| maandl jd en n| 6 '73, zijn w# sd 25001 >end 8! r of pf De dieven moeten vanuit het aan grenzende Boboli-park het museum via een lichtkoker binnen zijn gekomen. 1 m i bj. 7 het Concertgebouworkest onder leiding '75 m van Bernard Haitink, met de pianist Vla- ANW dimir Ashkenazy als solist, in het Amster- mooi okvers 4-deu 4-deu 1 bank I noconcert” niet in de Beethovencyclus i. moe thuis, toch is het er (evenals trouwens de 50; Fo VARA-matinee van hedenmiddag) op een sun 2 ationci 16! >L bj. dec. □a 11 APhO op de laatste vier concerten van I; Maz s bj. n< di 80 I erg moi O km. I Bij hoofdpijn, kouvatten, tandpijn en koorts is Aspro Bruis uiterst effektief. Niet alleen door de samenstelling. Maar ook omdat het bruisend oplost vóór u het inneemt Dit heeft twee voordelen. Aspro Bruis is vriendelijk voor uw maag. En het wordt sneller opgeno men door het organisme. aantrok van deze ijselijke gebeurtenis. Je zou toch zeggen, dat er, iets in je omgaat, als je moet toezien, dat je eigen vader er dood bij neervalt, omdat hij vergiftigd is door laaghartige schurken. Maar nee, zij knipperde nog niet met haar ogen en ieder een bleef stokstijf staan. Wel sloegen alle omstanders braaf een kruisje, zoals dat nu eenmaal hoort, maar daar bleef het bij. Ik vind, dat Jan Derksen behoorlijk moet worden opgevangen, als hij valt, want hij is per slot van rekening de beste helden-bariton, die wij hebben. Wat heeft hij overigens prachtig gezongen op deze première! Robert Lloyd (Fiesco), was pok een aanwinst van grote klasse - een nobele bas, zoals er maar weinig zijn. Michael Svetlev (Adorno), zette bij het minste ge ringste een keel op, terwijl hij toch een mooie stem heeft als hij zich een beetje beheerst. Sonja Poot (Amelia) was letterlijk en „figuurlijk” een beeldschone dochter, met een bekoorlijk stemgeluid, maar het is onbegrijpelijk, dat zij iets ziet in die en gerd van een Adorno, die notabene haar eigen vader met een dolk bedreigt. Maar deze overwegingen nemen niet weg, dat u de kans niet mag missen om deze vrijwel onbekende opera van Verdi te gaan zien en vooral horen. Dat kan op voorstellingen in Amsterdam 26 en 30 april, 1, 3, 7 en 8 mei in de Stadsschouwburg. J.,H. MOLENIJZER AMSTERDAM. (ANP) Het met ophef fing bedreigde Nederlands Kamerorkest voelt er niets voor te worden ingelijfd bij het Residentie Orkest. Het NKO heeft dit vrijdag laten weten in reactie op een nota van B. en W. ten Den Haag, waarin samen voeging van de twee ensembles wordt voorgesteld. Het college verwacht dat door deze ingreep het NKO althans ge deeltelijk intact zal kunnen blijven „met behoud van eigen identiteit”. Het belangrijkste werk dat uit de Galleria Palatina is verdwenen, is „De drie Gratiën” van Rubens (1577- 1640), dat kardinaal Leopoldo de Me dici tegen 1650 in Antwerpen kocht. In totaal telt de collectie in het Pitti- paleis twaalf schilderijen van Rubens. ROME. (DPA) Uit het Museum- paleis Pitti in Florence zijn in de nacht van donderdag op vrijdag on der andere werken uit de Vlaamse school ook schilderijen van Peter Paul Rubens gestolen. Nadere bijzon derheden waren vooralsnog niet bekend. HAARLEM. Drie pianoconcerten van faamde dirigenten) mocht verwachten. De Mozart de nrs. 13,9 en 25 op één avond tekening van de vooral in deze composi- uitvoeren is beslist geen sinecure. Zeker tie fraaie melodische lijnen viel, met niet wanneer de oorspronkelijk hiervoor name in het inhoudsrijke Andante en het geëngageerde soliste (Hepzibah Menuhin) gracieuze Allegretto, zeer harmonisch uit, door ziekte verhinderd is op te treden en de daarvoor in de plaats gekomen pianist (de Zwitser Karl Engel) zich tot taak stelt het oorspronkelijk geplande programma ongewijzigd uit te voeren. Een en ander brengt voor de betreffende solist een korte voorbereidingstijd met zich mee die de altijd al aanwezige spanning van het-weer-moeten-waarmaken extra sterk zal opladen. (ADVERTENTIE) TOET hp kW

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 9