in overdadige theatrale expositie
Doorbraak:
Nederlandse films niet
in Cannes geaccepteerd
Verrassend onderzoek
elementaire gevoelens
1.75
Eenvormig, hard repertoire doet Schotse zanger de das om
Identiteitscrisis
bij Frankie Miller
I
ils wedstrijdprijs
streekgenoten
exposeren
huur
met
recht
Alphenaar
koninklijke viool
BLEEKER B.V.
ALLE bouwmaterialen
van
koop
vanaf
f9,75
per
week.
^Ciss blijft onduidelijk
5
april
e
n!
Première Mysteries uitgesteld tot september
BEETHOVENCYCLUS 1978
HUMOR BIJ TSJECHISCHE CLOWNS
Ruim miljoen voor
collectie litho’s
Achterstand door
tekort vaklieden
monumentenherstel
RESTANT Ie soort
PATIOBLOKKEN vanaf
19 7 8
25
KUNST
2 8
VRIJDAG
at de groep de ervaringen over de laatste acht jaar wil meedelen.
I
N O O RD H O HANDS PH1LHARMONISCH ORKEST
Eindelijk! Nu hoeft u niet lan
ger meer te wachten met de
aankoop van uw nieuwe in
strument. Want al voor een
heel klein bedrag per week
hebt u het meteen in huis.
Kunt u meteen spelen!
En wat meer is u blijft
geldontwaarding en prijsstij
gingen voor en het rentebedrag
kunt u voor de belasting af
trekken! Reden genoeg om
vrijblijvend meer inlichtingen
te vragen? Kom gerust bij ons
kijken naar de grootste kol-
lektie instrumenten van heel
Kennemerland en de hele Bol
lenstreek. Of bel even voor on
ze gratis dokumentatie!
(Van onze kunstredactie)
BERGEN (NH.). Tekeningen,
aquarellen en linosneden van de
Spaarndamse kunstenaar Jan van
Geem worden samen met keramiek
van Lia Moes tentoongesteld in Gale
rie Tholen aan de Breelaan in Bergen
(NH) in de periode van 7 tot 31 mei.
30
HAARLEM. Terwijl de toneelgroep Kiss uit Rotterdam donderdag-
vond in de Toneelschuur druk doende was met de presentatie van de
iéuwe produktie „Anathema”, vroeg ik me bij herhaling af: „Waartoe
■ent dit alles, waarom zoveel woord en zoveel gebaar en wat wordt er
oor duidelijk gemaakt?” De ondertitel van Anathema die Kiss er aan
leegeeft luidt: an evolving experiment. Dat betekent zoiets als een
robeersel in ontwikkeling. Dat is weer in tegenspraak met de informa-
ie die bij het programma wordt verstrekt, want daarin wordt gezegd
F-
A? I
'1J
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
Concertgebouw Haarlem
20.15 uur
Vra»« °n’
6,- (a.i.)
(ADVERTENTIE)
JOHN OOMKES
-i
jf
donderdagen 11, 18 en 25 mei
dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT
DEN HAAG. (ANP) Koningin Julia-
a heeft uit eigen bezit een Oudhollandse
looi, gebouwd door Willem van der Sijde
i 1691, ter beschikking gesteld aan de
lichting „Studiefonds Oskar Back" te
msterdam. De koningin heeft deze viool
i haar jeugd bespeeld.
Ze ontdekken aan de lopende band din-
|en die voor ons zo gewoon zijn dat we er
bits nooit meer aan denken hoe wij ze ooit
Beerd hebben. Wat betekent tiet als
(mand met zijn vinger wijst? Hoe maak je
jet duidelijk dat je je alleen voelt? Hoe
Boet je een broodje eten? Als er dan
beens een vrouw voor je staat, hoe moet
die dan aanpakken? Wat moet je doen
lis je ontdekt dat het lekker is om haar op
|aar bil te slaan en wat doe je met je
ferwarring als je elkaar bij toeval kust?
lAdam en Eva gedragen zich bij hun
ptdekkingen zo onhandig als achterlijke
jnderen met malle gierende lachuithalen
I veel te heftige reacties omdat ze nog
Kt geleerd hebben hoe je alles moet
bseren.
[Er zijn twee kasten, twee tafeltjes en
pee mannetjes in smoking. Die twee sle-
|n een man binnen met veel te grote.
UTRECHT. Twee avonden achtereen
'leefden 250 bezoekers in de Blauwe zaal
I Utrecht een ontdekkingsreis naar de
iïsprong van onze meest elementaire ge-
)elens. Als je pas komt kijken moet je
>g alles leren en het is verbazingwek-
md als je dat „alles” nog eens op een
jtje gezet krijgt. Dat gebeurt door het
ircus Alfred, bestaande uit de Tsjechi-
'he clowns Boleslav en Polivka en Dag-
ar Bldhovd als Adam (Am) en Eva (Ea).
solisten: ANNEROSE SCHMIDT, BARBARA NISSMAN - piano
ALBERTO LYSY-viool
zen, dus kan ik ook hier niet echt gaan
afwegen; vooral ook omdat Kiss’ Anathe
ma mij daarvoor geen directe maatstaf
lijkt.
Scènebeeld uit
Anathema, don
derdag in pre
mière in de To
neelschuur.
(Foto Pan Sok)
ROTTERDAM. „Thank you, Rotter
dam! God bless you!” riep Frankie Miller
donderdagavond het niet overdreven en
thousiaste publiek in de Doelen toe. Aan
het eind van het concert dat de aftrap
betekent van Millers eerste tournee langs
de grotere zalen op het continent, klinkt
zijn stem weinig overtuigend. De trip zou
namelijk de doorbraak van het Schotse
zangtalent in Nederland moeten beteke
nen, maar de sterren staan niet gunstig en
het huidige repertoire en zijn band doen
geen recht aan zijn mogelijkheden. Nadat
hij dan ook een kleine vijf kwartier ge
zwoegd heeft dat het een lieve lust is,
krijgt het bedanken van het publiek een
even plichtmatige bijsmaak als het gehele
concert had.
Keith Reid, Procol Harums tekstdichter
en inspirator, heeft zich de laatste paar
jaar vrijwel uitsluitend ontfermd over de
hardwerkende Schot. Een ontwikkeling
die perspectief kreeg toen diens vierde
album, Full House, vorig jaar een pareltje
bleek te zijn. Maar niet Full House, maar
het recente Double Trouble voor mij tot
nog toe de desillusie van het jaar levert
de basis van het huidige live-repertoire. En
daarmee tekent Miller onbewust zijn eigen
lot, want de eenzijdig harde aanpak en
weinig genuanceerde songs doen hem de
das om. En wel op een manier die erop
LONDEN (Reuter). Een particuliere
verzameling van 160 lithografieën die de
Franse schilder, tekenaar en graficus
Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901) in
de laatste tien jaar van zijn leven heeft
gemaakt, heeft donderdag op een veiling
bij Sotheby’s in Londen 324.630 pond (on
geveer 1,3 mln) opgebracht.
De hoogste prijs 37.000 pond (bijna
150.000) bracht een proefdruk in kleu
ren getiteld „Idylle Princière” op uit 1897.
Het is een afbeelding van de Amerikaanse
erfgename Clara Ward in een theaterloge,
samen met Rigo, een zigeuner met wie zij
was weggelopen na een huwelijk van zes
jaar met de Prins van Caraman-Chimay.
Deze litho ging naar een anonieme koper.
Een serie van vijf litho’s, voorstellend
„Elsa, genaamd de Weënse” die in een
bordeel in Parijs werkte, werd voor circa
80.000 gekocht door een Westduitse par
ticuliere verzamelaar.
Pijnlijk genoeg duurt het tot driekwart
van de show voordat er ook maar iets
gebeurt. Mechanisch worden tot dan toe
Keihard wferken en niet de brille en emotie
die Millers stem heeft uitgestraald vanaf
het eerste moment dat het Nederlands
publiek hem leerde kennen (als gastsolist
op een Procol-Harumconcert in 1976) be
paalt het huidige niveau. Zijn feeling voor
diverse „zwarte” Amerikaanse muziekstij
len als blues, r b en de stevige honky-
tonk soul uit het zuiden van de VS wordt
niet uitgebuit en het zingen blijft derhalve
grotendeels beperkt tot vocaal krachtpat-
serswerk.
De identiteitscrisis waarmee Miller mo
menteel worstelt en die onder meer gere
sulteerd heeft in het uiteenvallen van zijn
Full House Band, levert nog een grotere
handicap op. Want het huidige acht mans
sterke begeleidingsensemble is zowel te
uitgebreid hetgeen tot uiting komt in
een te gevuld geluid als te weinig inge
speeld. Drummer B. J. Wilson en bassist
Chrissie Stewart maken de indruk op een
eilandje te staan tussen twee vocalistes en
pianist Blue Weaver, gitarist Hughie Berns
en de blazers Martin Drover (trompet) en
Chris Mercer (sax).
wijst alsof hij minder dan ooit zelf zijn
muzikale koers uitzet.
UTRECHT. (ANP( Het tekort aan
goed geschoolde restauratievaklieden in
ons land belmmert het snel wegwerken
van de achterstand in de restauratie van
monumenten. Dit heeft staatssecretaris
Wallis de Vries (CRM) donderdag in
Utrrecht gezegd tijdens de nationale mo
numentenstudiedag.
de arrangementen van de diverse Double
Trouble-songs volgestort met scherp ko
perwerk en glazen vocalen, waardoor een
brij ontstaat waarin alleen Millers mense
lijke megafoon zich bij voortduring weet
te onderscheiden. Na up-tempo geschut als
You’ll be in my Mind, Breakway, Love
Waves, Good time Girl, Have you seen me
lately Joan en het op een oud nummer van
de Foundations lijkende Brickyard Blues
volgt een wat te gehaaste versie van Len-
nons Jealous Guy, dat wel veel reacties
krijgt maar toch minder losmaakt dan de
plaatversie.
iet a"e
iollad'®8
rteuï*'*-
KRUISWEG 45-49, HAARLEM. 023-320244
BIJ STATION EN PARKEERGARAGE
(Van onze kunstredactie)
CANNES. Er zullen
dit jaar in de hoofdpro-'
gramma’s van het filmfes
tival van Cannes geen Ne
derlandse films te zien
zijn. De ingezonden films,
„Rembrandt Fecit 1669”,
„De mantel der liefde” en
„Pastorale 1943”, zijn geen
van alle door de selectie
gekomen van het festival,
dat volgende maand zal
plaatshebben.
uit Engeland. Kiss vergelijkt Jones litte
rair met de complexiteit van James Joyce
en beeldend met de eveneens Engelse
kunstschilder Blake. Nu ben ik in de onge
lukkige positie nooit schilderijen van Jo
nes te hebben gezien, dus wat dat betreft
kan ik niet vergelijken. Nog ongelukkiger
is dat ik ook nooit iets van hem heb gele-
De fijnste herinneringen uit die achter-
jgende jaren zijn de voorstellingen van
Oresteia en van Salomé. Maar daar
loet ik wel aan toevoegen dat ik niet alle
rodukties heb gezien. Nu dus de première
in Anathema, een theaterwerk van twee
kneengesloten uren, gebaseerd op het
jerk van David Jones, schilder en dichter
Nu Mysteries niet naar
Cannes gaat, is er ook geen
reden meer de film
waarvoor de opnamen vo
rige maand op het eiland
Anders dan vorige week
in het filmtijdschrift Skoop
werd gemeld, maakte al
leen Paul de Lussanets
„Mysteries” deze week nog
kans op uitverkiezing te
mogen meedingen naar de
Gouden Palm van Cannes.
„De andere films waren al
weggelachen, toen Myste
ries nog een kans had van
De expositie, die op 7 mei om 12 uur
wordt geopend, is van dinsdag tot en
met zaterdag toegankelijk van 10-17
uur en op zondag van 14-17 uur.
LEIDEN. Hanne Meyer-de Heer uit
Bloemendaal stelt wandkleden en ke
ramische plastieken tentoon in Gale
rie Van der Vlist, Botermarkt 3 in
Leiden. Haar werk, dat samen met
grafiek van Ton Sanders uit Everdin-
gen is te zien, is van 2 mei tot 2 juni,
van dinsdag tot en met zaterdag van
10-17 uur en bovendien op donderdag
avond om 21 uur te bezichtigen.
ZEIST. In het cultureel-medisch
centrum De Clomp in Zeist wordt tot
en met 26 mei een expositie gehouden
van wandkleden en tekeningen van
Toos de Reede-van Styrum uit Heem
stede. Men kan er op werkdagen te
recht van 9-17 uur.
AMSTERDAM. Nog tot 16 mei zijn
in het EuroCrestHotel aan de De Boe-
lelaan hoek Europaboulevard in Am-
sterdam-Buitenveldert aquarellen te
zien van de tandarts Greet Plantenga-
Tims. De kunstenares, die uit Kaag-
dorp afkomstig is, gebruikt het water
in de breedste zin als thema voor haar
werk.
AMSTERDAM. De in Bentveld
woonachtige beeldhouwster Bep van
den Bergh krijgt in de komende
maanden een aantal exposities in bin
nen- en buitenland. Tot 1 juni zijn
haar beelden, die vooral het circusle
ven als onderwerp hebben, te zien in
Galerie Fijnaut, Keizersgracht 536 in
Amsterdam. Deze en andere beelden
vormen onderdeel van een reizende
expositie, die een aantal steden in
Zuid- en West-Frankrijk zal aandoen
in de zomer- en herfstmaanden.
Frankie Miller: vergeefs zwoegen om
het plichtmatige te doorbreken.
(Foto. Lex van Rossen).
van wat u
iur. kleur,
ijsklasseri
Ike beurs,
ke advies,
wat u aan
rwaehten.
lowroom.
kom bent.
Kiss is uitgegaan van Jones’ gedichten
en doet dat op een geheel eigen wijze. Dat
betekent heel veel symboliek en zijwegen
die volgens het recept van Kiss naar een
uitkomst leiden die wat duidelijkheid be
treft boordevol risico is. Bij voorstellingen
als Salomé en de Oresteia is er houvast
door het bekend veronderstelde verhaal;
bij Anathema ontbreekt zoiets essentieels,
want het werk van Jones is bij ons met zo
bekend. Ik zie een reis door tijd en ruimte
die stijf staat van de symboliek en waarin
de spelers onder leiding van regisseur
Jean Pierre Voos in een labyrinth van
vaagheden prachtig bewegen en op gedra-
50 percent", deelt Matthijs
van Heyningen mee, de
producent van Mysteries.
„Het probleem met onze
film was, dat men niet ge
loofde dat we hem op tijd
zouden kunnen afkrijgen
en men was bang voor het
risico op het laatste mo
ment een programmawijzi-
ging te moeten doorvoeren'
Wij geloofden dat we de
film waarvan zij dus al
leen een werkkopie gezien
hadden wel degelijk op
tijd zouden kunnen afkrij
gen, maar men durfde het
gewoon niet aan. Men had
hem graag gehad, zeiden
ze”.
De bewindsman zei dat als gevolg van de
subsidiestop van de jaren ’70 een „stuw
meer” is ontstaan van naar schatting 3000
subsidieverzoeken in verband met de res
tauratie van monumenten. Daarmee is een
bedrag gemoeid van 500 miljoen gulden.
De werkelijke kosten zijn nog beduidend
hoger: anderhalf tot twee miljard gulden.
Zelfs als de overheid met een grote fi
nanciële injectie dit probleem zou willen
wegwerken, zou dat onmogelijk zijn om
dat er geen vaklieden te vinden zijn. De
staatssecretaris vindt dan ook dat de scho
ling van bouwvakkers langzaam op het
hoge peil moet worden gebracht dat nood
zakelijk is voor restauratiewerkzaam
heden.
Volgens Wallis de Vries kan een voortdu
rende stroom restaratieprojecten op gang
komen, waardoor in een lange reeks van
jaren de werkgelegenheid voor een aantal
vaklui is verzekerd.
De vermoeiende vierkwartsmaat in
Goodnight Sweetheart is eigenlijk het
trieste dieptepunt. Het ontaardt in een
vermoeid zwoegen om door het plichtmati
ge door te breken en accentueert de stabili
teit, maar ook het statische van de act. Pas
als Miller zelf een gitaar omhangt, keert
het tij. Eerst worden in het eigen nummer
Falling in Love blazers en zang veel beter
gedoseerd, waarna de swingende stam
pers Be good to Yourself en Down the
Honky Tonk aantonen hoe goed Frankie
wel zou kunnen zijn. De ingebouwde toe
giften I can see clearly now en Ai’nt got no
Money bieden echter te weinig compensa
tie voor het doorgestane leed. Er wacht een
taak voor Keith Reid.
OOK ZATERDAGS GEOPEND VAN 9.00 TOT 13.00 UUR
Dammersweg 15 (bij Slaperdijk) Santpoort-Spaarndam Tel. 023-373750
schoenen, een veel te grote jas en een rood
dopneusje. Hij is zo verlegen dat hij hele
maal wegduikt in zijn jas, de handen in de
zakken. Omdat hij zelf niet durft te kijken
gluurt er opeens een handpop boven de
kraag van de jas uit.
Tegelijkertijd verschijnt er aan de ande
re kant boven de kraag een lege hand. De
man kijkt van de pop naar de lege hand en
dan vragend naar de zwarte mannetjes,
die hem een vrouwtjespop toewerpen.
Ogenblikkelijk gaat hij in het publiek
iemand zoeken die op die vrouwtjespop
lijkt maar hij heeft geen enkele ervaring
dus het eerste wat hij beet pakt lijkt abso
luut niet op die pop, het is zelfs een man.
Na enig zoeken vindt hij dan zijn partner.
Ook zij krijgt een dopneusje en te grote
schoenen en met behulp van de twee pop
pen verkennen ze in de loop van het stuk
verder al hun mogelijkheden. Het is een
verkenning vol verwondering, vol verras
sende vondsten, vol acrobatiek, humor en
ook vaak vol onbegrip.
Net als kinderen leren ze datje bepaalde
dingen niet mag doen. Zo mogen ze bij
voorbeeld overal aankomen behalve aan
een fles wijn en een pakje sigaretten en
hoewel ze absoluut niet weten hoe één en
ander smaakt, lokt de wijn en de sigaret
ten hun toch onweerstaanbaar aan. De
wijn bevalt uitstekend, de sigaretten abso
luut niet, maar ze blijven toch roken en in
hun dronkenschap ontdekken ze nog veel
meer dan ze voordien al deden en dat dan
op een uiterst vermakelijke manier.
Voor straf moeten ze daarna hun grote
schoenen, hun dopneusje en hun te wijde
jasseh inleveren om net als alle andere
mensen in een gewoon pak de wereld in te
trekken. Ze hebben elkaar nog en hun
herinnering aan het paradijs of- aan hun
jeugd of aan de tijd van Dubcek maar het
avontuur is weg, de ‘uke ontdekkings
tochten en de naïviteit.
De manier waarop dit allemaal door het
Circus Alfred vertoond wordt is zodanig,
dat je iedere ontdekking mee-ontdekt en
als het voorbij is voel je je als vernieuwd
een heel bijzondere ervaring.
De groep komt uit Brno, treedt regelma
tig in Frankrijk, Duitsland en België op
(met verschillende programma’s) maar
verschijnt nu pas voor het eerst in ons land
en dan alleen nog maai in Utrecht. In leder
geval komen ze volgend jaar terug in de
Blauwe zaal en inmiddels worden andere
schouwburg-directeuren misschien ook
wakker. Boleslav Polivka is meer dan de
moeite waard.
CONRAD VAN DE WEETERING
Man werden gemaakt in
vliegende haast in Neder
land uit té brengen. De Ne
derlandse première is nu
uitgesteld tot 7 september.
Overigens zullen de weg
geballoteerde Nederlandse
films in Cannes wel gepre
senteerd worden in de com
merciële afdeling van het
festival.
De selectiecommissie
koos wel de Nederlandse
animatiefilm Oh my Dar
ling voor deelneming uit.
Dit zeven minuten lange
filmpje werd met subsidie
van CRM gemaakt door
Bprge Ring, een Deen die al
26 jaar in ons land woont.
Hij doet zelf de regie, com
poneerde de muziek en
voerde haar tevens uit. Ni
co Crama is de producent
van het filmpje.
abonnement 3 concerten f 24,- (a.i.)
c.j.p.-abonnement f 12,- (a.i.)
abonnementsverkoop aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijno-
straat 13 Haarlem, van 10-15 uur; telefonisch 023 - 32 09 94 van 12-15 uur.
uit te voeren werken: Duitse dansen en contradansen; Octet voor blazers in Es
gr.t.; Wellington’s Sieg; Pianoconcerten nos 4 en 5;
Symfonieën nos 2, 3 en 8; Vioolconcert
losse kaarten f 12,- (a.i.)
c.j.p. I
Het is de bedoeling dat de stichting dit
istrument telkens voor de periode van
ree jaar als prijs zal uitreiken aan de
eelnemer in de eindronde van het twee-
1 aarlijks nationaal vioolconcours, die zich
«ar het oordeel van de jury bijzonder
f. »eft onderscheiden op het gebied van de
kamermuziek, aldus de Rijksvoorlich-
fttgsdienst.
Een collectie beeldjes van haar
hand is te zien op een circustentoon
stelling, die van 9 juni tot begin juli
wordt gehouden in het Gemeente Mu
seum in Maassluis. Haar werk is
voorts te zien op een circustentoon-
stelling, die thans wordt gehouden in
het Toneelmuseum, Heerengracht
168 in Amsterdam.
WEESP. Kleurpotloodtekeningen
van Junah Dany (pseudoniem voor
Jenny Duller) en houtplastieken van
Krekel, beiden uit Haarlem, worden
tot en met 21 mei geëxposeerd bij
Philips-Duphar aan de Van Houten
laan in Weesp.
'Anathema biedt te weinig houvast
gen ernstige toon - dikwijls vol pathetiek -
hun teksten zeggen.
Anathema heeft mij bij vlagen even ge
boeid. Vooral de laatste scene, waar links
op het speelplan een mens met linten ver
sierd op een voetstuk wordt geplaatst en
waar rechts een naakte mens als tegenpool
in een lichtcirkel staat. Zoiets voert mijn
gedachten naar bijvoorbeeld de zegepra
lende intocht van Christus en zijn naakte
lichaam aan ontluistering blootgesteld an
derzijds. Zo zijn er meer scènes die althans
voor mij duidelijke verwijzingen inhou
den, maar helaas moet ik voor het overgro
te deel van de voorstelling het antwoord
schuldig blijven. Wel zijn er de prachtige
bewegingen, de knappe fysieke wijze
waarmee Kiss optreedt en compositorisch
prachtig het speelvlak vult rond de lang
zaam vertekenende lijnen van een driedi
mensionaal delta-figuur. Maar ik blijf te
midden van alle overdaad aan ongetwijfel
de vindingrijkheid zitten met die onder
mijnende vraag: Waartoe dient dit alles?
Wanneer het alleen maar gaat om een
theatrale expositie waarmee de groep de
ervaringen van acht jaar spelen toont (dat
pretendeert Kiss), dan is dit niet de geëi
gende manier. Een toneelgroep kan de
vrucht van ervaring tonen door met een
goede produktie te komen. Anathema is
dat niet.
Wel toont Kiss in deze theatrale tentoon
stelling de artistieke mogelijkheden die
kunnen dienen om tot zo’n goede voorstel
ling te komen: een veelzijdigheid aan be
lichting en bewegingspatronen, fraaie
mantels en kleding van ingetogen tinten en
even mooie geluidsbegeleiding.
Maar Jean-Pierre Voos heeft met thea-
termiddelen een nauwelijks te ontwarren
kluwen van beelden en teksten gemaakt en
daar blijft het publiek mee zitten.
KO VAN LEEUWEN.
B
M 95
n.
L