Anton Pieck: gekleurd romantisch verleden premieres Beethovenavond krijgt magistrale bekroning wij ontvingen I I BRUIN BEDFORD «0 3 ri I Nieuwe boeken over volksvermaak en torens r - Geïnspireerd musiceren onder Haitink IN 10 DAGEN WINKEL b.v. Fleurop voor tabernal sinds 1889 OP DE ZONNEBANK tii RUTH LOCK - BARNEVELD Laatste essentie ^3 tr-0 Expressionisme Zuiderdorpstraat 15 Oud-Velsen Tel. 02550-15797 culinaire specialiteiten De beste kracht in uw bedrijf. INTRODUCTIEPRIJS MAAND MEI EN JUNI ƒ75,- (kuur 10 maal één uur p dag) t ROODE HERT 17e eeuwse herberg Culinaire specialiteiten in een even rustige als sfeervolle omgeving van een beschermd dorpsgezicht wie niet lekker is (Van onze correspondent in Parijs Rudolph Bakker) PARIJS. Paul Cézanne (1830-1906) is tot en met 23 juli te zien in het Grand Palais. Het zijn „de laatste jaren” (1895-1906) en de tentoonstelling was eerder in New York, georganiseerd door het Museum of modern art, teza men met het Parijse Louvre. De ruim honderd werken omvatten portretten, stillevens, landschap pen en een deel van de befaamde „baders en baadsters”, waarvan het absolute hoogtepunt: de „Grandes baigneuses” uit het Phi ladelphia Museum of Modern Art helaas niet mee kon komen door de breekbare staat waarin dit doek van 208 bij 249 centimeter zich bevindt. VINKENSTRAAT 28 - ZANDVOORT Tel. 02507-2889 02507-6597 St e KUNST Cézanne: hartklop van het evenwicht CEES STRAUS (ADVERTENTIE) ■s Geopend vanaf 17.00 uur ’s Maandags gesloten (ADVERTENTIES) Een van de werken uit zijn laatste levensperiode en tevens een van de mooiste aquarellen: La Montagne Saint Victoire Tuinmeubelen kiezen op onze perma nente show. Da s nü al van de zomer genieten U vindt er alle bekende mer ken Maar ook het komplete toebeho ren. Zoals fraaie kussens, parasols, tuintafelkleden Eigenlijk alles voor uw tuinkomfort U bent van harte welkom! Zijn kegels, bollen en cilinders wezen de weg naar het kubisme, naar nieuwe har monieën die van binnen uit beleefd ont stonden en niet voortkwamen uit de bestu dering van de vormen zoals de mensen hadden geleerd die te zien. „Ik ben de maker van een nieuwe harmonie”, zei'Cé- AUTOMOBIEL- EN GARAGEBEDRIJF Houthavenkade 50 -ind terr Prov weg Zaandam - telefoon 075-123205 Beide deeltjes zullen huh eigen publiek trekken: „Iedere Stad een eigen Toren” wellicht voor de topografisch ingestelde lezer en „Volksvermaak” voor degenen met een sociaal gerichte belangstelling. De kopers van de prentkaarten zullen vooral de platen uit Volksvermaak wel herkennen. Op het ijs, Driekoningen, de Carolsingers. De baanveger, Koek en zo- pie, IJsgenoegens, in welke oplagen zul len ze in de afgelopen decennia wel niet verkocht zijn? In Iedere Stad een eigen Toren gaat de meeste belangstelling uiteraard uit naar wat Pieck in zijn nabije omgeving heeft opgetekend. Hij tekende bijvoorbeeld een drukke Jansstraat in Haarlem met uitzicht op de Grote Kerk waar kennelijk net een dienst wordt gehouden want licht straalt uit alle ramen. De bijgaande tekst is gekozen uit de „Causerie over Haar lem” van Lodewijk van Deyssel, „De Oude Sint Bavo is dus zo een gebouw met als het waren hele wijken van onregel matig gevormde ruimte overkapping”. Opvallend is steeds dat Anton Pieck zijn prenten overvloedig stoffeert met zowel chique als met volkse typen, het geheel een bont uiterlijk gevend. Werke lijk arm, met hongerige gezichtjes, opge lapte schoenen en gaten in de kousen, ziet niemand eruit op de platen van An ton Pieck. Daarvoor is in zijn hang naar de romantiek van het verleden geen plaats. „Internationale naturistengids 1978- 1979”, samengesteld door de Internatio nale Naturisten Federatie, uitgave Klu wer 17,90). bij de Velsertunnel op weg naar IJmuiden Hagelingerweg 28-32 Santpoort. Tel. 023-376943 nooit echt kon tekenen of schilderen, dan was zoiets buitengewoons als de „baad sters” nooit mogelijk geweest”. Ze stellen hem op een lijn met de jonge Marx, als voorloper van een samenleving waar men 53^5 geen schilders meer kent, alleen nog men- I J) soort smokingjas. De broek als een jute zak is van boven tot onder met verfklod- ders bedekt. De Cézanne van deze jaren was al een vereenzaamd mens, om zijn onmogelijk optreden verlaten door zoon en vrouw, verbitterd door een in een dra ma geëindigde liefdesrelatie met een ande re vrouw. Toch schreef hij in de laatste jaren brieven aan zoon Paul: „Zorg goed voor je moeder”. Cézanne leerde het schilderen nooit, al thans dat beweerde hij. En experts van nu mislukten. Door een teleurgestelde en ra zende papa aan zijn lot overgelaten, begon voor Cézanne een lange lijdensweg op zoek naar de waarheid, in de laatste jaren economisch aangenaam geplaveid met een paar miljoen francs, die papa toch als erfenis aan zijn zoon had nagelaten. Daarop begon Cézanne in alle eenzaam heid en verguisd door zijn omgeving een nieuwe strijd, alleen te vergelijken met die van de 15e eeuwers, op zoek naar het perspectief. Mathematische vormen waar in de natuur (of: het ademhalende leven) moesten kunnen worden uitgedrukt wer den zijn obsessie. In iedere rots, boom, huis en vallei zag hij cilinders, bollen en kegels, als een Bartók die de „pastorale” van Beethoven van het koektrommeldek- sel probeerde te weken. Hij streed de strijd tot aan zijn dood toe, vermoedende dat hij had gefaald. „Ik wil al schilderend ster ven”, zo sprak hij eens en zijn wens werd vervuld. Altijd werkend „sur le motif”, zoals hij het noemde, was Cézanne door een onweer overvallen in het landschap rond Aix, dat hij de laatste jaren van zijn leven niet meer had verlaten. Door suiker ziekte verzwakt, viel hij flauw op de weg en werd hij door een man met een kar opgepikt. Toch keerde hij naar de plek waar hij werkte terug, maar stierf aan de complicaties die na de kou en de door weektheid hadden ingezet. =jjHlllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll||Q± Door de kortsje en de langste van Beet hovens rijpe symfonieën in het program ma naast elkaar te plaatsen, werd een opmerkelijk contrast verkregen tussen de uitingen van twee wezenlijke kanten aan diens componistennatuur. Het opgewekte en speelse van de „Achtste”; een bondige, klassiek gebouwde symfonie zonder con flicten tegenover het schrijnend-tragi- sche en extatische van de „Negende” met zijn gigantische afmetingen. Meteen al in de Achtste Symfonie werd je door Haitink tot ademloos luisteren ge dwongen, in een aanpak met heel effec tieve kleine rubati, verende ritmiek, fijne dynamische contrastwerking en prachtig stuwend spanningsverloop naar de cli maxen. En vooral ook in de eerste delen van de „Negende” werd diezelfde geïnspi reerde geest, op aangepaste wijze, in het musiceren voortgezet. Behalve over het met intensieve betrok kenheid zingende Groot Omroepkoor van de NOS, had Haitink in de finale de be schikking over een vocaal solistenkwartet van ietwat heterogene samenstelling. Horst Laubenthal en Leonrad Mróz, res pectievelijk tenor en bas, waren bij de geslaagde uitvoering van hun taken wel aan elkaar gewaagd. Maar de volumineuze zang en enigszins opera-achtige voordracht van de sopraan Edda Moser, was bij tijd en wijle zo over heersend dat de altzang van Anna Rey nolds zwaar in de verdrukking kwam, ter wijl door deze dramatisch uitpakkende sopraan soms evenzo de onderlinge zuiver heid van het kwartet wel eens even in gevaar werd gebracht. De individueel of collectief geleverde prestaties van alle medewerkenden aan deze finale, leidden desalniettemin tot een magistrale bekroning van deze Beethoven avond. Met als voorspelbaar gevolg: een laaiend enthousiaste zaal. JOHAN VAN KEMPEN „Grenzen aan de geneeskunde" door Ivan Illich, uitgave Het Wereldvenster 24,50). „Van vrouw tot vrouw”, door Lu- cienne Lanson, uitgave Elsevier 29,50). zanne en hij geloofde er zo heilig in, dat deze zekerheid op zich al een harmonie is, die uit zijn, eerder als experiment,^achter gebleven doeken straalt. Geen groter tegenstelling dan tussen Cé zanne en Van Gogh, beiden toch dichters van een positivistische natuurbelevenis. Als Cézanne de harteklop vertegenwoor digt van het evenwicht, is Van Gogh de hartklopping van de neuroticus en wijst Van Gogh, niet als Cézanne de weg naar het koele aan Braque herinnerende kubis me, maar naar het expressionisme dat in de Duitse verscheurdheid na 1918 zijn hoogtepunten vond. Een tentoonstelling als deze in het Grand Palais heeft alle bezwaren van dergelijke rrjonster-circussen: de leek raakt ver dwaald en verdwaasd, alleen de expert krijgt de kans materiaal bijeen te vinden waarvoor hij anders de wereld over dient te reizen. Mijn eigen relatie tot de „Mon tagnes en Provence” in de Londense Nati onal Gallery, als een in de baaierd van lijsten plotseling opdoemende vijver vol koelte en rust, is veel intenser dan ze kan zijn met de tientallen meer of minder ge slaagde pogingen van Cézanne, die alle maal als absolute meesterwerken nu in het Grand Palais naast elkaar hangen. Maar dat is het eeuwige probleem met tentoonstellingen als deze: de noodzaak van het elimineren. Kijk wel naar het portret van Gustave Geffroy, van Ambroi- se Vollard, van „Le jardinier Vallier”. Kijk naar een paar van de landschappen: bo men en rotsen in een onbewijsbare harmo nie, of naar „Les grands arbres”, een aqua rel wat tot de laatste mogelijkheden gaat die Cézanne tot zijn beschikking had. En natuurlijk „La montagne Sainte-Victoire” (81), een ander aquarel dat doodzieke managers boven hun bureau zouden moe ten hangen om in het rustige ritme van grijzen, blauwen en bruinen, van op elkaar aanspelende en kruisende lijnen, in de optimistische fierheid van de uitgebeelde natuur en diens stille kracht, hun polsslag weer tot bedaren te brengen. In de zeer aanbevelenswaardige catalo gus, die maar een kwart kost van een van die peperdure kunstboeken met dezelfde titel, tekst en plaatjes, zijn afbeeldingen van een aantal doeken geplaatst naast foto’s van de door Cézanne uitgekozen „motifs”. Daar doen zich raadsels voor die binnen een artikel niet kunnen worden opgelost. De aanschaf van de catalogus (50 francs of 25 gulden) loont alleen daarom al de moeite. En dan is er in de Franse musea het lofwaardige verschijnsel van „Le petit journal des grandes expositions” voor een enkele franc (of minder dan 50 cent) een vouwblad met alle afbeeldingen en alle informatie die een onvoorbereide bezoe ker in staat stellen de strijd met de kunst aan te binden. AMSTERDAM. Het is altijd een akelig idee om je te moeten bedenken dat het aan Beethovens totale doofheid te wijten is, dat deze de menselijke stem op zo’n haast ongenietbare manier in de finale van zijn Negende en laatste symfonie heeft toef/epast. Al bleef zijn innerlijk gehoor op ongeëvenaarde wijze intact, kennelijk besefte de componist toch niet meer welk effect te hoog geschreven zangpartijen in de praktijk teweeg brengen. Zo moet je bij het beluisteren van de betreffende muziek altijd weer heel erg je best doen juist vanwege de mogelijke irritatie door de reële klank om Beethovens ideaalbeeld na te voelen. Maandagavond was het dan weer eens zo ver. De „Negende”, voorafgegaan door de „Achtste”, klonk in het kader van de Beethovencyclus in het Amsterdams Con certgebouw. Koninginnedag of niet; zoals alle voorgaande Beethovenconcerten was de warme grote zaal weer tot de laatste plaats bezet. Aan de vooravond van zijn tournee naar Amerika, betekende dit de laatste uitvoe ring die in deze serie door het Concertge bouworkest onder leiding van Bernard Haitink werd gegeven. De rest van deze gecombineerde Beethovencyclus komt dan voor rekening van het Amsterdams Philharmonisch Orkest, dat juist terugge keerd is van zijn Duitse tournee. 1 Cézanne moest een gleuf in zijn studio- muur laten uitbreken, toen de baadsters klaar waren. Hij werkte er volgens de legende zeven jaar aan. In het „Grand Palais” is een „voorstudie” te zien, uitge leend door de National Gallery in Londen. Een foto uit begin 1904 toont Cézanne in zijn atelier met de nog wordende baad sters op de achtergrond. Een triest mens met een witte hangsnor, gestoken in een Aanvankelijk aangetrokken door het impressionisme, zag Cézanne daar toch de oplossing van zijn problemen niet: het ging hem niet om een uitbeelding van de natuur (in de ruimste zin van het woord) alleen, het ging om de laatste essentie: de hart klop van het bestaan als een allesomvat tende harmonie tussen de mensen, de din gen en het landschap om hem heen. Cézannes schaarse uitspraken over wat hem dreef geven de richting aan. „De natuur is meer in de diepte dan aan de oppervlakte”, „de kunst is een harmonie die parallel loopt aan de natuur”, „het landschap denkt door mij en ik ben zijn geweten” en „ik ben één met mijn doek”. Poussin (1594-1665) was zijn grote voor ganger en diens „Et in arcadia ego”, zijn grote voorbeeld. Cézanne legde zich er bij neer dat zoiets nooit meer kon worden herhaald, iets waar alles zo meedogenloos op zijn plaats stond, niets aan het toeval was overgelaten, de eenvoud hallucineren de vormen had aangenomen. ANTON PIECK; behoeft in deze krant geen introductie meer. Soms verguisd in vakkringen, maar veel meer nog aanbe den doorigrote lagen van de bevolking die van kindsbeen af geen kerstdagen hebben overgeslagen zonder een kaartje met de beste wensen te versturen die vergezeld gaan van een van zijn char mante wintertafreeltjes. Piecks stijl - een sprookjesachtig getint naturalisme waarin 20e eeuwse novitei ten worden weggelaten en dat terug grijpt op stijlbegrippen van voorliggende tijden - is onnavolgbaar en als zodanig uniek. Hij biedt de vele liefhebbers van zijn werk een aparte wereld, een rust plaats met de romantiek van het verle den. Zijn platen moeten worden gelezen, ontdekkingen worden gedaan zoals men oude landkaarten bestudeert om namen van dorpen en steden van vroeger te vergelijken met die van nu. Als wat wordt genoemd een „nalezing" van de vroegere kalenderplaten die Pieck heeft gemaakt, begon uitgeverij Omniboek te Den Haag in 1976 met een serie, getiteld „De wereld van Anton Pieck” die nu met twee deeltjes wordt voortgezet. De keuze der begeleidende teksten zijn van Hans Vogelesang die voornamelijk schrijvers uit het verleden heeft gekozen. De teksten - veelal poëzie - en prozafragmenten - zijn goed afge stemd op de tekeningen, vaak ademen ze precies dezelfde sfeer in woord als de beelden. In het eigen theater in Scheveningen geeft het vormingstoneelgezelschap Nieuwe Komedie aanstaande vrijdag de première van De S.F. Herrsch Show. Science fiction toneel voor leerlingen van Mavo en LTS, die binnenkort de school verlaten en aan het werk gaan, zo noemt de groep de nieuwe produktie zelf. Het stuk krijgt begeleiding van pop-musici. Het gaat over problemen als: wat kun je als schoolverlater doen met je opleiding, hoe kom je aan werk, waarop moet je letten als je solliciteert, wat doe je als je ontslagen wordt, hoe kan je je organiseren en wat kan je daarmee bereiken? De basis tekst van deze produktie is van Per Juste- sen. Edgar Danz regisseerde het stuk. De Haagse Comedie geeft zaterdag avond 6 mei de première van De Voorpagi na (The Frontpage), een oorspronkelijk blijspel van Ben Hecht en Charles MacAr thur, dat vooral als film (laatste versie met Billy Wilder) bekend werd. Het stuk speelt in het turbulente Chicago van de jaren twintig. In de perskamer van het gerechts hof verblijft een stel ongelikte nieuwsja- gers, met als aanvoerder Hildy Johnson. Hildy’s plan de journalistiek vaarwel te zeggen wordt nog even opgehouden door de ontsnapping van een ter dood veroor deelde. Enerverende uren die in de film met aanstekelijke humor óverkwamen. De Haagse Comedie brengt ze op het toneel onder regie van Jules Royaards met Guido de Moor in de rol van Hildy Johnson. zomerbloemen in kleur” door Wim Ouds- hoorn. Deze zeven deeltjes werden uitge geven in de serie Groenboekerij van de uitgeverij Zomer en Keuning, prijs per deel ƒ12,90. „Het gezinsboek voor vrije tijd en va kantie”, uitgave Zomer en Keuning 54,50). „Woonideeën voor doe-het-zelvers”, ontwerpen, verfraaien, verbeteren en on derhouden van huis en interieur, door Albert Jackson, David Day en Mar Groen, uitgave Zomer Keuning 49,50). „Vis, mosselen en garnalen” door Lily van Pareren, uitgave Zomer Keuning 6,50). „Sauzen en dressings” door Hans Bel- terman, uitgave Zomer Keuning (ƒ6,50). „Praktisch reform handboek” door Felix Ragner Hettema, uitgave Ankh- Hermes 29,50). „Ken uw spaniel” door H. Nielen-Of- fenberg, uitgave Elsevier (ƒ41,90). „Ken uw poedel” door A. C. de Wind- Nunnikhoven, uitgave Elsevier 14,90). „Van vis tpt vis”, communicatie in de vissenwereld, door prof. dr. A. Stolk, uitgave Elsevier 19,90). „200 Brasemtips” door Dick Langhen- kel en Nico de Boer, uitgave Elsevier (ƒ10,50). „200 Kunstaastips” door Jan en John Schreiner, uitgave Elsevier 10,50). „Hoe de bijbel tot ons kwam”, lei draad voor school en katechisatie, door Abr. Heringa, uitgave Nederlands Bijbel genootschap 3,50). „De rattenvanger van Hameln” door Tony Ross en bewerkt door Herman Pieter de Boer, uitgave Elsevier. „Ontwakende intelligentie”, toespra ken en gesprekken (deel 3: Zwitserland) door J. Krishnamurti; „Het ik als ge weld”, toespraken en gesprekken (deel 4: Engeland) door J. Krishnamurti, uitgave Ankh-Hermes, prijzen resp. 19,50 en ƒ15). „Het krankzinnige kwartiertje" door Nico Scheepmaker, uitgave Unieboek (ƒ19,90). „Beter surfen met de zeilplank" door E. Prade, uitgave Elsevier 24,90). Doet n mens goed: een bioemengroet Maak keus uit het Fleurop ideeënboek bij uw bloemist. xaajjrqx Fleurop Interflora staat er voorin. Koninginnegracht 135, Den Haag. „Signalement van sprekende zegswij zen”, betekenis en herkomst van beken de en onbekende zegswijzen, door Anne- marie Houwink ten Cate, uitgave Else vier 19,90). „De sleutel is gebroken" (De Jorda- ches, deel 2) door Irwin Shaw, uitgave Elsevier 32,50). „De winter van de wolf” door Rudolf Braunburg, uitgave L. J. Veen 19,90). „Operatie Neptunus” door Samuel Edwards, uitgave L. J. Veen 19,90). „De helderziende Peter Hurkos” door Norma Lee Browning, uitgave Teleboek (ƒ16,90). „De grote achtervolging”, een literaire thriller, door Tom Sharpe, uitgave Else vier 22,50). „Een vuurtje onder de pauwetroon”, verhalen uit het Perzisch verzet, samen gesteld door Bahman Nirumand, uitgave Het Wereldvenster 19,50). „Schoolrijp maken”, oefeningen voor 5-8-jarigen, door Pieter Langedijk, uit gave Ankh-Hermes 19,50). „Kevelaer in beeld”, fotoboek van Jür gen Heinemann, uitgave Butzon Berc- ker in Kevelaer (DM 28). „World Press Photo 1978", uitgave Teleboek. „Amsterdamse stadswandelingen” door Jan Weggelaar, uitgave H. J. W. Becht 19,50). „Elseviers ideeënboek voor kleine tui nen” door Ed. E. van den Brule, uitgave Elsevier 39,50). „Van week tot week in eigen tuin”, vraagbaak voor de sier-, groente- en fruittuin, door Wim Oudshoorn en G. Kromdijk, uitgave Zomer Keuning 24,50). „Cacteeën”, soorten, herkomst en ver zorging, door dr. W. Barthlott, uitgave Zomer Keuning 23,50). „Weidebloemen en akkerbloemen” door dr. Helmut Freitag, uitgave Zomer Keuning (ƒ23,50 herdruk). „Leuke tuinideeën in kleur” door Rob Herwig; „Praktisch tuinieren in kleur" door Wim Oudshoorn; „126 cactussen en vetplanten in kleur" door Wim Ouds hoorn; „201 vaste planten in kleur” door Wim Oudshoorn; „201 heesters in kleur” door Jaap Hage; „126 bollen en knollen in kleur” door Wim Oudshoorn; „201 ^llIlllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiF f zeggen wel „Gelukkig maar dat Cézanne sen die schilderijen maken. In 1839 geboren als de zoon van een ambitieuze hoedenmaker, later bankdirec teur, deed Paul alles wat hij kon om zijn vader te doen geloven dat een bankcarriè- re beter is dan schilderen. De pogingen ri- In het boek „Iedere Stad een Toren” zijn ook te keningen opgeno men van Vlaamse stadsgezichten, zoals deze prent met de Groen plaats in Antwer pen met op de ach tergrond de Onze- Lieve-Vrouwe- kerk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1978 | | pagina 13